De arbeidsmarkt nam in 1952
bijna 4 millioen personen op
TRIUMPH
Nieuwste films van Walt Disney
Uitgaan in Haarlem
Agenda voor
Haarlem
fFiïml
Een Eeuw Geleden
Schous
H
VIRGINIA
IS ECHTE
VIRGINIA
EN DE
VOLLE
80 CENT
WAARD
GOUDGELE VIRGINIA
IN
"THE FAMOUS
BLUE POCKET"
Ware geschiedenissen beter dan
romantische verdichtsels
Nieuwe uitgaven
Prognoses voor
1953 en 1954
SCHOUS Afd. TEXTIEL
Twee sterke fragmenten
in „Melody Time"
Kerkelijk Nieuws
rHoe is het ontstaan?^
Dit woord: KOEST
Kimstzaal Hamdorff
veertig jaar
Tumult in de
Rotterdamse raad
Uit de Opregte Haarlemsche
Courant van 11 Junij 1853
VRIJDAG 12 JUNI 1953
De totale bevolking van Nederland nam in de loop van 1952 toe van rond 10.328.000
tot 10.435.000 personen. De mannelijke bevolking steeg van rond 5.146.000 tot
5.210.000 personen. Zij zal in December 1953 gestegen zijn tot 5.270.000 personen en
in December 1954 tot 5.325.000. Voor de beroepsbevolking mannen van 15 tot 65
jaar bedragen deze cijfers respectievelijk 3.043.000, 3.070.000 en 3.095.000.
Voor 1953 en 1954 wordt de netto groei van de mannelijke beroepsbevolking
op respectievelijk 27.000 en 25.000 geraamd. Door een toenemend emigratie-overschot
vertoont de netto-groei een daling. Hij bedroeg voor 1952 23.000 en wordt voor elk
van de jaren 1953 en 1954 geraamd op 20.000. Zonder dit emigratie-overschot zou de
totale aanwas der mannelijke beroepsbevolking na 1950 jaarlijks rond 48.000 hebben
bedragen. Een schatting van de totale groei der vrouwelijke beroepsbevolking voor
1953 en 1954 komt tot een cijfer van ongeveer 7000 per jaar. Hieronder is begrepen
een emigratiesaldo van ongeveer 1000 personen.
Deze gegevens zijn ontleend aan een
publicatie van het Rijksarbeidsbureau: de
beschrijving van de verhoudingen op de
arbeidsmarkt in 1952, terwijl daarop voort
bouwende een prognose wordt gemaakt
voor de jaren 1953 en 1954. Het overzicht
bevat uitvoerig cijfermateriaal over de
werkgelegenheid, de werkloosheid,arbeids-
overschotten en -tekorten en de scholing.
Tevens wordt in de bijlagen een specifica
tie gegeven van de situatie in de provincies.
Uit de cijfers blijkt, dat de totale werk
gelegenheid in 1952 is toegenomen met
5100 arbeidsplaatsen voor mannen en 9700
voor vrouwen. Aangenomen kan worden
dat op het einde van 1952 de omvang van
de totale werkgelegenheid bij benadering
3.950.000 arbeidsplaatsen bedroeg: 2.927.000
door mannen en 1.027.000 door vrouwen
bezet. In percentages bedroeg de verdeling
voor mannen en vrouwen in de sector nij
verheid respectievelijk 48 en 28, landbouw
19 en 16 en diensten 33 en 56.
Het Rijksbureau verwacht dat de werk
gelegenheid dit jaar zal toenemen met
16.500 arbeidsplaatsen voor mannen en
7400 voor vrouwen en in 1954 met 13.400
arbeidsplaatsen voor mannen en 5600 voor
vrouwen.
In het bijzonder voor de zware metaal
industrie kan een bevredigende ontwikke
ling tegemoet worden gezien. De scheeps
werven.die ruim van opdrachten zijn voor
zien, willen hun personeelsbezetting in 1953
met 1600 man verhogen en in 1954 met 500
man.
Het hoogovenbedrijf breidt zich nog
steeds uit. Sedert de bevrijding werd de
personeelsbezetting van dit bedrijf meer
dan verdubbeld. Zij bedraagt thans 8000
man. Door het in gebruik nemen van de
breedbandwalserij zal een personeelsuit
breiding met 600 man plaats hebben. Een
gunstige ontwikkeling tekent zich ook af
voor de automobielindustrie.
Herstel in de textielindustrie
In de textielnijverheid werd, na de
scherpe inzinking in April en Mei 1952,
een zeer duidelijk herstel in de tweede
helft van het jaar waargenomen. Hoewel
de Nederlandse katoenindustrie een gun
stige concurrentiepositie inneemt, moet niet
uit het oog worden verloren dat de West-
Europese textielcapaciteit te groot is, voor
al als gevolg van de gewijzigde verhoudin
gen op de wereldmarkt. Hoewel er sprake
is van een toenemende binnenlandse vraag,
verband houdende met de groei van de
bevolking, lijdt hot volgens het Rijks
arbeidsbureau geen twijfel, dat een ver
meerdering der werkgelegenheid op grote
schaal uitgesloten is. Ten aanzien van de
vrouwen wordt in de wollenstoffenindustrie
in de komende jaren nog enige uitbreiding
ADVERTENTIE
COMPLETE BABYUITZETTEN
Kleulcrtruitjes 2.
Bretel broekjes 2.94
Jongens pakjes3.55
Overgooiers 3.20
Jurkjes3.75
Wollen badpakjes 6.25
Bolero's 7.10
Strandpakjes 6.95
Zonnehoedjes 2.50
Witte sokjes 0.76
Plastic broekjes 0.98
Plastic luiers 0-80
Hacoma zonnen jurkjes
Nylon jurkjes
Fleurige blazertjes
Teddy reiszakken 23-35
Opvouwbare reiswiegen 39.50
Oude Groenmarkt
16—14 Haarlem
Tel. K 2500 - 11266
VRIJDAG 12 JUNI
Concertgebouw: Haarlems Muziekinstituut,
leerlingenavond, 7.30 uur. Spaame: „Storm
over Bengalen" en „De Spookstad", 14 jaar,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Getuige ver
moord", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Minerva:
„Van een bruiloft komt een bruiloft", alle
leeft., 8.15 uur. Rembrandt: „Verboden
spel", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „De
piratenkoningin", 18 jaar, 7 en 9.15 uur.
Luxor: „Verdorven jeugd", .18 jaar, 7 en 9.15
uur. Lido: „Een koningin wordt gekroond",
alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „De dodenrit
in het spookgebergte", 14 jaar. 7 en 9.15 uur.
Wilhelminastraaf 43 a: Rudolf Steinerschool,
lezing dr. L. F. C. Mees over „Moderne voe
dingsvraagstukken", 8.15 uur.
ZATERDAG 13 JUNI
Openluchttheater Bloemendaal: Weens
ballet, 8.30 uur. Spaarne: „Storm over Ben
galen", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hajs:
„Getuige vermoord", 2.30, 7 en 9.15 uur.
Minerva: „Van een bruiloft komt een brui
loft", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Luxor:
„Verdorven jeugd", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15
uur. Rembrandt: „Verboden spel", 14 jaar,
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Elizabeth is
koningin", alle leeft., 10. 11 en 12 uur; „De
piratenkoningin", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15
uur. Lido: „Èen koningin wordt gekroond",
alle leeft.. 11. 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. City:
..De dodenrit in het spookgebergte", 14 jaar.
2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Concertgebouw: Ru-
dolf Steinerschool, leerlingen demonstratie,
3 uur.
van de personeelsbezetting verwacht. Ook
in de tricotage-industrie wordt een uitbrei
ding van vrouwelijk personeel verwacht.
Voor de voedings- en genotmiddelen
industrie wordt vermeld, dat de perso
neelsbezetting in 1953 met 1000 mannen
en 2000 vrouwen toenam. Een lichte uit
breiding wordt ook in 1953 en 1954 ver
wacht.
Steeds minder werk in de landbouw
De vermindering van de werkgelegen
heid in de landbouwsector is opvallend.
Wel duidelijk blijkt, hoe de voortschrijden
de mechanisatie en daarnaast de industria
lisatie en het ten offer vallen van cultuur
grond aan de uitbouw der grote steden de
werkgelegenheid in de landbouw doen
dalen. Daarnaast moet in aanmerking wor
den genomen, dat in de landbouw het aan
tal vaste arbeiders vermindert en op ruime
schaal een beroep wordt gedaan op tijde
lijke arbeidskrachten voor seizoenwerk.
Vooral in Overijsel, Gelderland, Friesland,
Groningen en Zeeland heeft de mechani
satie de werkgelegenheid belangrijk doen
verminderen. Door landaanwinning en
landontginning kan de werkgelegenheid
echter enigszins toenemen.
Onder de diensten zijn te begrijpen: han
del, verkeer te land, te water en in de
lucht en de hötelbedrijven. Daarin werd in
1952 voor mannen 33 pet. en voor vrouwen
56 pet. van de totale werkgelegenheid op
gevangen. De ontwikkeling van de werk
gelegenheid in de nijverheid, de groei van
de bevolking en de ontwikkeling van het
overheidsapparaat beïnvloeden de werk
gelegenheid in deze sector zeer sterk. Voor
de komende jaren wordt dan ook met een
uitbreiding rekening gehouden en wel voor
1953 met 6600 mannen en 4500 vrouwen,
voor 1954 met 6700 mannen en 4100 vrou
wen. De handel neemt daarvan het gróót
ste gedeelte op. Het minst gunstig zijn de
verwachtingen voor het hötelbedrijf. De
vrij hoge prijzen en de verminderde koop
kracht doen het bezoek aan cafés en res
taurants dalen.
Uit een vergelijking van de cijfers per
ADVERTENTIE
provincie blijkt, dat alleen voor Friesland
met een geringe vermindering van de
werkgelegenheid wordt rekening gehouden.
Groningen, Drente, Overijsel, Utrecht en
Zeeland vertonen een stijging variërend
van 100 tot 700 mannen en van 100 tot 300
vrouwen in 1953 en van 300 a 400 mannen
en 100 a 200 vrouwen in 1954. Voor de
overige provincies verwacht men stijgin
gen, welke de duizend aanzienlijk te boven
gaan.
Deze cijfers krijgen echter pas hun waar
de, wanneer zij gesteld worden tegenover
de cijfers over het verloop van de werk
loosheid.
Walt Disney is bezig zich een naam te verwerven buiten zijn tekenfilms om. Ja. meer
nog dan door zijn tekenfilms geniet, hij de laatste jaren bij de filmliefhebber een groot-
aanzien om. de fraaie films spelend in de natuur, spelend ook met de natuur, die hij
in zijn serie ..True adventuresmaakte. Twee er van heb ik onlangs gezien. De eerste
is een film gewijd aan het edelhert, de tweede een kijkje op het leven van de zwem
vogels. Beide bespreek ik hier tezamen met Disney's speelfilm Robin Hood, die korte
lings in circulatie kwam en de téken-film Melody Time", welke binnenkort in ons
land gaat draaien.
Wanneer men mij vraagt aan welke van de vier films ik de voorkeur geef dan is het
antwoord onmiddellijk: aan de laatste in de serie „Ware verhalen" namelijk de film
over het leven der zwemvogels. Dat is nu een film, die u enthousiast maakt. Wellicht
hebt ge de ..Bevervallei" gezien en herinnert ge u de geestige geschiedenisdie Disney
u over deze dieren verhaalde. Misschien heb ge ook kennis genomen van zijn zeehon
den-film, de eerste uit de reeks, ivaarin ge het dierenleven van nabij kunt aanschou
wen. Alleen worden zij overtroffen door de film over de zwemvogels. Dat is een
meesterlijk samengesteld prentenboek van de gedragingen en gewoonten der uiteen-
lopendste vogelsoorten. Een instructieve film? Ja, maar nog veel meer dan dat. Een
wonderlijk obsederende vertoning, die u verrast, meesleept, boeit:. Met aan het slot
een even gedurfde als fantastisch geslaagde montage van alle vogels, welke ge hebt
geziendie nu. op de muziek van de Rhapsodie van Liszt langs u trekken, hun bewe
gingen in correspondentie met het rhylhme der muziek, soms in volle vlucht, soms
snellend door het waterde mooiste filmacteurs, die ge u kunt voorstellen, de beste
getuigenissen van wat de man, die een film maakt, in creatieve zin doet.
Uit honderden verschillende opnamen is
de film gemaakt en al deze stroken zijn
saamgevoegd en een scala van natuur
schoon geworden. De Jan van Gent duikt
diep onder water en ge ziet het van zeer
hoog, zoals ge het nooit zo zult aanschou
wen. De flamingo's gaan in ranke vlucht
voorbij, de pelikanen met machtige vleu
gelslag, wulp en lepelaar ziet ge broeden en
waken over hun jongen, de kleine bron
vogel, die niet vliegen of zwemmen kan,
ziet ge scharrelen onder water: het is een
openbaring. En aan het slot die meester
lijke montage waarin al die vogels een bal
let vormen bij de gratie van de man, die
fragment na fragment aaneenrijgde, vol
komen in harmonie met de begeleidende
muziek. Daar hebt ge nu het beste voor
beeld van wat de filmmaker doet. Hij ver
gelijkt het beweeg der vogels met het be
wegen der muziek. Hij past dat bewegen
der vogels toe op de muziek en de beelden,
die ge ziet volgen in hun rhythme elkaar op
ais de klanken in de rhapsodie. Het is één
schone verbeelding in natura. Het is het
rhythme zelf in beeld gebracht. Meester
lijk!
Van een geheel ander karakter is het
filmpje over de edelherten. Even documen
tair maar veel schoolser, minder poëtisch,
ook al omdat het onderwerp zich niet zo
leent voor de „hogere vlucht". Wel een
zeer interessante film, die ge toch ook moet
zien. Al was het alleen maar om de fraaie
fotografie, die in Disney's natuurfilm uiter
mate verzorgd is en hier in het bijzonder.
De entourage heeft zeker heel wat moei
lijkheden opgeleverd. Ge moogt u er gerust
over verwonderen het leven der dieren van
zo nabij gade te kunnen slaan, zo tot in de
détails met het gevoel, dat ge er met uw
neus boven op zit. Het commentaar is vaak
geestig. En wat zeer belangrijk is: de com
mentator houdt op hef juiste ogenblik zijn
mond, wanneer de beelden voor zich spro
ken.
Van de natuurfilms naar de speelfilms is
wel een grote stap. Disney's avonturenfilm
„Robin Hood" noodzaakt mij tot die stap.
De film is mij erg tegengevallen. Ze komt
niet boven het cliché uit. Er zijn wel een
aantal figuren in, die haar soms een ver
rassende wending geven de minstreel
bijvoorbeeld, die als een zingend nieuws
blad rondgaat maar aan filmische kwa
liteiten werd er geen winst geboekt. Dat
valt te meer tegen omdat men van Disney
beter gewend is. Het verschil tussen zijn
natuurfilms en zijn speel
films is wel heel duidelijk.
De eerste zijn origineel en
bezield, het onderwerp in
spirerend. De tweede ca
tegorie zoekt het in valse
romantiek en klatergouden effecten, die de
waarachtigheid geweld aandoen.
Dat is ook het geval met Melody Time.
Disney heeft hierin een aantal liederen en
gedichten samengebracht, die hij van beel
den voorziet. Het is allemaal technisch
knap en kunstig, maar niet spiritueel. Twee
uitzonderingen zijn daarop: de legende van
„John Appleseed" en „Little Toot". De le
gende verhaalt van een klein mager man
netje, dat de trekkers naar het Westen
volgt op instigatie van zijn engel en overal
appelbomen gaat planten. Een pan, een
Bijbel en wat appelzaad is het enige wat
Het kleine sleepbootje Little Toot uit
Disney's „Melody Time".
hij meeneemt. Maar zijn bomen witte
wolken in volle bloei brengen ieder
vreugde. Pas als Johnny verneemt, dat hij
ook in de hemel appelbomen mag planten,
is hij bereid de aarde te verlaten. Disney
heeft dit verhaaltje heel eenvoudig en on
opgesmukt verteld. Zijn kracht ligt in de
rijkdom van zijn fantasie. Maar diezelfde
fantasie heeft wel eens te veel franje en
tierlantijnen, waardoor ze vermoeit op den
duur. Daaraan laboreert menig fragment
uit „Melody Time", op het ook genoemde
„Little Toot" na, het verhaal van een jong
en eigenwijs sleepbootje in een van de
grole havens van New York. Het sleep
bootje doet heel ondeugende dingen, moet
voor straf de zee op en keert terug als
triomfator, wanneer het een schip in nood
de veilige haven binnenbrengt. Hier weer
van die dartele sprongen van Disney zon
der overdreven romantische ontboezemin
gen of quasi sfeervolle schildering, zoals
bijvoorbeeld in de ver-beelding van het
gedicht „Bomen", waar men gerust van
kitsch mag spreken. Het talent van Disney
is onloochenbaar. Men mag zich echter af
vragen of hij, wat de tekenfilm betreft, al
niet over zijn hoogtepunt heen is. Zijn
nieuwste schepping „Peter Pan" zal dat
straks moeten uitwijzen. P. W. FRANSE.
Geref. kerken
Drietal te Rotterdam Joh. P. Boer te
Zwartebroek, B. J. A. Streefkerk te Ber-
kel en R. Ypma te Groningen.
Geref. kerken onderh. art. 31 K.O.
Bedankt voor Overschild H. Scholte te
Nieuwleusen.
Chr. Geref. kerken
Beroepen te Delft B. Bijleveld te Noor
deloos.
Geref. kerken
Aangenomen naar Duisburg-Ruhrort J.
Wiekema te Roden (voorheen te Duisburg-
Ruhrort).
Bedankt voor Winschoten C. Goeman te
Schipluiden.
Chr. Geref. kerken
Tweetal te Doesburg L. Kleisen, leger-
predikant te Utrecht en W. H. Velema,
cand. te 's-Gravenhage.
Ned. Herv. kerk
Aangenomen naar Balk (toez.), H. Be-
lier, vicaris te Harich; naar Klundert A.
M. Lindenburg (voorheen pred. te Beek
bergen), die bedankte voor Aalst, Goede
reede en voor Stad aan 't Haringvliet.
Zich koest houden: zich kalm houden
bevat hetzelfde woord dat men ook ge
bruikt, wanneer men een hond tot rust
wil brengen. Het is het Franse couche-
toi: ga slapen, ga liggen, wees kalm,
stil. Van ditzelfde Franse woord stamt
het Nederlandse koets, maar in de spe
ciale betekenis van bed, eigenlijk van:
rustbank. Vroeger luidde het woord:
koetswagen in de betekenis: draagstoel.
Nog zegt men: naar de koets, voor: naar
bed! En de huwelijkskoets is ook niet:
het rijtuig waarmee bruid en bruide
gom naar het stadhuis reden, maar het
bruidsbed.
Koets voor tweewielig rijtuig is een
totaal ander woord. Het is in tal van
talen overgenomen uit het Hongaars.
In het dorp Koes aan de Raab werden
omstreeks 1500 deze toen hoogst mo
derne reiswagens gemaakt die dus hun
naam ontlenen aan de plaats van her
komst. i
Johnny Appleseed, de held van het gelijknamige fragment uit „Melody Time".
TONEEL EN DANS
Zaterdag 13 Juni, Openluchttheater Bloe
mendaal, 20.30 uur: Weens ballet van
Grete Wiesenthal. Dansen op muziek van
Mendelssohn. Schubert, Lanner en Strauss.
Zondag 14 Juni, Openluchttheater Bloemen-
deel, 20.30 uur: Herhaling van het optre
den van het Weens ballet van Grete
Wiesenthal. Hoofdnummer van het pro
gramma is „Der Tod und das Madchen".
MUZIEK
Vrijdag 12 Juni, Concertgebouw, 19.30 uur:
107de uitvoering door leerlingen van
Haarlems Muziekinstituut. Leerlingen van
Nico Hoogerwerf. Joh. Viervijzer, Jac.
Bonset en anderen.
Zaterdag 13 .Tuni, Concertgebouw, 20 uur:
Einduitvoering door leerlingen van de
Zaterdag 13 Juni zal het feit worden
herdacht, dat de kunstzaal Hamdorff te
Laren veertig jaar geleden werd gesticht.
Ter gelegenheid van dat jubileum zal die
dag een expositie worden geopend van
werken van de tentoonstellingscommissie
van 1913, te weten de schilders Frans Hart
Nibbrig, J. Kever, Willy Sluyter, L. van
der Tonge en prof. H. J. Wolter.
Jan Hamdorff, stichter van hotel en
kunstcentrum, liet geen mogelijkheid on
gebruikt zijn liefde voor de beeldende
kunst en zijn medeleven met de Gooisc
sc'nilderbcnt te uiten. „Hamdorff" was het
verzamelpunt der kunstcnaarè. Aan een
stamtafel hebben in de loop van vele de
cennia honderden kunstbroeders bijeen
gezeten.
De gemeenteraadsvergadering te Rotter
dam moest Donderdagmiddag worden ge
schorst, omdat er een hevig tumult was
ontstaan op de publieke tribune. Verma-
ningen van de burgemeester, mr.. G. E. van
Walsum, bleken geen resultaat te hebben.
De burgemeester liet toen de publieke tri
bune ontruimen.
De raad was bezig met de behandeling
van een prae-advies betreffende het ver
strekken van kledinggeld aan werklozen
en armlastigen. De eerste spreker, het
communistische raadslid M. Boshart kon
zich niet met het prae-advies verenigen.
Daarna kreeg de heer M. Frenkel van de
Partij van de Arbeid het. woord. Zijn stand
punt verschilde met dat van de vorige
spreker en blijkbaar ook met de mening
van een groep mannen en vrouwen op de
publieke tribune, die in de Rotterdamse
raadszaal op een balcon is aangebracht.
Scheldwoorden en krachttermen werden
de raadszaal ingeslingerd en de verbaasde
raadsleden zagen bovendien nog een regen
van pamfletjes neèrdalen.
Nadat de publieke tribune was ontruimd
zette de raad de behandeling over het
prae-advies voort.
Dr. E. Rebling. Gepassionnecrde
Menselijkheid. Johann Sebastian
Bach en de overwinning van de
Barok in de muziek (Uitgave: Van
Loghum Slaterus, Arnhem).
Dit boekje deel uitmakende van de
serie „Gastmaal der Euwén" toont duide
lijk de tendenz Bach niet in de eerste plaats
te willen zien als religieus componist, maar
gewooon als geniale toondichter, als muzi
kale exponent van de barok, welker praal
en pathos hij een ongekende bezieling gaf.
die steeds een sterke menselijke hartstocht.
verraadt. Niet de mysticus Baeh (die zich
liet inspireren door Evangelische gegevens
en vooral door het Luthers koraal) treedt in
deze studie op de voorgrond, maar wel de
zelfbewuste, vrijheidslievende mens, die het
zijn leven lang met zijn broodheren aan de
stok had. Bach, aldus betoogt Rebling, was
geen godsdienstig fanaticus, niettegenstaan
de zijn consequente orthodox-Lutherse op
vattingen. Schrijver wijst op piëtistische
invloeden in sommige cantates van Bach,
ondanks het feit dat hij zich in Miihlhausen
tegen de piëtisten verzette en als gevolg van
hun schrijven aldaar ontslag uit zijn functie
nam; verder vestigt Rebling de aandacht
op zijn dienstbetrekking in het Calvinis
tische Köthen en ook op het componeren
van de Hohe Messe voor het Katholieke
hof van Dresden.
De gevoelswereld in Bach's muziek noemt
Rebling zo algemeen menselijk, niet ge
bonden aan een kunstmatige scheiding tus
sen godsdienstig en wereldlijk, zo humanis
tisch, dat ook ongelovigen door deze mu
ziek ten diepste ontroerd kunnen worden of
haar zelf ook uitmuntend kunnen ver
tolken.
Alles goed en wel.... Iedere Bachkenner
zal toegeven dat de Leipziger Cantor geen
enghartighcid kende en dat zijn kunst het
onbetwistbare kenmerk draagt van mense
lijke gevoelens, van temperament en harts
tocht, dat bovendien de potentiële macht
van zijn kunst op zichzelf een wonderlijk
fenomeen betekend. Men kan zelfs zeggen,
dat hij boven alle geloofsverdeeldheid staat.
Maar wie de zin mist voor de religieuze aan
leiding van Baehs geestelijke werken hij
moge zich dan al vermeien in de diep
menselijke accenten, in de realistische type
ringen en in de technische knapheden, zal
zich toch een essentieel deel van deze won
derlijke scheppingen moeten laten ontgaan.
Hij kan zich troosten met de gedachte, dat
het gedeelte, dat voor hem toegankelijk is,
ook reeds veel betekent.
De rest is niet te koop of uit een boekje
als dit van Rebling te leren begrijpen.
JOS. DE KLERK
Muziekschool van de Maatschappij tot be
vordering der Toonkunst, afdeling
Haarlem.
Zondag 14 Juni, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het oratorium- en operakoor „Haerlem"
geeft een opvoering van ..Martha" van
Von Flotov onder muzikale leiding van
Anton de Beer en regie van Ely Huyboom.
Solisten: Sylvia Couzijn, Kitty Steinmetz,
Gerard Hurkmans, Ely Huyboom, Piet
Meyer en Henk van Monsjou.
Dinsdag 16 Juni, Grote Kerk. 20 uur: Orgel
bespeling door Marthe Bracquemond uit
Parijs, die werken van Bach, Liszt en
Dupré ten gehore brengt.
Donderdag 18 Juni, Grote Kerk, 15 uur: De
stadsorganist George Robert speelt com
posities van Bach, Loeillet, Clérambault,
Langlais en Franck.
Donderdag 18 Juni, Doopsgezinde kerk. 20
uur: Doopsgezind Zangkoor uit Haarlem
en het Jeruzalemkerkkoor uit Amster
dam voeren onder leiding van Hans de
Jong werken van Purcell, Bach. Handel.
Mozart, Mendelssohn, Brahms en Fauré
uit Solisten zijn de sopraan Tjae Troel
stra, cle alt Bep van Leuven en de organist
Gosse Kroese.
Donderdag 18 Juni, Concertgebouw, 20 uur:
H.O.V.-concert aangeboden door het ge
meentebestuur aan de deelnemers aan het
Congres van de Nederlandse vereniging
van ex-politieke gevangenen. Dirigent is
Marinus Adam, solist Hans Osieck. die zijn
eigen fantasie over „In een blauw geruite
kiel" ten gehore brengt.
Vrijdag 19 Juni, Concertgebouw. 19.30 uur:
108ste uitvoering door leerlingen aan
Haarlems Muziekinstituut, voornamelijk
uit de piano- en celloklassen.
DIVERSEN
Zaterdag 13 Juni, Concertgebouw, 15 uur:
Demonstratie door leerlingen van de Ru-
dolf Steinerschool in de tuinzaal. Des
avonds spreekt mr. M. Stibbe over „Be
dreiging van de ziel en de taak der pae-
dagogie".
Zaterdag 13 Juni, C. J. M. V.-gebouw, 20 uur:
Bonte avond door de Hervormde Jeugd
groep Wijk 1.
Zaterdag 13 Juni, Teyïers Museum, 15 uur:
Tweede lozing in een serie van drie over
..Denkmachines" (met demonstratie) door
dr. J. E. Schouten.
Zondag 14 Juni. Concertgebouw, 10.30 uur:
Tentoonstelling van werk der leerlingen
van de Rudolf Steinerschool. Ir. J. van
Wottum spreekt óver „Morele opvoeding".
Zondag 14 Juni, Rembrandt-Theater. 11 uur:
Wederom een bijzondere voorstelling van
de film „Eroïca" over leven en werken
van Beethoven.
Zondag 14 Juni, Lido-Theater, II uur: Her
haling van de Italiaanse zangfilm „Ave
Maria" met Ben j amino Gigli.
Zondag 14 Juni, Wandelbos Groenendaal, 15
uur: Concert door Heemsteeds Fanfare
corps „Excelsior" onder leiding van de
waarnemend directeur L. ter Braake. Po
pulair programma.
Maandag 15 Juni. Mr. J. H. Thielschool. 20
uur: Ouderavond met lezing en film door
dr. A. Melchior over „Rust en rumoer in
Noord-Afrika" (Karolingenstraat 61).
Woensdag 17 Juni, Openluchttheater Bloe
mendaal 14.30 uur: Kindervoorstelling van
„Sjors en Sjimmie in sprookjesland".
Woensdag 17 Juni, Dreefzieht. 20 uur: Op
een bijeenkomst van het Nationaal comité
ter bestrijding van het Concentratiekamp-
systeem spreekt onder anderen de heer
David Rousset uit Parijs.
TENTOONSTELLINGEN
Frans Halsmuseum: In de tentoonstellings
zaal zijn de nieuwe aanwinsten uit de
recuperatie te bewonderen. Verder wer
ken van Hals, Verspronck, De Bray en
anderen. Het museum is geopend op werk
dagen van 1017 en op Zondagen van
13—17 uur.
Huis Van Looy: Tot 22 Juni expositie van
werken van mevrouw Henriëtte Reuch-
linLucardie, geopend op werkdagen van
1012.30 en van 13.3017 uur, des Zon
dags van 1417 uur.
De Stompe Toren, Spaarnwoude: Geopend
op Donderdag, Zaterdag en Zondag van
1417 uur, verder op aanvraag. Men wen
de zich tot mr. H. K. de Raaf te Heem
stede, telefoon 38199.
ADVERTENTIE
HAARLEM. Do commissie voor de
droogmaking van het Haarlemmermeer
heeft medegedeeld, dat de geheele polder
nu eene groene oppervlakte vertoont en
van het meer niets meer te bespeuren is.
Aangezien thans niet meer de droog
making, maar het drooghouden van den
polder geldt, zal de commissie hare ge
regelde maandelijksche opgaven, als zijnde
overbodig geworden, staken. Van tijd tot
tijd zal zij mededelingen doen over den
verderen loop dezer groote onderneming.
Er arbeiden 1200 mannen in den polder
aan werken, die dezen zomer in gereed
heid moeten komen. Zij hebben onder
meer de verlenging van de Kruisvaart
naar Aalsmeer onderhanden.