Uitgaan in Haarlem
Niet overal gave film van De Santis
JïlonUeJ
Agenda voor
Haarlem
Tweede Kamer maakt minister
Beel vele wensen kenbaar
'Toe is het ontstaand
/Verkoudheid
Een Eeuw Geleden
Critiek op financiële bevoogding
van gemeenten
„Het gebeurde in Rome" met
meesterlijke inzet en zwak vervolg
J
VRIJDAG 6 NOVEMBER 1953
3
TWEEDE KAMER
Minister Beyen
naar Bonn
heeft „voedingswaarde" voor Uw haar
OMDAT Brylcreem waarde
volle, versterkende stoffen en
zuivere, natuurlijke oliën bevat.
OMDAT de oliën in Brylcreem
geëmulgeerd zijn voor
smetteloze haarverzorging.
OMDAT massage met
Brylcreem een dubbel voordeel
geeft: altijd mooi haar - gezond
haar voor altijd.
Schadende overdaad
Dit woordARMOEDE
Uit de Opregte Haarlemsche
Courant van 5 November 1853
De Tlveede Kamer heeft een begin ge
maakt met de behandeling van de afzon
derlijke begrotingshoofdstukken. Donder
dagmiddag was die van Binnenlandse
Zaken aan de beurt..
Bij dit begrotingshoofdstuk komen meest
al dezelfde onderwerpen jaarlijks op het
programma, maar ook nu weer zullen
zij minister Beel nog voldoende stof tot
overpeinzing geven. Want bij alle waar
dering voor het beleid van deze bewinds
man was er op vele punten critiek.
Ten eerste waren er de gemeentelijke
financiën, waax'aan vele sprekers hun aan
dacht gaven.
De heer S c h e p s (P. v. d. A.) hing een
somber beeld op van de ongunstige positie,
waarin de gemeenten op financieel gebied
verkeren. Hij schetste de gemeente als een
bedelaar die afhankelijk is van een voogd.
Deze financiële bevoogding betekent de
dood van het eigen gemeentelijke politieke
leven, zo zei hij. Het systeem berooft de
gemeenten van haar wezenlijk karakter.
De heer Ma enen (KVP) was van oor
deel, dat de minister wel een wat al te op
timistische voorstelling geeft van de positie
der kleinere gemeenten. Zij staan voor
sterk verhoogde uitgaven, waartegenover
een onvoldoende compensatie is verkregen
voor het vervallen van de ondernemings
belasting.
De heer Verkerk (A.R.) bepleitte een
uitbreiding van het gemeentelijke belas
tinggebied en vroeg voor de gemeenten een
evenredig aandeel in de stijging van de be
lastingopbrengst.
Burgemeesters
Een algemene klacht van de Kamer was
wel dat de burgemeesterssalarissen, vooral
in de kleinere gemeenten, bijzonder laag
zijn.
Men kan spreken van het onderbetaalde
intellect, zei de heer Ritmeester (VVD)
Hij drong aan op een spoedige herziening.
Indien de minister geen duidelijke toe
zegging deed, zou hij een uitspraak van de
Kamer uitlokken.
De heer Beernink (C.H.) bracht de
burgemeestersbenoemingen ter sprake, met
name de benoeming van Staatkundig Gere-
formeerden tot burgemeester. r,Zal een
S.G.P.-bux-gemeester geacht kunnen wor
den de uitvoering van wetten, door zijn
partij in en buiten de Kamer als verderfe
lijk uitgemaakt, naar behoren te verzeke
ren? Zal zo'n burgemeester medewerken
aan het doen verzekeren van gemeentelijke
eigendommen of aan de uitvoering van de
Zondagswet?", vroeg hij.
De heer S c h e p s (P. v. d. A.) had tegen
de benoeming van een S.G.P.-bux-gemeester
ADVERTENTIE
„n d«f s«'e advcrtentits
d„R in d.t bUd. A (e be.ichllgen
tteeds 10 onze eia
VRIJDAG 6 NOVEMBER
Concertgebouw: Noordhollands Philhar-
monisch Orkest, 8 uur. Gebouw „Theosofia",
Nassauplein 8: St. Nicolaas-bazar v. d. Vrou
wengemeenschap „G.G.G.", 810 uur. Grote
Markt: Tentoonstelling van het monument
voor Oude Tonge. Luxor: „Twee stuivers
hoop", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Slaven
schip", 18 jaai-, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De
blauwe sluier", alle leeft., 8.15 uur. Lido:
„Een cii'cus vluchtte", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
City: „Klaar voor actie", 14 jaar, 7 cxx 9.15
uur. Frans Hals: „Op hoop van zegen", 14
jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Het gebeur
de in Rome", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Palace:
„De dief van Venetië", 18 jaar, 7 en 9.15 uur.
ZATERDAG 7 NOVEMBER
Gebouw „Theosofia", Nassauplein 8: St.
Nicolaas-bazar v. d. Vrouwengemeenschap
„G.G.G.", 3—6, 710 uur. Stadsschouwburg:
„Graag óf niet", Het Vrije Toneel, 8 uur.
Sportfondsenbad: Gecostumeerd kinder
zwemfeest. 19.30 uur. Grote Markt: Tentoon
stelling van het monument voor Oude Tonge.
Luxor: „Twee stuivers hoop", 18 j„ 2, 4.15,
7 en 9.15 uur. Roxy: „Slavenschip", 18 jaar,
2, 4 15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „De blauwe
sluier", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Lido:
„Een circus vluchtte", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en
9.15 uur. „Vrouwengevangenis", 18 jaar,
23.30 uur. City: „Klaar voor actie", 14 jaar,
2.15, 4.30. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: ,Op
hoop van zegen", 2.30, 7 en 9.15 uur. Rem
brandt: „Het gebeurde in Rome". 14 jaar, 2,
4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „De dief van Ve
netië", 18 jaax-, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur.
geen bezwaar. „Maar dan moet hij zijn
salaris niet in briefjes van 25,'uitbe
taald krijgen," voegde hij er aan toe.
De heer Beernink (C.H.) heeft de
minister gevraagd, het advies van de Kies
raad in te winnen over de vraag of het
wenselijk is de naam van de politieke partij
bij de iijstnummex-s op de stembiljetten te
vermelden.
Bescherming Bevolking
Niet tevreden was de Kamer over de
voortgang welke gemaakt wordt met de
organisatie van de Bescherming Bevolking.
Er zijn wel aanmeldingen, zei de heer
Beernink, maar wanneer komt het
oefenmateriaal? Een goede blokuitrusting
is gewenst, maar het is wel een bezwaar,
dat de bevolking die uitrusting zelf moet
betalen. Hij vroeg een rijksbijdrage, want
anders komt die uitrusting er niet..
De heer Ritmeester (WD) wilde de
gehele uitrusting door het rijk laten be
talen. Een bedrag van 90 millioen voor
de Bescherming Bevolking achtte hij ook
maar mondjesmaat. Beide spx-ekex-s hadden
ook critiek op de gang van zaken mei de
mobiele colonne. De heer Ritmeester
drong er op aan, thans zo'n colonne te vor
men. Daar zal een goede propaganda van
uitgaan. In die geest sprak ook de heer
Verkerk (A.R.)
Ambtenarensalarissen
De heren Beernink (C.H.), V a n d e r
Zande (KVP), Stapelkamp (A.R..)
en Ritmeester (VVD) drongen nog
eens aan op een verdere uitbreiding van de
denivellering in de ambtenarensalarissen.
In vergelijking met het bedrijfsleven zijn
de hogere ambtenaren beslist onderbetaald.
De heer Stapelkamp (A.R.) achtte
reorganisatie van het georganiseerd over
leg noodzakelijk. Van een georganiseerd
overleg in de gangbare zin des wooi'ds is
eigenlijk geen sprake, zo constateerde hij.
De heer Verkerk (A.R.) heeft de
Friese kwestie ter sprake gebracht. Hij
drong er op aan, dat de regeling van deze
kwestie niet slepende wordt gehouden en
dat het besluit van de ministerraad niet
lang op zich zal wachten.
Amsterdam hoofdstad
De Amsterdammers zijn in het geweer
gekomen naar aanleiding van de vex'klaring
van minister Beel, dat het begrip „hoofd
stad des lands" hier te lande wezenlijke
betekenis mist. De protesten vonden ook
hun weg naar de Kamer.
De heer Beernink zei dat, wanneer
de leerlingen op de lagere school niet weten
dat Amsterdam de hoofdstad is, zij een
onvoldoende voor aardrijkskunde krijgen.
De heer Verkerk betoogde, dat geen
wettelijke regeling nodig is om nog eens
De minister van Buitenlandse Zaken,
mr. J. W. Beyen, zal op 15 November naar
Bonn vertrekken teneinde een beleefd
heidsbezoek te brengen aan de West-
Duitse bondskanselier-, dr. K. Adenauer.
Mr. Beyen keert op 18 November in Den
Haag terug.
aan te geven dat Amsterdam inderdaad de
hoofdstad is.
Tenslotte kwam de Amsterdammer m r.
VanLeeuwen (VVD) voor zijn stad op.
Wat de minister in de Memorie van Ant
woord heeft neergeschreven is „een kille
zinsnede", zo zei hij. Amsterdam als hoofd
stad heeft wel degelijk wezenlijke beteke
nis. Het is een stuk symboliek en wie dat
veronachtzaamt, haalt het nationaal besef
naar beneden. Wanneer er gevraagd wox-dt:
,,1-loe heet de hoofdstad?", moet een Neder
lander met trots kunnen zeggen: Onze
hoofdstad heet Amsterdam."
Indische Nederlanders
De weinig benijdenswaardige positie,
waarin de Indische Nederlanders in Indo
nesië verkex-en, vormde het hoofdthema,
dat 's avonds bij de begroting van Maat
schappelijk Werk werd aangesneden.
„Zij zijn uit hun werk gestoten," zei d s.
Fokkema (A.R.). „Zij leven op de rand
van de kampong en staan bloot aan een
voortdurende bedreiging." Hij wilde weten
hoevelen er nog in Indonesië zijn en be
streed het standpunt der regering, die hun
de raad geeft de Indonesische nationaliteit
aan te vragen.
Ook prof. Lemaire (KNP) achtte de
gedx-agslijn welke de regering volgt zeer
bedenkelijk. „In Indonesië zijn en blijven
zij ontwortelden. Wij moeten hun een kans
geven uit dat Duinkerken te ontsnappen."
In tegenstelling hiermede toonde mr. D e
Graaff (KVP) wel waardering te heb
ben voor het standpunt van de regering.
Namens zijn fi-actie zei hij, dat primair is
het zedelijk belang van deze Indische Ne-
dexianders zelf: Waar kunnen zij zich het
beste handhaven? Uit vele gesprekken, ter
plaatse gevoerd, heeft deze KVP-afgevaar-
digde geconcludeerd, dat voor het grootste
deel der Indische Nederlanders, ondanks
moeilijke omstandigheden, een voortgezet
verblijf in Indonesië aanbeveling verdient,
mits de politieke situatie zich niet in on
gunstige zin wijzigt. Er is, zo zei hij, een
onvoldoende» afweer tegen het communis
me, maar het gevaar is niet zo groot, dat
een uittocht op die grond gerechtvaardigd
zou zijn. Ten aanzien van het bepalen van
de steunnormen dx-ong hij aan op een be
hoorlijke coördinatie „in de top van de
ambtenaren," die zijns inziens zich vaak
op dilettantische wijze met de belangen
van de Indische Nederlanders in Indonesië
bezig houden.
De heer Ritmeester (VVD) vreesde
dat Indonesië zich zo spoedig mogelijk van
de 30.000 Indische Nederlanders zal trach
ten te ontdoen. Daarom moet de regering
duidelijk haar plannen formuleren.
Het debat over dit ^begrotingshoofdstuk
zal Dinsdagavond worden voortgezet.
ADVERTENTIE
Uw hoofdhuid fris - Uw haar gezond
brylcreem
BRYLCREEM
bavat gaan gom,
gaan zaap,
gaan aleohal.
County Perfumery Co. Ltd., Stan more, England Imp. Jacq. Mot Jr., Amsterdam
TONEEL EN DANS
Zaterdag 7 November, Stadsschouwburg, 20
uur: Gala-voorstelling van het blijspel
„Graag of niet" van Harold Bx-ighouse
door het Vrije Toneel onder regie van Bob
de Lange ten bate van de vereniging
„Weldadigheid naar Vermogen". Zie ver
der hieronder.
Zondag 8 November, Stadsschouwburg, 14.15
uur: Jubileumvoorstelling ter gelegenheid
van het derde lustrum van Aerdenhouts
Kindertoneel. Opgevoerd wordt „Doorn
roosje" onder leiding van mevrouw J. van
Kampenvan den Brink.
Zondag 8 November, Stadsschouwburg, 20
uur: Openbare voorstelling van het blij
spel „Gx-aag of niet" (Hobson's Choice)
van Harold Brighouse onder regie van
Bob de Lange, die zelf een der hoofdrollen
vervult. Verder: Nell Koppen, Henny Orri,
Ann Hasekamp, Ton van Duinhoven, Eric
van Ingen, Willy Ruys en anderen.
Dinsdag 10 November, Minerva Theater, 20.15
uur: Reprise van „Potasch en Pei-lemoer..
in textiel" van Glasz en Klein door het
gezelschap van Johan Kaart, die zelf een
der titelrollen vervult, met Johan Bos
kamp. Tilly PérinBouwmeester, Matthieu
van Eysden en anderen.
Woensdag 11 November, Stadsschouwburg,
20.15 uur: Voor de Haarlemse Kunstge
meenschap vertoont de Amsterdamse Stu-
denten-Toneelvex-eniging het spel „Het
huwelijk van de heer Mississipi" door
Friedrich Dürrenmatt onder regie van Ton
Lute.
Donderdag 12 November, Stadsschouwburg,
20 uur: De toneelgroep Theater speelt
„Paard eet hoed" (Le chapeau de paille
d' Italië) van Labiche in de vertaling van
Johan de Meester met liedjes door Annie
Schmidt op muziek van Cor Lemaire, on
der regie van Kees van Iersel cn met cho-
Het begon met een kleine annonce in een Romeins avondblad. Er werd een typiste
gevraagd: gegadigden konden zich de volgende dag aanmelden om een. proeve van
bekwaamheid af le leggen. De volgende dag stonden er zeker tweehonderd meisjes
in een lange rij voor het gebouw waar de schifting zou plaats vinden. Het was een
oud huis, een flatgebouw, waarvan verschillende apartementen waren verhuurd. Op
de bovenste étage hield de steller van de advertentie zijn kantoor. De meisjes slaagden
erin het huis binnen ie komen en stonden tenslotte opeengepakt over het gehele
trappenhuis. Eén ging voor haar beurt het kantoor binnen. Dat namen de andere niet.
Er ontstond een wild gedrang, een ware stormloop. De leuning van. de trap bezweek.
De trap zelf stortte in. Uit het puin bevrijdde men zeventig meisjes, die alle min of
meer ernstig gewond, vervoerd loerden naar het ziekenhuis. Een meisje kwam bij
de ramp om het leven. Zij stierf diezelfde avond. Naar de schuldvraag werd een
onderzoek ingesteld maar het aantal factoren was te gecompliceerd om een duidelijke
schuldige aan te wijzen. Of moest men die zoeken in de omstandigheden, die zo'n
groot aantal meisjes en waarlijk niet uit luxe op één plaats had samengebracht?
Dat laatste is het „leitmotif" van „Het gebeurde in Rome", de film die Guiseppe de
Santis aan het ongeluk in het trappenhuis heeft gewijd. Men herkent de opzet duide
lijk. Zoveel mogelijk tracht hij de motieven op te helderen, die de meisjes er toe
dreven te solliciteren naar een niet eens zo veelbelovende baan. Hij doet dat met een
duidelijkheid van omschrijving, die niets te wensen overlaat. Niets? Ja, toch en één
heel belangrijk ding: hij laat aan ons zelf te weinig over. De détails, de kleine accen
tueringen, men vindt ze maar in enkele gevallen. Het interesseert ons wel, hij ontroert
ons niet.
Is dat allemaal zo erg, dat wij „Het ge
beurde in Rome" nu maar op slag moeten
verwerpen? Nee, zeker niet. Alleen: wie
de film beooi-deelt ontkomt niet aan het
weex-geven van de indrukken, die ik zojuist
heb opgesomd. Hij zal met alle waardering
voor de eerlijke bedoelingen toch moeten
vaststellen dat De Santis ergens de plank
heeft misgeslagen. En in deze film is dat
niet zo moeilijk. Het ongeluk in het trap
penhuis vormde voor De Santis slechts
de aanleiding tot het maken van zijn
film. Waar het hem om ging was: de
achtergrond, de tragiek van het geval.
Het feit namelijk, dat één vacatux-e twee
honderd sollicitanten in beweging zette.
Tweehonderd meisjes van wie wij niets
zouden weten als zij niet door hetzelfde
noodlot waren getroffen. Wie waren zij?
Waarom kwamen zij? De Santis geeft ons
een blik op haar leven. En tot het ongeluk
geschiedt doet hij dat meesterlijk. Hoe fijn
tjes zet de geschiedenis in met het blondje,
dat al van de prille ochtendstond voor het
hek van het flatgebouw wacht en, verlegen
als ze is, naar achteren in de rij wordt ge
drukt door de vooruitstrevendste onder de
dames. Maar de moeder van het kind is niet
op haar mondje gevallen en loodst dochter-
lief weer op de eex-ste rij. En dan de kleine'
verliefdheidsscène tussen de matroos, die
op de bus wacht en het meisje, dat diezelf
de avond nog zou sterven. Ze hebben elkaar
nooit eerder gezien. Hij maakt haar aan het
lachen en zij waagt eerst onzeker maar j
later met meer overtuiging een oogje aan 1
hem. En de matroos laat de bussen maar
vertrekkentot hij met het adres van
het meisje in zijn bezit gerust kan instap
pen. Een schilder brengt zijn meisje weg
dat haar rijke thuis voor hem in de steek
liet. De wex-keloze vergezelt zijn vrouw
We zien zo de een na de ander komen en
leren haar geschiedenissen. De dialoog opi
de trap onthult meer feiten. En de proeven I
van bekwaamheid op het kantoor onthullen
het gewicht dat de meisjes hechten aan haar
slagen. Tot zover heeft de Santis de ver
schrikkelijke gebeurtenissen heel knap in
geleid. Heel knap en heel geestig. En met
spanning gaat men het ongeluk tegemoet.
Maar wat dan komt stelt teleur. De recon
structie van de ruïneuze instorting in het
trappenhuis blijft tenslotte trucage. Er
volgt geen beklemmende stilte op. We lezen
het onheil af van het gezicht der vrouw,
die voor haar beurt ging en het gedrang
ontketende, dat weer de fatale vernieling
tot gevolg liad. Ze was juist buiten toen de
trap bezweek. Ze weet wat er gebeurd is
en wordt ten overvloede nog beschuldigd
het op haar geweten te hebben door een
harer mede-gegadigden. Daar begint het
spel, waar eerst de documentaire zo fraai
ovexTieerste. En dat spel zet zich, maar
zonder te ontroeren, vooi-t. Het reddings
werk geschiedt met een feilloze zekei-heid.
De meisjes komen in het ziekenhuis en
worden door verwanten en vrienden be-
stormd. Radioreportex-s en journalisten
lopen dokters en verpleegsters overal in de
weg.
De mededeling, dat ieder zijn eigen ver
pleging moet betalen heeft bijna een op
stand tot gevolg. Al deze elementen worden
zorgvuldig geregistreerd met een uitvoerig
heid, die de sensatie alle eer aan doet, ook
al was het waarschijnlijk de bedoeling haar
af te straffen. Middelerwijl is de politie
het onderzoek begonnen en wordt de
vrouw, die de rel ontketende, voor een ver
hoor teruggebracht naar de plaats van de
ramp. Dit verhoor doet wel heel erg onecht
aan. Heel wat sterker is het eind, waar men
het blondje van 's morgens terug ziet. Ze
heeft haar plaats bij het hek weer ingeno
men. De betrekking is immers nog niet
weggegevenDat de
schrijnende zin hiervan door
de commissaris van politie
nog moet worden toege
licht is weer zo'n te veel,
dat De Santis maar niet
heeft kunnen weex-staan. Had hij niet zo'n
wijdlopige aandacht aan zoveel figuren
tegelijk besteed, zijn film zou aan diepte
en waarachtigheid gewonnen hebben.
Natuurlijk zijn die figuren niet allemaal
zo onwaarschijnlijk als die ik schetste. Het
rijke meisje, dat haar schilder toch trouw
blijft, de juffrouw van lichte zeden, die een
ander leven wil leiden en daarvan besef
wekt bij de handelsreiziger, die meteen zag
wat hij aan haar had, stuk voor stuk zijn
ze scherp geobserveerd en getekend. Maar
juist waar het gevoel gaat spreken, zoals
bij het meisje dat in verwachting is en haar
geheim ziet onthuld, faalt de Santis, omdat
hij overdrijft.
Zo ontstond een film, die nogal oneven
wichtig is. Het is jammer, dat ik niet de
tweede versie van het ongeluk in het trap
penhuis heb gezien, dat de Italiaan Augusto
Genina maakte. Dat zou stof gegeven heb
ben voor een aardige vergelijking. Men
weet echter nu hoe ik over deze denk en
kan er zijn eigen bevindingen aan toetsen,
nu deze film vandaag in het Rembrandt-
theater te Haax-lem gaat draaien.
P. W. FRANSE
Dat armoede is afgeleid van arm:
weinig bezittend, behoeftig, is duidelijk.
Maar het woord heeft een paar eigen
aardige bijbetekenissen, waarop ik even
de aandacht wil vestigen. Daar is in de
eerste plaats het verkleinwooi'd
armoedje, dat niet betekent: gebrek,
maar: klein bezit. Men zegt: van zijn
armoedje geeft hij toch nog aan ande
ren. Dan is er de betekenis: narigheid,
in zinnen als: nadat het kind een tijd
had liggen huilen, is het eindelijk van
armoe irx slaap gevallen of: de kachel
wou niet branden; dus ziin wij van ar
moe maar naar bed gegaan. Zo ver
teert men zijn geld in armoe, wanneer
men in een hotel logerend, elke dag x-e-
gen heeft. Men heeft wel eens de on
derstelling geopperd dat in armoe
eigenlijk is: xn arren moede: spijtig,
^geërgerd, verontwaardigd.
Vroeg in de ochtend al zag men de meisjes voor het gebouw. (Scène uit Het
gebeurde in Rome").
x-eogx-afische medewerking van Sonia
Gaskell. Met Rob de Vries en vele anderen.
MUZIEK
Vrijdag 6 November, Concertgebouw, 20 uur:
Twee V-concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest onder leiding van
Toon Vex-hey. Programma: „Chimères"
van Koeberg, Pianoconcert van Ravel (met
Sini van der Brom), Concert pour petit
orchestres van Roussel en Derde Sympho-
nie van Schubert.
Zaterdag 7 November, Hotel Velserend, 15
uur: Eerste Nederlandse Kwartettencon-
cours ter gelegenheid van het 55-jarig
bestaan van het Fanfarecorps „Wilhelmina"
te Santpoort (tegenover de Ruïne van Bre-
derode). Gevolgd door concex-t van „De
Rietvinken".
Zondag 8 November, Hotel Velserend, 14
uur: Tweede dag van het nationale kwai>
tettenconcours van „Wilhelmina". Blaas-
kwartetten. klarinettrio's en fluitduo's.
De jui-y bestaat uit de toonkunstenaars
Jos. de Klerk en E. Elsenaar.
Zondag 8 November, Concertgebouw. 20 uur:
Gecombineex-d concex-t door de R.K. ge
mengde zangvereniging St. Caecilia en het
kinderkoor (beide onder leiding van Ge
rard de Barbanson) en de gelijknamige
Harmonie onder directie van S. A. Noom,
met Bert van Poelgeest aan de vleugel.
Maandag 9 November, Minerva Theater,
20.15 uur: Paedagogisch concert voor de
Heemsteedse Kunstkring: Het klavier in
de muizeklitteratuxxr, door Ans Bouter,
Miep van Luin erj Jan de Man in de kleine
zaal. Programma: Sonate van Clementi,
Spaanse dans van Infante, Scaramouche
van Milhaud en Quatre-mains van Schu
bert. Inleider: Louk Nelissen.
Dinsdag 10 November, Concertgebouw, 20
uur: De operetteverenigingen „Johann
Sti-auss" uit Haarlem en „St. Caecilia" uit
Krommenie, het Operakoor Haerlc'm en
„Vox Humana" uit Santpoort met solisten
van de Amsterdamse Operaclub onder lei
ding van Wim van Santé en de pianiste
Emmy van Eden brengen fi-aementen uit
werken van Delibes, Verdi, Bizet. Léhar
en anderen ten gehox-e. Algehele leiding:
Anton de Beex\
Donderdag 12 November, Frans Halsmuseum,
20 uur: Sonatenavond door de altvioliste
Renate Weis en de pianist Johan Otten.
Op het progi-amma staan werken van
Wilhelm Fx-iedemann, Bach, Max Regex\
Benjamin Britten, Ludwig Otten cn Paul
Hindemith.
Vrijdag 13 November, Waalse kerk, 20 uur:
Orgelbespeling door'Hendrik Lasschuit,
die werken van Pachelbel, Walther, Han
del en J. S. Bach ten gehore brengt (Be
gijnehof).
Vrijdag 13 November, Stadhuis, 20 uur:
Galapremière ten bate van het Adoptie-
comité Oude Tonge door de'Opera Intima.
Uitgevoerd -worden „Bastxen et Basticnne"
van Mozart cn de Koffiecantatc van Bach.
Regie cn algemene leiding: Willem van
der Veer. Orkest: Die Haerlemsche Mu-
syckcamer onder directie van Andrè Kaart.
Choreografie: M. Tschernoff. Solisten:
Sylvia Couzijn, Anke Dannijs. Arjan Blan
ken. Marcel Dirickx, Gerard Hux-kmans en
Gerard Louman.
Vrijdag 13 November, Concertgebouw, 20
uur: Concert door het Symphonie-Oi'kest
Haerlem onder leiding van Hans Bik.
Uitgevoerd worden de ouvexdure „Iphi-
genie in Aulis" van Gluck, het Vioolcon
cert in D van Beethoven en de Zevende
Symphonie van Franz Schubert. Solist is
.Tan Damen, eerste concertmeester van het
Concertgebouw-Orkest.
DIVERSEN
Vrijdag 6 November, Stadsschouwburg, 20
uur: Mr. Th. Regout uit 's Gravenhage
vertoont voor leden van de vereniging
Geloof en Wetenschap de geluidsflim in
kleuren „Afrikaans avontuur".
Zaterdag 7 November, Sportfondsenbad, 19.45
uur: Gecostumeerd kinderzwemfeest met
watex-ballet, pantomime, demonstraties en
vertoning van film met gesproken tekst
door Joh. M. Schmidt, hoofd van de afde
ling propaganda van de K.N.Z.B.
Zaterdag 7 November, Lido Theater, 23.30
uur: Nachtvoorstelling van de film „Vrou
wengevangenis". Zondagmorgen 8 Novem
ber 11 uur: Repx-ise van „Hoe groen was
mijn dal" naar de gelijknamige roman van
Richard Llewellyn.
Maandag 9 November, Brinkmann, 20 uur:
Lezing met lichtbeelden door prof. dx\ G.
van Hoorn over „De Romeinen in Neder
land" voor de werkgroep Kennemerland
van de Archaeologische Werkgemeenschap
voor Westelijk Nederland.
'aandag 9 November, Concertgebouw, 20
uur: Lezing met vertoning van kleurenfilm
over de Nedex-landse Andes-expeditie 1952
naar het hooggebergte en oerwoud van
Peru door dr. C. G. Egler en T. de Booy.
'nsdag 10 November, Stadsschouwburg, 20
uur: De Haarlemse Toneelvex-eniging
..Door inspanning uitspannig" vertoont
.In een andere wereld" van Joh. Blaaser
Sr. en Jr. onder regie van Carel Veerhoff.
nsdag 10 November, Nutsgebouw, 20 uur:
F" -ste avond van de cursus over „Moder-
xe schilderkunst" door Ewout de Kat voor
xet Instituut voor Arbeidersontwikkeling
Lange Veerstraat). Imperssionxxisme en
ieo-impressionnisme.
iensdag 11 November. Minerva Theater,
4.30 uur en 20.15 uur: Oude Chaplin-
'lms. Des middags „De Pelgrim" en des
vonds „Het Jochie" (met Jackie Coogan).
londelinge explicaties door Max Nabarro.
ensdag 11 November, N.P.B.-gebouw,
'eemstede, 20 uur: Wijkavond van de
'oopsgezinde Kring. Onderwerp: „Als
loopsgezinden de wereld in" (met licht
beelden). Sprekers: mevrouw R. Ooster-
>aan-Lugt, de heer J. Vreeken en ds. C. P.
foekema.
ijdag 13 November, Tuinzaal Concertge
bouw, 14.15 uur: Vertoning van de geluids
film in kleuren „Max-okko, tuin van Allah"
met toelichting door de cineast D. van
Syn voor de afdeling Haarlem van de Ver
eniging van Huisvronuwen.
Vrydag 13 November, Stadsschouwburg, 20
Scène uit Paard eet hoed" van Labiche
door de toneelgroep Theatermet Lies
Franken en Rob de Vries. Voor verdere
bijzonderheden zie: Donderdag, onder
„Toneel".
uur: Voor Geloof en Wetenschap spreekt
prof. dr. P. Smulders S. J. uit Maastricht
over „Katholieke verdraagzaamheid tegen-
over het moderne humanisme".
VOLKSUNIVERSITEIT
Alle bijeenkomsten van de afdeling Haar
lem worden gehouden in het Frans Hals
museum. (ingang Klein Heiligland) en
beginnen om 20 uur.
Vrijdag 6 November: Besluit van de in
samenwerking met de Natuux'historische
Vereniging gehouden cursus over „Aan
driften, driftaanleg. gëwoontévorming en
intelligente aanpassing bij diex-en" door di\
A. F. J. Fortielje.
Maandag 9 November: Laatste avond in de
cursus „De mens tegenover leven en dood".
Prof. dr. G. C. van Niftrik uit Amsterdam
behandelt het px-obleem „religieus bezien".
Dinsdag 10 November: Eerste van vier voor
drachten door prof. dr: Garmt Stuiveling
over „Wezen en werk van het moderne
humanisme". Het Bijbels humanisme:
Erasmus, Coornhert en de stiefkinderen
van het Christendom.
Woensdag 11 November: Eerste van drie
voordrachten door H. P. Baard over „Vijf
eeuwen schilderkunst in de Nederlanden".
Werken der primitieven. Met lichtbeelden.
Donderdag 12 November: Besluit van de
cursus „Kaï-akters en conflicten" door W.
A. Nell, assistent Paedagogisch Instituut
der Rijksuniversiteit te Utrecht (Minerva
Theater, Heemstede).
TENTOONSTELLINGEN
Teyïers Museum: Etsen van Rembrandt
uit eigen bezit. Verder tekeningen van
Rafaël, Michelangelo. Lorrain en Watteu.
Op werkdagen van 1115 (behalve Maan
dag) en de eerste Zondag van elke maand
van 1315 uur.
Frans Halsmuseum: Gi-oepsportretten van
Frans Hals cn permanente expositie van
nieuwe aanwinsten. Dagelijks geopend van
1016 uur, des Zondags van 1315 uur.
Schotersingel 117 a: Palestina-dioi'ama's
(Bijbelse voorstellingen). Dagelijks ge
opend van 1417 uur.
Kunsthandel Leffelaar, Wagenweg: Schilde
rijen en tekeningen van Paul Citroen. Ge
opend tot 18 November op werkdagen van
1017 uur.
Toonzaal Boskamp: Expositie van nieuwe
meubelen, tapijten en stoffen, benevens
werken van de beeldhouwer W. Comman
deur, tot 8 November op werkdagen van
1017 uur.
Huis Van Looy: Expositie van werken van
leden, -yan het genootschap „Kunst Zij
OnsJB*^" van 7 tot 30 November, geopend
op TW-ékdagen van 1012.30 en van 13.30
17 vArr, des Zondags van 1417 uur. Toe
gepaste kunst, affiches en illustratief werk.
Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon
huis van de schilder-schrijver Jacobus van
Looy is te bezichtigen op Donderdagen
van 1012 en van 14—17 uur, op Zondagen
alleen van 1417 uur.
Grote Markt: Op de rotonde is opgesteld het
monument, voor Oude Tonge vervaardigd
door mevrouw J. DucroKruyer, ge
schenk van de Haarlemse bevolking. Tot
9 November.
ADVERTENTIE
kunt U- thans snel verdrijven. Het
nieuwe, sterk ontsmettende Amyl-
Meta-Cresol (250 maal zo sterk als
Phenolmet Jodium, vindt U alleen
in de aangenaam smakende
WEENEN. Betreffende de gebeurte
nissen in de Levant zijn alhier berigten
ontvangen omtrent vijandelijkheden tus-
schen Russische schepen op den Donau
en de Turksche bezetting van het fort
Ischatska. De Russische vaartuigen, onder
het bereik van het geschut van het fort
gekomen, zijn door hetzelve beschoten ge
worden. De Russen hebben het vuur be
antwoord en daarbij, zoo verzekerd wordt,
het fort in brand geschoten.
Vermits het vaarwater van den Donau
bij het verdrag van Adrianopol is vrij
gelaten voor Russische schepen moet men
aannemen, dat de Turken tot den aanval
zijn overgegaan. Dit moet worden aan
gemerkt als een blijk van de opgewonden
heid, waarin de Turksche troepen ver-
keeren.