«ui* Overvloed aan films van luxe en misdaad Uitgaan in Haarlem Het Ballet der Lage Landen bracht twee premières Wereld wil bedrogen zijn Een Eeuw geleden Flatgebouw zeer hoog aan Zuidlaan Bioscooptheaters niet afbreken Wat zal ik nemen VRIJDAG 12 DECEMBER 1952 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Agenda voor Haarlem Twee pianoleerlingen der Muziekschool concerteerden Verzending van zeepost Waterpoloprogramma Burgerlijke Stand van Haarlem Een kras of een gal? GUPA maakt 't weer glad! Verzoek aan onze weekabonnés (FilmJ rHoe is het ontstaand 't HOOFD IN DE SCHOOT Rotterdam wil tram in bebouwde kom kwijt De twee eerste solisten van het Ballet der Lage Landen Mascha Stom en Martin Scheepers in hun duet „Romeo en Julia" op muziek van Tsjaikojski. ADVERTENTIE VRIJDAG 12 DECEMBER Concertgebouw: Concert H.O.V., 8 uur. Spaarne: „Jungle goud", 14 jaar, 7 en 9.15 uur: Frans Hals: „Jungle Jim en de skelet mannen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Dr. Holl", 14 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „De fidele boer", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Legerslxow in Tokio", alle leeft., 2 en 9.15 uur. Luxor: „De drum", 18 jaar, 7 en 9.15 u. Lido: „Misdaad op bestelling", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Aasgieren der woestijn", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 13 DECEMBER Stadsschouwburg: „De bruiloft van Figa ro" (volksvoorstelling), 8 uur Doopsgezinde Kerk: Adventsuitvoering Leger des Heils, 8 uur. Gebouw Sint Bavo: Youth for Christ rally, 8 uur. Spaarne: „Jungle goud", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Jungle Jim en de skeletmannen", 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Dr. Holl", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De fidele boer", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Leger show in Tokio", a. 1. 2.45, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De drum", 18 jaar 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Misdaad op bestelling", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Nachtvoorstelling „De verboden dans", 18 jaar, 11.30 uur. n.m City: „Aasgieren der woestijn", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Het gisteravond in de Stadsschouwburg voor de afdeling Haarlem van de Al gemene Nederlandse Grafische Bond plaats gehad hebbende op treden van het Ballet der Lage Landen bracht, in afwijking van het aangekondig de programma, twee premières voor deze omgeving: „Le foyer de la danse" op een ratjetoe van muziek van Rossini en een duet naar „Romeo en Julia" van Shake speare op de gelijk namige ouverture fantasie van Tsjai- kofsky. De choreografie van het laatste werk is van Mademoiselle Guillaumin uit Parijs, die het heeft gewaagd na de versies om ons tot de laatste tijd te bepalen van Serge Lifar en George Skibine het dramati sche gegeven nog ver der te vereenvoudi gen, onder meer door de rolverdeling te be- pei-ken tot de beide hoofdpersonen. Het is nu zo dat men, om dit ballet te kunnen volgen, het oorspron kelijke stuk terdege moet kennen of de toelichting in het pro gramma uit het hoofd dient te leren. Ter compensatie krijgt men na afloop van het eigenlijke verhaal nog een soort zesde acte bij wijze van epiloog, een vereniging van de onsterfelijke gelieven aan gene zijde van het graf, nota bene met een complete herhaling van het op zichzelf zeer fraaie gebaar der huwelijksvoltrekking een effect, dat de dichter niet nodig had om zijn verheerlijking van het jonge geluk over het sombere einde heen te laten door trillen. Deze min of meer eigenaardige beschou wingswijze wordt ons opgedrongen dooi de manier waarop het onderwerp choreo grafisch is uitgewerkt. Mile Guillaumin heeft kennelijk aan de traditionele pas-de- deux een zinrijk karakter willen geven, door er een compleet ballet voor twee per sonen van te maken. Dit stelt bijzonder hoge eisen aan de uitvoerenden, die niet alleen het verhaal moeten uitbeelden, waarbij zij ook nog de afwezige tegenspe lers hebben op te roepen, maar ook de volle maat van hun lyrische expressiviteit in het geding dienen te brengen. Men kan er Mascha Stom en Martin Scheepers nauwe lijks een verwijt van maken dat zij er niet geheel in slaagden ons te doen geloven dat deze Romeo en Julia de uiterste vervoe ringen van geluk beleefden. Daarvoor was de zetting van het adagio trouwens te con ventioneel. Maar veel ernstiger weegt het bezwaar dat een climax in het toneelge- beuren geen enkele keer samenviel met de dramatische hoogtepunten in de muziek. Mascha Stom demonstreerde een gavere balans dan we van haar gewend zijn en Martin Scheepers een paar sterke sprongen. Hun optreden had zeer veel succes bij het publiek, dat voor dit nummer langduriger en hartelijker applaudisseex-de dan voor de gehele rest van het programma bij elkaar. De andere noviteit was een ballet a la Degas, oorspronkelijk gemaakt voor tele visie-uitzending door de Italiaanse choreo grafe Susanna Egri, die deze zomer enige maanden in ons land heeft vertoefd. Ook uit een oogpunt van dans is er niets bijzonders aan te beleven, want het geheel is een suite van oefeningen aan de barre en exer cises au milieu, maar het geheel zag er wat men noemt snoezig uit, mede dank zij de door Gerard Hordijk geschilderde entou rage en de overigens weinig toepasselijke rose tutu's. De twee rivaliserende danse ressen in dit niemendalletje waren Mascha Stom en Ine Rietstap, die zich nogal vaar dig door de niet al te grote moeilijkheden heensloegen. DAVID KONING. Gerty Vunderink en Geertje Munniksma, die beiden als leerlingen van de piano leraar Peter de Kleer aan de Haarlemse Muziekschool van de Maatschappij tot bevordex-ing der Toonkunst haar opleiding ontvangen, gaven gisteren in de grote zaal van genoemde instelling een complete pianoavond. Op de gebruikelijke uitvoe ringen, waaraan series leerlingen ieder met één of twee ingestudeerde muziek stukken meewerken, was dit concert een weinig voorkomende uitzondering. Peter de Kleer kon deze avond echter wel aan zijn beide leerlingen toevertrouwen, want zowel Gerty Vunderink als Geertje Mun niksma mogen zich dankbaar vex-heugen in het bezit van een ongewone muzikaliteit. Uiteraard heeft deze muzikaliteit een bepaalde gerichtheid en die trad met jeug dige spontaneïteit ongeremd en eerlijk voor de dag. Zo bleek Gerty Vunderink zich bijzonder goed thuis te gevoelen in „Oiseaux tristes" van Ravel, in de Ballade van Debussy, in de Sonate voor vier han den van Poulenc en in Millxauds „Scara- mouche" voor twee piano's. Ongetwijfeld was er veel verdienstelijks in de voor dracht van muziek van Scarlatti, Brahms en Chopin, maar toch spanden de andere vertolkingen de kroon. Van Geertje Munniksma kan ongeveer hetzelfde gezegd worden. Zij speelde haar hoogste troeven uit met de Suite frangaise van Poulenc, met „Sorocaba" en „Corco- vado" van Milhaud en vooral ook met. de Sonatine van Dimitri Kabelefsky, een aan trekkelijk, pittig werkje. Geertje Munniksma had voor de pauze de Franse Suite in c van J. S. Bach en „La plus que lerxte" van Debussy gespeeld en met Gerty Vunderink een koraalbewer king van J. S. Bach in een arrangement voor twee piano's van Pex-cy Grainger haar het hoogtepunt van haar spel kwam toch in het tweede gedeelte van de avond, ook wat betx-of haar aandeel in de uitvoe ring van de burleske Sonate voor vier handen van Poulenc en van „Scara- mouche" van Milhaud. Gex-ty Vundex-ink en Geertje Munniksma hebben ons met dit optreden het beste van haar vei-dere muzikale ontwikkeling doen verwachten. P. ZWAANSWIJK In de vergadering in Juli van dit jaar verzochten B. en W. van Bloemendaal de Raad te beslissen, of het door ir. Kuiper ontwox-pen uitbreidingsplan voor flatbouw aan de Zuidlaan voorlopig moet worden vastgesteld, dan wel of een plan voor ho gere flats (zes woonlagen), conform de zienswijze van de Woningwetcommissie, xnoest worden onderworpen. Bij de behandeling van deze vraag bleek er bij sommige raadsleden twijfel te be staan, of het in het ontwerp uitbreidings plan in hoofdzaak voor flatbouw aangewe zen terrein voor deze bouw wel geschikt was. De Raad kwam daardoor aan een be slissing over de hoogte van de te projec teren flats niet toe en besloot slechts te bepalen, dat een uitbreidingsplan in voor bereiding is. Hierdoor werd in ieder geval ongewenste bouw ter plaatse voor één jaar tegengegaan. B. en W. hebben deze zaak daarna op nieuw om advies in handen van de Wo ningwetcommissie gesteld, welke commis sie tot de conclusie kwam dat het gewenst is: het ontwerp-uitbreidingsplan zo te wij zigen, dat de aangegeven bebouwing meer geconcentreex-d op het terrein wordt ge projecteerd en waarbij rekening gehouden wordt met tenminste zes woonlagen; en van het gewijzigde plan een maquette te vervaardigen en in deze maquette tevens de omliggende bebouwing te doen opne men. Deze maquette is vei-vaardigd, waarin twee wijzen van bebouwing kunnen gor den aaxxgegeven. De Woningwetcommissie is daai-op tot het advies gekomen plan B in een uitbrei dingsplan te vex-werken. In dit plan be staan de twee flatgebouwen uit zes woon lagen met totaal 72 flats. De gebouwen zijn een eind van de weg af geprojecteerd, zodat op het voorterrein ruimte voor villa- bouw overblijft. Een van de leden van B. en W. acht het andere plan, waarin vier flatgebouwen, uit dx-ie woonlagen bestaande, met totaal zestig flats zijn geprojecteerd, eerder uitvoer baar. Te verwachten is dat de flats van plan B duurder worden. Alvorens ir. Kuiper opdracht te geven voor het ontwerpen van een gewijzigd uit breidingsplan komt het B. en W. gewenst voor de Raad0 de volgende vragen ter be antwoording voor te leggen: Moet ter plaatse flatbouw mogelijk ge maakt worden? Zo ja, moet zulks geschieden volgens plan A of volgens plan B? B. en W. geven de Raad in overweging, slechts de maximum-hoogte aan te geven, zodat deze later kan worden aangepast aan de wensen van eventuele bouwers. Met de volgende schepen kan zeepost worden verzonden. De data, waarop de coxrespondentie uiterlijk ter post moet zijn bezorgd, staan tussen haakjes achter de naam van het schip vermeld: Indonesië en Nieuw Guinea: m.s. „Oranje" (23 Dec.); Ned. Antillen: m.s. „Londen" (18 Dec.); Suriname: s.s. „Cottica" (20 Dec.); Unie van Zuid-Afx'ika: m.s. „Jagersfontein" (16 Dec.); Canada: s.s. „Gateway City" (12 Dec.) en s.s. „American Jurist" (18 Dec.); Argentinië, Uruguay, Bolivia, Brazilië, Chi li en Paraguay: s.s. „Unxguay Star" (15 Dec.) en Australië en Nw. Zeeland: m.s. „Strathnaver" (13 Dec.). Het programma van de waterpolocompe- titie dat Zaterdagavond in het Sportfondsen- bad in Haarlem zal worden gespeeld luidt: Heren tweede klasse: VZV 1—Haaxdem 2. Dames tweede klasse: VZV 1Haarlem 1. Centrale wintex-competitie: HVGB 1 Zwemlust 1. Hex-en derde klasse: HVGB 3DWT 2. Centrale wintercompetitie: HPC—Haarlem. HAARLEM, 11 December 1952 ONDERTROUWD: 11 Dec., S. Bosma en W. Heymel; H. Jongsma: en S. M. Kaim. GEHUWD: 11 Dec., H. Gooijer en A. M. E. Derr; H. Poppen en M. E. Roobol; J. B. Schaeffer en J. B. de Best. BEVALLEN van een zoon: 9 Dec., W. E. van RoekeiSchoonheim; 10 Dec., H. van LammerenKlinkenberg; W. J. C. van den Heldervan Hamelsveld; K. van der Hoeff Huese; 11 Dec., A. J. H. Strijbis—Horst; C. W. J. VerzijlberghDisco. BEVALLEN van een dochter: 9 Dec., C. A. EelmanFehrmann; 10 Dec., G. J. Brand IJsselstein; 11 Dec., P. J. Erkendiep Cumber. OVERLEDEN: 9 Dec., A. van den Boom, 79 j., Klarenbeekstraat; B. J. Binnendijk, 55 j., Hazepaterslaan; H. F. van der Beek—van Braam Morris. 52 j., Gasthuisvest; 10 Dec., G. F. van de Moolen, 76 j., Hofmeijerstx-aat; Chr. van Balenvan der Horst, 80 j., Saenre- damstraat; Chr. J. M. MetzelaarDuits, 31 j., Gonnetstraat; A. H. van Zanten, 75 j., Maer- ten van Heemskerkstraat. ADVERTENTIE KNEEDBAAR HOUT VAN CETA-BEVER Reeds eerder in deze rubriek werd de lezer rechtstreeks betrok ken bij de kwestie welke films het publiek gaat zien. Er is, zo betoogden wij, een stijgende belangstelling voor de goede film. Er is echter nog altijd te veel belangstelling voor de inferieure. Wanneer men weet, dat twee derde van het door Nederlanders aan ontspanning bestede geld naar de bioscoop gaat; dat er jaar lijks tussen de 800 en 1000 films gemaakt worden, waarvan de Verenigde Staten er bijna de helft leveren en meer dan twee derde dezer films zich afspelen in een milieu van luxe en een vierde deel in de wereld der misdaad, dan zegt dat al zeer veel omtrent de onderwerpen, waarop het publiek vergastwordt. We kunnen dan ook regelmatig ons hart ophalen aan stapels wensdromen, revolver verhalen en lach-infantiliteiten. Geloven we daarbij ivat de filmmaatschappijen aan verheerlijking hunner producten ten beste geven, dan is er geen film of'zij zal u ont roeren, doen schudden van het lachen, doen ophouden met ade men van spanning kortom, er is geen film of u moet haar beslist gaan zien. Door nieuwsgierigheid gedreven, uit behoefte en uit gewoonte gaan wij dan en laten het over ons komen. Omdat het zo weinig kost, zo weinig geld en zo weinig moeite. Filmcritiek - het is al eerder betoogd - is voorlichting. Zij wenst de lezer op de eerste plaats in te lichten. Zij wil hem wijzen op de films, die de moeite waard zijn, gemeten met de maatstaf van een onbevooroordeelde erx verantwoorde waar dering. Zij kan geen revolutie bewerkstel ligen. De criticus is zich bijvoorbeeld heel goed bewust, dat er mensen zijn, die zwe ren bij hun buurttheater en er alle films gaan zien, ongeacht wat de critiek ervan zegt. Maar niet iedereen sluit zijn oren voor aesthetische en zo nodig ethische ar gumenten. Wanneer de filmcriticus dan ook de pen voert tegen het bezoek aan de inférieure film is dat omdat hij niet slechts wil wijzen op de voldoening, die de goede film bij u opwekt, maar ook omdat hij het nodig acht te wijzen op de uitkomst, die de wensdromen, revolververhalen en lach- infantiliteiten kunnen hebben. Meer dan twee derde der films speelt zich af in luxe milieus. Verkeert twee derde der mensheid daarin? De vraag is wat rhetorisch, maar in gemoede: de luxe wordt in die films niet zelden voorgesteld als het vanzelfspre kendste wat de mens kan bereiken. In hoeveel films, doox-gaans van Amerikaan- Wegens incassomoeilijkheden in ver band met de Kerstdagen, verzoeken wij onze weekabonnés vriendelijk, in de week van 1520 December, tevens het abonnementsgeld voor de week van 22—27 December aan onze bezor gers te willen voldoen. DE ADMINISTRATIE V. se herkomst, wonen niet heel eenvoudige lieden met heel eenvoudige baantjes in appartementen, die geen sterveling zich kan veroorloven bij zo'n bescheiden trac- tement. Het is te belachelijk om er in te geloven, maar de film maakt het waar. Je ziet het voor je. Je ziét het toch. Iedex-e week zo'n handvol klatergoud en je gaat denken, dat je er zelf maar beroerd aaix toe bent. De schijn ver blindt. De schijn, opgediend als werkelijkheid, wordt ge vaarlijk op den duur. De wereld wil bedrogen zijn en de wensdx-oom is een aan genaam, maar langzaam ondermijnend be drog. Wat nu de films der misdaad betreft: nog kort geleden telde ik in Amsterdam dertien misdadigersfilms in één week. Ex- zijn in de hoofdstad zesentwintig biosco penNu goed, zal men zeggen, de mis daad wox-dt er altijd in gestx-aft. Jawel. Maar voor zulks gebeurt - en hoe! - heb ben wij ons eerst uitvoerig beziggehouden met de psyche van een of ander onge zond heerschap, die ons indringend op de hoogte stelt van zijn cynische lust tot dooddoen. Er afstand van nemen? De close-ups zorgen er wel voor, dat we er xnet onze neus boven op zitten. De jeug dige kinderschare blijft van de gruwelen vex-stoken. Er is immers filmkeuring. Acht tienjarigen kunxxen echter het bloederig spektakel gaaxx zieix. Wie achttien jaar is ziet immers de wereld met andere ogen. Hij mag ze dus zien met de ogen van een moordenaar.... De vijf minuten gerechte straf moeten dan voor het ethische morele ruggesteuntje diexxexx. Dit alles neenxt be denkelijke vormen aan, wanneer men er niets tegenover kan stellen. Eexx druk be zoek aan de goede film bijvoox-beeld, waariix tegenover de menselijke zwakheid ook de menselijke kracht gesteld wordt, de morele kracht dan, die er niet in vijf minuten achtcraaxx hobbelt. Zo laixg de meeste filixxs zijn van het kaliber, dat ik schetste, is er alle reden er voox-ziehtig mee te zijn. Beter daxx er een overdreven kruistocht tegen te ondernemen is het aandacht te wijden aan de film, die ka rakter heeft en de dingen, die zij te zeggen heeft, zegt naar de wijze der schoonheid: fraai vaxx vorm en gegeven. In Amerika zijn van elke honderd Ame rikaanse bioscoopbezoekers zestig tussen de zestien en negentien jaar. Hollywood richt daarop zijn belangstelling. Het intel- ligexxtiepeil van dit publiek is lager dan vaxx het Europese. De films zijn navenant. Vandaar, dat bijvoorbeeld zovele der Ame rikaanse „lachsuccessen" zo banaal en stupide zijn. En dat er zovele zouteloze producten de drooixxfabrieken verlaten. En toch wordt ons voox-gespiegeld, dat wij hier gezonde humor bij opdoen. En wij gaan er in goed vertrouwexx op af exx lachen bij stukjes en beetjes met alle goedwil lendheid, die in ons is. Dit beeld zou echter eenzijdig zijn zo er niets tegenover staat. Dezelfde Ameri kaanse filmindustrie levert soms excellen te prestaties. Zo zal men de volgende week in City „Johny Belinda" kunnen gaan zien, een film die men morgen in onze recensie uitvoeriger viixdt besproken. Zo zal men zich ook films herinneren» die niet ten on rechte uit de rij werden gelicht, omdat zij hun onderwerp zo voortreffelijk behaxx- delden. Maar stel daar eens tegenover de films die u ook hebt gezien en die u zich ïxiet meer herinnert.... Bekijk eens de lijsten met films, die er iedere week draaien en zoek er eens uit wat beant woordt aan uw normen. Er z ij n goede en er zijn inférieure films. Zoals er goede boeken, goede muziek, goede verzen zijn en slechte. Het gaat niet aan onszelf vrij te pleiten van schuld aan het bestaan van zovele onnutte en waardeloze producten. Het gaat ook niet aan de bioscoopdirecties het draaien dier films te verwijten. Wij behoeven de bioscooptheatex-s er niet voor af te bx-eken. Wij moeten ze vullen. Als er een goede film gaat, wekexx lang. Dan blij ven de mindere filnxs xxxeer een xxxeer uit de roulatie. P. W. FRANSE ADVERTENTIE een wiegje of ledikant je, een wiegje is 7.o leuk en zo heerlijk warm. Maar.een ledikantje is zo practisch, 't gaat zo'n tijd mee en die kinderen kunnen er tot 3 a 4 jaar in liggen. Komt U eens vrijblijvend ons advies vragen. Wij hebben in beide een grote sortering. VOOR DE BABY Grote Houtstraat 116 Anegang 46 Ik zet het u te doen wat de uitdruk king: het hoofd in de schoot leggen u voorschrijft. Ge moet al een geweldig gymnast zijn, wilt ge daarin slagen. Wanneer ge tenminste denkt dat het uw eigen schoot is waarin ge uw hoofd moet deponeren. Dit is echter niet het geval. In het Middelnederlands zei men: enen (dat is: iemand en wel degene door wie men in de strijd is overwonnen) dat hovet in den schoot legghen. In een religieus liedboek leest men: Dies legghe ic nu met rouwe Mijn hooft in uwen schoot. Reeds vroeg evenwel werd de persoon aan wie men als ovex-wonnene het hoofd aanbood, uit de uitdrukking weg gelaten en zo kan men in vrijwel elk geschiedenisboekje zinnen lezen als: na een langdurig beleg legde Haarlem het hoofd in de schoot voor: berustte in de ^overgave. B. en W. van Rottex-dam hebben zich opnieuw met een schrijven tot de minister van Verkeer en Waterstaat gexdcht betref fende het tx-acé van de Rotterdamse Tram wegmaatschappij. Het college vestigt de aandacht op de veelvuldig voorkomende verkeersongelukken waarbij het materieel van de R.T.M. was betrokken. Dé aanwezigheid der trambanen schept, volgens B. en W., dusdanige situaties, dat, ook met inachtneming van de grootst mo gelijke voorzichtigheid, de veiligheid van het juist in het Zuidelijkste stadsdeel steeds intensievere vex-keer, in toenemende mate enxstig wordt bedreigd. Het stand punt van het college blijft dan ook onge wijzigd, dat de R.T.M. uit de bebouwde kom der gemeente zal dienen te verdwij- nen. Bestudering van de thans wederom vex-strekte gegevens, welke de ernst van de toestand duidelijk weergeven, kan naai de mening van het college tot geen andere conclusie leiden, dan dat voor de R.T.M.- treinen in het steeds dichter bevolkte Rot terdam-Zuid geen plaats meer is. TONEEL Zaterdag 13 December, Stadsschouwburg, 8 uur: Volksvoorstelling door de Nederlandse Comedie van „De Bruiloft van Figax-o" van Caron de Beaumarchais, vertaald en gere gisseerd door Johan de Meestex-, met Fons Rademakers in de titelrol. Verder: Ellen Vogel, Lous Hensen, Ton Lutz, Hans Kaart en vele anderen. Zondag 14 December, Stadsschouwburg, 8 uur: De Nederlandse Comedie geeft een reprise van het door Henk Rigters geregis seerde blijspel „Een vrouw met een klein hart" van Crommelynck, met Mary Dres- selhuys in de hoofdrol. Maandag 15 December, Stadsschouwburg, 8 uur: Abonnementsvoorstelling door het Amsterdams Toneelgezelschap van „Drie koningenavond" door William Shakespeare onder regie van Albert van Dalsum, met Annie de Lange, Ben Groenier, Kees van Iersel (in de plaats van Paul Huf) en vele anderen. Dinsdag 16 December, Stadsschouwburg, 8 uur: Het A. T. G. onder regie van Louis Saalborn geeft een abonnementsvoorstel ling van „De liefde van vier kolonels" door Peter Ustinov, met Elise Hoomans als de schone slaapster. Décors van Wim Vesseur. Vrijdag 19 December, Stadsschouwburg, 8 uur: Voor de vereniging „Geloof en We tenschap" vertoont het Rotterdams Toneel onder regie van Frits van Dijk de thriller „Bonaventura" van Chax-lotte Hestings, waarin Chaxdotte Kohier de hoofdrol vertolkt. TENTOONSTELLINGEN Huis Van Looy: Najaarstentoonstelling van het genootschap „Kunst Zij Ons Doel" tot 15 December, Werken van C. van Baaren, H. F. Boot, dr. D. M. Hoogeveen, G. H. Huijssen, C. Kloes, dr. A. Melchior, C. W. Mandersloot en mevrouw G. A. Vex-denius. Dagelijks van 1015 uur. des Zondags van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar. Grote Markt: Au bonheur des dames. Expositie van immor tellen, ceramiek, handweefsels en kunst naaldwerk. Op werkdagen van 1017 uur, des Maandags alleen van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Tot 22 December „De kunst van het edelsmeden Jaarlijkse sieradententoonstelling van het atelier Martinshof. Openingstijden als boven. Kunsthandel Bier, Groot Heiligland 66: Ten toonstelling van vroeg-Aziatische kunst. Dagelijks (tot 3 Januari) van 10—17 uur. DIVERSEN Vrijdag 12 December, Stadsschouwburg, 8 uur: Peter Werenfxded van Straaten spreekt voor Geloof en Wetenschap. Vrijdag 12 December, Muziekzaal Brinkmann, 8.15 uur: Causexde door dr. P. H. Schroder over Dante's trilogie onder de titel „Een x-eis door de hel" (Haarlemse Kunstgemeen schap) Zaterdag 13 December, Doopsgezinde kerk, 8 uur: Adventsuitvoering door het Natio naal Muziekkorps van het Leger des Heils in Nedex-land, met medewerking van solis ten exx zangkoox-. Zondag 14 December, Brinkmann, 10.30 uur: Dr. W. K. Kraak spreekt over „Humanis me en muziek" voor de afdeling Haaxdem van het Humanistisch Verbond. Dinsdag 16 December, Frans Halsmuseum, 8 uur: Voor het Instituut voor Ai-beiders- ontwikkeling spx-eekt de schilder Jelle Troelstra over zijn vader, de politicus. Dinsdag 16 December. Brinkmann, S uur: Jean d' Esmé spx-eekt over „De Lattre, maarschalk van Frankrijk" voor „Les Con férences Francaises". Woensdag 17 December, gebouw Cultura, 8 uur: Voor leden van het opex-akoor Bel Canto en andex-e belangstellenden houdt Marisa Max-i een inleiding onder het mot to: „Zo leert u Operamuziek waarderen". Zij zal enkele ax-ia's uit „De macht van het noodlot" van Verdi ten gehore brengen. Donderdag 18 December, muziekzaal Brink mann, 2 uur: Op de Kei-stmiddag van de afdeling Haarlem en omstreken van de Vrouwen-Electriciteitsvereniging draagt mevrouw ^tiek BonsetHorst voor uit Werk van Selma Lagerlöf, Andex-sen, Heijermans. Bomans en Annie Schmidt. Muzikale illustraties door Nolda van Lu nenburg. Donderdag 19 December, Rembrandttheater, 9.15 uur: Vertoning voor de Haarlemse Kunstgenxeenschap van de te Brussel be kroonde film „Le diable au corps" van Claude Autant-Lara, met Gérard Philipe en Micheline Presle, naar het gelijknamige boek van Raymond Radiguet. Donderdag 18 December, gebouw N. P. B. te Bloemendaal, 8 uur: Kerkconcert onder leiding van xxxej. Ada Pirsch, met mede werking van de ox-ganist H. C. jLuitingh, de sopraan mevr. R. van Pernisvan der Meulen, het vocaal ensemble Coligny, het dameskoor en vier blokfluitspelers. (Pot- gieterweg 4). MUZIEK Vrijdag 12 December, Concertgebouw, 8 uur: De Tsjechische violist Eugen Pi-okop ver tolkt met de H.O.V. onder leiding van Toon Verhey het Vioolconcert van Brahms. Vex-der staan op het programma „Capriccio Espagnol" van Rimsky-Koi-sakoff en het voorspel tot „De meesterzangers van Neu- renbei-g" van Wagner. De jonge Amerikaanse pianist speelt in het Beethoven-programma van de H.O.V. onder leiding van Toon Verhey op Dinsdag 16 December het Vijfde Pianoconcert. Zaterdag 13 December, Treslong te Hillegom, 8 uur: Concei-t door het Zuid-Hollands Orkest onder leiding van Johan van Gooi, met medewerking van Pierre Palla, die het Pianoconcert van Edvard Gx-ieg vertolkt. Dinsdag 16 December, Concertgebouw, 8 uur: Beethoven-concert door de H.O.V. onder leiding van Toon Verhey, met medewer king van. de Amei-ikaanse pianist Abbey Simon. Het programma vermeldt de Eg- mont-ouvertux-e, het Vijfde Pianoconcert en de Achtste Symphonie. Woensdag 17 December, Minerva-Tlieater, Heemstede, 8.15 uur: Voor de Heemsteedse Kunstkx-ing speelt het Nieuw Hollands Strijkkwartet, bestaande uit Nap de Klijn, Johan van Helden, Paul Godwin en Carel van Leeuwen Boomkamp. Vrijdag 19 December, gebouw Domi, Over- veen, 8 uur: Pianorecital door Theo Bruins voor Muzen Forum. ADVERTENTIE verdrijven met succes aanvallen van KOORTS. KlfSPUN.HOOfPfJN.eUr. emsAóPoepe/ts Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 11 December 1852 De Drentsche Courant meldt uit Bourtange „Hoewel men van andere streken onzes vaderlands voorteekenen vermeldt, die een strengen winter aan kondigen, meent men om vele redenen in het Westerwoildsche eenen zachten winter te zullen hebben. Niettegenstaan de de veJe ganzen en eenden, welke trou wens de vorige winters hier In geen minder aantal aanwezig waren, zijn de mollen, veldmuizen en andere gedierten nog boven in den grond werkzaam, ter wijl de mieren hunne huishouding op p. nx. 2 vingerbreed in liet veen of onder de heide hebben. Een en ander meent men als voorteekens van een zachten winter te moeten houden".

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1952 | | pagina 5