Het Hek van de Dam Mullenscircuskaravaan zet koers naar Haarlem Prins Bernhard komt op 12 Juni in Haarlem SLEUTEL WEG? Weer muziek in het wandelbos In de hoofdstad uit Hboni dronken ZATERDAG 17 MEI 1952 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 8 Gevoelige acoustiek „Teisterbant" herdenkt Lodewijk van Deyssel Mej. A. Fibbe 40 jaar bij de Telefoondienst Rede voor de Maatschappij voor Nijverheid en Handel Nachtdienst apotheken G. A. van der Meer overleden DE SLEUTELSPECIALIST" ITEP 1852 -1952 Vermanend Vastgelegen Burgerlijke stand van Haarlem De volgende week stopt de bonte circus karavaan van Jos. Mullens na een tocht uit Brunssum in Haarlem op het Phoenixter- rein, waar de piste in de grote ovale tent van Woensdag tot en met Zondag weer haar aantrekkingskracht gaat uitoefenen op het Haarlemse publiek. Het programma, waar in de attracties hoog liggen opgetast, ver meldt weer tal van schouwspelen, die de blikken onafgebroken zullen boeien en nu en dan ook een regelmatige ademhaling zullen belemmeren. Een greep uit dit spec taculaire werkschema: de dressuur vain Een van Mullens artisten, de jongleur Italo Mediniin actie. Nieuwe muziektent Er heerst vreugde in het kamp van de Haarlemse muziekverenigingen: een jaren lang gekoesterde wens is in vervulling ge gaan mat het gereedkomen van de nieuwe muziektent op het terras van het paviljoen ,,D reef zicht" in Den Hout, die op de natio nale feestdag in gebruik werd genomen met een wedstrijd in samenzang voor Haar lemse lagere scholen. En gisteravond had het oudste Haarlemse amateurkorps, de Harmonie Crescendo, de beschikking over de tent gekregen voor een concert, dat on der leiding van de dirigent Jac. J. Bijster werd gegeven. Voordat met dit concert begonnen werd, kwam de voorzitter van de Bond van Haar lemse muziekverenigingen, de heer H. Cnosse, uiting geven aan dankbaarheid jegens de directie van „Dreefzicht" voor haar gelukkig initiatief. Thans kunnen de Haarlemse korpsen hun prestaties weer in het openbaar laten horen. Ook de voorzit ter-van Harmonie Crescendo, de heer H. Tuin, gaf uitdrukking aan zijn gevoelens van erkentelijkheid en hoopte dat deze ver heugende particuliere tegemoetkoming aan de moeilijke omstandigheden van de Haar lemse korpsen gevolgd zal worden door overheidssteun, opdat harmonie en fanfare ook te Haarlem zullen gaan bloeien als in andere steden van ons vaderland. Harmonie Crescendo heeft de tent nu kunnen beproeven voor wat betreft de klankverwerking. Deze proefneming is uiterst gunstig uitgevallen. Een mooie ge lijkmatige samenklank kon worden ver kregen, waarbij nochtans het eigen karak ter van de instrumentengroepen niet ver doezeld werd door onduidelijke vermenging. Deze gunstige verhouding van de instru mentale klanken bleek zowel op plaatsen dichtbij de tent als verder weg gelijk te blijven. Het komt er voor korpsen, die in de tent gaan musiceren, op aan grote nauw keurigheid in hun spel te betrachten, want de gevoelige acoustiek verraad elke on effenheid. Ook gisteravond was dit het ge val, bijvoorbeeld bij de uitvoering van het lastige, vaak oolyrhythmische Scherzo van Meandert Boekei. Maar aan de andere kant waarborgde die acoustiek toch weer een extra muzikaal genot, wanneer er. zoals bij de uitvoering van de ouverture Maritana, de Keizerwals van Joh. Strauss, de mars Colonel Bogey en de ouverture Rosamunde van Schubert een verfijnde en fraai genu anceerde klank te beluisteren viel. De dirigent hield hier vast aan een voor treffelijk principe van klankontwikkeling en het gaf ons de overtuiging, dat de nieuwe muziektent, zo gunstig geplaatst onder de natuurlijke gewelven van forse beuken bomen, zich ook voor uitvoeringen van symDhonische muziek bijzonder goed leent. Zo kan deze tent een centrum worden voor allerlei openlucht-muziekuitvoeringen, mits men er in kan sla-een het storende verkeer tussen „Dreefzicht" en de Hertekamp om te leid'en. P. ZWAANSWIJK negen ijsberen, een groep leeuwen en zes Bengaalse koningstijgers, van zes Kauka- sische paarden en acht Shetland ponies, vijf chimpansees, zes Bretonse vossen, zes Deense tijgerpaarden en vier Pakistaanse olifanten. Zij vormen tezamen een indruk wekkende diergaarde, die zich In de pauze bezichtigen laat. Verder zijn er de boeiende trapeze-nummers van de twee Pivoto's en de Burkett's, de acrobaten, de clowns, de Indische prinsessen, de Bengaalse lanciers, de Gaucho's, de Mexicaanse cowboys, de Indianen en miss Atomia, die zich als mu nitie voor een indrukwekkend kanon laat gebruiken. De vlotte opeenvolging van de nummers is verzekerd doordat de voorstellingen da delijk op twee zij-podiums in de uithoeken van de tent kunnen worden voortgezet, wanneer er in de piste veranderingen moeten worden aangebracht. De tent biedt plaats aan 5000 toeschouwers. Op Woensdagavond 21 Mei zal de Haar lemse sociëteit Teisterbant haar dit jaar overleden ere-voorzitter dr. K. J. L. Alber- dingk Thijm (Lodewijk van Deyssel) her denken. Bij die gelegenheid zal het woord worden gevoerd door prof. dr. N. A. Don kersloot (Anthonie Donker) als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Letter kundigen, door prof. dr. W. Asselbergs (Anton van Duinkerken) over „Lodewijk van Deyssel en zijn vader professor Josef Alberdingk Thijm", door dr. P. H. Ritter Jr. over „Thijm intiem" en door Emmy van Lokhorst. Verder zal er een huiselijk filmpje over Van Deyssel worden vertoond, in zijn laat ste levensjaar opgenomen, en worden er gramofoonplaten ten gehore gebracht, op één waarvan hij de beroemde passage „Ik houd van het proza" voordraagt. De her denking zal ook worden bijgewoond door de buitengewone leden van de sociëteit Dirk Coster en A. Roland Holst. Dinsdag zal mejuffrouw A. Fibbe, Park laan 43, veertig jaar werkzaam zijn bij de Telefoondienst der P.T.T. te Haarlem. Zij kent de telefoon nog uit de tijd, toen de exploitatie in handen was van de parti culiere Bell Telephone Maatschappij en heeft nog de oude handcentrale bediend, die toen in het tegenwoordige politie bureau in de Smedestraat stond, „het kan toor van juffrouw Kruisman", zoals de Haarlemmers het toen noemden, omdat juffrouw Kruisman er de scepter zwaaide. Van een automatische telefoon had toen nog nooit iemand gehoord; de paar hon derd abonnés konden slechts met elkaar in verbinding komen door bemiddeling van een telefoniste. De toestellen uit die tijd noemde men „koffiemolens"; zij be stonden uit een samenstel van enige tegen de muur gespijkerde kastjes. Uit één daarvan stak een slinger, aan welke men gewoonlijk verwoed moest draaien om al thans met de telefoniste verbinding te krijgen. Mejuffrouw Fibbe zal aan deze „goede" oude tijd ongetwijfeld nog wel eens terug denken! De Nederlandse Maatschappij voor Ny- verheid en Handel houdt op 12 en 13 Juni in het Concertgebouw te Haarlem haar al gemene vergadering. Na de huishoudelijke vergadering zal Prins Bernhard een inlei ding houden over het onderwerp: „De jongere generatie-Nederlands toekomst". Voorts zullen inleidingen worden gehou den door ir. F. J. Philips over „De roeping van de arbeid en de taak van de leiding", door dr. B. W. Kranenburg over „De in vloed van de. zich wijzigende maatschappe lijke structuur", door dr. B. C. J. Lievegoed over „De voor-opleiding in het bedrijfsle ven" en door rar, K. P. van der Mandele over „Nederlands toekomst". Des middags zullen de deelnemers ten stadhuize te Haarlem worden ontvangen. Op Vrijdag 13 Juni worden excursies ge maakt. Onder meer zal een reddingsde monstratie op het Zandvoortse strand wor den bijgewoond, waarna een officiële ont vangst volgt door het gemeentebestuur van Bloemendaal in het openluchttheater al daar. Bos en Vaart-apotheek. Bos en Vaartstraat 26, telefoon 13290; Centraal-Apotheek, Grote Houtstraat 78, telefoon 10500. H. Remmers en Zoon, Kruisstraat 6, telefoon 10354. Noorder- Apotheek, Jan Gijzenkade 181, telef. 23821. In Enschedé is vanochtend geheel onver wacht overleden de heer G. A. van der Meer, directeur van de Haarlemse manége. Hij was daar tegenwoordig bij wedstrijden van de Nationale Bond voor Ruiterwed- strijden. Kort na zijn aankomst werd hij onwel en hij overleed even later. De Nederlandse paardensport is door de dood van deze zeer geziene figuur zwaar getroffen. Deze ruiterlijke man heeft spe ciaal voor de rijdende jeugd zeer veel ge daan, men denke slechts aan de grote jeugd-concoursen in Heemstede, waarvan hij de drijvende kracht was. Maar vooral heeft hij de jeugd leren rijden en Ieren van het paard te houden. Wars van alle op schik, eenvoudig en sportief heeft hij met zijn grote enthousiasme op voortreffelijke wijze meegeholpen de Nederlandse paar densport in de moeilijke periode na de oor log weer op te bouwen. De heer Van der Meer, die de leeftijd van 54 jaar bereikte, was een bekend pu blicist op hippisch gebied. Hij was een der oprichters van „De Hoefslag" en heeft ook in ons blad helder en deskundig commen taar op de paardensport geleverd. ADVERTENTIE n LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 Met een concert door Harmonie Crescendo is gisteravond de nieuwe muziektent bij „Dreefzicht" in Den Hout officieel in gebruik genomen. Elders in dit blad geeft onze medewerker P. Zwaanswijk zijn indrukken van de acoustische geschiktheid weer, waarbij hij tot de conclusie komt dat wij hier te doen hebben met een belangrijke aanwinst ten dienste van het openbare muziekleven. ADVERTENTIE „Geen medailles voor spionnen". (Rem brandt). Deze film geeft een boeiend, maar navrant beeld van de methoden der „inlichtingendiensten-te-velde", in dit geval de Amerikaanse, welke zich in de laatste fase van de oorlog tegen Hitier veelvuldig van Duitse krijgsgevangenen bediende om achter de vijandelijke linies te spionneren. De meeste van deze „verraders" zijn des perados of gewetenloze geldwolven, maar een van hen, een korporaal van de „Luft waffe" leent zich uit eerlijke overtuiging voor dit spionnagewerk, omdat hij beseft, dat Hitiers systeem Duitsland niets anders dan ongeluk kan brengen. De film tekent nu in een serie beklemmende scènes, hoe deze jongen, na zijn opleiding door de Amerikaanse „field intelligence", zijn ar beid als spion begint temidden van de puinhopen van het reeds bijna verslagen Duitsland. Het leed van de Duitse burger bevolking, dat hij daar te aanschouwen krijgt, stelt hem voor een geweldig con flict tussen zijn menslievendheid en zijn vrijwillig aanvaarde plicht als spion, maar tenslotte wint zijn overtuiging het van zijn medelijden, hoewel hij zelf daarbij het le ven laat. Afgezien van de wat erg sen sationele climax, waarin de jongen, ont maskerd door de Gestapo, onder een hevig bombardement aan zijn vervolgers pro beert te ontkomen, is dit een uitstekende oorlogsfilm, met aangrijpend spel van Oskar Werner als de jonge spion en met vele voortreffelijke bijrollen, en zonder de valse heroïek en de dik-opgelegde patriot tische sentimenten, waaraan dit genre rolprenten zo dikwijls mank gaat. H. C. „Bij mij verveel je je niet" (MinervS) Een cowboy wordt verliefd op een rijk meisje uit de sitad, trouwt met haar en voert haar mee naar zijn ranch. Daar moet het lieve kind zich aanpassen aan de be zwaren, die het buitenleven de stedeling kan bieden en als er dan bovendien nog twee kinderen uit een eerste huwelijk als probleem bijkomen, moet het nieuwe me vrouwtje wel enige pit bezitten. En ze be zit die „pit" in hoge mate. Dat is dan in het kort de simpele inihoud van „Bij mij ver veel je je niet" met Irene Dunne en Fred Mac Murray in de hoofdrollen. Dank zij het optreden van dit tweetal is er van het gegeven nog een behoorlijke amusements film overgebleven. De vrouw is vroeger zangeres geweest en ze krijgt in haar hu welijk ook nog wel een paar keer de kans. !\i s ij1Anxxvctfo&prAüm EEUWFEEST POST£ECB ij - vKiïii'.iRxi r 2'/, )UU i<*52 -■<! Een afbeelding van het affiche dat de P.T.T. heeft laten vervaardigen ter gelegenheid van de internationale postzegellentoonstel- ling, welke van 28 Juni6 Juli 1952 in het Jaarbeursgebouw te Utrecht gehouden zal worden bij het eeuwfeest van de postzegel. Als het waar is wat boze tongen be weren, dan zou Amsterdam een nacht leven hebben, dat zich voor het grootste gedeelte op of omstreeks het Rem- brandt(s)plein moet voltrekken. Wij hebben daar nooit veel van gemerkt, al waren wij een enkele keer zo geluk kig ons te mogen scharen onder de uit verkorenen, die van een al dan niet aanwezige nachtpermissie in de bar van Schiller profiteerden. Veel vrolijkheid was daar niet te beleven. Zes of zeven acteurs beloofden elkaar om het hardst zo spoedig mogelijk naar elkanders voorstellingen te komen kijken en hiel den zich alsof zij zelf geloofden dat zij dit een genoegen zouden vinden. Daarna dronken zij rustig verder op het succes dat zij elkaar van harte misgunden. Toen wij buiten kwamen zei de klok van de Amsterdamse Bank (een van de zeer weinige établissementen 'op dit plein waar men niets te eten of te drin ken kan krijgen) dat het tien minuten over drie was. Uit de Forty Four Club in Femina klonk nog een miezerig beetje dansmuziek als druppels uit een kraan, die niet geheel gesloten is. Enkele taxi chauffeurs waren bij elkaar in de wa gens gekropen om de tijd met een ge zellig spelletje „Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet" te verdrijven en het enige nachtleven werd gemaakt door een paar brooddronken mussen in het plantsoen. Vroeger, in de dagen van de Quelle en de Mille Colonnes, schijnt het alle maal heel anders te zijn geweest. Toen was het Rembrandt(s)plein inderdaad een centrum van vermaak. Er bestond op de hoek van de Korte Reguliersdwars straat zelfs een geheelonthouderscafé, waar de stamgasten tijdens de daar al tijd gevoerde debatten elkander in het heetst van de gesprekken met ledige limonadeflesjes om de oren sloegen, dat het een lieve lust was. Maar al die drukte werd voornamelijk veroorzaakt door de nabijheid van een stuk of drie theaters, die met dezelfde frequentie een prooi der vlammen zijn geworden als heden ten dage de oude pakhuizen aan de grachten. Ter herinnering hier aan kan men vlak bij het Thorbecke- plein nog een kroeg vinden met de dof- berustende naam „Verwoest". Een ver manend symbool, vrienden. Overdag echter, althans des zomers, bloeit het Rembrandt(s)plein in zijm oude luister als het dorado van kan toorbedienden die er op de vele ter rassen ter weerszijden van de Balk in 't Oog (zo heet het steegje naar de Amstel nu eenmaal, dat kunnen wij ook niet helpen) hun dagelijkse portie zon met koffie of een kleintje bier komen scheppen. Met de bedoeling hen het leven enigszins te veraangenamen fla neren er allerhande dames over het trottoir, veelal begeleid door een prop- perig hondje. Dezer dagen zijn wij daar ook eens een uurtje gaan zitten om het stand beeld van Rembrandt te bekijken, dat deze maand honderd jaar geleden is ont huld. Op zijn voetstuk staan de woorden „Hulde van het dankbaar nageslacht" te lezen, doch men vergat destijds erbij te vermelden: a) dat er bijna drie regeringsperioden van een gekroond staatshoofd waren verstreken eer men voldoende geld bijeen had en b) dat mesn toen nog eens vijftig maanden is gaan twisten over de juiste plaats van het monument, dat desondanks sedert dien al ettelijke keren verhuisde. Wij begrijpen al die drukte niet goed, want het is helemaal geen mooi standbeeld. Wel heeft de ontwerper er gelukkig voor gezorgd de grote kunstenaar fat soenlijk aan te kleden. Wij hebben er net lang genoeg ge zeten om een heer tegen zijn buurman te horen zeggen: „Het befaamde Hol landse kwartiertje viel gisteren tegen de Zweden precies in de rust Wij zijn vastbesloten gevolg te geven aan de gestencilde uitnodiging van het nationale voorbereidingscomité om het zogenaamde Pinkster Festival voor de Vrede in vele wij'ken van Amsterdam op de eerste Juni bij te wonen. Er wor den, zo zegt dit bulletin, in talrijke steden films en bonte avonden of wekenden georganiseerd, ter propaganda om het benodigde geld bijeen te brengen. Nu lijkt ons speciaal het organiseren van wekenden een probaat middel hier toe, hoewel wij er ons persoonlijk over verheugen niet wekend te zijn. Al ware het slechts omdat wij ons niet graag laten organiseren. Nu niet en nooit. Zelfs niet tijdens de Pinksterdagen. Het programma is bijzonder belang wekkend. Zo worden er rondvaarten gehouden door de Amsterdamse grach ten en bliksem-voetbaltoumooi's onder leiding van de bekende sportverslag gever Jan. Wenink, waarna de jeugd een vriendschapsband zal smeden, die door geen enkele oorlogspropaganda meer verbroken kan worden. Zo staat het allemaal in dit bulletin, dat wij onlangs ontvingen. Enkele kanttekeningen menen wij ons wel te mogen veroorloven. Niet over het houden van rondvaarten door de grach ten, want dat is al van oudsher bijzon der geschikt om de vrede te dienen. Evenmin over de punt achter de voor naam van de in de nieuwe spelling over gebrachte heer Weenink, want waar schijnlijk geeft die een afkorting van Jankolewitsj of iets dergelijks aan. Wij interesseren ons meer voor die bliksem- voetbaltournooi's en hebben onze her sens als insecten in plastic afgepijnigd naar een antwoord op de vraag wat dit zouden kunnen zijn. Dat dit wedstrijden worden waarbij één partij naar de blik sem gaat, mogen wij niet aannemen, omdat zulks onverenigbaar is met de vredesgedachte. De vreemde meervouds vorming van het woord tournooi zullen wij maar buiten beschouwen laten, aan gezien wij uit het bulletin wel vreem dere taalfouten kunnen puren. Het meest verheugen wij ons op het onderdeel van het festival, dat aan de film zal worden gewijd. Want hiervoor, aldus de circulaire, zijn al vijf theaters vastgelegen. Onder meer zal „De bevrij ding van het Chinese volk" op het witte doek worden vertoond. Helaas is deze rolprent enigszins beduimeld doordat het nationale voorbereidingscomité er de hand op heeft gelegd. Blijkbaar kunnen die mensen nergens met hun vingers afblijven. BOEDA. Het Rotterdams Toneel vertoont ge durende de rest van deze maand in het Leidseplein Theater de klooster thriller Bonaventuramet Charlotte Kohier, onder regie van Frits van Dijk. In de Stadsschouwburg wordt mor genavond de honderdste voorstelling gegeven van „Nieuw Land" door Hans Tiemeyer onder regie van de schrijver. Voor hedenavond heeft het A.T.G. het blijspel Donkere lente" van Lesley Storm (met Louis Saal- bom) op het programma en voor Maandag een herhaling van „De Spaanse Brabander" met Jan Musch in zijn afscheidsfol. In het Centraal Theater speelt de Nedtfrlandse Comedie dagelijks „Een vrouw met een klein hart" onder regie van Henk Rigters met Mary Dresselhuys en vele anderen. Toon Hermans blijft met zijn cabaret „Hartendwaas" nog maandenlang in de Kleine Komedie en in Carré is de ijsrevue „Een winterdroom" ge start. De Nederlandse Opera zoekt het in het lichtere genre. Zondagmiddag wordt „Die Fledermaus" en Dinsdag- avond „Die lustige Witwe" in de Stadsschouwburg uitgevoerd. Het R.K. Hoofdstadkoor en het U.S. O. voeren onder leiding van Theo van der Bijl onder meer de Laureta- nische Litanei van Mozart in het Concertgebouw uit (Maandagavond) Woensdag begint de Beethovencyclus onder leiding van Josef Krips. In dé kleine zaal van het Concert gebouw heeft hedenavond een bui tengewoon concert van de Neder landse Vereniging voor Hedendaagse Muziek plaats, waarop het Quator Municipal de Liège de vier strijk kwartetten (van Grazyna Baciwicz, Daniel Ruyneman, Géza Frid en Franco Donatoni), die op het inter nationale concours van 1951 bekroond werden, uitvoert. Het Stedelijk Museum herbergt thans een tentoonstelling van antieke en moderne stoffen van de Textilinge- nieur-Schule uit Krefeld. Tekeningen en aquarellen van Maai ke Braat zijn van heden af tot 5 Juni tentoongesteld in kunstzaal Hamel aan de O.Z. Voorburgwal. „Kinderrechter grijpt in" is de titel van de gedurende deze vertonings- week in Alhambra draaiende film met Celia Johnson. In Tuschinski staat „Uw man behoort ons" van Samuel Goldwyn (met Dana An drews) op het programma. De Haarlemse tekenaar Frans Lam- mers heeft tot 16 Juni een expositie bij Corvey's Papiergroothandel aan de Keizersgracht en in het I.C.C. zijn foto's van beelden uit de Keukenhof van Johan Krop tentoongesteld. Or.ze tekenares Fiep Westendorp was zo gelukkig op een der terrassen tussen de aanwezigen ook de heren R. van Rijn en F. Schiller aan. te treffen. Het centrale probleem wordt aardig uit gewerkt en tenslotte weet de toeschouwer zijn indruk, dat het jonge vrouwtje er beter aan had gedaan maar in de stad te blijven, te overwinnen door de eerlijke getuigenis van haarzelf, dat ze het land, de farm en de kinderen toch maar liever heeft dan de roem van het concertpodium plus de ge makken van de rijkdom thuis. A. O. „Furie van de Congo" (Frans Hals) Johnny Weissmuller, de Tarzan-vertol- ker sinds jaren, beleeft spannende avon turen in het gebied waar hij zo goed thuis is: het oerwoud. Over de gang van zaken in deze film behoeft niet te worden uitgeweid; de gebeurtenissen zijn spannend en inte ressant genoeg om er anderhalf uur onbe zorgd van te genieten Het zijn niet enkel wilde dieren en andere verschrikkingen die het oerwoud blijkt te herbergen, want de aanvallige amazonen die hier en daar opduiken zouden ook in Hollywood een goed figuur slaan wellicht zijn ze dan ook daar vandaan gekomen. Het is een ge zellige film, die luchtige ontspanning biedt, tezamen met een gevarieerd voorpro gramma. „De gesluierde Maja" (Pal ace). Een weelderige Duitse showfilm vol fraaie waterballetten, walsende ijsberen, duelle rende tapdansers, en champagnedrinkende nachtclubbezoekers, aaneengeregen in een prefabricated verhaaltje, waarin de van ouds bekende Willy Fritsch en de danseres Maria Litto de hoofdrollen vervullen. „De gesluierde Maja" is de naam van de nacht club, waarin Maria gaat dansen teneinde de schaarse gezinsinkomsten wat aan te vullen. Zij veinst echter voor haar vader, om diens duidelijk omlijnde principes niet te kwetsen, dat zij bij een dokter gaat wer ken, hetgeen natuurlijk een hele bende verwikkelingen doet opdoemen, die overi gens in het voordeel van allen, in het bij zonder van de betreffende arts in casu Willy Fritsch worden opgelost. Haar vader verzoent zich wanneer het er op aankomt geheel met haar middernachtelijke baan en schroomt zelfs niet meer, in zijn inmiddels verkregen functie van vertegen woordiger van een wijnhandel, in de nacht club likeuren te gaan slijten. In de shows is duidelijk aangetoond, dat men ook zon der technicoler eeix groter luister ten toon kan spi-eiden. H. B. „Het teken van de gorilla" (Spaarne). Deze reprise bi-engt het enerverende leven van wilde dieren en schatzoekers in een groot oerbos in beeld en kan door de beklemmen de manier-waarop zelfs de gehardste bio scoopbezoeker doen huiveren, vooral waar ook enige indrukwekkende gorilla's hun intrede doen. Spanning is er in overvloed, alleen jammer dat de intelligentie in het spel van Johnny Weissmuller omgekeerd evenredig is aan zijn superbe lichaams bouw. Zelfs het eenvoudigste zinnetje stoot hij er nog uit als een zenuwachtige kleuter, die een versje moet opzeggen. Het Spaarne- programma van deze week vermeldt nog een tweede sensatiefilm, „De tyran van de zee" geheten. „Boefjes van Montmartre" (City). De ironische filosofie van deze bijzonder aar dige Franse film is een harer grootste charmes. Omdat zij telkens net begrijpe lijk blijft, zelfs ondanks de verminkin gen, die bij de Hollandse montage ontston den, heeft het verhaal zijn sprankelende bekoring behouden. Een groepje kinderen uit de sloppen van Montmai'tre zet een op- lichterijtje op touw, dat de beter gesitueer de eigenaars en vooral eigenaressen van dure „Bijoux", „Fifi's" en „Bello's" een paarduizend francs lichter maakt als de „bende" het lievelingshondje terugbrengt, dat zij zelf handig ontvoerd heeft. Tot zover is alles een plezierig verhaaltje, maar de film komt pas goed op gang als de op brengst van deze brandschatting besteed wordt aan een serie giften voor hen, die het volgens de „organisatoren" het meest verdiend hebben. Natuurlijk vallen de prij zen in de eigen buurt, dwaalt de camera glimlachend langs de verwaarloosde kleine mensen uit een grote stad en registreert zij met verbazing de reactie dergenen, die plotseling het wonder van een financieel meevallertje overkomt. Het ganse verhaal werd opgezet om te laten zien hoe goed de mens kan zijn als hem goedgedaan wordt en daarin slaagt de regisseur cum laude. Anderzijds wil de regisseur vertellen, dat het ook weer niet alles rozegeur en mane schijn is en dat lukt hem eveneens zo be koorlijk dat de toeschouwer voortdurend inwendig zit te grinniken: om zichzelf. Dat deze film fotografisch af is kan haar waar de slechts vergroten. J. F. „De Bron" (Luxor), „A place in the sun" (Li d o) en „Het bezoek van het Ko ninklijk Paar aan de Verenigde Staten" (ochtendvoorstellingen in Palace) zijn reeds in ons blad besproken. ADVERTENTIE Om noai fop uitgestudeerd ie raken xegf de liudeof- HAARLEM, 16 Mei 1952 ONDERTROUWD: 16 Mei, P. J. Joosten en A. Oldersom. GEHUWD: 16 Mei, G. A. Wagenvoort en A. E. Roorda. BEVALLEN van een zoon: 15 Mei, W. Spanjaard—Ruijgrok; P. Kosters—van Am- stel; M. GrootenboerBarends; G. W. van den BergKooiman; 16 Mei, H. C. Le Noble —Breed; M. C. de BoerLoos; J. C. van EekenNuijten. BEVALLEN van een dochter: 15 Mei, D. A. Hollink—Schouten; 16 Mei, J. G. Okx—van Dijk. OVERLEDEN: 15 Mei, E. A. Siegerist— Geldorp, 40 j., Schoterbosplein; Y L. van Lienden 1 d., Duvenvoordestraat; A. M. C. Stolk—Hermans, 78 j., Westerhoutpark.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 14