Westerse vrouw in het Uitvindingen Oosterse Serajewo Dit maken we zelf Godsdienst en revolutionaire neigingen Weet u wel dat Bezoek aan de moskee De romantiek Algemene voedingswenken Sportblouse voor zoonlief ZATERDAG 20 JUNI 1953 11 KERKELIJK LEVEN Konijn levend gevild? Wandeling langs de winkelramen ADVERTENTIE <~üoor cle^Üreuw „Het is opmerkelijk, dat in Calvinis tische georiënteerde landen zoals Neder land, Engeland, Schotland, de Scandi navische landen, Noord-Amerika, men tot heden minder revoluties, communis tische tendenzen enz kent dan in speci fiek Katholieke landen, zoals bijvoor beeld Spanje, Italië, Frankrijk, Zuid- Amerika, Mexico. Gaarne uw mening hierover". 9 Deze vraag werd gesteld aan paters Capu- cijnen, die het in Eindhoven verschijnende R.K. „Volksweekblad" redigeren. Het pro bleem is belangwekkend genoeg en de re dactie is er in een uitvoerig artikel op in gegaan. Het is de moeite waard om aan het antwoord de nodige aandacht te be steden. De hoofdgedachten hieruit hebben wij voor u samengevat. Al moet men vooorzichtig zijn met gene raliseren, toch valt het niet te ontkennen dat bovengenoemde bewering hout snijdt. Maar wanneer wij een verklaring beproe ven, moeten wij vooraf zeggen, dat hierbij allerlei factoren werkzaam zijn: de histo rische. ethnologische, psychologische, zo dat één enkele alles verklarende oorzaak niet is aan te wijzen. Wij hebben te doen met een reeks samenwerkende oorzaken. Wij willen enkele noemen. Allereerst zijn er de historische factoren. De Hervorming had naast Godsdienstige ook sociale gevolgen. Vele haarden van misbruiken en sociaal misgroeide toestan den, ontstaan door te ver doorgevoerde servituten van kerken en kloosters en het grootgrondbezit van hoge heren, werden door de Reformatie weggevaagd of danig besnoeid. In landen waar zich deze gang van za ken niet voordeed, handhaafden zich de oude feodale toestanden veel langer. Tot op de dag van heden vertonen zich nog de uitlopers daarvan en waar men de harde los van de zestiende en de zeventiende eeuw minder aan den lijve ondervond, zijn daarmee verscheidene omstandigheden overgebleven, die wellicht meer dan in dc protestantse gebieden aanleiding gaven tot volksontevredenheid en sociale revoltes. De Franse, Russische en Spaanse revolu ties zijn daarvan sprekende voorbeelden. De omwentelingen in Zuid-Europa zijn een feitelijke voortzetting van de Protestantse Godsdienstoorlogen van drie eeuwen ge leden, voorzover in de zestiende en zeven tiende eeuw óók het sociale element zeer sterk aanwezig was. Dan zijn er factoren van psychologische aard. De katholieke levenshouding heeft meer oog voor de natuurlijke verbanden en materiële waarden daarin dan de Pro testantse. Een uitgesproken katholiek volk is dan ook meer ontvankelijk voor stro mingen, die op sociale en materiële ver betering gericht staan of als zodanig wor den gepropageerd. Voorts: de Protestant is individualistischer. De Katholiek is ten ge volge van zijn kerkleer en de gezagsafhan- kelijkheid van 'n uiterlijke norm, veel meer een gemeenschapswezen, een groepsmens, openstaand voor de verbondenheid met anderen. Hierdoor is het begrijpelijk, dat geestesstromingen, die de mens als groeps- wezen raken en dat doen de huidige sociale stromingen op bijzondere wijze onder gelijke omstandigheden eerder vat zullen hebben op Katholiek georiënteerde dan op Protestantse groeperingen. Ook de volksaard spreekt een aardig woordje mee. De Protestantse volken be horen uitsluitend tot het Nordische ras. De afscheidingslijn loopt over de Angel saksische landen (het jong Amerika kan men als een verlengstuk zien), Holland, Scandinavië, Noord-Duitsland tot in Zwit serland. De uitgesproken Katholieke lan- De procureur-generaal bij het Gerechts hof te 's-Gravenhage heeft bevestiging ge vorderd van een vonnis van de politie rechter, 3 maanden gevangenisstraf, tegen een 42-jarige Haagse boterhandclaar, die een konijn levend zou hebben gevild. P. zou een konijn enige stokslagen achter de oren hebben gegeven en het dier daarna direct hebben gevild. Het dier had heftig met zijn voorpoten geslagen en gegild, zo werd in getuigenver klaringen vermeld. Pas toen getuigen de verdachte hadden aangesproken, had deze het dier de hals afgesneden. De achterpoten waren toen reeds gevild. De verdediger meende dat verdachte het dier niet opzettelijk had gepijnigd. Het gerechtshof besloot de zaak aan te houden om de getuigen opnieuw te horen. Het hoofdbestuur van de Nederlandse Algemene Bond van Sigarenwinkeliers deelt mede dat het een schrijven heeft gericht aan verschillende regeringsinstanties, waar in de aandacht wordt gevestigd op de onge breidelde verkoop van tabaksartikelen in cafés, restaurants cn dergelijke zaken na sluitingstijd der sigarenwinkels. Verzocht wordt voorwaardelijke tabaksvergunningen slechts dan uit te reiken, indien voldaan wordt aan de eisen van de vestigingswet. den worden gevormd door dc mediterraan volken (Latijns-Amerika kan men als een verlengstuk zien) en dc Slavische. Nu kenmerken zich de volken van deze laatste groepen door een grotere warm bloedigheid, spontaniteit, gepassionneerd- heid dan die van de eerste. Ook al laat men de andere verschillen buiten beschou wing, is het begrijpelijk, dat zij in hun lichtere omvlambaarheid een gretiger voe dingsbodem bieden voor opstanden en los barstingen van revolutionnaire aard dan zij, die een passiever en geslotener type vertonen. En zelfs factoren van klimaat, bodetti- gesteldheid en economie staan hier niet ge heel en al buiten. Een bergvolk is over het algemeen eenzelviger en stugger, dus min der openstaand (denk bijvoorbeeld aan Zwitserland) dan een volk aan de zee, dat doorgaans cosmopolitischer is; een land bouw bedrijvende bevolking vasthouden der dan een handeldrijvende; pas tot cul tuur ontwaakte naties of groeperingen staan gretiger open voor nieuwe stromingen dan oude en wellicht gedegenereerde, enz. Met al deze en dergelijke factoren moet rekening worden gehouden, wil men de voorgelegde vraag met preciesheid beant woorden. Het is niet zo eenvoudig. In ieder g\al mag men zich niet laten leiden door de al te simplistische gedachte, dat de nei ging van sommige uitgesproken Katholieke landen naar revolutionnaire woedingen uitsluitend te wijten zijn aan het feit, dat er slechtere sociale toestanden bestaan dan in de meeste uitgesproken Protestantse landen. Men zal zich wel degelijk op al de hier genoemde factoren en wellicht nog op andere moeten bezinnen, voordat men zich aan een beantwoording waagt. ADVERTENTIE Soms kunt ge in de trein verstandige opmerkingen horen. Soms verstandiger dan in de entourage al dan niet met glaas jes en worstjes-aan-houtjes van de ge patenteerde verstandigaards. Laat nou gis teren in de trein een heer tegenover mij zó maar laten vallen (omdat ik een Dic- kensje zat te lezen): „de mensen haken, de mensen smachten naar de oude romantiek. In alles. In hun interieurtje met katoenen- bloemen-onder-stolpen, zo goed als in hun ogenavontuur met het meisje tegenover hen in de cafetaria, zo goed als in de schone letteren". Ik geloof het ook. Zie de Coronation. Zie de vliegende schotels. Zie Hollywood. Zie de geruchten om prinses Margaret. Zie Mies. Wat is het ballet anders dan de roman tiek van het bijna-onaardse op aarde? Het zwevend en levend los zijn van de aarde? Het: zie hoe hoog cn hoe sierlijk tegelijk ik springen kan en zweven kan en gelukkig kan zijn tussen aarde en hemel? Schrijf in „gemoderniseerde vorm" een van Lennepje en Wolfje-met-Dekentjes. Er naar toe. Naar het bevrijdende woord. De atonaliteit gaat alweer ouderwets worden. Het realisme (tenzij het warm- romantisch is) ook. Als de wake zo bar en boos is als zij is, is de droom de haven. Conscience en Micky Spilane. Ferdinand Huyck en Inspecteur Maigret en de oude Léautaud. Wij zijn tenslotte maar mensen: kinde ren, onmondigen, en de voorlijken, geroe pen ons te leiden, hobbelen achter ons aan wanneer de cirkel zich sluit. Ik zag (bij wijze van zeldzame uitzon dering) deze week vier films: de Italiaanse „Jas" en drie Fransen: een detectiefje met een verrukkelijke Jouvet, Simone Signoret in het overweldigend-romantische Casque d'or (wonderbaarlijk-onjuist „vertaald" met „De zondares van Parijs") en het peuter- en praatwerkje met de abomina bele Nederlandse tekst: Gigi. Eén stroom van romantiek, waaraan niet alleen uw gemakkelijk doelwit „de massa" haar hart heeft opgehaald. De romantiek herhaalt zich met de geschiedenis. Maar zij doet het vliegensvlug. Tussen de ene golf van romantiek en de volgende ligt slechts geringe spatie: speelweide voor de telkens weer opduikende anti-romantici, die steeds weer het onderspit delven voor de eeuwige droom. ELIAS bijzonder de scènes gespeeld op het plein van Sevilla. De kleurige vrouwen groepen bijeen, Carmen met haar rode omslagdoek, de soldaten in hun prach tige uniformen en de overige mannen met hun breedgerande sombrero's. De hartstochtelijke uitbundigheid van kleu ren doet het hart wat sneller kloppen en veroorzaakt een vreemd verlangen naar onbekend gemis. Toen ik het nieuwste modesnufje zag dacht ik aan de sombrero's uit Bizet's opera, want de nieuwe mode is een Sevilla heren hoed. Deze vilten hoed met brede rand heeft een platte bol, als ik dat zo zou mogen zeggen, een platte ovaal geperste ronde bol. Een herenhoed, licht van kleur en gewicht, waarvan ik geloof dat, als hij op een aantrekkelijk man- nenhoofd wordt geplant, hij hetzelfde effect zal sorteren als de sombrero's in de opera Carmen. Een andere uitvinding die niet is om op te zetten, maar om op te zitten is het schuimrubber kussen Dit schuim rubber heeft aan de onderkant allemaal gaatjes, het rubber voelt heerlijk zacht cn is welhaast onverslijtbaar. Nog een voerdeel is dat het nooit stof geeft, zo als kapok en er geen veertjes uit komen waaien als de omkleding stuk is, het geen bij veren hoofdkussens pleegt te geschieden. Dit schuimrubber wordt troywens ook al voor hoofdkussens en matrassen gebruikt. De kussens zijn in verschillende maten verkrijgbaar. Voor tuinmeubelen en rotanstoelen is het een heerlijke verzachtende aanvulling, die de enkele zonnige ogenblikken in ons Hollands, leven tot ware geluksmomen ten kan creëren. Bij alle nieuwe plastic voorwerpen moet gevoegd worden het plastic kam- borsteltje: een krulkam.waar aan weers zijden van de kam een éénrijig haren bo.-steltje is gemaakt. Het kamt ver rukkelijk. Voor alle werkzame „sloof- sters en siaafsters" is zo'n kamborstel- tje heel practisch. Zonder nu bepaald uitgebreid het haar te gaan borstelen kan men het toch tussen de middag hiermee even bijwerken. Een van mijn week-eind logees had een eveneens practisch geval bij zich clat ongetwijfeld ook hier in Haarlem verkrijgbaar is. Dat was geen kam- borstel, maar een borstel-kam. Een ge heel van rubber vervaardigd ovaalvor mig borsteltje met een ronde knop bo venop als handvat. De rubber „haren" staan zo ver uiteen dat het instrument kamt en borstelt tegelijk en meteen dienst doet als massageborstel. Mijn logee vertelde dat sommige vrouwen het zelfs meenemen naar schouwburg of concertzaal. Met de knop tussen wijs- en middelvinger past de borstel op de gestrekte hand. Nog minder opvallend dan met het zojuist beschreven kamme tje kan men zo met deze in de hand palm verscholen rubber borstel het haar vlug even bijwerken. ANNEKE. Stamppot van rauwe spinazie met gebakken uiten en boter hamworst. l'/s a 2 kg aardappelen, 300 a 400 g. spinazie (hoe meer aardappelen, hoe meer groente), een paar uien, onge veer 3 dl. melk, zout, boter, marga rine of vet (azijn). 200 g. boterham- wost in dikke plakken gesneden. De aardappelen schillen, pitten en wassen. Ze opzetten met wat kokend water cn met zout en gaar koken. Zo nodig het kooknat afgieten. De aard appelen fijn stampen en met de melk en boter, margarine of vet er een vrij stijve purée van maken. Terwijl de aardappelen koken, de uien schillen, snipperen en in heet vet lichtbruin bak ken. De spinazie een paar maal wassen in ruim water, goed laten uitlekken en dan zeer fijn snijden. De spinazie door de purée roeren. De stamppot even flink verwarmen en zonodig nog wat aard- appelnat of gekookte melk toevoegen Deze stamppot even flink verwarmen en zonodig nog wat aardappelnat of ge kookte melk toevoegen. Deze stamppot is zowel met als zonder een scheutje azyn zeer smakelijk. We doen u hierbij twee manieren van opdienen aan de hand. t. De worst in blokjes snijden en met de uien door de stamppot roeren. I. De plakken worst (met de velletjes erom) kort bakken en dan de uien in de koekenpan bakken. De ujen in dc zo ontstane ..worstbakjes" leggen en deze apart bij de stamppot geven. Binnenplaats van de grote moskee te Serajewo. Links is de fontein waar de Moslims hun voeten wassen. naast me was niet tevreden over de manier, waarop ik mijn hoofddoek had omgeknoopt en ze had geen rust, voor dat ze hem na veel zwoegen op de juiste wijze had geschikt. Critisch zag de menigte toe. Toen ze me ook nog had voorgedaan hoe ik mijn armen om el kaar moest slaan, voelde ik, dat ik er echt bij hoorde. Nu kreeg ik ook gelegenheid rond te kijken. In brede rijen zaten de vrou wen naast elkaar. De blote tenen kwa men onder hun harembrockcn uit.. Ove rigens gingen ze er bijna geheel in schuil. Sommigen hadden buiten die wijde broek over hun rokje aangetrok ken. Dat waren de iets meer geëmanci- peerden, die deze dracht alleen nog voor de moskee reserveren. Voorin ontdekte ik enige rijen man nen, allen met een rode fez op. De muezzin ving aan de gebeden van de Koran te zingen en op dit teken begon het gezamenlijk gebed. Het was een rhythmische golfbeweging van zit ten, opstaan cn plat op de grond vallen. Toen ik ten slotte barrevoets de moskee uit glipte, waren mijn schoenen nergens te vinden. Buiten had zich een biddende menigte verzameld, want de moskee was propvol. In drie talen door elkaar vroeg ik of iemand mijn schoenen had gezien, maar voorlopig had ik geen suc ces. Eindelijk hoorde ik achter uit de groep een opgewonden gekakel. Een man baande zich een weg door de men sen en reikte me met een brede grijns en een zegevierend gebaar mijn schoenen aan. Laat in de avond hing ik uit het raam van mijn hotelkamer op de bovenste étage en keek naar al die pinkelende lichtjes op de heuvels tegenover mij. De minaretten van dc moskeeën hadden nu alle een krans van trillende lichtjes, die vibreerden in de zoele avondlucht. Iemand zong monotone Arabische ge zangen. Een eindeloze weemoed over stroomde alles. Achter die lichtjes zag ik in mijn ver beelding de kleurige Moslimwijk, nu in rust. Overdag fatsoeneert Ahmed daar in zijn klein houten keetje met de wal mende persen de rode fezzen. Daar zijn de schoenmakers dan bezig in eindeloze rijen opanken en houten moskeeschoe nen te maken. Daar gaan de vrouwen in hun wijde harembroeken 's morgens naar de markt om groente en kaas te kopen. Enkele jaren geleden heeft Tito de sluier afgeschaft, waardoor hun ge zicht thans zichtbaar is, maar overigens zijn ze nog royaal in hun hoofddoeken gewikkeld. Ik bevond mij, op nog geen dagreis van het Westen, midden in het Oosten. Liederen uit de Koran zongen mij in slaap. TINEKE RAAT de onaangename lucht van over gekookte melk te verwijderen is door 'n paar druppels azijn op de brander te gieten? uw badmuts langer meegaat wan neer u deze na ieder gebruik met schoon water uitspoelt, daarna grondig afdroogt en tenslotte met talkpoeder inwrijft? .Misschien hebt ge ook al eens staan kijken naar die vreemde sokken en kousen die op het ogenblik in een der étalages van een Haarlems modehuis ten toon worden gesteld. Zij lijken een beetje mislukt op het eerste gezicht. De sok (en de kous) is klein en smal en aarzelt kennelijk over een kindermaatje of grote-mensen maat. Bij nadere infor matie blijkt het voorwerp onzer be vreemding een nieuw procédé te zijn. Een Zwitsers fabrikant is er in geslaagd nylongaren zo te bewerken dat het een zeer grote mate van elasticiteit ver krijgt. De van dit garen geweven sokken en kousen zijn uit te rekken tot prac tisch iedere beendikte. Een kous van dit rekbare nylongaren kan niet krin kelen of plooien maar sluit strak om het been. Bovendien heten deze (100%) nylonsokken en kousen schier on verslijtbaar te zijn. voor de nylon- industrie minder plezierig dunkt me maar dat moeten de fabrikanten zelf maar wetpn. De kousen zijn niet zo doorzichtig als dc gewone nijlons. Dc „steeds passende nylonsok en kous" zijn nog maar in een enkele winkel verkrijgbaar en niet goedkoop. Nu wij toch bezig zijn met de kleding kunnen wij meteen even naar clc klcu- terafdeling gaan, want bij de kinder kleding vinden wij truitjes waar muziek in zit. Het zijn witte en blauwe truitjes met een olifant of een poesenkop erop geschilderd. Het ziet er onschuldig uit, maar als ons zoontje de olifant of de poes over de kop streelt, geeft het dier een verschrikt piepgeluidje. „Piep- truitjes", zei de chef van de zaak en dat vind ik een prachtnaam. Deze spreken de truitjes komen uit Amerika en heten Talking T-shirts. Het is natuurlijk meer als grapje bedoeld en nu niet bepaald een omwenteling in de kleuter-truitjes- fabricage. Het is bovendien heel een voudig. Aan de binnenkant van het truitje is een piepertje genaaid, precies achter het geschilderde dier. Voor de kinderen van twee tot vijf jaar vormt het een aanvulling van het piepende speelgoed. Voor de beschrijving van het nieuw ste modesnufje voor heren zou ik u graag de opera Carmen van Bizet in herinnering willen brengen en in het De vorige maal gaven wij u enige pa troontjes voor een jurkje en broekje voor uw dochtertje en nu is dus uw zoon aan de beurt voor iets nieuws. Wij ge ven u deze week het patroon voor een blouse voor een jongen van 8 jaar, de volgende maal volgt het patroon van cle broek, die u op het plaatje ziet. De maten zijn: bovenwijdte 74, rug lengte 30, halswijdte 30 cm. Benodigde stof voor deze maat 1.10 m. van 80 cm breed. Als we de tekeningen op ware groot te overgenomen hebben, leggen we ze op de stof en knippen alle delen met 1V2 cm. naad uit. Zoals we zien wordt het rugstuk dubbel geknipt, dit is ster ker en het geheel kan mooier afgewerkt worden. We gaan nu met het in elkaar naaien beginnen. Allereerst stikken we de plooi in de rug onder en boven onge veer 4 cm. vast, daarna leggen we een rugstuk aan de achterkant en een aan de voorkant van het rugpand en stikken dit vast. Het rugpand komt dus tussen de twee rugstukken te zitten, alle rafels komen hierdoor binnenin, en het geheel is mooi afgewerkt. Nu stikken we de schouders van dc voorpanden aan het onderste rugstuk, daarna wordt het bovenste rugstuk op gestikt. Nu stikken we de mouwen in de armsgaten en werken ze met een platte naad af. Daarna pas stikken we de zijnaden en tegelijkertijd de mouw naden dicht, weer met een platte naad Onderin de mouw komt een zoom van 4 cm. Nu volgt nog de kraag en het ma ken van knoopsgaten en naar we hopen is ook uw zoon tevreden gesteld. L. S. Jurk en paraplu uit eenzelfde stof dat is een van de snufjes die onlangs in New York op de modemarkt kwamen. De man met de rollende ogen knikte genadig, toen ik hem vroeg of ik de grote moskee van Serajewo mocht be kijken. Hij ging me op zijn indolente manier voor en beduidde me bij de in gang met een gebaar, dat deels verach telijk, deels toegeeflijk was, dat ik mijn schoenen moest uittrekken. Diep zakten mijn voeten weg in de prachtige tapijten. Enige Moslims lagen devoot gebogen te bidden. De rollende ogen van de portier bleven me obser veren en ik vroeg me af hoe lang het nog zou duren, voor hij me in de kraag zou pakken om me met geweld uit deze heilige plaats te verwijderen. Maar er gebeurde niets en ik waagde me dieper in de moskee. Het was er een pracht en een rijkdom aan tapijten, die ik er niet had verwacht. Aan de Oost kant was een soort verhoging gebouwd, bestemd voor de hodja. Als er een dienst wordt gehouden, staat hij daar de gebeden uit de Koran voor te zingen. Ik durfde niet lang te blijven, want het was toch al mooi, dat ik even een blik in het inwendige van een moskee had mogen werpen. Eerder op de dag had ik al een hele tijd de duistere blikken van de portier moeten trotseren, toen ik op de binnenplaats aan 't foto graferen was. Ik wachtte oaar op de klokslag van twaalf uur. Op die tijd verscheen de muezzin op de trans van de minaret cn liet zijn „Allah-il-Allah" horen. Groepjes mannen dromden de binnenplaats op naar de fontein, waar zij op hun dooie gemak kousen en schoe nen uittrokken en hun voeten een was beurt gaven. Op dc trapjes voor de in gang zaten hier en daar wachtende mannen in gezellige praathoudingen bijeen. Langzamerhand werd het stiller op de binnenplaats. De mannen waren bijna allen in de moskee verdwenen en ik veronderstelde, dat de dienst was be gonnen, te oordelen naar de flarden luidkeels gezongen Korangebeden, die naar me toe woeien. Graag was ik hen gevolgd, maar ik wist, dat ik op dit uur van de dag geen schijn van kans zou hebben. Nieuwsgierige vrouwen worden slechts geduld, wannneer er niemand is, die aanstoot kan nemen aan hun aanwezigheid. 's Middags, in de uren van de siësta, had ik dus meer geluk, al was het me maar even vergund in dit heiligdom voor mannen rond te lopen. Ik wist toen al, dat er zich nog dezelfde avond een betere gelegenheid zou voordoen in de Ali Pasina moskee, waar een speciale dienst voor vrouwen zou worden ge houden. Een half uur voor de aanvang stond ik al op het voorplein. Na enige aarze ling ging ik binnen en kwam tot de ontdekking zowel sensatie als hilariteit te wekken. Er zaten al enkele rijen vrouwen in afwachtende houding op de grond. Ik was een beetje onzeker; alles was zo volkomen vreemd, zo Oosters- geheimzinnig en bovendien had ik mijn schoenen bij de ingang moeten verwis selen voor een paar houten muiltjes, waar ik absoluut niet mee overweg kon. Slechts met krampachtige voetbewegin gen kon ik ze aanhouden. De vrouwen, blij met een beetje af leiding, wezen me waar ik die lastige houten blokjes kwijt kon en vriendelijk lachend boden ze me een plaatsje in de achterste rij aan. Ik ging tussen hen in op de grond zitten. Een nog jonge vrouw

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 13