Een herenpyjama
OOK IN LIJSTEN SCHUILT
ROMANTIEK
Kaasgerechten
Bloemlezing
van recepten
in het voorjaar
Noodzaak en voordelen
van zelffinanciering
ZATERDAG 24 APRIL lVat
9
,f '~'fp
f-
Amerikaanse mode voor
lente en zomer
DIT MAKEN WE ZELF
Effecten- en
Geldmarkt
ede -
ROTANMEUBELEN
Recordomzet van Unilever
Goed voorbeeld doet
Ongeluk in smederij kost
arbeider het leven
Institut de Beauté
Haute Coiffure
PERMANENT
WAVE
Veertig werken van
achttien componisten in
Kunstmaand Amsterdam
oer
Je^V
rouw Nieuwe schoentjes
li,
JÊlKÊÊÊKÊI^S^^^m- SÈÈêsÊÊ
m iMw# -
■/ÊÊt-*- §1 wÊmkêé. J1
Juist waar in Haarlem de Korte Be
gijnestraat in de Lange Begijnestraat
uitmondt en je zo'n prachtig doorkijkje
hebt naar de Bakenessertoren, bevindt
zich het lij stenatelier van Petri. Als hij
met een onverschillig air, zijn eeuwige
alpientje op' en een broek vol verf-
vlekken me voorgaat naar binnen, zegt
hij: „Ik kan het best vertellen wanneer
ik tussen mijn spullen in zit".
In de voorste ruimte zie ik lijsten in
allerlei soorten, rnaar de genoeglijke
sfeer van rommeligheid wordt veroor
zaakt door andere dingen: bovenstuk
ken van spiegels en consoles met krul
len en ornamenten, een oud wajangspel,
zelfs een paar uit hout gesneden heili
genbeelden. Een mooie Indische houten
deur vol snijwerk leidt naar het atelier.
Ik ontdekte op het kozijn naast die deur
haastig genoteerde namen, adressen,
cijfers. „Ja", lacht de heer Petri, „soms
heb ik niet zo gauw papier bij de hand.
Dan schrijf ik het hier maar op".
Het atelier is een verrukkelijk rom
melhok. Ronde, ovale, langwerpige lijs
ten, gipsen kuiven met vogels en orna
menten, lijsten in Lodewijk XVde en
XVI stijl in wit en goud met grillig
krulwerk, spiegels, hele en gedeeltelijke
kasten, stukken gouden staaflijsten, oud
en nieuw, rijp en groen, alles Mgt en
hangt er door elkaar. Ze bengelen in
trossen van het plafond, ze vullen de
wanden, ze schommelen aan spijkers.
Het is een orgie van lijsten. Het moeten
er honderden zijn.
Er wordt een Biedermeyerstoel voor
me tussen dit gekrioel uitgepeuterd en
daar zit ik achter de enige tafel, die het
vertrek rijk is.
„Hoe begon dit alles?" vraag ik.
„Vlak na de bevrijding kon ik dit
pand krijgen. Toen ik ondergedoken
zat, prutste ik al wel aan oude lijsten,
die mijn broers op de kop tikten. Van
huis uit was ik schilder. Ik maakte ze
schoon, knapte ze op en gaf ze een
andere kleur. Nadat ik eenmaal in mijn
eigen gedoetje zat, groeide de voor
raad lijsten enorm. Ik ging ze overal
opkopen: op veilingen en bij particu
lieren. Ik houd er van iets heel anders
te maken dan een ander doet en zo
begon ik met dit oude materiaal te ex
perimenteren. Ik heb nog nooit twee
dezelfde lijsten gemaakt; daarvoor is het
dan ook handwerk. Een groot voordeel
is, dat dit hout is uitgewerkt: het
materiaal is allemaal minstens vijftig
jaar oud en zal dus niet meer scheef-
trekken".
Ik kijke eens rond. Mijn blik valt
op een fraai ovaal lijstje, in wit en goud
met vage ornamenten. „Hoe heeft u dat
nu zo gekregen?" vraag ik nieuwsgierig.
Dan begint de heer Petri t.e lachen.
„Ja, dat is nu juist het geheim van
de smid en dat geef ik niet prijs. Maar
u mag zien hoe het er eerst uitzag".
Ik krijg een donkerbruin gepolitoerd
onding onder mijn neus geduwd. Er is
werkelijk niets moois aan. „De oude
verflaag haal ik er af en dan bewerk ik
het hout op een speciale manier. Wat
zwart was, wordt wit of in ieder geval
veel lichter van kleur. Ik ben altijd en
eeuwig aan he.t uitvinden, want de mo
gelijkheden met diverse verven en
plastieken zijn grenzenloos. Zondagmor
gen is mijn speciale uitvindmorgen. Dan
maak ik proeven met allerlei ingrediën
ten het is de beste ochtend van de
week".
Dat er heel wat variatie is, kan ik
duidelijk zien, als ik in zijn „salon"
rondkijk. Er zijn blank eikenhouten
lijsten in strakke, gladde lijnen, blauw
gouden, rose-gouden en groen-gouden
lijsten met of zonder krullen en snij
werk, soms ook met eikenbladen ver
sierd. Je kunt ze zo klein niet denken
of ze zijn voorradig. Het is Biedermeyer-
en Lodewijken-romantiek, benevens die
uit grootmoeders tijd.
„De laatste jaren is men het hand
werk hoe langer hoe meer gaan waar
deren. Daardoor komt het, dat er nu
weer veel meer vraag is naar deze
stijlen met hun ornamentiek de zo
genaamde romantische lijsten. Ik ben nu
gaan voortborduren op andere thema's,
want ik doe tegenwoordig hetzelfde met
stoelen. Omstreeks Pasen open ik een
showruimte met schilderijen en meu
belen, zoals gasten, stoelen en spiegels,
alle in deze stijl. Ik ben druk aan het
verbouwen en regelen".
Gedurende ons gesprek worden wij
herhaaldelijk gestoord. Nu eens komt er
iemand met een reproductie, dan weer
een ander met een plaat of een olieverf
doek, waarbij een passende lijst wordt
gezocht. Soms moet hij er even over
broeien. Dan zegt hij: „Het komt wel
CHAMPIGNONS
Helaas geeft het meekoken van een
zilveren lepel hieromtrent geen uitsluit
sel. We kunnen beter op onze reuk- en
tastzintuigen vertrouwen.
Zowel voor verse producten als voor
inmaak geldt altijd: wegdoen bij twij
felgevallen! Ondeugdelijk voedsel wordt
niet deugdelijk door koken of verwer
ken met specerijen of scherpe sausen.
goed", en laat de plaat op zich inwer
ken, tot hij opeens weet wat het moet
zijn. Zelf bezit hij een grote hoeveel
heid reproducties. Zoekt iemand een ge
schenk, dan moet hij bepaald eens aan
deze mogelijkheid denken: van een een
voudige prent kan een artistiek schilde
rij worden gemaakt. En van een oude
bruine of zwarte Biedermeyer kast
maakt de heer Petri een mooi licht
sprookje. Gooi dus vooral niet te gauw
een oude lijst in de kachel: wie weet
welk een metamorfose hij nog kan on
dergaan.
„Laatst heb ik een oude kerk ge
kocht". Deze mededeling overvalt me
lichtelijk. „Dat zit zo", vervolgt de heer
Petri. „Toen ik eens in Brabant, op va-
cantie was, ging mijn zakeninstinct
werken. Ik vroeg aan een boer-aan-
nemer of hij oude dingen te koop wist.
Ja, zei de man, ik heb een kerk voor je,
Een uiterst practische stranddracht is
de „tent" van waterdicht popeline in
vrolijk wit-zwarte streept die over het
badpak kan worden gedragen als het.
weer onverhoopt omslaat en men het
koud krijgt. Ook kan dit kledingstuk
als blouse worden gedragen met een
strandbroekje er overheen.
hij staat bij mij op zolder. Het bleek,
dat daar inderdaad een kerkinventaris
stond: houten beelden, betimmeringen,
communiebanken met ornamenten. De
laatste staan nu, blank gemaakt, ergens
in een oud trappenhuis. Van de engelen
figuren heb ik de vleugels nog hier. Zij
zelf staan als achttiende eeuwse beel
den in een grote hal
Zo vergaat de glorie der wereld
maar de heer Petri tovert er een andere
glorie voor in de plaats. Ik heb een
middag geboeid zitten luisteren naar
deze man, die achter zijn onverschillig
uiterlijk grote liefde voor zijn hand
werk verbergt. Zijn eenvoud werkt ver
frissend; ik kan me voorstellen hoe waar
het is wat hij zei: „Als sommige al te
deftige mensen hier binnenkomen, ver
liezen ze op slag hun vernisje. Na een
paar minuten voelen ze zich heel dood
gewoon in deze omgeving". Zo werkt
de rommelige salon; dat is ook de in
vloed, die uitgaat van deze merkwaar
dige handwerksman, die na de bevrij
ding met een vriend per bakfiets de
boer op ging om als clown bruiloften en
familiefeesten op te luisteren. Hij be
waart aan deze korte periode van
zijn leven aardige herinneringen, maar
tegenwoordig leeft hij zijn humor liever
uit in zijn heel bijzonder werk.
TINEKE RAAT.
Prei met kaassaus: 1 kg dikke
prei, 5 dl kooknat en melk, 40 g
(3 eetlepels) bloem, ongeveer 100
g geraspte belegen kaas, zout,
peper, boter of margarine.
Van de prei de harde, donkergroene
delen en het stronkje wegsnijden. De
prei een a tweemaal doorsnijden en goed
wassen. De prei opzetten met een bo
dempje kokend water en zout en in een
gesloten pan vlug gaar koken in onge
veer 20 minuten. De prei uit de pan
nemen en laten uitlekken. Het kooknat
met melk aanvullen tot 5 dl en aan de
kook brengen. De bloem met koude melk
aanmengen tot een papje. Dit onder roe
ren in de kokende vloeistof schenken.
De saus even laten doorkoken. Van het
vuur af de geraspte kaas en een paar
klontjes boter of margarine er door roe
ren. De saus op smaak afmaken met zout
of peper.
In een vuurvaste schaal een laagje
saus schenken, hierop prei leggen en zo
de schaal vullen met afwisselend groen
te en saus; als laatste laag saus nemen.
Het gerecht in enkele minuten door en
door warm laten worden en dan direct
opdienen.
Macaroni met tomatenpuree en
kaas: 500 g macaroni, een kleine
ui, twee eetlepels tomatenpuree,
een klontje boter of margarine,
200 g geraspte kaas, zout,
kruidnagel, laurierblad.
De macaroni opzetten met ruim kokend
water met zout en desgewenst een kruid
nagel en laurierblad. De macaroni gaar
koken in ongeveer 20 minuten, afgieten
en met koud water vlug afspoelen. De
specerijen verwijderen. De kaas door de
macaroni mengen.
De ui schoonmaken, snipperen en in
boter of margarine lichtbruin bakken.
De tomatenpuree en een weinig water
toevoegen, zodat een dikke saus ontstaat.
Wordt dit gerecht als hoofdschotel ge
bruikt, dan kunnen ter completering
doperwten, boontjes of een sla van
groene groenten worden gegeven.
Kaasbroodjes: 4 sneden oud
brood,, ongeveer 150 g (korstloze)
kaas in vier plakken gesneden, 50
g ontbijtspek, 2 eetlepels boter
of margarine.
Het spek zachtjes croquant bakken en
uit de pan nemen. De sneden brood aan
één kant lichtbruin bakken, zonodig
onder toevoeging van boter of marga
rine. Het brood keren en beleggen met
de kaas. De tweede kant nu langzaam in
ongeveer 5 minuten bruin bakken met
een deksel op de pan. Zorgen dat het
deksel niet op de kaas ligt. Wanneer de
kaas gesmolten is, het spek over de
broodjes verdelen en deze warm op
dienen.
Wederom op speciaal verzoek van
één onzer lezeressen, geven wij u deze
week het patroon van een herenpyjama.
De maten zijn heupwijdte 120, kruis-
Daarna leggen we de hele lap in de
lengte dubbel en spelden het patroon
op, zoals de tekening dit aangeeft. We
knippen bovenaan de broek een zoom
van 3 cm, verder kunnen we volstaan
met naden van anderhalve cm.
Op de tekening zien we een gearceerd
gedeelte, dit deel laten we aan de voor
naad zitten en werken hier het split
mee af.
hoogte 40, broeklengte 120. Zoals u ziet
dus een flinke grote maat. Voor de ge
hele pyjama hebben we 6 meter stof
nodig van 90 cm breed. Als we stof ko
pen van 70 of 80 breed, dan kan de
broek er niet in zijn geheel uit en moe
ten we dus een paar geren aan de ach
terkant zetten. We hebben dan 6V2 a 7
meter stof nodig.
We controleren nu eerst de maten en
tekenen het patroon op ware grootte na.
U kunt het beste van een confectie-
broek afkijken hoe dit split in elkaar
zit. De beste volgorde van werken is.
eerst het split maken, dan de achter
naad dichtstikken, daarna de kruisnaad
en de bovenzoom. De onderkant van de
broek werken we af met' een rechte reep
stof van ongeveer 8 cm breed en zolang
als de pijpen wijd zijn (streep in lengte
richting).
De volgende maal geven wij u de pa
tronen voor het jasje en wij wensen u
alvast veel succes. L. S.
De Nederla.ndse schoenontwerpers heb
ben voor dit voorjaar modellen ontwor
pen, die de dromen van iedere vrouw
bekronen.
Dc loafer is wel zeer soepel dank zij
een aparte maakwijze, die doet denken
aan de wijze waarop de Indiaanse
squaws haar moccasins maakten Het
overleder loop n.l. geheel onder de voet
door en met recht kan deze schoen een
„voet-handschoen" worden genoemd.
Ook de flat is dank zij het feit, dat zij
geheel ongevoerd is, zeer soepel en daar
door een ideaal wandelschoentje.
Een van de laatste snufjes is het schoen
tje met het moderne dunne hakje. Dit
schoentje is gemaakt op de zgn. Ita
liaans-Spaanse leest, en heeft een uit
gesproken. Zuidelijk karakter. Het bij
zondere van dit schoentje is, dat het
slechts 19 gram weegt.
Bij vele huisvrouwen rijzen af en
toe vragen over de voedingswaarde van
bepaalde producten. Wij zullen enkele
veel-voorkomende vragen beantwoor
den.
Schapen- en paardenvet. De samen
stelling van deze vetsoorten wijst niet
op een bijzondere waarde voor de ge
zondheid.
Kippen-, eenden- en ganzeneieren
ontlopen elkaar in voedingswaarde
niets. De eieren van eenden en ganzen
mogen echter niet zacht of halfzacht
gegeten worden of in de huishouding
in gebak, puddingen e.d. worden ver
werkt, omdat er dan gevaar voor in
fectie met partyphus-bacteriën dreigt.
De enige bereidingswijzen, die we mo
gen toepassen, zijn hard koken en bak
ken met doorgeprikte dooier, totdat de
gehele massa gestold is. Het bakken
dient dan bovendien aan twee kanten
te geschieden.
Ook fruit of vruchtensap kunnen
zonder enig bezwaar op temperatuur
gebracht worden. We halen ze daartoe
een dag vóór het gebruik uit keuken
of kelder te voorschijn. Vooral voor kin
deren en oude mensen moet afkoeling
door het voedsel worden vermeden. Het
is echter ongewenst om vruchten en
kele dagen in een warme omgeving te
houden, omdat ze dan uitdrogen of rim
pelen.
Vruchtensap in blik, fles of tube, het
zij op drinksterkte, hetzij geconcentreerd,
geeft bij de juiste verdunning een drank,
die in vitaminegehalte niet behoeft
onder te doen voor vers verkregen sap.
Wordt geconserveerd sap van citrus
vruchten of tomaten als bron van vita
mine C gebruikt, dan is het raadzaam
de inhoud van het geopende blik of
flesje in ten hoogste drie dagen op te
maken. Het vitaminegehalte gaat name
lijk achteruit wanneer het sap met
lucht in aanraking komt. Toevoeging
van suiker beïnvloedt de voedingswaar
de van citroen- of ander sap niet na
delig.
Noodzaak en voordelen van zelffinan.
Men kan wel zeggen dat de Nederlandse
bedrijven over het algemeen een conserva
tieve uitdelingspolitiek volgen, welke na
de oorlog nog is geaccentueerd door de
thans opgeheven Dividendstop. Wij blijven
van mening dat deze laatste per saldo aan
onze nationale economie schade heeft ge
daan, omdat ze gedurende lange tijd het
aanbod van zogenaamd risicodragend ka
pitaal in sterke mate heeft verminderd en
daardoor een natuurlijke expansie van de
bedrijven heeft tegengehouden. Maar, ge
lijk aan de meeste dingen, zat er ook een
goede kant aan, namelijk dat de financiële
positie der ondernemingen er door is ver
sterkt en de innerlijke waarde van de aan
delen dienovereenkomstig is gestegen.
Het feit dat zo lange tijd geen of weinig
risicodragend kapitaal werd aangeboden
heeft de ondernemingen tot een zogenaam
de zelffinanciering gedwongen, dat wil zeg
gen, men heeft niet alleen de voor ver
nieuwing en verbetering van de productie
middelen nodige gelden uit de behaalde
winsten bestreden, maar in vele gevallen
ook de expansie van het bedrijf uit eigen
middelen gefinancierd.
In de verhouding tussen het geplaatste
nominale kapitaal en het werkelijk ver
mogen van de ondernemingen is daardoor
uiteraard een wijziging gekomen, die te
groter is omdat sinds en na de oorlog de
koopkracht van het geld aanmerkelijk is
verminderd. Als men het geplaatste kapi
taal van alle ondernemingen zou optellen
en het totaal hiervan zou vergelijken met
dat van 1940, dan zou blijken dat dit totale
kapitaal op geen stukken na in overeen
stemming met de waardevermindering van
het geld is gestegen. Als om een voor
beeld te noemen voor de oorlog een ven
nootschap is opgericht met een kapitaal
van 100.000 en men heeft met dat bedrag
huizen gekocht, dan zijn die huizen thans
laat ons zeggen 200.000 a 250.000 waard
en zou er dus feitelijk tegenover het hui-
zenbezit een kapitaal van laatstgenoemde
bedragen mogen staan, alle andere fac
toren, welke de verhouding tussen bedrijfs
vermogen en geplaatst kapitaal beïnvloe
den nu even uitgezonderd.
Ook de winsten van de bedrijven zijn in
geld uitgedrukt door de waardeverminde
ring van het geld gestegen en bij een ge-
lijkgebleven kapitaal hadden dus hoge
dividenden kunnen worden uitgekeerd.
Men heeft dit echter niet gedaan en men
mocht het niet doen, tengevolge waarvan
de winsten grotendeels in de bedrijven zijn
gebleven, hetgeen ook wenselijk was, om
dat voor de vernieuwing en verbetering
van de productiemiddelen zoveel grotere
bedragen nodig waren. Een bijkomende,
maar zeer belangrijke factor was, dat van
de behaalde winsten veel grotere bedragen
aan de fiscus moesten worden afgedragen,
zo zelfs dat in vele gevallen niet voldoende
kon worden afgeschreven, dat wil zeggen
gereserveerd voor de vervanging van het
productiemateriaal. Hogere dividenden bij
een gelijkgebleven nominaal geplaatst ka
pitaal waren redelijk, omdat ook die divi
denden in minderwaardig geworden geld
werden en worden uitgekeerd. Een divi
dend van 6 procent na de oorlog staat in
koopkracht met niet meer dan 2 a 3 pro
cent voor de oorlog gelijk en men kan dan
ook wel zeggen dat de sanering van de
staatsfinanciën via een steeds zwaardere
belastingdruk voor geen gering deel is ge
schied ten koste van de belegger, die mis
schien wel in geld hetzelfde bedrag ont
ving als voor de oorlog, maar in koopkracht
zeer belangrijk achteruitging.
Het feit dat geen hogere dividenden
mochten worden uitgekeerd en als gevolg
daarvan het aanbod van risicodragend ka
pitaal gering of nihil was en dus voor de
aandelen der ondernemingen weinig of
geen vraag bestond, dwong, zoals we reeds
deden opmerken, de ondernemingen om
niet alleen de gewone uitgaven voor ver
nieuwing en verbetering van de productie
middelen uit de behaalde winsten te be
talen, maar voor zover men nog expansie
aandrufde, ook deze uit de eigen middelen
van het bedrijf te financieren. Naarmate
deze nieuwe investeringen rendabel bleken,
werd de verhouding tussen het geplaatste
kapitaal en het. werkelijke bedrijfsvermo
gen daardoor dus nog schever getrokken,
met het gevolg dat de werkelijke waarde
van de aandelen groter werd en hogere
dividenden zouden kunnen worden uitge
keerd. Zolang dit niet mogelijk was en
weinig risicodragend kapitaal werd aange
boden, kwam deze waardestijging van de
aandelen niet of slechts in zeer geringe
mate in de koersen der aandelen tot uit
drukking. Nu sinds kort de omstandigheden
op dit punt in ons land zijn gewijzigd, is
ook in de waardering der aandelen ver
andering' gekomen, welke zich in de hogere
koersen heeft gedemonstreerd. Deze hogere
koersen zijn in verband met de waarde
vermindering van het geld slechts een
schijnbare waardestijging van het werke
lijk bezit der aandeelhouders en het is ook
om die reden dat vele ondernemingen de
laatste tijd tot herkapitalisatie zijn over
gegaan, waardoor het geplaatste kapitaal
meer in overeenstemming is gebracht met
de waardestijging van het bedrijfsver
mogen.
Men kan zeggen dat de aandeelhouders,
na aftrek van belastingen, afschrijvingen,
etc. en redelijke reserves, recht hebben op
de behaalde winst en dat het daarom on
juist is een deel van de winst voor nieuwe
investeringen te gebruiken. Hiervoor dient
nieuw kapitaal te worden aangetrokken.
Maar uit een oogpunt van voorzichtige
financiering is er toch voor de tot dusver
in vele gevallen gevolgde methode toch
wel veel te zeggen, niet het minst ook om
dat de nieuwe investeringen niet steeds
van meet af rendabel zijn en een kapitaals-
vergroting dus tot verlaging van het divi
dend zou moeten leiden. Er zijn voorbeel
den te over dat men door kapitaalvergro
tingen het bedrijfsrendement heeft aange
tast, zodat van kapitaalsverwatering moest
worden gesproken. Ook hier geldt dat men
steeds op een evenwichtige financierings-
politiek bedacht moet zijn.
advertentie
Vraagt geïllustr. catalogus
P. F. L. DE RIDDER
HARTENSTRAAT 21, A'DAM C.
De raden van bestuur van Unilever n.v.
en Unilever Limited hebben besloten aan
de op 31 Mei te houden algemene verga
deringen voor te stellen over 1953 een slot-
dividend van 8% pet. uit te keren op de ge
wone aandelen der Nederlandse en een
slot-dividend van 9% pet. op de gewone
aandelen der Engelse maatschappij. Met in
begrip van de op 10 December 1953 be
taalbaar gestelde interimdividenden be
loopt het totale dividend over 1953 derhalve
voor Unilever n.v. 14 pot. (v.j. 12 pet.) en
voor Limited 15% pet. (v.j. 13'/2 pet.)
De omzet in 1953 bedraagt meer dan
13.900.000.000,het hoogste cijfer dat tot
nog toe is bereikt. De door beide maat
schappijen tezamen over de gehele wereld
behaalde bedrijfswinst is 654.125.000 (v.j.
ƒ411.788.000).
Van de Nederlandse maatschappij be
draagt de geconsolideerde netto-winst
94.788.000 (v.j. ƒ81.606.000) en de eigen
netto-winst 50.083.000 (v.j. ƒ43.804.000).
Van de Engelse maatschappij bedraagt de
geconsolideerde netto-winst 179.213.000
(v.j. 141.163.000) en de eigen netto-winst
77.720.000 (v.j. 66.086.000).
ADVERTENTIE
Zeker, haar grootmoeder en
haar moeder gebruikten reeds
MAÏZENA DU RYE a en zij
volgde dat goede voorbeeld.
Vandaar haar lekkere groenten,
smakelijke soepen en smeuige
sausen. En als haar vriendinnen
vragen hoe het komt dat zij zo
lekker kan koken, dan zegt zij:
„Goed voorbeeld doet goed vol
gen" en gebruik - zoals ik -
MAÏZENA DU RYE A voor het
binden van groenten, soepen
en sausen. Dan zijn mislukkin
gen bij voorbaat uitgesloten.
In een smederij en constructiewerkplaats
te Uithoorn is een bedrijfsongeval gebeurd,
dat het leven heeft gekost aan de 42-jarige
ongehuwde arbeider Ostma uit Surhuis-
terveen (Fr.), die pas enkele dagen im dit
bedrijf werkzaam was.
Doordat een draaiende amarilsteen uit
elkaar sprong, werd de gietijzeren be-
schermplaat stukgeslagen. Een deel van
deze plaat trof de arbeider tegen het hoofd.
Hij was op slag dood.
ADVERTENTIE
volgens nieuwe
verbeterde methode.
Zachtglanzend
Natuurlijk golvend
De „Kunstmaand Amsterdam" die al
op 24 Mei begint, om zo min mogelijk met
het Holland Festival samen te vallen zal
met 22 uitvoeringen van muziek, toneel en
ballet in de Bachzaal, theater Carré en Ons
Huis dit jaar voor de vierde keer „een
minder koopkrachtig publiek in contact
trachten te brengen met Nederlandse kun
stenaars en zoveel mogelijk Nederlandse
scheppingen."
In vier series voor iedereen en een vijfde
alleen voor leden van Ons Huis zullen or
keststukken, kamermuziek, koorwerken,
vioolsoli, sonaten en liederen worden uit
gevoerd, zomede Sophocles' tragedie Anti
gone en nieuwe balletten onder leiding van
Sonia Gaskell.
De stichting Kunstmaand Amsterdam
heeft twee opdrachten verstrekt, te weten
aan Bertus van Lier voor een synfonia en
aan Wolfgang Wijdeveld voor een dubbele
vioolsonate. Behalve met zijn synfonia
worden van Bertus van Lier dat jaar nog
het „Hooglied" uitgevoerd en (onder auspi
ciën van het Klassiek Verbond) zijn ver
taling van en muziek bij „Antigone" onder
zijn algehele leiding (regie: Arend Hauer,
choreografie: Max Dooyes, orkest: Amster
dams Kamermuziekgezelschap).
De gemeente Amsterdam heeft de Kunst
maand dit jaar een subsidie van uiterlijk
20.000 toegezegd. Het garantiefonds is,
naar voorzitter Jan Huckriede mededeelde,
ditkeer met veel animo volgestort.
Het Kunstmaand Kamerorkest zal onder
leiding van Anton Kersjes, Henri Arends
en Hans van den Homberg in vijf concer
ten optreden en bovendien nog tweemaal
zijn medewerking aan andere avonden ver
lenen. Van achttien Nederlandse componis
ten zullen veertig werken 'worden uitge
voerd. De serie voor leden van Ons mus
kan dank zij een bijzondere particuliere
subsidie tegen extra lage prijs worden aan
geboden. Houders van seriekaarten zullen
gedurende de kunstmaand (24 Mei tot 24
Juni) gratis toegang hebben in het Stede
lijk Museum.
Een samengaan van de kunstmaand Am
sterdam met het Holland Festival, stuit,
volgens de heer Huckriede, af op de sta
tuten van de stichting, die alleen mede
werking van Nederlandse kunstenaars toe
staan.
Voor het volgende jaar, als het eerste
lustrum wordt gevierd, bestaan vergevor
derde operaplannen.