Belgische gemoederen in rep en roer over IJzertoren-affaire Italiaans product wederom de hoogste troef Hillegoms bloembollenbeurs wordt vanmiddag geopend ■Clowntje Riek Machteld Wisse, fotografe Ramp met „Alkmaar" nog deze maand „voor' Strafmaatregelen in rechterlijke macht Filmfestival in Berlijn „De dood van een handelsreiziger" werd minder „filmisch" dan het stuk dee MORRIS urn dug! LAKENS EN SLOPEN SPROOKJESACHTIGE KWALITEIT Koerswaarde van aandelen belangrijk gestegen Voor de kinderen FE UILLE TON (De misdaad op het eiland) door Else Hof/ter DINSDAG S JULI 19 52 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Wmm Aan de vooravond van de officiële ope ning van Hillegoms nieuwe bloembollen- beurs die vanmiddag door mr. L. A. Kesper, Commissaris der Koningin in de provincie Zuidholland verricht zal worden, heeft de voorzitter van de stichting der Hillegomse bloembollenbeurs, de heer D. van Egmond, iets over de totstandkoming van deze grote instelling verteld, die Hillegom nog meer zal maken tot een der belangrijkste centra in de ook voor onze deviezenpot van zo grote betekenis zijnde bloembollenstreek. De voorgeschiedenis De heer Van Egmond heeft uiteengezet, dat er reeds langer een Hillegomse beurs bestond, die al een 40 jaren geleden werd gesticht en onderdak vond in een Hillegoms café. Het was oorspronkelijk een der vele plaatselijke beurzen, maar de Hillegomse instelling, eigenlijk volkomen ongeorgani seerd, hield stand en zo langzamerhand groeide het aantal bezoekers van een twin tigtal tot een vier a vijfhonderd. Dat is niet te verwonderen omdat Hillegom spe ciaal voor de export een belangrijk bollen- centrum is, van waaruit handel gedreven wordt met niet minder dan 110 landen. Reeds voor de oorlog was het de heer Bernard Rijn veld, die ijverde voor een officiële Hillegomse beurs, omdat Hillegom ook reeds zo belangrijk was geworden door zijn bloemenkeuring, die naar men hoopt, in de toekomst van zoveel betekenis zal worden, dat hier gekeurd zal worden „met registratie", zodat er certificaten kunnen worden afgegeven. Na de oorlog was men vrijwel unaniem van mening, dat een offi ciële Hillegomse beurs geen luxe zou zijn. Bovendien was de Haarlemse beurs, in het Krelagehuis, als beurscentrum vrijwel on bruikbaar geworden. De „Algemene Ver eniging voor Bloembollencultuur" was het hiermede eens en men besloot derhalve de plannen voor een algemene beurs in Hillegom te steunen. Helaas konden de plannen van toen niet zo snel worden uit gevoerd als men dat wel wilde en boven dien trof de initiatiefnemers de slag van het overlijden van de heer Rijnveld. De Algemene Vereniging kwam dan ook op haar aanvankelijk besluit terug, hetgeen echter niet verhinderde, dat tenslotte onder leiding van het driemanschap Van Egmond, Staats en de burgemeester jhr. mr. dr. O. F. A. H. van Nispen tot Pannerden, het plan om Hillegom zijn eigen beurs te schen ken, toch door ging. Daartoe wei-d een stichting in het leven geroepen en deze is er toe gekomen een beursgebouw te stichten, dat men algemeen beschouwt als een bijzondere aanwinst voor Hillegom. Prachtig complex De architect, ir. A. Vogel, vertelde hierna een en ander over de technische mérites van de beurs. Het gebouwencomplex be slaat een oppervlakte van 2500 m2, waarvan de grote beurs- (en toneel-) zaal 25 x 31 m in beslag neemt. Het toneel in deze zaal heeft een breedte van 25 m en is van de modernste outillage voorzien. Zo is er een geluidsinstallatie in aangebracht, waardoor het gesproken woord overal in de zaal even duidelijk hoorbaar zal zijn. Ventilatie en verwarming zijn volgens het systeem „air conditioning" opgebouwd, dat het mogelijk maakt warme lucht in de winter en frisse lucht in de zomer in de beurszaal te persen, terwijl een afzuigsysteem zorgt dat rook en „afgewerkte" lucht uit de zaal worden ver dreven. Hoewel op de openingsavond een concert wordt gegeven, werd er de aandacht op ge vestigd, dat de zaal in de eerste plaats beurszaal is. Er is daarom bij de bouw niet gelet op kwalitatieve acoustiek. Hoe mu ziekuitvoeringen e.a. het hier doen zal dus nog moeten worden afgewacht. De speciale keuringszaal is zodanig ge construeerd, dat alleen Noorderlicht naar binnen valt. Doordat hier het volle zonlicht niet kan storen, komen de nieuw gewon nen bloemsoorten, die hier worden gekeurd, pas ten volle tot hun recht. Wanneer er geen keuringen plaats vinden, kan deze ruimte ook weer worden gebruikt voor kleine vergaderingen enz. Het fraaie restaurant kan, door het weg- ue fraaie gevel van het nieuwe beursgebouw. rollen van schuifdeuren, worden uitgebreid van een capaciteit voor 80 personen tot een voor 200 personen. De aan het restaurant grenzende bodega is in Zuid-Amerikaanse stijl ingericht. In de keuken, die voorzien is van grote gasovens, is men in staat in 2 uur tijds 2500 maaltijden te bereiden, zodat aan de grootste drukte het hoofd zal kunnen worden geboden. Bij uitvoeringen zal de grote zaal plaats bieden aan pl.m. 1600-1800 personen en mocht dit nog niet voldoende zijn, dan is het mogelijk om met de geluidsinstallatie in alle zalen van het gebouw de muziek of het gesproken woord uit de grote zaal met luid sprekers te „distribueren". Is aan het comfort van het publiek alle aandacht besteed, het personeel is zeker niet vergeten. Fraaie kleedhokjes, voorzien van douchecellen en sanitair, zijn in het ge bouw voor het personeel aangebracht. Lang heeft Hillegom op zijn beurs moe ten wachten, maar wanneer de Commissaris der Koningin vanmiddag de opening zal heb ben verricht, is deze plaats een gebouw rij ker, waar zij trots op kan zijn. ORGELBESPELINGEN Op Dinsdagavond 8 Juli geeft de stads- organist George Robert een bespeling op het orgel van de Grote Kerk. Het programma luidt: 1. Canzona van D. Zipoli, 2 Fantasie in G van J. S. Bach, 3. „O Mensch bewein' dein' Siinde gross" (koraalvoorspel) van J. S. Bach, 4. Pièce héroique van César Franck, 5. 12 Intermezzi van Hendrik Andriessen en 6. Finale uit de tweede Symphonie van Ch. M. Widor. Het programma voor Donderdagmiddag is als volgt samengesteld: 1. Magnificat Quarti Toni van J. Titelouze (1563-1633), 2. Drie delen uit de „Suite du premier ton" van L. N. Clérambault (1676-1749), 3. Prière van César Franck, 4. Twee delen uit de ..Suite frangaise" van Jean Langlais en 5. Prelu dium en Fuga in b van J. S. Bach. ADVERTENTIE BARTELJORISSTRAAT 20 TEL. 15459 STRAND - BADKLEDING ADVERTENTIE Cinderella lakens en slopen bevatten geen "pap", die door het waswater wordt weggespoeld. Ze worden dus na het wassen niet dun en doorzichtig, maar juist nóg voller en geslotener. Daar ze bovendien foutloos zijn, hebben ze een langere levensduur. ZONDER "PAP" en ZONDER FOUTEN Naar wij vernemen zal het openbare on derzoek door de Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam inzake de ramp met de IJmuidense trawler „Alkmaar", die de af gelopen winter in een orkaan met man en muis verging, na 22 Juli, maar in elk geval nog voor het eind van deze maand plaats hebben. Inmiddels is ook inzake de aanvaring tussen de zandzuiger „Pungué" en de traw ler „Bloemendaal" tussen de IJmuidense pieren het vooronderzoek door de IJmui dense scheepvaartinspectie afgesloten, zo dat dit geval eveneens binnen afzienbare tijd voor de Raad kan worden behandeld. KID GAVILAN BLIJFT WELTERGE- WICHT-KAMPIOEN. De wereldkampioen weltergewicht, de bokser Kid Gavilan, heeft zijn titel behouden door zijn partij tegen Gil Turner te winnen met een tech nische k.o. in de elfde ronde. Vooral door de hausse in aandelen Ko ninklijke Olie is de koerswaarde van alle ter beurze van Amsterdam genoteerde aan delen in Juni met niet minder dan f 229 millioen gestegen. De nominale waarde van deze aandelen was op 30 Mei f 3437 mil lioen en op 30 Juni f 3446 millioen, de koerswaarde respectievelijk f 5709 millioen en f 5938 millioen. De petroleumaandelen, die met f 883 millioen nominaal onveranderd bleven, stegen in koerswaarde van f 2566 millioen tot f 2787 millioen. De Nederlandse aan delen stegen nominaal met f 9 millioen tot f 1938 millioen en in koerswaarde van f 2732 tot f 2752 millioen. De Indonesische aandelen deelden nog niet in deze stijging. Nominaal bleven zij onveranderd met f 625 millioen, maar in koerswaarde daalden zij met f 12 millioen tot f 399 millioen. De gemiddelde koers van al deze aan delen was 172 per einde Juni tegen 166 per eind Mei. (Van onze correspondent in Brussel) De zaak van de IJzertoren (het Vlaamse dodenmonument in de vlakte van de IJzerstroom bij Dixmuide in West-Vlaan- deren, dat herinnert aan de in de oorlog van 19141918 gesneuvelde Vlaamse sol daten) is een van de meest onverkwikke lijke tijdbommen van de Belgische politiek sedert de bevrijding. Dit dodenmonument, een prachtige toren van 60 meter hoogte, die de gehele vlakte beheerste, werd in 1946 door onbekenden met springstoffen opgeblazen. Het werk moet door specialis ten gedaan zijn, want er bleef van de to ren niets over dan een massa puin. De dy- namietladingen en alle andere sporen we zen er op, dat men waarschijnlijk te doen had met een groep ex-militairen of ver zetslieden. Over deze aanslag, die de Vlaamse gemoederen fel in beweging bracht, is reeds heel wat deining geweest, voornamelijk doordat de gerechtelijke in stanties, naar door het Vlaamse Kamerlid Godfried Develter beweerd werd, het on derzoek op partijdige wijze zouden hebben gevoerd. Van het om zijn onstuimigheid bekende Kamerlid werden die beweringen zeer lange tijd niet au sérieux genomen. Men dacht, dat „Godfried weer eens over dreef" en boze tongen beweerden, dat hij een verkiezingsplatform voorbereidde. Maar het onderzoek bleef voortduren en de schuldigen zijn thans, zes jaren na de aanslag op de toren nog niet gevonden. Deze op zijn minst eigenaardige situatie was voor de minister van Justitie van de vorige regering, de heer Ludovic Moyer- soen, aanleiding om aan de procureur-ge neraal van het hof van beroep te Gent, de Neenr begrepen ze niets van! Met grote ogen van verbazing stonden ze alle maal te staren naar de wonderlijke dingen, die daar vlak voor hen gebeurden. En 'n plezier, dat Rick had! Hij kon zich haast niet houden van de pret. Het was ook zo gek, dat hij daar nu maar door de kamer liep, terwijl oom Tripje, Bunkie en Oepoetie vlak bij hem stonden en hem toch niet konden zien! Hij bedacht, wat hij nog verder zou kunnen doen. Maar opeens.daar ging de kamerdeurdie op een kier stond, verder open. En wie kwam daar binnen stuiven? Krulletje! Die had, gemerkt, dat er daar binnen vreemde dingen gebeurden, en daar moest hij het zijne van hebben. Luid keffend stoof hij de kamer binnen, en toen hij daar zomaar een leeg pakje zag rondlopen.... rwau-rwaurauschoot hij met groot lawaai er op af, en hap!daar had hij Rick's broek stevig tussen zijn tanden! „Laat los, Krulletje!.Au!", riep Rick. En toen.terwijl hij dat riep, werd Rick wakker. Hij wreef zijn ogen uit en keek verbaasd om zich heen. Ach ja, natuurlijk, hij had alles maar gedroomd. Jammer eigenlijkhet was zo leuk geweest heer Bekaert (bekend om zijn liberale opinie) een enquête op te dragen inzake de gedragingen van de rechter van instruc tie die de IJzertoren-enquête leidde, de heer Delaere uit Veurne. Dit onderzoek had tot resultaat, dat rechter Delaere gestraft werd met een blaam, hetgeen in het Belgische rechter- corps een vrij strenge straf is. Maar er bleek ook, dat procureur-gene raal Bekaert evenmin vrij uit ging. Men fluisterde, dat Bekaert de hand had kun nen leggen op de schuldigen, die bekend zouden zijn. Bekaert zou echter een aantal compromitterende stukken uit het dossier hebben doen verdwijnen. Vandaar, het in de gerechtelijke sfeer ongewone feit, dat de hoogste magistraten van België, de voorzitters van het Hof van Cassatie, de heren Cornil en Hayoit de Thermicourt, belast werden met een onderzoek betref fende de gedragingen van de procureur- generaal te Gent. Dezer dagen heeft de huidige minister van Justitie, Pholien, het verslag van de presidenten aan de raad van ministers overgelegd en onmiddellijk liep het gerucht, dat Bekaert een strenge straf, met name drie maanden schorsing, zou krijgen. Deze straf is zo streng, dat de pro cureur daardoor zedelijk verplicht zou wor den om zijn ontslag aan te bieden. Volgens andere geruchten zou Bekaert zelfs uit zijn ambt ontslagen worden, hetgeen een uni cum zou zijn in de Belgische geschiedenis. De achtergrond van de kwestie? Deze is van politieke aard. De schuldigen van de aanslag, zowel de opdrachtgevers als de executanten, dienen gezocht te worden in de kringen van de liberale „Franskiljons" in Vlaanderen. Echter naar wordt ge zegd zouden ook enkele Katholieken bij de zaak betrokken zijn geweest en dat ver ergert de zaak, omdat de huidige regering homogeen Katholiek is. Herbouw Intussen heeft de regering een subsidie van een millioen francs toegewezen om de toren te herbouwen. Ieder jaar gaat te Kaaskerke-Dixmuide de Ijzerbedevaart door en deze manifestatie (want ofschoon er een mis in open lucht wordt gecele breerd, is deze bedevaart voornamelijk be doeld als een manifestatie van Vlaamse eensgezindheid) was voor de oorlog vaak een anti-Belgische en vrij negatieve pro paganda-meeting. Na de ooi-log nam het „officiële" Vlaanderen (de Vlaamse minis ters, parlementsleden, jeugdgroepen enz.) deel aan de bedevaart. Ex-collaborateurs schijnen er intussen opnieuw in te zijn ge slaagd een rol te spelen in de organisatie. De reactie van de loyale Vlamingen is ech ter hevig. Zij hebben een lesje gekregen met de zangfeesten, die enkele weken ge leden te Brussel plaats hadden en die door groepen ex-nazi's misbruikt werden voor een manifestatie ten voordele van amnestie voor politieke délinquenten. De Katho lieke jeugdgroepen hebben hun medewer king aan het algemeen Nederlands zang verbond stop gezet en namen en bloc ont slag. Thans rijst de vraag wat er zal en moet worden gedaan om te beletten, dat de Gulden Sporenfeesten op 11 Juli (ter her denking van de slag van de Gulden Sporen te Kortrijk in 1302, toen de Vlaamse ge meentenaren de Franse ridders versloegen) en de Ijzerbedevaart in Augustus a.s. zou den uitgroeien tot een anti-Belgische pro vocatie. De weinig talrijke, maar zeer actieve Men kan wel zeggen, dat de tweede helft van het Filmfestival in Berlijn, deze „Ber- linale", zoals iemand het geestig wist te zeggen, in het teken stond van de Italiaan se film: „Sensualita", de vorige keer reeds door ons besproken, „Bellissima" met An na Magnani, „Moglie per una notte", „Tre storie proibite", „Le Ragazze di Piazza di Spagna", „11 Cappotto". Dit zijn er vijf, die tezamen wijzen op een belangrijke activi teit, en ieder voor zich aantonen, dat men eigenlijk elk onderwerp aan kan met in achtneming van de filmwetten. Gebeurt dit in mindei-e mate in „Bellis sima", waarin Anna Magnani het hoogste woord voert, een toppunt bereikt de toe passing er van in „Tre storie proibite" („Drie verboden geschiedenissen") van de bekende regisseur Augusto Genina, na „Het wonder van Milaan" Italië's grootste troef op dit festival. De film begint met een groot ongeluk, waarbij enige honder den stenotypisten door het instorten van een trap gewond raken. Van drie van haar krijgen we de levensgeschiedenis te ho ren en te zien. Het zijn drie door het leven teleurgestelde jonge meisjes, die elkaar in het ziekenhuis haar ervaringen vertellen. Het eerste is diep geschokt door een tra gische gebeurtenis op jeugdige leeftijd; het tweede tot vertwijfeling gebracht door haar huwelijk met een millionnair; het derde door onbeheerstheid aan de zelfkant van het leven terecht gekomen. Twee ha len het en gaan een betere toekomst tege moet; het laatstgenoemde meisje sterft tij dens de operatie. Dat is in het kort het thema van deze prachtige film, die de toe schouwer met zeer veel ernst wijst op de wisselvalligheid van het leven en de moei lijkheden, die kunnen ontstaan, wanneer men zijn bezinning verliest. Genina vertelt zijn verhalen in een zeer schone filmtaal, die diep onder de opper vlakte peilt. Waarlijk, de Italianen zijn filmkunstenaars van de eerste rang. Hun fantasie blijkt onuitputtelijk en de kleinste anecdote is voor hen dikwijls genoeg om er een brillante film naar te maken. Dit gebeurt met name in „Le Ragazze di Piaz za di Spagna" („De meisjes van het Piaz za di Spagna") van Lucinao Emmer, die men hier kent van „Dagjesmensen" en die het vorig jaar in Venetië furore maakte met „Parigi sempre Parigi". Weer de belevenissen van drie meisjes, maar dit keer in een wat opgewekter kli maat: Marisa is met een chauffeur ver loofd, die haar in de steek laat wanneer ze vanwege haar schoonheid tot manne quin wordt bevorderd. Elena heeft omgang met een arbeider, maar zegt de verhou ding op wanneer blijkt dat deze haar be driegt. Lucia wordt aanbeden door een sportman, doch zij heeft veel meer belang stelling voor „grote" mannen; tenslotte geeft ze toch toe en trouwt met haar „kleine" Jockey. Ziedaar het hele gegeven, dat met zeer veel zin voor humor door Emmer tot film werd verwerkt. Het is verbazingwekkend te zien, met hoeveel soepelheid en gemak Emmer de'honderden kleine onderdelen van zijn verhaal aan elkanderverbindt in een stromend rhythme, waaruit zowel de ernst als de humor met zeer veel trefzekerheid opduiken. Het enige bezwaar dat men tegen zijn film zou kunnen hebben, komt voort uit de over dadigheid van zijn dialogen. Egyptische traagheid Egypte stuurde „Zeinab", een liefdesge schiedenis naar een roman van Hussein Heikal Pascha, de vroegere minister van Schone Kunsten. Reeds in 1928 maakte de Egyptenaren er hun eerste stomme film naar. Nu, een kwart eeuw later, heeft Mo- hamed Karim dit larmoyante verhaal van Zeinab en haar geliefde Ibrahim nogmaals verfilmd, echter op een wijze die weinig bewondering wekt. De film is kennelijk groepen ex-collaborateurs, die een nieuwe Vlaamse partij willen oprichten, bezorgen de C.V.P. ministers en mandatarissen sla peloze nachten. De straf voor procureur- generaal Bekaert is intussen een mesje, dat naar beide zijden snijdt. De Vlaams extre misten zullen zeggen: „Zie je wel, wij had den gelijk", maar de regering kan ant woorden: „Bekaerts veroordeling is een bewijs, dat er nog rechters zijn in België". 21) Machteld opent nerveus het tasje en grijpt de diadeem. Dat ding moet weg. Het moet weg. Wanhopig kijkt zij rond. Maar waarheen in 's hemelsnaam. In eens neemt ze de alpino van haar hoofd en bevestigt het sieraad in haar zwarte krullen. Zenuwachtig haalt ze haar spiegeltje er bij en zet de alpino weer op, de diadeem er onder. Het is het werk van een ogenblik. Geen mens zal hem daar vermoeden. Als ze haar vinden en haar tas nazien, zullen ze niets ontdekken. Ze verlaat het hokje en stapt de gelag kamer weer in. Is het gebeurd?, vraagt de waard ge moedelijk. Niets begrijpend, met grote, hel le ogen in een spierwit gezicht, ziet ze hem aan. De waard schrikt. Bent u ziek? vraagt hij. Gaat u toch zitten. Hij schuift een stoel naar haar toe en zonder antwoord valt Machteld aan een tafeltje neer. De waard schenkt snel een glas cognac in. Drinkt u dit maar, adviseert hij. Ze zet haar lippen aan het glaasje. Het brandt in haar slokdarm. Ze verslikt zich. Tussen rode vlammen ziet zij Jokes ge zicht in het café bij het station. „Ken je die man?"Jokes haastig verdwijnen op die avond, toen zij moest oppassen Jokes magere, vermoeide gezicht, ,,'t Is niet te hopen", hoort zij Jokes stem zeg gen. Niet te hopen. Wat is niet te hopen? Wat moet Joke met Anderson. Hoe kent Joke Anderson. Hoe kent Andei'son Joke? Wat moet zij met de diadeem, waar moet zij die nu laten? Gaat het al wat beter?, informeert een stem vlak bij haar oor. De rode vlammen verdwijnen. Nu blijft alleen het gezoem van de telefoon over. Ja, ja, zegt ze. Bent u alleen?, vraagt de waard. De andere man, bij de kachel, ziet nieuws gierig toe. Neen, zegt Machteld. Ik word direct gehaald. Ze zoekt in haar tas naar haar porte- monnaie. Als dat gekke gezoem in haar hoofd maar ophield. Ze kan het trillen van haar vingers niet bedwingen. De porte- monnaie glijdt uit haar handen en het geld rolt over de vloer. Nou, nou zegt de waard. Hij bukt zich moeizaam. Zo'n haast heeft dat nou ook weer niet. Op het grindpad voor het huis klinken voetstappen. De waard kijkt op; ook de man bij de kachel richt zijn ogen op de deur. Een stem zegt iets in een vreemde taal. Dan wordt de deur open gesmeten HOOFDSTUK VIII. Natuurlijk levert het onderzoek in de wagen niets op. Michel krijgt zijn papieren terug en bergt ze snel onder zijn leren jas voor de regenbui, die ineens met volle laag op hun onbeschermde hoofden klet tert. Hondenweer, zegt één der maréchaus- sées, en voegt er dan verbaasd aan toe. Jullie waren toch met zijn drieën? Machteld? Michel werpt snel een blik op de wagen. Hoe is het mogelijk, dat hij een ogenblik Machteld vergat. Die Mur- phey ook met zijn gesmokkel. Hij zet zijn handen aan de mond in de vorm van een toeter. Machteld!, schreeuwt hij. Hé, we gaan weg! De wind antwoord met hoongelach. Murphay grijpt zijn zaklantaarn. Een matte schijn glijdt langs de bomen van de weg, die zwart en verlaten is. Wel allemensen zegt Fred, stomver baasd. Waar kan ze zijn? De maréchaussées, wantrouwig, komen naderbij. Wat is er aan de hand? Ik begrijp er geen steek van, zegt Murphay. Een mens verdwijnt toch maar niet zo. Michel loopt een eindje de weg af. Héééé, Machteld, hallo, schreewt hij uit alle macht. Maar de klank van zijn stem draagt niet ver; het geluid gaat ver loren in het gebulder van de wind. De maréchaussées zoeken mee; met hun lantaarns belichten ze de slootkant en twee lichtstrepen vallen over de zwarte aarde aan de overkant. Hoor eens, zegt de één tegen Fred, dat is niet pluis, vader. Wanhopig haalt Murphay zijn schouders op. Hij heeft geen flauw idee, wat de man bedoelt. Zover reikt zijn kennis van de Nederla'ndse taal niet. Michel keert terug. Ik ben een boon, als ik er iets van snap, zegt hij in 't Nederlands. Is er een zijweg in de buurt, of een café? Een heel eind verderop, is het ant woord. Besluiteloos staan ze op de stille, ver laten weg. Teruggegaan is ze beslist niet. Waarom zou ze ook? Misschien is ze op zoek naar een café, zegt Fred in het Engels. Juist iets voor Mecteld. De twee maréchaussées wisselen een blik. Het is het beste, dat de heren even met ons meegaan naar het bureau, beslist de oudste. Jij neemt de jeep en ik stap in deze wagen. Er zit niets anders op. Met een bezorgde trek op zijn gezicht neemt Michel weer achter het stuur plaats. Het liefst was hij op handen en voeten langs de weg gekro pen, om haar te vinden. Ik zal langzaam rijden, zegt hij tot Murphay. Jij belicht met je lantaarn de kant van de weg. De oudste van de twee maréchaussées gaat naast Michel zitten: Fred neemt zijn post bij het raampje in. Achter elkaar rijden de twee wagens door de storm; een zondeidinge optocht. Fred hangt met zijn bovenlijf uit het raam pje, de lantaarn op de kant van de weg gericht. Bij het café stoppen, commandeert de dienaar van het recht. Hij is kwaad. Die zogenaamde onnozele kerels mogen dan nog zo goed comediespelen en iemand aan de praat houden, hem beduvelen ze niet. Met dat geklets was hij er toch bijna in gevlogen. Hier, halt, zegt hij even later. Achter hem stopt de jeep. Uitstappen, beveelt hij kort en tast naar zijn revolver. Fred ziet het en moet grinniken, ondanks de ernstige situatie. Als ganzen lopen ze achter elkaar het tuinpad af. Een maré- chaussée voorop, de ander sluit de stoet. Ze zit hier natuurlijk op der dooie gemak koffie te drinken, zegt Fred tegen Michel. Diens antwoord gaat in de storm verloren. De maréchaussée slingert de deur open. afgestemd op een Egyptisch publiek.Traag- heid vormt de grootste troef van dit ex periment. Het is op zichzelf genomen bij zonder interessant eens een film van Egyptische makelij te zien. Doch tot een diepgaande beschouwing kan zij niet voe ren. Tenslotte „De dood van een handelsrei ziger". Men was reeds gaan twijfelen aan de goedwillendheid van de Amerikanen, die op dit festival eigenlijk verstek hebben laten gaan. Hetgeen helemaal niet in over eenstemming is met hun pogingen om Ber lijn te „houden". En zelfs deze verrassing, waarmede men op het laatste ogenblik kwam aandragen, is nog het gevolg ge weest van particulier initiatief. Stanley Kramer was de productieleider, de vroe gere Duitse UFA-cameraman Laszlo Be nedict tekende voor de regie, Frederic March speelde de rol van Willy Loman, de handelsreiziger, die op zijn fantasieën drijft, zodoende zijn eigen leven en dat van zijn beide zoons verknoeit, en ten slotte door een noodlottig ongeluk om het leven komt. Wie zich de prachtige voor- Frederick March als Willy Loman in de filmversie van „De dood van een handels reiziger". stellingen te onzent van het A.T.G. en Co- media kan herinneren, zal moeite hebben de film van begin tot einde te waarderen. Het stuk is haast nog „filmischer" als de film zelf. Uitgezonderd de ontmoetingen met Oom Ben (herinner u de indrukwek kende Louis van Gasteren!) en het einde, waarin Willy Loman zich, mijmerend over een grote toekomst in de diamantmijnen van zijn broer Ben, in het drukke stads verkeer te pletter rijdt, heeft men hier te doen met een tamelijk toneelmatig uitge vallen film. Benedict volgt het fascineren de stuk van Arthur Miller op de voet, haast van dialoog tot dialoog. Zodat men zich afvraagt uit welke motieven de film gemaakt werd. De geweldige diepgang van het toneelstuk mist men er te enenmale en Benedict doet maar weinig om iets van Millers gedachten opnieuw m de onarnan- kelijke taal der beelden vorm te geven. Wie op dit punt een vergelijking zoekt, vindt in „Tramlijn begeerte" een beter voorbeeld. Frankrijk sloot dit Festival met „Trois Femmes", een eersteling van André Michel, naar drie novellen van Guy de Maupassant. Men zou gaarne uitvoerig op dit kostelijk kleinoord willen ingaan, ware het niet dat deze film bij de keuring geen schijn van kans heeft. JULES HUF Paard op hol geslagen, meisje gedood Maandag is nabij het pensionaat „Ma- riëngaarde" te Aarle Rixtel een ernstig ongeval gebeurd, waarbij een 8-jarig meis je uit Helmond om het leven kwam. Haar 11-jarig vriendinnetje uit Lieshout, dat haar achter op de fiets naar huis wilde brengen, liep ernstige verwondingen op. Zij werden aangereden door een van ach ter het klooster komende vierwielige wa gen, waarvan het paard op hol was ge slagen. Daar zit ze! Het klinkt triomfantelijk. Hij gaat op zij om de Amerikanen er door te laten; de ander houdt de wacht bij de deur. De waard komt overeind uit zijn knie lende houding. Goeienavond, zegt hij. Bliksemsnel gaan zijn ogen van de maréchaussées naar het meisje, dat nog steeds onbeweeglijk aan het tafeltje zit. Machteld. Michel doet een stap naar voren. Dan schrikt hij hevig van haar witte gezicht en de grote, starende ogen. Mecteld, zegt ook Murphay. Ben je ziek? Zijn blik valt op het glaasje voor haar. De waard legt het geld op het tafeltje en veegt zijn handen langs elkaar, alsof hij iets vies heeft aangeraakt. Zie je wel, dat er iets niet in orde was. Machteld zegt niets. Ze reageert nauwe lijks op haar vrienden. Haar blik is strak op de maréchaussées gevestigd. Automatisch grijpt ze haar tasje en legt het voor zich op tafel, met een gebaar van: Nou, kijk maar. Er is toch niets te vin den. Machteld, Michel schudt haar licht heen en weer. Wat is er toch? Waarom ben je weg gegaan? Machteld haalt diep adem. Ikik wilde even telefonex-en, zegt ze za^hr. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 6