Advies over loonbeheersing Rumoer in Washington over vredesplannen der V.S. Uitgaan in Haarlem Echte en opzettelijke humor in twee films i IN BRUIKLEEN Agenda voor Haarlem Een Eeuw Geleden Kreymborg I Film Sociaal-Economische Raad Meerderheid voor margepolitiek Tegenstrijdige verklaringen Plezier om „The quiet man" en teleurstelling bij „Made in heaven Situaties, die de beelden opdringen WEK DE GAL IN UW LEVER OP Zeven jaar voor Kenjatta c,s. BAKKER5 BEHANG DE WAARBORG VAN KREYMB0RG Arts aangehouden Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 9 April 1853 VRIJDAG 10 APRIL 1953 De Sociaal-Economische Raad heeft aan de minister van Sociale Zaken een advies uitgebracht over het in de naaste toekomst te volgen systeem van loonbeheersing. De minister had dit advies gevraagd en daarbij vooropgesteld dat enigerlei vorm van geleide loonpolitiek thans niet kan worden gemist. De Sociaal-Economische Raad is verdeeld wat de op langere termijn te voeren loonpolitiek betreft. Ten aanzien van de eeistkomende periode van 1 a 2 jaar meent de raad, dat de huidige organisatie van de loonpolitiek voorshands gehandhaafd moet worden. Een besluit ter zake van het vaststellen van loonregelingen dient derhalve nog door het College van Rijks bemiddelaars te worden genomen. De raad heeft zich afgevraagd in hoe verre het wenselijk is het bestaande sys teem van loonbeheersing te verruimen door het toestaan van bepaalde marges boven en beneden de huidige richtlijnionen, binnen welke marges de betrokken werk gevers- en werknemersorganisaties vrij zouden zijn de lonen vast te stellen. De kleinst mogelijke meerderheid van de raad is voorstander van het invoeren van een dergelijke marge-politiek. Deze leden zijn van mening, dat het in een periode van monetair evenwicht of deflatie aan de bij de loonvorming betrokken partijen binnen de gestelde grenzen overgelaten kan wor den het juiste loonpeil te vinden. Een deel van deze meerderheid is van mening, dat de marge alleen boven de richtlijnen dient te gelden. Deze leden zijn van mening, dat de bestaande richtlijn- lonen het karakter van een loonvloer nebben. De grootst mogelijke minderheid van de Sociaal-Economische Raad wijst een marge-politiek bij de loonbeheersing van de hand. Deze leden zijn er van overtuigd, dat de marge in alle bedrijfstakken geheel zal worden uitgeput, waardoor het doel voorbij wordt geschoten. Wanneer de marge niet overal wordt toegepast, zal willekeur te vrezen zijn. De toevallige machtsverhoudingen of de beschutheid van een bedrijfstak zullen tot verhogingen kunnen leiden, ook daar, waar zij niet ge wenst zijn. Benelux Wat de loonpolitiek in Benelux-verband betreft is de Sociaal-Economische Raad van mening, dat voor de economische positie van de Benelux-partners niet zozeer het systeem van de loonpolitiek als wel de concrete hoogte van de Nederlandse lonen van belang is. De raad is van oordeel, dat de hoogte van het Nederlandse loonpeil vrijwel in overeenstemming is met de redelijke eisen, die ten aanzien van het evenwicht in de betalingsbalans en het evenwicht op de arbeidsmarkt kunnen worden gesteld. Uitkeringen uit de winst Over de vraag in hoeverre met betrek king tot de uitkeringen uit de winst meer soepelheid gewenst is, is de raad niet tot een eenstemmige uitspraak kunnen komen. De helft is voorstander van meer soepel heid op dit punt. De andere helft onthoudt zich van een uitspraak. De raad komt tot de conclusie dat voor de eerstkomende periode van 1 a 2 jaar aan de wenselijkheid tot grotere soepelheid in de loonvorming tegemoet kan worden gekomen door bij de beoordeling van de vaststelling der basisionen behalve met de bestaande algemene objectieve normen, zoals werkclassificatie, tarifiëring e.d., rekening te houden met de stand van de werkgelegenheid. Daarnaast zou de aan- 'wezige soepelheid in de secundaire arbeids voorwaarden bestendigd dienen te blijven en in voorkomende gevallen ook nader toe passing dienen te vinden. Daarbij wordt ADVERTENTIE gedacht aan toepassing van scholings- en omscholingspremies en het aanbrengen van een differentiatie in de jeugdlonen bij de vakopleiding. NAiROBI. (Reuter). Yomo Kenjatta en vijf mede-beklaagden zijn tot zeven jaar dwangarbeid veroordeeld wegens 't geven van leiding aan de Mau Mau. de geheime vereniging. D" beklaagden kregen allen de maximumstraf. Het voorlezen van het von nis nam bijna acht uur zonder onderbre king in beslag. De 59-jarige Keniatta, bijgenaamd „brandende speer", was voorzitter van de 100.000 leden tellende „Afrikaanse Unie van Kenya" waarvan de andere vijf ook lid v/aren. Kenjatta die zijn onschuld vol blijft hou den, zei, dat hij het zijn plicht acht zijn advocaat op te dragen hoger beroep aan te tekenen, en daarbij, zo nodig, tot in hoogste instantie te gaan. ADVERTENTIE een moderne opvouwbare plak- tafel met borstels, indien U bij ons uw behang koopt, v.a. 55 et- per rol. Desgewenst vakkundige behangers beschikbaar. Gen. Cronjéstraat 135 Telefoon 11657 Haarlem By beschikking van de minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen is be noemd tot wetenschappelijk ambtenaar 1ste klasse bij de systematische plantkunde aan de rijksuniversiteit te Groningen mejuffrouw dr. Ch. H. Andreas, thans hoofdassistente. WASHINGTON (Reuter). De Ameri kaanse regering is bezig aan een plan ter beëindiging van de oorlogen in Korea en Indo-China en ter regeling van de status van Formosa en andere problemen in het Verre Oosten, zo vernam Reuters corres pondent Paul Scott Rankine gisteren van gezaghebbende zijde. Dit plan zou in étappes moeten worden uitgevoerd, opdat na elke stap de oprecht heid van de communisten kan worden be proefd. De maatregelen zijn: Een bevredigende voltooiing van de uit wisseling van zieke en gewonde krijgsge vangenen in Korea: overeenstemming over de regeling van het gehele krijgsgevangenenvraagstuk; een wapenstilstand in Korea; en het beleggen van een conferentie, bin nen 90 dagen na een wapenstilstand, ter afdoening van het Koreaanse vraagstuk niet alleen, maar ook ter regeling van de kwestie-Indo-China en andere belangrijke vraagstukken in het Verre Oosten, zoals de grenzen van het nieuwe Korea, de status van Formosa, de burgeroorlog tussen de Chinese communisten en nationalisten en de vertegenwoordiging van China in de UNO. De volgende voorstellen zouden bij het departement van Buitenlandse Zaken in overweging zijn als deel van dit plan (waar overigens nog geen besluit over genomen zou zijn): Het plaatsen van Formosa onder beheer van de UNO met als einddoel het vestigen van een onafhankelijke republiek Formosa. Aanvaarding van een regeling voor Ko rea, waarbij de grens van de Koreaanse republiek een 140-tal kilometers ten Noor den van de huidige strijdlinie bij de 38ste breedtegraad komt te liggen. De Verenigde Staten garanderen de vei ligheid van Korea bij een verdedigingsver- drag, overeenkomend met het verdrag dat in 1951 met Australië en Nieuw-Zeelancl gesloten is. Hierdoor zou dan de republiek Korea ongeveer driekwart van gebied, be volking en industrie van Korea krijgen. Als de pogingen om vrede in Azië tot stand te brengen slagen, zouden de Ame rikanen hopen een oplossing van de ge schillen in Europa tot stand te kunnen brengen. Protest Aanhangers der Amerikaanse (republi keinse) regering hebben Donderdagavond de eis gesteld, dat onderzocht zal worden wie verantwoordelijk is voor de boven staande verklaring inzake de regerings plannen over Formosa en Korea. Deze ver klaring was afkomstig van kringen van het Amerikaanse ministerie van Buiten landse Zaken, doch zij is later door het Witte Huis tegengesproken. Deze republikeinen maken er zich be zorgd over, dat uit dit voorval zou kunnen blijken dat er bij de regering geen eens gezindheid bestaat over een belangrijk punt der Amerikaanse buitenlandse politiek. Tegenspraak James Hagerty, de perschef van het Witte Huis heeft verklaard, dat een onder beheer van de UNO stellen van Formosa door de Amerikaanse regering tot dusver niet in studie is genomen. Voorts ontkende hij, dat de regering tot de slotsom zou zijn gekomen dat een permanente deling van Korea wenselijk, uitvoerbaar of in over eenstemming met de besluiten van de UNO is. Koningin Juliana en Prins Olaf van Noorwegen bij het verlaten van de kathedraal van Luxemburg. 99 betekent o.a. voor U Kleding op z'n best Waarborg-kleding) Scherpe prijzen voor eerste kwaliteiten Aangename persoon lijke bediening VRIJDAG 10 APRIL Nassauplein 8: Theosofische vereniging, spreker ir. F. Niemöller „Mens durf te leven", 8 uur. City: „Perrucha", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Willie en Joe in Tokio", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De trek naar het Westen", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De smokkelprinses", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Singing in the rain", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Een zomer slechts heeft zij gedanst", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 11 APRIL Stadsschouwburg: „Een eigen huissleutel" (Het Vrije toneel), 8 uur. City: „Perrucha", 18 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De smokkelprinses", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Willy en Joe in Tokio", alle leeft., Spaarne: „De trek naar het Westen", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Singing in the rain", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Heidi", alle leeft., 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Een zomer slechts heeft zij gedanst". 18 jaar. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De drie Ca- balleros", alle leeft., 2.30 uur. „Verloren |eugd", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Een van de plezierigste films, die momenteel in circulatie zijn is „The quiet man". De maker is John Ford, de lezer wellicht bekend van Tobacco road", „The long voyage home" en de film naar het boek van Lewellyn „How green was my valley". Ford behandelt er een onderwerp in, dat steunt op de Ierse folklore zoals dat met een kleine variatie ook het geval is in de Engelse film „Made in heaven", waarin een goede Engelse traditie het uitgangspunt is van een heleboel verwikkelingen en 'conflicten. Het is wel aardig beide films met eikaar te vergelijken. Ik moet direct zeggen, dat „The quiet man" het pleit wint, met glans zelfs. Dat ligt niet alleen aan de kwaliteit der geschiedenis, die deze film in beelden verhaalt, het ligt ook aan de manier zelf waarop de geschiedenis ons voor ogen wordt gebracht, al doet zich bij dit laatste de eigenaardige omstandigheid voor, dat men veel gemakkelijker kan zeggen wat er aan „Made in heaven" mankeert dan waarom „The quiet man" nu zo geslaagd is. De negatieve eigenschappen van „Made in heaven" liggen voor het grijpen. De positieve van „The quiet man" vallen bij gebrek aan negatieve niet op. Wil men in het kort een conclusie dan is „Made in heaven" nogal gezocht en toneelmatig en „The quiet man" evenwichtig en vol fantasie. De humor van de eerste steunt vooral op de tekst, van de tweede op de situaties, die slechts in beeld gebracht moesten worden om die geestige contrasten op te roepen, die uw lachspieren aan het werk zetten. Nu is dat heus geen peuleschilletje en vermoedelijk zit hierin dan ook de moei lijkheid bij het qualificeren van de film. De situaties dringen de maker als het ware de beelden op. Hij moet wel van heel slechte huize komen wil hij er niets mee terecht brengen. Men krijgt het gevoel: met zo'n onderwerp zou ik het ook wel kunnen. Daar schuilt de adder onder het gras en begint het zelfbedrog. Wat wij immers zien is het resultaat van verbeel dingskracht en technische vaardigheid, ge voel voor humor en fantasie. Die moesten allen aan het werk gaan, toen de camera's voor het eerst gingen snorren. Had men er ons neergezet: wij zouden nog altijd moe ten bewijzen, dat wij ze in onze mars had den. Gezien „The quiet man" heeft Ford ze in zijn mars. Hij haalde er uit wat erin zat, omdat hij uit zijn stof haalde wat erin zat. Hij maakte een film, die u bevalt. Hij laat u lachen, hij bezorgt u anderhalf uur pret. Het is een hartelijke film deze film van Ford zonder overdrijving naar de klucht, steeds genuanceerd en met vele fijne trekjes, waarin de beelden spreken zonder dat er woorden bij nodig zijn. De vermakelijke historie van een in Ierland geboren Yankee, die om rustig te leven naar zijn gebootedorp terugkeert, trouwt met een temperamentvolle schone en zich al vechtend haar gehoorzaamheid moet verwerven alsmede het respect van haar broer, die voor een robbertje „knokken" zijn hand niet omdraait, deze geschiedenis is kostelijk in de film verwerkt. De figuur van de huwelijksmakelaar, een klein, pe dant, op bier verzot kereltje met een phy- sionomie om van te watertanden, zal u nog heel lang bij blijven. Het is prachtiig zoals Ford dit mannetje heeft uitgebuit. Het leidt overal de genoegelijkste taferelen in. De taferelen zitten vol onverwachte wen dingen, vol spot en ironie, z» hekelen even vaardig als ze de loftrompet steken, ze zijn een aaneenschakeling van goedmoe dige dwaasheid en spitse meelevendheid. In een woord: ze doen u oprecht plezier. „The quiet man" - naar men kan begrij pen - is dan ook een warme aanbeveling waard. „Made in heaven" Met „Made in heaven" staan, zoals ik reeds zeide, de zaken anders. Ook hier een folkloristisch gebruik in een klein plaatsje, waar ieder jaar het echtpaar, waarvan men kan bewijzen dat het lief en leed in eendracht heeft gedeeld, een zij spek krijgt toegewezen. Dat betekent in het spek- en vleesloze Engeland natuur lijk nogal wat. In de film wordt de can- didatuur gesteld van een jonggehuwd stel, dat bij zijn ouders inwoont. Die inwoning Fernandel ontving dezer dagen de onder scheiding van het legioen van Eer, waar mee zijn verdiensten als filmacteur nog eens bijzonder werden erkend. Hier be wondert Maurice Chevalier de decoratie. hoeft niet van lange duur te zijn, want de zij spek zou tegelijk voor hen een nieuwe woning kunnen betekenen. Het is derhal ve begrijpelijk, dat de jongelui er gebrand op zijn. Er komen echter complicaties in de vorm van het dienstmeisje, dat de fa milie uit Hongarije heeft geïmporteerd. Het dienstmeisje is charmant. Het dienst meisje is hartveroverend. Ofschoon niet geheel met zijn medewerking, maar toch ook niet bepaald tegen zijn zin, wordt de jonge echtgenoot door het meisje gekust. Dat geschiedt op de openbare weg ten overstaan van de dominee, die overigens bijziende is en de zuster van de dominee, die bijzonder scherp ziet en niet direct een vriendin is van de jeugdige echtgenoot Ze heeft alle troeven in handen om de jonge man vah ontrouw te beschuldigen. Dat be tekent dat de zij spek zijn neus voorbij gaat en een eigen woning taboe is. Geluk kig wordt de boze heks tijdig op non- actief gesteld en het geluk van het echt paar staat niets meer in de weg. Het dienstmeisje, met attenties door een landgenoot achter volgd, capituleert voor deze .- aanbidder, terwijl tenslotte _y dominees zuster in de groot vader van de jonge echtge noot een onverwacht levensgezel vindt. Daarmee eindigt de film. De intrige is nogal gezocht en „Made in heaven" laboreert dan ook duide lijk aan dit euvel. Het is allemaal nogal opzettelijk; het ligt er te dik op. Alleen in de scène, waarin het dienst meisje een verhaal ophangt van de viering van haar geboortedag op haar vroegere bezittingen, krijgt de humor zijn filmische kans. De pretendenten naar haar gunst verbeelden zich allen Hongaren te zijn en halen de stoutste stukjes uit om plotseling terug te keren in een realiteit, waarin ze ontstellend belachelijk zijn. Het contrast, daardoor opgeroepen, mist zijn uitwerking niet. Het is het enige echt natuurlijke staaltje van humor in de film. „The quiet man" daarentegen is vol van zulke mo menten. Vergelijkenderwijs valt „Made in heaven" dan ook tegen, zeker voor hen, die van de Engelse film weten, dat de sober heid van expressie er juist de kracht van is, in tegenstelling tot vele Amerikaanse pro ducten waar de maat maar al te dikwijls wordt overschreden. De bezetting van „Made in heaven" is zeker niet onverdien stelijk. Toch kreeg de film niet de allure die men ervan had verwacht. Zowel „The quiet man" als „Made in heaven" zijn op genomen in kleuren. Het feit, dat de folkloristische gebruiken, erin verwerkt, bepaalde kleurige uitdossingen vereisen gaat alleen op voor de laatste film. Noch- thans betekent ook de kleur in „Made in heaven" geen winst. Ze vervult geen func tie, speelt geen rol. Dat is in „The quiet man" nog wel het geval, waar zij in de enscenering van het landschap haar dienst goed vervult. Zo slaat dus ook in dit on derdeel de weegschaal naar de kant van „The quiet man" door. Hetgeen men momenteel in de hoofd stad en wellicht spoedig in Haarlem voor zichzelf ook kan vaststellen. P. W. FRANSE TONLEL EN CABARET Zaterdag 11 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Het Vrije Toneel vertoont „Een eigen huissleutel" van Arthur Watkyn onder regie van Cruys Voorbergh, met: Sara Heyblom, Nell Koppen, Henni Orri, Wim van den Brink, Ton van Duinhoven en anderen. Zaterdag 11 April, Vleeshal, 0 uur: Flora- Nachtfeest in de taveerne Hyacvinth met medewerking van Wim Sonneveld, Conny Stuart, Han Beuker en het kwintet John de Mol. Zondag 12 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Herhaling van het blijspel „Een eigen huissleutel" door het Vrije Toneel (zie Zaterdag). Maandag 13 April, Stadsschouwburg, 8 uur: „Een moeilijk mens" van Hugo von Hof- mannsthal in de vertaling van Bert Voeten, onder gastregie van dr. Ludwig Berger en met décors van Friso Wiegersma. In de titelrol: Han Bentz van den Berg. Dinsdag 14 April, Stadsschouwburg. 8 uur: De Nederlandse Comedie (met Ellen Vo gel, Lous Hensen. Mien Duymaer van Twist, Han Bentz van den Berg. Ton Lutz, Fons Rademakers en vele anderen) met „Een moeilijk mens" (zie Maandag). Woensdag 15 April, Minerva-Theater, 8.15 uur: Haarlems Radio Cabaret vertoont „Sterrenparade 1953". Medewerking ver leent de Westfriese humorist Kees Stet. Donderdag 16 April. Vleeshal, 9.15 uur: In de taveerne Hyacinth zingt Jan de Cler liedjes bij de guitaar. Tweede en derde optreden 10.15 en 11.15 uur. Dagelijks, Poesjenellenkelder Stadhuis: Het marionettentheater van Don en Ly Ver- meire speelt om 3. 4 en 5 uur voor de jeugd „De Varkenshoeder" naar het gelijk namige sprookje van Andersen en om 8. 9 en 10 uur voor volwassenen: Commedia dell' arte. MUZIEK Vrijdag 10 April, Minerva-Theatcr, 8.30 uur: Galavoorstelling voor genodigden ter ge legenheid van de Flora door de Utrechtse Opera. Opgevoerd wordt „Don Pasquale" van Donizetti met medewerking van de H.O.V. Het geheel staat onder leiding van Chris Burgers, de regie is van Joris Diels. Dinsdag 14 April, Concertgebouw, 8 uur: Eerste H.O.V.-concert in de meesterserie met medewerking van de Poolse pianist Stefan Askenase. Onder leiding van Toon Verhey worden drie werken van Beet hoven uitgevoerd: de ouverture Leonore II. het Vierde Pianoconcert en de Zesde Symphonie. Donderdag 16 April, Concertgebouw, 8 uur: Negende H.O.V.-concert voor de Raad van Overleg. Onder directie van Marinus Adam wordt een Weens programma uit gevoerd. met medewerking van de sopraan Margit Opawsky van de Weense Staats- opera. Werken van Schubert. Mozart, Strauss, von Suppé on Lchar. Mondelinge toelichting door Wouter Paap. Donderdagmiddag 16 April, tuinzaal Con certgebouw, 8 uur: „A recital *of music and poetry" door Yvonne Catterall en haar echtgenoot Hugh Dinwiddy uit Londen. Composities van Bach. Mozart, Chopin. Liszt. Rachmaninoff, Albeniz en anderen, afgewisseld met gedichten van Milton, Dryden, Shakespeare. Coleridge, Eliot, Masefield en anderen. Voor Geloof en Wetenschap. Dagelijks, Grote Kerk, 9 uur: De zoge naamde „Pantoffelconcerten" op het Mul- ler-orgel in de met gaskronen verlichte St. Bavo (alleen op werkdagen). Vrijdag speelt Bets Nederkoorn, Zaterdag Piet Halsema. DIVERSEN Zaterdag 11 April, II. J. M. V.-gebouw, 8 uur: Concert door de liedertafel Haarlems Zanggenot onder leiding van P. J. Pot- gieser met medewerking van het vrouwen koor ZIGEA onder leiding van Rie Schou ten, de pianiste W. P. Strengerv. d. Velde en de declamatrice H. Hommes Zoethout. Zondag 12 April, Rembrandt-Theater, 11 uur: Bijzondere voorstelling van de film „Eroica" over leven en werken van Beet hoven. Zondag 12 April, Lido-Theater, 11 uur: Extra voorstelling van de Afrikaanse ex peditiefilm „Wilde Pracht". Zondag 12 April, Vleeshal, 3.30 uur: Tijdens het thé-dansant in de taveerne Hyacinth zingt het Schaumburger Marchenchor onder leiding van Edith Möller de can tate „De Nachtegaal" naar het gelijk namige sprookje van Andersen. Dinsdag 14 April, Minerva-Theater, 8.15 uur: Ten bate van het door Heemstede geadop teerde Puttershoek vertoont de Kennemer Comedie onder regie van mevrouw J. van Kampenvan den Brink het „historische" drama „Bloed en Liefde" van Godfried Bomans. Donderdag 16 April, Dreefzicht, 8 uur: Feest avond van „Accordia" oder directie van Herman Teunissen. Medewerking verle nen de humorist Tonny van Zwol, de zingende dwazen Jolly and Joker en anderen. Vrijdag 17 April, tuinzaal Concertgebouw, 8 uur: Jaarlijks concert door het leerlin genorkest Linos van de gymnasiale ver eniging Amicitia Juncti, onder leiding van Eduard Biele. LEZINGEN F.TC. Vrijdag 10 April, Stadsschouwburg, 8 uur: Dr. A. F. J. Portielje houdt een voordracht met lichtbeelden over „Vogelgcdrag in de natuur en in Artis" voor de vereniging Geloof en Wetenschap. Vrijdag 10 April, De Leeuwerik, 8 uur: Voor de afdeling Haarlem van de vereniging „Oost en West" spreekt de oud-kolonel K. Drost over Nieuw Guinea. Na de pauze vertoning van lichtbeelden. Woensdag 15 April, Concertgebouw, 8 uur: De heer Paul André Lesort spreekt voor Les Conférences Franqaises over het onderwerp „Roman et réalité" (Roman en werkelijkheid). Vrijdag 17 April, Theosofia, Nassauplein 8, 8 uur: Voor de Theosofische Vereniging sprgekt dei heer S. Lubienski over „Het Faasmy.sterie", In de Empirezaal van het Frans Halsmu seum is thans de nieuwe aanwinst Inté rieur'van Wybrand Hendriks (1744-1831) tentoongesteld. TENTOONSTELLINGEN Wandelpark Groenendaal, Heemstede: FLORA, internationale bloemententoon stelling. Boskoopse cultures, bloeiende heesters en bomen. Dagelijks geopend van 8.3023 uur. De Hoofdwacht, Grote Markt: Foto's van oude Haarlemse stadsbeelden uit de ver zameling van dc vereniging Haerlem. Opening: Donderdag 16 April om 2 uur. Frans Halsmuseum: Speciale expositie van alle aanwezige werken van Frans Hals in de tentoonstellingszaal. Des avonds kaars verlichting en bijzondere illuminatie van binnenhof en gevels. Geopend van 10—17 en van 2023 uur. Op Zon- en feestdagen van 1317 uur. (Beide ingangen). Iluis Van Looy: Hedendaagse schilderkunst, werken van het genootschap „Kunst Zij Ons Doel". Geopend op werkdagen van 10—17 en op Zondagen van 1317 uur. Vishal, Grote Markt: Diepzee-aquarium en Philip's Wondertuin. Tot 15 Mei dagelijks geopend van 1023 uur. Flora en fauna twintigduizend mijlen onder zee! Teylers Museum, spaarne: Bloemenwe reld. schilderijen en tekeningen van meesters uit vier eeuwen. Op werkdagen, behalve des Maandags, geopend van 10—17 uur, des Zondags van 13—17 uur. Het Wapen van Heemstede: Werken van Heemsteedse beeldende kunstenaars, da gelijks te bezichtigen van 923 uur. Showroom De Koekkoek, H'stede: Werken van plaatselijke beeldende kunstenaars. Dagelijks van 1017 uur, des Zondags van 1315 uur (Valkenburgerlaan). Kunsthandel Leffelaar, Grote Markt: Ten toonstelling van voortbrengselen van Ne derlandse Kunstnijverheid. Geopend op werkdagen van 10—17 uur, op Maandag morgen gesloten. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Kunst nijverheid en bloemencomposities door Pieter van Gelder en Pieter Groeneveldt, benevens wandtapijten van de Knipscheer. Stadhuis, Grote Markt: Van 2022 uur ge legenheid tot bezichtiging van de door kaarsenluchters verlichte grote hal. Maan dag. Woensdag en Vrijdag. Kunsthandel Bier, Groot Heiligland. Twee de tentoonstelling van voor-Aziatische kunst, dagelijks (ook des avonds) geopend. Tevens te bezichtigen een Gothisch altaarstuk. VERMAKELIJKHEDEN Vleeshal, Taveerne de Hyacinth: Iedere avond muziek door het trio John de Mol. op Donderdagen afgewisseld door dat van Jan Hofmeester. Diverse andere attracties. ..Die Raeckse": Dagelijks Weens cabaret Edelweiss onder leiding van Hans Feith, met medewerking van de chansonnière Len Burdan. ..Moulin Rouge" in Florapark: Dansorkest van Freddy Hull. benevens de vijf Corona's onder leiding van Henny van Vliet en diverse variéténummers. ADVERTENTIE- L" zult 's morgens „kiplekker" uit bed springen. Elke dag moet uw lever een liter gal in uw ingewanden doen stromen, anders verteert uw voedsel niet, het bederft. U raakt verstopt, wordt humeurig en loom. Neem de plantaardige CARTER'S LEVERPILLETJES om die liter gal op te wekken en uw spijsvertering en stoel gang op natuurlijke wijze te regelen. Een plantaardig zacht middel, onovertroffen om de gal te doen stromen. Eist Carter's Leverpilletjes. Een inwoner van Kootwijkerbroek (ge meente Barneveld) heeft zich onlangs bij een arts aldaar beklaagd over het optreden van de arts tegenover een vrouw en een minderjarig meisje. De arts zou hebben ge reageerd door de man ammoniak in de ogen te spuiten en hem daarna hebben aangeraden naar een oogarts te gaan, daar hij anders blind zou worden. Voorts zou de arts gezegd hebben: „je kunt me toch niets maken want ik handelde uit zelfverdedi ging". De inwoner deed daarna aangifte bij de politie dat hij door de arts was mishan deld. Voorts beschuldigde hij de arts ervan tijdens de uitoefening van zijn practijk zedenmisdrijven te hebben gepleegd. Na onderzoek door de politie is de arts in verzekerde bewaring gesteld. HAARLEM. Het vijf-en-zeventig-jarig bestaan van het departement Haarlem van de Nederlandsche Maatschappij ter Bevordering van de Nijverheid is gevierd met een feest voor de ambachtslieden en de fabriek-arbeiders. In den schouwburg buiten het Groote Hout-hek is door de tooneelisten van den Amsterdamschen Schouwburg eene opvoering gegeven van ..Marie-Jeanne, of de vrouw uit de volks klasse", gevolgd door het blijspel „De oudoom en zijn nichtje". Elk der aanwe zigen is onthaald op een broodje met boter en kaas, en. een kop zeer goede chocolade. I

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5