Vlaggende vloot bracht IJmuiden een zonnige dag Caro van Eyck als Antigone -]°t Candidatenlijsten voor Tweede Kamer Diepgaande meningsverschillen over de juiste interpretatie Juwelen van verfijnde herscheppingskunst Koor uit Westfalen HZV opent nieuw clubgebouw aan de Lage Dijk MAANDAG A9 MEI 1952 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 5 Wielerronde gewonnen door Wim Snijders uit Halfweg Maar dan Burgerlijke stand van Haarlem Orgelbespeling in de Grote Kerk Litteraire prijs van Monaco aan Henri Troyat toegekend Naam van C. de Jong is in Haarlem geschrapt Bejaarde wielrijder na aanrijding overleden Niet naar de motorraces maar naar het ziekenhuis Julius Patzak werkt mee aan „Requiem" van Verdi Speeltuinvereniging in Leidse kwartier Sluitingsdemonstratie Blauwe Week te Haarlem Ruim 3000 portemonnaies uit auto ontvreemd Philippe de Clerck Politie las ruziemakers de les Lelijke val AUTOVERHUUR ZONDER CHAUFFEUR Nieuwe activiteit van Heemsteedse Kunstkring Afstammelingen van Van Riebeeck bijeen in Culemborg Met de vlag: op het gebouw van de Cen trale Bond voor Transportarbeiders half stok heeft IJmuideh Zaterdag zijn vijfde „Vlaggetjesdag" gevierd <een wat vreemde vlaggetjesdag in de na-oorlogse rij van traditionele hoogtijdagen rond de „nieuwe haringteelt". Fleurig en zich niet bewust van de enigszins sombere achter grond van het feest, heeft de jeugd van haast alle gymnastiek- 'en jeugdorganisa ties zich in de middag samengevoegd tot een optocht, die in -omvang alle vorige sloeg. Toen de luriht betrok tegen de avond werd de „vlr/ggetjesdag-ronde" voor amateur-wielrenners verreden op het daarvoor zo geschikte circuit bij het Sluis- plein met Wim Snijders uit Halfweg als winnaar en 's a^vonds is het feest voortge gaan met een, 'concert, een taptoe en wat het mooiste was de lichtbundels op de gepavoisejerde schepen in de haven. Twee uifl-, negentien minuten en drie ëndertig seconden nadat Velsens burge meester .'met; een schot uit een alarm pistool v.öor de tweede Ronde van IJmui den het/startsein had gegeven, flitste de jonge Wim Snijders uit Halfweg als eerste over 'ie finish, na gedurende vele ronden zijn "kans in een ver-uitgelopen kopgroep te bebben afgewacht. In een hoog tempo he-'zft dit acht man sterke rennersgezel- sohapje zich steeds verder los getrapt ljos van Adri Voorting en Wim Eelsing, van Piet Peters en de beide Keizers, die toch waarachtig geen beginnelingen in het vlugge vak zijn. Tachtig hardwerkende renners en naar schatting tienduizend kijkers hebben deze tweede „tour d'IJmuiden" over honderd kilometer tot een glad-lopende en voor de liesfhebbers attractieve gebeurtenis ge maakt: dank zij een gedisciplineerde schare toeschouwers en een perfecte politieaf- zetting zijn er geen ongelukken gebeurd, al heeft het twee keer een haar gescheeld. De HSC „De Bataaf zorgde ook dit keer weer samen met het comité wieler ronde voor de organisatie en alles is bizon- der goed verlopen. Precies op tijd gaf mr. M. M. Kwint het startschot en trok de kleurige karavaan de zware 55 ronden tegemoet. Al na de eerste twaalf begon er tekening in het gevecht te komen: een groepje van vier man glipte uit de hoofd macht, maar in de vijftiende ronde slokte het peloton de vluchtelingen weer op. Voorting waagde een matte uitloop poging en aan zijn wiel kleefden onmid dellijk acht andere renners, die gezamen lijk de grote aanval op de prijzen inzetten. Mahr het is de Haarlemmer niet gegeven, zijn aanvankelijke vorm te handhaven: met nog 25 ronden in het vooruitzicht moest hij de eer laten aan zijn makkers, die verder de toon hebben aangegeven. Uit die acht leiders moest de winnaar dus komen. Maar het drietal verbetenen, dat daar dapper achter aan bleef hangen, liet zich niet ontmoedigen en een machi nefabriek waardeerde deze sportiviteit met een premie, speciaal voor het klaverblad „tussen wal en schip". Voorting won de sprint. En toen naderde de laatste ronde. Het tempo werd tot het uiterste opgejaagd, de acht in de voorhoede zetten zich schrap en Aj/ie van 't Hof trok zich uit het pelo ton op naar de twee uitlopers. ADVERTENTIE (De Jongste VRIJ MOED-igheden) enfin, ik m'n bed uit. Héél zachtjes. Want ik ben fel op inbrekersEn jawel hoor. Daar stond 'ie. Een bóóm van een vent. Handen omhoog of ik schiet, zeg ik." „JONGE JONGE - JONGE1" Koekoekzeg ik. Je had hem moeten zien kijken, de sufferd. Alle lepels en vorken uit die zak! zeg ik. En óók m'n zil veren taarteschep! En netjes poetsen! Toen de politie (bin nen 21/ uurin huis was, gaf ik de schurk m'n gasaansteker over. Die moest 'ie óók nog poetsen. Want het was niet- eens een écht pistool, weet je." Johs. Vrijmoed Zonen - Schiedam DE JONGE-JENEVER SPECIALISTEN sinds 1776 HAARLEM, 17 Mei 1952 ONDERTROUWD: 16 Mei, J. A. Posch en II. Koomen: 17 Mei, H. J. Roelofs en M. J. E. Stolvoort; A. F. C. Morlang en N. G. Baars lag; A. J de Vries en G. W. Verkaik. GEHUWD: 17 Mei, A, Hedlund en F. C. Watzema. BEVALLEN van een zoon: 15 Mei. H. A. WestraWannink; 16 Mei, A. E. Broerse Hubers; M. Kloos—Bartels; 17 Mei, E. M. Froomvan der Meij; J. Jansende Graaf. BEVALLEN van een dochter: 16 Mei, W. KollaartBoersma; 17 Mei, J. W. Montagne Lubbers. OVERLEDEN: 15 Mei, V. Lucke, 50 j., Harmenjansstraat; J. H. Rotering, 63 p, Meester Joostenlaan. Een eigenwijze hond werd ijlings van het parcours gehaald, de laatste 1800 me ter gingen spannen. Een snelle bocht, een ren door de „kuil" van de Steigerweg en dan de eindsprint: onder het gejubel der supporters wrong Wim Snijders zich naar voren en met een koplengte verschil op J. Mehagnoul uit Amsterdam sleepte hij de zege uit dit wel erg hete vuur. De overigen klasseerden zich als volgt: 3. F. Mahn, Amsterdam (26); 4. J. v. Leeu wen, Haarlem (11); 5. K. Post, Aalsmeer (16), 6. J. OttenLros, Alkmaar (70); 7. A. v. 't Hof, Haarlem (45); 8. H. Kuyt- waard, Velsen (20); 9. A. Voorting, Haar lem (33); 10. D. de Ruyter, Beverwijk (10); 11. D. Wallet, Leimuiden (74). Het programma der orgelbespeling in de Grote of St. Bavo Kerk op Dinsdag 20 Mei, des avonds van 8 tot 9 uur, door George Robert luidt: Variaties: ,.Mein junges Leben hat ein End", J. P. Sweelinck; a. Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit, b. Christe, aller Welt trost, c. Kyrie, Gott, Heiliger Geist, J. S. Bach; Preludium en Tripelfuga Es gr. t., J. S. Bach; Ricercare (Hommage a Swee linck), Albert de Klerk; Chromitische Fanta sie, J. P. Sweelinck. De grote litteraire prijs van Monaco, be stemd voor een in de Franse taal schrij vende auteur, ter waarde van een millioen Franse francs, werd onlangs toegekend aan Henri Troyat voor zijn verzamelde werken. Troyat, op 1 November 1911 te Moskou ge boren, werd na de revolutie genaturaliseerd tot Frans staatsburger. Zijn eerste roman „l'Araigne" kreeg in 1938 de Prix Goncourt. Bekend is ook zijn biografie over Dosto- jewski. In het Stadhuis heeft het hoofdstem bureau van de kieskring Haarlem voor de verkiezingen van de Tweede Kamer der Staten Generaal vergaderd. Beslist moest worden over de geldigheid van de binnen gekomen candidatenlijsten en over het handhaven van de daarop voorkomende Candida ten. De candidaat C de Jong van de Katho lieke Nationale Partij had bericht gezon den, dat hij de bewilliging wenst in te trekken. Met vier tegen een stem besloot de vergadering de naam te schrappen. (In andere kieskringen is de naam C. de Jong gehandhaafd. De vergaderingen van deze hoofdstembureaux waren van mening, dat zij zich alleen bevoegd achten tot schrapping over te gaan in de gevallen in de kieswet omschreven; deze wet kent de intrekking van een verklaring van bewilli ging niet). Tegen het besluit van het Haarlemse hoofdstembureau kan iedere kiezer in be roep gaan bij Gedeputeerde Staten. De vergadering besloot verder de namen van de candidaten J. Meertens (Communis tische Partij) en P. Holwerda (Gerefor meerd Politiek Verbond) te schrappen, om dat er geen bewilligingsverklaring was bin nengekomen. FANFARE-CONCERT Het Spaarndams fanfarecorps „Kunst kring" onder leiding van Peter Wit, dat op Hemelvaartsdag zal deelnemen aan een nationaal concours te Scherpenzeel en uit komt in de supérieure afdeling, geeft Woensdag 21 Mei een concert in de mu ziektent op de Kolk te Spaarndam. Na de openingsmars volgt het verplichte en daarna het vrije werk voor het concours. Met een fleurige optocht waaraan vele sportverenigingen deelnamen vierde IJmuiden Vlaggetjesdag. De deelnemers trekken langs de gepavoiseerde schepen in de Haringhaven. In haar verslag over 1951, waarin de N.V. Lettergieterij „Amsterdam" voorheen N. Tetterode, het 100-jarig bestaan vierde, schrijft de directie, dat ondanks de economi sche terugslag de resultaten ongeveer gelijk zijn gebleven aan 1950. De vraag naar druk letters toonde een duidelijke vermindering, die verklaard wordt door een zekere verza diging na de grote na-oorlogse aanvullings leveranties. Na afboeking der kosten, voor zieningen en afschrijvingen resteert een saldowinst van f 1.254.176 1.387.851). Voor gesteld wordt weer een dividend van 9 pet. Zondagmiddag is een 81-jarige wielrij der de heer C. van de A. uit Hillegom, bü een aanrijding op de Herenweg te Heem stede zo ernstig gewond, dat hij enige tijd later in de Mariastichting te Haarlem is overleden. De bejaarde wielrijder kwam omstreeks halfzes uit de Prinsenlaan en wilde linksaf de Herenweg oprijden. Vermoedelijk heeft hij niet voldoende op het verkeer gelet en daardoor niet gezien, dat uit de richting Haarlem een auto naderde. De bestuur der, de heer T. de J. uit Den Haag, pro beerde nog de wielrijder te ontwijken, maar dit gelukte hem niet. De oude heer werd aangereden en van zijn fiets geslingerd. Hij liep een schedelbasisfractuur op en werd met een ziekenauto naar de Maria stichting overgebracht. Daar is hij korte tijd later overleden. Een lange file auto's en motorfietsen, op weg naar de motorraces op het circuit te Zandvoort, reed Zondag tegen het middag uur op de Herenweg te Heemstede in de richting van de Zandvoortselaan. Ter hoog te van de Willem Klooslaan reed de 43- jarige motorrijder G. P. W. met de 41- jarige mej. H. J. E. op de duo beiden af komstig uit Den Haag de file voorbij, juist op het ogenblik dat de motorrijder H. L. uit Almelo uit de file schoot. Een botsing was het gevolg, waarbij W. en zijn duo- passagiere van hun motorfiets geslingerd werden. Zij werden beiden vrij ernstig aan het hoofd gewond en zijn overgebracht naar het Diaconessenhuis in Haarlem. Op Dinsdag Ï7 Juni geeft Haarlems Ge mengd Koor in de Grote Kerk een uitvoe ring van het Requiem van Vf>rdi met medewerking van de beroemde Weense tenor Julius Patzak. De andere vocale so listen zijn Corry Bijster, Roos Boelsma en Herman Schey. De orkestnartij wordt ge speeld door de H.O.V. Het geheel staat onder leiding van Jan Booda. In het wijkgebouw aan de Leidsestraat is onder leiding van het Verbond van Haarlemse Speeltuinverenigingen een ver gadering gehouden. De bedoeling was de bewoners van het Leidse kwartier mede delingen te doen over de plannen een speeltuinvereniging te stichten. De voor zitter van het verbond, de heer A. de Groot, lichtte het speeltuinwerk toe en deelde mee, dat men de beschikking heeft over een terrein nabij de Oost-Indiëstraat. Het moet echter in orde gemaakt worden. Uit de bespreking bleek, dat er grote belangstelling voor een speeltuinvereni ging bestaat. Een aantal bezoékers stelde zich beschikbaar de tuin in orde te maken. Dezer dagen zullen de bewoners aan het werk gaan. Binnenkort zal een nieuwe vergadering gAouden worden, waarop de finitief tot oprichting van een vereniging zal worden besloten. De Nationale Blauwe Weekcommissie, waarin alle richtingen in de Nederlandse Drankbestrijding samenwerken zal haar landelijke sluitingsdemonstratie dit jaar op tweede Pinksterdag te Haarlem hou den. Het programma vangt aan met een samenkomst in de Grote kerk om half elf, waarin spreken zal ds. L. H. v. Ruitenberg van Den Haag. Medewerking verlenen mevrouw R. Hippe-Tendeloo, zang en George Robert, orgel. Om twaalf uur wordt de optocht opge steld op de Oude Groenmarkt achter de Grote kerk, waarna om half twee in de Haarlemmerhout de meting aanvangt. Sprekers zullen zijn mrs. Heath en pater Abdon van Beek. Volksdans, toneelspel en zang van onthouderskoren luisteren de meting op, die om vier uur gesloten wordt. Ook in de Haarlemse Schouwburg, waar voornamelijk scholieren voor de be langstelling zorgden, heeft het Amsterdams Toneelgezelschap thans de opvoering van het Griekse treurspel „Antigone" laten zien in de vertaling door Bertus van Lier, die nogal wat meningsverschil deed opwaaien. In „Het Parool" ging de criticus H. A. Gomperts zelfs zo ver het weglaten van enkele belangwekkende, doch moeilijk te verklaren versi-egels een „romantische:" vervalsing te noemen. Het betreft hier een interessante kwestie, waarop ik slechts zeer in het kort kan ingaan. Zoals men waarschijnlijk wel weet, be handelt deze tragedie van Sofocles (die aan het succes hiervan zijn benoeming tot generaal, als collega van Pericles, in de expeditie tegen Samos in het jaar 440 voor Christus te danken had) ruim genomen het tot in uiterste consequentie doorgetrokken conflict tussen persoonlijk sentiment en de normen van het overheidsgezag. De voorgeschiedenis wil dat de beide zonen van de rampzalige Oedipus door elkanders toedoen sneuvelden tijdens de strijd om hun vaderstad Thebe, waarop de heer schappij door Ki-eoon, hun oom, werd over genomen. Deze beschouwt één van hen, Polyneikes, die de hulp van vreemde bond genoten had ingeroepen, als verrader en beveelt dat zijn stoffelijk overschot op het slagveld moet blijven tot aas van honden en vogels. Hiertegen komt Antigone, één der dochters van Oedipus, in verzet. Zij begraaft haar broer eigenhandig, omdat zij meent dat het verbod strijdig is met hogere wetten, waarop Kreoon haar ter dood veroordeelt, welke straf hij later in levenslange gevangenschap verandert. Als hij in het laatste bedrijf onder invloed van de blinde ziener Teiresias tot inkeer komt, is het te laat mede doordat hij eerst Polyneikes officieel ter aarde heeft laten bestellen en hebben Antigone en zijn zoon Haimoon, haar verloofde, zelfmoord gepleegd, bij het vernemen van welke tij ding ook Eurydike. zijn echtgenote, zich van het leven berooft. Als een gebroken mens blijft Kreoon alleen achter. Men is gewend Antigone, die van geen enkel compromis wil weten en moedig het risico durft te nemen van wat zij „een hei lig misdrijf" noemt, als een martelares voor een idéé te beschouwen, doordat zij het belangrijker acht de stem van het ge weten dan de eisen van de overheid te gehoorzamen. In deze zin heeft Anouilh haar zelfs in zijn moderne versie tot sym bool van de verzetsbeweging tegen de die- latuur gemaakt. Op deze interpretatie zijn talrijke variaties mogelijk, maar er is ook een geheel andere verklaring van het ge drag van de titelheldin en de aanhangers hiervan steunen onder meer op de thans door Van Lier weggelaten regels, waarvan Goethe al wilde dat ze niet in het oor spronkelijke manuscript thuis hoorden, doch waarvan de echtheid buiten twijfel staat. Over de broederliefde In deze onderdrukte passage zegt Anti gone, dat zij het verbod van haar oom nooit geschonden zou hebben terwillé van man of kinderen, daar deze vervangbaar zijn, echter wel voor haar geliefde broer, daar deze door de dood van haar ouders uniek is. Psychologisch haar beweegredenen af tastend meent men nu, dat in Antigöne de vloek op haar geslacht voortwoekert, dat zij niet straffeloos de dochter van een in cestueuze vader is Oedipus immers huwde, zonder dit enigszins te weten, zijn moeder en dat zij mede heldhaftig han delde op grond van extreme genegenheid voor haar beminde broer. Aldus zou „Anti gone" in eerste instantie de tragedie van een vervloekt geslacht zijn. Naar mijn mening gaat dit veel te ver. Aanhankelijkheid ten opzichte van een broer is in oude litteratuur (ook in middel eeuwse balladen) een zo algemeen voorko mend verschijnsel, dat deze gevoelens ge meengoed geacht mogen worden. Ik geloof zelfs dat Van Lier de bewuste passage rustig had kunnen laten staan, zonder dat daarmee de grootheid van Antigone als martelares voor een beginsel verder ver kleind zou zijn dan Sofocles bedoelde. Want zij zegt alleen wat zij gedaan zou hebben als zij voor deze keuze stond, dus louter theoretisch, want in feite hééft zij man noch kinderen. Zij vertolkte slechts een destijds algemeen-vertrouwd thema. Van Dalsum ernaast Intussen zijn wij ver van de eigenlijke voorstelling afgedwaald, want daarin speelden al deze overwegingen nauwelijks een rol. Trouwens: aan welke lezing men ook de voorkeur geeft, in beide gevallen heeft men te doen met de ondoorgronde lijkheid van goddelijke beschikkingen. De- fresne heeft het spel volgens de conven tionele zienswijze geregisseerd, .echter zon der een bindend stijlprincipe en zonder de particuliere eigenaardigheden van de voor naamste medewerkenden aan banden te kunnen leggen. Albert van Dalsum was er als Kreoon, die hij met veel gesnuif en tot in het belachelijke overdreven getrek van wenkbrauwen als een melodramatische schurk voorstelde, van het begin af vol ledig naast. Wat erger is dan zijn mimisch spektakel en zijn vreemde falsetgeluiden: hij miskende totaal de elementaire waarde van de ironie als spelbeginsel. Kreoon heeft namelijk goede argumenten van staatsbelang voor zijn bevel, die in de tekst dan ook duidelijk en overtuigend naar voren komen. Maar hij voert zijn aanspraak op gelijk tot in het onredelijke door, zon der enige critiek te kunnen verdragen. Zijn vermogen als politicus wordt hier op de proef gesteld. Zijn zelfoverschatting maakt hem tot een arrogante tyran en woede vertroebelt zijn oordeel. Aan gebrek aan wijsheid, aan inzicht, gaat hij te gronde. Vermoedelijk heeft de behoefte aan actua lisering Van Dalsum parten gespeéld. Deze grommende Mussolini vermocht al thans aan het slot geen enkel medegevoel in te boezemen en dit was niet alleen het gevolg van technisch onvermogen. Alle objectiviteit was hem vreemd, waardoor hij het hele stuk uit zijn voegen rukte. Prachtige titelrol Dat de voorstelling niettemin boeide, was te danken aan de Antigone van Caro van Eyck, een prachtige rol, met grote allure, trots en hoogmoedig in het begin, door de vasthoudendheid aan haar over tuiging aller sympathie als het ware ver overend. Uitstekend was ook I.ouis van Gasteren als de blinde ziener, zeer bevre digend de „normale" Haimoon van Rob de Vries en de onderworpen Ismene van Annie de Lange, maar uit de toon vielen Ben Groenier als een soort boswachter uit de negentiende eeuw en Jo Sternheim als de bode. De rol van Eurydike had veel sterker bezet moeten worden, door een eerste actrice! De koren leveren altijd grote moeilijk heden op. Ook nu was de oplossing aller minst gelukkig. De functie van.deze „raad van ouden" bleef beperkt tot het bedrijven van rhythmische gymnastiek. Een oordeel over de woordvoeders (Johan Schmitz en Paul Huf) kan ik niet geven, daar zij vol komen overstemd werden door het orkest onder leiding van Bertus van Lier, de com ponist van de ten gehore gebrachte muziek. Wat het eenvoudige décor van Jacques Snoek betreft: men vraagt zich af waar de klassieke helderheid was. En waarom spelen de voorstellingen van het A. T. G. toch altijd bij invallende duisternis? Van de costuums door Marie Sternheim zou ik geen goed woord te zeggen weten. DAVID KONING Zaterdagavond zijn uit een auto, die in de Saracenenstraat stond geparkeerd, twee koffers en een pak ontvreemd. Koffers en pak bevatten 3100 portemonnaies. Diezelfde avond werden uit een auto op de hoek Baan-Dreef drie regenjassen weg genomen. Het Atelier Marcel Hastir te Brussel dat met Huize Hesmerg te Heemstede uitwis selingsconcerten organiseert, is over het algemeen wel zeer gelukkig geweest met het introduceren van Belgische toonkunste naars in onze gewesten. De pianist Philippe de Clerck, die Zondagavond te Heemstede optrad, vormde op deze regel geen uitzon dering. Want ook nu kwamen de vrij tal rijke toehoorders tot de verrassende ont dekking, dat zij hier te doen hadden met een voortreffelijk kunstenaar. Een omvangrijk programma, ter uitvoe ring waarvan muzikaal inzicht en een maximum aan technische bedrevenheid werd vereist, had De Clerck samengesteld. Hij begon met het spelen van de Sonate in Des van de Italiaanse, omstreeks het jaar 1750 geboren, componist Fernando Turini. Aangename muziek ongetwijfeld, maar zonder de geniale trekken, die de volgende drie Sonates (in E, a en d) van Domenico Scarlatti ver boven het niveau van Turini's werkje uitheffen. De Clerck maakte van de sonates van Scarlatti juweeltjes van ver fijnde herscheppingskunst. Een grote sprong naar de romantiek werd gemaakt met de uitvoering van de Ballade in As opus 47 van Chopin. De pianist speelde dit werk gaaf, maar te veel zwoe gend op de ontwikkeling, en zonder dat een gewenste klankverhouding verkregen werd. Dit was dan de enige vertolking, waarop iets te zeggen viel. Andere voor drachten muntten uit door expressieve sfeer (Consolation in Des van Liszt), enorme virtuositeit (Mephisto-wals van Liszt) en door voortreffelijke rhythmiek een fraaie klankproductie (Préludes brefs opus 9 van R. de Guide, Danses populaires Roumaines van Béla Bartö). Een afzonderlijke vermelding verdient de magistrale uitvoering van „Gaspard de la Nuit", het merkwaardige driedelige werk, dat Maurice Ravel in 1908 componeerde, geïnspireerd door drie korte prozastukken van de Franse schrijver A. Bertrand (18071841). Philippe de Clerck herschiep in „Ondine" watergeruis met kristalhel dere klankengolven. In „Le Gibet" was het de lugubere verlatenheid, die uit de mo notone klokkenklank sprak. In Scarbo, de muzikale typering van de zonderlinge fan tasie-dwerg, waren het de verbluffende virtuositeit en de adembenemende muzi kale spanning, die de uitvoering onvergete lijk maakten. De opgetogen toehoorders kregen „Pavane" van Ravel als toegift. Philippe de Clerk moge de gelegenheid krijgen om ook in ons land zijn kunst in ruime kring te brengen. P. ZWAANSWIJK Het Haarlemse spoorweg-mannenkoor „Electrisch Materieel" heeft in September 1951 een bezoek gebracht aan Burgstein- furth in Westfalen, waar het werd ontvan gen door een koor van collega's van over de grens: de „Eisenbabn-Manner Gesang- verein". Die ontmoeting werd aanleiding voor het Haarlemse koor om op zijn beurt het Duitse uit te nodigen naar de Spaarne- stad te komen om hier gezamenlijk een concert te geven, dat Zondagmiddag in de gemeentelijke Concertzaal tot stand kwam. „Electrisch Materieel" leidde onder di rectie van de heer K. Zeilmaker de middag in met een uitvoering van „O Heer, die daer" in de bewerking van Lieven Duvosel. Deze verliep verdienstelijk, al bleef de klank wat schraal. Warmer klonk „Miserere mihi" van Tom de Vries, maar de noodzaak bleek de aanduidingen inzake tempo en nuancering nog eens extra te bestuderen. „De Ruïne" van L. F. Brandts Buys kreeg een goede vertolking, behoudens de onzui vere zang in de strofe „Kennemerland, heerlijk land" en een minder beschaafd geluid van de tenoren. Over de uitvoering van „Scheepspraet" zou de componist hier van, Jac. Bonset, ongetwijfeld tevreden ge weest zijn. Het Duitse koor, dat geleid werd door de heer Wilhelm Maenecke. zong een paar overgevoelige werkjes: „Frühlings Ahnen" en „Heimatgrüsse" met een orgelbegelei ding, die oorspronkelijk wel voor piano bestemd geweest zal zijn. Het koor ont wikkelde een goede klank, maar het rhyth- me wensten wij strakker. We hoorden nog een lied van verlangen naar het vaderland. Waarschijnlijk zou een groter continuïteit in de ontwikkeling en meer souplesse in de rhythmiek rijzing van het toonpeil hebben voorkomen. Nu werd de slotregel „Hier ward das Lied geboren und steigt's wieder Himmelan" wat opvallend actueel. Daarna schonk het koor zijn krachten aan een uitvoering van „Der traumende See" van Rob. Schumann en aan een niet aangekondigd werkje (een Standchen?). Met „Electrisch Materieel" werd een paar keer een groot koor gevormd, dat eerst met warme klank „O Domini Jesu" van A. Bru- mel vertolkte onder leiding van K. Zeilma ker. Met orgelbegeleiding zong het grote ensemble, ook weer met warme volle klank „Die Ehre Gottes" van Beethoven, nu aan gevoerd door Wilhelm Maenecke. Voor artistiek hoogstaande intermezzi zorgde de organist Albert de Klerk. Hij speelde de bewegelijke Toccata en Fuga in d van J. S. Bach en de evenwichtige zesde Orgelsonate van Mendelssohn. De voorzitters van beide koren toonden zich in toespraken verheugd over de ont moeting, die van betekenis zal zijn voor de groei van wederzijds begrip. P. ZWAANSWIJK. In een logement aan de De Witstraat in Haarlem kregen Zaterdag, even na het middernachtelijk uur, de logementhouder en een gast een heftige woordenwisseling. De gast trok zich weinige ogenblikken na het twistgesprek terug, maar gaf van zijn aanwezigheid op straat blijk, door een paar straatstenen door de ruiten van het loge ment te gooien. Daar werd de logement houder opnieuw gramstorig van. Hij greep een hakbijl en ging naar buiten om zijn gast de les te lezen. Daar kwam de politie echter tussen. „Wegens vernieling" werd de gast naar het politiebureau overge bracht. Daar kwam even later ook de loge menthouder binnengestapt. En daar werd ook, zij het vreedzamer dan op straat zou zijn gebeurd, de (onderbroken) les gelezen. Nu door de politie. Het slot was dat gast en logementhouder samen naar huis wan delden. Zondagochtend is de 54-jarige W. J. E. uit Heemstede, die van de KW 3 af een foto had genomen van de vlaggende vloot in IJmuiden, by het aan wal stappen ge struikeld over rails. Hij viel, werd door omstanders van een buiteling te water ge red en is met een hersenschudding naar het Antonius-ziekenhuis overgebracht' Vaert saemen, dan vaert ghe wel, zo staat er te lezen boven de schouw in het fraaie nieuwe clubhuis van de Haarlemse Zeilvereniging, dat Zater dagmiddag met een korte toespraak door de burgemeester van Haarlem- merliede en Spaarnwoude werd ge opend. Vaert saemen, dan vaert ghe wel, een spreuk die de leden van de HZV reeds dertig jaar lang voor ogen hebben gehad. Een prachtig clubgebouw is het gewor den, dat de heiers, timmerlieden, beton- storters en grondwerkers allen leden hebben gemaakt om er hun vrije tijd in door te brengen. Vijftig vierkante meter is het met kleedkamers, een ruim buffet, gemakkelijke stoelen, grote openslaande deuren en en daar zijn de leden erg trots op een starttoren. 't Was anders voor de vereniging een groot geluk, dat het onderwijzers, leraren, arbeiders en vele vaklieden onder haar leden had, want anders was er nooit iets van het nieuwe clubhuis gekomen. Want alleen met gebruikmaking van al die krach ten slaagde men er in te bouwen. Geld om een nieuw gebouw aan te besteden was er natuurlijk niet. En wat er gekocht moest v/orden, werd betaald uit een spaarfonds, dat de leden zelf hadden gespekt. Ieder naar vermogen. En verder hebben de leden van de HZV het zelf moeten redden aan de Lage Dijk, niet ver van het fort Pen- ningsveer. Op vijftien palen Het clubhuis kwam er. Het clubhuis, ge bouwd op vijftien palen, in een geest van gezonde samenwerking. Binnen een jaar werd het plan van de nijvere leden van utopie tot werkelijkheid. En terecht zijn de HZV'ers trots op hun nieuwe oord, waar ze na de wedstrijden gezellig kunnen praten en ook door hun zelf opgenomen films en foto's kunnen tonen. Behalve de burgemeester van Haarlem- merliede en Spaarnwoude, de heer L. H. Simons, was ook de wethouder van Haar lem, de heer D. J. A. Geluk, aanwezig om het bestuur van de vereniging van harte geluk te wensen met de in gebruikneming van het gebouw en om de toezegging te doen, dat de gemeente Haarlem de belan gen van de watersportliefhebbers in het oog houdt. De heer Wanzink bood vervol gens namens de Haarlemse Jachtclub een nieuwe barometer aan en de heer Venne- ker, namens de Watervrienden een teke ning voor het clubhuis. De heer Cuperus van de Kanovereniging De Trekvogels bood nog, na een hartelijke toespraak, een fraaie bloemenhulde aan. ADVERTENTIE GARAGE P. C HARTOG 4 ZOON Turfmarkt 26 en 18 - Telefoon 16066 Wij verhuren nu ook de nieuwste Morris Minor en Morris Oxford. Verder keuze uit Ford (Taunus - Prefect - Anglia), Vauxhall, Studebaker, D.K.W. enz. Zoals wij al eerder hebben bericht, is de Heemsteedse Kunstkring thans met veel omvattende plannen herrezen. In Septem ber zal in het Minerva-Theater het sei zoen der hernieuwde activiteit worden heropend met een ochtendvoorstelling van gedanste sprookjes door „Scapino" voor de jeugd en een matinée voor oudere school kinderen door de toneelgroep „Puck", welk gezelschap des avonds optreedt voor leden en genodigden. Het eigenlijk pro gramma bestaat uit een serie van drie avonden, te verzorgen door de pianist Theo Bruins (in November), door Geor gette Hagendoorn en Pierre Verdonck (in Januari) en door het ensemble Alma Mu- sica of het Nederlands Kamerkoor (in Februari of Maart). Bovendien wordt er een paedagogische serie aangekondigd, bestaande uit negen avonden. Hierin zul len optreden: het duo Ans Bouter en Jan Hesmerg, het duo Miep van Luin en Frans Vester, het Haarlems Trio, de pia nist Jan de Man en Didi Sanders met zangvoordracht. Verder zal een bekende schrijver voorlezen uit eigen werk en worden er culturele films vertoond, onder meer over Moussorgsky en Rubens. In Culemborg werd Zaterdag een grote familiereünie gehouden. Ongeveer 450 af stammelingen van Jan van Riebeeck waren daar namelijk bijeen gekomen ter herden king van het leven en de verdiensten van hun voorvader. In de Barbarakerk, waar Jan van Riebeeck is gedoopt, werd 's och tends een herdenkingsplechtigheid gehou den, waar ondermeer aanwezig waren de ambassadeur van de Unie van Zuid-Afrika, de heer P. Hoogenhout, de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen prof dr. F. J. Th. Rutten. Prof. dr. W. Ph. Coolhaas hield de her denkingsrede, waarin hij het leven van Van Riebeeck schetste. Tenslotte sprak namens de afstammelin gen de Commissaris der Koningin in de Tovincie Gelderland jhr. dr. C. G. C. Quar- les van Ufford, die zijn toespraak onder grote hilariteit begon met „Waarde neven en nichten". Aan de koffietafel werd het woord ge voerd door jhr. H. A. van Karnebeek, die in genealogische zin de oudste aanwezige afstammeling van Jan van Riebeeck was. Hij vertelde, dat Van Riebeeck na honderd jaar 40 nakomelingen had, na 200 jaar 250 en nu na 300 jaar 2000. Nog honderd 'jaar later zullen het er omstreeks 20.000 zijn. De ambassadeur van Zuid-Afrika, kolo nel P. Hoogenhout, sprak vervolgens enkele woorden ter heropening van de tentoon stelling „Zuid-Afrika 300 jaar", die eerst in Amsterdam is gehouden. Nadat hij de ten toonstelling voor geopend had verklaard, ging de ambassadeur over tot de aanbieding van een borstbeeld van Jan van Riebeeck aan het gemeentebestuur van Culemborg. Dit beeld is een geschenk van het ge meentebestuur van Kaapstad. Hierna bestond gelegenheid de beide exposities te bezoeken, namelijk „Zuid- Afrika 300 jaar" en „Jan van Riebeeck en zijn tijd". Bij deze laatste was ook een ten toonstelling van tekeningen en schilderijen uit Zuid-Afrika van Waalko Dingemans. In de middag gaf de Delftse beiaardier Leen 't Hart een concert op het carillon van de Barbarakerk.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 7