Een Nederlands-F ranse mode kunstenaar in Amsterdam De lente in huis halen is een kunst die geleerd moet worden De Engelse Zondag Aardappelgerechten als hapje bij de boterham Weet u wel dat Charles (Meuwese) Montaigne Huishoudelijke snufjes De Hervormde Kerk en de Aprilbeweging ZATERDAG 21 MAART 1953 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT BLOEMEN SCHIKKEN Practische wenken bij schikken van bloemen KERKELIJK LEVEN Synodale brief over herstel bisschoppelijke hiërarchie De moeilijkheden van Avifauna <~Üoor cle^O rouw Verwijlend in de hoge sferen van de haute couture blijft het voor de mode verslaggeefster toch menigmaal een gissen naar de juiste oorsprong en be doeling van de ontwerper, die zijn eigen creaties soms heel anders ziet dan het publiek, vooral wanneer het gaat om meer exclusieve en excentrieke model len. Wij hebben deze week eens de denkbeeldige grenzen, die er bestaan tussen de „grote" mode-ontwerper en zijn publiek overschreden en raakten toen aldra in een geanimeerd gesprek met een van de groot-vorsten uit het rijk der mode: Charles Montaigne, waar van geschreven staat, dat hij tot de „vijftien groten der wereld" behoort, een mode-ontwerper, die weliswaar in Parijs zijn carrière is begonnen, doch die van origine een Nederlander is. Charles Montaigne, die eigenlijk Char les Meuwese heet, heeft zijn mode pseudoniem ontleend aan de Avenue Montaigne, waar hij gedurende vijftien jEen nieuw ontwerp van Charles Montaigne. „Le Goéland", een toiletje van marine blauwe zij, afgezet met wit piqué. jaren na zijn aankomst in Parijs heeft gewoond. Hij was vijftien jaar toen hij de gewone schoolbanken verwisselde voor de tafels van de „Ecole Textile". Na verschillende studiereizen door Europa, zoals in België, Zwitserland en Frankrijk, vertrok Montaigne naar Londen, waar hij zich verder in de tech niek van het textielvak wilde bekwa men. Na zijn terugkeer uit Engeland werd hij in Maison Madeleine Vionnet al spoedig chef d'atelier en het was ook hier, waar hij zelf zijn eigen modellen begon te ontwerpen. Deze speciale kwaliteiten begonnen toen langzamer hand vastere vormen aan te nemen en in 1938 kon hij dan ook zijn eerste eigen mode-show houden. „Het toilet, waarmee mijn succes be gonnen is, was een gestreepte avond robe." Neen, de naam weet ik^ niet meer, want ik heb na die tijd zó veel namen moeten bedenken, dat ik werke lijk niet meer zou durven zeggen welke de eerste was," klonk het als een soort verontschuldiging op de vraag naar zijn eerste successen. „Ik weet nog wel, dat ik vijftien be stellingen kreeg op dat ene model en dat is eigenlijk het beste bewijs van een succes. Vijftien of achttien bestel lingen op een bepaald model vormt na melijk wel het grootste succes, dat je kunt hebben, terwijl een bestelling van acht stuks maar een heel matig succes voor je creatie betekent." Wat betreft het idee, dat het type van de Nederlandse vrouw zich over het algemeen moeilijk kan kleden met de typische Franse modellen, waarin Charles Montaigne ondanks zijn Neder landse nationaliteit nogal sterk is, meende Montagne dat voor iedere vrouw, Frangaise of Nederlandse, be paalde modellen zijn weggelegd en dat dit niet zozeer afhankelijk is van de lijn van de vtouw alswel van de manier, waarop een model wordt uitgewerkt. Met andere woorden dus, dat een goed vakman altijd wel in staat kan zijn om een ontwerp, dat op zich misschien een uitgesproken Franse lijn heeft, ook voor de Nedexdandse vrouw, die veel al anders is gebouwd, geschikt te ma ken. En als een soort bewijs en tevens uit vloeisel van dit standpunt gaat Charles Montaigne nu op 1 April in Amsterdam de „Académie Charles Montaigne" ope nen, een soort modevakschool, waar zowel de gespecialiseerde als de leek onder deskundige leiding van mevrouw Van Asperen, die zelf haar opleiding in Parijs heeft genoten, de echte, oorspron kelijke Franse ontwerpen kunnen ver vaardigen aan de hand van gemaakte patronen: een nieuwe manier om zélf een japonnetje van de haute couture te vervaardigen! De voorjaarsshow, die Charles Mon taigne te Amsterdam heeft gehouden, was er overigens een van het verkwik kende soort; vogels zongen er in alle mogelijke toonaarden hun hoogste lied: van de „arend", de „kanarie", de „blauwe vogel" tot de „pelikaan" aan toe.... Overbodig te zeggen, dat Mon taigne dit seizoen het thema „vogels" als motief heeft gekozen voor de bena ming van zijn ontwerpen, in tegenstel ling met Fath en Dior, die het bij de bloemen hebben gehouden. Ieder seizoen nemen de mode-ontwer pers ingevolge een ongeschreven wet namelijk een bepaald thema als onder werp. En om dan ditmaal eens heerlijk on zakelijk, onpractisch en misschien on verstandig te zijn, verplaatsen we ons even midden in de vrolijke vogelwereld van Montaigne en vliegen weg met een van zijn successen „le goéland" (de zee meeuw) van het geliefde marineblauw met wit piqué. J. S. Het Instituut voor Huishoudelijke Ad viezen dat zetelt in Den Haag, heeft zijn waarborgmerk verleend aan twee ge bruiksvoorwerpen. Wij lezen in het blad van het Instituut, dat de Hawkins uni versal pressure cooker, ofwel de druk pan of snelkookpan, zoals de Hollandse naam al zegt, het koken versnelt. De pan is bijna geheel afgesloten, zodat de stoom niet naar willekeur kan ontwijken als de inhoud het kookpunt van water heeft bereikt. Daardoor komt het dat tijdens het verdere verhitten de tem peratuur stijgt boven het kookpunt van water, terwijl er in de pan een overdruk ontstaat. De verhoogde temperatuur is het geheim van het snellere gaar wor den: in ongeveer een derde van de nor male kooktijd. Het gewichtje, dat de kleine stoom- opening van de pan zó afsluit, dat in stelling op de vereiste temperatuur plaats vindt, is volgens aanwijzingen van het Instituutslid, mevr. Kingma Boltjes belangrijk verbeterd. De gewich ten zijn los verkrijgbaar: bezitsters van Het was voor Utrecht zeker een novi teit, dat mej. J. Hermsen uit Apeldoorn vorige week haar cursus in het bloem schikken, van zeven lessen, begon, wel ke nu wekelijks gegeven wordt op Vrij dag van 35 en van 79 uur in het Domhötel. Het begon heel eenvoudig. Een bolletje veenmos, met bloemdraad vastgezet op een biervieltje, kleine tak jes groen of varen om het bolletje en daarin de bloemen narcissen, hya cinten en andere bolbloemen welke ook weer werden vastgezet met anjer draad. Mej. Hermsen volgde de Japanse bloemschikmethode. Dat wil zeggen, dat er een oneven aantal bloemen wordt gebruikt. De Japanse stijl wint steeds meer veld, naast de Biedermeyer- stijl en de moderne stijl. De Japanners beschouwen de bloemen als symbolen van het leven en zij schikken ze ook als zodanig. De eerste bloem, welke zij in ëen bakje of in een vaasje schikken, is de Hemel. Zij is lang en het hart is naar de beschouwer toegewend. Dan volgt de Aarde, de bloem, met zeer korte sten gel, die tegenover de Hemel wordt ge plaatst. Daartussen weer worden in verschillende lengten de „mensen" ge plant. Tegenover de aggressieve mens stellen de Japanners de vredezoekende. Zij beiden vinden hun symbool in de bloemen. De bloemstukken spreken voor de Japanners een taal. Daar gaan zij ook van uit bij het combineren van soorten bloemen. Eén zo'n combinatie is die van bamboe en dennetakken en bloesem, waarin de wens vervat is voor een ge lukkig leven. De Japanners hebben de gewoonte, voor de schikking de gewassen zo lang durig en ver door te buigen, dat zij de gewenste kromming hebben. Zij gebrui ken bij het opsieren veel onkruid, mos sen en planten. Wat de Biedërmeyerstijl betreft, deze wordt nog slechts gevolgd door het sa menstellen van bruidsbouquetten of cornets, mandjes met bloemen. Alle bloemen worden hier zo laag opge werkt, dat er alleen maar bloemen en geen groen te zien zijn. De moderne stijl volgt de Japanse methode, wat de ver houding en het evenwicht aangaat. Wilt u weten welk kleuren u het best bij elkaar kunt voegen, kijk dan naar de natuur zelf. Ieder seizoen heeft haar eigen combinaties: het voorjaar: crème, zachtrose, lichtblauw en lichtgroen; de zomer: geel, rood, oranje, blauw en groen; de helfst: bruin, roodbruin, geel bruin en terra en de winter: donker groen, grijsgroen en wit. De verhou ding van de kleuren is heel belangrijk. Het verdient aanbeveling in een ge mengd bouquet de kleuren als volgt te verdelen: Geel- rood - oranje: 3:5:8; geel - blauw - groen: 3 8 11; rood - blauw - violet: 5 8 13. De kleuren moeten ook niet storend zijn. Geel, rood en oranje hebben een opwekkende werking. De koude, kal- mende kleuren zijn blauw, indigo of violet. Groen is de evenwichtskleur. En indien u aan een vriend of vrien din een bouquet bloemen wilt geven, dan kunt u kiezen uit de vele bloemen, welke een symbolische betekenis heb ben. Jasmijn is de bloem van de vriend schap, de naastenliefde. De meidoorn spreekt van hoop, de lotus van welspre kendheid, de waterlelie van rust, de roos van de liefde, de olijf van de vrede. De tinten spreken evenzo een taal van on schuld en trouw (wit en blauw), van boetvaardigheid en hoop (violet en groen) en van alle gevoelens, welke leven in de mens. Als u zo de bloemen beziet, voodat u ze gaat schikken, dan zullen ze u nog meer vertellen. Dit is een bloemstukje volgens de Japanse me thode geschikt. U kunt zien hoe sierlijk de lijn is: van hemel tot aarde en alles wat groeit er tussen in. Links op de foto: mej. Hermsen. (Foto U. N.) het oude model kunnen er desgewenst een nieuw bijkopen, dat dan gebruikt kan worden voor gerechten, die gemak- -kelijk overkoken (bijv. erwtensoep). De pan is voorzien van een smeltvei- ligheid die ongelukken voorkomt als door een of andere onvoorziene storing de pan te warm zou worden. Een tweede groot gemak is, dat de pan niet zwaar in de hand is. Deze snelkoker heeft een di-ieledig voordeel, n.l. de tijdwinst, de brandstof- besparing en de winst aan voedingsstof fen, mede door de grotere smakelijkheid van de gerechten. De importeur is de N.V. R. Stokvis en Zn., Keizersgracht 313 C, Amsterdam. De prijs is 49 voor de 4 liter pan, ter wijl ook 5, 6, 9 en 14 liter pannen in de handel zijn. Op de naaicursus voor blinden in Den Haag is met veel succes een naald- en draadwonder gebruikt, dat dient om een draad in een naald te steken. Het is geschikt voor naalden no. 3 tot no. 7 en voor alle soorten naaigaren en dunne stopwol. Het gehele apparaat (ook wel „Hexe" genaamd) is vervaardigd van plastic. Het gebruik is zeer eenvoudig. De naald wordt met het oog naar beneden in een trechtertje geplaatst, de draad achter het trechtertje in het daarvoor bestemde gleufje gelegd, zodanig, dat aan de ene zijde van het apparaatje de draad korter is dan aan de andex-e. Dan drukt men het pedaaltje onder de trech ter een keer langzaam neer en laat het weer los. De draad is nu door het oog van de naald en een gaatje onder in de trechter geduwd en steekt als een lusje naar buiten. 1. Laat uw bloemen voor u ze verwerkt eex'st enkele uren optrekken. 2. Vóór men de bloemen gebruikt, snij- de men ze eerst af, zodat de stelen makkelijk water kunnen opnemen. 3. Gebruik voor uw bloemen geen be werkte of beschilderde vazen of schalen. De vaas of schaal moet zijn als de - lijst om een schilderstuk, dus een voudig, andei-s komen de bloemen niet tot haar recht. 4. Zet uw bloemstuk 's nachts op een koele plaats; laat het vooral niet op een slaapkamer staan, want bloemen scheiden 's avonds en 's nachts kool zuur af en nemen de zuurstof op. 5. Hebt u een bloemstuk mooi ver werkt en bent u over het resultaat tevreden, verander het dan niet meer. DAPHNE Gebeurt het u ook wel eens, dat u een klein beetje aardappelen van de warme maaltijd overhoudt Jammer om weg te doen en te weinig om de volgende dag als puree te geven. Maar de aardappel is een makkelijke klant door de neutrale, weinig uitkomende smaak. Daardoor kun nen wij er allerlei pikante gerechtjes van maken, die heerlijk zijn op of bij de boterham of die het altijd weerkerende nagerecht heel goed eens kunnen ver vangen. Aardappelschclpcn. Van de overgebleven aardappelen puree maken (liefst direct na de maaltijd, daar het moeilijk is van koud geworden aard appelen een puree zonder klontjes te maken). Deze puree vermengen met geraspte oude kaas. fijn gesneden ham, gebakken uien of fijngehakte peterselie/selderij De massa op smaak afmaken met wat aroma en dan in schelpen overdoen, af maken met paneermeel en kleine klontjes boter. De schelpen in de oven vlug bruin laten worden (bovenwarmte). Restjes vlees of vis kunnen hierin ook heel goed verwerkt worden. Aardappelkoekjes. Een massa maken als voor aardappel schelpen, er koekjes van vormen, deze in paneermeel wentelen en ze vlug in boter of vet aan beide kanten bruin bakken. Voor het bakken in frituurvet is het no dig, de koekjes die in paneermeel gewen teld zijn, nog door losgeklopt eiwit en paneermeel te halen. Gestoofde aardappelschyfjcs. De gekookte, koude aardappelen in niet al te dunne schijven snijden en in een vuurvaste schotel doen. Tussen en op de aardappelschijven gebakken ui en uitge bakken blokjes spek leggen (met wat spekvet). De schotel dichtdekken en in de oven heet laten worden. Wie niet over een oven beschikt kan het in een braad pan op het gas doen. Op het laatst aan dit gerecht fijnge hakte peterselie toevoegen. Aardappelslaatje. 50 gr. gekookte aardappelen, olie, azijn, (augui-kjes uit het zuur), zout, peper, mosterd, fijn gehakte petei'selie en fijn gehakte ui. Dunne schijfjes aardappel vermengen met olie, azijn, (fijn gehakte augurkjes) wat geraspte of fijn gehakt ui, peter selie en kruiden (en met wat mayonnaise). Door de sla kunnen resten groente, vlees of vis gemengd worden of een of andere rauwe sla. De sla kan bedekt worden met mayonnaise en gegarneerd worden b.v. met kropsla, tomaat, komkommer, partjes hardgekookt ci, augurkjes. bij het schillen van uien uw ogen niet behoeven te tranen? Wanneer u na melijk de uien onder water houdt bij het schoonmaken of wanneer u ze bij een brandend fornuis of gasstel pelt en snijdt, verliest het gas van de uien zijn prik kelende werking, dat anders altijd op de ogen slaat. de zo moeilijk te verwijderen le- vertraanvlekken na een behandeling met sodawater verdwijnen? Wanneer de vlekken daarna gebet zijn met azijn, dienen ze met schoon water te worden nagespoeld. .het stx-omende water uit een dol- gewox-den kraan gestuit kan worden door een aardappel vast tegen de kraan te drukken? U kunt dan rustig de komst van de loodgieter afwachten! ....Grote boeketten bloemen in een pul langer mooi blijven als u een aspi rientje in het water oplost? Op de Floi-a 1953 bloemen door het publiek kunnen worden gekocht op een veiling-in-miniatuur, waar alles precies gaat als op de grote veiling in Aals meer, met veilingklok en veilingmeester incluis? ADVERTENTIE De debatten, die deze week in de Twee de Kamer over de Zondagsviering zijn gevoerd, hebben velen met grote belang stelling gevolgd. Wat de inhoxid van het wetsontwerp betreft, daarover hebben wij enige tijd geleden in deze rubriek geschre ven. Het is interessant om te weten, dat kort geleden hetzelfde onderwerp ook ter sprake is geweest in het Engelse Parle ment. Daar ging het om de vraag of men in Engeland de Zondagsviering zal wijzi gen in de vorm zoals die op het vasteland van Europa gebruikelijk is. Deze wijziging zou in de praktijk hierop neerkomen, dat er ook in Engeland op de Zondag sportgebeurtenissen en toneel voorstellingen kunnen worden gehouden. De Labour-afgevaardigde John Parker deed daartoe een voorstel. Dit voorstel werd ingediend op een Vrijdag, de dag waarop veel paidementsleden, die ver van Londen wonen, gewoonlijk reeds voor het weekend naar huis vertrokken zijn. Maar deze keer was het anders: meer dan de helft van de afgevaardigden was op die bewuste Vrijdag aanwezig. Dat alom in Engeland de Zondagsviering „een brandende kwestie" blijkt te zijn, bleek ook uit de hondei'den brieven, die de afgevaardigden van hun kiezers uit alle districten hadden ontvangen, waarin er op aamgedi-ongen werd om op het voorstel van Parker niet in te gaan. Daarnaast wa ren er natuurlijk ook, cue dit plan heftig verdedigden. Het voorstel werd verworpen met een stemverhouding van 4 tegen 1. De direc teur van het Hervormd persbureau, die de discussies over dit ontwerp in het Lager huis gevolgd heeft (uiteraard ook in ver band met de analoge besprekingen in onze Tweede Kamer), zegt, dat men zich over deze uitslag niet behoeft te verwonde ren. Er kwam sterke oppositie vooral van de kant van het „Genootschap voor Zon dagsheiliging" („Lord's Day Observance Society"). Dit Genootschap argumenteerde uit de aard der zaak tegen het toelaten van sportevenementen en toneelvoorstellingen op grond van het Bijbelse gebod omtrent de Sabbat. Men vreesde ook nadelige beïnvloeding van de kei-kdiexisten en in het algemeen voorzag dit Genootschap weinig heil in een losser maken van de strenge Zondags voorschriften. Maar achter de bezorgdheid en bedenkingen van dit Genootschap stond ook de ernstige overweging, dat het met 'het natuurlijk levensrhythme in overeen stemming is, wanneer één van de zeven dagen der week anders is, als de overige zes. In het Lagerhuis ontbrak het dan ook niet aan sprekers, die met grote klem de handhaving van de huidige Zondagsbeper kingen op Christelijke gronden bepleitten. Het moderamen van de Generale Synode der Nederlands Hervormde Kerk heeft zich met een brief gericht tot de kerkeraden en predikanten naar aanleiding van het her stel der bisschoppelijke hiërarchie en de Aprilbeweging van 1853. Daarin wordt er aan herinnerd, dat het herstel der bisschop pelijke hiërarchie in 1853 een zaak is ge weest, die hervormden slechts terzijde aan ging, omdat zij een kwestie betrof van in terne Rooms-Katholieke aard, en wel de bestuursinrichting der Rooms-Katholieke Kerk. Een nieuw dogma, dat voor niet- Rooms-Katholieke Christenen een oproep of een uitdaging zou inhouden, werd niet afgekondigd. Niettemin, aldus deze brief, heeft de reformatie de Rooms-Katholieke bestuursinrichting afgewezen. De Synode bestrijdt voorts op Bijbelse gronden het gezag en de positie die de R.K. Kerk aan haar bisschoppen toekent. Met betrekking tot de „Aprilbeweging" van 1853, die leidde tot een omvangrijk Px-otestants protest tegen het herstel der bisschoppelijke hiërarchie, wordt in dit synodaal rondschrijven opgemerkt, dat het ontwaken van het Protestants bewustzijn op zichzelf gewaardeerd kan worden, doch dat tegenover veel, wat in die dagen ge zegd en gedaan is van Protestantse zijde, niet dan met de grootste reserve kan wor den gestaan. De Synode distanciëert zich van wettelijke maatregelen, die destijds zouden moeten dienen om het protestan tisme te beschermen en het Rooms-Katho- licisxne te belemmeren en meent, dat alleen een wezenlijk reformatorisch leven in de Hervormde Kerk het passend antwoord moet zijn op de opbloei van het Rooms- Katholicisme. Niettemin wekt zij op tot waakzaamheid, nu in een aantal, met name genoemde Rooms-Katholieke landen, het totalitair karakter van de R.K. kerk dui delijk naar voren komt en de R.K. Kerk uitspraken en acties die de vrijheid van godsdienst en geweten aantasten, in feite nimmer heeft gedesavoueex-d. Het modera men der Synode wil zich hierbij niet laten leiden, door de gedachte, dat in afzien bare tijd moet worden gerekend met een meerderheid der Rooms-Katholieken in het parlement, maar 't verzet zich tegen de bevoogding, die te zien is, waar in het openbare leven Rooms-Katholieken in overheidsfuncties werkzaam zijn en die steeds meer regel schijnt te worden. Het schrijven herinnert in dit verband bijvoox-- beeld aan de bepalingexx ten aanzien van openbare leeszalen en aan een enkel met name genoemd feit in het Zuiden van het land. „Intussen, de onvruchtbaarheid dei- Aprilbeweging kan een waarschuwend voorbeeld zijn", aldus dit schrijven. „Onze taak is om een krachtig leven in de Her vormde Kerk te ontwikkelen en te streven naar hei-stel van de verdeeldheid van het Protestantisme, waartoe het verval van de Nederlands Hervormde Kerk door en na 1816 mede heeft geleid". Zo zag de afgevaardigde George Thomas de Zondag als dag van bezinning en rust en daarom als een bolwerk tegen de duistex-e machten die de mensheid bedrei gen. Het argument van de voorstanders van het voorstel van Parker, dat toneel voorstellingen en sportgebeurtenissen in andere landen zijn toegestaan, zonder dat daardoor het kerkoezoek in gevaar wordt gebracht, werd afgewezen. De tegenstan ders brachten statistisch materiaal naar voren, waaruit allerminst bleek, dat in andere Europese steden het kerkbezoek minstens even goed zou zijn als in Londen, waar de Zondagswet geen publieke ver makelijkheden toelaat. Intussen, het voorstel is niet verworpen, alleen tengevolge van de aangevoerde ar gumenten van Christelijke kant. Ook niet, omdat de zo stex-k gewortelde Engelse tra ditie in alles, wat er nu eenmaal is, de doorslag zou hebben gegeven. Men moet in het oog houden, dat de Engelse ver houdingen zich in verschillende opzichten nu eenmaal niet met die in andere landen laten vergelijken. Een sport- en schouwburgvrije Zondag heeft in Engeland een geheel andere zin. Immers, het grootste deel van de sport lieden zijn beroepsspelers, die vijf of zes dagen werken en daarom de Zondag, evenals andere werkers, gebruiken voor rust. Sport is voor hen geen ontspanning, maar broodwinning. Elke stad heeft haar eigen voetbalclub, die uit professionals bestaat. Zij vormen vaak naamloze ven nootschappen of iets van dien aard; in elk geval streven Zij dikwijls volkomen econo mische doeleinden na. Beroepsspelei-s wor den door de ene club aan de andere ver kocht, dikwijls voor zeer hoge bedragen. Zo is het gesteld met de cricketsport, een vooral in Engeland veel beoefende sport, met ruitersport en motorrenners en daar om zijn er ook bijna dagelijks belangrijke sportgebeurtenissen. Deze sportmen zelf zijn daarom vóór handhaving van de hui dige bepalingen. Zo staat het ook met het theater. Ook hier zijn het dikwijls de toneelspelers, die de tegenwoordige Zondag willen behouden. Zij arbeiden gewoonlijk niet bij schouw burgondernemingen met een wisselend speelplan, maar in gezelschappen, die vaak weken, maanden en soms een jaar lang hetzelfde stuk opvoeren. Deze gezel schappen reizen dagelijks van stad naar stad. Zij werken dus ingespannen zes da gen achtereen, met op enkele dagen twee voorstellingen. De enige mogelijkheid om tot rust te komen, is ook voor hen de vrije Zondag. Om al deze dingen ligt de situatie in Engeland wel iets anders als bij ons. ADVERTENTIE VITAMIN CREAM De rijke oliën doen wonde ren voor ouderdomslijnen, rimpels en verslapping van de huid. Zelfs na slechts een week valt een opmerkelijk verschil waar te nemen. De directie van het vogelpark Avifauna te Alphen aan de Rijn heeft in een com muniqué gereageerd op enkele uitlatingen in rapporten die de bewindvoe'rders voordat definitieve surséance van betaling was verleend aan de Haagse rechtbank hebben overgelegd. De directie erkent dat door „te snelle gx-oei en ontwikkeling" in derdaad fouten zijn gemaakt. Het verwijt dat zij niet over voldoende vakbekwaam heid beschikt wijst zij af. De enige „vak school" waar men kan leren een dergelijk bedrijf te leiden is volgens haar Avifauna zelf. „De punten welke door bewindvoerders feiten worden genoemd in een cynische zakelijke beschouwing zouden heel anders gesteld zijn indien het wezen van Avi fauna beter begrepen was geworden", zegt de directie verder. „De in een periode van drie jaar opgebouwde goodwill is door de rapporten in één slag vernietigd. Er is ge sproken over een verlies van bijna een millioen gulden in deze drie jaren. In deze verliespost is echter bijna negenhonderd duizend gulden begrepen voor afschrijvin gen en interne renteboekingen. Er is in Avifauna een bedrag van bijna f 1.400.000 geïnvesteerd. De op het ogen blik te betalen schuld bedi'aagt ruim f 700.000. In dit bedrag zijn begrepen de hypotheken en bankschulden. Er zijn nu geen verdere investeringen meer nodig. Tenslotte zegt de dii-ectie dat Avifauna in moeilijkheden is gekomen door het slechte weer gedurende het seizoen 1952 en door de snelle daling van de conjunc tuur. In 1951 had Avifauna een omzet van f 1.800.000, voor 1952 was eenzelfde omzet geraamd. De uiteindelijke omzet was echter f 800.000. minder. Op 4 April zal Avifauna weer geopend worden.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 7