De Hoogovens gaan gas leveren aan Amsterdam Het Hek van de Dam „Lulu" van Alban Berg door Opera uit Essen Middenstandsbonden klagen over compensatieregeling huurverhoging BANDEN Holland Festival J Contract voor 25 jaar Goudvoorraad is weer gestegen Kilonieters Beter! WOENSDAG 8 JULI .353 3 Voor een nieuw hospitaalkerkschip Mevrouw Sanders vraagt clementie voor haar man Agenda voor Haarlem Ontslag aan technisch adviseur van „De Ommelanden" Malenkov niet langer geïnteresseerd in Cominform LICHT 7 LOPEND ADRES AAN DE KAMER „Te weinig waardering voor de middenstand als werkgever" Stervende zwanen Parade maken Kerkelijk Nieuws Het libretto van de opera „Lulu" van Alban Berg, die Dinsdagavond in de Stads schouwburg te Amsterdam door de Stede lijke Opera van Essen werd opgevoerd, is een samenvatting van twee tragedies van Frank Wedekind: „Erdgeist" uit 1895 en „Büchse der Pandora" van 1904. Zij vor men het beklemmende levensverloop van een vrouwelijke demon, wier roeping het blijkt te zijn onheil te stichten en vernie tiging te bewerken. Wedekind heeft geen enkele sympathieke kant aan zijn „heldin" gelaten. Er is geen natuurlijke lach, geen zon in haar leven, dat geheel beheerst wordt door een erotische hartstocht, een vuur in en om haar, dat allen verteert die met haar in aanraking komen. Uiteindelijk verdient zij met prostitutie de kost voor zichzelven en voor de trawanten, die haar vlucht bevorderden uit de gevangenis, waartoe zij veroordeeld was na moord op haar echtgenoot. Misschien heeft Wede kind hierin nog een soort generositeit in het karakter van zijn Lulu willen aanduiden. Maar de morbide sfeer blijft met haar zie kelijke drang en misdadigheid. Neen, geen lichtstraal, geen verzoenend accent van echte liefde valt op deze tragische figuur. Volgens de commentaren die we over Alban Bergs operaconstructie op dit duis tere en weerzinwekkende motief te lezen kregen, zou de componist getracht hebben (en er ook in geslaagd zijn) de Lulu- figuur heel wat humaner voor te stellen en 'wel zo, dat zij de liefde waard zou zijn die zij bij haar toekomstige slachtoffers opwekt. Het kan aan ons liggen, maar de muzikale conceptie heeft ons geen sym pathie voor het psychopathalogisch geval „Lulu" kunnen bijbrengen. Berg heeft het ongetwijfeld geraffineerd behandeld, maar het is er niet minder decadent om gewor den. Het werk deelt ook muzikaal een be klemming mee, die misschien geniaal ver werkelijkt is, maar daarom niet minder misselijk. Het is niet het technisch raffine ment alleen dat het kunstwerk groot maakt, maar de gezonde geest die het lichtpunt der verlossing uit het demonische niet uit het oog verliest. Doch het is of er geen straaltje licht in dit werk mocht zijn. Dat Alban Berg deze partituur conci pieerde naar het Ï2-tonensysteem, dat hij van Schönberg overnam en naar eigen in zichten wijzigde kan voor de insider van belang zijn, maar voor het publiek, dat naar een opera komt luisteren, heeft het vrijwel geen betekenis. Dat publiek heeft eigenlijk niets te maken met de keuken van het componistenvak. Het slikt al of niet de gerechten, die het voorgeschoteld krijgt, zonder zich af te vragen hoe ze klaar gemaakt zijn. Het zal ervaren heb ben dat Alban Bergs muziek in klank, the matiek en niets ontziende schrijnende ef fecten de psychologie van het gegeven een sterk reliëf geeft en op sommige hoogte punten (zoals aan het slot van III en in het intermezzo bij open doek in IV) een ongemene expressie bezit. Maar als die nend element van het gegeven is ook haar kracht neerdrukkend. Met dat al is het een fabelachtig moei lijke opgave deze opera vocaal en instru mentaal te vertolken. En dan spreken we nog niet van de bezwaren die overwonnen moesten worden om de onafgewerkte par tituur enigszins te completeren. De Stede lijke Opera van Essen, onder de muzikale leiding van Gustav König, heeft zich met deze montering een gezelschap getoond dat de geweldigste problemen met succes het hoofd kan bieden. De Lulu van Carla Spletter was vocaal en scènisch verbijste rend van techniek. En wanneer wij van de verdere personages enkel noemen de dr. Schön van Julius Jüllich, de schrijver Aiwa van Peter Walter, de grijsaard Schi- golg van Erwin Roettgen en de Jack the Ripper van Karl Maria Brucklacher, die allen met sonoor geluid hun ongemeen lastige partijen vertolkten, dan betekent dit geen tekort aan waardering voor de overige personen in het spel. Want allen waren van goed gehalte en voortreffelijk ingewerkt onder leiding van regisseur Hans Hartleb die op ingenieuze wijze de vier bedrijven met geringe wijzigingen sfeer rijk wist te stofferen. Alleen het filmpje dat vertoond werd, als overgang naar de laatste episode, deed wat prutserig aan. Het opera-orkest uit Essen in zeer om vangrijke bezetting liet ook geen wen sen onbevredigd. Hoe dan ook de totaal indruk van deze opvoering was, dit is zeker, dat de prestatie van het Duitse gezelschap de hoogste lof verdiende. JOS. DE KLERK Het actiecomité Scheveningen heeft aan het bestuur van het hospitaalkerkschip „De Hoop" een bedrag van ruim 10.000 gulden uitgereikt en aan dat van de Noord-Zuid- Hollandse Redding Maatschappij een be drag van ruim 40Ö0 gulden, de opbrengst van twee door het comité georganiseerde feestavonden en van een openbare verko ping van rederijgoëderen. Aan de administrateur van het hospitaal kerkschip „De Hoop", dé heer Suermondt, is een oorkonde uitgereikt wegens zijn grote verdiensten voor dit werk. LONDEN (United Press). Mevrouw Edgar Sanders, vrouw van de Britse zaken man die in 1950 in Boedapest tot 13 jaar gevangenisstraf is veroordeeld wegens „spionnage" heeft aan de nieuwe Hongaar se regering om clementie voor haar man getelegrafeerd. „Maak een werkelijk ge baar van goede wil. Laat alstublieft mijn man vrij en geef aan mijn drie dochters hun vader weer terug", zo vroeg mevrouw Sanders aan de nieuwe Hongaarse premier Imre Nagy. Het verluidt dat mevrouw Sanders naar Boedapest wil vliegen om haar man te ontmoeten als hij zou worden vrijgelaten. Sanders is berecht en veroordeeld we gens spionnage gelijk met de Amerikaanse zakenman Robert Vogeler die verleden jaar door de Hongaren is vrijgelaten. De pogingen tot dusverre door de Britse regering ondernomen zijn mislukt, omdat Engeland niet de voorwaarden van Hon garije wilde accepteren. Gemeld is dat Hongarije bereid is geweest Sanders vrij te laten indien een Malakkaanse terroriste die ter dood was veroordeeld, tegen hem zou worden geruild. Dinsdagmorgen arriveerde op Schiphol Eugene Ormandy, de mede-dirigent van het Philadelphia Symphony Orchestra, waarvan Toscanini de eerste dirigent is. Hij zal ongeveer 10 dagen in Nederland blijven en concerten geven in Amsterdam en Scheveningen. De heer en mevrouw Grmanay bij aankomst op het vliegveld. WOENSDAG 8 JULI Palace: „Bureau zedenpolitie", 18 jr., 7 en 9.15 uur. Luxor: „Verraad", 18 jr., op het toneel Burlisto, 7 en 9.15 uur. Lido: „De wrede zee", 14 jaar, 6.50 en 9.15 uur. City: „Een koningin wordt gekroond", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Spaarne: „Diepzeeduikers", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Manina", 14 jaar, 7 en 9-15 uur. Rembrandt: „Sommarlek", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Night and day" 18 jaar, 8.15 uur. Miniatuurspoorwegtentoon- stelling 13.30—17.30 en 19—21.30 uur. DONDERDAG 9 JULI Grote Kerk: Orgelconcert 3 uur. Zuider kapel: Lezing ds. E. Reeser, 8 uur. Palace: „Bureau zedenpolitie", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor „Verraad", 18 jaar en op het toneel in de avondvoorstel lingen Burlisto, 2, 7 en 9-15 uur. Lido: „De wredel zee", 14 jaar, 2.00, 4.20, 6.50 en 9.15 u. City: „Een koningin wordt gekroond", alle leeft. 11, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals „Manina". 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Spaar ne: „Diepzeeduikers", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Sommarlek", 18 jaar, 2, i 15 7 en 9-15 uur. Minerva: „Night and day" 18 jaar, 8.15 uur. Miniatuurspoorweg- tentoonstelling 13.30-17.30 en 19-21-30 uur. Wegens de voortdurende stijging van het gasverbruik in Amsterdam hebben B. en W. de gemeenteraad voorgesteld een contract af te sluiten met de Koninklijke Nederlandse Hoogovens en Staalfabrieken N.V. te IJmuiden om de gasvoorziening van Amsterdam in de nabije toekomst te verzekeren. De Hoogovens verplichten zich, op haar fabrieksterrein te IJmuiden ter uitbreiding van de bestaande cokes- en gasfabriek voor haar rekening installaties te bouwen, overeenkomende met een ver bruik van duizend ton kolen per dag. Dit betekent een gasproductiecapaciteit van rond 300.000 kubieke meter per etmaal. Amsterdam kan hierdoor enerzijds het voor de eerstkomende jaren nodige gas betrekken en anderzijds kan het de ver dere ontwikkeling op het terrein van de gasvoorziening, hetzij door aardgas, kraak- gas of op andere wijze, afwachten. Voors hands zal Amsterdam volstaan met afname van 215.000 kubieke meter per etmaal. Dit contract lijkt B. en W. de meest gewenste oplossing voor de verzekering van de gas voorziening, daar met de bouw van een derde gasfabriek in de hoofdstad zeker een bedrag zou zijn gemoeid van 55 mil- lioen. Op de gasprijs zal Amsterdam een ge deelte vooruitbetalen en wel tot een be drag van 25 millioen. Deze vooruitbeta ling is verrekend in de gasprijs per kubieke meter. De verplichting van de Hoogovens tot levering van het gas en van Amsterdam tot afneming daarvan zal ingaan op een nader in onderling overleg vast te stellen tijdstip. De overeenkomst wordt gesloten voor 25 jaar. Amsterdam zal verplicht zijn, niettegen staande dit contract, de bestaande gas fabrieken op peil te houden, om aan de stijgende vraag naar gas het hoofd te kun nen blijven bieden. De directie van Hoogovens deelt over dit project onder meer mede, dat de ver grote ijzerproductie der laatste jaren een vergroting van de eigen vraag naar cokes betekent. Bij aanvaarding van het project zullen de kwantitatieve verhoudingen tus sen de ijzer- en cokesproductie te IJmuiden verbeterd worden. Hoogovens zou zijn voortgegaan de grotere behoefte aan cokes door inkoop te dekken, indien zich thans niet de mogelijkheid had geopend, het bij behorende gas aan Amsterdam te ver kopen. Onder deze omstandigheden wordt het mogelijk de eigen cokesproductie op te voeren, waaraan Hoogovens om zowel technische als economische redenen dan de voorkeur geeft. Bij aanneming van het voorstel zal het door Hoogovens te leveren cokesovengas als basisgas voor de Amster damse voorziening gaan fungeren. Door voltooiing van het onderhavige project zal het tevens mogelijk worden in de stijgende gasbehoefte van het overige deel van Noordholland voorshands te voorzien.. Het nieuwe bestuur van „De Ommelan den" heeft onlangs besprekingen gevoerd over de positie van de enkele maanden geleden aangestelde technische adviseur bij de fabriek, de heer S. Jelsma. Het bestuur heeft de heer Jelsma enkele voorwaarden gesteld, welke hij niet heeft aanvaard. Aan de heer Jelsma zal nu ontslag worden ver leend. Enkele der voornaamste veranderingen in de weekstaat van de Nederlandse Bank zijn wel de sterke stijging (met 96 mil lioen) van het tegoed der handelsbanken en de forse daling (met 110 millioen) van het saldo van 's rijks schatkist. Het rijk heeft klaarblijkelijk ultimobetalingen verricht, die nog niet op de vorige bank- staat geboekt konden worden. Daarentegen zagen de handelsbanken deze week hun tegoed aangroeien, terwijl attractieve be leggingsmogelijkheden ontbreken. Evenals de vorige week is er weer convertibele valuta omgezet in goud en wel tot een bedrag van 22.7 millioen. De netto deviezenreserve verminderde met 9 millioen. De stijging van de goud- en deviezenvoorraad tezamen met 13.7 mil lioen tot 4.163,5 millioen is de resultante van deze beide, mutaties. LONDEN (AFP). Volgens een cor respondent van de Londense „Times", een deskundige op het gebied van Russische aangelegenheden, stelt Malenkov, een der stichters van de Cominform, geen belang meer in dit orgaan en was hij reeds zes jaar geleden, bij de oprichting in War schau, niet erg enthousiast. In zijn rede voor het negentiende partij congres te Moskou, zo schrijft de corres pondent, sprak Malenkov niet over de Cominform "en door Malenkov's ingrijpen zou aan de vijfde verjaardag van de Co minform in de Russische pers bijna geen aandacht zijn besteed, hoewel in het al gemeen dergelijke evenementen grote pu bliciteit krijgen. Sedert Stalin's overlijden zijn in de Russische pers zo goed als geen berichten meer over de Cominform ver schenen, aldus dit bericht. ADVERTENTIE RIJWIEL MOTOR De commissie van overleg van de mid- denstandsvakcentralen, waarin samenwer ken de Christelijke Middenstandsbond, de Kon. Ned. Middenstandsbond en de Ned. Kath. Middenstandsbond, hebben de leden van de Tweede Kamer een adres gezonden over de op 19 Maart aangekondigde huur verhoging en belastingverlaging. De middenstandsbonden achten het uit een oogpunt van rechtvaardigheid juist, dat aan de huiseigenaren tegemoet wordt gekomen door verhoging der huren, aldus dit adres. Het complex van compensatie maatregelen evenwel, neergelegd in de wetsontwerpen, achten zij ten zeerste te leurstellend. Gevoegd bij de lastenvermeerdering door de loonsverhoging van 1951 waarvoor een compensatie werd toegezegd, doch niet ver kregen, en bij de lastenvermeerdering dooi de loonsverhoging van 1952 waarvoor de compensatie in de vorm van verlaging der vereveningsheffing volkomen ontoereikend genoemd moet worden, vormt dit geheel van maatregelen een voor het midden standsbedrijfsleven onoverkomelijke last. mm Koningin Juliana heeft Dinsdagmiddag ten paleize Söestdijk ontvangen de vice- president van India dr. Radhakrishnan en diens echtgenote. Koningin en Prins tezamen met hun Indische gasten. Links tussen laatstgenoemden de ambassadeur van India in. ons land, dr. B. N. Chakravarty. Tien dansgroepen uit alle hoeken en gaten van de wereld brengen geduren de een periode van zeven weken een be zoek aan ons land. De importeurs van al deze ensembles, die stuk voor stuk unieke sensaties van schoonheid belo ven vergeten blijkbaar dat de verschij ning van een mals zonnetje zo lang zamerhand een veel grotere attractie betekent dan die van een beroemde ster in tulle en tarlatan. En het einde blijft daarbij voorlopig zoek, want in de ko mende herfst gaat deze internationale parade gewoon door, net alsof er deze zomer nog niets gebeurd zou zijn. Im presario's laten er zich gaarne op voor staan, dat zij het publiek kennen zoals de psychiaters hun maagpatiënten en zo hebben zij dus thans geconstateerd dat er in Nederland een epidemie van kunstgevoeligheid is uitgebroken. Maar houden zij er wel voldoende rekening mee, dat deze kwaal als een van de erg ste gevolgen een stekende pijn in de portemonnaie verwekt en dat de meeste mensen uit angst voor besmetting maar liever thuisblijven? Dit echter zijn onze zaken niet en wij achten ons allerminst verplicht een analyse van dit marktbederf te geven. En toch hebben wij er voortdurend mee te maken, want er kan geen balle rina over de grens trippelen en geen vuurvreter zijn primitieve honger in het Amsterdamse Concertgebouw stillen of er wordt een bijeenkomst georganiseerd, die men met een verrukkelijk surreali- teitsbesef persconferentie pleegt te noe men. Nu vertoont zo'n persconferentie in zoverre overeenkomst met de gebrui kelijke politieke besprekingen op het hoogste niveau, dat er geforceerde ge sprekken worden gevoerd tussen men sen uit twee kampen, die elkaar totaal niets te zeggen hebben, die heen en weer geslingerd tussen hoop en wan trouwen een afwachtende houding aan nemen en elkaar naderhand de bitterste verwijten en beschuldigingen op de lan ge afstand toeslingeren. Daarom was het een goed idéé van onze vriend Jo Elsen- doorn van de Holland Festival Club om ter afwisseling eens een lunch aan te richten, waartoe de solisten van het Grand Ballet du Marquis de Cuevas be nevens enkele met zorg gekozen journa listen waren uitgenodigd. Deze lunch had plaats onder drie para sols op het hemels bestraalde I.C.C.- terras in het Vondelpark, tegenover de landelijke vijver, waarin zeer toepasse lijk de zwanen bijkans lagen te sterven van de hitte. Behalve de buitenlandse visite waren er twee van onze collegae, die naar zulke alledaagse namen als Hofstra en Schultink luisteren. Het me nu was voortreffelijk en op voorstel van onze gastheer dronken wij een oude rosé, omdat die naar zijn zeggen zo uitstekend moest zijn volgens een heer, die zich niet in ons gezelschap be vond. Nu kent u wellicht het verhaal over dat jongetje, dat allerlei zintuigelijk waarneembare kentekenen vertoonde van de gewoonte zich slecht te wassen. Dan weet u ook, dat de meester de knaap een briefje mee naar huis gaf, be helzende een verzoek aan de ouders om daarin verandering te brengen, waarop de moeder de volgende dag terug schreef: „Meester, mijn Jantje komt op school om aan te leren en niet om aan te ruiken!" Zo zou men van balletdan sers kunnen zeggen, dat die er zijn om naar te kijken en niet om mee te praten. Maar Rosella Hightower is een char mante uitzondering op deze regel. Zij is intelligent en geeft met haar levendige ogen en mond een bijzondere gloed aan haar woorden. En zo vertelde zij ons onder zeer veel meer op welke eigen aardige wijze het dansdrama „Dona Inez de Castro" tot stand is gekomen. Op een middag bracht zij te Parijs in gezelschap van de Markies en nog een derde persoon een bezoek aan een be kende waarzegster, daar deze adellijke patroon van het ballet gelooft dat kof fiedik de' schoot der toekomst vormt. Om misverstand te voorkomen, moeten wij hieraan toevoegen, dat deze helder ziende niet verantwoordelijk is geweest voor de samenstelling van cle program ma's voor het Holland Festival, daar de uitgevoerde werken van hieruit zijn be steld. Maar hoe dan ook, het geconsul teerde medium beweerde dat Rosella Hightower de reïncarnatie van een mid deleeuwse danseres moest zijn, waarop de markies onmiddellijk constateerde dat zijn prima ballerina inderdaad een ouderwets profiel vertoonde en de choreografe Ana Ricarda opdracht gaf voor haar een ballet met een historisch gegeven te vervaardigen! Waarop Geor ge Skibine, die ons gesprek had afge luisterd, haar relaas vervolgde met de opmerking: „En toen is Ana Ricarda naar een reisbureau gegaan om daar te informeren, wat het heerlijkste land was om inspiratie op te doen en zo zijn wij in die Portugese geschiedenis ver zeild geraakt Zaterdagmorgen waren wij alweer in het I.C.C. dit keer om te luisteren naar wat Roland Petit ons over de nieuwe aanwinsten van zijn Ballets de Paris te zeggen zou hebben. Hij bleek evenwel de trein te hebben gemist en daarom een dag later te komen. Zijn pex-schef had daar echter iets op gevon den en arrangeerde een telefonisch in terview met geluidsversterking door middel van een luidspreker. Het duurde geruime tijd eer het gewenste contact met de Franse hoofdstad was gelegd en al die tijd konden wij genieten van de zangerige bedrijvigheid van de tele foniste. De perschef achtte zich zó goed verbonden, dat hij voortdurend uitriep: „Surtout ne me quittez pas" hetgeen zoiets betekent als: „Laat me alsjeblieft niet in de steek". Wat de heer Petit vervolgens alle maal beweerde, konden wij niet ver staan. Dat was trouwens ook niet zo erg, want we moesten vervolgens, naar het Concertgebouw, waar de heer Kéita Fodéba ons in de geheimen van Donker Afrika zou inwijden. Het aar dige van deze bespreking was, dat alle aanwezige leden van zijn aequr.toriaal gezelschap geestdriftig in de handen be gonnen te klappen, zodra hij was uitge sproken, hetgeen nogal eens gebeurde. Intussen zitten wij maar met al die vreemdelingen, die ons met alle geweld willen beroven van het rustige avondje aan zee, waar wij vroeger zo ruim schoots van plachten te genieten. Dat is allemaal afgelopen. Wij draven in het zweet des aanschijns van de ene vertoning naar de andere, om bij bran dende hitte in een duistere zaal en bij iedere regenbui in een openluchttheater te zitten. Het is dan ook geen wonder, dat de heer Le Cavelier in de Amster- damse gemeenteraad heeft gevraagd of de schouwburgbezoekers niet wat ge zelliger, bijvoorbeeld met muziek van een strijkje (dat is blijkbaar zijn idéé van gezelligheid) ontvangen kunnen worden. En zo gezegd, zo gedaan: van 15 Juli tot 15 Augustus zullen van kwart voor acht tot aan het begin van de voorstellingen iedere avond in de rotonde van de Stadsschouwburg de orkesten spelen van de dansgroepen die er optreden. Door middel van microfoons en luidsprekers zullen de klanken over het hele Leidseplein worden uitge- sh-ooid. Dit lijkt ons een goede gedachte die voor verdere uitwerking vatbaar is. Wij moeten terug naar het zogenaamde „parade maken" van de oude kermis vermaken, waarbij de artisten 'voor de tent verschenen om zich verleidelijk aan het publiek van boeren, burgers en buitenlui voor te stellen. Waarom vraagt men, als straks Balanchine met zijn New York City Ballet komt, niet aan Nora Kaye en André Eglevsky of zij iedere avond een paar pirouetten op de vluchtheuvel van lijn twee komen draaien met begeleiding van het Con certgebouw-Orkest op de peristyle, zo als onze Fiep Westendorp het reeds voor zich ziet? En als het Nederlands ballet er eens optreedt, moet men hetzelfde doen. Al leen verdient het dan aanbeveling de solisten met de pet te laten rondgaan, om op die manier tenminste een beetje subsidie te vangen. - BOEDA De middenstandsbonden achten het onbe grijpelijk en hoogst onbevredigend, dat van regeringszijde, ondanks herhaalde toezeg gingen, ook thans weer geen doeltreffende tegemoetkomingen aan het middengroot- en kleinbedrijf worden voorgesteld. In hoeverre voor de ondernemers een in komstenverhoging gerealiseerd zal worden door omzetstijging in het kader van de ko mende loonsverhoging, is nog een vraag. Wel kan hier worden opgemerkt, aldus het adres, dat deze omzetverhoging zeer aan zienlijk zal moeten zijn, wil daaruit een winst resulteren, evenwaardig aan de loonsverhoging, welke de werknemers zul len ontvangen ter vervollediging van de compensatie van de huurverhoging. Tegenover de lastenvermeerdering plaatst de regering een aantal fiscale maatregelen, welke wel voor de kapitaalintensieve be drijven van belang zijn, maar welke voor het middengroot- en kleinbedrijf, dat in overwegende mate niet kapitaal-intensief is, geringe betekenis hebben. Volgens berekeningen van het econo misch instituut voor de middenstand be tekenen de maatregelen, welke in de aan hangige webontwerpen zijn voorgesteld, voor de ondernemers in het middengroot- en kleinbedrijf een wezenlijke achteruit gang, zowel in de privé-sfecr als in de za kelijke sfeer. Hieruit valt af te leiden, dat er zeker geen sprake zal kunnen zijn van fiscale tegemoetkomingen voor het mid dengroot- en kleinbedrijf in het kader van een werkgelegenheidsverruiming zoals deze maatregelen volgens de memorie van toelichting toch beogen te zijn, aldus het adres verder. De middenstandsbonden menen, dat voor zover bij deze maatregelen sprake kan zijn van een positief beleid, gericht op verrui ming van de werkgelegenheid, dit beleid in ieder geval getuigt van een ongemotiveerde onderwaardering van het middengroot- en kleinbedrijf als werkgever. Als totaliteit immers is het middenstands- bedrijfsleven van groot belang voor de werkgelegenheid. De premicgegevens van het algemeen werkloosheidsfonds tonen volgens een globale berekening aan, dat dertig procent van de werknemers geacht kan worden in dienst te zijn van de mid denstand. De middenstandsbonden menen, dat de fiscale tegemoetkomingen aanzienlijk ver der zullen moeten gaan dan thans wordt voorgesteld. Ten eerste om de lastenverho ging volledig te compenseren en ten twee de om, in het kader van het werkgelegen heidsbeleid een voor het middenstands bedrijfsleven gezonde financiële basis te scheppen. In het adres worden de volgende „con crete verbeteringen en aanvullingen" voor gelegd aan de Kamerleden: In het kader van de komende loonsver hoging zal een corresponderende verlaging c.q. afschaffing van de vereveningsheffing noodzakelijk zijn. De thans voorgestelde grens van 10.000 voor tegemoetkoming bij investering zal moeten vervallen, wil deze maatregel enige betekenis hebben voor het middengroot- en kleinbdrijf. Het is van het grootste belang, dat het fiscaal winstbegrip zal worden vastgesteld volgens normale bedrijfseconomische nor men. Een technische herziening van de inkom stenbelasting, waardoor bij belastinghef fing onderscheid wordt gemaakt tussen het in de onderneming blijvende deel en het aan de onderneming onttrokken deel der winst en waarbij het in de onderneming blijvende deel der winst niet wordt belast, zal noodzakelijk zijn. De schaal van de inkomstenbelasting, waaraan volgens de voorgestelde wetsont werpen tegemoetkomingen aan de voet zul len worden aangebracht, zal in haar ge heel naar boven moeten opschuiven. De voor de middenstand onevenredig na delige progressie in de inkomstenbelasting ware te nivelleren door de winst over een tijdperk van meer jaren vast te stellen.. Ned. Herv. kerk Beroepen te Almkerk (toez.), W. L. Heij- mans te Oudelande. Benoemd tot legerpred. J. J. Mol te Wad- dinxveen. Beroepen te Harlingen R. Bijl te Berli- kum; te Kollum (toez.) C. Eggeraat te Hol- werd; te Nijland (toez.) L. J. Prins te Nijehaske. Aangenomen de benoeming tot vlootpre- dikant H. F. Kat te Laren. Bedankt voor Hoogkarspel D. Bender'.te Marssum; voor Zandvoort (vac. E. Sara- ber), C. Jongeboer te Lisse. Geref. kerken Beroepen te Bant (N.O.P.), A. J. Jans- sens te Koudum; te Holwerd H. J. Lugtig- heid, cand. te Zwolle; te Wolvega (als evang. pred. te Noordwolde), J. v. Leeuwen te Oudemirdum. Drietal te Lunteren A. Donkers, cand. te Leiden, H. J. Lugtigheid, cand. te Zwolle en mr. dr. J. Ozinga, prop. te Bennekom. Tweetallen te Groningen (vac. H. Yp- ma), C. H. Appelo te Nijkerk en C. Ch. Griffioen te Willemstad en (9e pred.pl.) J. T. Bakker te Oude en Nieuwe Bildtzijl en dr. J. L. Koole te Bloemendaal. Beroepen te Toronto (Chr. Ref. Church) (Ont.) (Canada) F. Guillaume te Amster dam-W., te Visvliet C. W. de Ruiter, cand. te Nijmegen; te Wierim R. J. Koolstra, cand. te' Leeuwarden. Rem. Broederschap Beroepen te Vlaardingen J. G. J. v. Iter- son te Oegstgeest laatstelijk pred. te Ban dung. Bapt. gemeenten Beroepen te 's-Gravenhage O. H. v. d. Werf te Utrecht. Aangenomen naar Pernis M. de Jong te Vriescheloo. Oud-Geref. gemeenten Aangenomen naar Monster A. v. Zon te Hilversum. Geref. gemeenten Bedankt voor Elspeot A. de Blois te Rot- terdam-Z.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5