Stereoscopische film komt op toeren Uitgaan in Haarlem Wittere Agenda voor Haarlem Door snel te rijden veiligheid op de Rijksstraatweg in gevaar gebracht Onder ons gezegd. toch maar liever Een Eeuw geleden Sli Geen bril en toch diepte in het beeld Toepassing beslist over perfectionering W -J rHce is het ontstaand Maartensdijkse tollen op 1 April weg? VRIJDAG 13 MAART 1953 Belgen teleurgesteld door Nederlandse concessies Kerkelijk Nieuws Automobilist was ten laste gelegd: Dit woord: KA RW FA Slachtoffer van ondeug delijke gaskachel ?fi SPEURDER UKVERF 'l AD VERTENTiE- Op 1 October van dit jaar begint de Amerikaanse filmmaatschappij Twentieth Century Fox met het uitbrengen van haar nieuwste producties: in kleuren opgenomen stereoscopische films. De maatschappij heeft bij monde van haar president Spyros P. Skouras bekend gemaakt, dat deze datum een periode inluidt, waarbij zij geheel overschakelt op de drie-dimensionale film, de dieptefilm. En dat zou, aldus Spyros Skousas een omwenteling teweeg brengen in de filmindustrie van een omvang als in 1927 toen de eerste sprekende films verschenen en het met de stomme film voorgoed gedaan was. Tussen Februari 1953 en Juni 1954 zal de „Twentieth Century Fox" negen belangrijke films volgens het nieuwste procédé opnemen. Daarmee zal de dieptefilm haar intrede doen in de bioscopen, die geheel op de vertoning van deze films zullen worden ingesteld. Een scherm, zeker twee en een half maal zo groot als het huidige, zal de bioscoopexploitant zich daarvoor moeten aanschaffen. Hij dient twee film- projectors te bezitten, die hij moet uitrusten met speciale lenzen. Voorts zal overal in de bioscooptheaters de geluidsinstallatie veranderd dienen te worden, omdat op meerdere plaatsen in de zaal luidsprekers moeten worden opgesteld, die de diepte in het geluid suggereren analoog aan dat van het gezicht. De filmmaatschappij zelf zal haar camera's met speciale lenzen uitrusten, terwijl ook de décors op de eisen van de drie-dimensionale film worden ingesteld. De exploitatie van een en ander wordt met de grootste spoed ter hand genomen. Het systeem volgens hetwelk de drie-dimen sionale film tot stand komt is „Cinemascope" gedoopt. De toeschouwers van films volgens dit systeem gemaakt behoeven geen gebruik te maken van de tot nu toe in zwang zijnde bril. De illusie van diepte wordt zonder bril opgewekt. Projectiedoeken, zo verklaarde mr. Skou ras, speciaal ontworpen door „Twentieth Century Fox", zullen in iedere afmeting en overeenkomstig de eisen van ieder theater geleverd worden. Deze schermen hebben een gebogen oppervlak dat de drie-dimen sionale waarnemingen in de hand werkt. De speciale „Cinemascope" lenzen zijn door „Twentieth Century Fox" geperfec- tionneerd met de hypergonar, een uitvin ding van de Franse professor Henri Chré- tien. Deze lenzen worden bij opnamen op de camera bevestigd, terwijl bij projectie een rectificatielens zorgt voor het norma liseren van de beelden. ADVERTENTIE Twentieth Century Fox heeft de rechten verworven voor het fabriceren van „Cine mascope" lenzen over de gehele wereld, uitgezonderd Frankrijk en koloniën. In Frankrijk worden deze lenzen alleen gefa briceerd door professor Chretien en zijn eigen maatschappij, de Société d'Optique et de Photographie. Deze gehele productie wordt gereserveerd voor Twentieth Cen tury Fox, terwijl deze maatschappij tevens de distributierechten voor de gehele wereld heeft, Frankrijk en koloniën inbegrepen. De overeenkomst geldt voor de duur van tien jaar. Ieder theater kan „Cinemascope"-lenzen in overeenstemming met de afmetingen van de zaal gebruiken, zoals heden ten dage ook met normale lenzen het geval is. De omvang van de schermen zal variëren al naar gelang de grootte van de bioscoop. Een ander voordeel van het systeem is, dat de film door de toeschouwer vanaf iedere plaats prachtig kan worden waar genomen, ongeacht de vraag of dit de achterste rij balcon of de eerste rij par terre is! „Cinemascope" zal ter beschikking van iedere filmmaatschappij in de Verenigde Staten worden gesteld en ook als een voldoende hoeveelheid opnamelenzen ge reed is verschaft worden aan producen ten over de gehele wereld, zoals Engeland, Frankrijk, Italië, Duitsland, Spanje, India, Mexico en waar maar belangrijke produc tiecentra gevestigd zijn. Op het ogenblik zijn er niet voldoende lenzen voorradig, maar ze zijn binnen 90 dagen beschikbaar. Professor Chrétien zal Twentieth Century Fox voor het eind van 1953 500 lenzen leveren, niet meegerekend de Amerikaanse, Engelse, Zwitserse, Zweedse, Japanse, Duitse of verdere pro ductie. Tegen het einde van het jaar zal men waarschijnlijk tussen de 3000 en 5000 ler.zen hebben, voldoende óm aan de eerste eisen te voldoen. Tot zover mr. Skouras. Zijn medede lingen zijn nogal schokkend. Wanneer een filmmaatschappij zo'n rigoureuze stap on derneemt als de zijne en geheel en al om schakelt op een nieuwe werkmethode, daaraan ettelijke dpllars spendeert, het risico neemt dat het allemaal wel eens an ders kan uitvallen dan is er reden aan te nemen, dat de ontwikkeling van de ste reoscopische film thans in het stadium is gekomen waarop de praktische toepassing lonend en derhalve mogelijk is. De stereo scopische film gaat haar loop over de we reld beginnen. De Twentieth Fox heeft er het monopolie van. Heeft ze ook het mono polie van het succes? Ze verwacht het wel. Ze kan het ook verwachten. Maar of er een ware revolutie mee wordt veroorzaakt als het geval was bij de omschakeling van de stomme op de geluidsfilm, gelijk wordt verwacht, kijk dat is een zaak die aan twijfel onderhevig is. De nieuwigheid zal er mijns inziens spoedig af zijn. Het gaat er bij de film niet om of zij visuele diepte heeft. Dat is een technische perfectionne- ring. Het gaat er wel om, of zij naar in houd en vorm, naar haar bezieling diepte heeft. En dat is met de drie-dimensionale film evenmin gegarandeerd als het thans met de twee-dimensionale is. Alles draait maar om de man, die de film maakt, zijn creatief vermogen, zijn inspiratie, zijn kunde, zijn kunstenaarschap. De nieuws gierigheid zal velen naar de drie-dimen sionale film drijven. Hat zal alles échter lijken, het zal griezeliger, beangstigender zijn wat men ziet. Het zal op uw zenuwen werken. Het zal op uw hart werken, want het zal schrikwekkend dichtbij zijn. Maar of het in uw hart iets uitwerkt moet ge afwachten. En de eisen, die deze nieu wigheid aan de filmmaker stelt zijn niet gering. Hij zal de mogelijkheden, die daar in voor hem liggen, goed moeten gebrui ken, wil de film niet het spel met hem spelen, dat hij moet spelen met de film. Toen de geluidsfilm verscheen werden wij gebombardeerd met lawaai. Bij de film in kleuren droop de verf van het doek. Alles werd veel natuurlijker dacht men. Wérd alles veel natuurlijker? In mijn beschou wing over de kleurenfilm merkte ik al op, dat het gaat om de natuurlijke toepassing, niet om de gelijkenis met de natuur. Dat geldt ook voor de diepte in het filmbeeld. Pas wanneer men deze dramatisch verant woord verwerkt, heeft zij zin. Dan doet die diepte u wat. Zij kan effectrijk zijn. Voor het overige is zij décor zonder meer. Kleur en geluid hebben ons in dat opzicht het nodige geleerd. Men hag hopen, dat de Twentieth Cen tury Fox een verstandig gebruik maakt van de nieuwe vinding. Aan de mogelijk heden voor de beeldende kracht van de film is er weer een toegevoegd. Laat het een zin-beeldende kracht sijn. Hoe diep zouden we anders met de diepte in het moeras komen! P. W. FRANSE BRUSSEL (A.N.P.) In gezaghebben de kringen te Brussel wordt bevestigd dat de Nederlandse minister van Economische Zaken, prof. Zijlstra, gistermiddag zijn Belgische collega, Duvieusart, ervan in kennis heeft gesteld binnen welke gren zen zijn regering bereid is het beginsel- accoord betreffende de voorlopige beper king van de Nederlandse uitvoer, waartoe de jongste conferentie te Luik had geleid, toe te passen. De Nederlandse regering weigert vrijwel elke contingentering, aldus heet het in deze kringen, behalve in de sec tor van de meubelindustrie. Ook daar staat zij echter slechts een onbeduidende ver mindering voor een betrekkelijk korte pe riode toe, aldus de Belgische kringen. Het Belgische persbureau Belga schrijft dat de beslissing van de Nederlandse re gering in officiële Belgische kringen met de grootste verbazing is ontvangen. Tijdens de onderhandelingen in Luik toch, aldus deze kringen, deed inderdaad niets ver wachten, dat de Nederlandse regering de Belgen „met een kluitje in het riet wilde sturen" en de teleurstelling is groot. Naar nog nader wordt vernomen zal de Belgische afvaardiging van de groep der Beneluxministers reeds heden bijeenkomen om haar houding te bepalen tegenover het besluit der Nederlandse regering. Ned. Ilcrv. kerk Aangenomen naar Tange-Alteveer (toez.) A. W. Kranenburg, cand. te IJsselmonde. Geref. kerken De classis Haarlem heeft praeparatoir geëxamineerd en beroepbaar verklaard de heer R. Siertsema te Haarlem, cand. aan de V.U. Bedankt voor Zaamslag G. Haaksma te Smilde. Geref. kerken onderh. art. 31 K.O. Beroepen te Terneuzen en te Zwager- veen-Zwaagwesteinde C. Breen, cand. te Amsterdam. Aangenomen naar Voorburg J. Verkade te Zuidwolde (Dr.). VRIJDAG 13 MAART Lange Veerstraat 16: Stichting Psycho- synthese, spreker B. van der Meer, 8 uur. Spaarne: „De avonturen van Rex en Rinty" (eerste deel), alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Steel town", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Leve de Jantjes", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Leve de Jantjes 8.15 uur. Rembrandt: Ranco Notorious", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „De smokkel- poort van Azic", 18 jaar, 7 en. 9.15 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Angst voor het huwelijk", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Kangëroe", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 14 MAART Stadsschouwburg: „King Lear" (A.T.G.), 8 uur. Spgarne: „De avonturen van Rex en Rinty", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Steel Town", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Rancho Notorious", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De smok- kelpoort van Azië", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Don Camillo", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Leve de Jan tjes", 18 jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Lido: „Angst voor het huwelijk". 18 jaar. 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. City: „Kangeroe", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. „De wetgever is bedrogen uitgekomen", meende mr. G. W. F. van der Valk Bouman, officier van justitie bij de Haarlemse rechtbank, te moeten opmerken bij de behande ling van een appèlzaak tegen een vertegenwoordiger uit Steenwijk, die in beroep was gekomen tegen een vonnis van de Haarlemse kantonrechter, waarbij hij wegens zo hard te rijden op de Rijksstraatweg in Haarlem-Noord dat hij de veiligheid van het verkeer in gevaar had gebiecht, was veroordeeld tol een geldboete van f 60 en een voorwaardelijke intrekking van het rijbewijs. Vroeger had de officier van justitie het opheffen van de maximum-snelheid toegejuicht, doch de reactie van de autobestuurder in het algemeen is niet geweest, dat met kennis van zaken en op be schaafde wijze gereden wordt. Het betrof hier een zaak die zich op 22 October om halfeen 's middags had voor gedaan. Een agent van politie reed op zijn motor op de Rijksstx-aatweg van Noord naar Zuid bij de Delftlaan. Toen een auto in dezelfde richting met zeer grote snel heid hem voorbijging is hij er achteraan gegaan. Pas op het Soendaplein kon de motoragent de auto passeren nadat hij met een maximum-snelheid van 80 km er ach ter had gereden. De bestuui-der van de auto, een verte genwoordiger uit Steenwijk, zeide slechts enkele malen op de Rijksstraatweg te heb ben gereden. Aan borden had hij gezien, dat hij op een voon-angsweg was en hij was zich niet bewust met een overmatig grote snelheid gereden te hebben. De officier van Justitie merkte in zijn requisitoir op, dat verdachte ten laste is gelegd, dat hij het verkeer in gevaar had gebracht op de Rijksstraatweg tussen de Maasstraat en de Schotei'bossti-aat, waar vele zijwegen zijn en dicht bevolkte woon wijken. Spreker zag niet in, dat er van een j principiële zaak sprake is en eiste een j geldboete van 100, subsidiair 30 dagen hechtenis en een voorwaardelijke intrek- kiisg van het rijbewijs. De vex-dediger, mr. J. H. Ekering, was van mening, dat er wel van een principiële zaak gesproken mag worden. Toen hij met de A.N.W.B. over het geval sprak verkreeg hij terstond medewerking. De bond heeft een technisch onderzoek ingesteld. Mr. Ekering vervolgde, dat de wetgever de maximum-snelheid heeft opgeheven; daar om mag een ander orgaan in dit geval de politie geen maatregelen nemen, om de opheffing te niet te doen. Als een kleine (boete opgelegd wordt zou pleiter het niet erg vinden. Ernstig is echter de voorwaar delijke intrekking van het rijbewijs, want de vertegenwoordiger kaxx reeds bij een geringe overtreding het rijbewijs enige tijd moeten missen. Vei-dachte heeft geen schuld aan de ovei'treding, meende pleiter. Hij reed op een voorrangsweg, er was weinig autovei/eer 'in dezelfde richting als hij reed en hij kon niet weten, dat er zijwegen waren, omdat hij zelden op de Rijksstraat weg komt. Mr. Ekering pleitte vrijspraak en vroeg de rechtbank, als een veroordeling mocht volgen, alleen een geringe boete op te leg gen. De rechtbank zal op 26 Maart uitspraak doen. Reed veehandelaar met een gang van 100 km? Twee agenten van politie, als getuigen gehoord in een appèlzaak tegen een eenen twintigjarige Haarlemse veehouder, deel den mee, dat de verdachte op 2 Juli op de Schotcrweg met een gang van 100 km had gereden en bovendien links van de weg. De veehouder gaf toe links te hebben ge reden, echter niet met een gang van 100 km. Hij had een D.K.W. en een maand ge leden heeft een autodeskundige van de A.N.W.B. de motor gekeurd en daarbij kwam hij tot de conclusie, dat de motor tegen wind in hoogstens 64 km kan rijden en met een matige wind in de rug 69 km. De agenten verklaarden, dat de veehouder niet op een D.K.W. had gezeten op 2 Juli. De rechtbank achtte het noodzakelijk, da. de agenten onderzoeken over welke motor de verdachte in de afgelopen zomer be schikte en schorste de behandeling tot over zes weken. Tegenwoordig gebruikt men het woord karwei in de zin van: een werk dat aan een handwerksman wordt op gedragen en dat hij uitvoert. Dat men hem daarvoor betaalt, behoeft geen be toog. Naar de oorspronkelijke betekenis van het woord was dit echter niet no dig. Het stamt, zoals talrijke woorden in het Nederlands, via het Frans uit het Latijn. In het Frans luidt het: corvee en in dit woord zit al het element van: onbetaalde arbeid. Wanneer een mili tair corvée heeft, wordt hij daarvoor ook niet betaald. De laat-Latijnse vorm is corvata en dit komt weer uit corro- gata. Wie een paar maanden Latijn ge leerd heeft, herkent hierin het Werk woord ï-ogare, dat noemen, vragen, roe pen betekent. Een karwei is dus oor spronkelijk: een oproep tot het verrich ten van hei"endiensten, tot verplichte arbeid die de leenman zijn leenheer ^schuldig was. In een huis in de Bronckhorststraat te Amsterdam is de alleenwonende 72-jarige bewoner om het leven gekomen door gas vergiftiging. In het vertrek, waar zijn stoffelijk overschot werd aangetroffen, brandde een gaskachel, welke door het Energiebedrijf was afgekeurd omdat dit type voor de gezondheid schadelijke ver brandingsgassen verspreidde. Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 14 Maart 1853 HAARLEM. Na den geweldigen, op Zaturdag j.l. in onze Fabriek uitgebarsten brand, achten wij ons gedrongen, open lijk onzen opregtsten dank te betuigen voor ae onvermoeide pogingen, welke zijn aangewend ter vermeestering van het woedende element, 't welk onze Fabriek- inrigting met vernieling bedreigde. De üver was algemeen en kloekmoedig was menige daad. Gaarne maakten wij na men bekend doch kieschheid verbiedt het ons. Hulde zij toegebragt aan het corps Brandblusschers, de militaire en civiele Autoriteiten, de manschappen van de Schutterij en het Garnizoen, en verder aan allen, die zo krachtdadig hebben medegewerkt, om de orde te helpen ^hand haven en het onheil binnen zoodanige grenzen te beperken, dat slechts een ge ring gedeelte onzer Fabriek is vernield en wij zeer spoedig reeds onze werkzaam heden zullen kunnen hervatten. PRéVINAIRE EN COMP. (Advertentie). TONEEL EN DANS Zaterdag 14 Maart, Stadsschouwburg. 7.30 uur: Het Amstex'dams Toneelgezelschap met „Koning Lear" van William Shake speare onder regie van A. Defresne met Albei-t van Dalsum in de titelrol. Verder: Caro van Eyck, Jenny van Maerlant, Paul Huf, Johan Schmitz en anderen. Zondag 15 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: Repx-ise van „Zes pei-sonages op zoek naar een schrijver" van Luigi Pirandello door het Amsterdams Toneelgezelschap onder regie van Elise Hoomans. In de hoofdrol len: Annie de Lange en Hans Tiemeyer. Décors en costuums van Johan Greter. Maandag 16 Maart, Stadsschouwburg, 8.15 uur: „Wat is ballet" door David Koning (causerie) met demonstx-aties door de Kennemer Balletstudio met medewerking en onder leiding van Gloria Tschernova, Michael Tschernoff en Jan-Lco Ziclstra. Aan de vleugel Leen Krammer. Choreo grafieën op muziek van Chopin, Mozart, Liszt, Chabrier en Gershwin. Woensdag 18 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: De toneelgi-oep Comedia geeft een abon- nementsvooi'stelling van „De Ander" door Alexander Casóna, geregisseerd door Joris Diels. In de vooimaamste rollen: Rika Hoppe-r, Enny Meunier, Johan Elsen- sohn en Guus Hei-mus. Des middags om 2 uur: matinée voor scholieren. Dagelijks, Poesjenellenkelder onder Stad huis: Marionettentheater van Don en Li Vei-meire. Zes voorstellingen per dag, be ginnende om 15, 16, 17, 20, 21 en 22 uur. Diverse programma's voor jong en oud. MUZIEK Zondag 15 Maart, Waalse kerk, Begijnhof, 8.15 uur: Avond van kcx-kmuziek door Haarlems Kamerkoor onder leiding van Maarten Kooy en Remonstrants Kerk koor onder leiding van Jan D. Boeke. On der meer wordt uitgevoerd de Johannes Passion van Leonhard Lechner. Truud Schuurman speelt voorts orgelwerk van Bach, Pachelbel en Scheidt. Dinsdag 17 Maart, Concertgebouw, 8 uur: H.O.V.-concert onder directie van Toon Verhey met medewei-king van Mai-ie Thé- rèse Fourneau, piano. Op het programma staan de Bretonse suite van Von Brucken Fock, het Pianoconcert van Ravel, Caprice van Hendr'k Andi-iessen en de Vijfde Symphonie van Beethoven. Vrijdag 20 Maart, Concertgebouw, 7.30 uur: Jeugdconcert door de H.O.V. onder leiding van Marinus Adam. Uitgevoerd worden de Sinfonietta van Hugo Godron en het Vioolconcert van Max Bruch, met solisti sche medewerking van Jean-Louis Stuurop. Vrijdag 20 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur: Galaconcert door Die Haerlemsche Mu- syckcamer onder leiding van André Kaart in 18de-eeuwse costuums. Uitgevoerd wor den werken van J. S. Bach. Blavet. Boc- cherini, Hellendael en Lully. Solisten: Gertrude Maclaine (clavecimbel) en Frans Vester (fluit). Inleiding: Hans Philips. Dagelijks, Grote Kerk. 8 en 9 uur: Telkens een kwartier orgelbespeling door de stadsorganist George Robert en anderen. Verlichting door middel van gaskronen. DIVERSEN Vrijdag 13 Maart, Brinkman, Plein, 8 uur: Voor het Genootschap Nederland-Engeland spreekt Major-Generaal E. Hakewell Smith over „D-Day, landings and opera tions in Normandy". Vrijdag 13 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: Voor de vereniging Geloof en Wetenschap spreekt mr. A. Hustinx, burgemeester van Roermond, met vei'toning van films over ..Twee parels van Insulinde: Sumatra en Bali". Vrydag 13 Maart, Broedergemeente Park laan, 8 uur: Vertoning van zendingsfilms met toespraak door de heer J. Smelik, in specteur der scholen in Suriname, Zaterdag 14 Maart, Wilhelminakerk, 2 uur: Jeugddag van de Vrije Universiteit. Stu denten van de V. U. zullen in samenwer king met de Societas S.A.U.L. voor muzi kale en declamatorische opluistering zorgen. Zondag 15 Maart, Frans Halstheater, 10.30 uur: Bijzondere filmvoorstelling over Italië met inleiding en voorlezing uit eigen werk door de schrijfster Hella Haasse. Maandag 16 Maart, Religieuze Kring te Aerdenhout, 8.15 uur: Dr. C. Spoelder houdt een vooi-di-acht over „Wat ons van de oudste Christenen uit andere bron dan de Bijbel bekend is". Maandag 16 Maart, Begijnhofkapel, 8 uur: Voor Les Conférences Frangaises spreekt de bei-oemde Katholieke existentialist Gabriel Marcel over „Mission présente de la France". Dinsdag 17 Maart, Brinkmann, 8 uur: De schrijver Willem van Iependaal spreekt voor het Instituut voor Arbeidersontwik keling over zijn figuren uit de ï-eeks radio uitzendingen „Onder de pannen". Woensdag 18 Maart, Minerva-Theater, 2 uur: Opvoering door het Nederlands Jeugdto neel o. 1. v. Martin Vinjee van „Monus de man van de maan", naar het gelijknamige hoorspel van A. D. Hildebrand. Donderdag 19 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur: Mgr. dr. Petrus Canisius, vicaris- generaal van Vaticaanstad, spreekt voor de vereniging Geloof en Wetenschap over „De persoon van Paus Pius XII en haar betekenis voor onze tijd". Donderdag 19 Maart, tuinzaal Concertge bouw, 8 uur: De heer K. de Groot vei'toont voor de Nedei-landse Reisvereniging zijn grotendeels in kleux-en opgenomen film „Reizen door Zwitserland". VOLKSUNIVERSITEIT Maandag 16 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur; J. J. Vriend houdt de laatste van twee lezingen over „De achtergronden van de moderne architectuur". Woensdag 18 Maart, Frans Halsmuseum, 8 uur: Mej. ds. H. J. W. Modderman houdt haar tweede lezing in de sei'ie „Religieuze opvoeding". Danssuite op muziek van Chopin met geheel rechts Jan-Lco Zielstra (premier danseur étoile de l'Opéra de Nice) en Gloria Tschernova (eerste soliste Teat.ro la Fenice te Venetië). TENTOONSTELLINGEN Wandelpark Grocnendaal, Heemstede: FLORA, Internationale bloemententoon stelling. Eerste week: bloeiende bolgewas sen. Dagelijks van 923 uur. Frans Halsmuseum: Speciale expositie van alle werken van Frans Hals uit eigen be zit. Des avonds verlichting met kaarslicht. Bijzondere illuminatie van de binnenhof. Dagelijks van 1017 en van 2023 uur. Ingangen Groot en Kclin Heiligland. Vishal, Grote Markt: Sprookjesshow „Flora en fauna" twintigduizend mijlen onder zee en „Philips Wondertuin". Dagelijks van 10—23 uur. Tevlers Museum: „Bloemenwereld van oude en moderne Nederlandse kunst". Da gelijks geopend van 1017 uur, behalve op Maandag. Des Zondags alleen van 13—17 uur. VERMAKELIJKHEDEN Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Zaterdag en Zondag, optreden van danspaar Gloi'ia en Tschernoff. Dansmuziek door trio. Di- vex-se andere attracties. „De Raeckse": Dagelijks Weens cabaret „Edelweiss" onder leiding yan Daan Hooy- kaas met de chansonnièrc Lcn Burdan. „Moulin Rouge" in Florapark: Overdag de Vijf Corona's cn 's avonds dansoi-kest van Freddy Hull. Voorts variéténummei's. ADVERTENTIE Uw. keuSun. ati niciuu- Fobrikante: Fa. Gebr. Tjallema, Sneek Burgemeester en wethouders van Maar tensdijk stellen de gemeenteraad voor per 1 April de beide tollen op de weg Utrecht- Hilversum op te heffen. Men heeft over eenstemming bereikt met het rijk over een afkoopsom van 180.000 en opneming van de weg in het provinciale wegenplan tot drie jaar na de openstelling van de nieu we rijksweg tussen Utrecht en Amsterdam.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5