Zo zag Amsterdam zijn Koninklijke gasten Dichte hagen Amsterdammers wuifden Koninklijke gasten toe Morgen bezoek aar Aalsmeer en Lisse Galaconcert onder leiding van Eduard van Beinum F Bewondering voor Nederlandse kunstschatten; wederzijdse lofredes aan galadiner 3 In het Rijksmuseum Gala-diner Koninklijke stoet rijdt door Heemstede Gegijzelde Amerikaanse getrouwd en weer vrij Zweedse havenstaking verloopt DINSDAG 27 APRIL 1954 Foto rechts hoven: Gezicht op de Dam terwijl Koning Frederik en Koningin Ingrid zich naar het Nationaal monument begeven. De Deense koninklijke gasten gingen te voet naar het monument via een pad. vrijgehouden op de steentjes". Foto midden: Koning Frederik en Koningin Ingrid op het Damplantsoen. Foto rechts beneden: een overzicht van de kranslegging bij het Nationaal monument in tegen woordigheid van minister-president Ir. W. Drees en burgemeester d'AiÜy van Amsterdam. Dichte hagen van belangstellenden hebben gistermiddag de beide Konink lijke paren opnieuw hartelijk toegejuicht, toen Koningin Juliana met Koning Frederik aan haar zijde en Koningin Ingrid met Prins Berhard in een tweede calèche in het licht van de stralende zon een rijtoer door de stad maakten. De kleurige stoet, die om kwart voor vier bet Paleis verliet op weg naar het Rijksmuseum, had zich onder grote belangstelling van het publiek, dat zich achter de nieuwe stevige afzettingen bij duizenden ver drong, tevoren rondom het Paleis opgesteld. De stoet zette zich ónmiddelijk in beweging. Langs dichte hagen van mensen trok de stoet in matige draf over de N.Z. Voorburgwal, het Koningsplein en door de Leidsestraat naar het Leidseplein. Tevoren had het Deens Koninklijk paar de hoofden van de bij het Nederlandse hof geaccrediteerde diplomatieke missies ontvangen. Na d'e kransleggimg des morgens bij het Nationale Monument op de Dam, waarover wij gisteren berichtten, werd de comman dant van de erewacht van oud-B.S.'ers aan Koning Frederik voorgesteld. De Koning sprak toen een compliment uit over de voormalige binnenlandse strijd krachten en over deze wacht. Toen de com mandant, de heer Kok, hem in het Deens dank bracht voor „de grote eer die de B.S. te beurt viel door deze Koninklijke lof", sprak de vorst zijn verbazing uit over het feit, dat de heer Kok de Deense taal mach tig is. De Koning maakte zijn gemalin hierop attent. De B.S.-commandant drager van het mo bil is atiekru is en de in- huldigingsmédaille werd daarop even eens aan Koningin Ingrid voorgesteld. In de omgeving van het Rijksmuseum hadden zich honderden belangstellenden op de trottoirs geposteerd om de aankomst gade te slaan. Het was een imposant ge zicht toen de paarden de brug voor het museum opdraafden en naar de Westelijke ingang werden gestuurd. In de hall stonden de minister van O., K. en W., mr. J. M. C. Th. Cals, en de hoofddirecteur vain het museum, jhr. D. C. Röell met enkele leden van zijn staf, de koninklijke bezoekers op te wachten. Het gezelschap begaf zich eerst naar de zalen met de meesters van de Hollandse School: Ruysdael, Frans Hals, Hobbema, Rembrandt. Nadat men al ver schillende zalen had bezichtigd keerde Koningin Ingrid nog even terug omdat zij bijzondere belangstelling had voor een por tret van Maria Stuart (de weduwe van Stadhouder Willem II), op een verzilverde stoel, een doek van Van der Helst. Om kwart over vijf weid het museum verlaten voor de terugrit naar het paleis. De burgerzaal was als dinerzaal voor twee vorstenparen en nóg 177 gasten in gericht. door het plaatsen van eon hoofd tafel langs de Zuidelijke wand en vijf tafels loodrecht daarop. Tachtig grotere en kleinere bloemstukken, merendeels tulpen, gegroepeerd hetzij in zilveren of vergulde gebeeldhouwde vazen, hetzij waaiervormig op het tafellinnen, verleenden de zaal een feestelijke aanblik, die nog werd verhoogd door meer dan honderd grote kaarsen in twaalf kandelabers. Met de rug naar de Zuidelijke wand gekeerd zat Koningin Ju liana links van de Deense koning. Naast deze bevond zich Koningin Ingrid, aan wier zijde Prins Bernlwd was gezeten. Tweeënveertig lakeien bedienden van ser veertafels die langs de Noordelijke en Zui delijke wand van de zaal stonden opge steld. Uit de Westelijke vleugel vond kapel- muziek een weg naar het galadiner door geopende ramen. Voordat de gasten waren gearriveerd stonden de stoelen zo onberispelijk in een rechte lijn langs de tafels opgesteld, dat het iedereen verboden was ze aan te raken. In het licht van de kaarsen en van de zes kristallen kroonluchters, dat weerkaatst werd in de lange spiegelplaat, die voor de couverts van de koninklijke families was neergelegd, werden toen redevoeringen ge houden door Koningin Juliana en Koning Frederik. „Wij, de kleine landen van Europa", zo luidde een passage uit de red'e van de Koningin, „mogen een gerechtvaardigde trots voelen wat betreft onze bijdragen tot haar cultuur. Hoe groter crus aandeel, des te groter ook onze verplichting haar een middelpunt te doen blijven, waar bescha ving en welvaart veilig kunnen bloeien, en waar toekomstige geslachten er de vrucht van mogen oogsten. Het concert, dat wij vanavond zullen horen, doet mij denken aan de harmonie, die de natiën der wereld van zich zouden moeten geven. Ieder daar van moet de partij spelen, die zijn eigen aanleg aangeeft, en wel naar de volle maat van zijn kunnen, en zonder anderen te overstemmen. Aldus bevordert ieder de schoonheid van het geheel en draagt ieder het zijne bij tot de harmonie, waarna wij allen zo zeer verlangen, en die af te lezen is aan de regels, ons door ons gemeen schappelijk geweten voorgeschreven. Mis schien verenigen enige led'en van het orkest zich tot een kwartet, of een sextet.. Niette min. hun werkelijk doel is harmonie van allen met allen. Zó alleen kunnen de wan klanken van allen tegen allen, die we tot iedere prijs moeten doen verdwijnen, over gaan in een volle en schone samenklank." De Deense koning zeide in zijn antwoord onder meer: „Er zijn weinig landen, waar mede Denemarken zo oude en zo belang rijke betrekkingen heeft onderhouden als met Nederland. In onze cultuur, in onze architectuur en in de kronieken van de handelsbetrekkingen uit vroeger dagen vinden wij een verscheidenheid van feiten, welke ons herinneren aan deze betrekkin gen. Zij, die van Nederland kwamen om zich in Denemarken te vestigen, waren weibekend om hun bekwaamheid en zij brachten met zich hun diiepe liefde voor bloemen, dat symbool van schoonheid, dat zo kenmerkend is voor uw bekoorlijke landschap. Onze landen deelden gedurende de laatste wereldoorlog hetzelfde lot. Dit feit droeg grotelijks bij tot de versterking van onze vriendschap en tot de saamhorig heid van onze twee volkeren. Na de oorlog hebben Denemarken en Nederland weder om hun krachten verbonden in de gemeen schappelijke inspanning om de vrede en de vrijheid te bewaren. In de gemeenschap van naties,verenigd in de defensieve Noord- Atlantische Verdragsorganisatie, streven wij er naar om door harmonieuze samen werking dat gevoel van eenzaamheid te overwinnen, waarover uwe majesteit sprak." Ondanks de gure Oostenwind zijn hon derden Amsterdammers des avonds getuige geweest van de uittocht der koninklijke paren en hun hoge gasten, die het Konink lijk paleis op de Dam verlieten op weg naar het Concert aebouw. Hierover berichten wij elders op deze pagina. Morgen brengen Koning Frederik en Koningin Ingrid van Denemarken met Koningin Juliana en Prins Bernhard bezoeken aan de bloemenveiling te Aalsmeer, de Keukenhof te Lisse, paleis Soestdijk te Baarn,,Hilversum en Hui zen. Om 0.15 uur vertrekken het Deense en het Nederlandse Koninklijk Paar per auto van het paleis op de Dam naar Aalsmeer, waar zij om 9.40 bij het ge bouw van de Centrale Aalsmeerse vei ling arriveren. Het bezoek aan de vei ling duurt tot 10.10; daarna rijden de vorstelijke bezoekers via Hoofddorp, Heemstede (Cruquiusweg, Heemsteedse Dreef, Raadhuislaan en Van Merlen- laan) Bennebroek en Hillegom naar de Keukenhof te Lisse. Het bezoek aan de Keukenhof duurt van 10.10 uur tot 11.25 uur, waarna via de Haarlemmermeer, Aalsmeer, Mij drecht, Vinkeveen en Hilversum naar paleis Soestdijk wordt gereden. Des middags om 14.30 uur bezichti gen Koning Frederik en Prins Bernhard in Hilversum Philips' Telecommuni- catie-Industrie. Koningin Ingrid en Ko ningin Juliana gaan om 15.00 uur naar het Instituut tot Onderwijs van Blin den te Huizen. De Vorstinnen rijden na dit bezoek terug naar Amsterdam, waar zij om 16.45 aankomen. Een kwartier later arriveren ook Koning Frederik en Prins Bernhard aan het paleis op de Dam. Des avonds omstreeks acht uur ver trekken de Deense vorstelijke gasten weer per trein naar Denemarken. Om 19.30 uur rijden zij in open rijtuigen van het paleis via het versierde Dam rak naar het Centraal Station. Het is een goede zede aan geëerde gasten het beste aan te bieden, dat men bezit. Het is dus begrijpelijk dat Amsterdam giste ren aan het Deense Koninklijke Paar een concert door het Concertgebouw-Orkest aanbood, want nog altijd heeft dit, ook in het buitenland een aureool van uitzonder lijkheid. En omdat de Deense koning zelf een voortreffelijke musicus is, had dit hoofdstedelijk gebaar dit keer nog een spe ciale betekenis. Nadat de zaal, die smaakrijk versierd was met gele en oranje azalea mollis, rode bougainvillea en varens, zich gevuld had met een publiek van heren in uniform of avondtoilet en dames, getooid met diverse spitsvondigheden der haute couture, ver schenen de vier vorstelijke bezoekers, die plaats namen in een loge op het midden- balcon. De twee volksliederen weerklonken en daarna kon het eigenlijke concert on der leiding van Eduard van Beinum een aanvang nemen. Het Ricercare van Hendrik Andriessen (uit 1949) vertegenwoordigde de heden daagse Nederlandse muziek en deed dat op waardige zij het niet bijzonder uitbundige wijze. Met de zestiende-eeuwse ricercare- vorm heeft dit stuk alleen de veelheid en uiteenlopendheid der themas gemeen een veelheid, die hier enigszins brokkelig aan doet, niettegenstaande de gedegen verwer king. Men voelt steeds het grote vakman schap, dat erachter schuilt, maar zelden de noodzakelijkheid tot uiting. Hol effect bejag is echter ostentatief afwezig, zodat er een sympathieke indruk achterblijft. Koning Frederik van Denemarken volgde de uitvoering aan de hand van de parti tuur, die door de stichting Donemus ter beschikking was gesteld. Na de vertolking mocht de op het podium geroepen compo nist een ovatie in ontvangst nemen. De rest van het eerste deel van het pro gramma bestond uit twee felle contrasten: een gepolijst juweel van Haydn (de sym- phonie „Het Wonder") en een magische bezweringsformule van Strawinsky (de suite uit het ballet „De Vuurvogel"). Het is ondoenlijk, alle schoonheden te noemen, die Haydn met kwistige hand over dit werk (het dateert uit 1791, geschreven gedurende zijn eerste verblijf in Londen) uitstrooide. De gemakkelijkheid, waarmee hij uit één motief het materiaal voor een geheel symphoniedeel bouwde, zonder ooit in eentonigheid te vervallen, is steeds weer opnieuw verbluffend. Aan de verrassende vondsten op het gebied der melodie, har monie en instrumentatie komt geen einde. Het orkest speelde het werk dan ook met zulk een vreugde en virtuositeit, dat men gaarne vergat, dat de dirigent nu en dan de lichtheid opofferde aan de snelheid. De doorzichtigheid der orkestklank kwam daardoor soms in gevaar. Hier stonden echter ongetwijfeld andere momenten tegenover, bij voorbeeld het verrukkelijke trio in het menuet, waarin een uiterste ver fijning der klank bex-eikt werd. In de pauze begaven de vorstelijke paren zich met hun gevolg naai- de uit de zoge naamde Blauwe Zaal herbouwde foyer. Er waren fraaie kroonluchters aangebracht, alsmede een Breitner en een Maris uit het Stedelijk Museum opgehangen. In deze sfeerrijke omgeving werd Eduard van Bei num aan de koninklijke toehoorders voor gesteld. Hij bood Koning Frederik een gramofoonplaat aan, waarop aan de ene zijde een uitvoering van de Derde Sympho- nie van Willem Pijper (waarvan de diri gent twee jaar geleden reeds de partituur aan de vorst had geschonken) en aan de andere zijde de Marsyas-suite van Alphons Diepenbrock was opgenomen. De Deense Koning sprak zijn bijzondere waardering uit voor de uitvoering van de werken. Hij zeide in het bijzonder te hebben genoten van de svmphonie van Haydn. Na de hervatting van het concert kon Van Beinum alle troeven op tafel leggen met de ,,Vuurvogel"-suite van Strawinsky en van deze gelegenheid maakte hij dank baar gebruik. De grandioze muziek, waarin tederheid, demonie, mystiek en bezeten heid verenigd zijn tot een adembenemend geheel, stelt het orkest in staat in alle facetten te schitteren. En hier toonde het zich dan ook in grootse vorm. Men werd beurtelings geschokt, betoverd, verschrrlrt, gestreeld. Men kon eindelijk vergeten, dat men op nette rood-trijpen stoelen zat. Het publiek toonde terecht zijn grote dank baarheid na deze prestatie. Amsterdam had zieh tegenover de vor stelijke bezoekers een goede gastheer be toond. PIERRE VERDONCK. De Amerikaanse mejuffrouw V. B. K., die onlangs in gijzeling werd gesteld, is Neder landse geworden, doordat zij Zaterdag te Rotterdam in het huwelijk is getreden met de Rotterdammer R. L. H. V. Door dit huwelijk werd haar gijzeling be ëindigd. omdat men Nederlanders niet kan doen gijzelen dan alleen krachtens een ge rechtelijk vonnis. Het huwelijk werd vol trokken in het Huis van Bewaring te Rot terdam, nadat de rechtbank had beslist, dat de ambtenaar van de burgerlijke stand voor het huwelijk de fotocopie van het geboorte bewijs van de Amerikaanse mocht gebruiken. Zij was niet in het bezit van een origineel geboortebewijs. Meer dan de helft van de 4000 Zweedse havenarbeiders die in wilde staking wa ren. zijn Maandag weer aan het werk ge gaan. De vakbond had gedreigd, hen te royeren. De werkgevers hadden gewaar schuwd, dat zij de mannen zouden doen vervolgen wegens contractbreuk. De staking had 20 havens, waaronder Gothenburg, getroffen. De arbeiders in Go thenburg staken nog. Zij staan onder lei ding van een communist. Het geschil ging over de bepalingen van een nieuwe loon- overeenkomst met betrekking tot overuren en nachtdienst. Foto links boven: Koningin Juliana en Koning Frederik op weg van jic.t Centraal Station naar het paleis op de. Dam. Foto links onder: Ten paleizc op de Dam werd met welwillende medewerking van het Hof een statiefoto gemaakt van Hunne Majesteiten, Koning Frederik (staande links), Koningin Ingrid (zittend links), Koningin Juliana en Prins Bernhard.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 5