Honoraria der artsen moeten worden verhoogd „Otello" tot ongekende hoogte opgestuwd dee MORRIS {efmtpa&üj! Lorentz en Kamerlingh Onnes herdacht in Leidse universiteit Agenda voor Haarlem Kersen Holland Festival Formidabel acteur SPORTCOLBERTS v.a. f 34.- PANTALONS v.a. f 24.- Nog geen overeenstemming met de specialisten Het nationale ballet komt in Amsterdam DÖNDERDAG JUNI *953 3 De pittige, pure Virginia smaak van IBIS, of het NIEUWE typisch Engelse aroma van Dobbelmann's IBIS EXPORT.... ze zijn beiden zo eerlijk als goud! D O B B E L M A N N LEKKER MAN Onderling beheerde ziekenfondsen De Haagse Comedie in het volgend seizoen Losser uit IJmuiden kreeg één jaar gevangenisstraf BARTELJORISSTRA°OT 20 TEL. 13439 Prof. Kernkamp naar Australië „De Hoop" vandaag binnen Hun werk bracht gans ons culture le leven tot nieuwe bloei Drie artsen oneens over Christie's toerekenbaarheid Examens De vertolking door. de Nederlandse Opera van „Otello" van Verdi, waarover wij bij de première op Hemelvaartsdag zo geestdriftig schreven, is tot een ongekende hoogte opgestuwd door de fameuze helden tenor Ramon Vinay, die voor een viertal opvoeringen, als gast de hoofdrol vervult. Woensdagavond woonden wij de derde daarvan bij, gegeven in het Gebouw voor Kunsten en Wetenschappen te 's-Gravén- hage een grandioze avond, die de geest drift van het publiek laaiend deed uitslaan. Ook Koningin Juliana behoorde on officieel tot de getuigen van deze triomf. In het begin leek het of de dirigent Josef Krips het grote ensemble op het toneel moeilijk onder bedwang kon krijgen; er zat niet direct die vaart in en dat secuur rea geren, welke bij de première zo'n ver bazend sterke indruk gaven van de ope ningsscène. Doch niet zodra stond Ramon Vinay op de planken, of alle stroefheid viel weg om'plaats te maken voor een natuur lijke vlotheid en een overtuigende muziek- dramatiek, waarbij het vonken spatte van temperamentsontladingen en vocale schoonheid. De Chileense zanger Ramon Vinay als „Otello". Vinay is ongetwijfeld een fenomenale zanger, men zou kunnen zeggen een bari ton met een stralende tenorhoogte. Zijn orgaan leent zich wonderlijk voor het ka rakteriseren en kleuren van alle denkbare emoties. Nergens merkt men een truc om een bepaalde passage te doen slagen; de stem van deze zanger is het willig werktuig van de gevoelsopwellingen van de impul sieve reacties, waaraan de titelrol zo rijk is. Men ondergaat de suggestie van zijn interpretatie in de eerste plaats door zijn spel, het psychologisch proces dat zo storm achtig woedt in de ziel van de achterdoch tige en jaloerse Moor en het zingen geeft van die incarnatie de volmaakte reflex. Soms is het geen zingen meer, maar wor den het rauwe kreten, als van een gewond dier, om dan even later om te slaan in een lyrische klaagtoon, een liefdesverzuchting of een sombere dreiging. De geniale ziels- ontleding, die Verdi in zijn muziek van de Otello-figuur maakte, wordt bij zo'n inter pretatie volkomen klaar en verantwoord en doet de bewondering voor deze partituur stijgen, want Vinay maakt alles waar wat die muziek bedoelt. Naast deze hoofdvertolker kon de Jago van Scipio Colombo een sterk relief krij gen. Hij was tegen zijn partner volkomen opgewassen en qua zangkunst (ik denk vooral aan zijn subliem gezongen „Era la notte" in II,waar hij op geraffineerde wijze de ziel van Otello vergiftigt) stond zijn prestatie op een zeldzame hoogte. En be halve dat Gré Brouwenstijn aan het slot tekenen van vermoeidheid begon te ver tonen, werd ook zij opgenomen in de felle dramatiek en kreeg ook haar zingen de kleur en de intensiteit van de waarachtig heid. Ook Chris Scheffer, de Cassio, werd er vocaal-clramatisch door aangestoken. Door intense wisselwerking werden aldus de ongemene resultaten bereikt die deze opvoering tot een onvergetelijke maakte. JOS. DE KLERK. De verschijning van de tenor Ramon Vinay brengt in de opvoeringen van „Otel lo" door de Nederlandse Opera een won der te weeg: wat in eerste instantie een prijzenswaardige vertolking was, is nu een waarachtig levende werkelijkheid gewor den. Zijn optreden betekent in de edelste zin van het woord een sensatie en vormt het overtuigendste bewijs voor de waarde van de grote acteur, dat wij ooit aan schouwden, niet alleen een supérieure uit- ADVERTENT1E GROTE SORTERING Bijpassende Gen. Cronjéstraat 40-44 Tel. 15438 beelding, maar tevens een onvergetelijke maatstaf voor vergelijking. De kunst van het toneelspelen wordt de laatste jaren meer en meer beheerst door een verheerlijking van het ensemble, het geen er in de practijk meestal op neer komt, dat een voorstelling wordt afge stemd op een peil, dat net iets beneden het gemiddelde vermogen ligt. De waarlijk grote acteur zal echter altijd, indien hij althans door bekwame krachten omringd is, de anderen meeslepen naar zijn niveau. Het is hier niet de plaats voor een theo retische verhandeling en daarom moet ik volstaan met vast te stellen, dat juist een fenomeen als Vinay bewerkstelligde, dat er een veel hoger ensemble ontstond dan voorheen, toen Wilhelm Ernest de titelrol voor zijn rekening nam, namelijk een mach tig samenspel van elementaire emoties. Men zag een Otello van glorieus veldheer en overmoedig minnaar onder inwerking van het gif der jalouzie verteerd worden tot een radeloos rondtastend wezen, dat in uiterste vertwijfeling niet anders meer kan dan zijn liefste bezit vernielen, om tenslotte zelf onder het puin van zijn ineengestort heelal vernietigd te worden. En de antago nisten werden onvermijdelijk ertoe aan gezet zich met zijn formaat te meten. Mijn collega heeft het reeds opgemerkt: de infa me Jago kreeg veel meer reliëf en werkte demonischer als aanstichter van het kwaad, omdat de uitwerking van zijn vileine tac tiek zoveel heftiger was. De Desdemona van Gré Brouwenstein werd tegenover deze barbaarse dreiging zo mogelijk nog arge lozer en de argwanende bezorgdheid van de Emilia van Anny Delorie (een uitmun tende rol) kreeg er een diepe betekenis door. Het is moeilijk te beschrijven, hoe Vinay deze Otello heeft opgebouwd, want hij fas cineert zodanig dat men er geen moment toe komt zijn spel te analyseren. Hij be schikt over het geweldige vei-mogen met een enkel volstrekt gebaar (slechts zelden alleen terwille van het uiterlijk effect be- ADVERTENTIE nieuw! Ibis Pure Virginia de pittige favoriet van alle shag-kenners Ibis Export Virginia de zachte, milde, 100 Engelse shag thans in 2 smaken! rekend) zijn innerlijke gesteldheid aan grijpend te onthullen: het schuchter strelen van een pilaar, het afwezig betasten van een bloem tijdens het heimelijk bespieden, het schokken van een arm of het verstar ren van een schouder als er een siddering van achterdocht door zijn bloed gaat. Prachtig is ook de ingehouden spanning tijdens de ontvangst van de Venetiaanse gezant, waarbij de echtgenoten elkander onderzoekend gadeslaan, een hunkerende poging om elkanders gedachten te lezen, van de zijde van Otello een'strijd tussen angst en hoop, tussen verlangen en ver moeden. Er is een merkwaardige tegenstelling tussen, de uiterst passieve wijze, waarop Orson Welles dezelfde rol in de tragedie van Shakespeare vervulde en deze exube rantie. Het spel van Vinay is uiteraard ge heel gebonden aan de muziek van Verdi en als zodanig volmaakt. Het is merkwaar dig dat men deze overweldigende acteer- kunst heeft te danken aan een operazanger. DAVID KONING. A mmpTrvTiF 20 tabl. 55 ets UTRECHT. - In het gebouw voor K. en W. te Utrecht is Woensdag de algemene vergadering gehouden van de Centrale Bond van Onderling Beheerde - Zieken fondsen. De voorzitter, de heer C. J. van Lienden, constateerde in zijn openings woord, dat de rust, die men in het zieken fondswezen zou wensen, er nog niet is. Nog steeds zijn niet al die regelingen tot stand gekomen, die tot een zekerheid kunnen voeren. Spreker denkt aan de ziekenfonds wet, die de regeling uit de bezettingstijd moet vervangen. Overigens kan een wet de ziekenfondsverstrekkingen en de hono rering der medewerkers niet regelen. Eén van de belangrijkste wensen is echter: één soort verzekerden met allen dezelfde rech ten. De minister zal bij het nastreven van een wettelijke regeling volkomen kunnen rekenen op de onderling beheerde zieken fondsen. Spreker wees daarna op de bete kenis van het ziekenfondswezen. Op 31 December 1952 bedroeg het aantal verze kerden 7.647.614. Hiervan maken er 1.7 millioen deel uit van de in de C. O. B. Z. georganiseerde fondsen. Het is aan het ziekenfondswezen te danken, dat 3/4 deel van het Nederlandse volk thans nieuwe en dure geneesmiddelen kan ontvangen en sanatoriumverpleging kan genieten. De positie van voor de oorlog kan niet in de schaduw van de regelingen van thans staan, zo merkte spreker op. Het is echter de vraag hoe dit alles te financier-en, voor al nu er voor vijf jaar een promie is vast gesteld van 4 pet en een plafondbedrag van 230 millioen gulden. Als men nu iets nieuws wil doen moet dit gevonden wor den op andere zaken. De sanering der ge bitten zal offers vergen in de vorm van kostenstijging. In 1954 zal die stijging' 13 cent per ziel per jaar kosten of wel f 975.000. Er zal echter voor worden ge zorgd, dat de verzekerden klaar zijn met wat zij aan premie betalen. Spreker vroeg verder, of de duur van de ziekenhuisverpleging niet vei-lengd zal moeten worden. Het plafond van f 230 mil lioen zal echter maken, dat de fondsen achterop raken. Spreker betoogde voorts, dat de kraamzorg in stand zal moeten wor den gehouden en uitgebi'eid. Ook zullen de ziekenfondsen ertoe geroepen kunnen komen. worden de gezinsverzorging mogelijk te maken. Bovendien zijn er enige mogelijk heden aan de orde op specialistisch gebied en op dat van het laboratoriumonderzoek. Spreker is met het oog hierop van mening dat het plafond niet voor de tijd van vijf jaar, doch van jaar tot jaar moet worden vastgesteld. Spreker constateerde, dat aan de verho ging- der honoraria voor huisartsen en apo- theekhoudende huisartsen niet te ontko men zal zijn. Hij wees vervolgens op het nog steeds bestaande specialistenconflict. Een interim-regeling voor de specialisten honoraria zou de ziekenfondsen welkom zijn. Er is echter nog geen overeenstem ming bereikt tussen de nieuwe N.V.V.S. en de maatschappij-specialisten (L.S.V.). Nadat de voorzitter de staatssecretaris van Volksgezondheid dr. P. Muntendam had welkom geheten, sprak deze de ver- gadei-ing toe. Spreker zeide uit ervaring te weten, wat een ziekenfonds betekent voor al voor een armoedige stx-eek. Spreker zei- de diepe bewondering te hebben voor wat de ziekenfondsen tot stand hebben ge bracht. Laat men toch vooral zorgen, dat er niet beslist gaat worden bij u, over u en zonder u, zo zeide spreker. Vrijwel zonder discussie werd tenslotte een resolutie aangenomen. Hierin stelt de vei-gadering vast, dat x-eeds vei-scheidene ziekenfondsen aan het verlangen van de verzekerden voldaan hebben door de kos ten voor de verstrekking van brillen voor rekening van de aanvullende verzekering te nemen, waardoor de lasten van deze verzekering opnieuw worden verzwaard en dat de daarvoor benodigde premie uit sluitend door de verzekerden moet worden betaald, wat voornamelijk voor de ver plicht verzekerden een achteruitgang be tekent. Verder spreekt zij als haar oordeel uit dat in de gevallen van revalidatie, rhcuma- en kanker-patiënten een langere verpleegduur moet worden toegestaan dan de thans vastgestelde tex-mijn van 42 dagen en in ieder geval de bx-ilverstrckking on der nader vast te stellen regels weer voor rekening van de hoofdverzekering dient te Van het répertoire van de Haagse Co medie voor het volgende seizoen kan voor lopig worden genoemd: „l'Ora della fan tasia" van de Italiaanse schrijfster Anna Bonacci, op het ogenblik in Parijs onder de titel „l'Heure éblouissante" opgevoerd; Sacha Guitry's blijspel „n'Ecoutez pas, mesdames" en het in Amerika bekroonde werk „Come back, little Sheba" van Wil liam Inge. Verder is het de bedoeling „The lady is not. for burning" van Christopher Fry in een nieuwe vertaling van Bert Voeten, met Myra Ward en Paul Steenbex-gen onder regie van Cees Laseur te gaan spelen, als mede een Russisch werk onder x-egie van Peter Schai'off. Van het klassieke réper toire kan worden genoemd „Maria Stuart" van Schiller in de vertaling van Anton van Duinkerken. De beide laatste successen van het lopen de seizoen: „Colombe" van Anouilh en „De Storm" van Shakespeare blijven op het programma. Vanmorgen heeft de Haarlemse x-echt- bank uitspraak gedaan in de zaken tegen de 37-jarige vislosser J. van P. en de 25- jai-ige stoker B. J. beiden' uit IJmixiden. Deze twee mannen werden ervan ver dacht in de maanden Februari, Maart en April diverse malen touw, kabels en staal- di-aad gestolen te hebben uit schepen, die in de haven van IJmuiden lagen. Beiden hadden reeds enkele veroordelingen achter de rug en vanmoi-gen werd de losser con form de eis veroordeeld tot een gevange nisstraf voor de tijd van één jaar, waar van zes maanden voox-waardelijk met een proeftijd van drie jaar. De officier van Justitie bij de Haarlemse rechtbank, mr. B. van den Bux-g had veer tien dagen geleden tegen de stoker een ge vangenisstraf voox* de tijd van één jaar ge ëist omdat deze vexxlachte reeds verschil lende keren met andere plaatsgenoten dief stallen uit schepen zou hebben gepleegd. De Haaxdemse x-echtbank veroordeelde de stoker echter niet, maar schortte de zaak op voor het inwinnen van een reclas- seringsrapport. ADVERTENTIE WEEK-END SHIRTS Voor overleg inzake Nieuw Guinea Zondag vex-trekt de minister van Over zeese rijksdelen, prof. dr. W. J. Kex-nkamp van Schiphol met een lijntoestel der KLM naar Australië. Minister Kernkamp zal Donderdag 2 Juli in Sydney aankomen, waar hij met minister mr. J. M. A. H. Luns en de Australische autoriteiten besprekin gen zal voeren o!er Nieuw Guinea. Het hospitaalkerkschip „De Hoop", dat aanvankelijk morgen in IJmuiden zou bin nenlopen, wordt vandaag al in de haven verwacht. Het schip heeft een ernstige patiënt aan boord, die geopex'eerd moet worden. In het groot auditorium van de Leidse universiteit is gistermiddag een herden kingsplechtigheid gehouden naar aanlei ding van het feit, dat het dit jaar een eeuw geleden is dat de Leidse natuurkun digen Lox-entz en Kamerlingh Onnes wer den gebox-en. Zeer vele geleerden uit vele landen ter wereld, waaronder verscheidene Nobelprijswinnaars, woonden deze plech tigheid bij, evenals regeringsautoriteiten, vei-tegenwoox-digex-s van verscheidene Ne derlandse universiteiten en hogescholen, oud-leerlingen van de geleerden en ver tegenwoordigers van instanties en organi saties. Prof. dr. J. J. L. Duyvendak, rector mag nificus van de Rijksunivex-siteit te Leiden releveerde in het bijzonder, dat de geniale arbeid van Lorentz en Kamerlingh Onnes, beiden onderscheiden met de Nobelpx-ijs, de hexdeving heeft betekend van Neder land als belangrijk natuui'kundig centrum. Achteraf bezien is die hexdeving de vonk geweest waax-mee als in een kettingreactie het gehele Nederlandse culturele leven tot nieuwe energie werd gebracht. De Amsterdamse hoogleraar, prof. dr. J. Clay, leexding en later medewerker van Lorentz en Kamerlingh Onnes, schetste laatstgenoemde als de grote onderzoeker op het gebied van de gassen bij extreem lage temperaturen, welk werk zijn hoogte punt vond in het vloeibaar maken van het helium in 1908. Het Kamerling Onnes la boratorium te Leiden bleef gedurende vijf tien jaar de enige plaats ter aarde, waar dergelijke extreem lage temperatux-en be reikt konden worden, en waar onderzoe kingen bij deze temperaturen konden wor den verricht. Deze bleken voor de weten schap van eminent belang. Spreker schetste daarna Lorentz als uni- verseeel natuui'kundige, wiens grootste re sultaten waren het vervolmaken van de electro-magnetische veld-theorieën en het onderzoeken van de wisselwerking van electromagnetische velden en txdllingen, waardoor hij de schepper werd van het idee van de individuele lading, van het electron en van de discontinuïteitstheorie van de huidige tijd. Prof. dr. W. J. de Haas oud-dix-ecteur van het Kamerlingh Onnes laboratorium te Leiden en leexding zowel van Lorentz als van Kamexdingh Onnes en schoonzoon van eerstgenoemde sprak in het bijzonder over Kamexdingh Onnes. Hij memoreerde de DONDERDAG 25 JUNI Zuiderkapel: Spreker J. Sevensma, 81 uur. Concertgebouw: Holland Festival 1953, Radio Philharmonisch orkest, 8 uur. Frans Hals: „The Galloping Major", alle leeft-, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Zo zijn wij niet getrouwd 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Ik heb mijn hart in Heidelberg verloren", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Verdorven jeugd 18 jaar, 7 en 9-15 uur. Lido: „Een koningin wordt ge kroond", alle leeft., 7 en 9.15 uur. City: „De zevende sluier", 14 jaar, 7 en 9.15 u. Spaarne: ..Het verlaten eiland", 14 jaar, 7 en 9-lo uui. Minerva: „Casablanca", 18 jaar, 8-15 uur. VRIJDAG 26 JUNI Concertgebouw: 109e uitvoering Haarlems Muziekinstituut, 7.30 uur. Bioscopen: Nieuw programma. De groenteman schuifelt met zijn kar en paard langs de deu- rén om de vruchten van de akker aan de huisvrouwen te slijten, bij onsjes en pondjes en per stuk. Zijn wagen is de staalkaart der seizoenen, want hij brengt ons het ganse jaar door de voortbrengselen dei- jaargetijden, naargelang zij groeien en rijpen. Ge kunt zeg gen dat hij op zijn kar het jaargetijde zelve medevoert geschilderd in bloemkolen, spruitjes, aardbeien of appelen. Hij is een vriendelijke man, beleefd en goedgeluimd. En daarom zijn wij onthutst over het feit, dat hij vandaag in woede is uitgebarsten, toen onze buurvrouw met een ax-ge- loos gebaar één enkele kers van zijn wagen nam om te proeven. Wat is één kers? Hij werd zo paars als zijn kersen en stotterde van boos heid. Hij eiste de kers terug, alsof het een dierbaar souvenir was. De ganse straat stond ver steld. Hoe kan een vriendelijke man als hij zo plotseling een furie worden om één nietige onnozele vrucht? De buurvrouw smeet cle kers terug en nam een andere groenteman. De groenteman schuifelt met zijn gespan langs de deuren. Hij gaat bij het ochtendkrie ken op pad en maakt zijn tocht door honderd straten, langs duizend huizen. Op zijn wagen prijken twee manden met ver se, vrolijke kersen, nat van dauw en blozend van gezond heid. De huisvrouwen komen in schorten naar buiten, monste ren de uitgestalde waren op de kar en knijpen keurend in de sinaasappelen. Zij zoeken haar maaltje van de dag bijeen uit de kistjes en mandjes, en ma ken een praatje met elkander over de zomer die niet komen wil en de kinderen die ziek zijn. De groenteman weegt de aardappelen en de vruchten af in een schaal die achter aan zijn wagen hangt, en schudt de spullen in de mandjes van de vrouwen. Ziezo mevrouw, en wat nü nog. 7T7Ü. Terwijl hij weegt, leunen de moeders en dienstboden tegen een wagenrad, ieder op haar beurt. En om de tijd te korten pikken zij een kers uit de mand, één enkele kers, om te proeven. Dat mag, dat is voor de klan dizie. Het geeft een sfeer van vertrouwelijkheid en goede verstandhouding. Van één kers wordt de groenteman niet ar mer. Ook wat kersen, mevrouw? vraagt de gx-oenteman voor alle zekerheid. Och nee, vandaag maar niet. Ze zijn nog wat px'ijzig. Ik proef maar even. Zoals u wilt, mevrouw. Langs honderden deuren sjokt het paard, bij iedere deur verdwijnt één kers. Ze zijn nog wat prijzig, dus vandaag maar niet. Doch een tje proeven kox-t de tijd en het is voor de gezelligheid. Ook nog kersen, mevrouw? Ze zijn wel lekker, maar och, neen, nog maar even wachten. Ze zullen wel goed koper worden. Dag groente man. Dag mevrouw. We begrijpen het nu. Wij kwamen met onze straat het laatst aan de beux-t. Wij koch ten geen kersen omdat ze te duur waren. Er was desalniet temin een ganse mand leegge- ï-aakt met px-oeven en de tijd korten, voor de gezelligheid. Mijn buurvrouw had het on geluk, dat zij met haar éne kex-s een nieuwe mand aan sprak. Dat is op het gemoed van de groenteman gaan wer ken. Hij is overgelopen van opgekropte ergernis, omdat niemand kersen wilde kopen, terwijl zij toch als sneeuw voor de zon per stuk verdwenen uit zijn mand. Een hele mand, gratis ca deau voor de klandizie en de goede verstandhouding. En toen' begon buurvrouw opge wekt en gezellig aan de tweede mand. Dat was teveel. Wij begrij pen het nu wel. Sommige din gen in het leven moet men rij pelijk overwegen en bepeinzen, voordat men conclusies trekt. Men moet dat is de les zijn oordeel over de mensen en hun gedragingen laten rijpen als kersen. Maar buurvrouw heeft tóch een andere groenteman geno men. J. L. Drie Nobelprijswinnaars bijeen tijdens de Lorentz en Kamerlingh Onnes herdenking in Leiden. Van links naar rechts de Ame rikaan Bloch. de Engelsman Dirac en de Duitser Heisènberg. Een gedeelte van de plechtigheid werd door nog twee Nobelprijs winnaars bijgewoond, 'namelijk de Deen Bohr en de Duitser Von Laue. grote artistieke begaafdheden van de fa milie waaruit deze geleerde voortkwam en constateerde dat deze exacte en artis tieke begaafdheden eigenlijk in de natuux-- kfünde gecombineerd moesten worden. Van de natuurkundige wordt een visie, een in tuïtieve denkwijze gevraagd, wil hij de weg vinden waarlangs de natuurkunde verder tot ontwikkeling wordt gebracht. Na deze toespraken besloot prof. dr. J. T. Thijsse, hoogleraar en directeur van het waterloopkundig laboratorium te Delft de redevoeringen met een uiteenzetting over de zeer grote betekenis van Lox-entz voor ons land als gevolg van zijn mathematische berekeningen in de jax-en 1919 tot 1927 over de te verwachten waterhoogten in de Wad denzee en de Noordzee na afsluiting van de Zuidex-zee. Daarover bestonden voordien geen wetenschappelijke gefundeex-de ver wachtingen Op grond van de berekeningen van prof. Lorentz is de hoogte van de af sluitdijk en andere zeedijken in dit gebied bepaald. De jongste stormvloed die een nationale ramp vex-oorzaakte in het Zuid- Westen van het land heeft de deugdelijk heid van deze berekeningen bewezen. Dank zij die bex-ekeningen is het gehele randge bied van het IJselmeer, waaronder Am sterdam voor hetzelfde lot als Zeeland en de Zuidhollandse eilanden gespaax-d geble ven. Na afloop van de redevoeringen werd een x-eceptie gehouden waarna een diner de samenkomst besloot. LONDEN (Reuter). Bij de behande ling van de zaak van de Londense klerk Christie, die heeft toegegeven zeven vrou wen, onder wie zijn echtgenote, te hebben vermoord, is Woensdag gebleken, dat drie artsen het oneens zijn over de geestesge steldheid van Christie tijdens het plegen van de moorden. Twee artsen zeiden dat Christie niet kx-ankzinnig, maar hysterisch was. Volgens de derde leed hij aan een ex-nstige vorm van hysterie, die neerkwam op geestes ziekte. Chx-istie zeide woensdag met trillende lippen, dat hij zes vrouwen „zonder enige reden" had gedood. Zijn echtgenote had hij van het leven beroofd, omdat zij aan stuipen geleden zou hebben. Rijkskweekschool Voor het eindexamen Rijkskweekschool te Haarlem zijn geslaagd de heren: K. J. Heij- mans, H. Hovius, J. Prosée, allen te Haar lem en D. J. de Vries te Velsen. R.K. Huishoudschool Van de R.K. Industrie- en Huishoudschool voor meisjes te Haarlem slaagden voor het eerste gedeelte van de leraresopleiding N a de dames Th. M. A. J. v. Baar, J. M. Boon, E. E. A. v. d. Bos, G. T. Frinking. J. M. v. d. Gulik, C. C. M. Heemskerk, Th. M Schou ten. Voor het tweede gedeelte van de lera resopleiding N a de dames A. C. de Groot, J. M. v. d. Gulik, A. Kloes, M. E. Menken en A. C. Witteman. Afgewezen geen. De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft zich, naar wij ver nemen, na een grondige bestudering van de voorstellen, die hem dienaangaande zijn gedaan, bereid verklaard een in de ge meente Amsterdam te vormen nationaal ballet van rijkswege te subsidiëren. Op korte tex-mijn zal in overleg met de betrok kenen een commissie worden aangewezen, die terstond de uitwerking der plannen zal ter hand nemen en daarin leiding zal geven totdat het nationale ballet een definitief bestuur zal hebben.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5