Uitgaan in Haarlem Luxueuze Europese stadswijken naast ontstellende armoede in het „Casbah" Verboden spel" filmdie vertedert R ITS A"oe speciaalzaak Een Eeuw geleden Agenda voor Haarlem Humor tegen diepte van de ernst Kennismaking met Marokko STOFZUIGERHUIS OOK ALLE REPARATIES Australische ambassadeur in Nederland terug Blinde jurist directeur van blindeninrichting in onze zaak 5°/o korting De grote bus De dood in het leven van kinderen levert U STOFZUIGERS ?a2n2a5f p. w Gr. Houtstraat 132 - Tel. 16693 HAARLEM Wij publiceren vandaag een impressie van de Haarlemse schilder Poppe Damave van een bezoek aan Noord- Af rika, in het bijzonder Casablanca, de schilderachtige Marokkaanse stad, waar de tegenstellingen in scherpe contrasten het uiterlijke leven zowel als de maat schappelijke structuur beheersen. materiaal. Waterleiding is er een onge kende luxe en dus moeten de vrouwen soms kilometers lopen om de watervoor raad van hun gezinnen aan te vullen euvel, dat overigens niet tot de dorpjes beperkt blijft, want zelfs in een stad als Port Lyautey was geen waterleiding voor de inheemsen. Veel van de narigheid spruit voort uit de gebrekkige gezondheidszorg. 80 procent van de bevolking, zo liet ik mij vertellen, lijdt aan venerische ziekten. Vandaar dus de talloze lammen, blinden en misvormden die men hier aantreft; er lijkt nauwelijks kruid voor gewassen te zijn bij zulke aan tallen ongelukkigen. Ook de sociale zorg laat veel te wensen over: ik heb er sche pen zien laden door Arabieren, die zware manden met ijzererts tegen hoge scheeps- ladders opsjouwden en door de toezicht houdende Fransman als honden werden opgejaagd. Ik zag tussen deze kaaiwerkers Arabieren met diepe kloven in hun be stofte hielen, waar het bloed uitparelde, maar die desondanks doorwerkten om hun schamele dagloon niet in gevaar te brengen. Toen ik hierover met een Frans man sprak, zei deze dat de Arabieren dit alles gewend zijn, dat zij ijzersterk zijn en dat ze beslist zo weinig mogelijk moeten verdienen, omdat ze anders lastig wor den. „Niet beter dan honden Gesprekken met andere Fransen heb ben mij de overtuiging gegeven, dat dit ongeveer het algemene standpunt ten op- zihte van de Arabieren is; men acht hen niet beter dan honden en houdt hen op een zo groot mogelijke afstand. Het contact met de Westerse beschaving is voor deze mensen dus geen onverdeelde zegen geweest en waarschijnlijk hebben hun voorvaderen het voordien in elk op zicht beter gehad. Daarvan getuigen nog de prachtige moskeeën en paleizen, de pit toreske dorpjes en stadjes die ongerept- Marokkaans gebleven zijn en waar men nog leeft in de sfeer van gelukkiger tijden, toen de sultans en de khalifs met wijsheid en mildheid dit schone land bestuurden. POPPE DAMAVE De Australische ambassadeur, de heer Alfred Stirling, is na een verblijf van drie maanden in Australië in ons land terug gekeerd. Het werk, dat de Nederlanders verrich ten bij de bouw van de nieuwe grote haven in Freemantle had diepe indruk op hem gemaakt. Hij had metg enoegen gezien hoe op vele plaatsen Nederlandse immigranten zich weten in te burgeren. Sommigen be zetten al belangrijke posten. Totaal zijn 30.000 Nederlanders sedert 1948 naar Australië vertrokken. Het nieuws van de overstroming had ook in Australië diepe indruk gemaakt. De Australische regering heeft het Na tionaal Rampenfonds in Nederland een gift van 50.000 Australische ponden geschon ken. VRIJDAG 27 FEBRUARI 195S in de armen belandt ze op de boerderij. De wetenschap, dat zij een oorlogswees is blijft u steeds bij. Des te schrijnender is haar aanvaarding van het leven, die in feite de aanvaarding is van de dood. Ze beseft het niet. Wij beseffen het wel. De waarde van het leven is gelijk aan de waarde van één leven. De duizenden doden van de oorlog vragen om rekenschap in de gestalte van een kind. Bommen en granaten deden een aanslag op hun hemel, die zij niet meer zullen zien, hun aarde, die nooit meer voor hen bloeit, hun onschuld, die zij nooit meer in het frêle figuurtje van dit kleine meisje zullen belichaamd weten. Ja, dat alles wordt ge u bewust, wanneer ge het „Verboden spel" aanschouwd. Hoe veel associaties wekt de titel met verhou dingen, waarin de onschuld het uitgangs punt is van ordinaire pikanterie. En hoe ver hiervan staat deze film, die naar inhoud en vorm de onderscheidingen waard is, die haar werden toegekend. De eerste grote internationale prijs van Venetië in '52, de grote onafhankelijke prijs van Cannes '52, de grote „Prix feminin" van 1952, de grote prijs voor de beste buitenlandse film van '52 te New York, de eerste grote prijs van het open baar referendum te Knok- keHet Zoute '52. Ze is een meesterstuk van regie. Ik zou werkelijk niet kun nen zeggen, waarin ik haar allemaal ge slaagd acht. Regisseur Clement moet met eindeloos geduld te werk zijn gegaan om de twee kinderen in zijn film precies dat te laten doen wat aan de wereld, die hij reeds in zijn verbeelding had geschapen, de concrete vorm gaf, die wij het filmbeeld noemen, een totaal van beelden eigenlijk, die elkaar opvolgen in een bewogen vloeiende stroom, gepassioneerd, waar en vertederend. Die beelden blijven u bij. Ge herinnert u de uitdrukking op de gezichten van vluchte lingen en boeren; de schaduwval en het licht in de boerderij; de beweging der han den en het trekken van de mondhoeken van Bertha, wanneer ze vader en moeder verstard in de dood teneer ziet liggen; de ogen van Michel, wanneer hij bidt voor zijn stervende broer en over de tafel, waar aan hij knielt, een muis loopt; de ver bazing op het gezicht van moeder Dollé, wanneer haar zoon gestorven blijkt; het blijft u allemaal bij. En dat betekent, dat het indruk op u maakt. Het raakt u, het doet u wat. Het is menselijk en levensecht, het laat ruimte voor de werkzaamheid van uw geest, het doet riiet tevergeefs een be roep op de mildheid van uw hart. Koi-tom: de gevoelens, die „Verboden spel" bij u opwekt zijn de nobelste, welke zij maar kon appeleren. Dat is een compliment voor de film zogoed als voor de filmkunst in het algemeen. De première, die vanavond in Tuschinsky te Amsterdam wordt gegeven, zal wel een reeks succesvolle vertoningen inleiden. P. W. FRANSE De politie te Delft heeft de 22-jarige Amsterdammer G. H. aangehouden. Hij had in Delft verteld, dat hij geëvacueerd was uit Numansdox-p en al zijn bezittingen had ver loren. Hij ontving kleding van het Rode Kruis en kreeg uitkeringen van de gemeente. Wegens zijn wangedrag werd aan de burge meester van Numansdorp gevraagd of de man zou kunnen tex-ugkeren. De burgemees- ter, verklaarde dat de man geen inwoner van zijn gemeente was. De politie heeft de „evacué" opgesloten. De wijken der armsten: schilderachtig, maar vol menselijk leed Mr. J. de Boer is benoemd tot directeur van de Chr. Werkinrichting voor Blinden te Amsterdam. In 1920, toen hij zes jaar was, werd hij blind door een -ongeluk. Het jaar daarop ging hij naar het Chr. Blindeninstituut „Bartimeus" te Zeist, waar hij lager on derwijs ontving en de moderne talen leerde. In Februai-i 1931 trad hij in dienst van een houthandel te Utrecht. In 1949 ging hij, na een voorbereidende studie, rechts wetenschappen studeren, 's Moi'gens volgde hij de collegas, 's middags werkte hij bij de houthandel en 's avonds studeerde hij. Op 9 October 1952 slaagde hij voor het doctoraal examen. ADVERTENTIE Tijdens de Haarlemse Voorjaars- beurs voor de Vrouw als extra attractie hij elke aankoop op onze bekende lage prijzen (Uitgezonderd vastgestel de fabrieksprijzen). Installatie-cliënten wacht een extra verrassing. TONEEL EN CABARET Zaterdag 28 Februari, Stadsschouwburg, 8 uur: Het toneelspel „De Waaierpatience" van Henri Troyat wordt onder regie van Frits van Dijk door het Rotterdams To neel vertoond. In de hoofdx-ollen: Magda Janssens, Charlotte Kohier en Ben Aerden. Zondag 1 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: Het Rotterdams Toneel met „Het Hemel bed" van Jan de Hartog. De twee rollen worden gespeeld door Lily Bouwmeester en Ko van Dijk. Maandag 2 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: „Yerma" van Federico Garcia Lorca (in de vex-taling van J. W. F. Werumeus Buning) door de Haagse Comedie onder regie van Cees Laseur, met Elisabeth Andersen in de titelrol. Décors en costuums van Noni Lichtveld. Maandag 2 Maart, Rembrandt-Theater, 8 uur: René Sléeswijks Nederlandse Revue ver toont „Jubeltonen" met Willy Walden en Piet Muyselaar, Joy Sefton, Aase Rasmus sen, Herbert Joeks. Bert van Dongen, het orkest van Bill Stanford en de 12 London West-End Stariets. Dinsdag 3 Maart, Rembrandt-Theater, 8 uur: Revue „Jubeltonen" met Willy Walden en Piet Muyselaar (zie Maandag). Verdere herhalingen op Woensdag 4 en Donderdag 5 Maart, eveneens 8 uur. Woensdag 4 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: Ter gelegenheid van de Boekenweek op treden van het kleinkunst-ensemble Arabesque met het programma „Van snotneus tot neon" voor de Boekverkopers vereniging voor Haarlem en omgeving. Hetty Blok en Cruys Voorbergh, met Cor Lemaire aan de vleugel, in een reeks internationale chansons uit vele eeuwen. Woensdag 4 Maart, Minerva-Theater, Heem stede, 8.15 uur: Reprise van het blijspel „Potasch en Perlemoer, in textiel" met Johan Kaart, Johan Boskamp. Tilly Périn Bouwmeester, Ingeborg Winckler en vele anderen. MUZIEK Vrijdag 27 Februari, gebouw Domi, Over- veen, 8 uur: Het Nedei'lands Kamerkoor onder leiding van Felix dc Nobel zingt voor Bloemendaals Muzen Forum. Dinsdag 3 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: De Compagnia d' Opera Italiana met „Lucia di Lammermoor" van Donizetti onder mu zikale leiding van Gino Barsanti. In de hoofdrollen Magda Piccarolo, Vittorio Benetti, Alexandro Barollo, Bruno Cioni en de regisseur Alberto Ciulli. Costuums van Sax-toria-Fassi uit Milaan. Donderdag 5 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur: In de Renaissancezaal spelen de violist Lorenzo Pappolo en de pianist Sas Bunge werken van Mozart, Debussy, Ho- negger en Bunge. Vrijdag 6 Maart, Concertgebouw, 8 uur: H. O. V.-concert onder leiding van Toon Verhey, met medewérking van Dick de Reus, viool. Uitgevoerd worden van Tsjai- kofsky: het Vioolconcert en de Vijfde Symphonie. I DIVERSEN Vrijdag 27 Februari, Concertgebouw, 8 uur: Interscholair Jeugdtournooi, muzikale demonstraties. Optreden van schoolorkes- ten, koren, solisten en kleine ensembles. Slotnummers (gezamenlijk te zingen): ..De klokken van Haarlem" en het Wil helmus. Vrijdag 27 Februari, gebouw St. Bavo, 8 uur: Jeugdhex-bergouders geven een voorstel ling van „De kunstenmaker Pamphalon" van Nicolai Ljeskof, vertaald door me vrouw W. A. FickLugten. voor het toneel bewerkt door Jan Post, die ook de regie voert. Zaterdag 28 Februari, Minerva-Theater, 8 uur: Tweede uitvoering van de operette „Repelsteeltje" door de jeugdafdeling van Katholiek Gemengd Koor Heemstede onder leiding van Bob Jansen en Evert Haak. De opbrengst is voor het Nationaal Ram penfonds. Zondag 1 Maart, Dreefzicht, 8 uur: Toneel avond van de vereniging „De Oosthoek" met opvoering van een blijspel en bal na afloop. De baten zijn voor het Rampen fonds. Dinsdag 3 Maart, Zomerzorg te Bloemen- daal, 8 u.: Ter gelegenheid van de Boeken week spreekt Marijke van Raephorst over „Van wolfskind tot stewardess" en „Van boekendag tot litteraire markt". Woensdag 4 Maart, Concertgebouw, 7.30 uur: Herhaling van het muzikale progx-amma van het Interscholair Jeugdtoux-nooi van Vrijdag 27 Februari. Woensdag 4 Maart, De Leeuwerik, 8 uur: Instructieve bijeenkomst van de afdelin gen Haarlem der Nederlandse Jeugdge- meenschap en de Beweging van Europese Federalisten. Er worden drie films ver toond: De schoenmaker en de hoedenma ker. Beslissende jaren en Europa kijkt vooruit. Spreker is as. N. O. Steenbeek. Donderdag 5 Maart, Minerva-Theater, 8.15 uur: Litteraire avond ter gelegenheid van de Boekenweek, die geopend zal worden door de bui-gemeester van Heemstede. De publicisten Anne H. Mulder, Hella Haasse en Adriaan van der Veen behandelen eigen werk. Donderdag 5 Maart, Brinkmann, 8 uur. Voor de vereniging Haerlem houdt de heer Joh. W. B. Beyk een vooi-dracht met lichtbeel den in kleuren over de Nieuwe St. Bavo, haar geschiedenis en intérieur. CURSUSSEN EN LEZINGEN Vrijdag 27 Februari, Stadsschouwburg, 8 uur: De dichter-tekenaar H. L. Prenen houdt een voordracht met lichtbeelden over „Goya, de laatste der oude, de eerste der nieuwe schilders" voor leden van de ver eniging Geloof en Wetenschap. Vrijdag 27 Februari, Frans Halsmuseum, 8 uur: Tweede lezing door dr. C. van Rij- singe over „Ontstaan, bloei en verval van het Nederlandse landschap" (Volksuni versiteit). Maandag 2 Maart, Brinkmann, 8 uur: dr. Hugo Zeylstra spreekt over „De schake ringen van het menselijk bewustzijn" voor de afdeling Haarlem van de Studiever eniging voor Psychical Research. Maandag 2 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur: Laatste lezing door dr. M. van Blanken- stein over „De Russische revolutie". De opkomst van Stalin (Volksuniversiteit). Woensdag 4 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur: Lezing uit eigen werk door de schrij ver Theun de Vries (Volksuniversiteit). Donderdag 5 Maart, Menirva-Theater, 8.15 uur: De heer H. C. Verkruysen houdt zijn tweede lezing over het onderwerp „Kunst reis door Italië". (Met lichtbeelden van ter plaatse opgenomen foto's). V.U. Heemstede. Vrijdag 6 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur: Eerste voordracht met lichtbeelden in de cursus „Interplanetair verkeer, mogelijk heden en px-oblemen" door dr. H. Groot (Volksuniversiteit in samenwerking met de Weex-- en Sterrenkundige Kring). TENTOONSTELLINGEN Frans Halsmuseum: Het gerestaureerde paneel „De doop van Christus in de Jor- daan" door Jan van Scorel is weer op zijn oude plaats te bezichtigen. Het museum is in Februari dagelijks van 10—3 uur ge opend en in Maart van 104 uur. Huis Van Looy: Eretentoonstelling van schilderijen, tekeningen en studies van de in 1935 overleden componist G. H. G. von Brucken Fock, dagelijks van 10—12.30 en van 13.30—17 uur, tot 16 Maart. Vleeshal, Grote Markt: Tentoonstelling van handwerken, tekeningen, foto's en pro ducten van handenarbeid als onderdeel van het Interscholair Jeugdtoux-nooi. Op wei-kdagen van 1013 uur en van 1417 uur, op Zondag van 1417 uur, bovendien Zaterdagavond van 1922 uur. De expo sitie duurt tot 2 Maart. Krelagehuis: Haarlemse Voorjaarsbeurs voor de vrouw, tot 7 Maart. Voor openingsuren zie men de dagelijkse agenda. Dit gezin uit Nigeria vertoeft op het ogen blik in Londen. In kleurig costuum, met de baby op moeders rug, ging het eens naar de vorderingen van de kroningsvoor bereidingen in de Westminster Abbey kijken. Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 26 Februarij 1853 HAARLEM. De heer J. H. van Len.nep, juridisch candidaat te Amster dam, heeft aan het museum voor oud heden te Leyden ©enige voorwerpen aangeboden, dewelike bij de droogma king van het Haarlemmermeer zijn gevonden. Daarbij bevinden zich een «romeinsch kruikje van witte pijpaard© en een pot van gebakken aarde, bene vens drie kleinere, waarschijnlijk uit het Merovingische of Karlovingische tijdperk, voorts een aanzienlijk aantal andere van middel-eeuwschen en tateren tijd. Insgelijks zijn bij de droogmaking van het meer gevonden zes zoo genaam de Jakoha-kannetjes, die evenwel vrij wat ouder, maar ook later kunnen zijn dan het tijdperk dier gravin; een her- de rshooirn, insgelijks van gebakken aarde en nog volkomen bruikbaar, en vijf zilveren muntjes van den tijd van Fillips den Sehoone tot Filips II. VRIJDAG 27 FEBRUARI Gebouw Domi: Muzen Forum, Bloemen- daal, Nedei-lands Kamei-koor, 8 uur. Krelage huis: Voorjaarsbeui-s voor de vrouw tot 5 uur en van 7 tot 11 uur. Lido: „For men only", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Erop of Eronder", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De koning der wildernis", 14 jaax-, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Madonna in ketenen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Tramlijn bgeerte", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Nachtvlinder", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Greatest show on earth", 14 jaar, 8 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 28 FEBRUARI Stadsschouwburg: „De waa:erpatxence", (Rotterdams Toneel), 8 uur. Krelagehuis: Haax-lemse Voorjaarsbeurs voor de vrouw, 10 tot 5 en 7 tot 11 uur. De Leeuwerik: Vete ranen-legioen Nederland, bijeenkomst_8 uur. Lido: „For men only", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Erop of Eronder", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De koning der wildernis", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Madonna in ketenen", 2.30, 7 en 9.15 uur, 14 jaar. Minerva: „Tramlijn begeerte", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Nachtvlinder", 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Greatest show on earth". 14 jaar, 2, 5 en 8 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. De kinderen in ADVERTENTIE iot de rand gevuld mef de duurzaamste en voordeligste verfl frabrikonte: Ba» Gebi. Tjallema, Sneek ttAN het ogenblik af dat de Marok- V kaanse kust in zicht komt ben ik niet meer van de verschansing weg te slaan. Gretig spieden mijn ogen, belust op deze eerste kennismaking met Afrika, de verre, vage kustlijn af, die naarmate wij naderen allengs meer kleur en détail te zien geeft. Maar dan komt de kapitein mij waar schuwen, mijn verwachtingen niet te hoog te stellen, want Casablanca, dat ls maar niks, zegt hij. En hij krijgt gelijk, want als wij tussen de machtige havenwerken naar de kade stomen, dan vertoont zich aan onze teleurgestelae ogen een nuchtere, za kelijke stad van wolkenkrabbers en graan silo's, die zich in niets onderscheidt-van onze Westerse havensteden. Vuil, stank, ellende Een halfuur later zet ik voet aan wal voor een verkenningstocht langs kilo- metei'S-lange boulevards die geflankeerd worden door witte kantoorpaleizen en luxueuze flatgebouwen; alles zeer impo sant, modern en kx-aakhelder, doch in geen enkel opzicht herinnerend aan de voor stelling, die wij ons van ,,de Oriënt" ma ken. Maar dan, midden in deze jachtige meti-opool, stuit ik toch plotseling op een stukje Oosters leven in de voxrn van een morsige Ax-abier, die luid krijsend een kudde zwarte schapen over de boule vard probeert te loodsen. Dat geeft een hele opschudding, want de smerige, magere schapen rennen in alle x-ichtingen over de rijweg. Autobussen en glanzende Ameri kaanse pex-sonenauto's van het nieuwste model komen remmengierend tot stilstand en hun bestuux-ders foeteren in alle talen de arme Arabier uit, die echter onbewo gen doorgaat met het verzamelen van zijn veestapel en er dan mee in een zijstraat verdwijnt. Ik besluit hem te volgen en belandt dan via steeds nauwer en arme- lijker straatjes al spoedig in het Casbah de Oosterse wijk, waar men slechts weinig Europeanen, maar des te meer Arabieren en wat voor Arabieren! ziet. Ze zien er allemaal uit alsof zijzelf noch hun kle ding in geen jaren gewassen zijn en ze wriemelen er dooreen in de snikhete slop pen en steegjes waar twee mensen elkaar soms nauwelijks kunnen passeren. Komt er een kerel met een balkend ezeltje je tegemoet, dan moet je soms honderden meters terug tot waar een zijsteeg of een nis je gelegenheid geeft om uit te wijken. Overal liggen vodden en lompen, waarin meestal nog een mens blijkt te zitten, die evengoed dood als slapend aan zijn: er is toch niemand die zich om hen bekommert. Even onfi'is en schilderachtig zijn de legio winkeltjes, meestal bestaande uit een gal in een bouwvallige muur, waarin de won derlijkste zaken zijn uitgestald. Er staan ritsen schapenpootjes, met de hoefjes er nog aan, manden met glimmend-blauwe darmen en complete schaapskoppen, welke laatste mij even herinneren aan een prachtig stilleven van Mathijs Maris. Wil je zo'n uitstalling wat nauwkeuriger be kijken, dan moet je eerste de vliegen weg jagen, vette, onzegbaar-vieze vliegen, die zich bij duizenden lui tegoed doen aan af val en winkelwaar, als zij tenminste niet de voox-keur geven aan de bedelaars, die bij drommen langs de muren zitten. Deze stakkers, meestal blind of lam, zijn over dekt met de gx'uwelijkste zweren. Sommigen hebben armen noch benen meer èn tonen iedereen hun afschuwelijk misvormingen om nog meer medelijden op te wekken, maar hun oogst aan „bakshees" (aalmoe zen) is, naar het mij voorkwam, maar zeer gering. Natuurlijk ziet men ook gèzonde, gave mensen in het Casbah. Prachtige speci- minae van hun ras zelfs, vooral onder de vrouwen, die in grote kruiken, welke zij op het hoofd dragen, water of olie halen. Hun fiei-e houding en soepele gang in de ruime plooigewaden zijn een lust voor het oog in deze poel van armoe en ellende. Dorpse „huisvesting" Buiten de stad vindt men veel kleine dorpjes, waarin Arabische fabrieksai-bei- dei's wonen. Het is er frisser en ruimer dan in het smoorhete .stinkende Casbah, maar de armoede is er even nijpend als in de stad. De „huizen" bestaan er uit wrakke oude planken, weggeworpen teertonnen en benzineblikken en meer van dergelijk ADVERTENTIE Zo zag Poppe Damave de tegenstellingen in Casablanca: Moderne wolkenkrabbers op de achtergrond van lemen hutten. Een schattig blond meisje van zes en een frisse knaap van elf jaar zijn de hoofdrol spelers in de nieuwste film van de Franse cineast René Clement, die de lezers reeds bekend zal zijn uit zijn film over het verzet van de Franse spoorwegen „La Bataille du rail" en de avonturenfilm „Les Maiidits". Onmiddellijk na de oorlog is Clement begonnen te filmen. Reeds met „La bataille du rail" verwierf hij zich een reputatie die hij in zijn jongste overigens reeds in 1952 verschenen werk „Jeux interdits" (Ver boden spel) glorieus bevestigt. Dat is werkelijk een film, die ge bewondert. Ik aarzel eigenlijk met het kiezen van mijn adjectieven. De film is mooi, ze is ook ontroerend, ze is ook vol humor. Ze verenigt zoveel goede eigenschappen in zich, dat ik het bijna verkeerd vind er een apart te noemen, omdat daarop dan ten koste van de andere het accent sterk zou vallen. Clement verstaat de kunst te filmen. Hij heeft zijn spelers als het ware gebiologeerd met zijn blik. Hoe anders zou men het prachtige spel kunnen verklaren, dat zijn twee hoofdrolspelertjes leveren in zijn film. De kinderen zijn door Clement die wonderlijke gecompliceerde wereld van de film binnengeleid en door hem geobserveerd met zoveel tact, begrip en genegenheid, dat hun prestaties een pleidooi apart zijn voor de bezieling en kundigheid, die Clement met zijn beelden ten loon spreidt. Het is opmerkelijk hoe zij al zijn intenties hebben verwezenlijkt, hoe hij hen vangt in het oog van zijn camera, hun bewegingen feilloos registreert, die registraties feilloos aaneenschakelt tot een groot bewogen geheel. Hij had daarbij het geluk een gegeven te behandelen, dat uitmunt door zijn geschiktheid voor de filmische expressie, een verhaal, dat u direct treft, een verhaal evenwel, dat in al zijn eenvoud een zeer uitgebreid samenstel van gevoelens beroert als een klankbodem, waarvan vele snaren voor de resonantie moéten trillen. begraven. Dat werkt op hun fantasie. Zij zullen hun doden ook zomaar begraven. Hun doden zijn de dieren: het hondje van Bertha, muizen, kevers, torren, rupsen.... In een vei'laten molen richten ze er een heel kerkhof voor in. En wanneer zij steeds mooiere kruisen willen hebben, stelen ze die van het kerkhof, van de lijkwagen, van het altaar in de kerk. Overal dwalen hun ogen op zoek naar de enig begeerde buit. Hun spel neemt een einde bij het vertrek van Bertha. Talloze verwikkelingen heeft het meegebracht. Het is een haast luguber spel, maar het wordt bedreven met een kindexdijke onschuld, die ons de wrangheid van het grote-mensenspel met de dood te scherper doet beseffen. De oorlog is een spel met de dood. De kinderen tooien de dood met kruisen. De dood tooit het kruis dat de oorlog is, met de mens Ziedaar het gegeven en al in het kort de gedachte, die het bij u opwekt. En tegelijk beseft ge, dat Repé Clement, toen hij de film maakie, een zeer gevaarlijk karwei ondernam. Elk ogenblik kan de profanatie haar intrede doen in het verhaal.Eén kleine overdrijving en de glimlach, waarmee ge het spel der kinderen gadeslaat, wordt een norse afwijzing, omdat het te ver gaat, om dat het de spot drijft met zaken, die alleen maar eerbied afdwingen. Nergens echter verwekt Clement die afwijzing. Overal in zijn film balanceert hij als een kooi-ddan- ser met de humor tegen de diepte van de ernst. Bij de begrafenis van Michel's broer staat de kleine Bertha vlak bij de priester. Zijn manipel waait in haar gezicht. Ze kijkt. Er staat een kruis op.Tevoren in de kerk ziet zij de kruiswegstaties. Haar blik gaat naar Michel. Op elke statie staat een kruis.... Telkens vinden de kinderen symbolen van de dood. En telkens glim lacht ge, omdat de dood voor deze kinderen niets afschrikwekkends heeft. En telkens is de ernst achter uw glimlach, omdat ge weet hoe afschrikwekkend in gevolg de dood kan zijn als hij de kinderen spaart en hun ouders treft. Deze gedachte staat indei'daad achter elk beeld. Bij het begin van de film zien we hoe Bertha haar vader en moeder verliest als de kogels uit de mitrailleuse van een vliegtuig hen treft. Met haar dode hondje „Verboden spel" Het is de gedachte aan de dood, die de film „Verboden Spel" geheel en al beheerst. Toen in het Frankrijk van 1940 de ooi-log onverhoeds binnenviel, veiioor het kleine meisje Bertha haar beide ouders. Het kind komt terecht bij een boerenfamilie, aan wie het haar achtei-naam ontleent: Dollé. Zij geniet er de niet aflatende vriendschap en bescherming van de jongste zoon Michel. De kinderen trekken voox'tdurend met el kaar op. Weldra beginnen zij een zeer vreemdsoortig spel. Ze hebben gehoord, dat de talloze doden van de oorlog niet op het kerkhof, maar zomaar in een kuil worden

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 9