Vogels tijdens totale zonsverduistering
Uitgaan in Haarlem
Berlijn in nieuwe film van Carol Reed
Agenda voor
Haarlem
Een Eeuw Geleden
Vijf stadia in waarneming
Davitamon
Acht maanden geëist
wegens meineed
J
Spanning, die ondragelijk wordt
3
Ook onderzoek in ons lanc
Neem geregeld Uw
Een 10 voor gezondheid
Haarlemse rechtbank
Nog zeven opvarenden van
„Amstelstad1' op Schiphol
Amerikaanse gift voor
Nederland
Onderzoek bij Verenigde
Volkspartij van Honduras
Verkiezingsrede
van Molotov
Jan Lemaire gehuldigd
^Hoe is het ontstaan?^
KIEZEN OF DELEN
Uw hoofdhuid fris - Uw haar gezond
heeft „voedingswaarde" voor Uw haar
OMDAT Brylcreem waarde
volle, versterkende stoffen en
zuivere, natuurlijke oliën bevat,
OMDAT de oliën in Brylcreem
geëmulgeerd zijn voor
smetteloze haarverzorging.
OMDAT massage met
Brylcreem een dubbel voordeel
geeftaltijd mooi haar - gezond
haar voor altijd.
Vele opmerkelijke
kwaliteiten
5 doktoren
waarschuwen tegen
het misbruik van
laxeermiddelen
Uit de Opregte Haarlemsche
Courant van 12 Maart 1854
VRIJDAG 12 MAART 1954
Van onze medewerker voor sterrenkunde)
Hoe gedragen vogels zich tijdens een totale zonsverduistering? De ornithologen weten
dat de zon een zekere rol speelt in het leven van de vogels; hoe echter vogels reageren
wanneer op een onverwacht tijdstip het zonlicht verzwakt en verdwijnt zoals bij
een totale zoneclips is nog nooit wetenschappelijk bestudeerd en daarom wacht de
vereld der vogelkenners met spanning op de totale zoneclips van 30 Juni aanstaande.
Op die dag zal namelijk voor het eerst op internationaal plan het gedrag van vogels
tijdens de totale zonsverduistering worden nagegaan. Ornithologen uit acht landen
(de V.S.. Canada, IJsland, Engeland, Noorwegen, Zweden, Pakistan en India) zullen
0p die dag op ongeveer honderd punten, verspreid over de totaliteitszöne der eclips,
hun waarnemingen doen en hun resultaten uitwisselen.
De waarnemingen worden gecoördineerd
door liet World Bird Research Station te
Glanton (in het Engelse graafschap North
umberland). Dr Noble Rollin, onder wiens
leiding dit station staat, deelde mij over
dit onderzoek de volgende bijzonderheden
mede.
In het algemeen lijkt het gedrag van
vogels tijdens een zonsverduistering op hun
gedrag 's avonds en 's morgens, met dit
verschil natuurlijk, dat de er tussen liggen
de „nacht" de tijd waarin de maan alle
zonlicht geheel onderschept maar twee
eneenhalve minuut duurt.
De vermindering van de helderheid van
de zon gedurende het eerste deel van de
verduistering de maanschijf schuift dan
langzaam voor de zonneschijf en bedekt
daarvan een steeds groter wordend stuk
heeft namelijk op vogels vrijwel dezelfde
uitwerking als de avondschemering. Het
weer toenemen van de hoeveelheid zonlicht
(na de totaliteit dus, wanneer de maan ge
leidelijk de zonneschijf weer vrij laat)
schijnt op hen een soortgelijke indruk te
maken als het optreden van de dageraad.
(Hoever de overeenkomst precies gaat is
niet te zeggen; dat te ontdekken is juist
het doel van het komende onderzoek).
Behalve de verandering in licht-intensi-
teit spelen ook de wijzigingen in de tempe
ratuur immers ook de warmtestraling
van de zon wordt onderschept! en de
daaruit voortvloeiende weersomstandig
heden een rol. Het effect hiervan op de
vogels is echter geringer dan die van de
veranderde lichtsterkte.
Op mijn vraag of de ornithologen van dit
onderzoek ook nog nadere inlichtingen ver
wachten omtrent de invloed van de zon op
de trek van vogels er bestaat een theo
rie volgens welke trekkende vogels zich
oriënteren op de zon antwoordde dr.
Rollin dat in dit opzicht geen duidelijke
informaties te verwachten zijn. De 30ste
Juni is een datum die buiten de trektijd
ADVERTENTIE
Het ideale vitaminepreparaat
1 dragée per dag is voldoende
100 dragees voldoende voor 3 maanden
Hoge vitaminewaarde
O R G A N O N - O S S
ligt. Wel oefent de verduistering van de
zon enige invloed uit op het oriëntatiever
mogen in beperktere zin, maar het effect
is dan toch van zeer tijdelijke aard. Men
zal echter terdege letten op deze plaatse
lijke bewegingen" van de vogels.
Het programma van de waarnemingen
kent vijf stadia: men observeert eerst het
gedrag van de vogels gedurende de avond
schemering van de 29ste Juni, de dag voor
de zonsverduistering dus, vervolgens het
gedrag tijdens de ochtendschemering van
de 30ste Juni en daarna, tijdens de eclips
zelf, dus tijdens de pseudo-avondscheme-
ring, pseudo-nacht en pseudo-dageraad. In
vele gevallen zal er continu worden waar
genomen, van de avondstond van de 29ste
Juni tot na de eclips van de 30ste
Deze zonsverduistering speelt zich af als
in Amerika de zon juist op is; in Europa is
zij omstreeks het middaguur waarneem
baar en in landen als Pakistan en India zal
het juist de avondzon zijn, die wordt ver
duisterd. De onderzoekers hopen dus kos
telijk vergelijkingsmateriaal te bemachti
gen omtrent het effect van zo'n eclips ge
durende verschillende perioden van het
etmaal.
De voornaamste onderwerpen van studie
zijn: de invloed der verduistering op zang
en roep der vogels, op het voederen der
jongen, op het broeden, op de ..plaatselijke
bewegingen" en op de nachtrust. Land
vogels zullen worden geobserveerd in hun
broedplaatsen, zeevogels zal men trachten
VRIJDAG 12 MAART
Concertgebouw: Voorlichitngsvergadering
met film over de Staatsmijnen, 8 uur.
Nassauplein 8: Theosofische vereniging
spr. prof. ir. E. L. Selleger. 8 uur. Wilhel-
minastraat 22: Ver. van spir. „Het Licht";
lezing door mevrouw Elsa Kaizer, 8.15 uur.
Krelagehuis, Leidsevaart: Haarlemse Voor-
jaarsbeurs voor de Vrouw, 1017, 1923
uur. City: „Pijlen der Kiowa's", 14 jaar, 7
en 9.15 uur. Palace: „Verwaarloos de liefde
niet", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „De ver
overing van de Mount Everest", alle leeft.,
7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De slag om Sta
lingrad", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Wat
'n nacht vannacht", 18 jaar. 7 en 9.15 uur.
Rembrandt: „Europa '51", 18 jaar, 7 en 9.15
Uur. Minerva: „Verboden spel", 14 jaar, 8.15
uur. Roxy: „Zonen der Sioux", 14 jaar, 7 en
9.15 uur.
ZATERDAG 13 MAART
Krelagehuis, Leidsevaart: Haarlemse Voor-
jaarsbeurs voor de vrouw, 1017, 1923
uur, Stadsschouwburg: „Het geiteneiland",
Rotterdams Toneel, 8 uur. City: „Pijlen der
Kiowa's", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur.
Palace: „Verwaarloos de liefde niet", 14 jaar,
2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „De verovering
van de Mount Everest", alle leeft., 2, 4.15, 7
en 9.15 uur. „Macadam", 18 jaar, 23.30 uur.
Frans Hals: „De slag om Stalingrad", 14 jaar,
2.30. 7 en 9.15 uur. Luxor: „Wat 'n nacht van
nacht", 18 jaar, 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Rem
brandt: „Europa '51", 18 jaar, 2. 4.15, 7 eii
9.15 uur. 3Iinerva: ..Verboden spel", 14 jaar,
2.30, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Zonen der Sioux",
14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur.
Gistermid 'o- heeft de officier var. Justi
tie bii de Haarlemse rechtbank, mr. G.
W. F. van der Valk Bournan, een gevan
genisstraf va:: acht maanden geëist tegen
de veertigjarige aannemer A. K. uit Bever
wijk, verdacht van meineed, welke hij ge
pleegd zou hebben ten overstaan van de
Haarlemse kantonrechter op 11 September
1953, toen hij als getuige werd gehoord in
een civiele zaak tussen J. S. uit Beverwijk
en A. v. K. uit Driehuis.
J. S. had een stationcar gekocht voor
1300 en verkocht voor 2500. Van de
1200 winst had hij V. K., die als verte
genwoordiger bij hem in dienst was. de-
helft beloofd, doch deze had slechts 100
ontvangen.
Voor de rechtbank verklaarde A. K. gis
teren, dat V. K. hem het hele verhaa!
„ondet" een borreltje" verteld hacn waarna
de laatste een verklaring had opgesteld,
bezwarend voor J. S., welke door A. K.
was ondertekend.
Voor de kantonrechter had A. K. even
wel verklaard, dat hij riots van de zaak
af wist en dat hij de bewuste verklaring,
die hem door de kantonrechter werd ge
toond, niet had ondertekend.
Mr. S. Boekman, raadsvrouwe van A. K.,
pleitte, na een uitvoerig pleidooi, voor
vrijspraak op juridische gronden. En zo
dit niet mogelijk is, een boete of een voor
waardelijke straf.
De rechtbank bepaalde de uitspraak op
25 Maart.
waar te nemen op de plaatsen waar zij
nestelen en men hoopt ook waarnemingen
van schepen te krijgen om het gedrag van
vogels op zee te kunnen bestuderen.
Behalve in de totaliteitszöne (die begint
in de Amerikaanse staat Nebraska en via
Labrador, Zuid-Groenland, de Far-Oer
eilanden, Zuid-Scandinavië, Polen, Rus
land, Iran, Afghanistan en Pakistan naar
India loopt), zullen ook buiten dit gebied
waarnemingen worden verricht. In bepaal
de delen van Engeland bijvoorbeeld zal,
even als in Nederland, de zon voor vier
vijfde worden verduisterd. Men wil ook
het effect van een gedeeltelijke zoneclips
op het vogelgedrag bestuderen en men kan
daarbij eventueel de graad van gedeelte
lijkheid zelf regelen door zijn plaats van
waarneming te kiezen op kleinere of gro
tere afstand van de totaliteitszöne.
Gisteravond zijn nog zeven van de twin
tig bemanningsleden van het Nederlandse
vrachtschip „Amstelstad", die in de Ja-
pamse haven Otaru in staking zijn gegaan,
met een KLM-vliegtuig uit Tokio op
Schiphol aangekomen. Zondag waren
reeds acht opvarenden aangekomen, Vrij
dag woi-den de laatste viif verwacht.
De zeven thans gearriveerde leden zijn:
matroos-dagmam G. Dekker uit IJmuiden,
stoker T. Dijkstra uit Den Haag, stoker H.
Stokey uit Amsterdam, matroos onder de
gage J. Kerkhof uit Amsterdam, de trem-
mer K. J. de Vroede uit Amsterdam, ma
troos S. J. van Aalsburg uit IJmuiden en
matroos J. Zoekende uit Monnikendam.
Ook ditmaal werden ze ondervraagd
door de recherche van de rijkspolitie te
water in opdracht van de officier van
justitie te Amsterdam. Na het verhoor kon
den ze op eigen gelegenheid naar huis
gaan.
„We ziin voornamelijk ondervraagd door
de recherche over de ruzie van de eerste
stuurman en de stoker Schirman, doch
daarom hebben we het schip in Japan niet
verlaten", zeide matroos Zoekende. „De
stuurinrichting was defect, zodat het schip
niet meer naar het stuur luisterde en soms
geheel in het rond draaide, de reddings
boten waren iek, het voedsel was slecht en
alle praten met de kapitein heeft niets ge
holpen".
De W. K. Kellogg Stichting in Battle
Creek, Michigan (V.S.) opgericht door de
Amerikaanse voedselfabrikant W. K. Kel
logg, heeft bekend gemaakt dat zij een
schenking van 1 1/4 millioen zal doen aan
Nederland, om „dit land te helpen bij het
oprichten van een internationaal instituut
voor landaanwinning en landverbetering."
BELIZE (Reuter). John Smith, een
vroegere leider van de Verenigde Volks
partij in Brits Honduras, heeft verklaard
dat hij bereid is tegenover de Britse com
missie van onderzoek alles te vertellen wat
hij weet over de betrekkingen van de par
tij met de communistische regering van
Guatemala. Smith, die nu tegenstander van
zijn oude partij is, zei: „ik kan met zeker
heid zeggen, dat de Verenigde Volkspartij
geld uit Guatemala heeft ontvangen".
De huidige leider van de partij, Leigh
Richardson, schrijft in het partijblad, dat
de partij beslist niets te vrezen heeft bij
een onderzoek.
MOSKOU (United Press en Reuter).
De Russische minister van Buitenlandse
Zaken, Molotov, heeft de Sovjet-volkeren
gisteravond verteld dat voor hen de koude
oorlog nog altijd een feit is.
„Reactionnaire krachten volgen een po
litiek van voorbereiding tot een nieuwe
oorlog", zo betoogde hij op een verkiezings
bijeenkomst. „Om deze reden", zeide hij,
„kunnen partij en regering, trachtend de
spanning in internationale betrekkingen te
verminderen, niet nalaten zorg te dragen
voor een algemene toeneming van de macht
van de Sovjet-staat".
Molotov zei verder dat de internationale
spanning in het afgelopen jaar enigszins
verminderd is. Hij laakte de „zinloze" dis
criminatie op het gebied van de handel
jegens de Sovjet-Unie, China en Oost-
Europa.
Molotov dankte de Russische atoomge
leerden voor hun bijdrage tot het Russische
prestige in het buitenland.
De Berlijnse conferentie noemde hij een
belangrijke stap voorwaarts, aangezien het
nodig was bevonden de conferentie van
Genève te beleggen.
Op de avond van zijn zeventigste ver
jaardag is de toneelspeler Jan Lemaire
gisteren in zijn woonplaats Hilversum har
telijk gehuldigd tijdens een voorstelling,
die in theater Gooiland werd gegeven.
Nadat enige radio-artisten als collega's
van Lemaire, die tevens zijn gouden to-
neeijubileurn vierde, waren opgetreden,
betrad burgemeester J. J. G. Boot het to
neel om als „le maire" Lemaire toe te
spreken. Spreker kenschetste de jubile
rende toneelspeler als een rasartist van
eeuwig jeugdige allure. Namens het ge
meentebestuur bood hij de jarige een kist
sigaren aan. Er waren talrijke geschenken
en bloemstukken.
Het Nederlands Verbond van Vakver
enigingen zal op 10 April te Utrecht een
congres houden ter bespreking van het
advies van de Sociaal Economische Raad
inzake de wettelijke ouderdomsverzekering.
Van deze oude uitdrukking heeft de
helft zijn betekenis geheel en al verlo
ren. Kiezen of delen immers betekent
thans niets anders dan: een keus doen j
uit twee (meestal onaangename) dingen,
een beslissing moeten nemen met alle
gevolgen van dien. Van delen is dus
helemaal geen sprake meer. Maar oud
tijds was dit wel het geval. Wanneer
een boedel moest worden verdeeld, eiste
het burgerlijke recht dat van de twee
rechthebbenden de een de boedel in
twee zoveel mogelijk gelijke delen ver
deelde en dat de ander dan de eerste
keus had. De eerste deelde dus, de
tweede koos. In het Middelnederlands
zei men juister dan wij: delen ende kie-
sen. J
ADVERTENTIE
brylcreem
j:__.1_"TT...
BRYI.CREEM
County Perfumery Co. Ltd., Stanmore, England - Imp. Jacq. Mot Jr., Amsterdam
Er zijn nog altijd maar weinig films. die zo'n opgang hebben gemaakt als ..The third
man" En er zijn ook maar weinig filnts, wier regisseur meteen die goede bekende'
werd'van het publiek als Carol Reed, de maker van „The third man" Reed woonde
de première van zijn film te Amsterdam bij. Hij sprak na afloop het publiek toe. Hij
deed het met sobere woorden: kennelijk voelde hij zich meer thuis in de studio dan
op het toneel van een bioscooptheater. Zijn naam was echter met ..The third man"
gemaakt. Heel Nederland floot of neuriede de melodie, welke citerspeler Anton Karas
erbij gecomponeerd had. Heel de wereld zong of neuriede haar. Een paar jaar tater
kwam Reed opnieuw in de belangstelling met zijn film ..Een banneling van de eilan
den". En thans is er een nieuwe creatie aan de reeks van „Carol Reed-films" toege
voegd en wel „The man between", een film, die de gevaarlijke politiekeintriges
tussen Oost- en West-Bcrlijn lot onderwerp heeft.
Toch was voor „The third man" ver
scheen al gebleken hoeveel Reed wel in
zijn mars had. Misschien herinnert u zich
zijn „Odd man out" met James Mason als
vertwijfeld gangster, misschien ook „The
fallen idol-", waarin een kleine jongen de
verering, die hij voor zijn butler koestert,
zo wreed tot een eind ziet komen. De
Engelse filmproductie kreeg met deze
meesterwerken meteen een reputatie. Hier
was nu een man bezig, dlie wist wait hij
wilde. Een man, die de taal sprak van
het beeld. Die ons begoochelde en be
klemde met die taal van het beeld en liet
zien wat nu eigenlijk filmkunst wel is:
spelen met het spel van de sterren. Hun
gedragingen, hun handelingen, hun geba
ren, hun mimiek opvangen met het oog
van de camera uit de gezichtshoek, waar
door ze het sterkst tot onze verbeelding
spreken, ons gemoed beroeren, ons doen
meeleven, ons bekommerd doen zijn om
het lot van de mens met wie ze ons in
contact brengen. Dat en niets andera ver
stond Carol Reed onder film. Het is de
enig juiste interpretatie, uitgevoerd met
alle middelen, die een fil
mer ten dienste staan, met
découpages, met beeldmon
tages, met geluid en afwe
zigheid van geluid, met
long shots, met close-ups,
noem maar op: de hele keuken van de
filmerij.
Wie zich de moeite neemt bewust naar
Reeds films te kijken zal ontdokken hoe
kunstig hij van al diie middelen gebruik
maakt. Hij zal bijvoorbeeld in zijn nieuw
ste fikn eens moeten letten op het telkens
verspringen van het beeld in de dialoog.
Hij zal dan vooral moeten letten op het
ogenblik, waarop zo'n beeld verspringt,
de ene keer om u de spreker te laten zien
in het gewicht dat hij zelf aan zijn avoor
den hecht, de andere keer om u de uitwer
king te laten gadeslaan A\relke de woorden
op de toegesprokene hebben. En dan be
merkt ge hoe knap en met gevoel dat is
gedaan. Zo namelijk, dat ge telkens in uw
interesses bevredigd wordt of in spanning
gehouden, nooit om der wille van de le
vendigheid en de afwisseling in het beeld
alleen. Ge zult, dat doende, natuurlijk
niet de dingen zo gemakkelijk over u laten
komen ais de meeste bioscoopbezoekers.
Ge zult er een flinke mate van inspanning
voor over moeten hebben. Maar eenmaal
zo de film bekijkend zult ge het u tot een
tweede natuur maken. Ge krijgt er dan
pas met reden kijk op. En uw genot is
hoger, uw voldoening groter.
IVIaar het is niet alleen de dialoog, die u
in „The man between" opvalt. Het is ook
de prachtige wijze waarop Reed de span
ning beheerst. Hij bezorgt u er hartklop
pingen mee. Neem nu eens de scène, waar
in een Enigels meisje en haar helper
wachten op de auto, die hen uit de Oost-
zóne van Berlijn naar het veilige Westen
moet brengen. De
auto zal komen,
als de opera uit
gaat. Ze lopen bui
ten, gadegeslagen
door een aantal
lieden, die er alles
op zullen zetten de
vlucht te verhin
deren, maar haar
\'oor de schijn toe
staan, omdat ze
hopen de mannen
te kunnen arreste
ren, die zich er
voor inzetten. Ter
wijl het meisje en
de helper nerveus
heen en weer lo
pen zingt de opera-
diva haar grote
aria. Van buiten de
opera verplaatst
zich 't beeld steeds
naar binnen. De
al hevige spanning
wordt ondragelijk. En als ge dan denkt
dat het lukt komen er zoveel moeilijk
heden, dat ge nog een half uur lang op
uw nagels zit te bijten, omdat ge van de
ene dreigende situatie in de andere valt.
Zeker: de verdienste van het scheppen
van die spanning komt ook het scenario
toe, dat dit dramatische gegeven toch
maar verzon. Maar een stuk papier met
tekst is nog geen film. De beelden moeten
het dioen. En de beelden dóén het, voort
durend geladen, voortdurend met fijne
aanwijzingen een indruk gevend van de
mogelijkheden die er voor held en heldin
tot ontsnapping overblijven. Van meet af
aan al wordt een gevoel van onheil en ge
heimzinnigheid' opgewekt. Het sterkst
komt het tot uiting in de verschijning van
het jongetje dat als een loodsmannetje
steedis de held van het verhaal vergezelt
en eigenlijk zijn ondergang bewerkstel
ligt. De manier waarop Reed van die kan
sen die het gegeven hem biedt gebruik
maakt is ronduit meesterlijk. Men kan
tegen de film aanvoeren, dat zij in feite
niet zo'n belangrijke intrige heeft. Men
kan zeggen, dat de figuren niet helemaal
uit komen en veel schetsma tiger bl i j ven
en irreëel dan overeenkomt met de stan
ding van Reeds filmkunst. Best. Daarmee
is de film, die hij aflevert niet veroor
deeld, wamt die film dankt de allure die
zij nu heeft aan zijn meesterlijke zetting.
En aan het voortreffelijke snel dat James
Mason, Hildegard Knef en Claire Bloom in
de hoofdrollen ontwikkelen. „The man
between", zo zou men kunnen zeggen,
staat tussen „Odd man out" en „The third
man" in met vele opmerkelijke kwalitei
ten van beide. P. W. FRANSE
Claire BloomJames Mason en Hildegard Knef in
The man between".
TONEEL EN DANS
Zaterdag 13 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
Het Rotterdams Toneel geeft onder regie
van Frits van Dijk de eerste voorstelling
in Haarlem van „Het Geiteneiland" van
de verleden jaar gestorven Italiaanse
schrijver Ugo Betti, in de vertaling van
C. J. Kelk.
Zondag 14 Maart, Stadsschouwburg, 20 uur:
„Het Geiteneiland" van Ugo Betti door het
Rotterdams Toneel onder regie van Frits
van Dijk. In de voornaamste rollen: Char
lotte Kohier. Ko van Dijk, Fientje Berg-
hegge en Elisabeth Versluys.
Maandag 15 Maart, StadsschouAvburg, 20 uur:
Onder regie van Richard Flink speelt de
Rotterdamse Comedie „Sebastiaan" van
Henri Troyat, met in de belangrijkste
rollen: Mariëtte Flink, Jetty van Dijk—
Riecker, Joekie Broedelel. Jan van dei-
Linden en Frans van der Lingen.
Woensdag 17 Maart, Frans Halsmuseum, 20
uur: Maud Cossaar draagt een programma
van proza en poëzie uit Indonesië voor,
onder meer het heldenverhaal „Kidoeng
Soenda". (Georganiseerd door de Volks
universiteit in samenwerking met de
Sticusa).
Woensdag 17 Maart, Vleeshal, 20 uur: „De
kunst der stilte" door Lizzy May (panto
mime) met medewerking van de fluitist
Frans Vester en de guitarist Dick Visser
in Haarlems Cultureel Centrum.
Woensdag 17 Maart, Stadsschouwburg, 20
uur: „Anastasia" \'an Marcelle Maurette,
vertaald en geregisseerd door Jan Teulings,
door de toneelgroep Theater, met in de
hoofdrollen: Rika Hopper. Caro van Eyck,
Johan Schmitz, John Soer, Robert Sobels
en Lo van Hensbergen.
Donderdag 18 Maart, Zomcrlust, Zandvoort,
20 uur: Voor de culturele kring 't Helm
draagt Albert Vogel Jr. de novelle „De
Vlinder" van Anton P. Tsjechof voor.
MUZIEK
Vrijdag 12 Maart, Concertgcbomv, 16.15 en
19.30 uur: Vierde en laatste jeugdconcert
door het Noordhollands Philharmonisch
Orkest onder leiding van Marinus Adam.
Programma ouA'erture „Het onbewoonde
eiland" van Haydn. Pianoconcert van Grieg
en „Een nacht op de kale berg" van Mous-
sorgsky. Soliste is Tineke de Smidt.
Zondag 14 Maart, Huize Ilesmerg, 20 uur:
Huisconcert door de celliste Anna Laffra,
aan de vleugel door Ans Bouter begeleid.
Zij spelen Averken van Frescobaldi. Han
del. Beethoven en Schubert (Lanckhorst-
laan 99. Heemstede).
Maandag 15 Maart, Grote Markt, 15.30 uur:
De stadsbeiaardier Arie Peters bespeelt
het carillon van de oude St. Ba\'o. Even
eens op Vrijdag van 11.3012.30.
Maandag 15 Maart, H.J.M.V.-gebouw, 20 uur:
Jubileumconcert door het A-rouwenkoor
„Zigea" onder leiding van Rie Schouten,
begeleid door meA'rouw W. P. Stenger
van der Velden. Medewerking verlenen
de pianiste Emmy van Eden en de fluitiste
Gerda Brands.
Dinsdag 16 Maart. ConcertgebouAV, 20 uur:
Concert door „De Stem des Volks" onder
leiding van Dick Dekker. Medewerking
verlenen het Noordhollands Philharmo
nisch Orkest, de organist Gosse Kroese
en de vocale solisten Willy de Soet. Anny
van Es. Fred Bongers en Hans Wilbrink.
Vrijdag 19 Maart. Concertgebouw, 20 uur:
Achtste V-concert door het Noordhollands
Philharmonisch Orkest onder leiding van
Toon Verhey met Gerard Hengeveld.
piano, als solist. Uitgevoerd worden de
ouverture Leonore III, het Derde Piano
concert en de Eroica van Beethoven.
DIVERSEN
Vrijdag 12 Maart. Stadsschouwburg, 20 uur:
„Rinse forsint him" door D. H. Zijlstra,
naar een familiestuk van M. Reimann en
O. Schwartz door het Frysk Selskip „Gys-
bert Japicx".
Vrijdag 12 Maart. Brinkmann, 20 uur: Dr. R.
van Luttervelt, conservator van het
Rijksmuseum, houdt een lezing met licht
beelden over „Vaderlandse geschiedenis
in beeld" voor de afdeling Haarlem van
het Algemeen Nederlands Verbond.
Zaterdag 13 Maart, Dreefzicht, 20 uur: Feest-
avond van de Bond van Gepasporteerd
Marinepersoneel met medewerking van de
cabaretgroep De Spaarnespatters. de H.H.V.
en het dansorkest De Narren, alles onder
leiding van Han Prinsen.
Zaterdag 13 Maart, Teylers Museum. 14.45
uur: Tweede in een serie van drie lezingen
over „Bewegingen A'an mens en dier" door
prof. dr. A. D. Fokker, curator van Teylers
Fysisch Kabinet.
Zaterdag 13 Maart, Concertgebouw, 20 uur:
Voor Les Conférences Francaises spreekt
de heer Jacques Chastenet over het onder
werp „De intellectuele revolutie in Frank
rijk in het begin van de twintigste eeuw".
Zaterdag 13 Maart. Lido Theater, 23.30 uur:
Nachtvoorstelling van de film „Macadam"
met Simone Signoret en Frangoise Rosay.
Zondag 14 Maart 11 uur: voor de achtste
keer vertoning van „La Traviata" naar de
gelijknamige opera van Verdi.
Zondag 14 Maart, Rembrandt, 11 uur: Dr. A.
F. J. Portielje spreekt bij films van de
heer H. C. Verkruysen over het leven van
de ooievaar, zwijnen, nijlpaarden, neus
hoorns, leeuwen en tijgers.
Maandag 15 Maart, Boekenrode, 20 uur: De
Engelse schrijver Richard Pape, afgevaar
digde van de club van geredde oorlogs
vliegers, spreekt over zijn zojuist in het
Nederlands verschenen boek „Met hand en
tand" (Boldness be my friend).
Woensdag 17 Maart, De Leeuwerik, 20 uur:
Voor de Archeologische Averkgemeenschap
voor Westelijk Nederland spreekt de heer
F. E. Farweck over „Atlantis" (met licht
beelden).
Woensdag 17 Maart, gebouw Theosofia, 20
uur: In de serie lezingen onder auspiciën
A'an de afdeling Haarlem van re Nationale
VrouAvenraad over „Van gemeente tot
Verenigde Naties" spreekt meA'rouAV dr.
A. J. P. Wibautvan Gastel over „De
vrouw in Federaal Europa" (Nassau
plein).
Woensdag 17 Maart, Militair Tehuis, 20 uur:
Onder auspiciën van dc culturele commis
sie van het Protestants Intex-kerkelijk
Thuisfront vertoont dr. J. M. LodeAvijks
de film „MerkAvaardige mensen en dieren
in Australië".
Donderdag 18 Maart, Jeugdhuis, Schoter-
weg, 20 uur: Filmavond van de Vacantie-
commissie. met vertoning van films, die op
de wandelsport betrekking hebben. Cau
serie door de heer Haitsma uit Amster
dam, propagandist van dc K.N.W.B.
Donderdag 18 Maart, De LeeuAverik, 20 uur:
Voor de afdeling Haarlem van de Neder
landse Genealogische Vereniging spreekt
De fluitist Frans Ves? er, die medewerking
verleent aan het voor Woensdag 17 Maart
in de Vleeshal vastgestelde programma
„De kunst der 'stilte" met Lizzy May
(pantomime) en Dick Visser (guitaar).
de heer W. D. H. Rosier (hoofdredacteur
van „Gens Nostra") over „Vijftig jaar
genealogische herinneringen".
Vrijdag 19 Maart, Doopsgezinde kerk, 20
uur: Derde filmvoorstelling voor de Re
monstrantse en Doopsgezinde gemeenten.
Vertoond wordt „Een man in een wit pak".
VOLKSUNIVERSITEIT
Alle bijeenkomsten van de afdeling Haarlem
worden gehouden in het Frans Halsmu
seum (ingang Klein Heiligland) en be
ginnen om 20 uur.
Vrijdag 12 Maart: Lezing met lichtbeelden
en demonstratie door mej. M. M. E. Fischer
over „Bloemschikken met eigen middelen".
Maandag 15 Maart: Eerste van drie voor
drachten met lichtbeelden door de heer A.
V. Hartogh over: „Kleur in huis en bij de
kleding". Het zien en bele\'en van kleuren,
kleurenharmonie.
Donderdag 18 Maart, 14 uur: „De kunst
schatten van het Frans Halsmuseum".
Rondgang met de heer H. P. Baard langs
de kunstschatten van het museum, ten
einde dieper door te dringen tot de schoon
heid daarvan en de ontwikkeling van het
visueel vermogen te stimuleren. (Derde
van vier middagen).
Woensdag 17 Maart, Koningin Emmaschool,
ingang Raafstraat, 18 jaar, 20 uur: Voor
de afdeling Haarlem-Noord van de Volks
universiteit spreekt de heer C. E. Linden-
bergh over „Kinderziekten".
TENTOONSTELLINGEN
Teyelrs Museum: Etsen, gravuren en teke
ningen A'an Jacques Callot (15921635).
Tot 31 Maart. Het museum is in de winter
maanden dagelijks geopend van 11-15 uur,
behalve op Maandag, benevens op de
eerste Zondag van elke maand van 1317
uur.
Frans Halsmuseum: Groepsportretten van
Frans Hals in nieuwe formatie en perma
nente expositie van nieuwe aanwinsten.
Dagelijks geopend A'an 1015 uur, des
Zondags van 1315 uur.
Schotersingel 117 a: Palestina-diorama's
(Bijbelse voorstellingen). Dagelijks ge
opend A'an 1417 uur.
Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon
huis A'an schilder-schrijver Jacobus van
Looy is te bezichtigen op Donderdagen
van 1012 en van 1417 uur, op Zon
dagen alleen van 1417 uur.
Kunsthandel Bier: Derde expositie van Azia
tische kunst, onder meer antieke graf
figuren. Op Averkdagen geopend (Groot
Heiligland).
Kunsthandel Leffelaar: Expositie van
Franse impressies A'an de Haarlemse schil
ders Poppe Damave, Frans Funke. Willem
Steyn en Frans Verpoorten. Geopend op
Averkdagen, uitgezonderd Maandagmorgen.
ADVERTENTIE
Als u geregeld laxeermiddelen slikt, is er nu
een manier om er van af te komen. 83 van de
100 personen lukte hetu kunt het ook. En
wel zo
Drink In de loop van elke dag enkele gla
zen water en bepaal een vast uur voor uw
stoelgang. Neem de eerste week elke avond
twee Carter's Leverpilletjes. Tweede week -
elke avond één. Derde week - om de andere
avond één. Daarna niets meer, want Carter s
Leverpilletjes stellen uw ingewanden in
staat weer op eigen kracht te werken, zonder
laxeermiddelen.
Wanneer zorgen, vermoeidheid of te veel
eten het tempo van uw ingewanden tijdelijk
vertragen, neem dan tijdelijk Carter s Lever-
pilletjes om u weer op gang te helpen. Zo
raakt u uw verstopping kwijt en vervalt u
niet in de laxeermiddelen-gewoonte. Vraag
Carter's Leverpilletjes.
AMSTERDAM. De Duinwater Maat
schappij heeft thans de voorwaarden be
kend gemaakt waarop zij zich voorstelt
het bij het Leiduin gewonnen water, dat
door eene buisleiding naar Amsterdam
wordt vervoerd, aan de ingezetenen van
de hoofdstad te leveren, althans in die
buurten, Avaarin de buis reeds is gelegd.
De prijs is vastgesteld naar gelang van
het aantal kamers in elke woning en wel
7.per jaar voor ééne kamer, 11.—
voor twee, 15.— voor drie, 18— voor
vier, 21.A'oor vijf, 24.voor zes en
voorts voor elke kamer meer 2.50; ver
der voor een bad toestel 10.voör een
paard 5.voor een tAveewielig rij
tuig 3.en voor een vierwielig rijtuig
5.