Een dronk op het welzijn
van Koningin Victoria
f19'5
Australië
-£!f
MOQUETTE
KARPETTEN
ó&Lit
Dames
pantalons
Drie Amsterdamse exposities
/'"Hoe is het ontstaan?^
Oplichter liet
loten drukken
Uitgaan in Haarlem
Een Eeuw geleden
EEN TONEELMINNAAR IN LONDEN
Agenda voor Haarlem
Export-Virginia
HaHUNTER Heerlijk!
Verlenging van de
dividendbeperking
GEBR. BEEKMAN AUTOMOBIELBEDRIJVEN
Bij aanbieding waarschuwe
men de politie
Verzilting van Delf lands
boezemwater
Flora der Kennemerduinen
IN EFFEN TINTEN
Amerikaanse kolen
naar Europa
Beperking vervroegde
afschrijving
Dit woord:
MOMBAKKES
V____J
VRIJDAG 14 DECEMBER 1951
Het West-End van Londen is wat het toneel betreft in de eerste plaats het terrein
van financiële speculaties. Men kan er eigenlijk alleen die stukken vertonen, waarvan
het welslagen bij voorbaat min of meer verzekerd is, omdat de kosten voor het onder
nemen van artistieke avonturen veel te hoog zijn. De huren van de daar gevestigde
schouwburgen, om slechts één der posten van de rekening te noemen, bedragen ge
middeld zeshonderd pond sterling per week. Het behoeft dan ook wel geen betoog dat
er voor het uitbrengen van een première kapitalen benodigd zijn, waarover slechts
.weinigen de beschikking hebben en het kan nauwelijks verbazing wekken dat enkele
theaterbureaux dan ook een oppermachtige positie innemen. H. M. Tennent, Prince
Littler en de gewezen bandleider Jack Hylton staan aan het hoofd van de voornaamste
daarvan. Men kan zonder overdrijving zeggen dat driekwart der voorstellingen in de
Engelse hoofdstad onder hun „management" of zakelijke leiding staat. Ook de acteur
Robert Do-nat treedt als een dergelijke risicodragende impresario op. Het gevolg van
deze monopolistische tendenz is dat er per seizoen betrekkelijk weinig nieuwe stukken
aan bod komen, temeer daar in zeker de helft der theaters operettes, revues en kluch
ten worden opgevoerd en er alles op gezet wordt een succes zo lang mogelijk soms
meer dan een jaar achtereen te prolongeren. Gelukkige bijkomstigheden zijn even
wel het feit dat het zakelijk belang vaak tot een kunstzinnige keuze dwingt èn de
populariteit van enkele acteurs, die zich op grond daarvan veel veroorloven kunnen.
Over het algemeen is deze bedrijfspoli-
tiek in artistiek opzicht weinig vruchtbaar.
Voornamelijk uit protest daartegen zijn
dan ook talrijke, financieel onafhankelijke
theaterclubs ontstaan. Meestal zijn jonge
artisten de stichters daarvan. Door het hef
fen van contributies voor een serie voor
stellingen pogen zij een klein maar vast in
komen op te bouwen, een fonds dat het
ondernemen van „waagstukken" mogelijk
maakt. Met bescheiden middelen werken
.zij naar eigen wens en idealistische doel
stellingen, vaak met belangwekkende re
sultaten. Vele acteurs hebben hun opkomst
aan deze clubs te danken, vele schrijvers
(onder anderen Peter Ustinov en Christo
pher Fry) kregen er hun eerste werkelijke
kans. In succesrijke gevallen voltrekt zich
doorgaans al spoedig de verhuizing van
stuk of bezetting naar het West-End, dat
zodoende de rijpe vruchten van deze ex
perimenten plukt
Oók winstgevend
In de oorlogsjaren nam het aantal the
aterclubs sterk toe als reactie tegen het
steeds oppervlakkiger wordende amuse
ment in de schouwburgen van naam. Als
de belangrijkste pioniers moeten Norman
Marshall en Alec Clunes worden genoemd.
Zij brachten talrijke verwaarloosde klas
sieken en onbekende werken van buiten
landers voor het voetlicht, bewezen nieuwe
enscèneringsmogelijkheden en stimuleer
den auteurs, bij wie zij veelbelovend talent
vermoedden. Tot op zekere hoogte behaal
den zij een dubbele overwinning, want zij
toonden duidelijk aan dat ook een baan
brekende activiteit winstgevend kan zijn.
Maar er was een tweede reden voor het
opkomen van de theaterclubs, die vooral
gold in de dagen dat nieuwlichters als
Brieux, Shaw en Ibsen nog kwaad konden
doen, doch ook heden ten dage meespreekt:
door het besloten karakter de voorstel
lingen worden alleen voor leden gegeven
kan de in Engeland nog steeds actieve
censor er zijn macht niet doen gelden! En
natuurlijk komt daar als belangrijke factor
bij dat de exploitatiemogelijkheden verge
lijkenderwijze uitermate voordelig zijn.
Smakelijk eten
Tijdens mijn vebblijf in Londen waren
er evenwel geen voorstellingen van bete
kenis. Bij bezoeken aan twee van derge
lijke clubs deed ik niettemin ervaringen
op die het vermelden waard zijn. „The
Watergate Theatre" in Buckingham Street,
dat enigszins doet denken aan een réstau-
rant op Montparnasse, biedt plaats aan
ongeveer honderd bezoekers. Er worden
op een minuscuul, doch aan hoge techni
sche eisen voldoend toneel elke avond
twee voorstellingen gegeven. Ik zag er de
veel succes behalende revue „See you la
ter" door een ensemble van zes artisten,
met als uitblinkster de charmante Dulcie
Gray, die vooral als filmster bekendheid
geniet. Het parodistische element gaf hiel
de toon aan. Na afloop kan men souperen
temidden van hypermoderne schilderijen
in de eetzaal, waar de leden van het or
kestje de gerechten serveren, die met ken-
ADVERTENTIE
Nu voor de koude een
speciale aanbieding in
blauw, bruin, velours en
kamgaren vanaf
GROTE HOUTSTRAAT 12 HAARLEM
VRIJDAG 14 DECEMBER
Wijkgebouw, Ged. Oude Gracht 104: Chris
telijk Historische Vrouwengroep, Mary Pos
spreekt, 8 uur. Brinkmaan: Vereniging van
Spiritistische philosophic, spreker P. M. Of
ferman, 8 uur. Gebouw Jacobstraat 6, Chris
tian Science, spreker Adair Hickman 7.30 (in
het Engels), 9 uur (voorlezing Nederlandse
taal). Concertgebouw: Eenheids Vakcentrale,
afdeling Haarlem, spreker Berend Blokzijl,
8 uur Gedempte Oude Gracht 47: spreker
Martin Smink, 8 uur. Wilhelminastraat 23:
Vereniging van Spiritisten „Het Licht", 8
uur. Rembrandt: „De held van de straat",
alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Nachtclub
de Gouden kooi", 18 j„ 7 en 9.15 uur. Luxor:
„Ja dat is Parijs", 18 j., 7 en 9.15 uur. City:
„Code nummer 3", 18 j., 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „Ik doodde Jesse James", 18 j., 7 en
8.15 uur. Frans Hals: „Liefde kent geen mu
ren". alle leeft., 7 en 9.15 uur.
ZATERDAG 15 DECEMBER
Stadsschouwburg: Wim Sonneveld's caba
ret „Artisten-pension", 8 uur. Rembrandt,
Luxor en Palace: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans
Hals: 2.30. 7 en 9.15 uur. City: 2.15, 4.30, 7 en
9.15 uur. Spaarne: 2.30. 7 en 9.15 uur. (Zie
agenda van Vrijdag).
nis van zaken door de acteurs in een heel
klein keukentje zijn bereid.
In Villiers Street, onder Charing Cross
Station, bevindt zich het Players' Theatre,
een soort „Music hall". Op deze plaats was
vroeger „Gatti's Under-the-Arch.es" ge
vestigd, waar onder anderen Dickens en
Thackeray dikwijls dineerden en vermaak
zochten. Later kwam er het Avenue
Theatre, dat in het begin van deze eeuw
vernield werd door de instorting van het
station van de South Eastern Railway bij
Hungerford Market.
Thans worden er programma's uitge
voerd geheel in Victoriaanse stijl met een
voorzitter in traditioneel costuum op een
door kaarsen verlicht toneel. Iedere avond
wordt geopend met een gemeenschappe
lijke toast de meeste bezoekers drinken
bier voor deze gelegenheid op het wel
zijn van koningin Victoria (die vijftig jaar
geleden gestorven is). Men beschikt
dank zij de bibliotheken van het Victoria
Albert en het British Museum over
een répertoire van duizenden tingeltangel
liederen, waarvan er telkens achttien ten
gehore worden gebracht. Het is allemaal
zo ongewoon en zo aardig dat ik er een
afzonderlijk verslag van zal uitbrengen.
DAVID KONING
ADVERTENTIE
De „Arnhem" vervoerde op deze eerste
vlucht tal van officiële personen en als énige
vracht - een grote partij Hunter-sigaretten.
Hunter, de bekende exportsigaret, is namelijk
ook in Australië een der topmerken. Om de
zelfde reden die de rokers in Nederland doet
zeggen
Ingediend is een wetsontwerp tot ver
lenging van de dividend-beperking tot
1955.
Minister Lieftinck had zich reeds bij de
behandeling van de bestaande wettelijke
regeling in de Eerste Kamer op het stand
punt gesteld, dat wanneer de loonstop
mocht worden gehandhaafd, van hem een
voorstel tot voortzetting van de dividend
beperking kon worden verwacht. Hij is de
opvatting toegedaan, dat beide maatregelen
uit algemeen maatschappelijk gezichtspunt
zozeer aan elkaar zijn verbonden, dat het
niet mogelijk is onder de huidige omstan
digheden van handhaving van de dividend
beperking af te zien.
ADVERTENTIE
Hierbij vestigen wfj Uw aandacht op de zéér INTERESSANTE FILM betreffende
DE ITALIAANSE AUTOMOBIEL-INDUSTRIE
„AUTO'S VOORHEEN EN THANS",
welke in de week van 1420 December in het FRANS HALS THEATER
wordt vertoond.
HAARLEM
BLOEMENDAAL
Landschappen met zomers geboomte,
stranden waartegen de kalme golfslag
breekt in smalle schuimstroken, een in-
maakfles met olijfgroene vruchten zie
daar de motieven die Paul Arntzenius met
veel bedachtzaamheid, een leven lang, in
schilderijen van bescheiden formaat be
handeld heeft.
Als u dit werk op de expositie bij Huinck
en Scherjon aan de Herengracht te Am
sterdam beziet dan zal de erkenning van
die mooie bedachtzaamheid u er van weer
houden om te gaan vragen naar meer
hevigheid naar meer spanning, naar meer
gulle giften van schilderlijke rijkdom. En
dit is het klein mirakel van deze tentoon
stelling; omdat u n i e t meer vraagt, maar
inziet dat dit talent in z'n beperking een
heel fijne waarde heeft in die geboomten
van egaal groen, in die stranden van ge
temperde grijzen, in die stillevens van
flesjes en vruchten, omdat u toch eigenlijk
door die dingen al bevredigd bent, wordt
u beloond met een enkel portret, een zelf
portret. Alle kwaliteiten van deze aristo
cratische kunst vindt u dan terug in dit
portret. Maar er is méér. De stille schilde
ring is hier zuiverder, de toon is hier die
per, er is meer adel en meer aandacht. Het
wit van de slappe boord is helder, het
blauw-groen van de los gestrikte das is
zacht fonkelend. De wang is niet meer ge
spannen als in de jeugd, maar de huid
heeft nochtans een zuivere frisheid, de
ogen zijn klaar en begrijpend en het zwarte
mutsje voegt zich volgzaam naar de hoge
schedel.
Ik heb niet dikwijls zo'n nobel en helder
portret als dit van Paul Arntzenius gezien.
Men moet zich van veel uitbundigheid en
levensvreugde onthouden hebben om zich
zelve zó kalm, zo intens en zó mild te
kunnen bezien.*)
Hulde en entiek
In het dagelijks leven, in de wisselende
ontmoetingen met verschillende mensen
kan en hoeft men er zich niet altijd van
bewust te zijn dat men van de éne wereld
in de andere overstapt. Een ontmoeting
met Jacob Dooyewaard, die ter gelegenheid
van zijn 75ste verjaardag een tentoonstel
ling (met erecomité) in Amsterdams Ste
delijk Museum heeft, lijkt na de hernieuw
de kennismaking met Arntzenius opper
vlakkig gezien wel te doen.
Oppervlakkig gezien inderdaad. Maar
wat een verschil! Bij Dooyewaard is er
weinig sprake van bezinnen. Het is een
beetje teleurstellend, dat hij wèl heel
mooie schilderijen gemaakt heeft, maar dat
de mooiste stukjes steeds de namen van
Breitner, Witsen en Tholen in herinnering
brengen en dat de luministische stillevens
en landschappen uit Noorwegen, die hij
tijdens zijn vriendschap met de Ameri
kaanse schilder Singer 'maakte, toch een
geestelijke en picturale verloochening zijn
van zijn oorspronkelijke begaafdheid. Later
deed Dooyewaard af en toe een poging
zich te herstellen, maar het lollige bohé-
mien-gevoel, dat hem in z'n jeugdjaren
bezielde, was hem in de jaren van wel
stand ontvlucht. Het is misschien wreed dit
hier zo te stellen, maar wat wilt u dan?
Men moet kiezen in dit leven. Iedere dag
en ieder uur. En de consequenties op de
koop toe te nemen.
Ob hem recht te doen hierbij een repro
ductie van een meesterstukje: „De zieke
man". Het is van 1899, maar wat hindert
het. Hij maakte meer werken, vroeger en
later van gelijke en mindere kwaliteit. De
hulde is dus zeker verdiend.
Fraai
Over de Franse graveur Michel Béret
wil ik kort zijn. Het feit dat Béret zich bij
voorkeur van de burijn bedient, wijst al
op een zeker inzicht in de afgepaalde om
trekken van het eigën talent.
Er zijn onder de jonge Franse graveurs
sterkere talenten dan dat van Béret. Maar
de door hem verluchte uitgaven van de
sonnetten van Rousard, zijn „Images de
Paris" en zijn illustraties van „La Grace"
van Franges Jammes zijn toch wel heel
fraai. Er is een zekere neiging naar het
surrealisme bij Béret, maar hij is vooral
geboeid door de zuivere lijn van de gravure
van drie winterse, bladerloze bomen,
in koper. Hij maakte een heel knappe prent
waarvan de schaduwen echter zó lineair
over het grondvlak getrokken werden dat
men zich afvraagt of deze graveur niet al
te zeer door de koele fraaiheid van het
métier gevangen werd.
Zijn tentoonstelling bij de kunsthandel
Santee Landweer aan de Keizersgracht
duurt tot 20 December.
OTTO B. DE KAT
Naar wij vernemen heeft de Advies
commissie voor rijksaankopen de minister voor
gesteld dit werk te kopen.
Een man, die beweerde secretaris te zijn
van de landelijke vereniging „Het mis
deelde kind", heeft bij een Amsterdamse
drukker 10.000 loten iaten drukken, uit
sluitend met de bedoeling door de verkoop
van deze loten f 5000 in handen te krijgen.
De Amsterdamse politie die door de
drukker werd gewaarschuwd toen betaling
achterwege bleef, ontdekte namelijk dat
de landelijke vereniging „Het misdeelde
kind" niet bestaat.
De loten zien er zeer betrouwbaar uit.
Zij zijn op geel papier gedrukt en vermel
den de naam van een te goeder naam en
faam bekend staande Amsterdamse notaris,
d'ie van de zaak echter niets afweet. Tevens
wordt op de loten vermeld, dat de minister
van Justitie bij beschikking van. 21 Juni
de loterij heeft goedgekeurd. Iedereen, die
een dergelijk lot aangeboden krijgt, doet
er goed aan onmiddellijk de politie te
waarschuwen.
De dijkgraaf van het hoogheemraadschap
„Delfland", mr. dr. Th. F. J. A. Dolk, heeft
medegedeeld dat de verzilting van Delf-
lands boezemwater, die zeer veel schade
heeft veroorzaakt, is toegenomen door de
uitdieping van de Nieuwe "Waterweg. Naar
aanleiding hiervan heeft het hoogheem
raadschap het rijk om een bijdrage in de
kosten gevraagd, die echter door de mi
nister is geweigerd. Mr. Dolk noemde het
standpunt van de minister in strijd met de
praktijk die tot nu toe door het rijk is ge
volgd. De gevolgen van de Zuiderzeewer
ken voor de cultuurgronden in de directe
omgeving van de voormaligg Zuiderzee
heeft het rijk namelijk wel voor zijn reke
ning genomen. Delfland vraagt geen volle
dige schadevergoeding maar wel een ge
deeltelijke tegemoetkoming in de kapi
taalsuitgaven, die naar schatting anderhalf
a twee millioen gulden zullen bedragen.
De verzilting treft niet alleen de tuinders,
maar doet ook afbreuk aan het algemeen
economisch belang. Tenslotte zei de dijk
graaf, dat er naar gestreefd wordt de ver
zilting in de zomer van 1953 in bedwang te
hebben.
De kerkvoogdij der Ned. Herv. gemeen
te van Santpoort ontving onder letter N. N.
een gift groot f 1000.
Dooyewaard: „De zieke man".
De leden van de afdeling Haarlem van de
Nederlandse Natuurhistorische Vereniging
hebben Donderdagavond met buitensluiting
van de vrieskou genoten van de schoon
heid der Kennemerduinen. Dit was moge
lijk door de kleuren-opnamen, die de direc
teur van de Stichting „Het Nationale Park
de Kennemerduinen", ir. E. C. M. Roder-
kerk, in drie jaargetijden heeft gemaakt en
in een van de zalen van Brinkmann op het
witte doek deed bewonderen. Niet alleen
toeschouwers met botanische liefhebberijen
maar alle natuurvrienden in de ruimste zin
van het woord hebben zich kunnen ver
lustigen in wat de ronddolende camera-blik
voor hen vond in dit rijke natuur-reservaat.
Want behalve het betoverende kleurengam
ma van Salomonszegel, duizendguldenkruid
en kattestaart om er maar enkele te noe
men in de lente; koningskaars, theunis-
bloem, jacobskruiskruid en parnassia in de
zomer en liguster, duindoornbes en het
vlammend rode kardinaalsmutsje in het
najaar, werden er ook prachtige land-
schaps-fragmenten geprojecteerd.
De verwijtende blik van een ransuil in
een Corsicaanse den, de door hun schut
kleur nauwelijks goed te onderscheiden
eieren van een wulp, de contrasterende
roodbruine takken in donker dennengroen
en nog vele andere kostbare détails, die
door kundig fotograferen- prachtig tot hun
recht kwamen, waren een lust voor het
oog. Al deze bekoorlijke beelden, genoegd
bij de duidelijke toelichting van ir. Roder-
kerk, zullen de aanwezigen ongetwijfeld de
eerste de beste gelegenheid weer hebben
doen verbeiden om opnieuw de Kennemer
duinen in te dwalen.
ADVERTENTIE
Wij etaleren
220
X
320
cm
227.50
200
X
300
cm
ƒ195—
140
X
240
cm
124.50
140
X
200
cm
90—
60
X
120
cm
25.50
COMPLETE WONINGINRICHTING
B«rtel|ortutr. 13-17-TeL 13913
Er zullen nog meer Amerikaanse sche
pen van de zogenaamde „mottenballen-
vloot" Amerikaanse kolen naar West-
Europa gaan vervoeren. Scheepvaartauto
riteiten te Washington hebben medege
deeld, dat tegen het einde van deze maand
het aantal libertyschepen, dat thans voor
het transatlantische kolenvervoeren zorgt,
met 80 tot 85 schepen zal worden vergroot.
De leider van de afdeling toewijzing van
scheepsruimte van het bureau voor de de
fensiemobilisatie zeide, dat volgens de
tegenwoordige plannen er in Januari en
Februari 4 millioen ton kolen per maand
naar het buitenland vervoerd zullen wor
den. Functionarissen der mijnen en de re-
gerings-scheepvaartautoriteiten vertrouwen,
dat door de extra schepen, die thans be
schikbaar komen, voorzien zal kunnen
worden in de Europese kolenbehoeften.
Volgens het programma voor wederzijdse
veiligheid zou Amerika ongeveer 30 mil
lioen ton kolen moeten leveren, maar amb
tenaren zijn van mening dat met het oog
op het bewapeningsprogramma meer dan
40 millioen ton nodig zullen zijn. Van de
Amerikaanse leveranties zullen Frankrijk,
Engeland, West-Duitsland en Italië het
grootste deel ontvangen. De juiste hoeveel
heden zijn echter niet bekend.
De wet Belastingherziening 1950 schiep
de mogelijkheid een derde van de aan-
schaffings- of voortbrengingskosten van
bedrijfsmiddelen, welke na 31 December
1949 maar vóór 1 Januari 1953 zijn ver
worven, verbeterd, besteld of aanbesteed,
vervroegd af te schrijven.
Aan de minister van Financiën is de be
voegdheid gegeven de vervroegde afschrij
vingen te beperken tot ten hoogste 10
per jaar. De afschrijving van één derde
kan daardoor pas in een tijdsverloop van
vier jaar worden uitgevoerd. Thans zijn
bepaalde groepen van bedrijfsmiddelen
aangewezen, waarop de beperking van toe
passing zal zijn.
Deze groepen zijn: gebouwde eigendom
men; kantoorinventarissen; automobielen
die niet uitsluitend of nagenoeg uitsluitend
worden gebruikt voor beroepsvervoer over
de weg; andere dan lichamelijke zaken, zo
als goodwill, octrooien, auteursrechten en
licenties; alle andere oedrijfsmiddelen,
voorzover de aanschaffings- of voortbren
gingskosten niet zijn voldaan vóór 1
Januari 1953.
De beperking van de vervroegde afschrij
ving is niet van toepassing op nieuwe
fabrieksgebouwen, voor zover de stichting
leidt tot een verhoging van de productie
capaciteit. Zij is evenmin van toepassing op
bedrijfsmiddelen, die verworven, verbeterd,
besteld of aanbesteed zijn vóór het in wer
king treden van deze beschikking.
Veilingen
De uitslag van de verkopingen, Donderdag
middag in het Notarishuis te Haarlem ge
houden. is: Tulpenstraat au zw. en rd, Haar
lem f275, H. I. van Goor; Pieter Maritz-
straat 9, Haarlem f3600, A. C. v. Vollenho
ven: Kinderhuisvest 29, 31 rd, 33 en 33 rd,
te Haarlem opgehouden f95.000: Van Eg-
mondstraat 30 zw. en rd, Haarlem f 10.100,
L. de Groot; Oranje Nassaulaan 83, Over-
veen f7460, J. J. M. Versteege; Cheribon-
straat 15, Haarlem, opgehouden f7500; J.
M. Molenaersplein 10, Heemstede, opgehou
den f 15.900.
Het eerste deel van dit woord vindt
men terug in het werkwoord zich-ver
mommen. Een mom is dus een masker,
vroeger ook: een gemaskerde. Het Fran
se woord momerie betekent: maskerade.
Wat een bakkes is, weet iedereen.
Maar het woord heeft een merkwaardige
geschiedenis: Het luidde vroeger: bak
huis en zo komt het nog in de 17de eeuw
veelvuldig voor. Nu is een bakhuis
eigenlijk: een afzonderlijk huisje op een
boerenerf waarin gebakken werd.
Schertsenderwijs ging men nu bakhuis
ook gebruiken voor het huisje dat zich
tussen beide bakken, dat wil zeggen:
wangen bevindt. Het Duitse woord Backe
betekent wang en wij kennen dat bij
voorbeeld nog in bakkebaard. Bakhuis
is dus: mond en bij uitbreiding: gezicht.
Een mombakkes is dus: een gezicht dat
niet het ware is en waarachter men zijn
eigenlijke gezicht verbergt. Men noem
de het vroeger dan ook wel: momaan
zicht.
TONEEL en CABARET
Zaterdag 15 December, Siadsschouwburg, 8
uur: Wim Sonneveld's cabaret „Artisten-
pension" met Conny Stuart, Lia Dorana,
Emmy Arbous, Dini de Neef. Wim Son-
neveld, Guus Verstraete, de danser Albert
Mol en de pianist Beuker.
Zondag 16 December, Stadsschouwburg, 2
uur: Ten bate van de Stille Armen ver
toont Aerdenhouts Kindertoneel het
sprookje „Klein Duimpje en de reus".
Zondag 16 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Cabaret Wim Sonneveld „Artisten-
pension" (zie Zaterdag).
Zondag 16 December, Concertgebouw, 8 uur
Optreden van de telepaath Burlisto.
Maandag 17 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Volksvoorstelling van „Anna Lucasta"
door Comedia. In dit spel van Philip Yor-
dan treden onder andere op: Rie Giihuys,
Magda Janssens, Joan Remmelts. Cor en
Guus Hermus.
Dinsdag 18 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Nederlandse première van ,.De eeuwi
ge romance" (The fatal weakness) vën
George Kelly door de toneelgroep Come
dia onder regie van Joan Remmclis, die
zelf de manlijke hoofdrol vervult. Verder
werken mede: Rie Giihuys, Vera Bofcöam,
Manon Alving, Elisabeth Versluys en Guus
Hermus. Het décor is van Bob Verstraete.
(abonnemenstvoorstellin
Woensdag 19 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Abonnemensvoorstelling van „Mr.
Roberts" door de Nederlandse Comedie
onder regie van Johan de Meester. In de
hoofdrollen: Han Bentz van den Berg,
Johan Elsensohn, Hans Kaart en Truus
Dekker.
Woensdag 19 December, Frans Halsmuseum,
8 uur: Voordracht van „Liederen rond de
geboorte van Christus" door Georgette
Hagedoorn, met begeleiding door Pierre
Verdonck (Volksuniveristeit).
MUZIEK.
Vrijdag 14 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Pianorecital door George van' Renesse
(voor de vereniging Geloof en Weten
schap).
Zondag 16 December, Huize Hèsmcrg, 8 uur:
Uitwisselingsconcert. De Spaanse guitarist
Nicolaas Alfonso speelt, werken van Sanz,
Campion, Bach. Granadas, Albeniz en
anderen (Lanckhorstlnan 99,-,Hc-em?i ede).
Maandag 17 December, Concert e'x.vuv, 8
uur: De Christelijke Oratorium vereniging
onder leiding van Simon .C. Jansen brengt
het Weinachtsoratorium van Bach ten ge
hore. Vocale solisten: .To Vincent. Annie
Hermes, Han de Fèvre. Peter Vos en Valen-
tijn Schoonderbeek. Aan het orgel: Mein-
dert Boekei. Verder het volledige H.O.V.-
orkest.
Dinsdag 18 December, Concertgebouw, 8 uur:
Orgelrecital door Jeanne Demessienx. Zij
speelt onder meer werken van Franck,
Widor, Dupré. Vierne en Messiaen.
Dinsdag 18 December, Concertgebouw (Turn
zaal), 8 uur: De violist Jo Juda en de pia
nist George van Renesse vertolken werken
van Schubert, Brahms en Beethoven.
(Concert in samenwerking met de stichting
Duinrell)
Vrijdag 21 December, Concertgebouw, 8 uur:
H.O.V.-concert met medewerking van de
bariton David Hollestelle, die „Vier ernste
Gesange" van Brahms ten gehore brengt.
Het programma bes'aat verder uit! de
ouverture „Coriolanus" van Beethoven en
de Zesde Symphonic (Pathntioue) van
Tsjaikofski. Dirigent: Toon Verhcy.
TENTOONSTELLINGEN
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Ten-
toonstelling van boeken en reproducties
van werken van oude en moderne mees
ters onder de titel „Le musée cnez soi".
(Dagelijks tot 5 Januari van 1017 uur).
Frans Halsmuseum: Dagelijks geopend van
10—5 uur, op Zondagen van 13—5 uur.
Voormalig woonhuis Van Loof: Te bezich
tigen op Donderdagen van 1012 en van
1417 uur, op Zonlagen van 1417 uur
(Kleine Houtweg).
DIVERSEN
Vrijdag 14 December, gebouw Domi, Over-
veen, 8 uur: Lezing door Piet Bakker voor
het Muzen Forum. Bloemendaal.
Zaterdag 15 December, Die Raeckse, 8 uur:
Dansavond met attracties ten bate van
de Stille Armen met medewerking van: De
Melodisten. Quintet Eddy Koks, Melodia
Trio en „The Royal Hawaiïans".
Woensdag 19 December, gebouw Remons
trants-Gereformeerde gemeente, Wilhel
minastraat, 8 uur: Kersispel „Do sier van
Bethlehem" door mr. M. Nijhoff (herha
ling: Donderdag 20 December).
Donderdag 20 December, Minerva Theater,
Heemstede, 8.15 uur: Gala-openingsvoor
stelling.
Donderdag 20 December, Muziekzaal,
Brinkmann, 2 uur: Zang, declamatie en
pianospel in Kerstsfeer voor.de Vrouwen-
Electriciteitsvereniging.
Donderdag 20 December, Muziekzaal, Brink
mann, 8.15 uur: dr. C. Spoelder spreekt
voor de Haarlemse Kunstgemeenschap
over „Christendom en humanisme".
Uit de Opregte Haarlemsche Courant
van 13 December 1851
HAARLEM Door het alhier be
staande Teeken-Genootschap „Kunst zij
ons Do-el" is in de Stads-Doelen de eer
ste groote kunstbeschouwing in dezen
winter gegeven, welke onder de meest
belangrijke moet worden geteld, die tot
heden hebben plaats gevonden, nade-
ma-al de ijverige en geachte kunstbe
minnaar de heer C. J. Fodor uit Amster
dam, die de Vergadering met zijne
tegenwoordigheid vereerde, eene uitge
zochte verzameling van gekleurde tee-
keningen der eerste hedendaagsche Xe-
derlandsche en Pransche -meesters uit
zijne sc-hoone en uitgebreide collectie
ter bezigtiging had gegeven. Algemeen
was de belangstelling, en de vele aan
wezigen hebben dankbaar de waarde van
het kunstgenot erkend, hetwelk hun dit
maal wed-er geschonken werd.