Onze puzzle
Londen op de bres voor
practische kleding
<=^<Wtc)
De geschiedenis
van een wraak
Koningin Juliana woonde opening
van zeventiende Boekenweek bij
■Clowntje Riek
ORANGE
SKINFOOD
Kolonel Wilson bezoekt
ons land
4
Nederlandse arbeids
krachten naar Engeland
Agenda voor Haarlem
Voor de kinderen
Opleving in de
schoenindustrie
FEUILLETON
door JOHN HENRY MACKAY
Padvinderscontacten
Bedrijven moeten eigen
bescherming betalen
Engelse mode-ontwerpers tonen hun nieuwe creaties
Verzending van zeepost
ZATERDAG 23 FEBRUARI 1952
i
Koningin Juliana in haar loge tijdens
in de Amsterdamse
De Boekenweek 1952 is gisteren met een
litteraire feestavond in de Amsterdamse
Stadsschouwburg geopend. Koningin Ju
liana woonde met klein gevolg de vertoning
van de één-acter „De liefde van Don Per-
limplin voor Dona Belisa in zijn tuin" van
Frederico Garcia Lorca en van het ge
legenheidscabaret „Van Parnassus tot
Montparnasse" door het ensemble van Wim
Sonneveld bij. De Prins der Nederlanden,
erevoorzitter van het erecomité, was door
een lichte ziekte verhinderd aanwezig te
zijn. De Luxemburgse gezant, de Commis
sarissen der Koningin in de provincies
Noordholland en Utrecht, dr. J. E. baron
de Vos van Steenwijk en de heer M. A.
Reinalda, talrijke vooraanstaande figuren
uit overheidskringen en bekende letter
kundigen maakte voorts als genodigden in
het stampvolle theater deel uit van het pu
bliek op deze aan „Het Boek en de Muzen"
gewijde bijeenkomst, georganiseerd door
de propagandaeommissie van de Vereni
ging ter bevordering van de belangen des
boekhandels.
Na het welkomstwoord van de heer Chr.
Leeflang, voorzitter van de genoemde com
missie, hield prof. dr. N. A. Donkersloot,
president van de Nederlandse vereniging
van Letterkundigen, de openingsrede. Het
korte betoog behelsde voornamelijk een
waarschuwing tegen de verminderende be
langstelling voor de litteratuur. Spreker
haalde enige voorbeelden aan van schil
ders, die zich door menselijke kwaliteiten
van romans hadden laten inspireren. Er
zijn boeken, zo vervolgde hij, die alleen bij
ADVERTENTIE
(6.50)
Onmisbaar voor de droge en
niet meer zo jonge huid
Wagenweg 29 - Haarlem
Tel. 20518
Institut de Beauté
Haute Coiffure
de openingsavond van de Boekenweek
Stadsschouwburg.
het zien reeds ontzag en ontroering wek
ken. Professor Donkersloot noemde een
boekenkast „met geest geladen stilte" en
sprak als zijn overtuiging uit dat deze
stilte het rumoer van de actualiteit in be
tekenis overtreft. Tenslotte lanceerde spre
ker de paradoxale raadgeving „de niet-
verloren tijd van deze avond lezend in te
halen".
In het programma schrijft Wim Sonne
veld het spel van Garcia Lorca te hebben
gekozen om de simpele, hartstochtelijke en
poëtische taal. Ten gevolge van zijn ziekte
kon deze cabaretier zelf niet optreden. Hij
werd vervangen door Guus Verstraete en
in het tweede deel van de avond door Kees
Brusse, die in zijn plaats als Apollo de reis
van Parnassus naar Montparnasse maakte
en zich van deze taak voorbeeldig kweet.
Wel had Sonneveld kans gezien de voor
bereidingen van het programma te leiden,
voor welke bijzondere inspanning hij na
afloop van de voorstelling met een grote
bloemenkrans gehuldigd werd. De teksten
werden geschreven door Willy van Hemert
en Ina Philippo.
Zoals gebruikelijk begon omstreeks mid
dernacht in alle door Metten Koornstra
met joyeuze fantasie en bescheiden midde
len versierde foyers en corridors van de
Stadsschouwburg het zogenaamde „schrij-
versbal". Voor de muziek werd onder meer
gezorgd door The Constellations, door het
duo Nic Godard en Jan Hofmeester, door
The two Buttlars en (na langdurig gezoek
naar snoeren en een dubbelstekker) door
het trio Pia Beek.
In de eerstvolgende weken zal weer een
aantal Nederlandse arbeidskrachten naar
Engeland vertrekken, waar zij in verschil
lende bedrijven en in de landbouw werk
zaam zullen zijn.
De plaatsing dezer werkkrachten in En
geland is gebaseerd op de uitwisseling van
arbeidskrachten volgens het verdrag van
Brussel. In Engeland worden arbeidskrach
ten gevraagd in de glasindustrie, de steen
industrie, de bouwvakken, de kleding- en
textiel-indusirie, de meubelindustrie, voorts
automonteurs, vaklieden in de electro-
technisohe industrie, wegwerkers en land
en tuinbouwarbeiders.
De arbeidsbureaux behandelen de plaat
sing van Nederlandse arbeidskrachten in
Engeland.
ZATERDAG 23 FEBRUARI
Stadsschouwburg: „Het Witte schaap", 8
uur. Minerva (Heemstede): „Geschaduwd",
14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De spook-
ruiters", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals:
,,Lord Wanhoop", alle leeft., 7 en 9.15 uur.
Rembrandt: „Teresa", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Palace: „Kim", alle leeft., 7 en 9.15 uur.
Luxor: „Enrico Caruso", alle leeft., 7 en 9.15
uur. City: „Er kwam een vreemdeling", 18
jaar, 7 en 9.15 uur.
ZONDAG 24 FEBRUARI
Stadsschouwburg: „Het witte schaap van de
familie" (eHt Vrije Toneel), 8 uur. Rem
brandt: Zondagmorgenvoorstelling „Rigo-
letto", 11 uur. „Teresa", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en
9.15 uur. Luxor, Palace: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Spaarne, Minerva: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Frans Hals: 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. City: 2.15,
4.30 7 en 9.15 uur.
MAANDAG 25 FEBRUARI
Stadsschouwburg: „Bobbeltje" (Comedia),
8 uur. Concertgebouw (tuinzaal): Piano
avond George van Renesse, 8.15 uur. Rem
brandt en Palace: 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor:
2, 7 en 9.15 uur. Minerva: 2.30 en 8.15. Frans
Hals en Spaarne: 2.30, 7 en 9.15 uur. City: 2.15,
4.30, 7 en 9.15 uur.
Vrijdag is in Nederland kolonel J. S.
Wilson aangekomen, directeur van het In
ternationale Padvindersbureau in Londen.
Dit bureau heeft tot taak alle onderwerpen
in studie te nemen, die voor de padvinderij
van belang kunnen zijn. Onder meer wordt
het leggen van contacten tussen de pad
vindersbewegingen in de verschillende lan
den door het bureau bevorderd. Dit ge
schiedt door het houden van kampen en
het voeren van persoonlijke en groepscor-
respondentie. Het bureau treft tevens voor
bereidingen voor elke jamboree en het be
slist over toelating van organisaties, die bij
de internationale padvindersbeweging aan
sluiting zoeken.
Kolonel Wilson heeft zeer veel gereisd
om persoonlijke contacten te leggen met
de padvinders in de gehele wereld.Hij was
de rechterhand van Lord Baden Powell.
Er zijn, naar men mededeelde, plannen om
niet alleen in 1955 een jamboree te houden
waarvoor men bij voorkeur een plaats
buiten Europa wil kiezen maar ook een
kleine jamboree in 1957 ter gelegenheid
van het vijftigjarig bestaan van de pad
vinderij. Het ligt in de bedoeling deze jubi
leumjamboree te houden in de geboorte
plaats van Baden Powell in Engeland.
Het bezoek van kolonel Wilson, dat niet
officieel is, duurt tot Maandag. Gedurende
het weekeinde zal hij op Soestdijk ontvan
gen worden.
len dat er op gericht is grote bedrijven,
ondernemingen en instellingen in geval van
oorlog te beschermen tegen bombardemen
ten, sabotage en parachutisten. De kosten,
welke verbonden zijn aan de uitvoering
van deze maatregelen(schuilkelders, brand-
blusmiddelen en verduistering), zullen door
de bedxijven zelf betaald moeten worden.
Dit is namens de regering medegedeeld op
een conferentie van vertegenwoordigers
van het bedrijfsleven, welke onlangs op de
Stafschool Bescherming Bevolking te Bar-
neveld is gehouden,
u
De overheid heeft haar houding in deze
gemotiveerd door er op te wijzen, dat de
bedrijven door zich zelf te beschermen een
garantie hebben, dat zij in geval van oorlog
kunnen doorwerken. De kosten van de
bedrijfsbescherming mogen verhaald wor
den op de prijs van het product. Dat hier
door een aanzienlijke algemene prijsstijging
zou ontstaan wordt van overheidszijde niet
verwacht. Tal van grote bedrijven hebben
reeds in vredestijd de beschikking over
eigen brandweerploegen, zodat vele instel
lingen zullen kunnen volstaan met enige
uitbreiding van reeds aanwezig materiaal.
Er is een contactcommissie ingesteld, die in
overleg met werkgeversorganisaties verdere
plannen zal uitwerken.
Horizontaal: 1. woe
de; 4. vet deel v. var
ken; 7. etensbereider;
8. vluchtheuvel; 10.
vuur, 12. lofzang; 13.
soort gravure; 14.
bloeiwijze; 15. smal
le strook; 17. bloed
verwant; 18, altijd
groene boom; 21 ver
tering; 22. heerser;
25. oude overleve
ring; 28. naaldboom;
30. geestdrift; 32.
Europeaan; 33. deel
v.e. etmaal; 34. huis
dier; 35. overal; 36.
beschaafde vrouw;
37. onnozel; 38.
rhythmische bewe
ging op muziek; 39.
wapen.
Verticaal: 1. distil
leerkolf; 2. leren
halsgordel v. e. trek
dier; 3. specerij; 5.
zuil; 6. tandrad; 9.
plaats in Gelder
land 11. zoogdier; 16.
bloem; 17. bepaalde
tijd; 19. onderricht;
20. zangstem; 23. lid
v. e. senaat; 24. re
publiek in het N. v.d.
Atlantische Oceaan;
25. geel koper; 26. el
kander; 27. hevig; 29.
soort hoender; 31.
oude wijnmaat.
Oplossingen moeten worden ingezonden
ana onze bureaux HAARLEM, Grote
Houtstraat 93 en Soendaplein 37; IJMUI-
DEN, Kennemerlaan 154. Oplossingen
moeten uiterlijk Woensdagavond in ons
bezit zijn. Wij verzoeken op de enveloppe
te schrijven: „Oplossing Puzzle".
S.v.p. geen mededelingen voor redactie
of administratie bij de oplossingen in
sluiten.
Ja, het rookwolkje kwam werkelijk uit de pijp van oom Tripje, die rustig op een
duin lag te roken en te lezen. Hij wist helemaal niet dat drie dappere Indianen hem
aan het besluipen waren en hem insloten.
Rode Arend, Dolle Buffel en Snelle Pijl waren al dicht bij hem en ze kropen heel
stilletjes naderbij. Dolle Buffel gluurde voorzichtig over de duintop.
„Oef!", fluisterde hij. „We zijn vlak boven het kamp, ik zie de vijand!"
„Oef!", antwoordde Rode Arend. Opgepastrode broederswe zullen zo dicht
mogelijk naar het kamp sluipen, en dan vallen we aan. Zachtjeswe mogen niet
ontdekt worden!"
Weer slopen ze langzaam dichterbij.
Oom Tripje zat nog steeds mistig te roken en wist niet, wat hem boven het hoofd hing.
„Oef!", zei Rode Arend. „Blijf stil liggen, rode broedersik ga over tot de aanval!"
Hij maakte zijn boog gereed en legde er een pijl op. Toen mikte hij.Zzzzzt!, klonk
het. En toen boorde de pijl zich dwars door oom Tripje's hoed.
De oplossingen moeten worden ingevuld
op het gedrukte diagram dat hierboven
staat.
De oplossing van de vorige puzzle is:
Horizontaal: 1. staart, 6. Kampen* 12.
lelie, 13. regie, 14. o. 1., 15. rek, 17. pet,
18. St., 19. demon, 21. Po, 23. asperge, 25.
o.o., 16. eer, 27. ent, 28. dun, 29. Kr., 30.
kar, 32. ode, 34. si, 36. p. p., 38. aak, 40.
kot, 42. do, 43. tak, 44. ara, 46. oor, 47.
T.T., 48. senator, 51. A.P., 53. romer, 54.
M.O., 56. pan, 57. rib, 59. te, 60. opdat, 62.
oehoe, 64. rampok, 65. ondank.
Verticaal: 1. sloep, 2. tel, 3. al, 4. air,
5. reeds, 7. areng, 8. met, 9. P.G., 10. -eis,
11. netto, 16. keper, 17. porto, 20. men, 22.
oer, 23. ark, 24. Ede, 25. ons, 29. kap, 31.
Adra, 33. duo, 35. Ido, 37. P.T.T., 38. aks,
39. kanon, 40. kater, 41. tor, 42. dra, 45.
ram, 47. Timor, 49. Erato, 50. Orion, 52.
preek, 55. opa, 56. pap, 58. bed, 59. ton,
61. dm, 63. ha.
De prijzen werden als volgt toegekend:
f 7,50: mevr. T. Smit, P. C. Hooftstraat
86, Haarlem-Noord;
f 5.J. H. Dijkhuizen, Kennemerweg
15, Bloemendaal;
f 2,50: mevr. B. van Randtwijk, Voor
helmstraat 48, Haarlem.
Bij een schoenenfabriek te Nijmegen zijn
de laatste weken ruim honderd nieuwe
werkkrachten aangesteld, zodat er nu weer
500 man werkzaam zijn.
Dit is de consequentie van de prijsver
laging van het schoeisel met ongeveer 25
procent. De kooplust van het publiek is
daardoor enigszins toegenomen. De omzet
van de fabriek is de laatste maanden met
de helft gestegen. Bij andere schoenfabrie
ken in Nijmegen werd ook opleving waar
genomen. Men behoeft geen personeel meer
te ontslaan.
Nederlandse bewerking van C. J. E. Dinaux
6)
Het werd hoog tijd dat de vacanties be
gonnen. Dan zou hij tenminste met rust
worden gelaten, ook door die jongeman.
Naar een badplaats, ver weg in ieder ge
val. En op de eerste vacantiedag.
Aan de vooravond van zijn vertrek kwam
er onverwacht een kleine verandering in
zijn reisplan. Van zijn familie in Kiel ont
ving hij een brief waarin hij dringend her
innerd werd aan de belofte op bezoek te
komen. Er werd op gerekend dat het er
dit jaar nu eindelijk eens van komen zou.
Een weekje kon er toch wel af: „en nu
geen uitstel en uitvluchtj es meer, hoor! De
logeerkamer wacht op je!"
Ditmaal was er niet aan te ontkomen.
Het bezoek was al te vaak uitgesteld dan
dat een hernieuwd uitstel niet beledigend
zou zijn. Sieriin besloot dus, de volgende
ochtend met de eerste trein alleen naar
Kiel te gaan. Vrouw en kinderen zouden
dan twee dagen later naar het vacantie-
oord aan zee vertrekken, waar het gezin
dan na een tweetal weken weer verenigd
zou zijn. Zijn vrouw kwam cleze wijziging
niet ongelegen: een in de maak zijnde ja
pon kon nu nog juist worden gepast en
meegenomen.
Marie, die haar uitgaansavond had, werd
door mevrouw ontboden en geïnstrueerd:
„Als je straks weggaat, kind, loop dan even
langs het pleintje waar de taxi's gepar
keerd staan en bestel er een voor morgen
ochtend, om zeven uur precies. Meneer
gaat morgen met de eerste trein naar Kiel
en wij blijven nog twee dagen hier. Ver
geet je het vooral niet? En let je even op
het nummer van de taxi of de naam van
de garage? En kom niet te laat thuis".
Marie vergat het niet. Klokke zeven stond
de volgende morgen de taxi voor en Sier
iin was tijdig aan het station, waar hij
voor alles een telegram zond aan zijn fa
milie in Kiel om zijn aankomst in de voor
middag te melden. Dan ging hij, paraplu
en koffertje in de hand, naar het loket
om een kaartje te nemen. Juist toen hij zijn
portefeuille te voorschijn haalde om er
alvast een bankbiljet uit te nemen hoorde
hij voor zich vlak voor zich een
heldere, vastberaden stem dezelfde woor
den zeggen die hij zo dadelijk zou moeten
gebruiken: „Eén enkele Kiel, tweede".
Hij keek op. Vóór hem stond een jonge
man in een grijs costuum, die het wissel
geld opstreek en met het kaartje in de hand
het loket verliet.
De plaats vóór Sieriin was vrij. Maar hij
verroerde zich niet. Hij stond als versteend.
Dat was niet te geloven. Dat kon niet waar
zijn. Hij droomde. Een nachtmerrie. Hij
had vóór Sieriin gestaan. Hij had het nog
eerder dan hij gezegd: één enkele Kiel,
tweede. Kiel.
Toen hij van achteren niet bepaald
zachtzinnig werd aangestoten, schrok
hij op.
Of hij nu eindelijk eens wilde doorlopen!
En anders uit de rij gaan alsjeblieft! Er
waren nog meer mensen op de wereld.
Het ontbrak er nog maar aan, dat meneer
de krant ging staan lezen! Opschieten daar.
Sieriin ontwaakte als uit een verdoving.
Gejaagd nam hij zijn kaartje en zonder op-
of omzien haastte hij zich naar het perron.
De trein stond op vertrek, de portieren
waren al gesloten. Enkele laatkomers rep
ten zich langs hem heen. Hij zou moeten
voortmaken als hij tenminste nog mee wil
de. Nerveus stapte hij in de eerste de beste
tweede klas, wierp koffertje en paraplu in
het net en liet zich in de kussens vallen.
Hij was alléén de hemel zij geprezen
alleen. Met een schok kwam de trein in
beweging.
Sieriin zat in gedachten. Nu was het
dan zover. Hij hèd hem. Hij reisde met
hem in één trein. Hij was binnen zijn be
reik. Hij kon hem aansprekenals hij
wilde. Hij kon hem ter verantwoording
roepenals hij durfde.
Met een ruk stond hij op om door de
zijgang de beidetweede-klasse-wagons te
doorlopen, met Argusogen de comparti
menten afzoekend naar de onbekende. Hij
was onvindbaar en toch kon hij hem niet
over het hoofd hebben gezien want de trein
was betrekkelijk leeg.
Geprikkeld keerde hij terug naar zijn
plaats, waartegenover inmiddels een oude
heeft het zich gemakkelijk gemaakt had.
Sieriin nam hem scherp op. Een vreemde.
„Hij" was het niet. „Hij" was onvindbaar.
Waar kon hij gebleven zijn? Opnieuw
sprong Sieriin op. Hij liep de gehele trein
door alle wagons, ook de derde klassen.
Hij opende de W.C.-deuren, sloot ze met
een slag. Hij waagde zich in een goederen
wagen, keerde terug en voelde verbaasde
blikken op zich gericht. Natuurlijkwat
hij deed was vreemd, was waanzinnig. Zo
ver was het met hem gekomen, voor de
duivel! Dat hij zich belachelijk maakte!
Dat men hem medelijdend aankeek of
spottend! En „hij" was niet in de trein,
heel beslist niet in deze trein. Hij was dus
niet ingestapt. En toch had hij een kaartje:
één enkele Kiel, tweede! Eén enkele!
Dat grensde aan het ongelooflijke. Het was
ongelooflijk!
Het zweet parelde op zijn voorhoofd. Zijn
handen waren klam. En hij voelde dat hij
beefde toen hij weer op zijn plaats zat.
Verklaar dat, Sieriin! Jij, die zoveel hebt
opgeheldex-d.
Waarom was hij niet ingestapt? Of
heild hij zich toch ergens schuil? Hoe was
het mogelijk, dat hij juist vóór hem had
gestaan? En.... hoe had hij kunnen we
ten dat Sieriin op reis ging? Dat Sieriin
naar Kiel ging? Eén dag voor zijn vertrek
had hij dat immers zelf niet geweten! Dit
dit was afschuwelijk! Het werd, het
was een kwelling. Of had hij gedroomd
voor dat loket? Was het een zinsbegooche
ling? Ook dat zou afschuwelijk zijn. Maar
nee.hij had hem gezien met zijn eigen
ogen. Hij had hem zelfs gehoord, heel dui
delijkeen stem die hem zo bekend
voorkwam alsof hij hem eerder gehoord
had: één enkele Kiel tweede! Hoe kon
hij zich die stem herinneren? Waar had hij
die dan gehoord?
Sieriin voelde een neiging hardop te
lachen. Luid te lachen. Als dat nu ook nog
een toeval was geweest., nu dan waren er
toevallen die hoogst, hoogst merkwaardig
genoemd moesten worden. Maar het was
geen toeval geweest, en belachelijk was
deze geschiedenis allerminst. Ze begon zelfs
ernstig te worden. En dus was het hoog
tijd dat er een einde aan kwam.
Als hij hem aangetroffen had in de trein,
hier waar hij hem niet meer ontsnappen
kon, danMaar hij was onzichtbaar,
verdwenen op een onverklaarbare manier.
Voor zijn ogen opgegaan in lucht. En hij
voelde een woede in zich opkomen die hij
geen baas meer was.
Deze man van wie hij niets wist, zélfs
niet wist wat hij van hem wilde, achter
volgde hem nu waarachtig tot in zijn va-
cantie. Hij nam een kaartje naar dezelfde
plaats, op dezelfde tijd, aan hetzelfde loket.
En reed niet mee. Reisde hem waarschijn
lijk met de volgende trein na! Want dat hij
op weg was naar Kiel, daar was geen twij
fel aan.
Sieriin zat in zijn hoekje voor zich uit
te staren. Bij elk station sprong hij op om
het raampje te openen en alle uitstappen
de reizigers met argwanende blikken gade
te slaan. Een vraag van de tegenover hem
zittende oude heer of hij zich niet wel voel
de, beantwoordde hij zo kort en bits dat
er geen woord meer gesproken werd. De
broodjes, door zijn vrouw met zoveel zorg
ingepakt, bleven onaangeroerd. Het gevoel
van onpasselijkheid dat zich van hem mees
ter had gemaakt deed hem bij de gedachte
aan eten walgen.
De trein was nog niet tot stilstand ge
komen of Sieriin sprong op het perron,
haastte zich naar de controle en stelde zich
bij de uitgang op. De ene passagier na de
andere liet hij aan zich voorbijgaan tot de
laatste verdwenen was. Toen eerst verliet
hij het station.
Gedurende het verblijf bij zijn familie
was hij allesbehalve eèn aangename gast.
Een beminnelijk mens was hij nooit -ge
weest, maar in dit slechte humeur overtrof
hij zichzelf in onvi-iendelijkheid. Men was
tenminste blij dat hij te kennen gaf zijn
verblijf tot zes dagen te moeten bekorten.
(Wordt vervolgd).
Bij de maatregelen voor de burgerlijke
verdediging is er ook een aantal maatrege-
Dit sierlijke jurkje is vervaardigd van
een zeer bijzonder soort katoen, dat als
zijde glanst. De stof heeft echter alle
practische eigenschappen van katoen be
houden wat haar erg geschikt maakt voor
de lente- en zomer garderobe. Kraag,
manchetten, garnering op de zakjes en
zelfs de hoed zijn van hetzelfde materiaal,
dat goed wasbaar is, vervaardigd.
Met de volgende schepen kan zeepost
worden verzonden. De data, waarop de cor
respondentie uiterlijk ter post moet zijn be
zorgd, staan tussen haakjes achter de naam
van het schip vermeld. Naar Indonesië:
m.s. „Tawali" (13 Maart); naar de Neder
landse Antillen: s.s. „Breda" (26 Febr.);
naar Suriname: s.s. „Brattingsborg" (11
Maart); naar Canada: s.s. „Hurricane" (25
Febr.) en m.s. „Noordam" (28 Febr.); naar
Zuid-Amerika: m.s. „Alnati" (4 Maart) en
naar Australië en Nieuw-Zeeland: m.s.
„Strathnaver" (26 Febr.).
(van een Londense medewerkster)
Londen, Februari 1952
In alle mode-centra staat op het
ogenblik de lente-kledij in het
brandpunt der belangstelling. De
vrouw die ook met een gematigd
kleedgeld rond wil komen, inte
resseert zich steeds het eerst voor
de practische kant van de mode.
De toonaangevende Londense
couturiers, die momenteel hun
collecties tonen, streven er vooral
naar, de mode aan te passen aan
de tegenwoordige mogelijkheden.
Iets wat geheel met de wensen der
vrouw overeenstemt. Dat doel
matigheid, sierlijkheid en afwisse
ling elkaar allerminst in de weg
staan, bewezen de lente-creaties,
die zij ons in hun salons in de
Londense City brachten.
Stoffen die niet alleen bijzonder
solide zijn, maar tevens van een
bescheiden verfijning wat kleur
en dessins betreft, vinden bij
voorkeur toepassing. Een kleding
stuk van een dergelijk materiaal
vervaardigd, is „modelhoudend"
en verveelt bovendien niet gauw.
Beige en grijs favoriete
kleuren
Een Engelse couturier gaat dan
ook van het standpunt uit, dat een
vrouw er veel verstandiger aan
doet af en toe een robe, mantel of
tailleur met een uitstekende coupe
in een niet al te sterk aan de mode
onderhevige kleur te kopen, dan
telkens een nieuw kledingstuk dat
misschien minder kostbaar is, maar dan ook
gauw verveelt.
De creaties der Engelse ontwerpers trek
ken om hun bij onze tijd passende eigen
schappen ook buiten het Britse eiland
steeds meer belangstelling. Vele Ameri
kaanse bezoekers reisden dit seizoen eerst
naar Londen om er de shows te zien, vóór
zij in Parijs hun licht over de nieuwe lente
mode gingen opsteken.
Practische kleding met een geheel eigen
élégance werd ons tijdens de Londense
voorjaars-shows in grote verscheidenheid
getoond.
Bij de mantelpakjes bleek men echter
ditmaal aan de fantasie een grote plaats te
hebben ingeruimd. Verschillende couturiers
lieten zich juist bij dit onderdeel van de
garderobe door de historie inspireren. De
glad-correcte schouderlijn, die voor de En
gelse tailleur zo kenmerkend is, kreeg dit
maal een geheel andere allure. Hoog inge
zette kopmouwen of aangeknipte mouwen,
die de schouders bijzonder frêle maken,
zorgden op dit punt voor afwisseling.
Er werden zelfs geheel ongetai'lleerde
jasjes getoond, die evenals de markante, bij
de bovenarm wijd uitstaande „schapebout"-
mouwen aan de kleding uit de 19e eeuw
zijn ontleend.
De mantels zijn wijd en sierlijk en dik
wijls van zijden weefsels vervaardigd.
Voorjaarspakje van marine-blauwe wol
waarbij een blouse van witte zijde met
een zacht rood motief wordt gedragen.
Victor Stiebel brengt niet alleen gracieus
om het figuur golvende rokken voor de
jurken, maarzelfs bij de mantelpakjes, het
geen opvallend contrasteert met de streng-
klassieke lijn van de jasjes, die zijn voor
jaarspakjes completeren. Bij deze nieuwe
lente-mode maakt de wijde rok overigens
in alle opzichten fufore! Ook het corsage is
bij de jurken sierlijk van lijn en draperiën
juist beneden de schouder komen veel voor.
De mouwen zijn over het algemeen even
eens wijd. Brede, even over de schouders
vallende kragen vervangen dikwijls de kor
te aangeknipte vleugelmouwtjes, die de
vorige lente zo in trek waren.
De taille blijft op de natuurlijke plaats
en alle geruchten over een terugkeer van
de allerminst charmante mode van 1920
zijn dan ook uit de lucht gegrepen. Ook de
rok blijft de lengte die momenteel gang
baar is behouden, zodat de steeds op de
realiteit ingestelde Engelse mode-ontwer
pers ons, wat dat aangaat geen onaange
name verrassingen brengen.
Zowel in Londen ais in Parijs is er steeds
in de collecties een groot contrast op te
merken tussen de doelmatige kleding, die
de vrouw voor de uren van de dag ter be
schikking staat en hetgeen voor speciale
gelegenheden is gecreëerd. Gracieus van
lijn, apart van kleur, kortom bijzonder
vrouwelijk van allure zijn de creaties, die
de Londense couture ditmaal voor speciale
gelegenheden ontwierp. De voorkeur voor
sierlijke kant, waarmede vrouwen zich
reeds eeuwen tooiden, herleeft in deze
nieuwe voorjaarsmode.
Kant wordt niet alleen veelvuldig als
garnering toegepast, maar dient ook als
materiaal voor korte avondrobes en tot op
de voeten vallende gala-toiletten.
Nieuwe voorjaarstinten
Borduursels in zachte voorjaarstinten geven
menig avondtoilet te zien. Norman Hart-
nell, die de garderobe samenstelde voor de
reis van de inmiddels Koningin geworden
Prinses Elizabeth, naar Australië en Nieuw
Zeeland, gaf in zijn voorjaarscollectie de
voorkeur aan korte avondrobes met zeer
wijde rok, waarvan de ruimte naar opzij
was verwerkt. Creaties, die op de panier
zijn geïnspireerd.
Mantels van shantung, zeer dunne taft-
zijde, of zijden ottoman met wijde aange
knipte mouwen en een sierlijk in klokken
vallende rug, completeren deze creaties.
Beige en grijs zijn de uitverkoren kleuren
in dit voorjaar. Marineblauw, een tint die
in de lente steeds op het mode-toneel ver
schijnt, werd eveneens veel toegepast. Mat
geel, zachtrood, koningsblauw en wit vul
len naast vele schakeringen groen het
lente-palet aan. Een kleurenovervloed die
de voorjaarsmode inluidt met een fleurige
afwisseling.
FLORENCE.