L Uitgaan in Haarlem Meesterwerken der litteratuur nog geen meesterlijke films 1Zk Agenda voor Haarlem Muzikaal zevengesternte schitterde in Haarlem Oranjeboom Komische opera „De Varkenshoeder" van Jan Mul en Harry Prenen Holland Festival Prachtig nieuw werk van Henk Badings Nylon Blouses Geen sprookje HHoe is het ontstaan?^ Naar aanleiding van „De Woeste Hoogte Wanfteer U dit viltje on'der Uw glas ziet, 3<unt U gerust Zijn Want hier'schenken ze Tuinbaas van „Het Man pad" morgen tachtig jaar 'SWERELDS éeóte ROLFILM Haarlemse aangelegenheid in Amsterdamse Kunstmaand Negenjarige bader in zee verdronken Minister Luns in Djakarta Dit woord: TEGENSTRIBBELEN Geen reproducties Mr. P. R. Blok nam afscheid Een nieuwe fiets? N f J. DE GRAAF Nieuwe Dordtse centrale in gebruik genomen Kerkelijk Nieuws VRIJDAG 26 JUNI 1953 HAARLEMS DAGBLAD - O O Door het concert, dat het Radio Philhar- monisch Orkest en het Groot Omroepkoor gisteravond in de Gemeentelijke Concert zaal gaven, is ook Haarlem in het Holland Festival 1953 betrokken. Twee eerste uit voeringen van werken van Nederlandse componisten hebben dit concert tot een ge denkwaardige gebeurtenis gemaakt, die ons overtuigend heeft doen beseffen, dat er binnen onze grenzen componisten wonen van groot, ja zeis van geniaal scheppend vermogen. o De dirigent Eduard Flipse, die de uitvoe ringen leidde, begon eerst aandacht te vra gen voor Johan Wagenaars ouverture „Cyzano de Bergerac". I-Iet werk is al bijna een halve eeuw oud, maar het heeft nog niets van zijn spannende muzikaliteit ver loren. Ook bij deze uitvoering werden we weer getroffen door de klaarheid van bouw en de voortreffelijke instrumentatie met haar prachtig evenwicht. Inderdaad een lichtend voorbeeld van wat een vroegere Nederlandse componistengeneratie tot stand kon brengen. Op Wagenaars ouverture volgde het Vierde Pianoconcert van Beethoven, waar in Willem Andriessen de solopartij speelde met de warme poëtische uitdrukking, die zijn muzikantenhart hem ingaf. Lyrische gevoelsexpressie bevat het pianoconcert in ruime mate en het is ongetwijfeld om deze eigenschap, dat Andriessen het werk heeft liefgekregen en het als een kostbaar per soonlijk bezit voorspeelt alsof het ging om een eigen inprovisatie. Eduard Flipse zorg de voor een uitnemend aansluitende bege leiding en werd met het orkest terecht be trokken in de langdurige bijval, waarmede Andriessens spel beloond werd. Zeven variaties Toen kwam de eerste uitvoering van zeven variaties voor orkest en koor op het Vlaamse volksliedje „Des winters als het regent." Deze variaties zijn het werk van zeven componisten, aan wie door de stich ting Nederlandse Radio Unie werd verzocht een persoonlijke muzikale bijdrage in te zenden. Sem Dresden maakte de inleiding en een zetting van het thema. Cor de Groot schreef de eerste variatie, die het karakter ADVERTENTIE VRIJDAG 26 JUNI Concertgebouw: Leerlingenuitvoering Haarlems Muziekinstituut, 7.30 uur. Rem brandt: „Lovely to look at", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „Bureau zedenpolitie", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Een koningin wordt gekroond", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het vierde masker", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. City: „Montana Belle", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De drie piraten", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Operatie Ci cero", 14 jaar, 8.15 uur. Frans Hals: „De luchtslag om Japan", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 27 JUNI Openluchttheater: Uilvoering balletschool Maud Kool", 8.30 uur. Rembrandt: „Lovely to look at", alle leeft.. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Bureau zedenpolitie", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Het vierde mas ker", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Een koningin wordt gekroond", alle leeft., 11 2. 4.15. 7 en 9.15 uur. City: „Mantana Belle", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Spaarne: „De drie piraten", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Operatie Cicero" 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: De luchtslag om Japan", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. van een burleske kreeg. Jurriaan Andries sen liet in de tweede variatie horen welke muzikale herinneringen hij nog heeft aan zijn Amerikaanse tijd. Ongetwijfeld origi neel is Herman Strategier in de derde variatie gebleven. Een elegant walsje, op vallend fraai geïnstrumenteerd, maakte Marius Flothuis en Sem Dresden kwam vervolgens terug op het geestige karakter van het oorspronkelijke thema. Karei Men gelberg vond blijkbaar het rhythme van het Scherzo van Beethovons Negende Symphonic geknipt om zijn variatie (de zesde) sprankelend en pittig te houden. Tenslotte de zevende variatie van Anthon van der Horst, een voorbeeld van voor treffelijke contrapunctiek. Het koor kreeg van hem ook een aandeel in het werk met een prachtig geslaagde bewerking van het Vlaamse volksliedje, die gevolgd werd door een zeldzaam geestige afsluiting. Er is in derdaad door de samenwerking van dit muzikale „Zevengesternte" een bijzonder aantrekkelijk werk ontstaan, dat zeer spoe dig populair zal kunnen worden. De com ponisten hebben er echt plezier in gehad sprankelende muziek te schrijven, waarin het geestige element een ruime plaats ge kregen heeft. Het werk kreeg in zijn geheel een voortreffelijke uitvoering door orkest en koor ifeide. Psalmensymphonie De tweede eerste uitvoering betrof de Psalmensymphonie van Henk Badings, eveneens in öpdracht van de Nederlandse Radio Unie geschreven. Badings koos voor zijn werk de teksten van de Psalmen 88, 70, 67 en 150 in de zogenaamde Statenver taling. De volgorde van deze psalmen is niet willekeurig. Er is in de opeenvolging een climax van religieus besef, stijgend uit de diepten der rampzaligste gevoelens naai de hoogten van zekere bevrijdingsverwach ting en van uitgejubelde hymnische extase. De muziek van Badings begeleidt het woord en geeft er uitdrukking aan in een onver breekbare eenheid. Alle elementen van deze muziek werken samen om deze een heid te verkrijgen: de instrumentale kleur, de melodieën, de meesterlijke contrapunc tiek en de dynamiek. De uitvoering van dit geniale werk van onze grootste moderne Nederlandse com ponist stond gisteravond op een zelfde magistraal niveau als de muziek zelve. Grote bewondering past voor de dirigent Eduard Flipse voor deze onvergetelijke prestatie. Maar ook moet men eerbied hebben voor de voortreffelijke zang van het Omroepkoor en voor het werk van het orkest. Op de overweldigende slot apotheose volgde een langdurige ovatie als een ondubbelzinnige uitting van respect en dankbaarheid jegens de uitvoerenden en de componist. Receptie in stadhuis Na het concert zijn de dirigent Eduard Flipse, de componist Henk Badings, tal van andere medewerkenden alsmede vele voor aanstaande figuren uit de kringen van Nederlandse toonkunstenaars door burge meester en wethouders van de gemeente Haarlem ten stadhuize ontvangen. In een korte toespraaek uitte burgemeester mr. P. O. F. M. Cremers er zijn voldoening ovei-, dat dit concert van het Holland Festival te Haarlem had plaats gevonden. De burge meester wees op de hechte relatie, die er in de loop der eeuwen tiïssen Haarlem en de toonkunst bestaan heeft en gaf een aantal voorbeelden als bewijs. Spreker toonde zich bijzonder verheugd, dat het concert een manifestatie kon worden van hetgeen Nederland op muzikaal gebied gepresteerd heeft en nog presteert. Namens de Nederlandse Radio Unie dankte de heer E. Bomli de burgemeester voor zijn hartelijke woorden. P. ZWAANSWIJK Het is slechts weinig mensen gegeven te mogen terugzien op een leven, dat zich ge durende drie generaties ten dienste van één familie heeft gesteld. Tot deze hoge uitzondering behoort dan de heer Jan van Donselaar te Heemstede, tuinbaas van Huize „Manpad" aan de Herenweg, die Zaterdag 27 Juni zijn tachtigste verjaardag hoopt te vieren. De heer Van Donselaar werd in 1873 te Bennebroek geboren, waarna hij reeds op elfjarige leeftijd als tuinjongen bij dé fa milie Van Lennep in dienst trad. Op dit uitgestrekte landgoed kon de tuinjongen zijn liefde voor de natuur volledig uitleven en zich verder in het vak bekwamen, het geen uiteindelijk door zijn aanstelling tot tuinbaas werd bekroond. Met alleszins gerechtvaardigde trots her innert hij zich thans nog de fraaie rozen tuin, die onder zijn leiding werd aangelegd en een maal het sierraad van dit buiten is geweest. Ook de grote boomgaard is voor namelijk zijn werk; de vele fruitbomen werden voor het grootste gedeelte door hem geplant en verzorgd en op talrijke tentoon stellingen hebben de inzendingen van Hui ze „Manpad" steeds sterk de aandacht ge trokken. Hoewel Van Donselaar de laatste maanden minder vlug ter been geworden is, vertrouwt hij „zijn" boomgaard nog aan niemand anders toe en heeft hij reeds alle voorbereidingen getroffen voor een rijke fruitoogst in het najaar. Jan van Donselaar heeft steeds veel er kenning voor zijn verdiensten mogen on dervinden. Bij zijn gouden jubileum ont ving hij van de heer Jacob van Lennep een kostbaar gouden horloge met ketting, waaraan door mr. C. van Lennep nog een gouden draagmédaille werd toegevoegd. Daarnaast wordt zijn woonkamer nog ge sierd door twee ere-diploma's van de Ne derlandse Maatschappij voor Tuinbouw en Plantkunde, respectievelijk na 60 en 65 jaar trouwe dienst. Tot zijn prettigste her inneringen behoort ook de dag, dat de bur gemeester van Heemstede, mr. A. G. A. ridder van Rappard de blijde tijding bx-acht, dat Koningin Juliana hem wegens zijn vele verdiensten had ondei'scheiden met de gou den médaille in de Orde van Oranje Nas sau. Het is dus welhaast aan geen twijfel ondei-hevig, dat het de heer Van Donselaar bij zijn tachtigste verjaardag evenmin aan een gx-ote belangstelling zal ontbreken. ADVERTENTIE FALCON REGENJASSEN ƒ4975 ADVERTENTIE HP3 FP3 SEIOCHROME De stichting Kunstmaand Amstex'dam heeft zich bijzonder verdienstelijk gemaakt door de première van de buxdeske opei'a „De Varkenshoeder" van Jan Mul, op een tekst (naar Andersen) van Harry Prenen, op haar programma te nemen. De opvoe ring geschiedde gisteravond door solisten, koor en orkest van de Nederlandse Opera in de Amsterdamse Stadsschouwburg, onder muzikale leiding van André Rieu, naast Mul en Prenen de derde Haaxdemmer in dit originele geval. Harry Prenen schreef niet alleen het li bretto van „De Varkenshoeder" naar het gelijknamige sprookje, maar hij ontwierp ook de décors en trad in het stuk zelf op in de gesproken rol van de bode. En de componist Jan Mul, in plaats van zoals dit gebi'uikelijk is in een ereloge de première van zijn werk te beluisteren en te bekijken, verschool zich bescheiden in de orkestbak en vervulde daar een instrumen tale partij in het ensemble. Hij bespeelde namelijk de celesta, die de klokjes van de rommelpot liet tinkelen. Deze dingen be horen tot de typische détails van dit schertsspel, waarbij men (niettegenstaande het „beslist geen Wagenaar" van de com ponist) onbewust aan Johan Wagenaar denkt, die zijn „Schipbreuk" steeds zelf begeleidde, maar vooral ook om de persi flerende humor van het werk, dat echter ook nog al wat wijsgerige gevolgtrekkingen debiteert, waardoor het zich van Wage naar ondex-scheidt. Het sprookje van Andersen heeft op zich zelf reeds een diepe zin; daar komen dan nog de spitsvondige zetten van de librettist bij, zodat deze burleske opera onder luchtig vertoon zwaar gpladen is van bedoelingen. Het woord heeft er een overwegende be tekenis in en daar is de componist de dich ter zeer ver in tegemoet gekomen, in het eerste bedrijf zelfs met een grote volgzaam heid, wat te vei'klax'en is uit het feit dat het stuk opgezet werd als zangspel voor de jeugd, waardoor de vocale eisen zeer be perkt dienden te wezen. Indien Jan Mul Ixad kunnen voorzien dat de rol van de Prinses zou woi-den gecreëerd door Louise de Vries, zou hij wel niet nagelaten hebben van die partij een brillante zangrol te ma ken. Met de rol van de kok, vertolkt door Jan Voogt, deed hij een gelxikkige poging om in de sfeer van de buffa-opera té komen. Te zeldzaam echter zijn in het werk de muzikale rustpunten, die het wooxxl tijdelijk orxdergeschikt maken aan de ly rische eisen van een komisch zangspel en ADVERTENTIE EXTRA AANBIEDING wit en in kleuren 1 85 Amei-ikaans import v.a. Barteijorisstraat 5 Haarlem waar de muziek het strakke metrum van de verzen naar eigen inzicht kneedt. Maar niettemin is het een leuk en onder houdend geval; het dwingt tot aandachtig luisteren, spits als het is voor scherpe oren. Maar dan moet men vooral aandacht be steden voor wat er in het orkest (een be trekkelijk klein ensemble) allemaal omgaat, want daar gebeux-en de interessantste en grappigste dingen. André Rieu heeft deze spirituele pax-tituur knap weten te reali seren en ook een opvallende bedrevenheid getoond in de leiding van het geheel. Louise de Vries was een fijn popperig px'insesje, als figuur geknipt voor deze rol. Het zou de moeite lonen haar zangpartij naar het karakter van haar stem belangrijk om te werken. Johan van der Zalm speelde en zong de prins met de nodige opera routine. Gee Smith was een burleske keizer en Jan Voogt maakte een echte buffo- figuur- van de kok. Hax-ry Prenen speelde de bode met een vlotheid en een dictie die voorbeeldig mochten heten: alweer een faculteit te meer van deze veelzijdige doc torandus. Het koor van hofdames heeft in het werk een niet geringe rol te vervullen. Het optreden verliep tamelijk vlot en bleek door Henk van Wielink grondig te zijn voorbereid. Auteurs en vertolkex-s werden na afloop dapper toegejuicht en in de bloe men gezet. Zou het nu niet te organiseren zijn, dat de Haarlemmers deze te Haarlem geboren buffa-opera in hun eigen stad te zien en te hox-en krijgen? Het lijkt mij dat het werk in onze Stadsschouwbui-g best tot zijn recht zou komen. Zijn spits kax*akter vraagt niet naar grote ruimte, maar naar de gezellige intieme sfeer, die het op het Wilsonsplein zou kunnen vinden. JOS. DE KLERK De Nederlandse Opera heeft misschien geen moeite, maar zeer zeker alle nood zakelijke kosten gespaard om „De Varkens hoeder" een royale kans te geven. Dat het werk ondanks de armzalige aankleding toch een hartelijk succes behaalde, is in de aller_ eex-ste plaats te danken aan de geestige, spitsvondige partituur. Het libretto van Hai-ry Prenen, die evenals de componist kwistig allerlei motieven leende en met slagvaardige humor bewex-kte, voldoet bij lezing beter dan in het theater, waar men nauwelijks de kans krijgt de lyrische elementen op zich te laten inwerken. De indruk van onbedrevenheid in drama tische vormgeving waaraan men zich overigens helemaal niet zou behoeven te stoi-en dank zij de heeiiijke onbevangen heid, waarmee allerlei grappige hulpmidde len zijn toegepast om de handeling verder ie helpen werd op ovei'bodige wijze ver hoogd door veel te veel onderbrekingen voor veranderingen van décor. Voorname lijk door gebrek aan middelen was de aan kleding van het toneel alles behalve ge slaagd. Het is toch eigenlijk treurig, dat de directie van de NcdexTandse Opera al v/as het maar om de naam van deze instel ling te rechtvaax-digen voor dit werk van eigen bodem geen ervaren kracht ter be schikking heeft gesteld. Hoewel er maar eenvoudige zetstukjes op de planken ston den, was de ruimte van het speelplan, mede door de onoordeelkundige plaatsing van twee schildwachthuisjes, merkwaardig be- Bij het baden in zee is gisteravond in Rockanje een negenjarige jongen uit Vlaardingen verdronken. Het stoffelijk overschot is inmiddels gevonden. De Nedei'landse minister van Buitenland se Zaken, mr. J. M. A. H. Luns, is Donder dag om half vier op het vliegveld Kema- joran aangekomen, waar hij weid verwei - komd door de Nederlandse Hoge Commis saris, mr. W. F. L. graaf van Bylandt, dooi de adviseur van het ministerie van Bui tenlandse Zaken, de heer Subardjo en door autoriteiten van het Hoge Commissariaat. Tegenover de pers. noemde minister Luns het een vreugde en voorrecht de Indone sische hoofdstad te kunnen bezoeken. Hij verzekerde, dat de Nederlandse regering alles wil doen om de betrekkingen tussen Nederland en Indonesië zo goed mogelijk te doen zijn. Hij noemde zijn bezoek aan Djakarta het hoogtepunt van zijn reis. Stribbelen staat tot streven als kib belen tot kijven en als bibberen tot beven. Vele werkwoorden, die eindigen op -elen en -eren, drukken uit: een herhaalde handeling. Tegenstreven be tekent natuurlijk: weerstand bieden. Tegenstribbelen is voortdurend, op kleine schaal, verzet plegen. Meisjes, zegt Hooft, moeten lei-en het stribbelen af te zweren en de geboden der minne goden te aanvaarden. En Hooft kon het weten. Stribbelen komt ook voor in de zinv van: rimpelen, in 't bijzonder van water en in het Fries betekent stribbich of stribbelich: enigszins ruw, oneffen. Men zegt het van de huid, wanneer die aan de kou is blootgesteld. DANS Zaterdag 27 Juni, Openluchttheater Bloe- mendaal, 20.30 uur: Uitvoering door leer lingen van de Balletschool Maud Kool met medewerking van de Kennemer Dans groep. Zondag 28 Juni, Openluchttheater Bloemen- daal, 20.30 uur: Voorstelling door Ballet Recital onder leiding van Sonia Gaskell met Marianne Hilarides en Jaap Flier. Uit gevoerd worden Danssuite van Gluck, Ragtime van Strawinsky, „Luctor et Emergo" van Géza Frid en „Le festin de l'arraignée' '(Het feestmaal van de spin) van Roussel. Medewerking vexdeent de H.O.V. onder leiding van Anton Kex-sjes. MUZIEK Vrijdag 26 Juni, Concertgebouw, 19.30 uur: 109de uitvoering door leerlingen van Haar lems Muziekinstituut in de tuinzaal. Piano klassen van Nico Hoogerwex-f, Fi-ieda Hoo- gerwerf, Bertha Bonset, de vioolklasse van Jan Hoeben, de celloklasse van Jan Plas enzovoorts. Zaterdag 27 Juni, De Stompetoren, Spaarn- woude, 20.15 uur: Concert door Die Haer- lemsche Musyckcamer met solistische medewerking van Frans Vester (fluit) en Gei-trude Maclaine (clavecimbel). Op het programma staan werken van Wilhelm Friedemann Bach, Bochei-ini, Mozart en Telemann. krompen. Het ex-gste bezwaar echter, dat het er zo helemaal niet sprookjesachtig uitzag, terwijl het gewenste effect toch met zulke eenvoudige middelen te bei-eiken v/are geweest. En dan die costuumsHet klinkt bijna overdreven er dit dui-e woord voor te gebruiken. Ook met de aanwijzing van Walter Pöll als regisseur zijn Mul en Prenen niet best gediend geweest. Deze metteur-en-scène heeft er, te goeder trouw maar volkomen ten onrechte, een echte ,,schmiere"-voor- stelling van gemaakt. Doordat alles en iedereen in de onzinnige sfeer van de klucht getrokken werd, raakte de ware geestigheid zoek. Veel gelukkiger ware het geweest alles au séi-ieux te nemen. De ironische en parodistische eigenschappen misten hun uitwei'king thans. De zangers voldeden met inspanning van al hun la-ach ten aan de gestelde eisen en er viel inder daad van menig aardig tafeireeltje te ge nieten, maar het was bijvoorbeeld uitex-st misplaatst de keizer over het toneel te laten hopsen als een dronken Sinterklaas in een studentensociëteit. Prenen zelf toonde zich als de bode een zwierig verteller, Louise de Vries verleven digde met haar mimiek de rol van de prin ses op voor-treffelijke wijze en Johan van der Zalm mag dan al in niets op een prins hebben geleken, als varkenshoeder met de rommelpot vormde hij een schilderachtige verschijning. DAVID KONING ADVERTENTIE tÉHAAGA7EN UMICN! door ..fluorrnagic [fl>- VWt 47--50 Sinds enige tijd is Hollywood bezig uit de archieven de grote successen van weleer op te diepen om ze weer op de markt te brengen zeer tot genoegen van het hoog geëerde piLbliek. Zo kregen wij nog niet zo lang geleden in het Amsterdamse City theater een reprise van ,,Mata Hari" met Ramon Novarro en Greta Garbo. Men kan er binnenkort de uit '32 daterende. .Koningin Christina" met Greta Garbo in de hoofd rol verwachten. In Haarlem kwamen ..Orkaan" en „San Francisco". Nog meer klas sieke grootheden zijn op komst. Het blijkt, dat de films het nog altijd doen. Een ganse generatie sterren, van wie een groot deel van het huidige bioscooppubliek niet veel meer weet dan de legende om hen geweven, verschijnt weerom in ons midden. De kasstukken, die hun films eens waren, trekken nog goed, hun kwaliteit is vaak aan vechtbaar. Maar de nieuwsgierigheid bekruipt ons, wanneer tvij de titels zien ver schijnen van films uit reeds vervlogen dagen, die voor velen onzer zo merkwaardig dichtbij schijnen. De vertoning van San Francisco bijvoorbeeld staat mij nog levendig voor de geest. Toch is de film reeds zeventien jaar oud. Een film als „Wutliering Heights", naar de roman van Emily Brontë werd gemaakt in 1939. Ze is pas na de oorlog in ons land uitgebracht en thans opnieuw ingezet. Veertien jaar cinematografie zijn aan deze film voorbijgegaan. Ze is niet alleen om die reden vermeldenswaard. Toen Wyler haar maakte zat men midden in een periode, waarin de film zich wierp op de litteratuur om het een na het ander litteraire meesterwerk in filmvorm uit te brengen. Dat is lange tijd mode geweest. Er kon geen roman van naam zijn of zij werd ver filmd. Het is nu geen mode meer: het is een al ingeburgex-de gewoonte. Zelden ech ter is men er in geslaagd de litteratuur luister bij te zetten door de filmische ex pressie. Men fotografeerde eenvoudig een boek. Men schilderde wat een boek schilderde. Men volgde de auteur op de voet, bekortte zo nodig de dialoog als men het essentiële maar behield en leverde zo een reproductie af, die van het oorspx:on- kelijke werk de glans, de kleur, de gloed, de diepte niet bezat. Maar nooit vergat men voor zo'n film reclame te maken met het boek. Hoeveel mensen zullen er zijn, die de meesterwerken der wereldlitteratuur alleen maar „kennen" uit de film. En die op de vraag „wie schreef „Woeste Hoogte" antwoox-den: „O, dat is die film, waar Lau rence Olivier de hoofdx-ol in speelt." Hoe veel onsterfelijke boeken blijven onge lezen, omdat men immers de film al heeft gezien, hetgeen betekent: een schimmig aftreksel! De moeite om te lezen neemt men al niet meer. De moeite om te beleven is na het gemak van het zien te veel. Laten we elkaar niets wijsmaken. De mensen, die een boek gaan lezen, omdat ze de film zo mooi vonden, zijn op de vingers van een hand te tellen. Omgekeei'd gaat men eer der een film zien als men het boek gelezen heeft. En komt dan helaas dikwijls bedro gen uit. Ik ben mij bewust, dat ik hier de film kunst geen pluim op de hoed steek. De feiten evenwel liggen er. De autonome kunst, die de film pi-etendeert te zijn,wordt iedere keer verloochend, wanneer zij een andei-e kunstvorm met haar eigen middelen nabootst, maar ze niet in haar eigen vorm herschept. Ik constateerde dat heel sterk in „De woeste hoogte", welke film ik bij haar hervertoning in Amsterdam zag. Gemak kelijk te definiëren wat er nu precies aan schortte was het niet. Ja, ik vroeg mij zelfs af, of het niet een verkapt snobisme was om te zeggen: en toch is er iets met die film.... Tot ik kon zeggen wat het was. Ik vond de film te weinig suggereren, te veel laten zien. Het verhaal, dat Emily Brontë heeft geschreven, laat alle ruimte voor het vruchtbaar werk onzer verbeel ding. Het laat als het moet de dingen wit hetgeen de kunst is van het schrijven: niet alles zeggen. De film doet dat niet. De film probeert alles te realiseren in goed gelijkende portretten, maar de stox-m der emoties waait er niet zo hevig, zo groots, zo woest als uit de x-egels van de roman. De film is een nauwkeurig ai-tistiek ver slag. Een gewetensvol verslag. Een zicht baar geworden verhaal vol aandoenlijkheid, maar nog altijd onder de maat van het boek, zonder de grootsheid en verheven- heid, zonder de hijgende adem die er stokt wanneer men in de diepte tuimelt, welke Emily Brontë voor ons oproept. De film is te net, te glad, te illustratief. Zekex-, men ziet er meestei-lijk spel in. Men ziet er Merle Oberon en Laurence Olivier in prachtige creaties Men bewondert ze, omdat ze de scheppende kracht van de kunstenaar vertegen woordigen in 'n eerbied af dwingende gedaante. Maar de man,die deze creaties in zijn persoonlijke creatie moest vex-werken, William Wyler. bleef te be scheiden. Bescheidenheid siert en dat is de reden waarom ik zo moeilijk iets kon zeggen ton nadele van deze film. Ze mis- tekent Emily Brontë's figuren niet. Ze is zuiver en opi-eeht. Maar ze durfde niet in de taal van de film, dat wil zeggen met taal van beelden vertellen wat Emily Brontë met woorden doet. Ze wilde geen eigen taal spreken, terwijl het beeld toch een eigen taal heeft, die verschilt van die der woorden, anders van uitwei-king, an ders van inhoud. Ze werd daarom een re productie, een weei-gave, geen herschep ping. De film „De woeste hoogte" is kwalita tief boeiend en opmerkelijk door het spel der acteurs. Ze zal opnieuw volle zalen trekken. Wanneer men mij echter vraagt of ze het boek evenaart zeg ik: nee. En toch is dat het eigenlijke criterium voor de filmkunstenaar. En het zij gezegd ook het criterium voor de filmliefhebber zefls al zal menigeen menen, dat 'hier het oor deel wel erg hard is uitgevallen. P. W. FRANSE. Zondag 28 Juni, Concertgebouw, 14 uur: Zangersfeest, waaraan dertig koi-en uit Amsterdam, Haarlem en Beverwijk mede werken, ter gelegenheid van het 85-jarig bestaan van de liedertafel Haarlems Zang genot. Voortzetting om 19.30 uui\ Dinsdag 30 Juni, Concertgebouw, 19.30 uur: 110de uitvoering van Haarlems Muziek instituut. Leerlingen uit de pianoklassen van Nico Hoogerwex-f en M. Bruyel, de vioolklasse van Joh. Vierveyzer, de cello klasse van Jan Plas, de zangklassen van W. van Santé en Olga -Onega. Dinsdag 30 Juni, Grote Kerk, 20 uur: Be speling van het orgel van Christiaan Mul ler door de stadsorganist George Robert. Eveneens op Donderdag 2 Juli van 15 tot 16 uur. Donderdag 2 Juli, Openluchttheater Bloe- mendaal, 20 uur: „Met de Avx-o naar Tirol". Bont programma met „Die Tiroler Holzhacker Bub'n" en vele andere mede werkenden, zoals de Wama's, Truce Speyck, Gerda Ziller en Cox-ry Vroons. Vrijdag 26 Juni, Concertgebouw, 19.30 uur: Leerlingenuitvoering van Haarlems Mu ziekinstituut in de tuinzaal. Zang. piano en viool. Slotuitvoering op 14 Juli in de grote zaal. Vrijdag 3 Juli, Concertgebouw, 20 uur: Eerste zomerconcei-t van de H.O.V. onder leiding van Marinus Adam met mede- wex-king van Philia Sengei's, viool. Werken van Haydn, Chausson, Fx-anck en Berlioz. Dagelijks: Van Zaterdag 27 Juni af van .1617 uur bespeling van het nieuwe Flentrop-orgel in de Brouwerskapel van de Grote Kerk. Brouwerskapel der Grote Kerk: Expositie gewijd aan de Nederlandse, in het bijzon der de Haarlemse orgelcultuur. Brieven, manuscripten en oude instrumenten. Da gelijks geopend van 9—17 uur tot 19 Juli. Iedere middag orgelspel. Huis Van Looy: Werken van mevrouw Hen- riëtte ReuchlinLucardie (geopend op werkdagen van 1012.30 en van 13.3017 uur, des Zondags van 1417 uur) tot 22 Juni. Vleeshal: Jubileumtentoonstelling „Docu- mentale en pi-oducaie" ter gelegenheid van het 250-jarig bestaan van de firma Enschedé, geopend van 22 Juni tot 6 Juli van 1419.30, benevens op Dinsdag en Donderdag van 19—22 uur. Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals in nieuwe formatie, benevens permanente expositie van x-ccente aan winsten uit de -Recuperatie. Dagelijks ge- oDend van 1017 en des Zondags van 13—17 uur. De Stompetoren, Spaarnwoude: Geopend op Donderdag, Zaterdag en Zondag van 1417 uur, verder op aanvraag. Men wende zich tot mr. H. K. de Raaf te Heemstede, tele foon 38199. Als officier bij de Haagse arrondissementsrechtbank In een plechtige zitting in het gebouw van de Hoge Raad heeft de Officier van Justitie bij de Haagse arrondissements rechtbank mr. P. R. Blok, die zijn functie wegens het bereiken van de pensioenge rechtigde leeftijd neei'legt, gisteren af scheid genomen. Hij werd o.m. toegespro ken door de president van de Haagse recht bank, mr. A. N. Kuhn. Mr. D. J. van Gilse, procureur-generaal van het Haagse gerechtshof en de deken van de Orde van Advocaten mr. C. R. C. van Wyckerheld Bisdom, die hem prezen als een consciëntieus ambtenaar en een voortreffelijk jurist. De aftredende Officier sprak een afscheidsi-ede uit, waarin hij o.m. over de veiTiouding van justitie, politie en pers zeide, dat hij steeds bezwaar had ge had om te spoedige en te premature inlich tingen aan de pers te verstrekken, „omdat deze nu eenmaal alles en liefst nog meer wil publiceren". Hij achtte een onpai-tijdig ondex-zoek nodig, vóór inlichtingen wei-den verstx-ekt. Mr. Blok is benoemd tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. ADVERTENTIE Dan moet U beslist onze uitgebreide collectie GAZELLE RIJWIELEN komen zien, met de nieuwste creatie: „GAZELLE SPORT SPECIAAL" CjCHtétfjjRIJWIELEN KLÉVERPARKWEG 2* HAARIEM Vrij entrée zonder enige verplichting - Mr. L. A. Kesper, commissaris der Ko ningin in Zuid-Holland, heeft gisteren de nieuwe electrische centx-ale van de Mer- wedepolder bij Dordrecht in bedrijf ge steld. Dit moderne energiebedrijf, waarvan thans een eenheid gereed is, zal vooxTopig vier turbo-generatoren van 50.000 kw krij gen en gaat behalve aan het Dordtse gebied ook stroom leveren aan het landelijke kop- pelnet. Ned. Herv. kerk Beroepen te Ootmarsum A. Adolf sen, vicaris te Markelo. Gcref. kerken Beroepen te Warns R. Reitsma, candi- daat te Ee (Fr.). Beroepen te Lollum en te West-Terschel ling en Midsland C. W. de Vries, candidaat te Voorburg.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5