Uitgaan in Haarlem Film vorming voor de rijpere jeugd Een Eeuw Geleden 13e tentoonstelling van kunst< foto's uit 30 landen ^Hoe is het ontstaan? „Heliport" voor Amsterdam gevraagd Het aanstaand congres te Arnhem VRIJDAG 9 OCTOBER 1953 3 Focus Fotosalon te Amsterdam Agendo voor Haarlem échte Virginia En dat voor Dit woord: HOSANNA Dank aan Zuid-Afrika Kerkelijk Nieuws De belangstelling opvangen Merwedekanaal in 1954 op voldoende breedte Caféhouder door schoonvader neergeschoten Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 8 October 1853 De Focus-Fotosalon is een jaarlijks terugkerend evenement voor hen die de fotografie als liefhebberij beoefenen. Jongstleden Zaterdag is zij als dertiende in de rij geopend en men kan als men dat verkiest tot en met 18 October genieten van al het schoons dat is opge hangen. In 1952 werd de salon in het R.A.I.-gebouw ondergebracht, nu is de tentoonstelling weer in de zalen van „Arti et Amicitia" aan het Rokin als voorheen. Wie er prijs op heeft gesteld vaste bezoeker te zijn, vraagt zich telkens weer af öf en zo ja wat er voor nieuws te zien is. Dat valt eigenlijk elk jaar weer een beetje tegen. Ook nu steekt de fotover zameling weer niet uit boven hetgeen in vroegere jaren reeds te zien was. De foto's van enkele Nederlanders, die er als ver gelijkingsmateriaal hangen (de foto's, niet de Nederlanders), doen het uitstekend. Opmerkelijk is het grote aantal portretten. Daar is goed werk bij en toch.de mooie foto, getiteld „Els", van de vakfotograaf Cor van Weele is beter dan alles wat er van buiten aan portretten is ingezonden. „De weg terug" van de Amsterdamse amateur J. W. Stieneker (no. 324) is een foto die niet voor de soortgelijke buiten landse onderdoet. Dat wil niet zeggen dat er geen mooi buitenlands werk hangt. Ook vaak geestige dingen. De Amerikaan Carl Mansfield deed een gelukkig schot, toen hij twee kraaien knipte, beide met open snavel en hij zette er onder „Sez you!" E. Robertson uit Australië trof op buitengewone wijze „the De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Amsterdam heeft aan B. en W. ver zocht in Amsterdam-centrum een landings terrein voor helicoptères in te richten. „Het laat zich aanzien, dat de beste ver binding tussen plaatsen, die op een afstand van ongeveer 300 km van elkaar zijn ge legen, door helicoptères zal worden tot stand gebracht. Steden als Brussel en Rot terdam zijn er reeds in geslaagd een goed gelegen terrein te vinden en als zodanig in te richten. Door de luchthaven Schiphol is Amsterdam een belangrijk middelpunt voor luchtvaartverbinding met de ganse wereld. Alle pogingen dienen in het werk te wor den gesteld om te voorkomen dat de grote luchtvaart zich gaat verplaatsen van Schiphol naar Brussel of elders, doordat daar door middel van helicoptèdes een in ruime kring gemakkelijk te bereiken luchtvaartcentrum is ontstaan. Ook Schip hol zal over helicoptèreverbindignen moe ten beschikken, waarbij in het midden wordt gelaten in hoeverre een dergelijke verbinding tussen Schiphol en het centrum van Amsterdam gewenst zal zijn. Alleen dan," zo verklaart de Kamer van Koop handel, „zal Amsterdam zijn plaats in de internationale luchtvaart, die zij in de loop der tijden heeft verworven, kunnen be houden." ADVERTENTIE VRIJDAG 9 OCTOBER Lange Veerstraat 16: „Dantes Goddelijke Comedie", door B. van der Meer; stichting Psycho-Synthese, 8 uur. Wijkgebouw, Ge dempte Oude Gracht 104: Bazar, 7.3011 uur. City: „De Duivelspas", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Hard als graniet", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De man met de wassen beelden", 18 jaar. 7 cn 9.15 uur. Palace: „De misstap van dr. Talbot", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De terugkeer van Don Camillo", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Lido: „Vrouwenpolitie", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Het geheim van drie Vrouwen", 18 jaar, 8.15 uur. ZATERDAG 10 OCTOBER Stadsschouwburg: „De onzichtbare Dame", Toneelgr. „Theater", 8 uur. Sportfondsenbad: Internationaal Jubileum-zwemfeest, 7.30 uur. Wijkgebouw Gedempte Oude Gracht 104: Bazar, 2.30—5.30; 7.30—11 uur. City: „De Duivelspas", 18 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Frans llals: „Hard als graniet", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „De man met de wassen beelden", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De misstap van dr. Talbot 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „De terugkeer van Don Camillo", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Vrouwenpolitie', 14 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Nachtvoorstel ling: „Giftige lippen", 18 jaar, 23.30 uur. Minerva: „Het geheim van drie Vrouwen 18 jaar, 8.15 uur. beerdrinker", beter dan de illustraties bij „het bier is weer best". Wie gesteld is op foto's met inhoud, moet eens letten op de Belgische collectie, speciaal no. 48, Nutte loos offer, van A. Suanet, en 50, Hoop, van A L. Thewissen. Voor de tot witte, grijze en zwarte vlakken verworden foto's van de Braziliaan Marcel Giró kunnen wij weinig waardering opbrengen. De Chinezen leverden in het algemeen goed werk. S. F. Dan is uitblinker met bijvoorbeeld „Miss Lee Pink" (no. 92). Shou Haonien vond een wel aantrekkelijke vorm van high key met no. 110 „Sleepy on glassy bosom", al is de afwerking niet onberispelijk. Als het geluk de techniek te hulp komt, is de verrassing wel eens groot. Yu-Chiu Cheung beeldde drie exotische vissen af die wat lijn betreft slechts vaag te voor schijn komen, als vlakvulling is het echter een voortreffelijk beeld geworden, vooral omdat de drie bladen van een waterplant als echo uitstekend dienst doen. De beste der Chinezen is echter Francis Wu met no. 122, Flirtation Waltz. Maar Wu heeft dan ook achter zijn naam staan I-Ion.P.S.A., F.P.S.A., F.R.P.S., F.I.B.P., F.R.S.A. Wat die letters beduiden vraagt u? Ik kan alleen maar zeggen, dat zij een bewijs zijn dat deze mijnheer goed met de camera weet om te gaan. Hetgeen evenwel ook al uit zijn foto's blijkt. Er zijn vele en goede Duitse foto's, teveel om op te noemen. Laten wij daarom maar volstaan met de vermelding van een goede vondst van Hans Kautsky, no. 169, „In der Klinik". Het is een verpleegster die gefotografeerd is tijdens haar bezigheden, vaag afgetekend achter het kathedraalglas van een deur en een ruit. Op een paar meter afstand wordt het beeld duidelijker hoe langer men er naar kijkt. „Sisters in the valley"', no. 222, van Homi K. Dadyburjor, een paar meisjes in India, waarvan één een kalfje draagt, is buitengewoon goed. Ook no. 260 van Teoh Siew-Seiong uit Malaya, getiteld „Union is strength" valt op door de keus van stand punt en ook door de mooie wolken- weergave. Wij kunnen niet alles opsommen wat goed is, het is teveel. Laten wij daarom volstaan met de ver melding van de aan wezigheid, naast al het zwart-wit, van een aantal fraaie kleuren foto's. Men zal op merken dat het hier om pogingen gaat, die lang niet alle goed geslaagd zijn. Wie er in slaagt de kleur als hulpmiddel, niet als hoofdzaak te zien en te gebruiken, is op de goede weg. Hetgeen bijvoorbeeld duidelijk blijkt uit de Agfa- color-afdruk van Wilh. Lange,no. 171c, „Foto graf Cassel, Stock holm". Hier spreken vakmanschap en er varing een duidelijke taal. Rest nog de ver toning van de kleu rendia's. Ik zou zeg gen dat in deze af deling vooruitgang te bespeuren valt. Zowel in de bloemenfoto's en de stillevens, als in de landschappen is meer kleurharmonie bereikt dan vorige jaren. Al met al een foto salon, die het bezoe ken meer dan waard is. Dick Boer en zijn staf hebben weer goed werk verricht met de organisatie ervan. v. O. ADVERTENTIE 7r7(/m#6/ -\ Het woord hosanna dat uit het He breeuws stamt en eigenlijk betekent: geef toch heil! is in onze taal bewaard gebleven door de zegswijze: vandaag hosanna, morgen kruist hem, een her innering aan de gebeurtenissen die ver haald worden in het Evangelie van Mat- theus. Men wil er mee uitdrukken; de volksgunst is wuft en wisselvallig; wie men heden vereert en toejuist, wordt morgen verguisd. Nog kort geleden heb ben wij gelegenheid gehad in de poli tiek de waarheid van deze woorden be vestigd te zien. En het zal de laatste maal niet geweest zijn. VJ De Commissaris der Koningin in de provincie Zeeland, jhr mr. A. F. C. de Casembroot, heeft in Kaapstad aan de gouverneur-generaal van Zuid-Afrika een oorkonde overhandigd uit erkentelijkheid voor de Zuid-Afrikaanse hulp bij de watei-snood. Jhr. De Casembroot reikte voorts bronzen médailles uit aan de admi nistrateurs van Transvaal, de Kaapprovin cie en Zuid-West-Afrika voor hun steun aan de hulpactie ten behoeve van de slachtoffers der overstromingen. Nederlands Hervormde kerk Beroepen te Warns (toez.) mr. Q. Ro vers, cand. te Groningen. Aangenomen naar West-Indië (Prot. kerk) voor bijz. werkzaamheden M. G. Baldee, cand. te Heemstede. Geref. kerken Beroepen te Nederhorst den Berg D. C. Los te Stellendam. Geref. kerken art. 31 K.O. Bedankt voor Middelburg G. Hagens te Schiebroek-Hillegersberg-C. Bept. gemeenten Bedankt voor Enschedé, H. v. d. Werf te Utrecht. Oud-Geref. gemeenten Tweetal te Papendrecht, J. v. d. Poel te Giessendam en H. Wiltink te Doetinchem. Een geestig voorbeeld van vlakvulling. De foto is een Leica- vergroting van Helmut Wildenhain (Duitsland) en draagt tot titel Waiting for fans. MUZIEK Vrijdag 9 October, Concertgebouw 16 en 19.30 uur: Concert onder auspiciën van de Commissie voor de culturele vorming van de schoolgaande jeugd. Het Noordhollands Philharmonisch Orkest speelt onder lei ding van Marinus Adam (met toelichtingen door de dirigent) werken van Mozart, Beethoven en Rimsky-Korsakoff. Zaterdag 10 October, Broedergemeente, Park laan, 20 uur: Kerkconcert door het Re monstrants Kerkkoor onder leiding van Jan Boeke met, solistische medewerking van de dames Hil van den Bosch en Nel Moulijn (viool) en Bets Nederkoorn (orgel). Werken van Alberti, Schütz, Pa- chelbel, Buxtehude, Reda, Franck, Schuur man en anderen. Dinsdag 13 October, Grote Kerk, 20 uur: Derde orgelconcert Feike Asma ten bate van het orgelfonds van de Sionskerk in Haarlem-Noord. Woensdag 14 October, Concertgebouw, 15 uur: Wekelijkse gemeentelijke orgelbespe ling door George Robert, die met werken van Bach begint en daarna onder meer de Mars op een thema van Handel door Alex Guilmant en de Variaties op een thema van Jannequin door Jehan Alain ten gehore brengt. Donderdag 15 October, Concertgebouw, 20 uur: De Amerikaanse organist Kenneth Goodman bespeelt het instrument van Cavaillé Coll en brengt daarop werken van Handel, Bach, Mozart en Mendelssohn ten gehore. Verder geeft hij improvisaties op negro-spirituals en Nederlandse volks liederen. Vrijdag 16 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Liederen van Pijper, Moussorgsky, Delannoy en Satie worden gezongen door de sopraan Jiswalda van Ittersum met be geleiding van de pianisten Han Beuker en Wouter Denijs, die ter afwisseling composities van César Franck, Claude Debussy en Darius Milhaud vertolken. Voor Geloof en Wetenschap. TONEEL Zaterdag 10 October, Stadsschouwburg, 20 uur: De toneelgroep Theater speelt „De onzichtbare dame" van Calderón in de ver taling van Hendrik de Vries onder regie van Kees van Iersel. in décors van Jean- Paul Vroom en met guitaarmuziek van Koos Tigges, met Diny Sprock in de titel rol. Verder onder anderen: Johan Schmitz, Jacques Snoek en Johan Walhain. Zondag- 11 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Reprise door de toneelgroep Theater van „Picnic" van William Inge, door Jan Teu- lings geregisseerd en vertaald. Met Caro van Eyck, Hetty Beck, Jenny van Maer- lant, Robert de Vries, Lo van Hensbergen Op Vrijdag 16 October, dus precies over een week, zal te Arnhem een congres begin nen, dat is gewijd aan het onderwerp: Filmvorming voor de Rijpere Jeugd. Het congres is georganiseerd door het Instituut Film en Jeugd en het heeft plaats met ondersteuning van het ministerie van Sociale Zaken en Geestelijke Volksgezondheid, het ministerie van O., K en W., de Natioiiale Federatie voor de Geestelijke Volksge zondheid, het Nederlands Film Instituut, de Nederlandse Bond tol Kinderbescherming en de. Nederlandse Jeugd Gemeenschap. Een niet onbelangrijk aantal vooraanstaande instellingen dus, die met woord en daad de totstandkoming van het congres onder steunen. Waarom? Omdat, naar zij verklaren, daarmee de gelegenheid wordt gescha pen tot een gezamenlijke oriëntering op de ontwikkeling van jongeren, die een beter onderscheidingsvermogen ten aanzien van de ontspanningsfilm moeten verkrijgen. In het kort saamgevat kom.t het hierop neer, dat men zich wil beraden over de verhouding jeugd tot film, terwijl men zich tevens afvraagt hoe men zelf tegenover het film verschijnsel staat. Dat laatste is even belangrijk als het eerste. Ouders en opvoeders doen er goed aan zich te bezinnen op hun eigen hquding tegenover de film vooraleer zij zich in spannen om de jeugd een juist inzicht, een juiste bepaling der normen bij te brengen. De film is voor de meeste mensen nog: de bioscoop. De bioscoop: een theater in de buurt, waar men woont of waarheen men het liefst gaat om er een paar uur door te brengen. Maar waarmee? Men kan ze nog genoeg vinden de bioscoopbezoekers, die alleen naar een film gaan als die film „niet dramatisch" is, of „spannend"; die een film dan alleen waarderen wanneer ze beantwoordt aan de pikante verwachtin gen welke ze in haar reclame suggereert. Dat zijn categorieën van mensen, die nooit het onderscheid tussen een goede en een inferieure film zullen leren maken. De mensen voor wie de film draait om de ster. De mensen ook, van wie de jeugd niets wijzer wordt als het erop aan komt de film niet alleen naar haar morele be tekenis maar ook naar haar kunstzinnige eigenschappen te waarderen. In deze rubriek is bij voortduring ge tracht het accent in de belangstelling naar die kant te verleggen. In hoeverre de ver staanbaarheid voldoende was om betere begrippen te kweken kan ik zelf niet vast stellen. Verheugend zijn echter de ver schijnselen, die zich buiten uw rubriek schrijver om voltrekken. Zo kon een be richt, dat enige weken geleden in dit blad circuleerde, mij alleen maar verheugen, waar het wees op de vorming van een juist gerichte belangstelling van de jeugd voor de film. De commissie tot culturele vorming te Haarlem namelijk, blijkt van zins bioscoopvoorstellingen voor scholen te organiseren, compleet met deskundig com mentaar. Het ligt in de bedoeling in de toekomst die voorstellingen in de scholen zelf te geven, waarbij dan de leraar als commentator fungeert. Men heeft daarbij gedacht aan de- wijze waarop men in En geland deze zaken ter hand heeft genomen. Daar wordt met de docenten de film als kunstuiting in speciale cursussen behan deld, opdat zij de door hen verworven kennis weer overdragen aan hun leerlin gen. Het systeem werkt voortreffelijk en de Engelse jeugd is reeds in zeer gevor derde mate „film-minded". Het enige ech ter wat deze ontwikkeling hier nog in de weg staat is de organisatievorm, een goed deels financieel probleem, omdat het ook de aanschaf inhoudt van de kostbare film- projectie-apparatuur, welke men in de scholen nodig heeft. Hoe het ook zij: men ziet in, dat de tijd voorbij is, waarin we ons van de film af maakten met een korte beschouwing in de Zaterdagse krant en een babbeltje bij de thee na. De film is niet de bioscoop, de film is een kunstzinnige manifestatie,welke op haar verdiensten beschouwd moet wor den, ja móét worden, omdat zij evenzeer als de litteratuur, de dans, het toneel, de beeldende kunst, om een reactie vraagt. Daarvoor wordt zij gemaakt. Zij is geen klank zonder klankbodem, geen lichtbun del op een wit doek, dat ge u ook met uw ogen dicht wel kunt voorstellen, ze is een mededeling van de menselijke bewogen heid aan andere mensen. En ze bestrijkt een wijd terrein. Ze is op het oog gemakkelijk te verteren. Ze ligt financieel ook dichter binnen het bereik. Ze trekt een groot publiek en.ze trekt de jeugd. Zeker zestig van de honderd bioscoop bezoekers in Amerika zijn tussen de zes tien en negentien jaar. In ons land, waar de keuring althans nog leeftijdsgrenzen stelt voor het zien van films met een be paalde voor het jeugdige gemoed weinig geschikte inhoud zal het cijfer lager lig gen maar een feit is, dat het toch niet is te verwaarlozen. En welke films zijn het meest in trek? Wanneer men weet, dat van de circa duizend films, die in ons land rouleren er de helft door de V. S. wordt geleverd en tweederde daarvan moord, doodslag en wensdromen behandelt, dan zal het u duidelijk zijn, dat een groot per centage moord en wensdroom onder jeug dige ogen komt. Voeg daarbij de onbenul lige romantiekerige musicals de goede showfilm sluit ik uit en ge weet zo on geveer wat de jeugd hier te lande te zien krijgt. Het is dus wel degelijk zaak de belangstelling van de jeugd voor de bio scoop op te vangen. Die belangstelling moet er een worden voor de film, de film in haar ai^f-nene verschijning als kunst uiting en de film in de meer engere zin als prestatie. En dan moeten de jeugd de voorwaarden voor de kunst uiting geleerd worden, op dat zij des te beter de pres tatie naar haar waarde kan verstaan. Het congres te Arnhem zal daarvoor een aantal richtlijnen vast stellen, die naar ik verwacht, niet zullen afwijken van de op vattingen welke de commissie tot culturele vorming in de gemeente Haarlem te dien aanzien koestert. En niet alleen de artis tieke factoren zullen ter sprake komen. Ik zeide reeds, dat de film een wijd terrein bestrijkt. Haar inhoud valt niet alleen ter beoordeling aan de moraal. Zij behandelt in haar onderwerpen evenveel zaken, die sociale aspecten bezitten zo goed als strikt wetenschappelijke als daar zijn natuur kundige, volkenkundige, alles hetgeen men gemakshalve samenvat in de aanduiding: documentair. Haar onderwerpen zijn zon der tal. Het ware dan ook uitermate dom en onbillijk de jeugd los te laten op een zo veelomvattend en invloedrijk verschijn sel zonder haar voldoende te wapenen. En omdat zulks dringend nodig is, komt men straks te Arnhem bijeen. Hopelijk om spijkers met koppen te slaan. Raak en hard! P. W. FRANSE. en de debutanten Marijke Bakker en Mia Goossen. Maandag 12 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel vertoont „De getemde feeks", van Shakespeare in de vertaling van mr. Onno van den Berg on der gastregie van Albert van Dalsum. In de hoofdrollen: Ko van Dijk en Ellen de Thouars. Décors van Wim Vesseur. Ver der werken mede: Frits van Dijk, Ko Ar- noldi, Johan Fiolet, Andrea Domburg. Woensdag 14 October, Stadsschouwburg, 14.30 en 20 uur: Voor de Nederlandse Jeugd gemeenschap speelt het gezelschap „Puck" des middags „Het sprookje van de Prins" door Cas Baas en des avonds „De schel menstreken van Scapin" in de vertaling en onder regie van Ton Lutz. Donderdag 15 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Het Rotterdams Toneel geeft een voorstelling van „Muizen en mensen" door John Steinbeck onder regie van Max Croiset. die er zelf een belangrijke rol in vervult. Met Ko van Dijk, Dick van Veen en f'ele anderen. Dinsdag 13 October, Minerva-Theater, 20.15 uur: Ter opening van het winterseizoen van de Heemsteedse Kunstkring speelt de Rotterdamse Comedie de thriller „Moord bij open doek" van Ingram d' Abbes en Fenn Sherie, met onder anderen Elly van Stekelenburg, Richard Flink (die tevens de regie voerde) en Kees Brusse. Donderdag 15 October, Monopole, Zand- voort, 20 uur: Optreden van Georgette Hagedoorn en Pierre Verdonck onder auspiciën van de culturele kring 't Helm, met een programma van internationale chansons. Na de pauze wordt ,,L' heure de l'péritif" ten gehore gebracht. VOLKSUNIVERSITEIT Alle bijeenkomsten van de afdeling Haar lem worden gehouden in het Frans Hals museum, ingang Klein Heligland en be ginnen om 20 uur. Vrijdag 9 October: Lezing, georganiseerd in samenwerking met de Weer- en sterre- kundige kring, door dr. H. Groot over „Interplanetair verkeer". Met lichtbeelden. Maandag 12 October: Tweede in een serie van drie voordrachten door de psychiater dr. J. W. Bos over „Sexuele opvoeding". In samenwerking met de Vereniging voor paedagogiek. Laatste lezing op 19 October. Dinsdag 13 October: Tweede lezing in de serie „Handenarbeid". Mej. W. Kits van Waveren spreekt over boekbindkunst, de historische ontwikkeling en de techniek. Met demonstraties. Woensdag 14 October: Dr. J. de Graaf zet zijn lezing over „Gestalten en problemen in de romans van Dostojewski" voort. Dit- keer wordt behandeld: „De Idioot" en het probleem van „de positieve held". Donderdag 15 October: Ter gelegenheid van de vierde jaarlijkse tentoonstelling in het Huis Van Looy spreekt prof. dr. W. A. P. Smit over „De eerste liefde van Jacques Perk en de Mathilde-cyclus". Donderdag 15 October. Minerva Theater: Tweede voordracht met lichtbeelden door mevrouw mr. L. EversdijkSmulders over het onderwerp „Van Bedóuinen- harems en gesluierde mannen" (ervaringen van een reis door de Sahara). TENTOONSTELINGEN Vleeshal: Expositie „Het altijd nieuwe boek" rond de nieuwe Bijbelvertaling. Geopend op Dinsdag 13 October van 20—22 uur en de drie volgende dagen van 9—12, van 1417.30 en van 19.3022 uur. Iedere avond om 20 uur een korte causerie en om 21 uur vertoning van de film „Een nieuwe Bijbel?" Huis Van Looy: Van 10 October tot 1 No vember jaarlijkse tentoonstelling van alle werken van Jacobus van Looy, die de ge meente Haarlem in bruikleen heeft. Da gelijks van 10—12.30, van 13.30—17 uur en des Zondags van 1417 uur. Teylers Museum: Etsen van Rembrandt uit eigen bezit. Verder tekeningen van Rafaël, Michelangelo, Lorrain en Watteau. Op werkdagen van 11—17 (behalve Maan dag) en de eerste Zondag van elke maand van 13—17 uur. Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals en permanente expositie van nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van 10—16 uur. des Zondags van 13—16 uur. Vishal, Grote Markt: Miniatuur-spoorweg tentoonstelling Nemiso, ongeveer vijftien treinstellen met complete stations, tunnels etc. Dagelijks geopend tot 21 October van 10—12, van 14—17 cn van 19—21.30 u. Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Dagelijks ge opend van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Ere-ten- toonstelling onder auspiciën van de ver eniging van Haarlemse beeldende kunste naars „De Groep" van werken van George Robèr ter gelegenheid van diens zestigste verjaardag. DIVERSEN Vrijdag 9 October, Stadsschouwburg, 20 uur: Voor de vereniging Geloof en Wetenschap spreekt rector N. de Rooy van het ge sticht Willibrordus te Den Haag over „De onvoltooide eeuw". Zaterdag 10 October, Lido-Theater, 22.30 uur: Nogmaals nachtvoorstelling van de film „Giftige lippen" met Gene Tierney en Cornel Wilde. Zondag 11 October, Lido-Theater, 11 uur: Bijzondere voorstelling van de film „War schau Concerto" met de muziek van Richard Addinsel. In de hoofdrollen Anton Walbrook en Sally Grey. Zondag 11 October, Frans Halstheater, 11 uur: Cultureel filmprogramma. Vertoond wordt: „Paréh, het lied van de rijst" door Mannus Franken, Zondag 11 October, restaurant Brinkmann, 10.30 uur: De heer H. G. Cannegieter spreekt voor de gemee.-schap Haarlem van het Humanistisch Verbond over „Michel de Montaigne als humanist". De sladsorganist George Robert geeft zijn wekelijkse bespelingen gedurende October bij wijze van proef in de gemeentelijke Concertzaal op het instrument van Cavaillé Coll (zie Woensdag onder „Muziek") Maandag 12 October, Minerva-Theater, 20.15 uur: Voorstelling door KVT van „Het witte legioen" door Maarten van Vucht ten bate van pater C. de Winter. Dinsdag 13 Octobre, Concertgebouw, 20 uur: Radio- en muziekshow met mede werking van Mieke Telkamp, Gerard van Krevelen en Jan Corduwener en zijn ballroomorkest. Woensdag 14 October, Minerva-theater, 20.51 uur: Propaganda-avond van de VPRO met luisterwedstrijd, enkele films uit het tele visie programma, de omroepster Mieke van Dillen en de pianist Rudi Feenstra. Woensdag 14 October, gebouw Cultura, 20.15 uur: Lezing door dr. Bernard Delfeaauw over de vraag „Wat is existentialisme?" voor de Haarlemse Kunstgemeenschap. Donderdag 15 October, Minerva-Theater, 20.15 uur: De Kennemer Toneelkring speelt „Uitvaart" van Sutton Vane ten bate van het bijzonder kerkewerk der Her vormde Gemeente. Vrijdag 16 October, gebouw Domi, 20 uur: Voor Muzenforum zullen met medewer king van de vereniging „Oost en West" films vertoond worden over Australië. Het ligt in de bedoeling, dat omstreeks de zomer van 1954 het AmsterdamRijn kanaal in zijn geheel voor het gebruik ge reed zal zijn. Men is op het ogenblik bezig het gedeelte van het Merwedekanaal tussen Nigtevegt en Maarssen op b'-eedte te bren-^ gen. Weliswaar zullen er dan nog enkele smalle plekken overblijven in de lijnen UtrechtGouda en Utrecht;Nieuwersluis, maar deze vormen echter geen al te ern stige bezwaren voor de scheepvaart. Tot de verder nog uit te voeren werk zaamheden behoort ook de opruiming van de oude sluis bij Zeeburg, die vroeger het stadswater van Amsterdam onder het ka naal doorvoerde en de bouw van een hoge brug bij Breukelen. In Roermond is gisteren een 32-jarige caféhouder door zijn schoonvader, neerge schoten. De schoonvader, de taxi-exploi tant A. van Z. uit Hoensbroek, was per auto naar Roermond gekomen en bij zijn schoonzoon, de 32-jarige G. J. M. in het café afgestapt. Er heeft zich tussen beide mannen een twistgesprek ontsponnen, waarbij Van Z. plotseling opsprong en van nabij twee schoten op M. loste, die beide doeltroffen, een in de borst en een door de hand. Van Z. is daarop met zijn auto naar huis gereden. Een in het café aanwezige Amsterdammer heeft de politie gewaar schuwd en het autonummer opgenomen. Enige uren later is Van Z. in Hoensbroek aangehouden en naar Roermond overge bracht. De toestand van M. is ernstig, maar niet hopeloos. LONDEN. Alhier is met den telegraaf een bericht ontvangen volgens hetwelk de Divan van Turkije besloten heeft. Rus land den oorlog te verklaren. Dit heeft een zeer ongunstigen indruk ter beurze gemaakt, hoewel het besluit van den Divan nog niet de goedkeuring van den Sultan heeft gekregen. Of deze een dergelijken oorlogszuchtigen stap zal doen wordt be twijfeld, omdat het overtrekken der legers over den Donau eene zeer hachelijke onderneming is en de Russische troepen in de door hen bezette vorstendommen in gereedheid zijn, elke vijandelijke han deling terstond te wederstreven.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1953 | | pagina 5