Mannequins KINDERPEIGNOIR u met ogen van glas Frankrijks „Première Dame" PARDON Stijging van rentestand r ZATERDAG 6 MAART 1954 BRIEVEN VAN EEN PARIJSE HUISVROUW Mme Coty excelleert in de fijne keuken ACHTER DE WINKELRAMEN DIT MAKEN WE ZELF De „Phidias' in de vaart Effecten- en Geldmarkt IJl®!! PANORAMA Oorlogsschip botste tegen Texelse veerboot Aannemer veroordeeld omdat hij te hoge lonen betaalde oor rouw Wanneer U vol enthousiasme naar een of ander verleidelijk jurkje in een etalage kijkt, komt het waarschijnlijk niet bij U op dat dit object uwer be geerte aantrekkelijk is, omdat het door een knappe „mannequin" wordt gedra gen. Zo'n mannequin - op zijn alledaags etalagepop geheten - speelt in alle stilte en bescheidenheid een zéér belangrijke rol. Zij „presenteert" de kleding en zij doet het tegenwoordig bijna even char mant als haar levende naamgenoot. Goed, zij kan zich niet bewegen, zij kan op haar slanke benen niet wegwan delen. Zij is gedoemd een op de plaats rust te handhaven, maar haar pose is vaak zó goed gekozen, dat het lijkt of ze werkelijk leeft. Zij zorgt er voor dat het jurkje de voorbijganger boeit door de manier waarop zij het brengt. Een modieuse creatie op een ouderwetse pop, dat zou niet bij elkaar passen; we zouden in stinctief merken dat er iets niet in orde is en het jurkje, waar we anders ver moedelijk een oogje op zouden werpen, zonder interesse voorbijlopen. Het is dan ook niet voor niets dat men tegenwoordig zelfs twee maal per jaar, in het voorjaar en in het najaar een nieuwe serie „imitatievrouwen" afle vert. De heer Michels, dé Nederlandse fabrikant van dit belangrijke artikel vertelt me er met grote animo over. „Wij werken zelfs vooruit op de ko mende mode. De Franse Haute-Couture geeft ons bepaalde aanwijzingen, zodat wij onze figuren kunnen aanpassen aan- het nieuwe modesilhouet, bijvoor beeld wat betreft rechte of glooiende schouders, geprononceerde of slanke heupen". Het is nog pas ruim een halve eeuw geleden, dat de étalagemannequin haar intrede deed. Dat was tegen het einde van de negentiende eeuw. De eerste lingen bestonden uit een buste van papier maché met een kopje van was er Bovenop. Later kwam men op het voor die tijd geweldige idee een stan daard met schoentjes ergens onder het aangeklede bovenstuk uit te laten glu ren en pas in 1905 kregen deze gestal ten armen en handjes. Sindsdien wer den ze hoe langer hoe meer geperfec- tionneerd. Het materiaal: „was" onder ging echter sterk de invloed van warm te en kou. Het kon smelten, maar ook gemakkelijk breken of scheuren. Thans is dit materiaal vervangen door een samenstelling van nitro-cellulose, dat bestand is tegen zon, dus grote hitte en ook tegen koude of sterke tempera tuurswisseling. „Ik zat al jong in de was", zegt de heer Michels. „Mijn vader begon in 1915 een panopticum, zo'n gezellige wassen beelden galerij. Pas later gingen we over tot het vervaardigen van étalage figuren. Voor die tijd werden deze mannequins geimporteerd uit het bui tenland". Terwijl ik zo ronddool in dit dorado van mooie vrouwen - de toonkamers waar deze poppen staan opgesteld - heb ik volop de gelegenheid ze goed in mij op te nemen. Ze staren me aan met hun uitdrukkingsvolle glazen ogen onder lange wimpers - „onze poppen zijn be roemd om hun ogen" - vertrouwt de heer Michels me toe. Soms dragen ze een pruik van echt haar of nylon, maar vaak zijn de haren stuk voor stuk ingeplant. Èen minder kostbaar procédé is het kapsel te mo delleren. dus meten met de vorm van de pop mee te gieten. Er komen heel wat ontwerpers en kunstenaars aan te pas eer deze schone dames hun reis naar de vitrines van modezaken in binnen- en buitenland kunnen aanvangen. Eerst worden ze van klei geboetseerd, daarna in gips afgegoten. Hoe hup bijna menselijke ogen worden gemaakt, dat geheim geeft de heer Michels me niet prijs. Stond tot enkele jaren geleden het genre van deze figuren nog sterk on der Franse invloed, de laatste tijd is de Amerikaanse stijl overheersend gewor- .den. Het Franse type is ronder, in te genstelling tot het Amerikaanse, dat grotere vlakken heeft en meer gepro nonceerde vormen. Aardig is het te zien, hoe de poppen andere poses kunnen aannemen door de stand van hals en ledematen een kleine verandering te laten ondergaan. Ook de romp heeft geen starre houding, doordat deze in de taille gescheiden is. Zo nodig kan men het bovenlichaam een kleine zwenking geven en eventu eel langer of korter maken. Deze be weegbaarheid maakt het straks de eta leur heel wat gemakkelijker de juiste pose te vinden. Een goede étalagemannequin is de plastische weergave van een modeteke ning. Men kan een dergelijk ontwerp echter ook surrealistisch opvatten en op deze wijze wordt tgenwoordig nogal eens geëxperimenteei'd. Vaak zijn dit echter verzinsels van de étaleurs, die met behulp van het meest uiteenlo pende materiaal: raffia, cellophaan- papier of zelfs kippengaas worden ge maakt, terwijl tuiltjes bloemen, veren en andere fantasieproducten de plaats van hoofd en armen innemen. Afgezien van een enkele surrealistische uitschie ter houdt de firma Michels zich het liefst aan de natuurlijke vorm. Ik zie ook kinderpoppen in allerlei leeftijden, blondjes, zwartjes, krulle- kopjes, vlechtenkinderen en guitige jongetjes. En hele kleintjes, baby's nog, in heel natuurlijke kruiphoudingen. De herenpoppen beelden alle een be paald karakter uit. Ook zij zijn echter aan mode onderhevig. Wil een winke lier up to date blijven, dan is hij ge noodzaakt de nieuwe lijn te volgen. Soms schrijft de herenmode een ronde borst voor en soms een vierkante, plat te. Dit is dan weer van invloed op de valling van het jasje, dus de coupe van een bepaald moment. Doordat de lede maten beweeglijk zijn, kunnen allerlei actiestanden worden gegeven. Wanneer we bedenken dat de pop toch altijd nog tien tot vijftien maal duurder is dan de creatie, die hij of zij draagt, dan is het wel duidelijk welk een kostbaar product zo'n étalageschone is. Dit spreekt te meer als wij beden ken dat ze dikwijls slechts een levens duur van een half jaar heeft. Waar de oudgedienden dan heengaan? Soms ver huizen ze naar de provincie of naar kleinere zaken. En soms worden ze domweg vernietigd. TINEKE RAAT Madame Coty is het, die gedurende de zeven komende jaren als Première Dame de France, en als Frankrijks eer ste gastvrouwe zal mogen of moeten fungeren. Een taak die zeker niet ge ring is, doch die Madame Coty op haar eigen persoonlijke wijze zal vervullen en waartegen ze wèl zal blijken te zijn opgewassen. Dat zeggen tenminste allen die haar wel eens hebben ontmoet en dat beweren ook haar buren en de win keliers uit haar wijk die haar unaniem prijzen vanwege haar eenvoud en haar innemende manieren. meisjes en één jongen hadden ze aan hun gezinsleven ruim voldoende, vooral ook omdat de liefde voor de muziek en voor de schone letteren een sterke band vormde om hen allen tezamen te houden. De Coty's worden voorlopig allerwegen met gereserveerde hartelijkheid begroet als toonbeelden van de kleine Franse burgerij. En de Fransen, die er wel van houden geregeerd te worden door men sen in wie ze zichzelf gemakkelijk kun nen herkennen, vinden in die gelijkenis een aanleiding tot geruststelling. Bij ontstentenis van een eigen vorstenhuis waaraan ze die vertedering kunnen wij den, welke ze nu op zo royale wijze richten tot de koningen en vooral ko ningskinderen van andere landen, voe len de Fransen zich nu wèl licht ge roerd bij de gedachte dat twee zulke eenvoudige mensen zoals je ze in elke provinciestad bij tientallen ontmoet, zo maar plotseling op de „troon" van hun land konden worden geplaatst. René Coty's eerste woorden als Pre sident in Versailles waren: „Ik dank mijn benoeming aan het vertrouwen van mijn collega's, maar nauwelijks minder aan de goedgunstigheid van het Kerst mannetje". herinnert u misschien dat de verkiezingsparade toen ruim een week had geduurd en dat aan de voor avond van Kerstmis alle congressisten zichtbaar naar huis begonnen te ver langen. Die opmerking pleitte voor de geest van de nieuwe president en voor zijn gevoel voor ware verhoudingen. Twee trekken die in Frankrijk nog altijd hoog staan genoteerd. Madame Coty rea geerde op het bericht dat haar door haar man persoonlijk door de telefoon werd meegedeeld, op nauwelijks minder ont wapenende wijze. Toen ze even van de eerste sensatie was bekomen dat ze nu naar het Elysée verhuizen moest, riep ze uit: en wat moet ik nu met al die kolen in de kelder doen die juist vorige week zijn binnengekomen? En die uit roep wijst op een andere eveneens ty pisch Franse kwaliteit: de nationale zuinigheid. Met die paar trekjes is Frankrijks nieuwe eerste echtpaar natuurlijk nog lang niet volledig of definitief geschetst. Maar voor een eerste voorlopige ken nismaking zijn ze, geloof ik, wèl vol doende om de zekerheid te scheppen dat het Elysée de volgende jaren door twee mensen zai worden bewoond die men in velerlei opzichten als de getrouwe repre sentanten van hun volk zal mogen be schouwen. Over de populariteit van de Auriols beschikken ze uiteraard nog niet en ze zullen moeite hebben hun voor gangers te doen vergeten. Maar het ziet er wèl naar uit dat de weg geëffend is die naar een beminnelijke wederzijdse verstandhouding kan leiden tussen de Coty's en het Franse volk waarmee ze zovele tekenende eigenschappen gemeen lijken te hebben. EVE Germaine Corbet is in 1907 met René Coty getrouwd. Zij was een dochter van een vermogend scheepsbouwer uit Le Havre, waar haar man een advocaten praktijk uitoefende die hij trouw bleef ook toen hij via de gemeenteraad en het parlement zijn entree in de politiek had gemaakt. Ook hun geboortestad bleven de Coty's, die beiden van protestantse huize zijn, lange jaren trouw, want het is nog maar kort geleden dat de toen malige senator een bescheiden flat kocht op een der Seine-oevers in Parijs, om zich daar metterwoon te vestigen. Even min als haar man, maakt mevrouw Coty de indruk bijzonder op mondaniteiten en op het leven in de „grote wereld" te zijn gesteld. Ze is vooral een huislijke vrouw, une femme d'intérieur zoals de Fransen zeggen, en ze heeft iets en zelfs veel van die vertrouwelijke goedmoedig heid, die zovele burgeresssen uit de Franse provincie eigen is. De Coty's zijn mensen met bescheiden middelen en een eigen auto hebben ze nooit bezeten wat voor Franse begrippen bijna iets uitzon derlijks is. Haar huishouden heeft ma dame Coty altijd op eigen krachten be stierd en ze moet excelleren in de fijne keuken en de patisserie, wat óók al weer op een echt-Franse inborst duidt. Een gelukkig echtpaar, dat moeten ze wel vormen, zo denkt ieder die de plaat jes uit hun familiealbum bekijkt die door de Franse kranten natuurlijk al zijn openbaar gemaakt. Een gezin dat op het huislijk geluk gegrondvest is. In Le Havre zal op het gebied van uithuizig heden en somptueuse recepties wel nooit zo heel veel te beleven zijn geweest, maar ik maak me sterk, dat dit gemis de familie Coty nooit zo erg zwaar heeft gedrukt. Met hun twee dochters, schoon zonen en tien kleinkinderen negen Als ik de winkel binnenkom zie ik dat er maar vier mensen voor mij zijn. Dat valt mee, denk ik tevreden. Nummer één is aan het afrekenen en nummer twee wordt al geholpen. Terwijl ik mijn boodschappen overdenk, dringt vaag haar neerbuigend-vriendelijke stem tot mij door. En dan begrijp ik meteen met schrik dat zij behoort tot het be kende slag en het dus lang wachten kan worden. Zij behoort tot dat kringe tje van mensen dat zichzelf zo hoogst belangrijk vindt en waarbij een ander nauwelijks meetelt. Zij behoort bij hen die geen rekening houden met ande ren, omdat zij zich alleen van eigen bestaan bewust zijn. Zij kent al leen zichzelf. Haar belangstelling reikt niet verder dan haar goede- vormen en manie ren - cultus. Zij weet precies „hoe het hoort". Zij zegt pardon, als zij iets laat vallen; zij zegt: pardon, als zij kucht en ook: pardon, als zij hoest. Zij geeuwt niet in gezelschap en niest evenmin. Zij blijft vriendelijk als zij beledigd is (en dat is zij heel dikwijls); zij is neerbuigend goed tegen allen die beneden haar staan (en dat zijn er heel velen). Want dit alles behoort tot haar goede vormen en manieren-cultus. Maar - zij is ook de vrouw die zon der: pardon, de winkel verlaat waar zij niets heeft gekocht en waar de bedien de achterblijft met twintig paar voor haar uitgestalde schoenen. (Daar is hij toch voor!) Zij is ook de vrouw die zich voor deze peignoir 1.50 m. stof nodig van 130 cm. breed. Heel geschikt is een soe pele wollen mantelstof; dit zit natuurlijk heerlijk warm. Minder kostbaar is de z.g. double-face flanel die ook voor kinderen heel geschikt is. ze zit wat minder warm, maar is gemakkelijker te wassen dan wollen stof. Ook deze flanel is te ver krijgen in de breedte van 130 cm. Als we besloten zijn welke stof we zullen kiezen, leggen we de patronen op de stof zoals de tekening dit aangeeft, en knippen alles met naden uit. Het belegstuk is zoals we zien aan het voorpand vastgeknipt. Voor de zak nemen we een lapje van 12 x 14 cm. eventueel kunnen we ook 2 zakken op stikken. Het in elkaar naaien van de peignoir zal u, doordat het model zo eenvoudig is, waarschijnlijk geen moeilijkheden opleveren, dus wensen wij U wederom veel succes. L. S. Vooral in deze tijd is het prettig als Uw kinderen er 's morgens en 's avonds lekker warm inzitten, dus besloten wij het patroon voor een peignoir uit te wer ken. Deze kan natuurlijk door een meis je zowel als een jongen gedragen wor den, alleen maken we voor een meisje de knoopsgaten aan de andere kant. De patronen zijn gemaakt voor de leef tijd van ongeveer 7 jaar, bovenwijdte 76, ruglengte 30, gehede lengte 95, mouwleng te 45 cm. Nadat we de maten geconstroleerd heb ben, tekenen we de patronen op ware grootte na en knippen ze uit_ We hebben ettelijke blouses en jumpers laat tonen en dan zegt: ik zou toch liever eens wat wollen japonnetjes willen zien. En zij is de vrouw die zich het meest ge lukkig voelt als zij door knippenden en buigenden wordt bediend. Hier is de vrouw die bezit neemt van de ruimte, haar tas links, haar para- pluie rechts naast zich op het marme ren blad onder de toonbank legt'en: pardon, zegt als iemand haar parapluie wat naar haar toeschuift en: pardon, als een ander te dicht.bij haar tas komt staan; zij neemt bezit van aller aan dacht en nu neemt zij ook hezit van ons aller tijd. Zij gaat door: En dan nog twee ons Gruyère- kaaS, 'juffrouw, laat eerst eens kijken, neen, ik geloof dat ik iets anders wil hebben, iets pittigers. Ach man, (zij wendt zich tot de eigenaar van de zaak die bezig is iemand te helpen), jij weet wel wat ik nodig heb, hoe heet die an dere kaas ook weer?" De eigenaar kent zijn klantjes. Hier past een mate van onderworpenheid. Haastig smeert hij wat stroop om zijn stembanden en zegt: „Heeft mevrouw niet altijd Camembert? Ik gelóóf haast dat U Camembert be doelt mevrouw, die is heel pittig, ik meen werkelijk dat mevrouw die moet hebben". Goed, laat ik daar dan twee stukjes van nemen. - Zo, nu heb ik nog iets nodig voor een nichtje van me. Laat maar eens wat zien meisje, dan zal ik wel zeggen of het geschikt is Ja, voor een verjaardagjeNeen, geen reep chocolade. Neen, geen rolletje chocola. Zo'n zakje snoepjes? Dat zou kunnen, maar dat lijkt me toch niet zo geschikt.Wat is dat. juffrouw? Daar links, neen, daar achter, ja juist, daar naast die. ja dat. Ach wat aar dig, een popje, een popje van marse pein. Maar nee, ik zal het toch maar niet nemen. Geef me toch maar zo'n chocolade-reepje". De rij achter haar groeit gestadig. Het deert haar niet. Ik ben IK. zegt zij, al zegt zij het niet hardop want dat zou onhebbelijk zijn, IK behoor tot die kleine kring der koninginnen dezer stad. - Ja, ja, al is het woord koninginnen hier misschien niet goed gekozen, wij hebben het al gemerkt mevrouw, U is hoogst belangrijk, wij luisteren met ver bazing. Eens even nadenken. Ben ik er nu al? Neen, nog een blikje champig nons. Och, hebt U nu alleen zo'n groot blik, ik bedoel een klein blikje. Neen, dit merk niet. Dit heb ik een vorige keer gehad, maar ik vond ze - hm - niet zo smakelijk. Kom juffrouw, je hebt toch nog wel andere champignons dan juist die ene soort.Het meisje kijkt hulp zoekend naar haar chef. Deze roept Frans, de knecht. De hoofden van de wachtende rij draaien naar links, naar Frans de knecht, die nu met een lange grijptang naderbij komt. De kleine blik jes staan op de bovenste plank van het rek, achter de klantenruggen. Mevrouw draait zich om. Ik sta vlak achter haar en zo kijk ik haar nu pal in haar gezicht. Ik zie dat zelfs de voortreffelijkste make-up de lelijke hooghartigheid niet kan verbergen. Terwijl zij mij natuur lijk niet .opmerkt, denk ik: stel je voor dat ik haar nu eens zachtjes op haar schouder tikte en zei: „mevrouw, zou het U mogelijk zijn er rekening mee te hou den dat er nu al tien mensen staan te wachten.." Stel u voor. Zij zou dagen, weken, stof tot praten hebben: Laatst stond ik heel rustig boodschappen te doen, volkomen vriendelijk en correct, ik had niet eens zo bijzonder veel, en daar bonst mij brutaalweg een onge manierd mens op mijn schouder! Mij! Zonder dat ik haar iets gevraagd heb, begint dat mens tegen mij te schreeu wen: Mevrouw, zou het U mogelijk zijn, en - er staan al tien mensen te wachten! Onhebbelijk en onbehoorlijk. Gewoon weg hoogst onbeschaafd. Ik nam het dan ook niet en ik Maar ik durf niet. En zij gaat door: „Zo juffrouw, en iaat me nu nog eens even zien welke soorten Ik ga toch maar weg. Pardon. Anneke ADVERTENTIE KALK Neem voort- aanAgré-CALVlT.De lekkere kalktabletten met vitamine Dj (dne)! Vooral voor kleuters, kinderen, a.s. en jonge moeders. Ook aanbe volen bij winterhanden, winter voeten en z.g. „kloven" in de vingers. 1 ADVERTENTIE KLASSIEKE NAALDKUNST Smyrna en Soudan handknoop, Kopten- Kelim, Tapestry, Gobelin, Tressage enz. Erkende Specialisten „LABOR. Rijksstraatweg 127, Telefoon 24642 Vrijdag is het m.s. „Phidias" voor het eerst in de thuishaven Amsterdam aange komen, nadat het een geslaagde proeftocht heeft gemaakt op de Eems. De „Phidias" is voor rekening van de K.N.S.M. gebouwd op de scheepswerf Gi deon te Groningen. Het is een schip van het open shelterdeck type. Het heef'. een dead weight van 945 ton en een ladingcapaciteit van 61.000 eft. en is uitgerust met een Die selmotor van 750 pk, die het een snelheid geeft van circa 1 l'/a mijl per uur. De „Phi dias" werd gebouwd onder de hoogste klasse van Lloyd met een certificaat van de scheepvaartinspectie voor onbeperkte vaart. Vandaag begon de „Phidias" zijn eerste reis met een volle lading stukgoed naar Kopenhagen-Gothenburg. Gelijk te verwachten was, heeft de over eenkomst tussen de Nederlandse Bank en de handels- en landbouwbanken reeds tot gevolg gehad, dat de rentestand een stij gende richting is ingeslagen. Er zijn teveel onzekere factoren, om te kunnen zeggen tot welk niveau de rentestand zal aantrekken, maar zeker is dat we ten aanzien van de geld- en kapitaalmarkt op een keerpunt zijn gekomen, dat ook op de fondsenmarkt merkbaar zal zijn en in de koersdaling van obligaties reeds tot uitdrukking is gekomen. De ruime geldmarkt was en is voor een goeddeel het gevolg van de aanwas van de deviezenvoorraad bij de Nederlandse Bank, want deze betekent een aanwas liquide middelen bij publiek en bedrijfsleven. Deze wordt niet allereerst zichtbaar in een toe neming van de bankbiljettencirculatie, maar in de stijging van de tegoeden bij de banken. Zo bedroegen de saldi van depo sito's en crediteuren bij de Rotterdamse Bank, de Amsterdamse Bank-Incassodienst en de Twentse Bank per 31 December j.l. rond 3,3 milliard tegen 2,7 milliard twee jaar tevoren. Deze gelden zijn voor het grootste deel in kortlopend schatkistpapier belegd, waar van slechts een minimale rente wordt ge maakt. De meer rendabele debiteurenreke ning bedroeg bij deze bankinstellingen op genoemde datum niet meer dan ƒ900 mil- lioen, zijnde minder dan 30 procent van de totale creditgelden. Hoezeer in dit opzicht de situatie in vergelijking met die van vóór de oorlog is gewijzigd, blijkt wel hieruit dat uit. 1939 bij de drie genoemde instel lingen de debiteurenrekening bijna 50 pro cent van de totale creditgelden uitmaakte. Dat de banken, ondanks de grote liquidi teit. en derhalve ondanks de lage rentabili teit van de haar toevertrouwde gelden ge durende de laatste jaren nog zulke bevre digende resultaten hebben kunnen berei ken, is een gevolg van het feit dat hun eigen kapitalen niet in overeenstemming met de van derden ontvangen gelden zijn gestegen. Terwijl uit. 1939 kapitaal en reserves van de hier genoemde instellingen 236 millioen bedroegen, was dit totaal uit. 1953 260 millioen. Tegenover de stijging van de creditgelden met rond 400 procent staat dus een toeneming van de eigen mid delen van niet meer dan 10 procent. Door de jongste transacties met de Ne derlandse Bank wordt nu aan de ene kant de liquiditeit van de banken aanmerkelijk verminderd, aan de andere kant echter de rentabiliteit verhoogd. Want terwijl het schatkistpapier, dat tot dusver werd aan gehouden, als êen eerste liquiditeit werd beschouwd, is dit met de in de plaats daar van verkregen schatkistcertificaten, die een looptijd hebben van 812 jaar, niet het geval. Ook de kasreserve, welke de banken bij de Nederlandse Bank moeten aanhouden en die renteloos is, kan niet als oen liqui diteit van de eerste orde worden be schouwd.. Want zij kan slechts worden op gevraagd als en voor zover de Nederlandse Bank het percentage verlaagt of de credi- teurengelden bij de banken verminderen en in het laatste geval slechts tot het per centage van de kasreserve. Wanneer men aanneemt dat de totale creditgelden van alle banken samen rond 5 milliard bedragen, waarvan ca. 3lA milliard in schatkistpapier is belegd, dan betekent de inschrijving op 1,2 milliard schatkistcertificaten, dus een vermindering van de liquiditeiten met dat bedrag en met laat ons zeggen 300 millioen, welke als kasreserve bij de Nederlandse Bank moet worden aangehouden. De totale liquiditei ten van de banken op 3 Ys milliard aan nemende, verminderen deze in totaal dus met V/s milliard tot 2 milliard, zijnde ca. 40 procent van de totale creditgelden, terwijl dit percentage uit. 1953 65 a 70 pro cent bedroeg. Deze cijfers, welke slechts zeer globaal zijn, tonen duidelijk aan dat de bewegings vrijheid van de banken op de geld- en kapitaalmarkt door de jongste overeen komst met de Nederlandse Bank aanmer kelijk kleiner is geworden, wat dan ook de bedoeling van de maatregel is, namelijk om het gevaar voor inflatie te bestrijden. Met een bedrag van 2 milliard liqui diteiten behouden de banken nog wel speelruimte voor de uitzetting van hun debiteurenrekening, maar deze wordt door het verplichte dekkingspercentage (mone taire dekking), welke van 5 tot 15 pet. kan worden verhoogd, beperkt. Het is dus begrijpelijk dat de banken pogingen doen om hun gekortwiekte arm slag te vergroten door de rentetarieven te verhogen voor deposito- en andere cre ditgelden. Wat de direct opvraagbare depo sito's en de gewone creditgelden betreft, deze was de laatste tijd niet meer dan Y\ procent, maar thans is ze tot Vs procent verhoogd en ook voor langere termijnen is de rente van van deposito's in sommige ge vallen iets gestegen. ADVERTENTIE Verkooplokaal NOTARISHUIS Dir. W. N. WOLTERINK Bilderdijkstraat bij de Zijlweg Haarlem Tel (K 2500) 11928 INBOEDELVEILING 16/17 MAART '54 Inzendingen van huisraad worden dagelijks aangenomen. Eigen afhaaldienst Per saldo betekent de verhoging van de rentestand voor de banken een voordeel. Aan de ene kant ontvangen ze 1 a lYs pro cent meer voor het bedrag, dat thans in schatkistcertificaten- is belegd, dat is dus naar ruwe schatting 12 a 18 millioen, aan de andere kant betalen ze over hun creditgelden gemiddeld 1/8 procent meer, hetgeen vermoedelijk niet meer dan 6 a 8 millioen zal uitmaken, terwijl moet worden afgewacht of, als de vraag naar geld stijgt, ook de debetrente niet zal wor den verhoogd. Op de Staatsfondsenmarkt is de stijging van de rentestand reeds in de koersen zichtbaar geworden. De 3 procent Neder land 1937 zijn van 97 op 6 Februari j.l. tot 94 procent gedaald, de 2 Ys procent N.W.S. van 79 tot 11 Ys procent, de 3 procent In vesteringscertificaten van 101 tot 93/2 pro cent, de 3 procent Nederl. Indië 1937 A van 99 tot 96 Ys procent. ADVERTENTIE m g§p y V/, ¥wfm ftt Wi. Zo boeiend is mi Tijdens het binnenlopen in de haven te Den Helder heeft Hr. Ms. torpedoboot jager „Marnix" de veerboot „Dr. Wagemaker" die aan de Texelse steiger gemeerd lag, aangevaren. Doordat de kapitein van de veerboot de aanvaring zag aankomen en de reizigers de boot reeds hadden verlaten, kon het per soneel, dat met het lossen bezig was, tijdig worden gewaarschuwd en zich in veiligheid stellen. De „Marnix" botste met de voorsteven tegen de veerboot. Het anker schuurde langs de overkapping van het bovendek, welke vernield werd. De davits werden van het dek gerukt. De „Marnix" liep een halve meter boven de waterlijn schade aan de voorsteven op. Waarschijnlijk is het oorlogsschip uit zijn roer gelopen. Voor de - economische politierechter te Rotterdam heeft een 41-jarige aannemer uit Rotterdam terecht gestaan omdat hij aan zijn arbeiders te hoge lonen had be taald. De vorige zomer had hij aannemings- werk verricht bij de bouw van woningen in Den Haag en van winkels aan de Lijn baan te Rotterdam, welke op tijd klaar moesten zijn. De bij hem werkzame bouw valsarbeiders had hij reisuren en reiskos ten vergoed, die als loon werden uitbe taald. Hij was deswege bekeurd. Voor de economische politierechter zei de aannemer, dat het hem veel moeite kostte om met de tarieven uit te komen, die door het college van Rijksbemiddelaars zijn vastgesteld. In zijn requisitoir zei de officier van jus titie dat het meer en meer gebruikelijk wordt, dat grote aannemers van belangrijke objecten een deel daarvan uitbesteden aan kleine aannemers ten einde van moeilijk heden als berekening van tarieven af te komen. De onderaannemer moet dan maar zien dat hij uitkomt en hij is tenslotte de man die de klappen krijgt. De officier eiste 500 boete. De raadsman, mr. P. Ph. Kooien be too onder meer dat zijn cliënt een afbetalin regeling had moeten treffen om zijn socia lasten te voldoen, daar hij bij door hem aangenomen werk verlies had geleden. De economische politierechte - merkte op, dat ten aanzien van de vastgestelde tarie ven alle aannemers, ook de grote, één lijn zouden moeten trekken. Hi veroordeelde de aannemer tot 250. boete,.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 9