'O UW
Onze puzzle
Egypte en het Evangelie
Nederlandse mantels staan in Parijse uitstalkasten
Gracieuze kledij der Indiase vrouw
In 1 dag retour!!
10
Revue van exportconfectie I 31HBHBHHHH
in Amsterdam rarji
HOE DRAAGT MEN DE SAREE?
Tweemaal plezier
van soepvlees
Rabarbergerechten
DIT MAKEN WE ZELF
Is dit ideetje iets voor u
WEET U WEL
DAT
KERKELIJK LEVEN
Anti-slipschool voor
automobilisten
Letter-variaraadsel
ZATERDAG 30 MEI 1953
Motten verteren
Uw kleren!
Ver delg ze radicaal!
Let op de naam
FLIT
oer
de^V,
Als altijd een halfjaar op de tijd vooruit, hebben de Nederlandse confectionnairs dc mode voor de komende winter al getoond
en ze hebben daartoe in het Amsterdamse Amstelhötel het schouwspel Fashion Fairies Modesprookjes doen opvoeren
Onder strakke regie van mevrouw Hans Elias, die telkens zes mannequins het podium op zond met een lila prijsbordje voor
het goedkope genre, een grijs bordje voor de middenklasse en geel voor de prijzige modelgroep. En langs dat podium zater
de meer dan honderd buitenlandse inkopers, die ijverig met een ballpointje op blocnootjes noteerden wat ze straks besteller
gaan. Op die blocnootjes moeten de vijf en zeventig millioen gulden bij elkaar geschreven worden die Nederland ook dit jam
'weer aan dameskledij exporteren wil. Vooral aan mantels, want dank zij de voortreffelijke en zeer modieuse wollen stoffer,
van Tilburg hebben de Nederlandse mantels zelfs een plaatsje veroverd in de étalages op de Champs Elysées in Parijs
Van rijk en vrolijk coloriet zullen ko- Bk jffi
mende winter die mantels zijn, van Jh Jim - jwB| fclllp y*
gg®-;w fraai
mosgroen en wijnrood, hel rood en fel |t- ff> -81 S
lila en dan ook nog beige en grijs, doch
dan van geribde tweed of ruige zibe- ifefjif
line. Er waren getailleerde en zelfs f\s V?' V J|l|
zeer nauwsluitende strakke jassen, die a&ls i
dan een rond kraagje hadden, liefst ÉMii KslS llR MÉ»
met een randje persianerbont. Doch de 111 wBST.-JP. k?SPK''II
meeste jassen blijven ruim, van cape- èfp* t«V <§*1;* w
model, dat soms verbreed was tot WÊÈÈÊPtm*' <y**"> yËflÊÈ
vleermuis-vleugels. De schouders rond J
en wijde mouwen, nauwsluitend om de 1 WÈÊË I ^ÊÊÊk^f^SUÊ
pols. Een enkele maal met zware zak- lly ^Jl|p y
ker., en ccn enkele maal nog met brede «HhBHb
shawlkraag van 't vorig jaar. Niet opge- -Sfi
smukt, met maar één eenzame knoop,
doch soms met vreemde zware stiksels
in de rug: een diagonaal kruis of brede
horizontale banen. Zeer fraai de teddy
mantels, met aangehaakte pasjes aan
de voorkant. Voor sportieve slanke
vrouwen de lange suède mantel in hard
geel, gifgroen en fel rood. En nieuw
ook de modieuse regenmantels, waar
van de mooiste was een zwarte met in
geweven rode zijde, zodat het zwart en
rood tezamen een prachtig donker rood
changeant effect te zien gaven.
De mantelpakjes mode is verdeeld
door de controverse: nauwsluitend en
klassiek (en dan dit jaar zeer nauw
sluitend) of met het ruime jasje dat
pas net even onder de heupen aansluit
en in de taille ruim en soepel is, ge
schikt voor vrouwen die „mooi" lopen,
voor alle andere een hobbezak. De
ruime jasjes waren vaak van tweed,
soms afgezet met een fluwelen kraagje.
De jurken alle zeer eenvoudig en
merendeels met hoge halzen, in tegen
stelling tot de aangekondigde „kousen-
lijn" van de van de hals afstaande
kraag; die had alleen een heel enkele
avondjapon: een lage hals met een
kraag er slordig langs. Zelden zagen
we ceintuurs en ook de knopengar-
nering had men slechts spaarzaam toe
gevoegd. De kleuren: zwart en donker
grijs, blauwgrijs, wat mosgroen en het
muizenkleurtje. De mouwen glad, even
als de rokken.
Van grote eenvoud en van goede
smaak getuigden deze Modesprookjes
en van goed vakmanswerk, zodat de
buitenlandse kopers na afloop geani
meerd hun orders konden plaatsen.
Soms zo geanimeerd dat de eonfection-
nair er van bezweek: we zagen een
reus van een Amerikaan een Amster
damse mode-man zo goedkeurend op
de schouder kloppen, dat hij door de
knieën ging
Namiddagjapon in kreukvrije „everright" met geplisseerde volant.
„Mij kost het nog geen twee minuten
om mijn saree om te slaan," begon onze
„lerares". Het was een avondfeest in
de ambassade van India. Vol bewonde
ring blikten de gasten naar de prachti
ge en sierlijke gewaden der Indiase
dames. Een bekoorlijke schone, wier
wieg nabij de Ganges stond, vertelde
ons toen het geheim van de saree. „Toch
is het voor haar, die het nooit hebben
geprobeerd, wel een beetje moeilijk.
Nu echter enige mode-ontwerpers van
betekenis zich voor avondjurken heb
ben laten inspireren door onze kleurige,
elegante saree, is het wel aardig om iets
over dit kledingstuk te vertellen."
Wie de saree goed draagt, moet eigen
lijk niets'anders doen dan een reeks
langzame, elegante, harmonische bewe
gingen uitvoeren. De saree is een rhyth-
mische dracht, weet u! Om geheel tot
zijn recht te komen en tot de mensen
te spreken, moet de saree bewust en
weloverwogen, dus beheerst gedragen
worden.
Bent u klaar met uw make-up? Zit
uw haar goed? Hebt u uw schoenen
aan? Dit laatste is erg belangrijk, om
dat de hoogte van uw hakken bepaalt
hoe de saree valt. Als u naar een avond
feest gaat, draagt u dan vooral een korte
choli, zoals die welke de dame op foto
nr 1 draagt. Des ochtends of des middags
kunt u beter een blouse dragen, die lang
is. Dat is beter van smaak en voorkomt,
dat u bruin wordt! Ik hoorde, dat ook
in het Westen de rage van bruin willen
zijn z'n langste tijd gehad heeft!
En nu rustig, mevrouw. Werp de saree
op het tapijt ter linkerzijde van u. Neem
de top van de binnenkant in de hand en
werk hem netjes in uw rok. Hou dan
het ingestopte stuk in, breng uw rechter
arm op de rug en ga verder met het in
stoppen van de saree totdat u het kle
dingstuk vasthebt als op foto 2. De
overtollige stof bevindt zich nu ter rech
terzijde van u. Weer verder gaan met
instoppen totdat uw rok geheel be
dekt is.
Neem dan de saree hoog in de linker
hand en ga de plooien maken als op
foto 3. Wees vooral niet te haastig,
want het effect en de schoonheid van
de saree worden goeddeels door de
plooien bepaald. Maak die plooien onge-
veer 11 cm breed en doe het tussen duim
en vinger. Hebt u nu de plooien, alle
maal even breed!, goed in uw hand? Ja?
Goed, haal nu eens flink diep adem,
dan komt er ruimte om de plooien
keurig in te stoppen. Juist, recht onder
uw neus. Eventueel kunt u ze nog be
vestigen met een broche of sierspeld.
De rest is eenvoudig. Neem wat er
over is van de saree in de hand, houd
het achter u en vervolgens naar voren
zoals u op foto 4 ziet. Dan werpt u het,
als op foto 5 over uw linkerschouder
en laat het achter u vallen als op foto 6
of bedek er uw hoofd mede als op foto
7. Dit laatste is echter tegenwoordig een
beetje uit de mode in India. Laat u het
achter u hangen, dan moet de paloo (dat
is het versierde stuk) minstens een hal
ve meter lang zijn.
Ja, en dit is nu het geheim van hoe
een saree aan te trekken en te dragen!
Wanneer we eens een extra geurige soep
willen eten, gaan we uit van een sterke
bouillon, gemaakt ven groenten of vlees.
Voor een liter goede groentebouillon ne
men we 250 gr. gemengde groenten en
wanneer deze een half uurtje getrokken
zijn hebben we de grondslag voor een
lekkere groenten-, vermicelli-, rijst- of
tomatensoep.
Willen we een goede vleesbouillon be
reiden, dan kopen we een stuk soepvlees,
bijv. klapstuk, bouilli, schenkelvlees, vang-
of neklappen of krabjes. Bij het trekken
gaan enkele opwekkende bestanddelen uit
het vlees over in het kooknat. De waarde
volle eiwitten echter blijven voor het
grootste deel in het vlees achter. Gekookt
vlees is dan ook een prima voedsel en, op
een goede manier klaargemaakt, zal het
ook smakelijk zijn. Als we „goede" soep
op tafel willen zetten, kunnen we de dag
daarvóór tijdig de bouillon trekken en
dan vast van het gekookte vlees smullen.
Koken van vlees
Eerst het water aan de kook brengen
met zout en desgewenst een laurierblad,
stukje ui, schijfjes wortel en peterselie-
stengels, bij kalfsvlees foelie gebruiken.
Wanneer het water kookt, het vlees erin
leggen en de warmtebron temperen, zodat
het water tegen de kook aan blijft en niet
echt kookt. De prn goed gesloten houden.
Kooktijd rund- en paardenvlees 2V2 a 3 u.
Kooktijd kalfsvlees 1 uur.
Kooktijd klein gesneden vlees 1 uur.
Gebruik van gekookt vlees
Door aardappelpurée, stoofpot of stamp
pot van wortelen of groene groenten:
klapstuk of bouilli met zure saus of to
matensaus; lichte of bruine ragout; rijst
of macaroni met vlees; croquetjes; vlees
sla; vleeskoekjes.
In de winkels zien we tussen de eer
ste voorjaarsgroenten ook al weer de
aanlokkelijk uitziende rabarber. Deze
eerste rabarber, die uit de kassen komt,
is nog heerlijk zacht en friszuur. Later
in het seizoen wordt de schil pas stugger
en wordt ze ook zuurder en vaak wrang.
Gelukkig zijn er wel hulpmiddelen om
deze nadelen te doen verdwijnen, maar
het is toch zeker een tractatie eens deze
jonge rabarber op tafel te brengen.
Rabarbercompöte:
1 bos rabarber of minder, 2 dl.
water, 200 gram suiker, aardappel
meel.
De rabarber schoonmaken, in gelijke
stukken snijden en wassen. Water en
suiker even laten koken en hierin de
rabarber voorzichtig, zonder koken,
zacht laten worden, 10 minuten. De
rabarber overdoen in een compóteschaal,
het vocht binden met aangemengd aard
appelmeel en er over gieten.
Rabarbermoespudding:
Vï 1. rabarbermoes, 150 gr. suiker, 12
gr. gelatine (waarbij wat rode).
Het moes iets laten afkoelen, de ge
weekte gelatine en de suiker er in op
lossen. De massa, wanneer ze begint te
binden, overdoen in een met koud water
omgespoelde puddingvorm. De stijf ge
worden pudding keren.
Kleeft de pudding aan de vorm, dan
de vorm voor het keren even in heet
water houden. De pudding geven met
vanillesaus of met room die met wat
suiker is stijf geklopt.
Rabarberpie:
Voor het deeg: 100 gr. bloem, 50 gr.
boter, dl. water, 2 gr. zout (of iets
minder). Voor het vulsel: klein ge
sneden rabarber met veel suiker ge
mengd, of rabarbermoes.
Boter, bloem en zout in een kom doen,
de boter fijn hakken en met de bloem
vermengen tot een kruimelige massa
verkregen is. Zoveel water roerende
toevoegen, dat het deeg samenhangt en
een stevige maar soepele bal gevormd is.
Het dieeg op een met bloem bestoven
tafel uitrollen tot een lap, die zo groot is
als de bovenkant van het schoteltje,
waarvoor hij gebruikt wordt. Het vulsel
in het schoteltje leggen en de deeglap
er over leggen. Het deeg langs de kan
ten van het schoteltje afsnijden en op
de rand van het schoteltje drukken of
het deeg iets groter houden en om de
rand heenvouwen. Van de deegresten
een versiering maken en deze met water
op het deegdeksel bevestigen. Het deeg
met geklopt ei bestrijken. Voor een
zoete pie kan het deeg met melk be
streken en met suiker bestrooid wor
den. Het schoteltje in een vrij warme
oven zetten (met weinig onderwarmte),
die na een poosje getemperd moet wor
den. Als de oven in het begin te weinig
warm is, heeft het deeg kans naar bin
nen toe af te glijden. De pie Y* uur a
uur in de oven laten staan.
De vrouw die zich graag goed kleedt
weet, dat geen enkel toiletje helemaal
af is, als ze er niet een bijpassend
hoedje bij draagt. Nu zou het natuurlijk
wel een beetje te kostbaar worden, als
we bij ieder japonnetje of mantelpak
een hoed zouden moeten kopen. Daarom
verzonnen wij er iets anders op en wat
denkt u van dit resultaat? We gaan
naar één of andere zaak en kopen hier
een paar oorwarmers. U kent ze wel, het
is zo'n veer die om het hoofd sluit, met
twee lapjes die de oren bedekken. Deze
oorwarmers zijn niet duur en hebt u er
een paar aangeschaft, dan kunt u uw
fantasie de vrije loop laten. U kunt ze
overtrekken b.v. met bont, misschien
hebt u nog een restje liggen? We kun
nen eerst het beste een vorm maken
van papier, want u ziet op het plaatje
dat de vorm wat gewijzigd is. De band
in het midden is verbreed en ook de
stukjes die de oren moeten bedekken
zijn breed en lopen geleidelijk over in
de vorm van de band. Natuurlijk be
waart u de vorm en als het bont u ver
veelt of u hebt onverwachts iets anders
nodig, dan overtrekt u het geheel met
ander materiaal, dit is in een wipje
klaar en alle materiaal is geschikt. Wij
wensen u veel succes met dit idee en
hopen dat u er veel plezier van zult
hebben.
ADVERTENTIE
vuil geworden
speelkaarten met
benzine kunnen wor
den schoongemaakt?
Na de reiniging moe
ten de kaarten dan
weer met talkpoeder
glad gemaakt wor
den. In plaats van
benzine kunt u ook
mu ue cologne ge
bruiken; dan blijven
de kaarten namelijk
glad. De zijkanten
van de kaarten kun
nen het best schoon
gemaakt worden als
de kaarten stevig bij
elkaar gebonden zijn.
Eén der landen, dat ten nauwste verbon
den is aan de totstandkoming van de ge
schiedenis, die de Bijbel ons geeft, is Egyp
te. Nog steeds valt daar veel te leren en nog
steeds dient de Kerk daar haar voordeel
mee te doen. Er valt op velerlei terrein
kennis op te doen, waarvan het goed is de
waarde er van in te zien en er vervolgens
van te profiteren.
Het is daarom, dat we eens willen luiste
ren naar prof. dr. C. J. Bleeker, die, zoals
hij in „Kerk en Wereld" vertelt, onlangs
zes weken in het land van de Nijl heeft
doorgebracht. Het oude Egypte, dat
hem door jarenlange lectuur vertrouwd
was, is prof. Bleeker nu meer dan ooit een
levende en intens boeiende werkelijkheid
geworden.
Daartoe heeft de kennismaking met het
tegenwoordige land meegeholpen, speciaal
de aanraking met het leven op het land.
Men krijgt er het gevoel, dat de geschie
denis in het Nijldal 4000 jaar heeft stilge
staan. Hier gaat de wereld van het oude
Oosten voor ons open. Het gaat dan om de
achtergrond van de Bijbel. Het is duidelijk,
dat men de Bijbelse gedachtenwereld en
het oude Christendom niet kan begrijpen,
wanneer men dit Oosten niet heeft gezien.
Prof. Bleeker behoort niet tot die Egyp
tologen. die oogkleppen dragen en daarom
alleen maar belangstelling tonen voor de
resten van de cultuur van het oude Egypte.
Het moderne Egypte is voor hem even
fascinerend als het oude. Bij het over
schrijden van de Egyptische grens vindt
er een gebeuren plaats dat geestelijk grote
betekenis heeft. De Westerling, de Chris
ten, treedt binnen in een Oosters, een Mos
lims gedachtenkiimaat.
Voor hem geldt het gezegde van een
wijsgeer, dat een reis om de wereld voor
de mens een ontdekking van zijn eigen
wezen is.
Nergens zó christen
menselijke rede bij de ontginning van gods
dienstige waarde acht prof. Bleeker onjuist
omdat de Griekse geest er door zou ver
dwijnen met als gevolg, dat Europa cultu
reel en godsdienstig op een Middeleeuws
peil zou terugvallen.
Prof. Bleeker is verder van mening, dat
wij in het Westen en dus ook in ons land,
ook in onze kerkelijke wereld enigszins
lijden aan een zekere bewustzijnsveren
ging die reeds ontstond in de bezettings
jaren. Wellicht staart men zich in kerkelijk
Nederland teveel blind op bepaalde theo
logische en kerkelijke problemen. Het ge
vaar bestaat, dat men teveel naar één pa
troon wil snoeien en hakken. Gods wereld
is groter dan onze dogmatiek. De geest laat
zich niet binden. Prof. Bleeker waarschuwt
tenslotte tegen het voeren van een struis
vogelpolitiek. Men kan niet voorbijgaan
aan de Islam, die een nieuwe Oosterse we
reld opent. „Het Oosten is een deel van
de aarde, waar misschien belangrijker be
slissingen vallen voor het lot der mensheid
dan in ons werelddeel."
De godsdiensten
In „Encyclopedia Britannica" kon men
onlangs een statistiek lezen omerent de
verhoudingen van de wereldgodsdiensten
in 1953. Ze lijken ons interessant genoeg er
de belangrijkste van te noemen.
Wanneer men het totaal aantal bewoners
der aarde stelt op 2.367.737.000, dan is on
geveer een vijfde deel hiervan Rooms-
Katholiek, n.l. 425.508.220 mensen terwijl
het aantal Protestanten geschat moet wor
den op 196.503.520 en dat der Orthodoxen
op 128.280.414. Uit deze statistiek blijkt
verder, dat er 315.699.603 Mohammedanen
en 11.532.500 Joden zijn.
Nog enkele cijfers van de voornaamste
heidense godsdiensten?
Hier zijn ze: er zijn 300.290.500 Confu-
cianen en 255.715.000 Hindoes.
ADVERTENTIE
UW MATRASSEN bijgevuld of vernieuwd
MAAKLOON 1 pers f 12.50. 2 pers f 15.—
HAARLEMS MATRASSENHUIS
H. DE GRAAFF
Gr. Houtstraat 103 - Tel. 11485 - Haarlem
Na een onrustbarende stijging van het
aantal ongevallen tengevolge van slippen
met auto's werd enige jaren geleden in
Engeland een anti-slipschool geopend
door een Londense autobusonderneming.
Chauffeurs van dubbeldekbussen krijgen
daar. een training in slip-techniek. Reeds
spoedig was het gunstige resultaat van
deze trainng in het Londense verkeer
merkbaar.
In navolging van dit Engelse initiatief
en in samenwerking met de Londense bus
onderneming is nu in ons land de „Eerste
Nederlandse Anti-slip School" opgericht.
Men hoopt hiermede een verkeers-tech-
nisch belang te dienen. Het ligt in de be
doeling aan rijbewijshouders een training
in slip-techniek te geven en hun na met
goed gevolg afgelegd examen een „anti
slip certificaat" uit te reiken. Met mede
werking van de Amsterdamse verkeers
politie heelt men voor gebruik als instruc
tie-baan de beschikking kunnen krijgen
over een startbaangedeelte op de lucht
haven Schiphol.
A
A
D
G
Oplossingen moeten
G
I
M
N
worden ingezonden aan
A
E
M
P
onze bureaux Grote
A
G
M
N
Houtstraat 93 of Soenda-
E
G
L
M
plein 37 te Haarlem, of
O
R
I
K
Kennemerlaan 186 in
E
I
K
T
IJmuiden en uiter
E
O
K
S
lijk Woensdag om 17
A
A
L
T
uur in ons bezit zijn. Op
E
K
L
E
de omslag of briefkaart'
E
E
K
U
aan de adreszijde ver
C
I
N
O
melden: „Oplossing
E
E
N
1
puzzle" en geen mede
A
A
N
V
delingen toevoegen of
N
A
A
V
bijsluiten. De goede op
I
L
M
T
lossingen dingen mee
A
I
N
W
naar de drie geldprijzen,
Z
A
K
I
ad. f 7.50, f 5 en f 2.50.
De oplossing
van de vorige puzzle is:
Horizontaal:
1. intens; 5. meisje; 9. zeventien; 10. de
ler; 11. eelde; 12. kralingen; 13. wringen;
15. legende; 17. begeren; 19. barsten; 21.
verliezen; 23. vrede; 24. radio; 25. tande
loos; 26. tonnen; 27. naties.
Verticaal:
2. navolging; 3. einde; 4. snikken; 5 men
taal; 6. indringer; 7. jolig; 8. branie; 9.
zeeuw; 14. garnizoen; 16. nutteloze; 17.
bevers; 18. nazaten; 19. bananen; 20. niets;
22. rodeo; 23. viert.
Winnaars van de vorige puzzle:
1 C. P. v. d. Bosch, J. P. Coenstraat 6,
TJmuiden f 7.50.
2 G. J. van Wunnik, Indischestraat 114,
Haarlem f 5.
3 W. A. Kuijken, Joh. Verhulstlaan 30,
Heemstede f 2.50.
Er is geen plaats waar hij zich zó chris
ten voelt als daar. Nimmer kan de chris
ten zó duidelijk leren inzien, dat de Wes
terse wereld door het Evangelie gestem
peld is als wanneer hij de Egyptische sa
menleving gadeslaat en de reacties van de
mensen daar in de vreemde observeert.
Van één kant krijgt hij respect voor de
Islam, die aan millioenen in Egypte gees
telijke binding geeft, hen van diepe eer
bied voor Allah vervult en hun enkele
eenvoudige zedelijke beginselen inprent.
Van de andere kant ziet hij aan tal van
tekenen, dat de gezindheid van de barm
hartigheid door daadwerkelijk hulpbetoon
zwak vertegenwoordigd is. Het Evangelie
van Jezus Christus heeft in Europa eens
en voorgoed het besef gewekt, dat de lief
de de meerdere is van geloof en hoop.
Opnieuw wordt de waarheid verstaan
van de stelling, dat Israël en Hellas de
geestelijke voorouders van de Europese
beschaving zijn.
De Oosterling mist in het algemeen zegt
prof. Bleeker de zakelijke belangstel
ling, de drang tot dat denken, dat proble
men stelt en tracht te doorgronden, de
dorst naar de waarheid om de waarheid.
Een feit is, dat de kennis vaak niet verder
reikt dan wat voor practische doeleinden
bruikbaar is. Het zijn de Grieken geweest,
die ons gebracht hebben tot het vrije, vor
sende denken.
Een uitschakelen van de functie van de
ADVERTENTIE
Van de gegeven letters moeten met
toevoeging van 2 letters woorden worden
gevormd. Deze toe te voegen letters moe
ten respectievelijk de le en laatste letter
vormen van elk woord. Hierna zijn van
boven naar beneden op de le en laatste
rij verticaal 2 spreekwijzen te lezen.