In geuren en kleuren
De parapluie lang en slank
Handenarbeid - bron van
voortdurende levensvreugde
Priester-A rbeiders
V*
ZATERDAG 7 NOVEMBER 1953
9
WANDELINGEN LANGS DE WINKELRAMEN
KERKELIJK LEVEN
SINT-NICOLAAS
ONZE PUZZLE
Lettergrepenraadsel
BASIC SHEEN
j De mode van Onze Tijd
Jersey de Luxe
Unie Verkeer wil model
taxibedrijf met
Ataxpersoneel
Sleepboot Holland naar
coaster
4
<v
o o r
de^O
rouw
Mijn wandeling langs de winkel
ramen is dit keer blijven steken in
een bekende parfumeriezaak in Haar
lem. Daar werd ik zo bekoord door de
veelbelovende namen van de Franse
parfums, dat ik er graag iets meer over
wilde vertellen.
Een belevenis in het buitenland van
een charmant jong meisje uit Heem
stede schoot mij te binnen: zij wilde
parfum kopen maar toen de eigenaar
van de zaak haar vroeg welke parfum
zij wenste, bloosde zij licht en zei aar
zelend, dat zij eigenlijk niet goed wist
welke parfum bij haar paste. Hij liet
haar in een gemakkelijke stoel plaats
nemen, keek haar een minuutlang strak
in de ogen waardoor haar blos iets
dieper werd en
zei toen op besliste
toon: „Peut-être".
„Misschien", her
haalde zij wat ver
schrikt, wat be
doelt u met mis
schien?" „Ja, dat
moet u nemen,
peut-être, ik lees
het in uw ogen,
dat parfum past
bij uw karakter."
Zo komt het dat dit meisje tegenwoor
dig een vleugje parfum om zich heeft,
waarvan de titel een voorzichtige be
lofte inhoudt. Een parfum is iets zeer
persoonlijks, zoals mede uit deze be
levenis blijkt. Het moet bij ons wézen,
bij ons karakter passen en daarom is de
naam zo belangrijk.
Allicht kiezen wij ons geen parfum
uitsluitend om de naam, de geur moet
ons ook aangenaam zijn. De appreciatie
van de geur geeft soms merkwaardige
verschillen. Bij een proef met negentig
studenten werd muskus als volgt be
oordeeld: 22 zeer aangenaam, 35 niet
geheel aangenaam, 21 niet geheel on
aangenaam, 12 zeer onaangenaam. En
toch, ondanks deze verschillen is er veel
overeenkomst betreffende de vraag wat
een aangename geur is, hetgeen een ge
luk mag heten voor de parfumfabrikan
ten.
Het woord parfum is waarschijnlijk
van de Israëlieten afkomstig; zij ge
bruikten het als wierook in hun tem
pels. Op de een of andere manier wer
den heel vroeger parfums ook toegepast
als geneesmiddel. Tegenwoordig gebrui
ken wij ze vooral ter verhoging van onze
aantrekkelijkheid. Om met Hendrik de
Tweede te kunnen trouwen vertrok
Catharina de Medici uit Italië naar
Frankrijk; ze nam evenwel haar par
fumeur, haar cosmeticus mee. En juist
haar grote belangstelling voor parfums
heeft in grote mate de Franse parfum
industrie bevorderd, die van toen af de
leiding kreeg. Het stadje Grasse in Zuid-
Frankrijk; zij nam evenwel haar par-
Europa; er zijn daar in de omgeving
uitgestrekte bloemenvelden.
De welriekende oogst wordt in
Grasse in de bloeitijd met karrenvrach-
tenvol binnengehaald, waarna de be
werking begint.
Zo ontstaan de heerlijke bloemenpar-
fums, zoals: „quelques fleurs" (enige
bloemen); „roses" (rozen); „lilas
bruns" (paarse seringen); „l'oeillet
France (Franse anjelier); „fougère
royale" (koninklijke varen).
Behalve de bloemengeur zijn er
vele andere geuren die getaxeerd wor
den als zoet, zacht, doordringend, wee,
adembenemend, scherp of fris. De fa
brikant geeft aan de geuren een naam
passend bij het karakter van het parfum
en van de mens. Daarom kiest hij namen
die bekoorlijk en verleidelijk zijn. Zo
heeft Lancóme zijn parfums behalve
het reeds genoemde „peut-être" ge
doopt met namen als „magie" (betove
ring); „conquête" (verovering); „tendre
nuit" (tedere nacht); „tropique" (tro
pisch). Patou noemt zijn parfums:
„amour-arnour", „moment supême"
(het heerlijkste ogenblik). Schiaparelli
geeft een flesje „shocking" en Carven
spreekt van „ma griffe" mijn ken
merk, mijn stempel) en „robe d'un soir",
waarmee hij waarschijnlijk bedoelt dat
dit parfum is als een kleed voor één
bijzondere gelegenheid. Lavin gaat wat
verder met zijn „scandal" en „my sin"
of „prétexte" (voorwendsel). Van
Worth komen evenwel de schilderach
tigste namen. Hij karakteriseert zijn
parfums met: „imprudence" (onvoor
zichtigheid); „je reviens" (ik kom te
rug); „vers toi" (bij jou); „dans la
nuit" (in de nacht); „vers le jour" (bij
het aanbreken van de morgen). Zulke
namen schijnen meer bedoeld voor ge
schenkjes dan als aankoop voor eigen
gebruik.
Verseneidene fabrikanten geven hun
lotions en zepen dezelfde namen als de
parfums. Zo kunt ge „Soir de Paris"
als parfum en als zeep nemen en het
zelfde geldt voor „mais oui", „magie"
en „tabou". Coty heeft een lotion
„l'aimant" dat zowel de beminnende
als de magneet betekent.
Wie thans een keus wil doen en naar
een parfumeriezaak gaat, bedenke zich
wel. Bij het keuren van deze kleurige
geuren komt ge vanzelf in een drome
rige stemming. Ge ondergaat de beto
verende luchten in een sprookjessfeer
en ge hebt het gevoel of Sultana She-
herazade zelf bezig is u duizend en een
verhalen in het gretige oor te fluiste
ren, van heerlijke dingen die vast gaan
gebeuren als ge u een der bedwelmende
geuren boven de ogen, achter de oren
en in het haar spenkelt.
ANNEKE.
Chinese meisjes en vrouwen dribbelen al enkele eeuwen rond met fleurige para
solletjes. Het wijze zwakke geslacht van dat verre land weet ook, hoe zo'n parasol
als een sieraad te dragen, iets wat de Europese vrouw wel eens tot voorbeeld kan
strekken. In de 18e eeuw verscheen in Europa en ook in Nederland het zonne
scherm. Al spoedig behoefde geen vrouw meer bang te zijn voor een (in die tijd
zo gevreesd) bruin huidje. Niet zo héél lang heeft de parasol zich in Nederland
kunnen handhaven, doch waarom zou zo'n dakje ook niet een bescherming kun
nen zijn tijdens een flinke plensbui? Slimme mensen vervaardigden in 1860 een
parapluie-geraamte van walvisbaleinen en bespanden dat met een waterdichte
stof. In verschillende uitvoeringen is de parapluie sindsdien de revue gepasseerd.
Reeds jaren kennen we haar als een noodzakelijk kwaad dat na gebruik vele
malen opgevouwen kan worden om haar dan, in een klein tasje of hoesje, onzicht
baar mee te dragen. De modekunstenaars hebben dit seizoen om wegstoppen
onmogelijk te maken?? extra lange, elegante parapluies in het leven geroepen.
Italianen vervaardigden originele knopversieringen als satan- en vogelkopjes.
Ook pikzwarte kwastjes doen het aardig bij de nieuwe cognackleur. Ragdunne
steeltjes met een even omgebogen slangetje als handvat, doed denken aan de
tijd van queue de Paris en vigelante. Th.
Een
charmant winterpakje van grove
tweed in kleine ruiten.
Te zeggen, dat de handenarbeid in
het onderwijs een nieuw gezichtspunt is,
zou niet helemaal juist zijn. Immers
reeds jaren geleden is men in een of
andere vorm met de handenarbeid in
het onderwijs begonnen. Maar toch
kunnen wij met een gerust hart zeggen,
dat de handenarbeid het onderwijs een
nieuwe toekomst belooft.
En om nu wat meer te weten te komen
over de mogelijkheden van de handen
arbeid hebben wij een bezoek gebracht
aan een deskundige, mejuffrouw Van
Eyndhoven in Haarlem (directrice van
de Kleuterschool „De Zonnebloem") die
voor ons de sluier die hing voor een
voor velen totaal onbekend terrein,
heeft opgelicht.
„Het doel van de handenarbeid is om
de mens zijn leven lang ware arbeids
vreugde te geven, waardoor hij afge
leid wordt van zijn minder, goede eigen
schappen," verklaarde mejuffrouw Van
Eyndhoven ons en zij nam ons toen
mee naar de kamers, waar dagelijks
tientallen leerlingen de waarheid van
die woorden kunnen ervaren.
„Tja, als je niet echt voelt voor het
vak, moet je er natuurlijk niet aan be
ginnen," vertelde ze verder, „maar voor
al voor meisjes is het lesgeven erin een
heerlijk werk. Als de kinderen bij ons
lastig zijn, ligt dat niet aan het kind,
maar dan schuilt de fout bij ons. Want
het is namelijk juist onze taak om de
aanleg en de belangstelling van het
kind te ontdekken en die verder te ont
wikkelen en in goede banen te leiden.
En waar deze methode gevolgd wordt,
daar is het onmogelijk, dat het kind
lastig en onhandelbaar is. Daarom is
het ook van zo'n groot belang, dat de
ouders zich wat moeite getroosten om in
dit opzicht hun kinderen tegemoet te
komen."
En we. zien dan om ons heen de ver
schillende resultaten van het werk, dat
door onze gastvrouw met een onbe
grensd enthousiasme en een grote dosis
liefde ter hand wordt genomen. Een
mannetje achter een ijscowagentje, ge
maakt van een lucifersdoosje en ijzer-
draad (een kunstwerk van een zeven
jarige) pronkt er naast een complete
speeltuin-uitrusting; met de hand be
werkte koperen en tinnen bakjes staan
er naast een uit klei geboetseerde viool
speler en in een grote doos liggen Jan
Klaassen en Katrijn bedolven onder
een tijger, een koning en allerlei andere
figuren, die bestemd zijn voor poppen
kastvoorstellingen en die allemaal door
kinderhanden zijn gemaakt en veeial
aan kinderbreinen zijn ontsproten.
Ja, het moet zeker wel een groot ge
not zijn om op zo'n manier kinderen
voor het grote leven klaar te maken.
En hier komen we dan terecht bij de
nieuwe toekomst van het aligemene
schoolonderwijs.
„Het zal niet meer zo lang duren, dat
de handenarbeid slechts als speciaal
vak zijn plaats in het onderwijs heeft,
maar binnenkort zal men er zeker toe
overgaan om de handenarbeid als het
ware als onderwijsmethode te gaan ge
bruiken." Het klonk ons nogal erg voor
uitstrevend en optimistisch in de oren
en toch werd ons verzekerd, dat de
eerste stappen hiertoe al worden onder
nomen.
En hoe dat dan in zijn werk zal gaan?
We1 de schoolgaande jeugd zal dan zijn
geschiedenis niet alleen als een opeen
volging van feiten en gebeurtenissen te
verwerken krijgen, maar zij zal „De
slag bij Waterloo" zélf kunnen beleven
in de vorm van zelf te vervaardigen
figuren en entourages; zij zal de kaas
markt van Alkmaar nimmer verwarren
met de beestenmarkt in Purmerend,
want wanneer je eenmaal de kaasdra
gers zélf op je bank hebt gezien en de
leraar vertelt daarbij dan- over de be
tekenis en de ligging van Alkmaar, ja
dan zijn de rode stippen op de land
kaart niet langer meer dode, nietszeg
gende punten, maar dan worden het
echte steden, met levende mensen.
Maar naast deze mogelijkheid van de
handenarbeid blijft het vak als zodanig
natuurlijk zijn eigen vormen houden.
Enkele jaren geleden is er zelfs een
Middelbare Handenarbeid Opleiding
gekomen, waar niet minder dan acht
vakken worden onderwezen: op de eer
ste plaats is er het zogenaamde vormen,
het vrije vormen, het tot uitdrukking
brengen van ideeën in enigerlei vorm.
Verder staan er op de lijst: boetseren,
de hout-, leer- en metaalbewerking,
tekenen, psychologie en de techniek van
het werken met karton en papier.
Nu is dat allemaal wel in een omme
zien neergeschreven, maar ieder vak op
zich is eigenlijk een speciale beschrij
ving waard. En als we het goed bekij
ken, dan is een lerares in handenarbeid
naast een paedagoge, pottenbakster,
timmerman, loodgieter, boekenbind-
ster, tekenares, ja zelfs een papiermaak
ster, want zij moet niet alleen van pa
pier dorpen en steden kunnen fabrice
ren, maar zij moet het materiaal ook
weten te vervaardigen!
Dat voor dit alles een enorme hoe
veelheid liefde, energie en doorzettings
vermogen nodig zijn, behoeft waar
schijnlijk geen betoog, maar dat deze
nieuwe cursus voor de liefhebster een
oase betekent, is zeker niet aan minder
twijfel onderhevig.
Tot slot verzekerde mejuffrouw Van
Eyndhoven ons, dat een dergelijke op
leiding voor de jonge vrouw talloze
toekomstmogelijkheden biedt.
J. S.
Juffrouw Eyndho
ven in haar school
„De Zonnebloem"
bezig met handen-
arbeid-onderricht
aan de kleintjes.
In ons land is onlangs een bericht ver
schenen, inhoudende dat het bekende insti
tuut van de priester-arbeiders in Parijs
vanwege de R.K. Kerk zou zijn verboden.
Nu blijkt dat hier van een misverstand
sprake is. De Parijse correspondent van 't
Kath. Ned. Persbureau heeft hierover de
volgende interessante mededelingen ver
strekt.
Het schrijven van de H. Congregatie der
Seminaries en Universiteiten, dat aan de
Franse seminaristen in de toekomst ver
biedt als vrijwilligers te werken of welke
werkkring dan ook aan te nemen, heeft niet
alleen in Frankrijk, maar ook daarbuiten
misverstand gewekt en de opvatting doen
post vatten, als zou het werk van de pries
ter-arbeiders, dat overal zoveel belangstel
ling heeft gevonden, verboden zijn. Niets
echter is minder juist. Integendeel, het
schrijven van de H. Congregatie heeft niets
bepaald noch een oordeel uitgesproken over
dat werk, doch uitsluitend en alleen voor
geschreven, dat de jonge mannen, die in
Frankrijk voor het H. Priesterschap worden
opgeleid, niet langer hun studietijd mogen
onderbreken om gedurende enige tijd, zoals
er hier en daar gewoonte was, practisch
werk te doen in fabrieken of elders.
In de brief der H. Congregatie, die door
de prefect dezer Congregatie, kardinaal
Pizzardo getekend is, en welke „La Voix de
Notre Dame de Chartres" meende het eer
ste te moeten publiceren, wordt alleen over
de seminaristen gesproken. De maatregel
wordt bovendien aangekondigd als een
steun aan het Franse episcopaat met de
enige bedoeling het episcopaat de mede
werking te verlenen, welke zijn zware
plicht voorschrijft. De grote verwar
ring, die deze brief in vele kringen heeft
veroorzaakt, is voornamelijk te wijten aan
de onduidelijke en verwarring stichtende
commentaren van een neutraal persbureau.
Dit heeft de maatregel ten aanzien van
alle seminaria verward met twee andere
feiten, welke van geheel andere portée zijn:
ten eerste de tijdelijke sluiting van het se
minarie te Lisieux, dat de opleiding ver
zorgt van 250 aanstaande priesters, die
later in de Mission de France zullen wer
ken; ten tweede het werk van de prieste-
arbeiders, die na hun priester-opleiding
en wijding verenigd in de Mission de Pa
ris hun apostolische arbeid in de bedrij
ven van Parijs en omgeving uitoefenen.
De sluiting van het seminarie te Lisieux
heeft in Franse Katholieke Kringen zeker
aandacht getrokken. Zoals bekend is, be-
ADVERTENTIE
Speciaal voor
importeerden' wij uit ZWITSERLAND,
ENGELAND. FRANKRIJK en WEE-
NEN een bijzonder aantrekkelijke
collectie
JERSEY COSTUUMS
CARDIGANS
PULL-OVERS
TWIN-SETS
HOUTPLEIN 4
TELEF, 12257
Door gebruik te maken van de onder
staande lettergrepen moeten dertien woor
den van de volgende betekenis worden
ingevuld:
Ontzag inboezemend
Trouwens
Met bos beplanten
Flaneren
Voortdurend
In de ader geschiedend
Lithografie
Afwijzen
Uitspraak
Brandstof
Transportmiddel
Rekenen op
Volksoverleveringen
De lettergrepen zijn:
af - be - bos - bruin - dig - druk - druk -
folk - ge - gen - gens - in - in - kend -
ko - krui - la - len - lo - neus - o - re -
ren - ri - sen - slaan - slen - sta - steen -
te - ten - ting - tra - uit - ve - ve - ver -
wa - wach - wek.
Om mee te dingen naar de geldprijzen ad
f 7.50, f 5 en f 2.50 moeten oplossingen,
voorzien van de aanduiding „Oplossing
Puzzle" (op enveloppe of adreszijde brief
kaart) uiterlijk Woensdag om 17 uur ont
vangen zijn aan een van onze kantoren
in Haarlem: Grote Houtstraat 93 en Soen-
daülein 37, of IJmuiden: Kennemerlaan
186. Men sluite geen mededelingen bij.
De winnaars van de vorige puzzle zijn:
1. C. Peet, Jan Haringstraat 75, Haar
lem f 7.50: 2. T. J. de Zwart, Bornstraat 37,
Velsen-Noord f 5.3. C. van Leeuwen,
Rustenburgerlaan 10, Haarlem f 2.50.
Oplossing van het koppelraadsel luidt:
Doodop, overlast, ontslag, ritmeester,
heethoofden, ereleden, tentenkamp, door
nemen. Het gezegde luidt dus: Door het
dolle heen.
treft het een instelling van de Franse kar
dinalen en bisschoppen, die deze nieuwe
vorm van het priesterapostolaat in 1941 in
het leven hebben geroepen. De leiding be
oogt hiermee zowel de ontkerstening op 't
platteland als in de steden te bestrijden als
mede te voorzien in de ondoelmatige ver
deling van het aantal priesters in Frankrijk.
Na enige jaren van voorlopige organisatie
heeft het seminarie in 1949 van Rome zijn
kerkrechtelijk statuut ontvangen. Ook de
seminaristen van de Mission de France had
den 'n zekere proeftijd in een lekenmilieu
door te maken, maar ontvingen daarvoor
een zeer speciale opleiding. Bovendien
werkten zij steeds in groepen van 5 tot 8
priesters.
Tot op heden telt het seminarie 250 stu
denten, doch nog altijd verkeert het in een
experimenteel stadium. Dit geschiedde on
der de auspiciën van de bisschoppen, die
aan de instelling een vaderlijke aandacht
wijdden. Zij zelf hadden kort geleden be
sloten tot reorganisatie over te gaan, zowel
wat studieprogram als reglement betreft.
De bedoeling daarvan is en dat wordt
door alle belangstellenden bevestigd het
seminarie op die manier een ontwikkeling
te schenken. In afwachting van de herope
ning, welke zo spoedig mogelijk zal volgen,
hebben de seminaristen vrijheid gekregen
in hun familiekring te blijven, ofwel in
Missions der parochies te wonen, ofwel
naar een ander seminarie te gaan. Hun
president heeft hen aangespoord uit deze
tijd van gedongen afwezigheid groot gees
telijk voordeel te trekken.
Het instituut van de priester-arbeiders
staat daar weer geheel buiten. Vooral de
laatste tijd is dit apostolaatswerk zeer in
opspraak gekomen. Toen in Augustus de
stakingen waren uitgebroken en de pries
ters daaraan van harte deelnamen, hebben
velen zich daaraan geërgerd. Vandaar dat
de nieuwe beslissing van de Congregatie
der Seminaries door velen al te lichtvaardig
wordt uitgelegd als een stellingname van
het Vaticaan tegen de priester-arbeiders.
Doch geheel ten onrechte. Immers deze
priesters zijn verenigd in een instelling,
welke de naam draagt van Mission de Paris
en in 1944 door kardinaal Suhard in het
leven werd gei'oepen. Tegen veel aanvallen
heeft kardinaal Feltin deze priesters de
laatste jaren in bescherming genomen. Het
feit, dat kardinaal Piazza binnenkort
Frankrijk zal bezoeken om zich op de hoog
te te stellen van de problemen der zielzorg
in Frankrijk, ontstaan door de aanwezig
heid van vele vreemdelingen in het land,
heeft men ook weer ten onrechte met de
beslissing van de H. Stoel in verband willen
brengen, ofschoon al een jaar geleden de
eerste voorbereiding voor deze reis gemaakt
is.
Alles bijeengenomen betreft, het schrijven
van de H. Congregatie dus alleen en uit
sluitend de seminaristen. De H. Congregatie
acht het een bewezen feit, dat het. onder
breken van de priesterstudie voor .het doen
van practisch werk slechts negatieve resul
taten heeft opgeleverd en dat dus dit ex
periment in deze vorm als mislukt kan
worden beschouwd. Maar over de andere
apostolische initiatieven, welke in Frank-
rijd, vaak niet zonder tegenspraak in Kath.
kringen zelf worden ontwikkeld, heeft de
prefect van de H. Congregatie, kardinaal
Pizzardo, geen uitspraak gedaan noch wil
len doen.
ADVERTENTIE
Verkooplokaal NOTARISHUIS
Dir. W. N WOLTERINK
Bilderdijkstraat bii de Zijlweg
Haarlem - Tel fK 25001 11928
INBOEDELVEILING 24/25 NOV. 1955
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen Eigen afhaaldienst
ADVERTENTIE
geeft Uw huid een jeugdig stra-
lend uiterlijk. Een vloeibare
cream foundation om. Uw huid
die doorzichtige jeugdige aanblik
te geven die betovering wekt.
Wagenweg 29 Haarlem
Telefoon 20518
HAUTE COIFFURE
BIJOUX FRANgAIS
INSTITUT DE BEAUTé
ADVERTENTIE
vervaardigd van fijne Austra
lische wol, in alle modekleuren
en zwart
130 centimeter breed 4 a
per meter
ODOTf MOUTSTBAAT ISO til. «262®
HAADLEM
Nu de oudste Amsterdamse taxi-onder
neming, de Atax, opgeheven wordt en
daardoor 260 chauffeurs en verder tech
nisch en administratief personeel, totaal
bijna 300 personen, zonder werk komen,
heeft de plaatselijke Unie Verkeer een brief
tot de Amsterdamse gemeenteraad gericht.
Volgens de Unie Verkeer zou met het
Atax-personeel een modelbedrijf kunnen
worden opgezet. Weliswaar geeft zij dan
prijs de meest gewenste grootte van dit
bedrijf tussen de 150 en 200 wagens
doch zij acht onder de bestaande omstan
digheden dit offer wel toelaatbaar, mits
vaststaat, dat dan ook het rijdende en, voor
zover noodzakelijk, het technische perso
neel in zijn geheel kan overgaan.
De Unie Verkeer doet een dringend be
roep op de gemeente Amsterdam om via
de garantie op rente en hoofdsom van een
lening de financiering mogelijk te maken.
Er is ongeveer 500.000 nodig.
Vanmorgen is de sleepboot „Holland"
van de rederij Doeksen op Terschelling uit
gevaren om assistentie te verlenen aan de
coaster „Columbus", eigendom van de
rederij Wagenberg in Delfzijl, welk schip,
naar de eerste radioberichten melden,
zware slagzij maakt.