Geldomzet van détailhandel in
textiel met 15 pet. gedaald
„Umberto D": eerbied voor de gewone dingen
Uitgaan in Haarlem
„Wettelijke regeling bedrijfsrecht-
spraak is onvervulbare wens"
Agenda voor
Haarlem
Fraaie film van De Sica
fFilmj
Tloe is het ontstaand
De lijdensweg van
de kleine man
3
Minister Donker in Tweede Kamer:
H.O.V. speelt vandaag in
Amsterdamse bioscoop
Twee zalen uitgebrand in
hotel te Alkmaar
Friesch-Groningsche
Hypotheekbank
Hulp aan vluchtelingen
r
Huid
uitslag
Dit woord:
ONVERLAAT
VRIJDAG 20 FEBRUARI 1953
Na twee vergaderingen heeft de Tweede
Kamer het wijzigingsontwerp omtrent het
ontslag bij arbeidsovereenkomsten nog
niet kunnen afdoen. Zij zal er ook nog
een deel van de vergadering van vandaag
aan moeten besteden. Daaruit blijkt wel,
dat het hier allerminst om een formaliteit
gaat, maar om een uiterst belangrijke
zaak die de belangen van ruim drie mil-
lioen in loondienst werkenden, oftewel
belangen van 77 procent van de werkende
bevolking betreft.
Gisteren heeft minister Donker er in de
Tweede Kamer meer dan twee uren over
deze zaak gesproken. Hij heeft daarbij niet
verzuimd hulde te brengen aan wijlen
prof. mr. B. C. Slotemaker, die in de voor
bereiding van het ontwerp een groot aan
deel heeft gehad en in die hulde ook te
betrekken prof. Levenbach.
Is de verkregen oplossing, met name ten
aanzien van de opzeggingstermijn, waar
voor wijziging is voorgesteld voor de
werkgever ten hoogste 13 en voor de werk
nemer ten hoogste 6 weken nu de
beste? Minister Donker wees er op, dat er
vele mogelijkheden zijn, maar iedere rege
ling, die verlenging brengt in de opzeg
gingstermijn is een verbetering.
In de discussie is herhaaldelijk ter
sprake gekomen de kwestie van het ken
nelijk onredelijke ontslag, als ook die van
het beroep op de rechter om een arbeids
overeenkomst ontbonden te verklaren.
De minister zei ten aanzien van deze
kwestie, dat de bevoegdheden van de rech
ter in deze niet te ruim zijn gesteld. De
wet kan niet alles tot in bijzonderheden
omschrijven en er moet derhalve voor de
rechter vrijheid van beoordeling blijven.
De rechter is ook bevoegd het ontslag,
waarvoor een gewestelijk arbeidsbureau
vergunning heeft verleend, later aan te
nierken als kennelijk onredelijk.
Een teken aan de wand was de kwalifi
catie die jkvr. Wttewaal van Stoetwegen
(C.H.) met het oog op de stroeve gang van
de rechtspraak aan de vlotte gang van za
ken bij het gewestelijk arbeidsbureau in
ontslagkwesties gaf. Minister Donker heeft
deze karakterisering overgenomen, toen hij
zeide: wil de overheidsrechtspraak de con
currentie tegen wat de practijk van't B.B.A.
(Besluit Buitengewone Arbeidsverhoudin
gen). te zien heeft gegeven, kunnen vol
houden, dan is een spoedige voortzetting
van het gesprek over de herziening van de
kantongerecht-procedure wel gewenst. De
minister stelde zeer nadrukkelijk dat de
burgerlijke rechter niet voldoende is toe
gerust om arbeidszaken te behandelen.
Mr. Donker ging ook nader in op de
vraag naar de wenselijkheid ener wette
lijke regeling van de bedrijfsrechtspraak.
'Hij gaf de heer Stapelkamp, die gevraagd
had, deze bedrijfsrechtspraak nu een wet
telijke regeling te geven, ten antwoord:
Het is een onvervulbare wens.
De grondwet de heer Stapelkamp had
dit ook reeds aangestipt verzet zich te
gen een zodanige wettelijke regeling. Tenzij
er een grondwetswijziging komt, zal de
bedrijfsrechtspraak nooit meer kunnen zijn
dan een vorm van bindend advies of arbi
trale uitspraak.
De heer Stapelkamp gaf zich echter nog
niet zo spoedig gewonnen. Hij zeide: Er is
immers een grondwetscommissie; hij vroeg
de minister, te willen bevorderen, dat dil
punt niet aan de aandacht van die com
missie ontsnapt.
In tegenstelling tot de door mr. Van
Rijckevorsel verdedigde opvatting zeide
minister Donker dat het B.B.A. met name
artikel 6 van dit besluit niet in strijd is
met de nieuw voorgestelde regeling. Dit
artikel toch heeft de strekking, de belan
gen van arbeiders en van werkgevers te
beschermen en de arbeidsvrede te bevor
deren.
De overheid, aldus de minister, kan niet
onverschillig staan tegenover het sociale
aspect van het beëindigen ener arbeids
overeenkomst en reeds nu bij de wa
tersnoodramp is hantering van het B.
B. A. nodig gebleken met betrekking tot
steenzetters en rietvlechters, aan wie lonen
ADVERTENTIE
NEDERLANDSE ZANGERES
VOOR ITALIAANSE RADIO
Op uitnodiging van de Italiaans-Zwit
serse radio Monte Ceneri zal de zangeres
Ré Koster on 17 Maart een recital van
religieuze liederen geven. Op het program
ma staan werken van Hendrik Andriessen,
Caplet, Ravel, Pizzetti en volksliedbewer-
kingfen van Gerard Hengeveld.
VRIJDAG 20 FEBRUARI
Alfred
„Parijs
Concertgebouw: Afscheidsconcert
Cortot, 8 uur. Stadsschouwburg:
1890", 8 uur. Brinkmann: Fred Eichhorn
spreekt over „De angst als levensprobleem",
8 uur. Nassauplein 8: „Hoe komen wij met
het leven tot klaarheid", 8 uur. Lange Veer-
straat 16: Geestelijk leven, spreekster me
vrouw A. GahesHuiberts, 8 uur. Lisse:
Bloemenlust, tentoonstelling „Een keur van
lentebloemen" tot 22 uur. Krclagehuis:
„Lente-show", 8 uur. Luxor: „Don Camillo",
14 jaar, 8.15 uur. Lido: „Storm over
Malakka", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „F.B.I.
girl", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Mis
daad N.V.", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Frans Hals:
„De verboden vrucht", 7 en 9.15 uur. Miner
va: „Het verborgen leven van Walter Mitty",
14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt:
„Botsende hartstochten", 18 jaar, 7 en 9.15
uur. Palace: „Gratest show on earth", 14
jaar, 8 uur.
ZATERDAG 21 FEBRUARI
Stadsschouwburg: „De bezoeker" en
.Odysseus weent", (Nederlandse Comedie),
7.30 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeft.,
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „F.B.I. girl", 18
jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 u. Lido: „Storm over
Malakka", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „Misdaad N.V.", 18 jaar, 2.30, 7 en
9.15 uur. Frans Hals: „De verboden vrucht".
18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Bot
sende hartstochten". 18 jaar. 2. 4.15, 7 en
9.15 uur. Palace: „Greatest show on earth",
14 jaar. 2, 5 en 8 uur. Minerva: „Het verbor
gen leven van Walter Mitty", 14 jaar, 7 en
9.15 uur. (geen matinée).
worden betaald in strijd met de geldende
regelen.
De afschaffing van het B.B.A. thans zou
zeer vele zaken niet binnen het bereik van
de rechter brengen. Van de 70.000 geval
len die het G.A.B. passeren zouden er
slechts enkele honderden bij de rechter
aanhangig worden. De ontwikkeling is
van dien aard, dat het B. B. A. nog steeds
zeer grote betekenis heeft.
Herinnerend aan de motie-Donker uit
1946 tot legalisering van wetsbesluiten,
zou_minister Donker thans aan het B.B.A.
een wettelijke status willen geven. Daarbij
zouden dan ook de vragen met betrekking
tot de procedure onder ogen kunnen wor
den gezien.
In het Amsterdamse City-Theater heb
ben hedenavond de eerste voorstelling van
de Italiaanse film „De Troubadour" naar
de gelijknamige opera van Giuseppe Verdi
plaats. Ter inleiding speelt de H.O.V. onder
leiding van Maurice van IJzer balletmu
ziek van Gounod en Ponchielli. Medewer
king verleent de zangeres Annie Delorie
van de Nederlandse Opera met aria's uit
„Samson et Dalila" van Saint-Saëns en
„Un ballo in maschera" van Verdi.
Door nog onbekende ooi-zaak is in de
afgelopen nacht brand ontstaan in hótel
Victorie te Alkmaar. De eetzaal en de er
naast gelegen vergaderzaal brandden ge
heel uit.
ADVERTENTIE
Van „luchtjes" gesproken... niemand
hoeft zich meer te ergeren aan
de lucht van tabaksrook of een
nasmeulende sigaar of cigaret.
Air-Wick met het wonderbaarlijke
natuurproduct chlorophyl
neemt alle luchtjes weg.
EEN FlJN£ neus
952
Over het omzetverloop in het klein- en
middenbedrijf gedurende December 1952
deelt het Economisch Instituut voor de
Middenstand mede, dat in tal van branches
in voedingsmiddelen en duurzame con
sumptiegoederen de geldomzetten in De
cember hoger waren dan die in December
1951. Indien hierbij wordt bedacht, dat
December 1951 vijf Zaterdagen telde en
dat in December 1952 slechts vier Zater
dagen voorkwamen, dan kan het omzet
verloop in deze branches niet onbevredi
gend worden genoemd. Neemt men de om
zetten in November en December tezamen
dan blijkt, dat de verkopen wegens de in
December vallende feestdagen in deze
maanden van 1952 niet belangrijk afweken
van die in de overeenkomende maanden
van 1951. Uiteraard dient bij de beoor
deling van de .gegevens in aanmerking te
v/orden genomen, dat de prijzen van tal
van voedingsmiddelen in de loop van 1952
zijn gestegen, terwijl daarentegen bij vele
duurzame consumptiegoederen sprake was
van prijsdaling.
Minder gunstig was de omzetbeweging in
vele winkels in genotmiddelen. Zowel in
November als in December 1952 waren de
geldomzetten in het banketbakkersbedrijf
en het chocolateriebedrijf lager dan die in
de overeenkomstige maanden van 1951.
In ftet rijwielbedrijf waren de Decem-
ber-omzetten in 1952 10 pet. hoger dan die
in 1951. Voor de kantoorboekhandel, de
détailhandel in sportartikelen en de détail-
handel in meubelen en aanverwante arti
kelen bedroeg de behaalde omzetvermeer-
dering respectievelijk 7, 4 en 3 pet. In de
detailhandel in glas, aardewerk, porcelein
en huishoudelijke artikelen en in de handel
in ijzerwaren en gereedschappen werden
de omzetten van December 1951 overtrof
fen met 1 procent.
Slechts in de boekhandel en in de détail
handel in schoeisel werd enige omzetdaling
genoteerd en wel van respectievelijk 3 en
1 procent.
De omzetbeweging in genotmiddelen kan
niet onverdeeld gunstig worden genoemd.
Belangrijk was de omzetdaling in de détail
handel in tabaksfabrikaten. In deze bran
che waren de geldomzetten in December 9
pet. beneden het peil van die in December
1951. Ten dele moet deze vermindering
van de geldomzet worden toegeschreven
aan prijsdalingen. In het banketbakkersbe
drijf en in het chocolateriebedrijf gaven de
omzetten ten opzichte van December 1951
een teruggang te zien van respectievelijk
3 en 2 pet. Voor deze branches bedroeg de
omzetdaling ten opzichte van de gelijk
namige maand in 1951 in November
respectievelijk 11 en 7 procent.
In de voedingsmiddelensector is over de
gehele linie van 1951 op 1952 een toe
neming van de geldomzet geboekt. Zulks is
vrijwel geheel het gevolg van prijsstijgin
gen.
Daarentegen gaven de omzetten in vrij
wel alle branches in duurzame consump
tiegoederen, mede tengevolge van prijs
dalingen, een teruggang te zien. Deze was
vooral van betekenis in de détailhandel in
meubelen en aanverwante artikelen (18
procent), de détailhandel in textiel (15
procent) en de handel in ijzerwaren en ge
reedschappen (14 procent). Alleen in de
boekhandel werd enige omzetstijging be
haald.
In het banketbakkersbedrijf en het cho
colateriebedrijf werd een geringe toe
neming van de geldomzet geboekt. In de
overige branches voor genotmiddelen
hepen de omzetten terug.
Door de vooruitgang van het bedrag aan
uitstaande hypotheken met 6.600.000 en
van de in omloop zijnde pandbrieven met
5.493.000, is de basis van het bedrijf
wederom verbreed, zo meldt de directie
van het concern der Friesch-Groningsche
Hypotheekbank n.v. in haar verslag over
1952.
Hypotheken belopen thans 192.762.000
pandbrieven en geldleningen 170.914.000.
Door de stijging van de rentemarge is
de rentewinst gestegen.
Totaal is een winst behaald van 1.576.000
1.340.000). Voorgesteld wordt op de
aandelen Friesch-Groningsche Hypotheek
bank 44 uit te keren, op de aandelen Ne-
derlandsche Hypotheekbank 20 en op die
der Algemeene Friesche Hypotheekbank
4.—.
Op vragen van het Tweede Kamerlid
Goedhart betreffende internationale hulp
aan uit de Oost-Europese staten gevluchte
personen deelt minister Drees mede, dat
ook de regering van oordeel is, dat inter
nationale hulp hier wenselijk is.
De regering staat sympathiek tegenover
dit streven. Uiteraard zal echter hetgeen
Nederland kan doen, worden beïnvloed
door de ramp, die inmiddels over ons land
is gekomen.
ADVERTENTIE
Fabrikante: Fa. Gebr. Tjallema, Sneek
Namens de minister van Oorlog zijn te
Utrecht eretekenen voor orde en vrede uit
gereikt aan 350 oud-militairen die in Indo
nesië hebben dienst gedaan.
Niet lang. na de oorlog is plotseling de Italiaanse filmproduc
tie voor de dag gekomen met een aantal films, die stuk voor
stuk de bewondering van het bioscoopminnend publiek heb
ben weggedragen. Wij herinneren ons ..Rome, open stad",
.Leven in vrede", ,.De fietsendieven", Wonder in Milaan",
..De slagboom", waaraan namen zijn verbonden van de groten
der Italiaanse filmregisseurs als Roberto Rossellini, Luigi
Zampa en Vittorio de Sica. Zij zijn de meesters van het zoge
naamde neo-realisme. In korte bewoordingen komt het hierop
neer, dat in hun films de gewone menselijke dingen, simpele
feiten en handelingen van alle dag een bijna verheven bete
kenis krijgen. De Italiaanse filmmakers laten ze namelijk
zien in hun wezenlijke zin, in hun werkelijke bijdrage tot
de vreugde en het leed van honderden, ja van duizenden
mensen. De gewone dingen zijn niet zo alledaags als wij ge
loven. Zij zijn alledaags in verschijning in zoverre zij namelijk
regelmatig en frequent geschieden. Zij krijgen echter een
diepere en dramatische zin wanneer men uit hen de mense
lijke gemoedsbeweging, de menschelijke ontroering kan af
lezen. Men moet ze kunnen zién op het moment, dat ze als
het ware worden bezield. Een sprekend voorbeeld daarvan
vond ik in de nieuwste film van Vittorio de Sica, de man
die „Sciusia", Fietsendievenen ..Wonder in Milaan" heeft
gemaakt en wel „Umberto D". Een meisje, nog bijna een
kind, maar zelf een kind verwachtend, is s morgens bezig
met haar eerste werk in de keuken. Zij neemt de koffiemolen
ter nand en maalt. Automatisch gaat haar hand. Heel even
ligt de hand stil. Het meisje blijkt voor zich uit te staren,
haar ogen nat van tranen, haar mond trillend. Dan maalt zij
weer verder, langzaam, langzaam. Het is een beklemmend
en diep ontroerend gezicht dit meisje stilletjes in het vroege
morgenlicht, bezig met een zo eenvoudig werk en aan zoveel
gevoelens ten prooi.
m
^PISSialHiSl
Carlo Battisti als „Umberto D'
Het is een ontroerend gezicht ja en het
demonstreert tegelijk met welk een liefde
volle aandacht de Sica de mens peilt en
vooral de menselijke handeling gadeslaat
en opvangt om ze ons te laten zien in een
kracht, die we er niet van hadden ver
wacht. „Eerbied voor de gewone dingen",
zegt de dichteres Vasalis in een harer ver
zen en men vindt die eerbied in de film
vain Vittorio de Sica terug. Hij past het
principe in al zijn films toe, ook in „Um
berto D". Misschien wel wat te nadrukke
lijk. Ik geloof, dat deze beperking een
beete onheus is tegenover een man, die
zo minutieus de innerlijke gevoelens weet
bloot te leggen met zo bescheiden midde
len, maar omdat naar recht en billijkheid
geoordeeld dient te worden, ontkom ik
niet aan een veroordeling van het al te
zeer sublimeren van wat die sublimatie
uiteindelijk niet kan verdragen. Met an
dere woorden: een 'tikje gezocht is „Um
berto D" wél en al ligt. dat niet geheel aan
het. filmkundig werk van de Sica, de
zwakheden van het verhaaltje worden toch
niet geheel door de rijkdom van zijn ta
lent opgeheven. Er schuilt een overdrij
ving in. De Umberto, die wij in de gelijk
namige film gadeslaan is niet zo belangrijk
als de Sica hem ons geliefd voor te stellen.
Beter gezegd: zijn daden zijn niet zo ge
wichtig, dat we er nu voortdurend ge
spannen naar zitten te kijken.
Maar laat ik u eerst iets van deze man
vertellen, opdat u wete waarover het gaat.
De „Umberto D" in de film is een gepen-
sionneerd ambtenaar, die onmogelijk rond
kan komen. Hij is het altijd netjes gewend
geweest en zo wil hij blijven leven. Hij
kan echter zijn huur niet betalen. Een
kort verblijf in een ziekenhuis brengt
slechts tijdelijke verlichting, bedelen kan
hij niet, een beroep op zijn oude vrienden
heeft geen enkel resultaat. In zijn schamel
verkommerd bestaan heeft hij maar één
trouwe metgezel: zijn hondje Flike. Het
dienstmeisje van zijn hospita probeert
hem te helpen wat zij kan, maar ze heeft
haar eigen grote zorgen: het kind, dat zij
onder het hart draagt, wordt door de va
der niet als het zijne erkend. Zo is het al
zorg in de wereld van hen beiden. Um
berto besluit tot zelfmoord. Hij wil zijn
hondje weggeven: niemand neemt het mee.
Als hij zich dan met Flike onder een trein
wil werpen wurmpt het hondje zich los
uit zijn armen en vlucht. Umberto gaat het
achterna. Flike wil niets meer van .hem
weten. Tot de baas het vertrouwen van
het hondje terug wint door met het te
gaan spelen. Zielsgeluk
kig danst hij het dier ach
terna. Hij leeft verder,
maar is er iets in zijn zorg
en nood veranderd en
verlicht?
De Sica heeft deze film opgedragen aan
zijn vader, die als gepensionneerd ambte
naar het lot van Umberto D heeft onder
gaan. Deernis en waarachtig medeleven
spreken uit al zijn beelden. De film is
echt, echt van toon, echt van aandrift. Zij4
schildert de lijdensweg van Umberto over
al even gevoelig: kleine, ogenschijnlijk on
belangrijke gebeurtenissen vormen die
weg, die de hoofdfiguur ten langen leste
niet meer wil bewandelen. Het is slechts
jammer, dat de Sica door deze détails zo
breed uit te spinnen de wanhoopsdaad dei-
zelfmoordpoging niet in de juiste verhou
ding daartoe brengt. De wanhoop is niet
voldoende door wat vooraf ging gereali
seerd. De tegenslagen die de held van het
verhaal gedurig moest incasseren beklem
men ons niet zo, dat de poging om zich
het leven te benemen voldoende relief
kreeg. Ze is in de omstandigheden wel
verklaarbaar, maar ze werd niet verklaar
baar gemaakt. Daar tastte De Sica mis. Ik
geloof, omdat hij het tempo en de hoeveel
heid der kleine voorvallen in Umberto's
leven niet genoeg opvoerde. Hij betoogde I
iets te weinig en schilderde iets te veel.
Niettemin, wanneer men zich over dat
tekort heenzet, blijft er reden te over om
zich opnieuw te verwonderen over de
prachtige taal, die de Sica met zijn film
spreekt. Hij observeert de mens zonder
ergens met de scherpte van zijn observa
tievermogen te koketteren. Waar hij Um
berto ook volgt, telkens ziet hij dingen, die
gij en ik veronachtzamen in onze dagelijk
se wandel, dingen, die voor sommige men-
men de essentie vormen van hun bestaan.
Umberto gaat een cafetaria binnen. Hij
bukt zich en schuifelt wat over de vloer.
Angstig kijkt hij daarna rond of iemand
gezien heeft wat hij doet. Hij begaat geen
groter misdrijf dan dat hij het bord eten
door hem besteld op de grond heeft gezet
om te zorgen, dat zijn hondje geen honger
lijdt. En nu het verband. Dat hondje redt
hem later het leven. Ge kunt u afvragen
of dat leven nog de moeite waard is; of
Umberto er straks weer geen gat in zal
zien. Maar hoe dan ook: misschien komt
nog het geluk in zijn leven. Dan zal hij de
hond dankbaar zijn. Hoe zien wij echter
zo'n hond? Lachen wij de Umberto's uit,
die hun hond stiekum onder tafel te eten
geven? Denken wij ons wel het lot van
onze medemensen in?
Het is een beroep op onze aandacht
daarvoor, onze belangstelling in de gewone
dingen, die een heel leven kunnen uit
maken, dat Vittoria de Sica door „Umber
to D" tot ons richt. Hij trof in de hoofdrol
speler de beste vertolker, die hij zich kon
wensen, terwijl het dienstmeisje al even
zeer opvalt door haar natuurlijk spel. En
toch zijn beiden geen beroepsacteurs en
speelden zij hun eerste rol. Wel een bezet
ting met talent! De Sica zelf is niet min
der een man van bijzondere begaafdheid.
Een filmer bij uitstek. De beste propagan
dist voor de stelling, dat de filmmaker
kunst bedrijft. Hetgeen ge, zodra „Um
berto D" in Haarlem is, niet moet verzui
men met eigen ogen te aanschouwen.
P. W. FRANSE
ADVERTENTIE
Krabben en peuteren maakt de
kwaal steeds erger. De helder
vloeibare D.D.D. dringt diep in
de porië" door. zuivert, ontsmet
en geneest de huid.
GENEESMIDDEL TEGEN
HUIDAANDOENINGEN
Uit de spreektaal is dit woord geheel
verdwenen. In de schrijftaal wordt het
nog wel gebruikt voor: snoodaard,
schurk. Het is eigenlijk het deelwoord
van een thans geheel verouderd werk
woord verlaten dat: vergiffenis schen
ken betekende. Onverlaten was dus hij
aan wie geen vergiffenis kon worden
geschonken. In een reisjournaal uit de
zeventiende eeuw leest men dat „twee
onverlaten gasten worden veroordeeld
aan land gezet te worden om hun slecht
gedrag en weerspannigheid." Hier be
tekent onverlaten eigenlijk al: schurk
achtig.
De vorm onverlaten is daarna zelf
standig gebruikt, oorspronkelijk alleen
in het meervoud. Pas later is het enkel
voud onverlaat ontstaan, waarbij wel
van invloed zal zijn geweest het nu ook
geheel verdwenen woord: onvlaat, dat:
vuiligheid, vuilak betekende.
TONEEL
Vrijdag 20 Februari. Stadsschouwburg, 8 uur:
Enny Molsde Leeuwe vertolkt veertien
vrouwenfiguren in het solospel „Parijs
1900" van Cornelia Otis Skinner. Zij ver
schijnt onder meer als Yvette Guilbert.
Zaterdag 2f Februari, Stadsschouwburg, 7.30
uur: De Nederlandse Comedie geeft on
der regie van Johan de Meester de pre
mière van twee Nederlandse stukken, na
melijk het lyrische drama „Odysseus
weent" van Jeanne van SchaikWilling
en het moderne spel „De bezoeker" van
Ed. Hoornik. Medewerkenden: Ank van
der Moer, Lous Hensen, Greet Groot, Han
Bentz van den Berg, Ton Lutz en Allard
van der Scheer.
Zondag 22 Februari, Stadsschouwburg, 7.30
uur: „Odysseus weent" en „De Bezoeker"
door de Nederlandse Comedie, zie Za-
Zaterdag.
Maandag 23 Februari, Stadsschouwburg, 8.15
uur: Kleinkunst-ensemble Arabesque met
het programma „Vari snotneus tot neon"
voor de Haarlemse Kunstgemeenschap.
Hetty Blok en Cruys Voorbergh, met de
componist Cor Lemaire aan de vleugel, in
een programma van internationale chan
sons uit vele eeuwen. Verbindende teksten
van Han G. Hoekstra.
MUZIEK
Vrijdag 20 Februari, Concertgebouw, 8 uur:
Afscheidsrecital van de pianist Alfred
Cortot. Zijn programma is geheel gewijd
aan Chopin, van welke componist hij alle
Etudes opus 10 en 25, benevens de 24 Pré
ludes opus 28 vertolkt.
Zondag 22 Februari, Huize Hesmerg, 8 uur:
De Belgische zangeres Elly Pauly zingt,
begeleid door de pianiste Ans Bouter, lie
deren van César Franck, .Tos Jongen en
anderen (Lanckhorstlaan 99. Heemstede).
Maandag 23 Februari, Concertgebouw. 8 uur:
Concert ten bate van het Nationaal Ram
penfonds door de Koninklijke Liedertafel
„Zane en Vriendschap" onder leiding van
Jac. P. Loorij. met belangeloze medewer
king van Jo Vincent. Annie Woud, Albert
de Klerk, het Trio Hesmerg en de pia
niste Emmy van Eden.
Maandag 23 Februari. Minerva-Theater, 8.15
uur: Optreden voor de Heemsteedse Kunst
kring van de sopraan Annette de la Bije
en de pianist Jan de Man (winnaar van
de Prix d'Exellence 1950) met werken van
Brahms, Chopin, Debussy, Schumann en
Wolf.
Dinsdag 24 Februari.•Concertgebouw, 8 uur:
H.O.V.-concert onder leiding van Toon
Verhey met medewerking van de beroem
de Poolse violiste Ida Handel. Het pro
gramma vermeldt: de ouverture „De He-
briden" van Mendelssohn, het Vioolcon
cert van Bruch en de Vierde Symphonie
van Brahms.
Donderdag 26 Februari. Frans Halsmuseum,
8 uur: Uitvoering onder auspiciën van het
Comité voor jonge Toonkunstenaars door
„De Reizende Cantorij" onder leiding van
Jan D. Boeke in de Renaissancezaal.
Vrijdag 27 Februari, gebouw Domi, Over-
veen, 8 uur: Voor Bloemendaa's Muzen-
forum zingt het Nederlands Kamerkoor
onder leiding van Felix de Nobel.
DIVERSEN
Vrijdag 20 Februari. Huis Van Looy, 7.45
uur: Opening ere-tentoonsielling G. H. G.
von Brucken Fock met een inleiding door
de heer H. P. Baard en zangvoordracht
door Jo Vincent. (Zie verder onder: Ten
toonstellingen).
Vrijdag 20 Februari, Sionskerk, 8 uur: Ver
toning van de film „De Nachtwacht" onder
auspiciën van de Hervormde Jeugdraad
van Spaarndam en de Commissie voor
Bijzonder Kcrkewerk ten bate van het
Nationaal Rampenfonds.
Zaterdag 21 Februari, Minerva-Theater,
Heemstede, 3 uur: Uitvoering door leer
lingen (muziek en dans) van de Volks
muziekschool voor Haarlem en omgeving.
Zaterdag 21 Februari. Sionskerk, 8 uur:
Filmvertoning, zie Vrijdag (Eksterstraat,
Haarlem-Noord)
Zaterdag 21 Februari, Irenekapel van Meer
en Bos. Heemstede, 8 uur: Gevarieerde
avond van zang. muziek en spel door pa
tiënten, met solistische medewerking van
José Candel cn Jacques Lagas. Collecte
ten bate van Nationaal Rampenfonds.
Zaterdag 21 Februari, hótel Vreeburg. BIoc-
mendaal, 8 uur: Concert ten bate van
Rampenfonds door de Christelijke Muziek
vereniging Sursum en het ensemble De
Kruidnoten. Verder declamatie en solo
zang.
„Odysseus weent" (zie Zaterdag) is het
tweede toneelstuk van de bekende roman
cière Jeanne van Schaik-Willing, dat tot
vertoning wordt gebracht. Enkele jaren
geleden is namelijk Het portret" door het
A.T.G. op het répertoire genomen, waarin
Johan Schmitz de hoofdrol vertolkte. Haar
aandacht is echter reeds veel langer door
het theater geboeid: onder het pseudoniem
Gabriëlle van Loenen publiceerde zij in
1923 de studie „De dramatische kunst en
ons toneel".
Ed. Hoornik, bij herhaling bekroond als
dichter, maakt deze maand een dubbel
debuut als toneelschrijver: de Nederlandse
Comedie houdt Zaterdag in Haarlem „De
Bezoeker" ten doop en een week later
wordt er op de gala-avond ter opening van
de Boekenweek in Amsterdam een één-
acter van hem gespeeld. Thans is hij bezig
met het vervaardigen van een groot
lustrumspel voor Delftse studenten.
Woensdag 25 Februari. De Leeuwerik. 8 uur:
Vertoning van de kleurenfilm ..Forbidden
jungle" door de Noorse cineast Per Höst
opgenomen in het voor blanken verboden
Indianenreservaat in Panama, toegelicht
door mevrouw BaarsJclgersma (Vereni
ging „Oost en West").
Woensdag 25 Februari, Concertgebouw, 8
uur: Uitvoering door jeugdkoor „Inter
Nos" onder leiding van Jan Booda ten bate
van het Nationaal Rampenfonds. Mede
werking verleent de volksdansgroep „De
Boanopstekkers" van Henk van de Wate
ren. Begeleiding: Emmy van Eden.
"rijdag 27 Februari, Concertgebouw, 8 uur:
Interscholair Jeugdtournooi. muzikale
demonstraties. Optreden van schooiorkes
ten, koren, solisten cn kleine c „sembles.
Slotnummers: „De klokken van Haarlem"
en het Wilhelmus.
rijdag 27 Februari, gebouw St. Eavo, 4 en
en 8 uur: Jeugdherbergouders en twee
voorstellingen van „De k' entnaker
Pamphalon" van Nicolai Ljes'm vertaald
door W. A. FiekLugten, voor het toneel
bewerkt door Jan Post.
CURSUSSEN EN LEZINGEN
Vrijdag 20 Februari, gebouw Theosofia, 8
uur: Vilayat Inayat Khan spreekt over
„The path of mystery". Na afloop Neder
landse samenvatting (Nassauplein 8).
Vrijdag 20 Februari, Brinkmann, 8 uur:
Fred. Eichhorn, voorzitter van de Orde
van grafologen. spreekt over „De angst
als levensprobleemen de neerslag ervan
in ons handschrift".
rydag 20 Februari, Frans Halsmuseum, 8
uur: Eerste voordracht door dr. C. van
Rijsinge over „Ontstaan, bloei en verval
van het Nederlandse landschap" (met
lichtbeelden) voor de Volksuniversiteit.
Vervolg op Vrijdag 27 Februari.
Maandag 23 Februari. Frans Halsmuseum, 8
uur: Tweede voordracht voor leden van
de Volksuniversiteit door dr. M. van Blan-
kenstein over „De Russische revolutie".
Dinsdag 24 Februari, Frans Halsmuseum, 8
uur: Eerste van een reeks van vijf voor
drachten in de emigratiecursus door H.
Bloem voor de Volksuniversiteit. Onder
werp: Zuid-Afrika.
Woensdag 25 Februari. Protestantenbond,
Jacobstraat, 8 uur: Causerie door Mary
Pos over: „Door Amerika op zoek naar
schoonheid cn Nederlanders" (met licht
beelden in kleuren).
Woensdag 25 Februari, Frans Halsmuseum,
8 uur: „De wals in de pianolitteratuur".
Derde pianorecital met toelichting door
Johan Patist (Volksuniversiteit). Werken
van Schubert, Brahms. Chopin cn Ravel,
rijdag 27 Februari, Stadsschouwburg, 8
uur: De dichter-tekenaar H. L. Prenen
houdt een voordracht met lichtbeelden
over „Goya, de laatste der oude, de eerste
der nieuwe schilders" voor leden van de
vereniging Geloof en Wetenschap.
TENTOONSTELLINGEN
Huis Van Looy: Eretentoonstelling van
werken van de componist-schilder G. H.
G. von Brucken Fock. dagelijks geopend
van 10—12.30 en van 13.30—17 uur, des
Zondags van 1417 uur. Schilderijen, stu
dies en tekeningen. Tot 16 Maart.
Vleeshal, Grote Markt: Expositie van teke
ningen, handwerken, producten van han
denarbeid en foto's als onderdeel van het
Interscholair Jeugdtournooi. Tot 2 Maart
op werkdagen van 10—13 cn van 14—17
uur. op Zondagen alleen van 14—17 uur
op Donderdag en Zaterdag bovendien van
1922 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Teke
ningen en aquarellen van Poppe Damave,
tot 28 Februari, op werkdagen van 10—17
uur, op Maandagmorgen gesloten.
ADVERTENTIE
ROSLEDEREN JASSEN