Advies inzake subsidie aan
balletkunst in Nederland
Wel en wee der reclamefilm
Uitgaan in Haarlem
I. KAN
Oranjeboom
Agenda voor
Haarlem
Kan
Een Eeuw geleden
Tekenaar maakte
valse muntbiljetten
Mei V E L P O N zie je er geen barst van
Succes der „Dollywood"- producties
Hoe is het ontstaand
Vóór zijn aanhouding had hij er
in Haarlem juist 92 uitgegeven
Inspiratie en business
Bob de Lange leider van
Het Vrije Toneel
Brandkast van busbedrijf
geforceerd; buit: 22.000
r
Dit woord: KORNUIT
Nederland schrijft in voor
Davis Cup-tournooi
Trouw- en
Verlovingsringen
VRIJDAG 19 DECEMBER 1952
Ballet Recital onder artistieke leiding van Sonia Gaskell geeft Zaterdagavond voor
de tweede keer een openbare voorstelling in de Haarlemse Schouwburg als onderdeel
van een grote tournée door Nederland, België, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk.
Op de foto ziet men de twee eerste solisten, Marianne Hilarides en Jaap Flier, tijdens
een repetitie van hun duet uit „De Notenkraker" van Tsjaikofsky-Petipa. Deze twee
jeugdige artisten treden voorts op in de moderne „Sonate" op muziek van Jan Mul.
Als nieuw nummer vermeldt het programma de pas de trois uit „Het Zwanenmeer"
door Louki van Oven, Maria Huisman en Conrad van de Weetering.
Minister Cals heeft gisteren bij de be
handeling van de begroting van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen in de
Tweede Kamer verklaard, dat de tijd rijp
is voor een nationaal ballet, dat er binnen
enkele maanden zou kunnen komen. Te
vens wordt de stichting van een ballet
school, zo mogelijk onder dezelfde leiding,
overwogen. Voor dit doel wil het rijk een
subsidie van vijftigduizend gulden geven.
Aangezien dit ministeriële voornemen
reeds geruime tijd bekend was er wordt
al jaren gesproken over subsidie aan de
danskunst zonder dat alle daarbij betrok
kenen tot overeenstemming konden gera
ken zijn er zowel ten departemente als
elders plannen ter besteding van de te ver
wachten bedragen opgesteld. Aangenomen
mocht daarbij worden dat ook provin
ciale en stedelijke overheden, die in som
mige gevallen reeds geldelijke steun aan
enkele bestaande groepen verleenden, hier
aan op de een of andere wijze zouden kun
nen medewerken. Het vérstrekkendste plan
was dat van het Prins Bernhardfonds, dat
de oprichting van een Nederlands Ballet
Centrum voorstelde ter centrale financie
ring van de danskunst op grond van een
artistieke competitie, met naast het bestuur
een „college van deskundigen" met in be
paalde gevallen bindende bevoegdheden.
Het plan van het Prins Bernhardfonds, op
gesteld door de secretaris van deze stich
ting, drs. J. Henrick Mulder, behelst bo
vendien voorzieningen voor „het verster
ken van de koopkracht in de markt". De
gedachte in departementale kringen ging
meer in de richting van rechtstreekse sub
sidie aan één bepaalde groep, eventueel in
samenwerking met gemeentebesturen,
waarbij vooral ten aanzien van Den Haag
grote verwachtingen werden gekoesterd.
Mening der critici
Na besprekingen ten departemente en
ten kantore van het Prins Bernhardfonds
heeft de Kring van Nederlandse Danscri-
tici zich thans tot de minister van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen gericht
met een door het bestuur geredigeerd rap
port, waarin een soort synthese van de
beide plannen als meest gewenste moge
lijkheid geopperd wordt. Aan dit rapport
ontlenen wij de volgende passages:
„Het balletleven in Nederland verkeert
in een chaotische vrijheid en is een speel
bal van toevallige opvattingen, toevallige
ADVERTENTIE
ondor
fiat Vorstelijk glas bierl
VRIJDAG 20 DECEMBER
Frans Hals: „De onderdaan", 18 jaar, 7 en
9.15 uur. Rembrandt: „Detective story", 18
jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Tarzan de aap
mens" 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Scroo
ge", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Always
in my heart", alle leeft., 7, en 9.15 uur. City:
„De madonna der zeven manen", 18 jaar, 7
en 9.15 uur. Spaarne: „De dood speelt mee",
18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Schat-
eiland", 14 jaar, 8.15 uur.
ZATERDAG 21 DECEMBER
Stadsschouwburg: Ballet recital onder lei
ding van Sonja Gaskell, 8 uur. Frans Hals:
„De onderdaan", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur
Rembrandt: „Detective story", 18 jaar, 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Palace: „Tarzan de aapmens"
14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Scroo
ge", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido:
„Always in my heart", alle leeft., 2, 4.15, 7
en 9.15 uur. City: „Bij de marine", alle leeft.,
2.15 uur. „De madonna der zeven manen",
18 jaar, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De
dood speelt mee", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Minerva: „Schat-eiland", 14 jaar, 2.30, 7 en
9.15 uur.
scholing, toevallige marktfluctuaties. Goede
balletkunst kan slechts bestaan door per
manente opleiding van zeer jonge krachten.
De meeste Nederlandse dansers hebben een
dilettantische opleiding genoten.
In de gehele wereld is balletkunst alleen
duurzaam door permanente subsidiëring
van balletgroepen. In Nederland is drin
gend behoefte aan althans één van over
heidswege gesubsidieerde balletgroep.
Door subsidiëring wordt een deel van
het balletleven in Nederland geordend, ge
waarborgd, gestimuleerd. Deze subsidiëring
is een taak die tot de cultuurpolitieke func
tie van de overheid behoort.
De overheid kan niet treden in de direc
te artistieke prestaties, doch zal zich door
deskundigen laten voorlichten.
De beste garanties zijn aanwezig voor
een balletgroep, die onder artistieke lei
ding van Sonia Gaskell wordt gesteld en
onder zakelijke leiding van een door het
ministerie van Onderwijs, Kunsten en We
tenschappen met zorg samen te stellen be
stuur. De Kring van Nederlandse Dans-
critici acht het onwenselijk dat een der
gelijk nationaal ballet zich als „Nationaal
Ballet" zou aanduiden.
Een volledig Opera-ballet is overbodig.
Voor de behoefte van de Nederlandse
Opera aan balletten in de gewone uitvoe
ringen zou een kleine kern, desgewenst
aan te vullen met krachten uit één der
grote gesubsidieerde balletgroepen, de op
lossing kunnen bieden. Het bovengenoemde
bestuur kan ook het Opera-balletgroepje
onder zijn hoede nemen, waardoor goede
uitwisseling en samenwerking gewaarborgd
worden.
ADVERTENTIE
Het balletplan van het Prins Bernhard
fonds bevat twee juiste principes:
a. De weerklank die de danskunst aller-
wege in Nederland vindt (ook in de kleine
plaatsen!) kan worden versterkt en „ge
organiseerd" door „het publiek" gestructu
reerd te zien en deze structuurelementen
in de stimulering van de danskunst te be
trekken. Schouwburgdirecties, kunstkrin
gen, de drie vakcentrales en dergelijke in
stellingen kunnen hierbij een belangrijke
rol spelen.
b. De invoering en bevordering van het
competitie-element kunnen het ontstaan
van een ongezond monopolie van één ge
subsidieerde balletgroep verhinderen en
daarmee verstarring en eenzijdigheid op
heffen.
De Kring van Nederlandse Danscritici
ziet deze twee principes als aanvullend op
genoemd plan tot onverwijlde stichting
en ruime subsidiëring van althans één
representatieve balletgroep.
Het op te richten Nederlands Ballet Cen
trum onthoudt zich van iedere „ordening"
van het balletleven. Het aanvaardt de
concrete situatie en beperkt zich tot ver
sterking van de weerklank van de dans
kunst bij het publiek en tot verstrek
king van subsidies om het competitie
element te bevorderen.
Het bestuur van het Nederlands Ballet
Centrum wordt bijgestaan door een Col
lege van Deskundigen, dat bindende uit
spraken geeft terzake van het artistieke
niveau (niet: artistiek welslagen) van de
te subsidiëren balletactiviteiten (choreo
grafen, groepen, solisten, experimenten).
Op verzoek van de secretaris van het
Prins Bernhardfonds wees de Kring van
Nederlandse Danscritici reeds een College
van Deskundigen ten dienste van het Ne
derlandse Ballet Centrum aan, bestaande
uit: mejuffrouw Edith Schwarz, de heren
W. Boswinkel, Ben van Eysselsteijn, P.
Pijnenborg en de drie bestuursleden dr. L.
Hornstra, J. Schultink en David Koning.
Daar het geenszins noodzakelijk is dat alle
deskundigen uit de Kring van Nederlandse
Danscritici worden benoemd, geldt deze
aanwijzing slechts voor een half jaar, dat
is tot ultimo Mei 1953.
Met het verlenen als zodanig van over
heidssubsidies aan balletgroepen heeft het
Nederlands Ballet Centrum geen bemoeie
nis. Wel dient het van overheidswege sub
sidies ter financiering van de voorgenomen
plannen en ter verdere distributie te ont
vangen. Het Nederlands Ballet Centrum
kan zowel aan gesubsidieerde als aan on
gesubsidieerde groepen en activiteiten fi
nanciële steun verlenen, hetzij voor één
keer. hetzij voor langere duur.
Aldus het thans ter kennis van de mi
nister van Onderwijs, Kunsten en Weten
schappen gebrachte advies van de Kring
van Nederlandse Danscritici.
De Bredase rechtbank heeft de Tilburgse
arts J. S. veroordeeld tot 6 gulden boete,
omdat de arts geweigerd had nauwkeurig de
doodsoorzaak in te vullen op een overlijdens-
formulier, dat bestemd was voor de gemeen
telijke secretarie.
Dankzij de activiteit van ambtenaren van
de douanerecherchedienst heeft de Amster
damse politie de vervaardiger van een on
bekend groot aantal over het gehele land
verspreide valse muntbiljetten van een
rijksdaalder kunnen arresteren. Hij is een
44-jarige tekenaar uit Amsterdam, die bij
de politie een volledige bekentenis heeft
afgelegd.
Hij is ook de vervaardiger van de valse
biljetten van tien gulden, die drie jaar ge
leden in groten getale werden aangetrof
fen. Toen de biljetten, waarnaar de verval
sing was gemaakt, uit de circulatie werden
genomen, heeft hij zich op de vervaardi
ging van zilverbons van een rijksdaalder
toegelegd.
Hij is in Amsterdam aangehouden toen
hij met een koffer op de Overtoom uit een
tram stapte Ambtenaren van de douane-
recherchedienst vroegen hem „wat heeft
u in die koffer". Hij antwoordde „Van
alles". De inhoud bleek te bestaan uit pak
jes sigaretten, snoepgoed en vlees. Voor
onderzoek werd de tekenaar naar een po
litiebureau overgebracht, waar hij ver
klaarde deze goederen met valse zilverbons
te hebben gekocht.
Hij was Woensdag met zijn auto, die hij
zou hebben gekocht van de opbrengst
van de indertijd vervaardigde tien gul
den-biljetten, naar Haarlem geweest. In
zijn koffer, zo verklaarde hij, had hij 150
valse briefjes van een rijksdaalder mee
genomen. Bij zijn aanhouding waren er
nog 58 over. Hij moet er dus in Haarlem,
waar hij bij verschillende winkeliers
kleine inkopen heeft gedaan. 92 hebben
uitgegeven.
Hij kreeg in Haarlem een defect aan zijn
auto en keerde per trein naar de hoofd
stad terug. Bij een huiszoeking in zijn wo
ning in de Helmersstraat heeft de politie
een volledige installatie voor het maken
van de biljetten in beslag genomen. Bo
vendien werden grote hoeveelheden siga
retten en snoepgoed aangetroffen. De man
geeft voor, dat hij geen hulp van anderen
heeft gehad bij het maken van de valse
zilverbons. Hij weet niet hoeveel biljetten
hij heeft vervaardigd. Als zijn geld op
raakte maakte hij een partij zilverbons en
ging daarmede per auto naar diverse klei
ne plaatsen en kocht bij winkeliers allerlei
kleine artikelen. Inderdaad zijn in een
groot aantal plaatsen van ons land in de
loop der jaren valse zilverbons in beslag
genomen; in Amsterdam 528. in Arnhem
109, in Leiden 46. en in Maastricht 181.
Totaal zijn tot November 2986 valse munt
biljetten in beslag genomen.
De biljetten zijn naar het oordeel van
deskundigen buitengewoon goed nage
maakt.
ADVERTENTIE
ZO GOED LilMT VELP0N
VRAAG DE JUISTE SOORT
Veelvuldig in verschijningsvorm is de cinematografie. Het jour
naal, de documentaire, de speelfilm. Naar aanleiding van de
dezer dagen in Cinetone gehouden dag der reclamefilms is het
niet ondienstig ook aan dit specimen der filmkunst onze aan
dacht te besteden. Verreweg het beste part der Nederlandse
reclame-films komt uit de studio's van Joop Geesink, wiens
„Dollywood"-producties zich ook buiten onze grenzen een faam
hebben verworven. Men kan zeggen, dat het Nederlandse bios
cooppubliek zelf het eerste is geweest om de verdiensten van
Geesink's poppenfilms te onderkennen. Opgediend als hors
d'oeuvre in het voorprogramma bleken zij soms heel wat belang
rijker dan de hoofdschotel. Hun geestige pointe, hun vermake
lijke parodieën en vergelijkingen, de originele visie die zij ons
serveerden op de zaken, die zij propageerden, dat alles droeg er
toe bij om hen populair te maken. En wat meer zegt: zij buitten
de mogelijkheden van het filmmedium ten volle uit. Al eerder
had Nederland op dit gebied naam gemaakt door de in Eind
hoven werkzame Hongaar Georg Pal, die evenwel in 1947 zijn
arbeidsveld naar Amerika verlegde. Een poëtische figuur deze
Pal, althans voor zover men hem uit zijn filmpjes leerde kennen,
die vooral in hun sfeersuggesties uitnemend waren. De aard
van Geesinks film is gans anders, hetgeen niet wil zeggen, dat
zijn inspiratie aan de commerciële opzet ondergeschikt is ge
worden. Eerder putte hij juist uit zijn opdrachten de inspiratie
en slaagde hij erin zijn onderwerpen te verheffen boven het
zuiver zakelijke karakter, dat hen tenslotte aankleefde.
Men moet de zakelijke doelstelling niet
uit het oog verliezen, wil men de reclame
film naar waarde beoordelen en vooral wil
men de verdiensten schatten, die Geesink
zich verworven heeft. De business, die
achter iedere reclamefilm steekt, mag er
niet te geprononceerd in uitkomen. De
toeschouwer moet als het ware worden in
gesponnen, men dient hem aangenaam en
onderhoudend bezig te houden. En is het
onvermijdelijk, dat die toeschouwer met
een weet met welk product en met welke
firma hij te maken heeft, dan dient er zo
veel dramatiek te zitten in de geschiede
nis, die zich voor zijn ogen afspeelt, dat
hij er zich rechtstreeks bij weet betrok
ken.
Men ziet zelden een reclame-film, die
het product, dat zij ons te gebruiken voor
houdt, bij herhaling noemt of de firma,
wier waren zij aanprijst, per minuut he
melhoog prijst. Doorgaans probeert de re
clamefilm onze aandacht juist af te leiden.
Zij ontwikkelt een klein drama, breekt het
op zijn hoogtepunt af en laat ons dan het
verband zien tussen dat drama en de zaak,
waarvoor de film werd gemaakt. Maar zij
moet dat verband wel heel verrassend leg
gen wil ze het gewenste effect sorteren en
haar herhalingen moeten wel heel sterk
en liefst heel humoristisch zijn wil ze in
druk op ons maken.
De kijk, die ze ons op de dingen
verschaft, dient van een sterke expressie
te zijn. In weinig minuten moet de recla
mefilm ons verbazen met telkens niet ver
wachte ziens-wijzen. Is ze in één onderdeel
zwak, dan kan ze de schade niet meer her
stellen. Ze is immers één voortgezette blik
vanger. De lotgevallen van haar dramatis
Het aandeel van
de Dollywood-
productie in de
reclamefilms is
groot. Hier ziet
men een scène uit
een van zijn pop
penfilms.
.Bob de Lange, die thans als acteur
regisseur is geëngageerd bij de Haagse
Comedie, zal in het komende seizoen als
artistiek leider van „Het Vrije Toneel" op
treden. Anton Ruys blijft de zakelijke di
rectie voeren. Een kleine uitbreiding van
het gezelschap wordt overwogen.
In de afgelopen nacht is inbraak ge
pleegd in het kantoor van de Brabantse
Buurtspoorwegen en Autobusdiensten aan
de Zuid Oostsingel te Bergen op Zoom.
Door het indrukken van een ruit verschaf
ten de daders zich een toegang tot het
kantoor waar zij de brandkast forceerden.
Zij hebben zich met een bedrag van onge
veer 22.000 uit de voeten gemaakt. Vast
staat dat de daders hun bezoek hebben ge
bracht tussen middernacht en 5 uur, daar
er 's avonds tot 12 uur en 's morgens reeds
van 5 uur af zoals gebruikelijk personeel
in de garages aanwezig was en door hen
niets is gemerkt.
Wanneer een jongen in de huiskamer
een ruw woord gebruikt, is er kans dat
zijn moeder zegt: Hei, hei, je bent hier
niet onder je kornuiten! Zij bedoelt:
onder je vrienden, je soortgenoten, je
makkers, maar in enigszins ongunstige
zin. Die minder prettige betekenis had
het woord vroeger sterker. In het Mid
delnederlands bedoelde men er mee:
sukkel, pummel, vlegel. Kornuit is in
het Nederlands gekomen uit het Frans
en het Frans heeft het ontleend aan
het Latijn, waarin cornutus beteken
de: gehoornde, gekskap, zot. Thans is
de zin dus algemener, evenals bij een
woord als snaak, dat eigenlijk beduidt:
babbelaar, maar nu, vooral in verbin
dingen als: vreemde snaak, rare snaak,
alleen maar betekent: vent, kerel.
Naar wij vernemen heeft het bestuur van
de K.N.L.T.B. besloten Nederland in te
schrijven voor de Europese zóne van het
Davis Beker Tennistoumooi 1953, waarvan
de inschrijving 15 Januari aanstaande sluit.
Voor zover tot nu toe bekend hadden Groot
Brittannië, België, Egypte, Israel en de Phi-
lippijnen reeds in Londen, waar de inschrij
vingen voor de Europese zóne binnenkomen,
bekend gemaakt dat zij ook het volgend jaar
voor deelneming aan het tournooi in aan
merking wensten te komen.
De datum van de loting van de Europese
zóne is nog niet vastgesteld.
personae moeten ons altijd interesseren.
En daarom zal de man, die haar maakt,
horen te weten hoe men een film maakt.
Want de originele inhoud is niets zonder
een originele vormgeving. Het komt er in
de film op aan dat men op oorspronkelijke
wijze laat zien wat op oorspronkelijke wij
ze werd verzonnen om te zien.
De poppenfilm heeft dit voordeel, dat zij
nooit tevergeefs een beroep doet op onze
fantasie. Wij gaan ons in de dingen inle
ven, wij verheugen ons meteen op wat
komt. De uitmonstering der poppen, hun
gedragingen, interesseren ons. Wanneer zij
dan nog menselijke hoedanigheden gaan
aannemen en al of niet een parodie, een
hekeling of louter een verbeelding spelen
met betrekking tot de wereld der mensen,
vereenzelvigen wij ons gaarne met hun
verschijning. Vergetend, schoon wetend,
dat het poppen zijn. Wij amuseren ons met
hen en om hen. En al spelen van meet af
aan de reclame-makende firma en haar
producten hun rol in de handeling der
poppen, dan delft toch de nuchter zakelij
ke inslag het onderspit tegen de sprookjes
achtige omgeving en aanvaarden wij de
tendenz der reclame als iets vanzelfspre
kends, iets essentieels, achten wij die on
misbaar als zijnde het dramatisch uit
gangspunt van dit poppenspel. Maar de
poppenfilm zou niet slagen, wanneer niet
haar maker alle bewegingen tegen elkaar
wist af te wegen, de handeling minitieus
opving in het oog van de camera en ons
met zijn kijk op de zaak voortdurend in
trigeerde en bezig hield.
Ik geloof, dat Geesinks arbeid reeds
lange tijd de erkenning heeft gevonden,
waarop zij recht heeft. Zijn poppenfilms
zijn meesterlijke werkjes van humor en
fantasie. Misschien ziet hij kans om ook
buiten zijn opdrachten om zijn spel met
de camera in het spel der poppen te spelen.
Zijn experiment met plastic-poppen, die
op hun gezicht verschillende gemoedsbe
wegingen kunnen uitdrukken leek mij,
toen ik zijn filmpje „Marjoleintje en de
draak" had gezien, niet geheel geslaagd.
De poppen worden met de hand bediend
en dat beperkt uiteraard de mogelijkheden.
Het ware echter onjuist nu reeds een wel
omlijnd oordeel uit te spreken. Experi
menten slagen niet ineens. Misschien vindt
Geesink ook hier de oplossing, waarnaar
hij zoekende is. Zijn creativiteit in het ver
leden wekt de beste verwachtingen voor
de toekomst. P. W. FRANSE
TONEEL EN DANS
Vrijdag 19 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Voor Geloof en Wetenschap speelt
het Rotterdams Toneel de thriller „Bona-
ventura" door Charlotte Hastings in de
vertaling van Froukje de Waard onder
regie van Frits van Dijk. Met Charlotte
Kohier, Kity Knappert, Adolf Rijkens,
Lucas Wensing en anderen.
Zaterdag 20 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Ballet Recital onder leiding van Sonia
Gaskell. Het programma vermeldt excerp
ten uit werken van Tsjaikofsky—Petipa,
eigen choreografieën op Italiaans Concert
van Bach, de Sonate van Jan Mul en Rag
time van Strawinsky, benevens „De liefde
van Dor. Perlimplin voor Belisa" naar
Garcia Lorca op muziek van Villa Lobos.
Voornaamste solisten: Marianne Hilarides
en Jaap Flier. Aan de vleugel Peter
Rester.
Zondag 21 December, Stadsschouwburg, 8
v uur: Het Amsterdams Toneelgezelschap
vertoont „Miss Poes" van Ted Willis onder
regie van Louis Saalborn, met Carla de
Raet in de titelrol.
Donderdag 25 December, Stadsschouwburg,
8 uur: De thriller „U spreekt met uw
moordenaar" van Frederick Knott wordt
opgevoerd door de Nederlandse Comedie
met Ina van Faassen, Guus Oster, Hans
Kaart en de regisseur Henk Rigters.
Vrijdag 26 December, Stadsschouwburg, 8
uur: „De Koopman van Venetië" van Wil
liam Shakespeare in de vertaling van Bert
Voeten door de Nederlandse Comedie on
der regie van Johan de Meester, met Ank
van der Moer als Portia en John Gobau
als Shylock. De décors zijn ontworpen
door Nicolaas Wijnberg.
MUZIEK
Vrijdag 19 December, gebouw Domi te Over-
veen, 8 uur: Pianorecital door Theo Bruins
voor Muzen Forum.
Vrijdag 19 December, Frans Halsmuseum, 8
uur: Haarlems Trio. bestaande uit Jan Hoe
ben, Onne van de Klashorst en Fred Luy-
ken, speelt met medewerking van de alt
violist Louis Delachaux ten bate van de
vereniging „Vrienden van de H.O.V."
Vrijdag 19 December, Waaggebouw, 8 uur:
Strijktrio's van Purcell, Boccherini, Dit-
ters von Dittersdorff en fluitkwartetten
van Mozart worden voor „Kunst Zij Ons
Doel" gespeeld door Marius Ruysink, Joop
la Court, Jan van Leeuwen en Joop Koop
man.
Zaterdag 20 December, Evangelische Broe
dergemeente, 8 uur: Kerstconcert door
Overveens Dameskoor onder leiding van
Cor Igesz met medewerking van de
sopraan Kitty Nederkoorn. de alt Nel de
Boer. de fluitist Henk de Graaf en de or-
ganiste Bets Nederkoorn.
Maandag 22 December, Concertgebouw, 8
uur: In de serie concerten door meester-
pianisten speelt de Poolse solist Jan Sme-
terlin werken van Robert Schumann en
Frédéric Chopin.
Maandag 22 December, Begijnhofkapel, 8
uur: „Het Kerstlied van de twaalfde tot de
twintigste eeuw" door het oratoriumkoor
Haerlem onder leiding van Anton de Beer.
met medewerking van Annie Oosterwijk
(zang en declamatie! en een damesensem
ble onder leiding van Rie VringServaes.
Dinsdag 23 December, H. J. M. V.-gebouw, 8
uur: Kerstuitvoering door het vrouwen
koor ZIGEA, met zang en declamatie door
mevrouw H. Hommes—Zoethout, Annie
Koppenol en Ans Wiersema. Het geheel
staat onder leiding van Rie Schouten.
Vrijdag 26 December, Concertgebouw, 2.30
uur: Het Weihnachts-Oratorium van Bach
wordt onder directie van Jan Booda uit
gevoerd door Haarlems Gemengd Koor,
met medewerking van de H.O.V. en de
vocale solisten Akke de Vries, Han le Fè-
vre, Nely de Bock en Herman Hülsmann.
Vrijdag 26 December, Frans Halsmuseum,
3.15 uur: „Woord en klank rond het Kerst
gebeuren" vertolkt door Simon Halie en
Jaap Engclberts, piano en declamatie. Mu
ziek van Bach, Handel, Mozart en Schu
mann, gedichten van Leopold en Aafjes,
benevens een verhaal van Jules Super-
vielle.
DIVERSEN
Vrjjdag 19 December, gebouw Cultura, 2 en
8 uur: Kerstbijeenkomsten van de Vrou
wenbond van het NVV, met zang, toneel,
^declamatie en filmvertoning.
Vrijdag 19 December, gebouw Molenaer-
straat 8: Kerstwijding van de afdeling
Haarlem van de Nederlandse Christen-
Vrouwenbond met medewerking van me
vrouw Riek Bonset—Horst, declamatie.
Zaterdag 20 December, Concertgebouw, 8
uur: Concert door de Haarlemse Postfan-
fare met medewerking van komisch duo
en de boeren kapel „De Hooyschelf".
Maandag 22 December, Christelijk Lvceum.
8 uur: Opvoering van het Kerstspel „De
Ster van Bethlehem" van mr. M. Nijhoff
onder regie van Wim Paauw door Heem-
steedse 1 ekenspelers.
Maandag 22 December, Concertgebouw, 8
uur: UVV-Kerstmiddag voor veertienhon
derd bejaarden.
Maandag 22 December, Protestantenbond,
Jacobstraat, 2.15 uur: Kerstmiddag van de
Nederlandse Vereniging van Huisvrouwen
met medewerking van het afdelingskoor
onder leiding van Cor Igesz en de voor
drachtkunstenaar Tob de Bordes.
Maandag 22 December, Brinkmann, 8 uur:
Voordracht met lichtbeelden en kleuren
film over „Haarlem in kleur en fleur" door
de heer M. G. de Boer voor de vereniging
Haerlem.
Dinsdag 23 December, Minerva-theater,
Heemstede, 8 uur: „De Ster van Bethle
hem" (zie Maandag).
De Poolse pianist Jan Smeterlin, die Maan
dag in het Concertgebouw een recital geeft.
Dinsdag 23 December, Sionskerk, 8 uur: Wij
dingsconcert door het Christelijk gemengd
koor „Looft den Heer" (in Katwijkse kle
derdracht) onder leiding van Feike Asma.
Dinsdag 23 December, Stadsschouwburg, 8
uur: Jeugd-amateurtoneel onder leiding
van mevr. J. van Kampenv. d. Brink ten
bate van „De stille armen". Opgevoerd
wordt „Scrooge en Marley" naar „Een
Kerstlied in proza" van Charles Dickens,
bewerkt door Ed. Veterman.
Woensdag 24 December, Minerva-theater,
Heemstede, 7.30 en 9.30 uur: Opvoeringen
van „De Ster van Bethlehem" (zie
Maandag).
Vrijdag 26 December, Stadsschouwburg, 2.15
uur: Kindermatinée voor de Haarlemse
Kunstgemeenschap. De toneelgroep „De
witte Vogel" uit Den Haag voer het sprook
je „Van de koning die een kip werd" door
Rolf Petersen op.
TENTOONSTELLINGEN
Het Huis Van Looy: Tentoonstelling van de
Hollandse Aquarellistenkring van 20 De
cember tot 19 Januari. Werken van Jeanne
Bieruma Oosting, Betsy Westendorp
Osieck, Maaike Braat, F. H. Abbing, Han
Bolte, de Bruyn Ouboter, Joan Buning,
Bob Buys, O. H. Fiedler, Jan van Heel,
Gerard Hordijk, Otto B. de Kat, Frits
Klein, Jan Peeters, J. Sjoolema, Jan Wie-
gers (als gast) Poppe Damave.
De Kerkuil, Nieuwe Gracht: Van 20 Decem
ber tot 17 Januari expositie van meubelen
naar ontwerpen van Theo Arts. Op werk
dagen van 918 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Au
bonheur des dames. Expositie van immor
tellen, ceramiek, handweefsels en kunst
naaldwerk. Op werkdagen van 1017 uur,
des Maandags alleen van 1417 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Tot 22
December „De kunst van het edelsmeden".
Jaarlijkse sieraden tentoonstelling van het
atelier Martinshof. Openingstijden als
boven.
Kunsthandel Bier, Groot Heiligland 6: Ten
toonstelling van vroeg-Aziatische kunst.
Dagelijks tot 3 Januari, ook des Zondags
en 's avonds.
ADVERTENTIE
Geluk eerst dan
met een ring van
v.a. 45.per paar
JUWELIER - HORLOGER
Barteljorisstraat 2, Haarlem, Tel. 13004
Uit de Opregte Haarlemsche Courant
van 18 December 1852
PARIJS. De burg"meester van de
stad Meaux heeft na de voorlezing van
de proclamatie, waarbij de invoering
van den keizerlijken regeringsvorm
werd afgekondigd, uit gewoonte den
kreet „Leve de republiek" aangeheven.
De volksmenigte is in een luid gelach
uitgebarsten en de genoemde ambtenaar
heeft zich in groote verlegenheid ver*
wijder d.