Agenda voor Haarlem Haarlemse A.J.C. vierde feest in vernieuwd Baken Rotterdams Toneel vertoonde melodrama van Ugo Betti Hoogtijdag van bergbedwinger Ds. A. M. Boeijinga met Mei met emeritaat Aan vraagfo rmulier A. H. Gerhardschool in feeststemming Het Geiteneiland Cello-recital van Annie Laffra MAANDAG 15 MAART 1954 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 8 Ter gelegenheid van zevende lustrum Niet in opgemaakt bed In de puntjes Geen schepen door sluis in Spaarndam Haarlemmerolie brandde Burgerlijke Stand van Haarlem Fietsongeval op Rijksstraatweg Kort nieuws Botsing tussen bromfiets 2ii auto in Haarlemmermeer E. van Lierop onderschelden Bif een maaltijd buitenshuis hoort WIJN Piano-avond K.N.T.V. Henk van Eeuw ijk gaf een huisconcert Stenen gebouw voor speel tuinvereniging „Flora" Dammen om Heemsteeds kampioenschap De Haarlemse A.J.C. kan nog steeds tot de actieve jeugdbewegingen worden gerekend. Dat viel Zaterdagmiddag in de eigen woning van de Arbeiders Jeugdcentrale, „Het Baken" aan de Bakenessergracht, waar het 35-jarig bestaan van de afdeling werd ge vierd, best te constateren. Dat er nog steeds een frisse wind door de gelederen van de A.J.C. waait, merkte men vooral toen de jeugd zelf aan het woord was, het bestuur van de jarige afdeling dat achter een met veelkleurige voorjaarsbloemen omringde tafel recipieerde. Zoals voorzitter Leo Bus het uitdrukte: „Wij willen hard werken". Nu, er is de afgelopen maanden heel wat werk verzet voor de gasten het opgeknapte huis konden betreden. Haarlem had dus een pluim verdiend en die kwam dan ook zelfs meer dan een in de vorm van talrijke enveloppen met inhoud, boekenbonnen en plaatsen voor kaderkampen. De voorzitter van het jubileumcomité, de heer J. B 1 a u w; heette de gasten har telijk welkom. Het streven van de vereni ging is de jeugd van de straat te houden. Het opknappen van „Het Baken" is daar toe ook een stap, want het jeugdhuis staat elke avond van de week open voor jonge mensen die gezelligheid en ontspanning zoeken. Wethouder W. F. Happ die het Haarlemse gemeentebestuur vertegen woordigde, vond het een voorrecht bij dit tweeledig feest aanwezig te zijn. Dat een oude afdeling geen fut meer zou bezitten, zoals wel eens wordt gezegd, sprak hij tegen, want men hoefde maar naar de jonge enthousiaste gezichten achter de groene tafel te kijken. Hij wees er echter op dat innerlijke jeugd primair is voor het behoud van een gezond verenigingsorga nisme. De A.J.C.-leden krijgen een vor ming die grote betekenis kan hebben voor hun verdere leven. Wat de A.J.C.'er leert is verantwoordelijkheid maar ook levens zin en levensblijheid, die ons van nature ernstige volk zo nodig heeft. De wethou der memoreerde de moeilijke tijd die ook de A.J.C. na de oorlog heeft doorgemaakt. Haar activiteit heeft echter stand gehou den. Zij moet nu voortgaan op de tradities van vroeger maar dient de nieuwe vormen, die een veranderende maatschappij met zich brengt, niet uit het oog te verliezen. Met de wens dat de Haarlemse afdeling de organisatie als vroeger door vriendschap tot bloei moge brengen, verklaarde de wet houder de zaal voor heropend. De heer M. van Haaien, landelijk voorzitter van de A.J.C. noemde de ver antwoordelijkheid van de jeugd ook waar het medezeggenschap in de bedrijven be treft. Hiervoor is veel persoonlijkheid nodig, zodat de jeugdbeweging ook op dit terrein een vormende taak heeft. „Een prettige receptie in de familiekring van de Haarlemse A.J.C.", vond de heer A. VI a s, directeur van het bijkantoor van de N.V. Centrale Arbeidersverzekerings Bank te Amsterdam. Hij overhandigde de penningmeesteresse, de „huisvrouw van het jonge gezin", het bedrag dat nodig was voor de aanschaffing van een gas kachel waarvoor de leiding reeds is gelegd. Namens de Haarlemse Bestuurdersbond en de Vrouwenbond van het N.V.V. sprak de heer G. K. Janssen, die van de sterke geestelijke band tussen jeugdver eniging en vakbeweging gewaagde. De heer L. van Asperen, voorzitter van het Instituut voor Arbeidersontwikkeling, herinnerde aan de eerste opening van het gebouw, toen er ook warme woorden van vriendschap werden gesproken. Hij vond dat het huidige ledental, hoewel niet laag, toch nog stukken omhoog kan en was er van overtuigd dat decentralisatie op de lange termijn nodig zou zijn. Dat de jeugd tegenwoordig in een „op gemaakt bed" stapt, zoals velen beweren, werd door de heer A. Z w a r t, voorzitter van de Moderne Jeugdraad, bestreden. Zij heeft integendeel een harde dobber door het pessimisme van de oudere generatie. De Moderne Jeugdraad is een levend deel en een steun van de jeugdgemeenschap. Bij deze gelegenheid wil zij ook een be scheiden deel van de financiële perikelen voor haar rekening nemen, want het club gebouw kan nog wel wat inventaris ge bruiken. „Uit de A.J.C.", zo meende de heer J. Leybrand van het Harmonie-orkest ..Haarlem", „moeten de nieuwe leden van de Harmonie komen". De heer N. Ver doorn, die voor de Federatie van de Partij Het smalle huis aan de Bakenessergracht waar de A.J.C. woontheeft- een grote verandering ondergaan. Maanden lang hebben de leden er geschaafd, getim merd en geschilderd, maar het resultaat loont, dan ook de moeite. Lichte verf bedekt de wanden en kleurige bloemen staan op de tafeltjes in de recreatie zaal tjes. De eigenaars van de vele nijvere handen die. maar liefst zeventig stoelen en zeven tafels hebben vervaardigd, al les onder leiding van Cor Vlug, en oqii een aantal lampen voor hun rekening namen, kunnen tevreden zijn. Beneden bevinden zich een grote zaal. met keu ken. en een kleiner vertrek dat de bi bliotheek in opbouw herbergt. Boven zijn een tweetal werkzalen en een paar kasten voor gereedschappen. De gemeente Haarlem, die in Juni 1953 de restauratie met 3500 gulden subsi dieerde, heeft ook gas- en water aan gelegd. Ds. A, M. Boeijinga, predikant van de Gereformeerde kerk van Haarlem-Zuid, heeft een benoeming van de kerk van Alk maar gekregen, om in Heilo als hulppredi ker te gaan werken. Hij zal dan omstreeks Mei met emeritaat gaan. Vanavond is er een spoedvergaderiue van de kerkeraad, om hem eervol emeritaat te verlenen. Ds. Boeijinga, die 67 jaar is, studeerde aan de vrije universiteit te Amsterdam en deed 19 September 1887 zijn intrede te Koog-Zaandijk; op 30 November 1919 te Sassenheim en sinds 27 September 1928 staat hij in Haarlem. Ds. Boeijinga is redac teur van het kerkblad der classis Haarlem en is deputaat ingevolge artikel elf der kerken orde (classis). Wethouder i' F. Happé spreekt het bestuur van de jubilerende A.J.C. toe. van de Arbeid gelukwensen overbracht, brak een lans voor de tegenwoordige jeugd. Zij is beslist niet laks en lauw en doet juist veel, ook buiten school- of werktijd. De afgevaardigde van de raadsfractie van de P.v.d.A., de heer W. M e n s i n k, noemde het jeugdbewegingswerk een sluitstuk van de opvoeding. Het accent van de A.J.C. lag vroeger op het onttrekken van jongeren uit de verderfelijke invloed van de armste dorpen en stadsbuurten. Tegenwoordig zijn de omstandigheden over het algemeen veel beter, maar het probleem van de „asfalt- jeugd" blijft. Groot gewicht hechtte hij aan de indrukken die de A.J.C.-tijd op het leven van vele „gewone" mensen heeft gemaakt. De afgevaardigde der ouders, de heer H. J. L o p p e r s u m, bood vervolgens een financieel geschenk aan, dat hij gaarne voor de vorming in kadercursussen be stemd zag. De heer Dik Borger, vertegenwoor diger van het gewest Noordholland, bracht de goede samenwerking met de leden van de Spaarnestad in herinnering en tot slot boden „Rode Wachten" en „Trekvogels" hun gelukwens aan. In zijn dankwoord verzekerde voorzitter L e o B u s de aanwezigen zowel de waar dering als de vermaningen ter harte te zullen nemen. De asfaltjeugd moet ver dwijnen, zei hij, en hij sprak de hoop uit dat de kadercursussen steeds belangrijker zullen worden. Met het zingen van „Morgenrood" werd de bijeenkomst besloten. Op 20 Maart zal in het gebouw St. Bavo ter gelegenheid van het 35-jarig bestaan der A.J.C. een feestavond worden gegeven. De grote sluis in Spaarndam zal wegens herstelwerkzaamheden op Dinsdag 16 Maart, van 's morgens acht uur af voor het scheep vaartverkeer afgesloten zijn. De afsluiting zal van zeer tijdelijke aard zijn. Toen vanmorgen een 79-jarige meester knecht van de N.V. Klasolem aan de Schalk- wijkerweg een pot Haarlemmerolie op een gaspitje aan het verwarmen was. raakte het overkokende vocht in brand. Een hevige rookontwikkeling en wat geblakerde muren waren het gevolg. Voordat de brandweer arriveerde kon erger worden voorkomen met behulp van een blusapparaat. HAARLEM, 13 MAART 1954 GEHUWD: 13 Mrt, M. C. Minnema en A. B. Duijker: J. Verhek en H. Vrugt; K. Bos nia en 1. C. de Wilde. BEVALT,EN van een zoon: 12 Mrt, R. K. C. FrisSchouten: A. M. J. Vollbehr Schutter: M. M. BarendseBreemans; G. M. van WulftenVrenegoor: 13 Mrt, A. H. HulskesGeeven; G. A. Portegiesvan Toorn. BEVALLEN van een dochter: 11 Mrt, H. C. Sandfort— Dijkers: 12 Mrt. T. Flooren—de Vos: Ch. ChangWong; A. de Waal Malefijt Biinagte. OVERLEDEN: 11 Mrt. G. J. Verwer, 64 j., Kamperstraat; 12 Mrt, C. J. Bakker, 76 j., Kamperlaan. Ondgrgètekende: Naam: Straat: Plaats: wenst zich met ingang van te abonneren op Haarlems Dagblad OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT a 6.J0 per kwartaal// 0.50 per week Handtekening: Doorhalen wat niet verlangd wordt. Zij. die zich met ingang van l April 1954 per kwartaal abonneren, ontvangen de nummers tot en met 31 Maart 1954 gratis. Dit aeidt alleen voor nieuwe kwartaalabonné's. dus niet voor omzetting van week- in kwartaalabonnementen Hedenmorgen omstreeks kwart voor acht heeft zich op de Rijksstraatweg in Haarlem een verkeersongeval voorgedaan tussen twee fietsers. De dertigjarige Chr. H. I. uit Haarlem werd, rijdend op de Rijksstraatweg in Zuidelijke richting, ingehaald door een andere fietser. Bij het inhalen raakten de sturen van beide fietsen elkaar, waardoor I. over de kop sloeg. Hij kreeg een hoofdwond en verschillende ontvellingen aan het ge zicht. De andere wielrijder, die is doorgere den, alsmede getuigen van het voorval wordt verzocht, zich met de politie, afdelingsbureau Noord aan de Rijksstraatweg, in verbinding te stellen. In het begin van de maand April zullen drie leden van het personeel van het Pro vinciaal Electriciteitsbedrijf van Noordhol land hun vijfentwintig jarig ambtsjubileum vieren. Op Donderdag 1 April zijn een kwart eeuw in dienst van het PEN de heren M. Pluymers, technisch opzichter A. en H. F. Vereschildt, technisch opzichter A. De heer M. S. Eterman, meteropnemer-geldophaler le klas hoopt zijn zilveren jubileum een week later, op Donderdage 8 April, te vieren. Zaterdagavond heeft in het Gemeentelijk Concertgebouw de A. H. Gerhardschool van de heer J. Koerts met een uitgebreid programma haar jaarlijkse schoolfeest ge vierd, dat door de vlotte afwerking van de in aard zeer uiteenlopende nummers een verzorgde indruk heeft gemaakt. Wij zagen onder meer een nummer wim- pelzwaaien en knotsoefeningen van meis jes: een aantal jongens gaf een demonstratie kastspringen. Alle gymnastische oefenin gen werdén in een vlot tempo uitgevoerd. Wat hel muzikale gedeelte van het pro gramma betreft, viel er onder meer een pianosolo van Piet Leendertz en een ac cordeonsolo van Jan Cornet te beluisteren. De jeugdige muzikanten hadden veel suc ces bij schoolgenolen en ouders, die de zaal tot en met de laatste plaats vulden. De leden van de schoolband, gestoken in jacquet en pyjama, brachten de zaal onbe daarlijk aan het lachen. De Tirolerkaoel „Alpenjager", alias boe- renkapel „De Hooischelf" na de pauze, had een (eigenlijk iets te) groot aandeel in het programma, hetgeen wellicht te wijten is aan het feit, dat de kapel die avond voor de honderdste maal optrad. Thea Gosewehr en Tinie van Leersum zongen enige vro lijke liedjes, daarbij op voortreffelijke wijze begeleid door leraar Pape, die ook voor de muzikale achtergrond zorgde bij een zeer stijlvol nummer: een tango, met iraaie figuren door vier paren gedanst. In het cabaretnummer „De dolle school reis" kwamen verschillende bekende schoolwijsjes naar voren. De spin Sebastiaan van Annie M. G. Schmidt ontbrak niet op het programma: zij werd tot leven gebracht door Tonny van Meeteren. Een der hoogtepunten van de avond was wel de opvoering van het toneelstuk ..De Dood speelt mee". De aardige costuums en de lugubere verlichting gaven blijk van een zorgvuldige voorbereiding. Van de spelers noemen wij Jan Vander, die de rol van de radeloze spullebaas uitstekend uit beeldde. Aan het eind van dit programma, dat op voortreffelijke wijze tot een geheel werd gemaakt door de conference van Nico Bak ker, dankte de heer L. v. d. Haspel namens de oudercommissie alle medewerkenden aan dit geslaagde feest, dat besloten werd met een druk bezocht bal. Zaterdagmiddag omstreeks half vijf heeft zich op het kruispunt van de Sloterweg en de Schipholweg in de Haarlemmermeer een vrij ernstig verkeersongeluk voorgedaan. De 33-jarige kraandrijver J. H. K. uit Amster dam verleende namelijk geen voorrang aan de 51-jarige chauffeur S. K. uit Bussum, die met zijn personenwagen uit de richting van Haarlem kwam. De kraandrijver, die uit de richting Amsterdam kwam, botste tegen de auto op en moest met een beenbreuk naar het Wilhelminagasthuis in Amsterdam ver voerd worden. De bromfiets werd ernstig, de auto licht beschadigd. In de pastorie van de parochie Onze Lieve Vrouwe Hemelvaart aan het Valkenburger plein werd Zondagochtend het gouden ere kruis ,;Pro Ecclesia et Pontifice" uitgereikt aan de heer E. van Lierop, op grond van zijn vele verdiensten als lid van het parochiële armbestuur. De korte plechtigheid, welke onder meer werd bijgewoond door het R.K. kerk- en armbestuur 'en enige familieleden van de onderscheidene, geschiedde door pas toor H. A. J. Drost, die daarbij van zijn grote bewondering gewaagde voor de manier, waarop de heer Van Lierop zijn moeilijke taak in het armbestuur steeds heeft verricht. Spreker verklaarde dat de onderscheidene zich in zijn enthousiasme door geen enkele teleurstelling liet ontmoedigen, zodat het ook aan hem te danken is, dat zovelen de Katholieke kerk trouw gebleven zijn. ADVERTENTIE 99 99 Het is bijzonder moeilijk zich op grond van de voorstellingen, die het Rotterdams Toneel onder regie van Frits van Dijk dit weekeinde in de Haarlemse Schouwburg van „Het Geiteneiland" van Ugo Betti heeft gegeven, een duidelijk beeld te vor men van de betekenis van deze verleden jaar op 61-jarige leeftijd gestorven Ita liaanse schrijver, die door sommigen ais een tweede Pirandello wordt beschouwd. Enige aanleiding tot deze vergelijking heb ik overigens niet kunnen ontdekken. Komt enerzijds de Rotterdammers de er toe het Nederlandse publiek met dit vermoedelijk niet geheel onbelangrijke werk in kennis te hebben gebracht, daar staat tegenover dat de vertoning het meer en meer ver vormt in de richting van 't grand-guigwol- theater, stellig in strijd met de bedoeling, hoe lastig die ook te realiseren mag zijn. De niet erg gelukkige bezetting van de drie vrouwelijke rollen is hier hoofdzake lijk de oorzaak van. „Het Geiteneiland" de oorspronke lijke titel luidt: Delitto all'Isola delle Capre is een merkwaardig stuk, waarvan het thema merkwaardig genoeg enige over eenkomst met dat van „Picnic" van de Amerikaanse schrijver William Inge ver toont. Ook hier gaat het namelijk om enige in een betrekkelijk isolement ver kerende vrouwen, wier gemoederen in on rust worden gebracht door de komst van een bijzonder mannelijke veroveraar. Het zijn de weduwe Agata, jaren geleden al verlaten door een bedriegelijke echtgenoot, haar studerende (doch tijdelijk de een zaamheid met haar delende) dochter Silvia en haar schoonzuster Pia, die het frivole leven in de grote stad heeft gekend. In haar afgelegen boerderij met symbolisch klepperende luiken komt op een kwade dag de vrijbuiter Angelo binnenvallen, die in krijgsgevangenschap bevriend is geraakt met de intussen gestorven man van Agata en uit de gesprekken met hem zich een als het ware tastbaar beeld van haar naakt heid heeft gevormd. Dit moeten dus wel onthullende gesprekken zijn geweest. Hoe dan ook, Angelo heeft weinig moeite haar te veroveren. Hij krijgt een weiinig inspan nende betrekking als geitenhoeder en ziet tijdens zijn verblijf kans de andere huis genoten met zijn mooie verhalen en viriele verschijning te verleiden. Veel genoegen beleeft hij daar tenslotte niet van, want als hij afdaalt in de put om een paar fles sen nog door Enrico gestookte jenever op te diepen, breekt de touwladder, waarop de in schaamte en verdriet verenigde vrouwen hem op aanstichten van Agata jammerlijk laten verdrinken. Kennelijk heeft Ugo Betti deze melo dramatische fabel willen gebruiken om in een mythische sfeer primitief en elemen tair, maar genadeloos het tot zijin kern teruggebrachte leven van ziel en zinnen bloot te leggen. Maar men moet over een dichterlijke verbeeldingskracht als die van soortgelijke thema's behandelende dichters ADVERTENTIE Hebt U al eens bij Uw zaken- lunch een karaf Franse wijn besteld? Vele restaurants kunnen U nu een goede witte wijn in karaf (l/4 Ltr) bij een visschotel of een rode wijn bij een vlees gerecht serveren. Wijn-drinken is niet duur. Vraag eens naar een karafje of bestel een glas. Uw lunch smaakt U beslist beter. Voor leden van de afdeling Haarlem van de Koninklijke Nederlandse Toonkun stenaarsvereniging concerteerde Zaterdag avond in het „Huis met de Sleutels" te Heemstede de pianist Henk van Eeuwijk, welke jonge musicus een programma met werken van Scarlatti, Mozart, Chopin, De bussy en Ravel vertolkte. Muziek dus, uit eenlopend van karakter en stijl en bij uit stek geschikt om een indruk te krijgen van zijn gerichtheid. Het ideaal van een vertolking is het evenwicht tussen de zui ver muzikale factoren en de gevoelsinhoud van een compositie. Bij veel werken, voor al bij composities die niet onderworpen zijn aan opvattingstradities, kan dit ideaal wel benaderd worden. Maar er is muziek, die gevaar loopt door dié traditie bespron gen te worden, zodra zij tot klinken ge bracht wordt. En hiertoe behoren de wer ken van Chopin. Inderdaad zijn zij romantisch. Zij zijn gegroeid onder de impuls van een sterke innerlijke bewogenheid. De muziek heeft echter haar eigen rechten, als draagster van die ontroering, toch niet prijsgegeven. In de vertolking, die Henk van EEeuwijk van twee werken van Chopin gaf, was er evenwel een te veel aan de gevoelsontla ding, vooral in de Ballade in g, die de so list na de Nocturne in bes speelde. Dit viel te meer op nu de voordracht van twee Sonates van Domenico Scarlatti en van de Sonate in D van W. A. Mozart, waarvoor juist een goed vertolkingsevenwicht ge vonden werd. Vrij van overspanningen bleven ook de uitvoeringen van Reflets dans l'eau, Soirée dans Granada en Min strels, waarbij men meermalen getroffen werd door een mooie klavierklank. Een hoogtepunt kwam echter nog met het sprankelend-klare „Jeux d'eau" van Ravel, virtuoos door Henk van Eeuwijk gespeeld. Met een beheerste en vooral in net menuet klankschone voordracht van Ravels Sonatine besloot de pianist zijn re cital, waarmede hij zich had doen kennen als een muzikaal instumentaiist met be langrijke technische ontwikkeling. P. ZWAANSWIJK De jeugdige Franse violoncelliste Annie Laffra, die deze winter bij het Noordhol lands Philharmonisch Orkest zo bekoorlijk de Rococo-variaties van Tsjaikovsky ten gehore bracht, gaf Zondagavond een recital in huize Hesmerg te Heemstede, waar wij haar verleden jaar reeds hoorden, hetgeen toen aanleiding gaf om speciale aandacht voor dit onmiskenbare talent te verzoeken. Annie Laffra concerteerde dit keer weer met de pianiste Ans Bouter, met wie zij ook in het buitenland optreedt. Het is van belang op deze samenwerking te wijzen, daar het genre kamermuziek, waarin de piano haar evenredig aandeel heeft, op het programma van Annie Laffra's recital een niet onbelangrijk aandeel heeft. Zo begon men met een Sonate in g van Handel, een vrijmoedig arrangement, waar in beide instrumenten om de voorrang streven en zulks met een effectrijk resul taat, al heeft het dan met Handels sonate stijl slechts betrekkelijk weinig te maken. Dit stuk werd gevolgd door de fameuze Arpeggione-sonate van Schubert, die wel hoofdzakelijk de aandacht vraagt voor de mogelijkheden op het uitzonderlijke in strument, waarvoor het geschreven werd (een strijkguitaar met zes snaren, wat de realisering op een cello zo hachelijk maakt) doch waarin de klavierpartij ook een be langrijke rol speelt, die niet gewoon als begeleiding te kwalificeren is. Het dient gezegd te worden, dat het duo Laflra-Bou- ter een voortreffelijk geheel vormde technisch én muzikaal als resultaat van ten animerende wisselwerking. Wat de celliste betreft, kon men weer volop genieten van haar ongemeen fraaie loonvorming, die in iedere nuance van een nobele bezieling getuigt. Een prachtig staaltje van deze streekbeheersing en zin voor kleur gaf Annie Laffx-a in Fauré's heerlijke Elégie en niet minder in Schu berts Arpiggione-sonate, waar zij een fijn gevoelige expressie paarde aan sierlijk heid en eharme van de melodische wel vingen. Benevens het Allegro Appassio nato van Saint-Saëns en een paar stukjes van Karjinsky, in de sfeer van het nabije Dat er in de omgeving van de Pijlslaan een actieve speeltuinvereniging bestaat, is ons Zaterdagmiddag weer gebleken. De in 1926 opgerichte vereniging „Flora" be schikte vroeger over een clubgebouw op de speeltuin aan de Jasmijnstraat; in de oor logsjaren is het gesloopt en na de bevrij ding is ter plaatse een noodgebouw ver rezen, dat binnenkort vervangen zal zijn door een stenen gebouw. De leden betalen regelmatig een klein bedrag aan het bouw fonds en reeds is een flinke som bijeen. De leden blijven bijdragen en dank zij een ler.ing kon op 8 Maart begonnen worden met de bouw. Doordat de fundamenten in tact zijn gebleven verwacht men, dat de werkzaamheden reeds half Mei gereed zullen zijn. Zaterdagmiddag is een herinneringssteen geplaatst en wel door de achtjarige Hans Kapitein, die reeds grote belangstelling voor de bouw getoond heeft en regelmatig op het werk is. De voorzitter van Flora, de heer H. J. Dirks, heette de gasten, onder wie de heren A. de Groot, voorzitter, en Dekker, bestuurslid van het Verbond van Haarlem se Speeltuinverenigingen, welkom, waarna hij Hans Kapitein in de gelegenheid stelde de steen te metselen. Een oorkonde, ge plaatst in een koker is tevens ingemetseld. Op de oorkonde staat vermeld: „Dat het gebouw moge beantwoorden aan het doel waarvoor het gebouwd is, 'is de wens van Flora en het Verbond van Haarlemse Speeltuinverenigingen." Als over twee maanden het gebouw met een tentoonstelling geopend zal worden, zal Flora de eerste speeltuinvereniging in Haarlem zijn, die over een stenen gebouw beschikt. Het zal plaats bieden aan zestig ouderen of aan honderd kinderen. Oosten, vertolkte de celliste ook een Toc cata vgn Frescobaldi in bewerking van Cassado, muziek die haar dwong tot het onderdrukken van gevoeligheden. En ook daarmee wist zij te boeien. Maar de groot- i :-ie bekoring van hel spel van Annie Laf fra ging loch uit van wat haar van nature eigen is: gracieuze expressie van beminne lijke eenvoud. JOS. DE KLERK. als Synge of Garcia Lorca beschikken om deze als „eenvoudige en diepe waarheden" voor het voetlicht te brengen en wezenlijk gestalte te geven. Een vergelijking met „Het huis van Bernarda Alba" of met „De held van het Westen" toont onmiddellijk Ugo Betti's tekortkoming aan, ongeacht de onderlinge verschillen van de genoemde meesterwerken. In Rome is het stuk al na vijf voorstellingen van het répertoire ge nomen, maar in Parijs beleeft het een langdurig succes. Ik zou die opvoering wel eens willen zien. De Rotterdamse maakte dat men voor het sexuele leven van de geitenhoeder (want daarop kwam het ten slotte neer) hier maar weinig belangstel ling had, hoeveel moeite Ko van Dijk zich ook getroostte om van de aartsleugenaar Angelo een parel onder de mannen te maken Kennelijk heeft de auteur getracht het drakerige te bestrijden met tragische allure en (op zichzelf merkwaardige) uitweidin gen over het bereiken van „zieleheil dwars door de zonde heen". Maar deze verschil lende aspecten maken het moeilijk dit drama in één formule samen te vatten, zo als in het programma wordt opgemerkt. Regisseur Frits van Dijk is daar ook practisch niet in geslaagd, al begon het spel (in een goed en mooi belicht décor van Lucas Wensing) veelbe lovend en werd het begin van het twee de bedrijf, waarin op sublieme wijze de ongerustheid over de afwezigheid van Sil via tot uiting kwam tijdens het gefanta seerde bravourverhaal over Griekse wijn, nog een hoogtepunt dat perspectieven opende. Maar verder kwam men niet. Daarna ging alles mis. En dat kwam waar lijk niet door Ko van Dijk, die een zeld zaam geraffineerd genuanceerde rol ten beste gaf: een met zijn animale instincten pronkende parasiet, een beurtelings bru taal en vleiend, geveinsd melancholiek en 1 ui druchtig man netjesdier. Naarmate het accent sterker op dé vrou welijke reacties kwam te vallen, werd de voorstelling zwakker en zwakker om ten slotte geheel in sentimentele drakerigheid te ontaarden. Er is dan ook geen sprake van „de onverbiddelijke ontwikkeling en de voltrekking van het lot aan elk der figuren, die aan het stuk zijn sacrale ka rakter verlenen, zonder hetwelk er geen tragedie is" zoals in de inleiding wordt opgemerkt. Charlotte Köhler probeerde de rol van Agata inderdaad als een trage- diënne te spelen, hetgeen de figuur vol komen onwerkelijk en onaanvaardbaar maakte, ondanks enkele goede momenten. Uit haar verkramptheid van het begin' kwam een schriele extase voort, die in het laatste bedrijf (met de jankende en schreeuwende, beschuldigende en smeken de man in de put) niet anders dan onechte pathetiek kon voortbrengen. De rol van Pia werd door Fientje Berghegge te natu- ralistiseh-zonder-meer gespeeld, zodat zij niet erg in het nogal wonderlijke milieu paste: van haar geestelijke ontwikkeling (zij is lerares geweest) en haar herinne ringen aan het joyeuze leven van vroeger bleek niet veel. Overigens kon men wel waardering voor haar prestatie Jrebben. Elisabeth Versluys zocht het als de dochter des huizes in de goede richting, maar wat zij aan emoties opdiepte kwam te ongear ticuleerd naar buiten en ook haar op zich zelf goed gevonden plastiek was weinig zeggend. Zij had trouwens de grote handi cap in het geheel niet aan het gewenste, prille type te kunnen beantwoorden. Joop Kok deed als de vrachtrijder precies wat er van hem gevraagd werd. Moest dit stuk in deze zwakke opvoering tijdens het weekeinde nu twee keef ver toond worden? Was er werkelijk niets an ders of beters te vinden? DAVID KONING. De R K. damclub „Sint Bavo" te Heem stede bereidt een damconcours voor, dat Woensdag 24 Maart 's avonds om half acht in het R.K. Verenigingsgebouw aan de Heren weg eei. aanvang zal nemen. De deelname is opengesteld voor alle inwoners van Heem stede nn leden van te Heemstede gevestigde damverenigingen. Deze laatste bepaling is van belang, omdat verscheidene leden van Heemsteedse damclubs in Haarlem en omstre ken woonachtig zijn. De deelnemers zullen in drie klassen worden verdeeld. De winnaar zal zich als kampioen van Heemstede mogen beschouwen. Zij die zich voor dit kampioenstournooi willen inschrijven kunnen zich opgeven bij de heren J. .Janus, Mozart'kade 5 en H. J. Smithuis. Valkenburgerlaan 5. MAANDAG 15 MAART Zang en Vriendschap, Jansslraat 74: Bij eenkomst van „De grotere Wereld", 8 uur. Begijnhofkapel: Hermann Zaiss Comité: Bij eenkomst, f! uur: Krelagehuis, Leidsevaart: Haarlemse Voorjaarsbeurs voor de vrouw, 1017, 1923 uur. City: „Pijlen der Kio wa's", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Ver waarloos de liefde niet", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: ,,De verovering van de Mount Everest", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „De slag om Stalingrad", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „W it 'n nacht vannacht", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Europa '51", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Minerva: „Anna Karertina", 18 jaar, 0.15 uur. Roxy: „In de nacht der gangsters", 18 jaar, 8 uur. DINSDAG 16 MAART Krelagehuis, Leidsevaart: Haarlemse Voor jaarsbeurs voor de vrouw. 10—17, 19—23 uur. City: „Pijlen der Kiowa's", 14 jaar,, 2.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „Verwaarloos de liefde niet", 14 jaar. 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Lido: „De verovering van de Mount. Evrest", alle leeft 2. 4.15, 7 en 9 15 uur. Frans Hals: „De slag om Stalingrad", 14 jaar, 2.30 en 8 uur. 'uxor: „Wat 'n nacht vannacht". 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Europa '51", 18 jaar. 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Anna Karenina", 18 jaar. 8.15 uur. Roxy: „In de macht der gangsters", 18 jaar, 2.30 en 8 uur.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 10