„Les dames du Bois de Boulogne" mislukt essay
Uitgaan in Haarlem
Première van Sutermeisters
opera „De Toverfluit
Agenda voor
Haarlem
Zonder
vaart niemand wel
^Hoe is het ontstaand
I. KAN
Een Eeuw Geleden
Een sprookje in Antwerpen
Geloofwaardigheid in kiem gesmoord
3
Tram aangereden en toch
een rijbewijs gekregen
Mogelijkheden der filmtaal
bij Norman Mc. Laren
Koningin en Prins naar
Denemarken en Noorwegen
Dit woord: HANSOP
Kerkelijk Nieuws
Geluk eerst dan
met een ring van KAN
Uit de Opregte Haarlemsche
Courant van 29 Maart 1853
VRIJDAG 2 7 MAART 19 53
Wellicht herinneren onze lezers zich wat
wij ruim een jaar geleden schreven over
een ontmoeting te Heemstede met de Zwit
serse operacomponist Heinrich Sutermeis-
ter en mogelijk staat hun nog iets voor de
geest van het artikel dat wij voordien
reeds gewijd hadden aan diens vRaskolni-
koff', naar aanleiding .van een muzikale
lezing van deze opera in particuliere kring.
Een en ander had ons de indruk gegeven,
dat we in deze Zwitserse componist iemand
konden zien, die in de evolutie van de
opera een belangrijke rol vervult, iemand
die met rasecht theaterinstinct begaafd en
als kunstenaar en denker open staande
voor de problemen van deze tijd de for
mule zou weten te vinden om het opera
genre in nieuwe, algemeen aanvaardbare
banen te leiden, zoals trouwens ook ge
poogd wordt, door Benjamin Britten, Carl
Orff, Gian-Carlo Menotti en anderen.
Onze Nederlandse Opera te Amsterdam
heeft ons echter nog geen gelegenheid ge
boden een van Sutermeisters composities
aan de practijk te toetsen en daar het ons
een geval van belang leek, zijn we verle
den Zaterdag te Antwerpen in de Konink
lijke Vlaamse Opera de première gaan bij
wonen van „Het tovereiland" van de jonge
Zwitserse meester. Enkele jaren geleden is
door de K.V.O. reeds met succes Sutermeis
ters „Romeo en Julia" opgevoerd. Evenals
voor dit werk heeft de componist het li
bretto van „Het Tovereiland" zelf samen
gesteld naar gegevens van Shakespeare.
Het stuk is namelijk een vrije bewerking
van diens zwanezang „The Tempest"
(Storm). Men zit met deze opera dus vol
ledig in de sfeer van het sprookje, in het
ADVERTENTIE
VRIJDAG 27 MAART
Concertgebouw: Concert HOV, 8 uur.
Frans Halsmuseum: Tweede concert van
„Die Haerlemsche Musyckcamer", 8 uur.
Palace: „Tarzan en de Wazuri diamanten",
14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Geluidsbar
rière", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. City: ..Alarm
bij de kustwacht", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
Spaarne: „Luchtduivels boven de Pacific",
14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De eer
biedwaardige lichtekooi", 18 jaar, 7 en 9.15
uur. Lido: „De avonturen van captain
Clark", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Er
kan nog meer bij14 jaar, 8.15 uur.
Rembrandt: „Zondige levens", 18 jaar, 7 en
9.15 uur.
ZATERDAG 28 MAART
Stadsschouwburg: ..Fientje Beulemans"
(Rotterdamse Comedie), 8 uur. Palace:
„Tarzan en de Wazuri diamanten", 14 jaar,
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Geluidsbar
rière", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. City:
„Alarm bij de kustwacht", 14 jaar, 2.15, 4.30,
7 en 9.15 uur. Spaarne: „Luchtduivels boven
de Pacific", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans
Hals: „De eerbiedwaardige lichtekooi", 18
jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Lido: „De avon
turen van captain Clark", 18 jaar, 2, 4.15, 7
en 8.15 uur. Minerva: „Er kan nog meer
bij....", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rem
brandt: „Zondige levens", 18 jaar, 2, 4.15, 7
en 9.15 uur.
rijk der ongebreidelde fantasie, in het tij-
deloze der meest krasse verbeelding,
waarin alle besef der werkelijkheden opge
lost wordt. Wel een groot contrast met de
realiteit en haar benauwende suggesties
van de „Raskolnikoff" naar het gegeven
van Dostojefski! Maar de romantiek van
Shakespeare schijnt het eeuwige leven te
hebben en vormt tevens een rijke bron
voor de opera, die toch zo graag in het
romantische vaarwater dobbert, ten be
lieve van het publiek dat daar lang niet
afkerig van is.
Ook verrassend kijkspel
Met dat al is Sutermeisters „Tovereiland"
een opera „a grand spectacle" geworden,
die naast de hoge muzikale eisen, die zij
stelt (vooral de koren hebben een buiten
gewoon zware en zeer omvangrijke laak)
de regie voor problemen plaatst, die slechts
in modern toegeruste operatheaters op te
lossen zijn. En zo is het stuk dan tevens te
genieten als een verrassend kijkspel.
Maar aan verrassing op muzikaal ge
bied laat Sutermeister het ook niet ont
breken. Direct bij het begin al. Het werk
is reeds een hele lijd aan de gang eer het
orkest begint mee te doen. Verre koren
vormen aanvankelijk de begeleiding, waar
op de toneelzang zich recitativisch ontwik
kelt. Soms wordt deze ook onderbroken
door korte parlando's die ongemerkt weer
overgaan in gezongen recitatieven, die we
wegens hun rake zegging en quasi lyrische
uitbreiding beter als spreek-gezang" kun
nen betitelen. Deze werkwijze komt met
de nodige variatie in het stuk meermalen
voor. Maar het orkest verwerft ook zijn
rechten en kan zich overal in de intermezzi,
tussen twee taferelen in, duchtig laten gel
den, kennelijk is getracht om het melodi
sche element alle kans te geven in de zang
partijen en door geregelde afwisseling van
stijl de belangstelling levendig te houden.
Sutermeister schuwt niet in zijn parti
tuur het allernaiefste volkswijsje in te
lassen of melodievormen aan te wenden
die sterk aan Mendelssohn doen denken.
Maar als eenmaal zo'n thema er staat, kan
de componist niet nalaten er variaties op
te maken die een interessant muzikaal ver
loop hebben.
Breed aangelegde en warm-lyrische
aria's ontbreken evenmin; de prachtige
bariton Bert Roelants (Alonso) en de no
bele bas Coen Jochem (Prospero), doch
vooral ook de zeldzaam mooie sopraan An
drea Nevy (Miranda), hadden aan derge
lijke passages een dankbare opgave. De
lichte sopraan Henriëtte Mandel, als de
luchtgeest Ariël, mocht een haar passende
partij vervullen. Ook de tenor Sandor
Boissière (Ferdinand) kreeg zijn lyrische
kansen. Sutermeister heeft bovendien het
groteske en het komische element dapper
uitgebuit. Het monster Caliban (ongewij
zigd uit „The Tempest" overgenomen) is
muzikaal zeer origineel uitgebeeld, welke
treffende typering door de prestatie van
de sonore bas Albert le Roy in scherp re
liëf kwam te staan. De beide narrenfiguren,
Trinculo en Stefano, (Marcel Ost en Frans
Meesters), ook rechtstreeks aan Shake
speare's werk ontleend, zorgen voor de
grappige intermezzi en wel in een zeer
aparte, puntige stijl. De karakteristieke
behandeling van de koorgroepen (hovelin
gen, matrozen, élfen, furieën, enzovoorts)
is verder zo verscheiden mogelijk.
Zo is de partituur van Sutermeister even
kakelbont, als men het van een Shake-
speare-feeërie maar verwachten kan. En
men krijgt de indruk, dat de componist
dat alles met gemak en handigheid heeft
weten te realiseren, soms wel een beetje
al te gemakkelijk, zoals bijvoorbeeld in de
slot-appotheose, die lang uitgesponnen
wordt op een obstinaat rhythmisch motief
zonder boeiende kracht, maar dan gelukkig
uitloopt op een bezielde, koraalachtige me
lodie, die het in een pompeus unisono wèl
doet en waarvan men de betekenis uit het
voorafgaande reeds kent.
Enig in tie wereld
De muzikale leiding van deze première
was veilig toevertrouwd aan Johannes den
Hertog, die toen ik hem na afloop feli
citeerde met de heerlijke klank van zijn
orkest glunder ten antwoord gaf: „Onze
ADVERTENTIE
GOOD C
mensen musiceren met hun hart!" De scè-
nische montering was het werk van de
regisseur Anton van de Velde, die in dit
fantastische sprookje een kolfje naar zijn
hand had en dan ook suggestieve toneel
beelden wist te bereiken en klaarheid te
scheppen in de veelheid van acterende fi
guren en groepen, waaronder ook het illus
tratief medewerkend ballet dient te wor
den gerekend.
Ten slotte zij vermeld, dat het stuk ge
geven werd in een vlotte Nederlandse ver
taling. De componist was bij de première
aanwezig. Hij kwam rechtstreeks uit Lon
den, waar op 12 dezer voor het eerst
zijn „Romeo en Julia" gegeven werd, van
welke uitvoering hedenavond een radio
uitzending door de B.B.C. (derde program
ma) gegeven wordt. Sutermeister was vol
lof over de montering van zijn „Tover
eiland" door de Antwerpse Ópera. Hij
meende zijn indrukken te kunnen samen
vatten met te zeggen, dat hij er compleet
de geest van Shakespeare in weergevonden
hacl. Oook uitte hij zijn bewondering over
het feit dat de K.V.O. zoveel modern werk
durft te geven. Opsommende dat kort ach
ter elkaar een opera van Britten, één van
Menotti en zijn „Tovereiland" voor het
publiek gebracht werden alles met de
eigen krachten van het gezelschap en
volgende week een Wagnerfestival ingezet
wordt (met „Parsifal" en de volledige
„Ring"), kwam hij tot de conclusie dat,
wat daar in Antwerpen gebeurt énig is in
de wereld.
We namen afscheid, doch vonden elkaar
de volgende dag terug in de K.V.O. bij een
opvoering van „De Consul" van Menotti.
Doch hierover nog een en ander in een
volgend artikel. JOS. DE KLERK
Ongeschikte militaire chauffeur
berecht
De krijgsraad te velde-Oost heeft een
21-jarige soldaat J. G. uit Grijpskerke ver
oordeeld tot een maand hechtenis voor
waardelijk met een proeftijd van één jaa*-
en intrekking van zijn rijbewijs voor de
tijd van een jaar omdat hij vorig jaar op
de Veluiwe met een door hem bestuurde
militaire auto, bij het passet en van een
paard en wagen een verkeerde manoeuvre
had gemaakt. Zijn auto sloeg met de laad
bak tegen een boom. Een soldaat, Blom,
die in de laadbak zat, werd gedood.
De auditeur-militair eiste drie maanden
voorwaardelijke hechtenis met, een proef
tijd van twee jaar en oefende ernstige cri-
tiek op het feit, dat er niet meer gebruik
wordt gemaakt van het psycho-teehnisch
bureau van de landmacht. Mensen als deze
beklaagde zouden dan geen chauffeur zijn
geworden. Hij is volkomen ongeschikt om
auto's te besturen.
Beklaagde zelf zeide, ernstige fouten te
hebben gemaakt tijdens het rij-examen,
hij was op een tram ingereden en had toch
zijn rijbewijs gekregen.
Beklaagdes raadsman noemde de voor
opleiding van chauffeur zeer gebrekkig.
Wegens tekort aan chauffeurs moest hij
met dertig lesuren binnen vier maanden
worden klaargestoomd.
Op Zaterdag 28 Maart zal te Vught in het gemeentehuis het door Arnoud Paashuis
geschilderde schilderij van Koningin Juliana tijdens een korte plechtigheid worden
onthuld. De kunstschilder en glazenier Paashuis, die enige tijd geleden van het
Vughtse gemeentebestuur opdracht ontving tot het schilderen van een portret werd
door de Koningin op Paleis Soestdijk in de gelegenheid gesteld enige schetsen van
de Vorstin te maken.
De Haarlemse Kunstgemeenschap deed Donderdagavond in het Rembrandt-theater
een aantal films draaien, die in de normale roulatie niet verschijnen, waaronder ..Les
Dames du Bois de Boulogne" van Robert Bresson. Het aardige Franse boekje „Histoire
du cinema", dat de geschiedenis van de film in kort bestek behandelt, noemt de film
een essay. Die karakterisering is niet slecht gekozen. Ik zou er alleen een adjectief
aan toe willen voegen: een niet geslaagd essay. Met de beste wil van de wereld heb
ik in deze film van Robert Bresson, die met ,.Le journal d'un cure de campagne zich
ten on-ent een naam verwierf, oeen elementen kunnen ontdekken, waarmee de fy-rn-
kunst gediend zou zijn. Ik. vind de film een technisch, toneelmatig werkstuk, vervelend
van sfeer decadent van inhoud en zonder dat vonkje inspiratie, dat haar zelf nog
visueel aantrekkelijk zou maken. De inleider tot deze film zegt in het programma,
dat het de atmosfeer is. die het karakter en de diepgang van het erin verwerkte drama
bepaalt. Niet de handeling wordt op de. voorgrond geschoven. De tragedie van het
menselijk conflict van „Les dames du Bois de Boulogne" is opgebouwd uit stemmingen
en intonaties van reële gebeurtenissen zoals een nocturne van Chopm, een ets van
Degas een impressionistisch schilderij, zegt de inleider. Daar kan men het allemaal
mee eens zijn. maar de opbouw is de uitwerking nog niet en in de opbouw bleef dan
ook de uitwerking van „Les dames du Bois de Boulogne steken.
De geschiedenis, die Bresson in zijn film
behandelt, komt neer op het volgende. Een
jonge weduwe krijgt niet meer de ver
langde genegenheid van haar minnaar. Ze
neemt gedesillusioneerd wraak. Een danse
resje uit een nachtclub brengt zij in een
betere omgeving onder. Vervolgens arran
geert zij een ontmoeting in het Bois de
Boulogne van het meisje met de minnaar.
Meerdere ontmoetingen volgen. De min
naar weet niets van het verleden van het
meisje. Hij wordt verliefd. Het meisje
wordt het op hem. De weduwe speelt het
klaar om hen met elkaar te laten trouwen.
Dan pas vertelt zij de minnaar wie hij
heeft getrouwd. Hij verloochent zijn lief
de om die pas weer te hervatten wanneer
het meisje van pure ellende dreigt te ster
ven.
Dit gegeven - men zal het er mee eens
zijn - is niet bepaald hartverheffend, maar
het kan als uitgangspunt van een zielkun
dige verhandeling voldoende stof leveren
voor een indringende analyse, een analyse,
die u meesleept.. Het gaat hem niet zozeer
om de moraal als wel om de geloofwaar
digheid. De decadentie aanvaardt men dan
als een realiteit, als een studie-object. Dat
zat ook bij Bresson voor en vandaar mijn
appreciatie met de kwalificatie essay, die
ik in „Histoire du Cinema" aantrof. Bres
son's film is geen vertelling in de conven
tionele zin. Eerder is het een verhandeling.
Hij gaat te werk met wat het programma
noemt „halve tonen en ondertonen van de
zielkundige schakering". Maar hij maakt de
film er niet geloofwaardig mee. Hij ge
bruikt ze te veel. Er zijn te veel impres
sies, te veel aanduidingen, te veel sugges
ties en vooral te veel onsamenhangende
flitsen van gesprekken, die het woord bo
ven het beeld stellen en het beeld ont
krachten. De dialoog in de film is van
Jean Cocteau. Dat geeft onmiddellijk te
denken. Cocteau moge een veelzijdig man
zijn, hij is even ijdel als groot. Hij dringt
zijn dialoog voortdurend op de voorgrond,
omdat hij voor de film toneel schrijft. Hij
maakt zichzelf - en zijn ijdelheid - niet
aan de film ondergeschikt. Zijn dialogen
achtte hij kennelijk belangrijker dan de
beelden van Bresson. Wel probeerde de
laatste nog te redden wat te redden viel,
maar hij kon zijn spel met zijn sujetten
niet meer vrijelijk spelen. Hij zat vast aan
het woord. Een enkele maal overweegt
slechts het beeld, zoals in de nachtclub
waar de weduwe het danseresje ziet en zij
in haar de geschikte figuur voor haar
wraakoefening herkent. Het blijft echter
ook hier bij een aanduiding. De reden
waarom het danseresje nu de geëigende
persoon voor de revanche is verzuimt
Bresson te vermelden. Zulke verzuimen
zijn er meer. Wij blijven steeds vragen
naar het waarom. Dat is precies de oor
zaak van het mislukken van „Les dames
du Bois de Boulogne". Bresson laat ons
overvloedig gissen zonder de leemten te
vullen. Hij komt niet verder dan een mi
lieuschildering en een karakteraanwijzing,
maar ons medeleven wordt niet opgewekt.
Onbevredigd slaat men de loop der dingen
gade. Blij dat het uit is verlaat men de
bioscoop. Een film is evenwel geen dictee
waarin men voortdurend de puntjes moet
invullen. Zoveel zelfwerkzaamheid wordt
vermoeiend en vervelend op den duur en
zeker wanneer het onder-
f T-i.-i i werp niet tot die macht is
H t I 1 verheven, waarin het de
«lil J moeite loont. Bresson gaf
Vy met zijn halve tonen en
ondertonen minder dan de
helft en minder dan de hoogte. En om die
reden kan ik zijn film niet appreciëren.
Wat de andere filmpjes betreft: uit Ca
nada kwam Norman McLaren met een bi
zarre en excentrieke kleuren- en stre-
pendans, die voor de ogen wervelde tot
men er duizelig van werd. Ze had echter
nog wel zoveel verband met de muziek,
die zij verbeeldde, dat ze tenminste de mo
gelijkheden van de pure filmtaal tot uit
drukking bracht. Disney heeft het al eens
gedaan in zijn „Fantasia" en voor hem de
Duitse avantgarde met Richter en Rutt-
mann aan het hoofd. McLaren gaat veel
gedurfder te werk, buit de effecten nog
meer uit en zinspeelt vooral op uw gevoel
voor humor. Zijn fantasieën op enige lie
deren waarin kippen een grote rol spelen
zijn werkelijk even fraai als grotesk. Zij
spreken van de autonomie van de film
kunst en de beeldenaar, die de filmmaker
is. Zij doen u zien dat het spel met vor
men niet louter behendigheid is noch een
tot in de perfectie gehanteerde techniek.
Ik behoud er goede herinneringen aan, al
zal ik u direct toegeven dat ge het niet
een hele avond moet zien. Ook niet voor
een tweede keer? Wel, ik zag de filmpjes
voor een tweede keer en kon ze heel wat
meer waarderen dan de prestatie van
Bresson, wiens zielkundige mouvementen
bij lange na niet door zoveel spiritualiteit
werden ondersteund.
P. W. Ffij^JSE
Koningin Juliana en Prins Bernhard
hebben het voornemen een bezoek aan De
nemarken en Noorwegen te brengen.
Het bezoek aan beide landen heeft niet
in de eerste plaats ten doel de dank van
het Nederlandse volk over te brengen voor
de door Denemarken en Noorwegen ver
leende watersnoodhulp. Het was reeds
voorbereid vóór de stormvloed van 1 Fe
bruari.
Een bezoek aan Zweden ligt niet in het
voornemen van Koningin en Prins.
Waarschijnlijk zal het Koninklijk Paar
op 13 Mei naar Kopenhagen gaan.
Ik vind het altijd jammer zulke ge
zellige woorden uit de taalschat te zien
verdwijnen. Laatst noemde ik: boeze
laar, thans: hansop. Sinds wij nacht
hemden en daarna pyjama's zijn gaan
dragen, dreigt het nachtkledingstuk
voor kinderen dat wij hansop plachten
te noemen in onbruik te geraken. En
dan is het woord natuurlijk ook ten
dode opgeschreven.
Wat is nu een hansop of zoals wij
eigenlijk moesten schrijven hanssop?
Niet anders dan het wijde, slobberig
zittende gewaad van Hans Sop, een ko
mische toneelfiguur, die zijn naam ont
leende aan de Franse Jean Potage. Zo
heeft het Italiaanse theater zijn Pan-
talone. Een dergelijke figuur is Hans
Worst, eveneens een potsenmaker. Het
typerende kledingstuk van Hans Sop
^kreeg nu de naam van de drager.
Geref. kerken art. 31 K.O.
Tweetal te Utrecht C. P. K. Keizer ts
Groningen en G. Visée te Kampen.
TONEEL EN CABARET
Dagelijks, Poesjenellenkelder Stadhuis: Het
Haags marionettentheater van Don en Ly
Vermeire geeft dagelijks zes voorstellin
gen voor jong en oud. Begintijden: 15, 16,
17 en 20, 21 en 22 uur. „De Varkenshoe
der" naar het gelijknamige sprookje van
Andersen. Van Maandag 30 Maart af her
haling van „De baard van koning Dago-
bert" van Annie Schmidt.
Zaterdag 28 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
De Rotterdamse Comedie onder leiding
van Kees Brusse en Richard Flink geeft
de eerste openbare voorstelling in Haar
lem van „Fientje Beulemans" van Fonson
en Wicheler met behalve de reeds genoem
den Elly van Stekelenburg en Mieke
Flink in de hoofdrollen.
Zondag 29 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
De thriller „Moord bij open doek" van
d' Abbes en Sherie door de Rotterdamse
Comedie onder regie van Richard Flink,
met Jan van der Linden en de onder Za
terdag vermelde acteurs en actrices.
Woensdag 1 April, Stadsschouwburg, 8.15
uur: Het Vrije Toneel speelt „Engelen
zonder vleugels" van Albert Husson, nog
door Cor Ruys vertaald cn geregisseerd.
Met Sara Heyblom, Nell Koppen, Henni
Orri. Willy en Anton Ruys. Wim van den
Brink, Eric van Ingen en Ton van Duin
hoven
MUZIEK
Vrijdag 27 Maart, Stadsschouwburg, 8 uur:
Het Sweelinck-kwartet geeft een concert
voor de leden van de vereniging Geloof
en Wetenschap in de plaats van het Am
sterdams Concertgebouw-kwartet. Er
worden werken van Schubert, Mozart,
Pijper en Ravel ten gehore gebi-acht.
Vrijdag 27 Maart, Concertgebouw, 8 uur:
Negende en laatste V-concert van de
H.O.V. Onder leiding van Toon Verhey
worden uitgevoerd de ouverture „De
barbier van Sevilla" van Rossini, het
Celloconcert van Dvorak cn de Zevende
Symphonie van Beethoven. Solist is de in
Amerika wonende Hongaarse cellist Janos
Scholz.
Vrijdag 27 Maart, Frans Halsmuseum. 8 uur:
Concert door Die Haerlemsche Musyck
camer onder leiding van Andi-é Kaart met
medewerking van Jan Hesrrierg (viool) en
Hans Philips (clavecimbel). Er staan
wei-ken van Vivaldi, Telemann, Hellen-
daal en Bach op het programma.
Zaterdag 28 Maart, Ned. Herv. kerk, Bloe-
mendaal, 7.30 uur: De Matthaus Passion
van Heinrich Schütz wordt onder leiding
van Piet Halsema uitgevoerd door de
Kennemer Oratoriumvereniging.
Zondag 29 Maart, Waalse kerk, 8.15 uur:
Kerkmuziek door Haarlems a-capellakoor
en Remonstrants Kerkkoor onder leiding
van Jan D. Boeke. Uitgevoerd worden de
Matthaus Passion van Schütz en werken
van Pachelbel, Josquin des Prés en Bux-
tehude. Medewerking verlenen de organist
Adriaan Blankenstein en de zangers D.
van Keulen en Kees van der Velden.
Maandag 30 Maart, tuinzaal Concertgebouw,
8 uur: Uitwisselingsconcert door de Bel
gische pianiste Pauline Marcelle. die
composities van Bach. Beethoven, Schu
mann en Prokofieff ten gehore brengt.
Dinsdag 31 Maart, Sionskerk, 8 uur: Scho-
tens Chr. Gemengd Koor geeft onder lei
ding van Geert de Boer een uitvoering
van de Matthaus Passion van Heinrich
Schütz. Medewerkenden zijn de tenor
Frans Miiller, de bariton Harm Wind, de
organist Gosse Kroese en de pianist Henk
Jakma.
Woensdag 1 April, Concertgebouw, 7.30 uur:
De Christelijke Oratoriumvereniging voert
de Matthaus Passion van Bach uit met
medewerking van de H. O. V. en een jon
genskoor onder leiding van Tom de Vries.
De solisten zijn: Jo Vincent, Annie Woud,
Han le Fèvre, Guus Hoekman en anderen.
Het geheel wordt gedirigeerd door George
Robert. Aan het orgel Piet Halsema.
Donderdag 2 April, Concertgebouw, 7.30 uur:
Herhaling van de Matthaus Passion dooi
de C. O. V. (zie Woensdag). Ook Vrijdag
3 April, des middags om 2 uur.
Dagelijks, Grote Kerk, 910 uur: De Zoge
naamde ..Pantoffelconcerten". Bespeling
van het Mullcr-orgel in de door gaskro
nen verlichte oude St. Bavo. Maandag
avond speelt Paul Chr. v. Westering. Van
Dinsdag tot en met Vrijdag zijn ér geen
recitals.
DIVERSEN
Vrijdag 27 Maart, gebouw St. Bavo. 7.30 uur:
Ontspanningsavond van de Algemene
Bond voor Ouden van Dagen met optre
den van de Beierse kapel „De Alpen
jagers" en de 14-jarige zangeres Rita van
Rooden, benevens de goochelaar mr.
Aricro.
Vrijdag 27 Maart, gebouw Domi, Overveen,
8 uur: De heer Tom de Booy houdt voor
Muzen Forum een causerie met vertoning
van film en projectieplaatjes over zijn
expeditie naar het Andesgebergte.
Zaterdag 28 Maart, De Leeuwerik, 8 uur:
„De Garde" (vereniging van oud-leerlin
gen der HBS-b) vertoont onder regie van
Frans Hesmerg het toneelstuk „Vracht
schip de Volharding" van Charles Vildrac.
Na afloop bal met de Dixieland Wan
derers.
Zondag 29 Maart, Frans Halstheater, 10.30
uur: Vertoning van de film „Les Casse-
pieds" (Zeg luister 'ns even) van Noël
Noël met Nederlandse tekst door Cor Ruys,
voor het Instituut voor Arbeiders
ontwikkeling.
Zondag 29 Maart, Lido-theater, 11 uur:
Bijzondere voorstelling van de Afrikaanse
expeditieplan „Wilde pracht" (Savage
splendor)
Zondag 29 Maart, Rembrandt-theater, 11 u.:
Herhaling van de film „Eroica" over leven
en werken van de componist Ludwig van
Beethoven.
Donderdag 2 April, Brinkmann, 8 uur: Voor
de afdeling Haarlem van de studievereni
ging voor „Psychical Research" spreekt
dr. J, M. J. Kooy over „Kosmos en
paragnosie".
Elly van Stekelenburg en Kees Brusse in
„Fientje Beulemans" van Fouson en
Wicheler, waarvan de Rotterdamse Come
die morgen de eerste openbare voorstelling
in Haarlem geeft
TENTOONSTELLINGEN
Wandelpark Groenendaal, Heemstede:
FLORA, internationale expositie. Thans
binnen tentoonstelling van Aalsmeerse
producten. Dagelijks geopend van 8.3023
uur.
Frans Halsmuseum: Speciale expositie van
alle aanwezige werken van Frans Hals in
de tentoonstellingszaal. Des avonds kaars
verlichting en bijzondere illuminatie van
binnenhof en gevels. Geopend van 10—16
en van 2023 uur.- (Beide ingangen).
Huis Van Looy: Hedendaagse schilderkunst,
werken van het genootschap „Kunst Zij
Ons Doel". Geopend op werkdagen van
1017 en op Zoondagen van 13—17 uur.
Vishal, Grote Markt: Diepzee-aquarium en
Philip's Wondertuin. Tot 15 Mei dagelijks
geopend van 10—23 uur. Flora en fauna
twintigduizend mijlen onder zee!
Teylers Museum, Spaarne: Bloemenwe
reld, schilderijen en tekeningen van
meesters,uit vier eeuwen. Op werkdagen,
behalve des Maandags, geopend van
10—17 uur, des Zondags van 1-317 uur.
Het Wapen van Heemstede: Werken van
Heemsteedse beeldende kunstenaars, da
gelijks te bezichtigen van 923 uur.
Showroom De Koekkoek, H'stede: Werken
van plaatselijke beeldende kunstenaars.
Dagelijks van 10—17 uur, des Zondags van
1315 uur (Valkenburgerlaan).
Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Ten
toonstelling van voortbrengselen van Ne
derlandse Kunstnijverheid. Geopend op
werkdagen van 10—17 uur, op Maandag
morgen gesloten.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Kunst
nijverheid en bloemencomposities door
Pieter van Gelder en Pieter Groeneveldt,
benevens wandtapijten van de Knipscheer.
Stadhuis. Grote Markt: Van 20—22 uur ge
legenheid tot bezichtigen van de door
kaarsenluchters verlichte grote hal.
VERMAKELIJKHEDEN
Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Iedere
avond muziek door het trio John de Mol,
op Donderdagen afgewisseld door dat van
Jan Hofmeester. Diverse andere attracties.
„Die Raeckse": Dagelijks Weens cabaret
Edelweiss onder leiding van Hans Feith,
met medewerking van de chansonnière
Len Burdan.
„Moulin Rouge" in Florapark: Dansorkest
van Freddy Hull, benevens de Vijf
Corona's onder leiding van Henny van
Vliet en diverse variéténummers.
ADVERTENTIE
Trouw- en Verlovingsringen
vanaf 35.per paar
JUWELIER - HORLOGEE
Bartel,jorisstraat 2 - Haarlem - Telef. 13004
HAARLEM. Aan het ministerie van
Binnenlandsche Zaken heeft de aanbeste
ding plaats gehad van het graven van de
nog ontbrekende togteo en wegsloten en
het opmaken der wegen in het droog
gelegde Haarlemmermeer. Dezè werken
zijn, in vijf perceelan, aangenomen door
P. C. de Jong te Ameide, vcior de so ra
van 232.990