Het oordeel van de jury
DE PRIJSWINNAARS
Muzikaal unicum op de Flora
Castella's nieuweling
DICK
BOER: Hoe waren uw
Een heerlijke frisse
Bloemenzeep
Henk van Eeuwijk „electronisch beiaardier"
Abr. Meyer
Zomer Japonnen
2
Eerste prijs J 100,- Motto „Licht en donker"
Tweede prijs 50,-
Derde prijs 25,-
Afdeling Flora
ingezonden door J. de Peer, Delftlaan 77, Haarlem
„Wij vinden het allebei leuk; u ook?"
„Fleur op de Flora"
J. P. Klinkhamer, Plantage Muidergracht 151, A'dam
L. B. Lips, Duinvlietstraat 81, Velsen Noord
Afdeling Lichtstad
Eerste prijs 100,- Motto „Hoe de oude Bavo
Derde prijs
Haarlem Lichtstad zag"
ingezonden door
R. W. Kropholler, Sweelinckplein 12, Heemstede
50,-
„Sprookje in de mist'
Th, Rabenberg, Javalaan 32, Heemstede
25,-
„Basiliek Kathedraal"
A. P. Berlemon, Allanstraat 64, Haarlem
10,-
Nu kan IEDERE vrouw haar
schoonheid verhogen
Rustige eekhoorn
WOENSDAG 6 MEI 1953
Onze foto-prysvraag „Flora 1953 en
Haarlem Lichtstad" heeft zeer veel weer
klank gevonden in de rijen der amateur
fotografen. Vele honderden foto's heeft de
jury te beoordelen gekregen en afgezien
van de enkele inzendingen die wegens
storende onscherpte of andere elementaire
„schoonheidsfouten" afvielen, waren vrij
wel al die foto's zowel technisch als com
positorisch van behoorlijke kwaliteit. Maar
toch moet het de jury daarbij van het hart,
dat een deel der plaatjes geen blijk gaf
van een bijzondere standpuntkeuze of een
originele visie. Sommige inzenders heb
ben niet veel moeite gedaan om hun on
derwerp op een andere manier te bekijken
dan de gewone voorbijganger. Hoeveel be
wondering de jury had voor de veelal voor
treffelijke scherpte-verdeling, de afdruk-
techniek en de documentaire waarde van
zulk soort plaatjes, prijswinnaars vond zij
er niet tussen. Ook waren niet talrijk de
inventieve fotografen, die desnoods op
hun buik rond hun onderwerp kruipen,
met ladders rondslepen of in lantaarnpalen
klimmen om zodoende een originele ge
zichtshoek op hun motief te vinden.
Een treffend voorbeeld daarvan is onze
eerste prijswinnaar in de afdeling Licht
stad, die op een der omlopen van de Grote
Kerk geklommen is alvorens hij zijn foto
gevonden had. En welk een foto is dat ge
worden: hoe voortreffelijk wordt het
hoofdmotief het stadhuis in floodlight
geaccentueerd en afgesloten door de
omlijsting van het donkere hekwerk, welks
sierlijke vormen op prachtige wijze ge
steund worden door de gebogen lichtlijnen
van de lampen der in de diepte passerende
fietsen en auto's! Ook de lijn, die gevormd
wordt door de verlichte étalages rechts, zou
men niet gaarne missen, omdat zij de blik
„als vanzelf" naar het hoofdmotief leidt en
tevens een gelukkige onderbreking vormt
van de zwarte partij van het hekwerk, die
hier anders te massaal geworden zou zijn.
En al zijn er ook wel enkele zwakkere
punten aan te wijzen de overstraling
van de Zijlstraat-partij b.v., die wellicht
bij het vergroten iets „doorgedrukt" had
kunnen worden toch vond de jury deze
foto zo voortreffelijk van compositie en
uitwerking, dat zij haar unaniem de eerste
prijs waardig keurde en haar tevens de
ere-premie voor „de beste foto van de
wedstrijd" toekende.
Langs geheel andere wegen is de tweede
prijswinnaar tewerk gegaan. Mist, bij dag
licht een uitermate dankbaar fotografisch
motief, wordt bij nacht een bijzonder
hachelijk onderwerp, dat hier echter op
zeldzaam subtiele wijze gerealiseerd is. De
zeer geringe toonwaarden verschillen
tussen het grijs-zwart van de achtergrond
en het diepzwart van heg en bomen geven
het beeld behalve zijn typische sfeer ook
een voorbeeldige dieptewerking, die echter
beide door de kleinste onnauwkeurigheid
bij het ontwikkelen of het vergroten om
hals gebracht zouden zijn. In deze prach
tige tere stemmingsfoto (die helaas in de
reproductie iets van haar fijne halftonen
verloren heeft), bewondert men dan bok
in de eerste plaats de donkere kamertech
niek van haar maker, al spreekt de plaat
ook voor de leek voor zichzelf.
Over de derde prijs heeft al evenmin
twijfel bestaan in de gelederen van de jury,
die dit détail van de nieuwe St. Bavo een
aanmerkelijk sterkere compositie vond dan
al de totaalopnamen van de basiliek die zij
te beoordelen kreeg. Hier zijn liinwerking
en vlakverdeling zo voortreffelijk op el
kaar afgestemd, dat het détail in feite
een nieuw geheel wordt: een harmonieus-
monumentaal beeld, dat rust en evenwicht
ademt en dat geenszins meer de indruk
maakt, uit een groter geheel gelicht te zijn.
Ook dat is originaliteit: détails isoleren en
uitvergroten" en daarmee een nieuwe
visie op een bekend motief j*ven.
Moeilijker was de k«s*s V Je afdeling
Flora, waar de kwaliteit oer inzendingen
veel minder sterk uiteenliep. Dat laatste
was misschien ten dele de schuld van het
koude weer, dat de bloei van de volle-
grondstentoonstelling althans in de eerste
weken van onze prijsvraag aanmerkelijk
vertraagde. Maar ondanks die handicap
waren er ook op en om de Flora tal van
dankbare foto-motieven te vinden.
De eerste prijs werd tenslotte toegekend
aan de foto met de beide nonnetjes, wier
plaatsing in het beeldvlak, tezamen met
de lijnwerking van pad en bloemnerk, een
geestige en interessante compositie vormt.
Let u ook eens op de contrasten tussen de
zwarte habijten, de erehal en de blonde
hyacinten op de voorgrond, die het beeld
nog meer plastiek geven en toch niet on
rustig aandoen.
De tweede prijs spreekt voor zichzelf.
Er komt geen bloem op voor en toch is het
een bij uitstek karakteristiek Flora-plaatje.
Hier is een amateur met gevoel voor hu
mor aan het werk geweest en een goed
regisseur bovendien, want hoewel het
meisje en de portier ongetwijfeld „gepo
seerd" hebben, mnakt de foto toch de in
druk van een gelukkige ongedwongen
„snapshot".
Ook de derde prijswinnaar in de Flora
klasse is een voorbeeld van de theorie (die
men overigens in alle foto-leerboeken kan
vinden) dat een klein détail dikwijls veel
dankbaarder is dan een foto waar „zoveel
mogelijk opstaat". Dat geldt in het bijzon
der voor foto's van bloemen, die in massa
vaak onrustig werken en die men dan ook
liever in closeups vereeuwigt dan bij ganse
perken tegelijk. Wel vereist het heel wat
vakmanschap om de fijne nerfjes en de
tere lichtval in zo'n „bloemportret" vol
komen tot hun recht te doen komen en
dat vakmanschap heeft onze derde prijs
winnaar in ruime mate opgebracht. Hij
gebruikte natuurlijk tegenlicht, dat
plastiek en transparante schaduwen schept
en dat de ragfijne structuur van de bloem
kelken op treffende wijze ondersteunt.
Ook onder de overige bekroonde inzen
dingen vielen veel goed werk en aardige
ideeën te waarderen, al mankeerde het
hier soms nog wel eens aan de technische
vaardigheid om die ideeën fotografisch ge
heel te realiseren. Maar daarbij moeten
wij ook bedenken, dat vooral het chapiter
„nachtfotografie", waarin tenslotte alle
Lichtstad-motieven te rangschikken zijn,
heel wat hogere eisen stelt dan de simpele
momentopname-bij-daglicht, die toch al
tijd het hoofdthema vormt van de gemid
delde amateur-fotograaf. Er zijn zelfs deel
nemers geweest, die ons toevertrouwden
dat zij nog nooit eerder een tijdopname ge
probeerd hadden en al waren hun resul
taten meestal navenant, toch heeft onze
prijsvraag er dan misschien iets toe bijge
dragen, om hun fotografische horizont te
verruimen waarmee wij ons ruimschoots
beloond zouden achten!
ocoocxxx»oocoooooooocoooaxooc
Troostprijzen van 10,-
5!
5»
ff
5»
ft
J»
„Bloemenspel met licht en donker"
„Verblindende schoonheid"
„De groene Roosendaler"
„Versiering stadhuis"
„Paul"
„Duizenden bezochten de Flora"
„Overzicht Flora"
„Veiling Flora"
„Hal Flora"
„Het pad naar de toren"
ff
ff
ff
ff
ff
J»
ft
ff
J»
ff
ff
II
R. W. Kropholler, Sweelinckplein 12, Heemstede
J. Overgoor, Plantage Middenlaan 49, Amsterdam-C.
G. Baljet, Spoorstraat 84, Roosendaal N.B.
J. de Peer, Delftlaan 77, Haarlem
B. Roos, Arubastraat 25, Santpoort
J. H. Marwitz, Geuzevesperstraat 26, Haarlem
Th. Wernik, Meeuwenstraat 20, Haarlem
Th. Wernik, Meeuwenstraat 20, Haarlem
Th. Wernik, Meeuwenstraat 20, Haarlem
J. Overgoor, Plantage Middenlaan 49, Amsterdam
ff
ff
99
ff
99
„Haarlems Centrum"
V
J. Prinsen, Joh. de Breukstraat 45, Haarlem
99
„Eppelein II"
V
ff
G. W. Lunenburg, Garenkokerskade 24, Haarlem
99
„Hansje"
ff
ft
F. Siegmund, Grebberstraat 15, Haarlem
99
„Het middelpunt"
J»
ft
J. Baars, Pleiadenstraat 7, Haarlem
99
„Holland"
ft
Th. Rabenberg, Javalaan 32, Heemstede
99
„Nimbus"
ff
ff
J. G. Wipprecht, Rijksstraatweg 128, Haarlem
99
„Gravestenenbrug"
J»
ff
A. P. Perlemon, Allanstraat 64, Haarlem
99
„Lichtvaria"
J»
ft
C. Swartenburg, Kinderhuissingel 42, Haarlem
99
„Eppelein II"
ff
G. W. Lunenburg, Garenkokerskade 24, Haarlem
99
„Steeds beter"
ft
H. M. C. Cordesius, Rio Grandelaan 23, Overveen
Alle inzenders van in dit nummer gereproduceerde foto's ontvangen bovendien het voor geplaatste foto's gebruikelijke honorarium van 9,-.
Een extra-premie voor de beste foto, beschikbaar gesteld door de N.V. Focus te Bloemendaal, werd toegekend aan de heer R. W. Kropholler voor zijn unieke plaat „Hoe de
oude Bavo Haarlem Lichtstad zag." De premie wordt gevormd door een boek „Farben-fotographie" van Windisch.
OOOCOCOOCXXXOOOOOOOOOOOOOOOCOOOOOI
Bent u tevreden over de foto's, die u
van de Flora op Groenendaal en van de
fantastisch mooi verlichte stad Haarlem
gemaakt hebt?
Heel wat foto's heb ik van deze gebeur
lijkheden gezien en er was naast veel
goede, ook zeer veel matig werk bij. Uit die
ervaring mag ik misschien voor de ko
mende weken nog een paar raadgevingen
aan u kwijt.
Geelfilter kopen
Dat is één van de belangrijkste dingen bij
het fotograferen buiten. Men schijnt er
nogal bang voor te zijn, want als ik buiten
loop met mijn camera om de hals en de
onafscheidelijke geelfilter erop, dan vragen
veel mensen: waarom doet u dat? Is dat
voor kleurenfotografie?
Neen, dat is niet voor kleurenfotografie,
want dan zou alles geel worden.Het is
voor gewone foto's in zwart-wit, maar
heeft de bedoeling ze veel beter te maken.
Foto's die met een geelfilter op de lens
worden opgenomen, zijn zoveel frisser, zo
veel natuurlijker, ik zou zeggen, zoveel
zonniger, dat het mij altijd verbaast dat er
niet veel meer mensen vast in een étui in
hun toesteltas een geelfilter bij zich dragen
en dat ook gebruiken.
Wat doet zo'n geelfilter? Het laat het
geel en groen een beetje meer tot onze
film toe en het houdt de overmaat aan
blauw, die er nu eenmaal in de natuur
voor de rolfilm schijnt te zijn, wat tegen.
Het blauw van de hemel wordt wat don
kerder op onze foto; de witte wolken daar
entegen wat lichter. Zo zien we dus meer
afscheiding tussen blauwe lucht en witte
wolken en de foto wordt zonniger en
beter. Dat hebt u er toch zeker voor over!
Zo'n geelfilter slijt ook niet als u het zorg
vuldig bewaart in een étuitje en u hebt
er ontzettend veel plezier van. U moet eens
zien hoe dat jonge groen van de Flora veel
frisser en beter op uw foto komt wanneer
u een geelfilter opzet.
Kan dat ook met een box
Ja, dat kan ook met ieder vierkant toe
stelletje. U gaat maar eens naar uw foto
handelaar, die er best een geelfiltér op
kan zetten. En past het een beetje moeilijk,
dan is het nog de moeite waard om met
een strookje leucoplast dat filter voor de
lens te zetten. U zult eens zien, na één rol
film bent u definitief tot de geelfilter be
keerd. Zoveel scheelt dat.
Een onbescheiden vraag
Hebt u soms ook, net als die juffrouw,
die bij mij thuis op bezoek kwam, nog foto's
„van vorig jaar van de Rivièra" op uw
toestel zitten? Toch eigenlijk wel een treu
rige bezigheid om in Augustus '52 foto's te
maken aan de Rivièra en ze dan tot Mei
volgend jaar te laten zitten! Waarvoor
hebt u eigenlijk dat rolfilmpje betaald?
Zoudt u zich de Nederlander kunnen voor
stellen, die een goede fiets in de schuur
heeft staan, maar die zelf lopend naar zijn
werk gaat en ook Zondagsmiddags alleen
maar wandelt? Toch doen duizenden men
sen dat met hun camera. De camera hoort
nu eenmaal bij hun vacantie-uitrusting en
dan nemen ze die mee. Maar verder nooit.
Zouden ze dan verder in hun leven geen
plezier hebben, geen gezellige en mooie
dingen beleven? Er moest toch eigenlijk
niemand naar de Flora gaan zonder een
camera bij zich.
Vindt u het zo duur? Dat is helemaal
niet waar, want de film is pas geleden
weer een kwartje goedkoper geworden,
zodat u voor 1.95 een film van acht of
twaalf foto's kunt krijgen. En als u nu
maar w ist wat u met die foto's doen moet.
U moet ze niet alleen in een sigarenkistje
laten liggen, u moet ze ook in uw album
plakken. Maar u moet van de beste een
tweede afdruk bestellen of zelf maken, wat
nog veel leuker is en ze dan sturen naar
uw vrienden in het buitenland. Vindt u het
zelf niet reusachtig leuk wanneer uit een
envelop een foto uit het buitenland komt?
Welnu, doet dat ook en smeed op die ma
nier banden met vrienden overzee. Een
foto van uw eigen huis, van uw kinderen
kunt u-alleen zó maken, kunt u-alleen
verzenden.
Het geheim van het groepje
Als ik zo Zaterdags en Zondags op de
Flora mensen bezig zie met hun camera,
dan gaat het meestal zó: ze scharen zich
in slagorde naast elkaar, liefst een beetje
stijfjes en staan dan naar het toestel te
grinniken. Dat moet u niet doen. Leer eens
J. Baars uit Haarlem zond „Het Middel
punt". (Troostprijs).
ADVERTENTIE
Bloemenzeep. In vier beschaafde kleuren is
deze nieuwe, frisse Bloemenzeep onverpakt
in de winkel te verkrijgen voor slechts
twintig cent.
Nu kan inderdaad iedere vrouw er aantrek
kelijk uitziennu ligt Castella binnen
ieders bereik. Heeft Uw huid een zachte be
handeling met een dikke laag overvloedig
schuim nodig, dan kiest U Castella Spécial
(32 ct.). Is Uw huid het best gebaat met de
klassieke Castella Schoonheidszeep - ook
deze kost 32 ct.
En als U slechts een klein bedrag wilt beste
den. en toch een zeep van wereldnaam ge
bruiken. dan is er nu voor U de nieuwe
Castella Bloemenzeep voor slechts 20 cent 1
.JA.,
Aan het zachte parfum van prille rozen, aan
gevoerd door een zoele lentewind, aan de
fijne tinten van het pas ontloken voorjaar,
denkt U, als U kennis maakt met Castella's
van mij, dat u de mensen moet kieken
wanneer ze naar een mooi perk staan te
kijken, zo half op zij, niet gapend naar het
toestel.
Wilt u dat toch doen, ga er dan eens wat
dichterbij. Als ik zo Dinsdag of Woensdag
bij de fotohandelaar kijk naar het resultaat
van veel van die groepjes, dan is het eigen
lijk alleen maar het middenstuk van de
foto, waar wat op staat van de mensen en
de rest er omheen is groen. Neem eens een
paar passen dichterbij. De foto zal er heus
niet onscherper door worden. De mensen
worden groter, u kunt ze beter zien en
daarom wordt die foto ook beter. Het ge
heim van goede foto's op de Flora ligt
ook in het opvolgen van deze raad: ga er
dichtbij.
belichtingstijden voor
's avonds in de stad
Velen willen weten hoe lang ze hun
toestel moeten openzetten bij het fotogra
feren van de Grote Kerk, bij het monument
op het Plein en van het prachtige Gou
vernementsgebouw in de Hout. Voor een
toestel met een lens 6,3 en een goed ge
voelige panfilm kunt u rekenen op onge
veer 10 sec. Voor een vierkant toestelletje,
dat een kleinere lensopening heeft en waar
dus wat minder licht doorgaat, moet u wel
20 sec. nemen. En nu het vooral in deze
tijd 's avonds niet zó gauw donker"wordt,
komen er prachtige gelegenheden om
tonige foto's te maken met een wat lichte
achtergrond inplaats van een donkere
nachthemel, waartegen de verlichte huizen
en kerken nog veel mooier afsteken. Dan
hebt u zeker wel genoeg aan 5 tot 10 sec.
En weet dan nog dit: als ge. nu al foto
grafeert in Mei, dan zullen uw vacantie-
foto's daar de vruchten van plukken,
want fouten in de camera merkt u nu. U
krijgt weer wat ervaring in het schatten
van de belichtingstijd en in het zien van;
het licht, zodat er alles voor te zeggen is
om de laatste week van de Flora nog wat
mooie foto's te gaan maken.
Denkt u eraan: dichtbij, een beetje zij
licht gebruiken en het toestel goed .stil
houden!
Veel succes!
Hansje" heette deze foto, die een troost
prijs verwierf. (Ingezonden door F.
Siêgmund Haarlem).
Ergens in een heel klein hokje onder de
koperstribune van de bloemenveiling
maken wij kennis met een muzikaal uni
cum: 's werelds eerste en enige „electroni-
sche beiaardier".
Dat is de jonge Haarlemse pianist Henk
van Eeuwijk, die van hieruit iedere Zon
dagmiddag en bij speciale gelegenheden
welluidende klanken over de Flora strooit:
melodieën uit Valerius' Gedenckclanck,
populaire wijsjes, maar ook serieuzer din
gen, die hij zelf arrangeert voor zijn uit
zonderlijke klokkenspel, waarbij overigens
geen klok te pas komt. De hele beiaard
bestaat uit een vier octaafs toetsenbord,
dat eruit ziet als een gehalveerde piano,
een versterkerkast vol knoppen en geheim
zinnige signaallampjes en een paar fikse
luisprekers die in de Flora-toren opgehan
gen zijn. Een carillon kan men zoiets moei
lijk noemen, maar dat neemt niet weg, dat
het heel wat onvermoede mogelijkheden
biedt en bovendien veel gemakkelijker te
bespelen is dan een echte, die een behoor
lijke portie arm- en beenspieren vergt van
zijn beiaardier. Van Eeuwijks electroni-
sche klavier, waarvan de toetsen correspon
deren met metalen staafjes van verschil
lende toonhoogten, vereist daarentegen
geen zwaardere aanslag dan een normale
piano en maakt bovendien accoorden moge
lijk, die op een beiaard niet te verwezen
lijken zijn. Een kardinaal verschil met de
gewone pianotechniek is echter, dat hier de
pedalen ontbreken, zodat klankvolume en
klankduur van elke toon uitsluitend be
paald worden door de kracht van de aan
slag en het laat zich begrijpen, dat Van
Eeuwijk heel wat heeft moeten experimen
teren voor hij deze bizondere techniek een
beetje onder de knie had. Maar nu heeft
hij er dan ook kennelijk plezier in om daar
m zijn minuscule hokje zo'n beetje te zitten
improviseren, al strookt het allemaal dan
ook niet volkomen met zijn muzikale
idealen en al moest hij vooral even wennen
aan de belangstelling, die vooral op drukke
Zondagen voor zijn raampje samendromt
en hem aangaapt alsof hij een bizonder
soort van aapmens in Artis is. Maar ook
dat went snel en tegenwoordig kunnen ze,
wat hem betreft, „op zijn onderlip gaan
zitten," zonder dat het zijn concentratie
stoort. Hij heeft al een heel répertoire op
gebouwd, van Michieltjes jongenshart tot
aan het semi-klassieke genre toe, maar wel
geconstateerd, dat de gemiddelde Flora
bezoeker het liefst populaire deuntjes
hoort'. „En dan heb ik natuurlijk ijverig
gestudeerd op een aantal volksliederen en
nationale hymnen, opdat wij de prominen
te buitenlanders op de Flora een passende
muzikale groet kunnen brengen. Zo heb ik
bijvoorbeeld bij het bezoek van generaal
Ridgway twee coupletten van het „The
star-spanled banner" gespeeld, wat de
Amerikaanse generaal zo grappig vond, dat
hij erop stond om mij „persoonlijk" de
hand te komen drukken."
Nee, Henk van Eeuwijk kan met zijn
hand op zijn hart verklaren, dat hij er geen
moment spijt van gehad heeft, het engage
ment als Flora-beiaardier aanvaard te
hebben, want al met al was het een leuke
ervaring, al moest hij er dan nog wel eens
voor uitbreken uit zijn lessen en uit zijn
eigen studie. Maar straks, als Flora's poor
ten gesloten worden, dan gaat hij toch weer
full speed aan de slag voor zijn piano
recitals voor de. radio en wellicht ook voor
een solistisch debuut met een van de grote
orkesten in een onzer vermaardste concert
zalen. Maar dat is eigenlijk nog toekomst
muziek, waarover hij nog niet vertellen
mag en dus nemen wij maar afscheid van
deze sympathieke musicus, die op zijn
manier een kostelijke bijdrage heeft ge
leverd tot het welslagen van Flora 1953.
ADVERTENTIE
GRÓTE HOUTSTRAAT 16 - HAARLEM
Grote sortering
JCOOOCOOOCOOOC*
8
Wij moeten bekennen, dat één dier
tje van bescheiden afmetingen kans
heeft gezien ons op de Flora gedurende
enige ogenblikken meer te boeien dan
duizenden narcissen en hyacinten bij
elkaar.
Het was op een Zondagmiddag. „Het
walsde zich van kop tot kop", zoals
onze op de tentoonstelling talrijke Oos
terburen het zo beeldend wisten te
zeggen.
Ook op het smalle pad achter het
restaurant was dat het geval en we
haastten ons naar een indien mogelijk
rustiger plekje. Toen werd ons oog een
bruin beestje gewaar, dat bij de achter
deur van de restaurantkeuken op zijn
gemak aan de maaltijd zat.
Het bleek een eekhoorn te zijn: een
slanke welgevormde eekhoorn met bij
behorende pluimstaart.
Tot nu toe kenden wij deze leden van
de fauna uitsluitend als schichtige
exemplaren, die men alleen kon ont
waren wanneer zij ijlings een boomstam
beklommen of een reuzensprong maak
ten van tak tot tak.
Maar deze eekhoorn had het te druk
met de achteloos uit de keuken gewor
pen aardappel dan dat hij zich kon la
ten verontrusten door de radde tongen
der Fransen, het knauw-knauiv der En
gelsen of de ischlaute der Zwitsers, om
van de klinkklank van de electronische
beiaard maar te zwijgen.
Een toonbeeld van rust temidden van
een turbulente wereld.