n,
Kermis in de
faubourg
In de St. Nicolaas keuken
Zeventiende eeuwse Drentse boerderij
werd V olkshogeschool
Ina Sterna
„Vlucht voor
Marion"
Marsepein en borstplaat
PARIJSE SILHOUETTEN
Jan Geylvoet Jr
FEUILLETON
Moderne muiltjes voor de
20e eeuwse Assepoester
Kort nieuws
VITAMIN CREAM
ff
ZATERDAG 1 DECEMBER 1951
m
-Ö-
P a r ij s, eind November 1951
Ieder voor- en najaar wordt in onze
buurt een geweldige kermis gehouden, die
dan de hele wijk op stelten zet. Op hon
derd meter afstand hoor je al een cacapho-
nie van draaiorgels, explosies Van slag
hoedjes en gejoel, en ik beklaag de mensen,
die op nóg korter afstand dan ik zelf van
dit tijdelijk centrum van vermaak wonen.
Want de vrolijkheid begint al des morgens
om een uur of tien, om eerst diep in de
nacht te eindigen. Natuurlijk komen mijn
zoontjes in deze kermisperiode 's middags
snel van school naar huis, om dan direct
geld te eisen voor hun rondje in de „ma
nége" of voor enige andere attractie waar
op ze een recht geloven te kunnen doen
gelden. Om van het gezeur af te zijn, en
ook in 't vooruitzicht van nog een paar
rustige ogenblikken, geef ik hun meestal
die twintig francs, maar.... dat is nooit
genoeg. Doch als ze dan nóg verder drei
nen om een verhoogde subsidie, raad ik ze
met grote nadruk aan het veld te ruimen.
Want ik heb wel eens gelezen, dat je bij
je kinderen allerlei duistere eigenschappen
kunt aankweken, indien je ze over teveel
contanten laat beschikken. Als het zeuren
om meer geld niets oplevert, gaan ze ten
slotte maar weg, om pas uren later terug
te keren. Daarbij heb ik me eindelijk maar
neergelegd. Want hun opwinding is toch
voor geen rede vatbaar.
Een week geleden was het 's avonds
acht uur geworden. Bij thuiskomst rie
pen ze:
Kijk nu weer 's wat we gewonnen
hebben? en toen werd me een gegla
zuurd stenen hondenpaar getoond, klaar
blijkelijk van een moeder en haar zoon.
Is dat alles? zei ik ontnuchterd en
eigenlijk helemaal niet paedagogisch. Oh
nee, er was ook nog een tent waar een
heer voor stond te schreeuwen komt
binnen komt binnen! Interessant en in
structief! En wat hebben jullie daór nu
weer gezien? vroeg ik, niet helemaal zon
der achterdocht. Een kind met twee
hoofden en een aap met vier staarten,
brullen ze met uitzonderlijke geestdrift. Ik
zei niets, maar nam me voor om zelf ook
eens poolshoogte te gaan nemen. Dat deed
ik de volgende dag. Het eerste wat mijn
oog daar trof, was een dame met een im
pertinente uitdrukking op 't gelaat, die uit
het raampje van een woonauto hing en mij
doordringend beloerde Op de auto stond
in grote letters Madame Nell ziel
kundige, geeft raad bij alle moeilijkheden.
Madame Nell droeg lange groezelige haren
en riep mij gebiedend toe: Entrez!
Ik was nog zo beleefd om aarzelend met
het hoofd te schudden, want ik weiger
nooit graag iemand iets. Even later ont
dekte ik de tent waar mijn zoontjes mij zo
verrukt over verteld hadden. Aan de bui
tenkant waren op panelen muurschilderin
gen aangebracht. Men zag een verpleegster
op wier knieën een baby was gezeten met
twee hoofden. Een geneesheer (de man in
ADVERTENT1E
is zuinig en kiest als haar
leverancier en reparateur
van Naaimachines
de sedert 1900 gevestigde speciaalzaak
Haarlem - Doelstraat 35 - Tel. 13538
Joor JOS LODEWIJKS)
26)
En ten tweede: Ik was er van begin af aan
bijna zeker van dat Dom de gifmenger was
geweest, alleen ik kon het niet bewij
zen! Er was voor mij slechts één moge
lijkheid om de dader van de aanslag te
ontmaskeren: Hem ertoe te brengen zich
zelf te verraden. Daarvoor had ik u no
digKunt u het mij vergeven?"
„Toen ik onmiddellijk na het ontdekken
van de dood van Vandearn in dit hotel
arriveerde", zei Vonk later, terwijl Stella
Marter, Maarten Wolff en ik ons gezellig
met hem hadden geïnstalleerd in Stella's
kleine zitkamer, „wist ik dat deze
zaak moeilijk zou zijn te ontsluieren.
Gifmoorden zijn vaak de lastigste
er zijn meestal geen sporen en gif
werkt als een tijdbom, op een af
stand en na verloop van tijd. Behalve de
mogelijkheid dat iemand van buiten de
dader was geweest, waren er talloze kan
sen voor de inwonenden om het gif in het
Nu binnenkort het gezellige Sint Nicolaas-
feest er weer is en onze kinderen er ons
zeker ook nog op allerlei manieren aan
herinneren, is het misschien wel gezellig
om u wat recepten van versnaperingen te
geven, die gemakkelijk zelf te maken zijn.
U hebt dan vast eéns een extraatje bij de
thee en misschien kunt u wel eens een zelf
gebakken speculaaspop in de schoen van
uw grote zoon doen, die in deze weken nog
zo zeker niet weet of Sint Nicolaas niet toch
nog bestaat.
Heel goedkoop en toch smakelijk zijn de
„marsepein aardappeltjes" van gemalen
havermout. U hebt hiervoor nodig: 40
gram snelkokende havermout, 5060
gram basterdsuiker, snuifje zout, amandel
essence of laurierkerswater, cacao.
De havermout malen (eventueel kan ze
ongemalen gebruikt worden, maar ze moet
dan een poosje geweekt worden in een
beetje water) en vermengen met de suiker,
het zout, de essence (eventueel een paar
druppels water). Kneden tot een stevige
samenhangende massa verkregen is en
hiervan, wanneer het geheel goed naar
marsepein smaakt, balletjes maken, niet al
te precies rond. Deze door cacao of kaneel
wentelen.
Deze zelfde aardappeltjes (en allerlei
andere aardige voorwerpen wanneer u over
wat fantasie beschikt) kunnen natuurlijk
ook gemaakt worden van echte marsepein,
dat ook heel makkelijk zelf te maken is. Zij
is natuurlijk duurder dan „havermoutmar-
sepein", maar toch altijd nog veel goed
koper dan de marsepein, die u in de winkel
koopt. En wat een voldoening, wanneer u
zelf een surprise gemaakt hebt!
Recept marsepein
200 gram amandelen, 400 gram poeder
suiker. 1 eiwit. 1 theelepel laurierkers
water of oranjebloesemwater.
De amandelen van de bruine velletjes
ontdoen (dit gaat heel snel wanneer u ze
even in heet water geweekt hebt) en malen
door een vleesmolentje met. grof mos: nog
liever door een amandelmolentje. Dan de
gezeefde poedersuiker vermengen met de
1 x gemalen amandelen. Deze massa samen
nog eens malen (fijn mesje in de molen)
en vermengen met het V?. eiwit en het lau
rierkerswater. Zolang kneden tot een vol
komen samenhangende, gladde massa is
ontstaan. Maak er dan de gewenste figuren
aardappeltjes e.d. van. U kunt de marsenein
door cacao en verschillend kleurstoffen
(die bij iedere drogist verkrijgbaar ziin)
rollen. De kleurstof of cacao vermengen
zich het snelst, wanneer ze eenmaal mee-
gomalen worden.
De marsepeinen worst
Om een marseneinworst te maken gaat u
als volgt te werk:
U neemt een rechthoekig lapje „naturel"
marsepein en legt dit op het aanrecht of op
ADVERTENTIE
Verkooplokaal NOTARISHUIS
Dir W N WOLTER1NK
Bilderdijkstraat la HAARLEM
Tel (K 2500) 11928
INBOEDELVEILING 18/19 DECEMBER
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen. Eigen afhaaldienst
kwestie droeg althans een witte jas) stond
er vertederd en glimlachend voor, blijk
baar in tweestrijd verkerend welk hoofd
hij het eerste strelen zou. Het was stellig
een realistisch stukje schilderkunst. Ik
ben de tent niet ingegaan ook omdat
het ooggetuigeverslag van mijn zonen me
toch al had ingelicht maar ik maakte
nog wel een wandeling langs de rest van
de kermis. Weldra begreep ik, dat de twee
hoofdige baby nog maar flauw kinderspel
was vergeleken bij wat een eiridje verder
nog vertoond werd. Naast een onschuldige
nougat-kraam stond ergens een tentje
waarop zondige dames waren afgebeeld,
die in suggestieve houdingen de moreel
zwakkere toeschouwer allerhande opwin
dende taferelen in het vooruitzicht stelden
raison van 25 francs. Misschien wel in
teressant en instructief. Maar als de heren
morgen weer om twintig francs komen
bedelen, dan moet ik hun belangstelling
toch op andere objecten dan deze Parijse
kermis zien te richten. Wat wel moeilijk
is geworden, omdat ze de ezeltjes en het
marionettenspel in het Pare du Luxem
bourg al zaken vinden, waarmee iemand
van hun jaren zich nu toch eigenlijk niet
meer in kan laten.
ève.
een plankje. U neemt een zelfde lapje in
„cacaokleur" en 5 a 6 rolletjes naturel-
kleurige marsepein ter dikte van een brei
naald en ter lengte van de breedte van de
lapjes. Nu moet u de donkere lap om de
rolletjes vouwen, op de manier zoals u zil
veren lepels in een lap flanel rolt. U be
strijkt eerst de lap van binnen met eiwit
zodat alles goed plakt. Deze dikke rol legt
u op de naturelkleurige lap, die ook be
smeerd is met eiwit en deze rolt u er om
heen. Wanneer u niet „geplakt" hebt met
eiwit, rollen de plakjes uit elkaar wanneer
u gaat snijden. De zijkanten van de rol
worden schuin bijgesneden zoals de teke
ning aangeeft.
Tot slot nog 2 borstplaatrecepten: Vruch
ten of chocolade borstplaat. 200 gram sui
ker, 4 a 6 lepels water; een paar druppels
essence of 3 theelepels cacaopoeder, kleur
stof. De suiker met het water laten koken
tot de laatste druppel, die van de lepel valt
een fijne draad vormt, die niet meer terug
trekt. De massa van het vuur nemen, op
smaak maken met de essence en eventueel
kleurstof toevoegen. Tijdens het afkoelen
sterk roeren totdat de massa troebel en
dik begint te worden. Snel overgieten in
vochtige of met boter besmeerde vormen,
die op een ingevet aanrecht of boterham
papier staan. Hoe steviger men roert tijdens
het afkoelen hoe kleiner de suikerkristallen
worden en hoe zachter en smakelijker de
borstplaat wordt. Het toevoegen van een
stukje boter na het inkoken maakt de
borstplaat" ook zachtér.
Wanneer men chocolade borstplaat maakt
kookt men de cacao mee. Het is dan iets
moeilijker te zien, wanneer tot goede dikte
is ingekookt. Vin de lepel loopt dan een
kort, dik draadje af.
Gevulde borstplaat
Kook op de gewone manier borstplaat en
roer vlak voor het uitgieten wat rozijnen,
stukjes gember, geraspte cocos, gesnipperde
vruchtjes of gehakte noten door de massa.
Niet iedere vrouw kan gelijk Assepoester
het hart van een schone prins winnen,
maar wél kan zij romantische glazen muil
tjes dragen. Een moderne vrouw denkt
echter niet alleen aan romantiek, maar
hecht evenveel waarde aan practische
voordelen. Zij kiest dan ook niet muiltjes
van breekbaar glas, maar een moderne
variant daarop, „filmshoes" genaamd.
De filmshoes zijn sierlijke plastic slob
kousjes, die kousen en schoenen tegen
regen en modderspatten beschermen. De
vrouw in het buitenland heeft deze prac
tische regendracht al jaren geleden ont
dekt, maar dit jaar zal ook de-Nederlandse
vrouw kennis kunnen maken met het lichte
plastic slobkousje, dat de zware en dn-
elegante overschoen overbodig maakt.
Voor ons regenlandje dus een uitstekende
oplossing.
Behalve bescherming biedt het plastic
slobkousje ook nog warmte, want de gure
wind kan er niet doorheen dringen.
Met ingang van 1 December wordt het
postwisselverkeer met Hongarije in beide
richtingen hervat. Ook dit verkeer is onder
worpen aan dezelfde beperkende bepalingen
als het andere postwisselverkeer met het
buitenland, het maximum-bedrag is vast
gesteld op f 100.
ADVERTENTIE
This is the remarkable
cream that keeps great in
ternational beauties look
ing young and beauti
fully cared for. The rich
oils work wonders on age
lines, wrinkles and droo-
piness. Even one week
makes an astonishing dif
ference.
Wagenweg 29 - Haarlem
Tel. 20518
Institut de Beauté
Haute Coiffure
In de boerderij van de dames Pluim te
Havelte (Drente) valt men met de deur in
huis en wel direct in de „mooie" kamer.
Het licht valt er naar binnen door kleine
glas-in-lood-ruitjes, die 's avonds van bui
ten worden afgedekt door luiken. De boer
derij is gebouwd in 1614. Thans herbergt
zij een groepje meisjes van de volkshoge
school „Overcinge" te Havelte.
De mooie kamer is dan ook vol met
meisjes uit Friesland, Groningen, Gelder
land en Drente. De meesten van hen zijn
boerendochters en iedereen heeft belang
stelling voor deze oude schilderachtige
boerderij, die zo karakteristiek Drents is.
Als het goed was, zouden er stadsmeisjes
bij dit bezoek aanwezig moeten zijn, want
de cursus „In twee werelden", welke dooi
de volkshogeschool was uitgeschreven, was
bestemd voor meisjes van het platteland
én van de stad. Zo alleen tussen deze meis
jes van buiten, voel ik me wel heel erg
„stads".
Havelte's omgeving is welvarend
Overal staan tafeltjes en tegen één dei-
muren een lang, plat buffet, waar porcelein
naast zilver staat uitgestald. Antieke ge
bruiksvoorwerpen staan er naast moderne
kopjes. Op oude kasten, die veel muur
ruimte in beslag nemen, pronken vazen.
Waar er langs de wanden nog wit over is,
daar zijn deze bedekt met schilderachtige
tegels, die met een anjermotief versierd
zijn.
Boven de naar binnen gebouwde tot de
zolder toelopende schoorsteenmantel is een
voorstelling geschilderd van Mozes in het
biezen mandje.
In de kelder, die rechtstreeks van de
mooie kamer uit bereikbaar is, zijn de te
gels met anjermolief voortgezet. Achter, in
de ruime keuken-kamer, is op tegels onder
de schoorsteen het oude en nieuwe testa
ment in beeld gebracht. In dit vertrek
staan ook de oude beeldjes, overdadig van
tierelantijnen en toch zo gewoon in deze
beperkte atmosfeer. De ridder komt te
Rozen in December. Juist in de donkere dagen voor Kerstmis en wij zijn alweer bijna zover heeft men aan „fleurig
heid behoefte. En juist in deze lijd van het jaar zijn bloemen schaars. Is het daarom geen goed idee om uw hoed, die u zeker
wel dragen zult op de vele feestdagen die de maand December rijk is, met een roos of andere bloem op te luisteren? De
hoedenontwerpers die in het Savoy-hötel in Londen hun ontwerpen toonden, vonden van wel en versierden hun creaties met
bloemen. Bij een zwart jurkje of mantelpak bent u met zulk een licht fleurig gevalletje op uw hoofd, feestelijk gekleed
voor alle diners, ontvangsten, visites en theaterbezoeken die de maand December brengen mag. Het vorig seizoen roerden
veren of shawls gebruikt om de afhangende lijn te accentueren. Deze blijft gehandhaafd, alleen gebruikt men nu bloemen om
een. asymmetrische omlijsting van hel gelaat te vinden. Het nauwsluitende fijnstrooien hoedje op de eerste foto is versierd met
rode rozen. De blaadjes zijn groen, met glinstertjes bedekt en geven een Kerst-idee. De aangebrachte regen van seringen ver
andert deze. van gedrapeerd satijn vervaardigde tulband in een creatie. De laatste hoed van de serie is van een ander genre.
Het is een uit het gezicht gedragen model van grijsgroen vilt met rijk bloeiende rode rozen. Aan de parasol zijn dezelfde
rozen als op de hoed aangebracht.
glas te deponeren zonder dat iemand ooit
kon bewijzen wie het deed. Het ging mij
er van het eerste ogenblik af om, een
motief te vinden. Dat was mijn enige kans:
Het motief. Ik liet van alle in aanmerking
komende personen nauwkeurig nagaan
waar ze vandaan kwamen en wat hun ver
leden was ook van u, juffrouw Lotge
ring. In uw geval ontdekte een van mijn
medewerkers gelukkig een bereidwillige
dame, die alles van u bleek af te weten
behalve uw tegenwoordige verblijfplaats
en ons volledig inlichtte. Ik vond ner
gens iets verdachts behalve bij Dorn.
Ik ontdekte dat hij allerminst in opdracht
van zijn redactie hier in het hotel op Van
dearn wachtte. Hij was niet eens in vaste
dienst bij een krant. De redactie van „De
Nieuwe Dag" had enkele malen bijdragen
van hem over de Zuid-Amerikaanse eco
nomie geplaatst en gaf hem een introductie
op zijn verzoek, toen hij mededeelde dat
Vandearn hier zou arriveren en dat hij
hem een interview wilde afnemen. Later
ging deze redactie gretig in op zijn voor
stel om het onderzoek van de politie te
blijven verslaan, nu hij toch ter plaatse
was. Dorn had gedacht dat dit hem vol
ledig zou dekken misschien meende
hij dat ik verder geen aandacht zou be
steden aan een verslaggever. Zoiets als
mimicri, begrijpt u? Bijna had hij gelijk
gekregen, want het was zuiver routine
werk dat een van mijn mensen „De Nieu
we Dagopbelde om Dorns perskaart te
verifiëren. Toen kwam er al aanstonds een
verdachte omstandigheid aan het licht:
Het feit dat het initiatief van het inter
view van Dorn zelf was uitgegaan. Wij
gingen zijn antecedenten na en als een
grote verrassing kwam te voorschijn, dat
Dorn helemaal geen Dorn heette en kort
geleden in contact was geweest met Van
dearn zelf in Zuid-Amerika.
Ik kwam echter niet verder wat mijn
speuren naar het motief betreft, noch bij
hem, noch bij een der anderen. Van Van-
dearns secretaris, Gayart, kwam ik te we
ten wat voor een persoon Vandearn in zijn
privéleven eigenlijk was. De jongeman
verzweeg geen enkele bijzonderheid en
zijn eigen geschiedenis alleen was al vol
doende om te vermoeden dat er vex-schil-
lende mensen op gebrand zouden moeten
zijn, Vandearn naar de andere wereld te
helpenIk besloot Dorn voorlopig on
der die categorie te rangschikken, ofschoon
ik niet kon vermoeden in welk opzicht
Vandearn zich de haat van Dorn op de
hals had gehaald. Toen ging het er om,
de gifmenger uit zijn tent te lokken. Ik
moet zeggen dat de aanslag perfect was
georganiseerd en dat het onbegonnen werk
was, bewijzen te verzamelen op het blote
vermoeden alleen. Intussen had de lijk
schouwing doen blijken dat de doodsoor
zaak van de multi-millionnair een natuur
lijke was geweest en dat de adspirant-
moordenaar net te laat was gekomen. Ik
besloot deze onthulling voor mij te hou
den en maakte een overeenkomst met juf
frouw Lotgering om, zoals wij het formu
Een kijkje in de hal van de volkshoge
school „Oversinge" te Havelte (Drente).
paard onder de poort doorgereden, een
engelachtig meisje loopt hem van de an
dere kant der kast tegemoet.
Als wij alles gezien hebben, staan de
rechte, kleine witte kopjes met gouden
randjes en een bijna onafzienbare rij stoe
len klaar. De oude glanzende petroleum
lamp met glimmende koperen stangen en
banden is een lichtend punt in de sche
merdonkere kamer, waar wij tenslotte
theedrinken. Met koekjes, want de oude
Drentse boerinnen weten wat 'gastvrij
heid is.
Van oud naar nieuw
Zulke oude stukjes volksleven worden
in dit welvarende gebied van Drente ge
deeltelijk verdrongen door de bouw van
moderne boerderijen. Nog gloednieuw, da
terend van 1948, is het fokveebedrijf van
de heer J. L. Nysingh in „De Wijk". De
oude boerderij werd in 1945 door oorlogs
geweld verwoest, maar wat er nu voor in
de plaats is gekomen, mag er zijn. Uiterlijk
is de stijl van de Drentse boerderij gehand
haafd. Van binnen is de indeling volgens
het Friese type, dat wil zeggen, dat de
deel niet in het midden ligt. In de grote,
heldere betonnen stal, waar de koeien
hoorbaar kauwen en herkauwen, wordt
volgens een nieuw Hollands systeem ge
werkt. Voor de ventilatie zijn er drie
schoorstenen, waar de afvoerkanalen sa
menkomen. Er zijn veel ramen, om zoveel
mogelijk het zonlicht door te laten. De
koeien staan op een soort verhoging, waar
achter een goot loopt, die de mest naar de
gierkelder leidt.
In de Hollandse stal staan de koeie
beide zijden vrij, dit in tegenstellir
de Friese stal, waar de dieren met a
tegen de muur staan. Het voordeel,
systeem is, dat men meer koeien K
gen. Heel practisch in de Hollan
zijn de „zelfdrinkers", kranen me
eronder, waar het water in stroom
de koe met de tong tegen een klepj.
Zevenentwintig glanzende zwa
koeien staan in Nysingh's stallen,
stieren zitten nog in afzonderlijke h
en in de potstal, die voor. tijdelijk g'
was opgetrokken. Nysingh's bedrijf
hoort tot de welvarendste in Drente en
is het modernste. Vee wordt van hieruu
uitgevoerd naar Italië en Frankrijk, naar
Amerika en andere landen.
De boerendochters zijn natuurlijk vol be
langstelling. Hun deskundigheid geeft de
jonge boer stof tot praten. Men kan niet
anders dan bewonderend kennis nemen
van dit bedrijf en van de vele nieuwe
boerderijen en moderne huizen, die aan
tonen, dat dit deel van Drente zeker niet
meer tot het achterland behoort.
Volksliogeschoolwerk
Dat is nu volkshogeschoolwerk; mensen
van alle leeftijden kennis doen nemen van
levensgewoonten en levensbeschouwingen,
van de vooruitgang en van de strijd die
ieder moet voeren om het bestaan. „Over
cinge" bestaat als volkshogeschool pas
sinds de bevrijding. Zij is dus geboren in
de tijd, dat ieder zijn geest wilde verrijken,
die zolang voor veel afgesloten was ge
weest. Het gehele jaar door zwermen jon
gemannen en meisjes binnen. Zij komen
uit alle windstreken en zo verschillend als
zij zijn, leren zij elkaar begrijpen. Rijper
dan zij zijn gekomen, gaan zij heen. In hun
hart blijft een dierbaar plekje gewijd aan
de Volkshogeschool. Velen komen ook
steeds terug. Oude vriendschapsbanden
worden verstevigd; broederschap breidt
zich uitDAPHNE
leerden, eens met de mensen te praten.
Mijn bedoeling was, dat juffrouw Lotge
ring de stand van mijn onderzoek de
gefingeerde stand wel te verstaan aan
de betrokkenen zou mededelen. Zo ver
telde zij van mijn verdenkingen ten op
zichte van Gayart, ofschoon ik deze jonge
man al had uitgeschakeld. Ik vermoedde
namelijk dat ik te doen zou hebben met
een figuur, die in onze kringen vaak be
kend staal als „de goede moordenaar",
namelijk de man die weliswaar een moord
beraamde en ten uitvoer trachtte te bren
gen, doch daarbij een menslievend doel
voor ogen had en niet zou gedogen dat
een onschuldige er voor zou worden Ver
oordeeld. Daarop was mijn berekening
gebaseerd. Ik liet dus mijn verdenking
tegen Gayart rondbazuinen en prompt
kwam het antwoord van de dader zelf:
Namelijk het bewijs van de onsehuid van
Gayart, omdat een tweede aanslag met
het zelfde gif gebeurde terwijl Gayart op
zijn kamer onder bewaking stond!
Deze aanslag gold juffrouw Lotgering.
Dorn koos haar, omdat hij toevallig bij
haar in de mogelijkheid verkeerde een
aanslag in scène te zetten en de gevolgen
ervan te voorkomen.... Hij deed gif in
de koffie en waarschuwde zijn slachtoffer
onmiddellijk, zodat er niets gebeurde
behalve dat de verdenking tegen Gayart
ontzenuwd werd. Deze gebeurtenis gaf
voor mij de doorslag. Ik wist dat ik op
het goede pad was en besloot de gifmen
ger het vuur na aan de schenen te leggen
door zijn eerlijk hart in het nauw te bren
gen. Ik construeerde een beschuldiging
tegen mevrouw Martel- en de heer Wolff
waarvoor ik nogmaals mijn diepgevoel
de excuses aanbied en wachtte op de
uitwerking.
Welnu. Deze beschuldiging, waaraan de
omstandigheden op zulke schitterende
wijze medewerkten, klonk blijkbaar zo
overtuigend en werd zo natuurgetrouw
door juffrouw Lotgering aan Dorn over
gebracht, dat hij geen andere uitweg meer
zag dan een bekentenis om de onschuldigen
te redden!
Zijn schriftelijke uiteenzettingen zijn de
definitieve onthulling van het waarom en
het hoe. Hij verschafte zichzelf een voor
sprong om de plaat te poetsen en eerlijk
gezegd ben ik erg bang dat wij Dorn niet
meer zullen kunnen achterhalen."
Stella Marter zuchtte diep. Toen zei ze:
„Ik begrijp niet, inspecteur, hoe u zeker
kon weten dat de beschuldiging tegen
Maarten en mij geheel en al uit de lucht
gegrepen was. Alles klopte ogenschijnlijk,
niet?"
Vonk lachte schuldbewust.
„Niet alles mevrouw Marter! Ik vond
namelijk bij mijn eerste onderzoek al op
Vandearns kamer het regu voor het geld,
dat hij u in bewaring had gegeven. Het lag
notabene op de schrijftafel, open en bloot!
Als het om dat geld te doen was geweest,
zou de inbreker dat regu natuurlijk aller
eerst verdonkeremaand hebben!"
„Gelukkig!", zei Stella. „Ik heb me erg
bezorgd gemaakt om dat regu. Het leek
20zoraar." Zij keek op naar
Maarten Wolf, die op haar stoelleuning zat,
en lachte tegen hem. „Zie je wel dat ik
toch een goede zakenvrouw ben?", zei ze
zacht.
Hij legde zijn arm om haar schouder en
keek haar ernstig aan.
„Misschien kan de heer Vonk ons in
ruil voor zijn angstaanjagende manier van
moordenaars zoeken een adres geven waar
we wat geld kunnen lenen", zei hij. „Het
lijkt me toe dat we niet veel tijd meer
zullen hebben na deze geschiedenis."
„Waarom kwam Vandearn naar Neder
land?", vroeg ik inspecteur Vonk na enige
tijd. „Het zal misschien in Dorns relaas
hebben gestaan, maar ik heb het niet hele
maal uitgelezen. Ik was plotseling hele
maal in de war toen ik de waarheid be
greep."
„Er staan nog een heleboel interessante
dingen in Dorns relaas," zei Vonk pein
zend. „Het zou een roman kunnen zijn,
maar een neerslachtige. Vandearn had
zekere plannen met zijn dochter Victoria.
Hij wilde het meisje tenslotte toch maar
uithuwelijken zonder verdere foefjes,
maar dan aan een relatie die hem in ruil
voor dat huwelijk een tegenprestatie kon
leveren.
(Wordt vervolgd).