The Diamonds Het fieebtetifd yelat IN DEN HAAG COOL JAZZ Vogels „financierden" een van de duurste spoorwegen ter wereld Millioenenverlies in de filmindustrie Schilderijenmarkt in Den Haag fandag, Goede Meest in Vreemde historie van gevederde diplomaten die basis legden voor Peru's welvaart Dierbare vrienden Onze Puzzle Duitse muziekweken met Nederlandse werken VOOR DE KUST VAN PERÜ in Zuid-Amerika ligt een snoer van onherbergzame rotseilanden, die tezamen het vreemdste en scherpst bewaakte natuurreservaat ter wereld vormen. Daar huizen, omgeven door een cordon van beschermende maat regelen, de millioenen „guanaye -vogels, vreemde vogels die er met hun witte borstveren en zwarte vleugels uitzien als deftige diplomaten in rokcostuum en dan ook ogenblikkelijk herinneringen oproepen aan de pinguïns van Antartica. En dat is niet de enige gelijkenis, want net als de pinguïn stamt ook de guanaye uit het Zuidpoolgebied en dat hij in de tropische hitte van Peru gedijt is alleen te danken aan de koude Humboltzeestroom die de kust van dit land omspoelt. De Humbolt- stroom voert ook het geliefkoosde voedsel der guanayes, de ansjovis, aan en het is een fantastisch gezicht zon vliegend tapijt van vogels, dat vaak een lengte van tientallen kilometers heeft, krijsend en klapwiekend op een school van die visjes te zien neervallen. Zo'n luchtaanval duurt hoogstens tien minuten, in welk tijds verloop elke vogel van zestig tot honderd ansjovisjes buit maakt. Daarna vliegt de kolonie met een grote boog terug naar haar rotseilanden waar zij rustig het maal gaat verteren en waar het ook in overvloedige mate de guano vogelmest deponeert die de basis vormt van Peru's nationale welvaart. DANK ZIJ DEZE verstandige maatre gelen heeft Perü zijn voornaamste bron van inkomsten, de guamo-industrie, kun nen consolideren en uitbreiden, totdat er in 1940 plotseling opnieuw een kink in de kabel kwam. In dat jaar veranderde de koude Humboltstroom namelijk plotseling van richting om ver Westelijk van Peru's kust een nieuwe koers te gaan volgen. Daarmee verdwenen zowel de klimatolo gische bestaansvoorwaarden als het voed sel - de ansjovis - voor de guanaye-vogels, die dan ook in enkele maanden tijds bij tienduizenden hun rotseilanden de rug toekeerden. De gevolgen waren desastreus, want terwijl de oogst van 1939 nog 180.000 ton guano had opgeleverd, kon men in 1941 en '42 met grote moeite nog slechts 80.000 ton bijeenschrapen, hetgeen niet eens voldoende was om Peru's eigen be hoefte te dekken. Meer dan zes jaar duur de deze toestand voort; toen, even onver wacht als zij verdwenen was, keerde de Humboltstroom terug naar de oude stran den - en met haar de vogels en de guano. ALLEEN MET BEHULP VAN GUANO kan de schrale kuststrook van het land oogsten opleveren De grond is er arm en dor, maar door voldoende guano te strooien kan de Peruaanse boer van elke hectare zesmaal zoveel katoen oogsten als zijn collega in het waterrijke Mississippi- gebied en viermaal zoveel als de fellahs in de Egyptische Nijldelta, dat als een der gunstigste katoen-klimaten ter wereld geldt. Guano is namelijk een der rijkste natuurlijke meststoffen met een zeer hoog stikstofgehalte, dat voor bepaalde gewas sen, bijvoorbeeld aardappelen, zelfs te sterk is om onvermengd gebruikt te kun nen worden. Voor bepaalde tropische cul tures, zoals katoen en suikerriet, kan het echter wonderen doen. Dat hadden reeds de oude Inca's hon derden jaren voor het begin van onze jaartelling ontdekt - en zo zuinig waren zij op hun guanoschatten dat zij zelfs de doodstraf stelden op het doden van een guanaye-vogel. Toen de Spaanse conquis tadores het Incarijk leegroofden en ver nietigden, raakten de vogel-eilanden in het vergeetboek en zo stapelde zich daar de guano op tot lagen van zestig meter dikte, die in de loop der eeuwen versteen den tot een krijtwitte korst, die de rotsen het aanzien gaven van een schitterend Alpenlandschap. PAS NA DRIE EEUWEN werden deze vergeten schatten herontdekt door de Duitse chemicus Von Licbig, die in 1840 guano-monsters analyseerde en bevond dat zij 33 maal zoveel stikstof bevatten als stalmest. Zijn rapport werd in enkele weken wereldbekend en het resultaat daarvan was dat Noord-Amerika en de Europese landen als om strijd grote hoe veelheden guano begonnen aan te kopen. De prijzen schoten omhoog en er werden tal van expedities uitgerust om andere guano-eilanden te zoeken. Nergens echter vond men zulke rijke voorraden als op de Peruaanse archipel, waar de visrijke kou de zeestroom en het droge klimaat de ideale condities geschapen hadden voor een groot en volwaardig guano-bestand. In weinige jaren tijds werden er millioe nen verdiend en veranderde de hoofdstad Lima van een stoffig, armetierig gat in een weidse moderne stad met brede ave nues, prachtige parken en pompeuze pa leizen, terwijl ook de befaamde spoorweg over het Andesgebergte, die een der duur- sten ter wereld werd, uit de opbrengst der vogelmest gefinancierd werd. Met echt-Zuid-Amerikaanse luchthar tigheid meenden de Peruanen dat aan hun pas-verworven voorspoed geen einde zou komen; zij smeten met geld en hakten er in het wilde weg op los in hun guano- schatkamers, die wel rijk, maar helaas niet onuitputtelijk waren. Nauwelijks een kwarteeuw later was de voorraad van eeuwen - in totaal 32 millioen ton vogel mest - volkomen verdwenen en, wat nog erger was, ook het grootste deel van de vogels zelf. Bij het binnenhalen van de buit was rqen namelijk zo onbesuisd te werk gegaan dat de dieren geen kans meer kregen om rustig te nestelen en te broeden, zodat het gros al spoedig naar veiliger oorden vertrokken was. Maar voor het helemaal te laat was, greep de regering in, legde de guano-rooftochten aan banden en bepaalde dat er slechts en kele maanden per jaar „geoogst" mocht worden onder leiding van de Compania Administradora del Guano, waarin de overheid voor 51 percent van het kapitaal participeerde De Nationale Filmfinancieringsmaat schappij, die door de Engelse regering werd opgericht met het doel de filmindu strie tot nieuw leven te brengen, heeft bekend gemaakt, dat zij sedert 1948 een verlies heeft geleden van 2.600.495 pond sterling. Zij kondigde aan, dat plannen be staan een controlerend belang te verwer ven in de British Lion Film Corporation, een van de drie grootste concerns in En geland, welke de grootste schuldenaar der maatschappij is. De filmmaatschappij heeft in totaal van deze regeringsinstel ling ongeveer drie millioen pond sterling geleend, welke schuld volgens de financie ringsmaatschappij voor een groot deel on inbaar is. Enige jaren geleden werd door een aan tal jongere schilders aan de Lange Vijver berg in Den Haag een openluchtmarkt van schilderijen gehouden. De belangstelling van de zijde van het publiek was zeer groot en er werden zaken gedaan. De kunstschilders C. P. A. Hos, Henk Peeters, Willem Schrofer en Co Westerik hebben zich in een comité verenigd om in de maand Juli wederom een dergelijke kunstmarkt aan de Lange Vijverberg te doen plaats hebben. Het peil van de ten toonstelling willen zij zo hoog mogelijk op voeren. Kitsch" zal worden geweerd. De exposanten zullen bij toerbeurt op de ten toonstelling aanwezig moeten zijn om het contact met het publiek te bevorderen. »°OOCOOOOOOI Zij zijn er sindsdien gebleven en de dank bare Peruanen hebben hen in de watten gelegd gelijk nimmer tevoren. Schepen mogen de eilanden niet dichter dan op een mijl afstand naderen noch hun scheeps- fluit gebruiken, vliegtuigen moeten op duizend meter hoogte passeren en voorts worden de kolonies permanent bewaakt door scherpschutters wier taak het is, de geweldige condors neer te schieten die jacht maken op de guanayes. In de magere jaren van 1940-1947 heeft men bovendien muren van een meter hoogte om de rots- plateaux op de eilanden gebouwd om te verhinderen dat een deel van de verdroog de guano in zee zal waaien door het klap wieken van de opstijgende en neerdalende vogels. FANTASTISCHE VERMOGENS worden er thans niet meer verdiend in deze vreemde culture en Europa is zelfs sedert de opkomst van de kunstmest-industrxe helemaal geen afnemer meer van de Pe ruaanse guano. Noord-Amerika daarente gen, dat ook met het oog op de vracht prijzen gunstiger ligt, is nog altijd een gretige koper van elke hoeveelheid die het bemachtigen kan. Sinds kort is men ook begonnen met po gingen om guanaye-kolonies te stichten aan de kust van Neder Californië in Mexico waarvoor Perü de bebroede eieren levert in ruil voor een aandeel in de toekomstige guano-op'orengst. Wel een bewijs hoe hoog deze natuurlijke meststof nog aangeschre ven staat in de overigens geheel „versyn- thetiseerde" landbouw-chemie. H. C. Ik voel me een beetje lam. WEET IJ waar de Haagse Zondag hei puurst is? Op het Plein. En weet u waarom? Omdat daar het standbeeld van Willem de Zwijger staat, Vader des Vaderlands, met een geheven wijsvin ger, die op weg is om met een bezwe rend gebaar op de lippen gelegd te wor den. Ach ja, in de loop van de ochtend en de vroege middag komen er een paar auto's aanrijden die er gestald worden, maar dat mag geen naam hebben. De chauffeurs van de buitenlandse touring cars, die er hun quantum nieuwsgierig heid afleveren, hangen een beetje on deruitgezakt onder het stuurwiel te slapen en achterin liggen de jassen en vestjes van hen, die zich op een goed Hollands weertje hadden voor bereid. Maar dat is niet nodig ge bleken. De regen, of zelfs maar een bewolkte lucht zou vandaag zeer onwel kom zijn. Wan1 des Zondags recipiëert Den Haag met de allures van een gran de dame. De grande dame die met de mogelijke gewoonheid van haar gasten rekening houdt. Daartoe werd bijvoor beeld op het Haagse perron bij de uit- gangstrappen een automatische schoen poetsmachine neergezet, waar de stof fige reiziger zijn schoeisel tegen beta ling van een kwartje kan laten borste len en poetsen binnen anderhalve mi nuut. Op die manier verzekert de resi dentie zich van welverzorgde, gasten. Nog meer attenties heeft Den Haag in petto. Als men zijn treinkaartje heeft afgegeven en men onder de stations overkapping naar buiten treedt, staat er een fiacre te wachten. De koetsier zit met een hoge zije op de bok, de teugels losjes over de rug van het dromerige hitje, bereid om op het geringste teken zijn wagentje aan het rijden te brengen. En ineens duiken overal tientallen bloe- menventers op. Nietwaar: op bezoek gaan, dat betekent een geurige attentie voor de gastvrouwe meenemen. „Zeker, zeker, mevrouw Den Haag, ik had zo gedacht een klein bloemetje, dat is wel op z'n plaats". En dan zal mevrouw Den Haag met een hoofse buiging en met een nodigend gebaar naar de zitplaat sen op een harer terrasjes, het boeketje in ontvangst nemen. En dan doet men er 's Zondagsmorgens er het beste aan een der terrasjes aan het Buitenhof te kiezen, onder een breed rood-wit ge streepte markies en dicht bij de jonge boompjes langs het trottoir, want dan ziet men de mensen het best. De Hage naars, die zich met gedistingueerde haast voorbij spoeden naar hun kopje mocca in Den Haag drinkt men geen koffie met slagroom. Vrouwen die bijna allemaal een bontje dragen, fop of geen fop, ladykillerige heren met pi kante snorretjes en gemaniëreerde handgebaren en hooggehakte meisjes, die modieus geschoren poedels aan de lijn meevoeren. Zelfs de kleine straat- schuimertjes hebben zich aan de Haagse Zondag aangepast. Ze hebben nette col bertjes en jazeker glacés aan de handen, maar af en toe komt er toch iets van hun ware aard naar buiten, want dan zegt bijvoorbeeld zo'n rood harig jochie, terwijl hij gevaarlijk dicht langs het tafeltje schuift, waar een be schaafde Haagse achter haar mocca zit: „Ja sag, laeten we hier eventjes dineren, sag", en dan staat er een vertoornde kellner klaar om de orde te herstellen. VOOR DE CINEAC op het Buitenhof staat in de vroege middag al een queue voor de kassa en er komen steeds meer gegadigden, ouders met kinderen, die haastig vooruit lopen en die, om deze penetentie voor de opofferingsgezinde ouders v/at te verzachten, al bij voor baat roepen: „Er staat geen rij, hoor, er staat geen rij". Wie het maar geloven wil. Dit vroege middaguur is overigens gereserveerd voor de wandelgragen der élite. Tegen drie uur komen de anderen, de dames bijvoorbeeld, die voor iedere étalage halt houden en met de allure van: „Dat gaan we morgen even kopen" maar dankbaar dat ze vandaag niet terecht kunnen de tasjes en schoenen harer dromen monsteren. Tegen deze tijd ook is ieder bankje aan de Vijver berg bezet. De meeuwen, eenden en zwanen hebben een drukke middag voor de boeg, om de kleine handen die de met zong gesneden blokjes brood met grote gulheid uitstrooien, niet teleur te stellen. EN HET BINNENHOF, residentiële oase? Wel, daar zijn de buitenlanders m.et hun belichtingsmeters, daar ruist het fonteintje en van de kantelen van de Ridderzaal strijken duiven naar be neden om een graantje mee te pikken, aldus bijdragende tot de vervolmaking van de vergissing dat Den Haag lande lijke hoofdstad zou zijn. Nietwaar, op Trafalgar Square in Londen, op de Wes- termarkt in Amsterdam en op de Rad- huspladse in Kopenhagen, daar zijn ze ook, de duiven, die door de buitenlan ders worden gevoerd, gefotografeerd en bewonderd. Achter de ramen van de regeringsburelen aan het Binnenhof staan de voor het weekeinde leegge ruimde bureau's, maar hoe voortreffe lijk dat ook gebeurde, men vergat hel Zaterdagblad van de kalender te ver wisselen voor dat van de Zondag. En dan zegt men dat regeren vooruitzien is....? PAS NA HET avondeten, als de straatlantaarns aanfloepen op het ogen blik dat de zon haar stralen niet meer over de hoge daken weet heen te wer pen, eerst dan komen de massa's naar de binnenstad. In de Passage, Lange Poten en in de Spuistraat wordt men vrijwel van de been gelopen. Toch zijn het andere mensen dan die de Konings straat onbegaanbaar maken; dat is een soort standsverschil, hier lopen name lijk de straatschuimertjes weer. Zo als in iedere andere stad: fluitend, rumoerig pratend en duwend. Om de torenspitsen van het Binnenhof zweven een paar late zwaluwen, een laatste toerist leest er nog met een zwaar accent de inscrip tie op de fonteinbak hardop voor, ten behoeve van zijn gezellen. En op het Plein staat, in het duister, Willem de Zwijger, Vader des Vaderlands, met een geheven vinger die hij nu van de lippen heeft genomen. Morgen kan men moei lijk tot stilte manen. Ook op het Bin nenhof wordt dan weer gewerkt. L. OOOOOOOOOOi <XXXXXXOOC<XXX»OOCXXiCXXXXXXXX)COOCKXXXXDCOOOOCOOOC*X)OCOOCXXXXXXXXXXXXX* J9 99 99 Wij wagen het zij het enigszins schuchter in deze ko lommen uw aandacht te komen vragen voor een bepaalde kunst uiting, die velen onder u volstrekt niet na aan het hart zal liggen, waarvan de meeste ouderen zelfs een grote afkeer zullen hebben: het beoefenen van jazzmuziek en wel in het bijzonder van de moderne jazz, bebop, cool jazz of hoe men het ook noe men wil. Het is algemeen bekend, dat juist deze moderne mu ziek weinig wordt gewaardeerd. Haar tegenstanders hebben zelfs menigmaal beweerd, dat zij geen levensvatbaarheid bezit, dat zij slechts een voorbijgaand verschijnsel is, dat zijn (korte) tijd wel zal uitdienen om dan voorgoed uit onze beschaving te verdwijnen. Om te bewijzen, dat deze boude veronderstelling onjuist is, zou men naar voren kunnen brengen, dat de ver schillende vormen van de moderne jazz de sterke opleving van de dixielandmuziek na de laatste wereldoorlog glansrijk het hoofd hebben geboden. Hoe dan ook, velen, ook in ons land, zijn ervan overtuigd, dat de moderne jazz gefundeerde bestaans rechten heeft en dat zij deze op voortreffelijke wijze verdedigde. Tot hen, die tot deze slotsom zijn gekomen, behoren zeker de leden van het Haarlemse quintet The Diamonds, die wij onlangs hebben gesproken en beluisterd! Een frisse, levendige combo van vijf jonge mensen, die zich stuk voor stuk met hart en ziel aan de „cool music" wijden. Men moet daaruit evenwel niet afleiden, dat zij voor andere velen zullen wellicht denken: „serieuze" muziek ongevoelig zijn: Dat kan ook niet, want een zuiver musicus moet, zeggen zij, begrip hebben voor iedere soort muziek, ook al zal hij zich slechts op een van die soorten toe leggen. Maar laten wij eerst de in Haarlem en omgeving wonende leden van dit „semi-prof"-orkest eens aan u voorstellen. Daar is in de eerste plaats de pianist, de 25-jarige Kees Slinger, die als leider fungeert. Dan is er bassist Henk de Jong, 32 jaar oud. Vervolgens komt Jimmv Dikker, 24 jaar, die altsax en klarinet blaast en tevens als vocalist optreedt. Tenslotte zijn er twee broers, de zestienjarige Rudi Brink, de jongste van de vijf, die tenorsax en klarinet speelt en de 21-jarige Han Brink, die als drummer het ensemble zijn stuwende kracht verleent. Het orkest bestaat in zijn huidige vorm nog niet zo lang, al werd het reeds in Februari 1952 opgericht door Kees Smal, ex- klarinettist van het „Miller-sextet". De tenorsax hoorde toen nog niet in de combo thuis. Zij deed haar intrede in December van het vorige jaar, toen Kees Smal „beroeps" werd en het ploegje vaarwel zei. Pianist Kees Slinger nam toen de leiding over en voegde Rudi Brink, die slechts twee dagen een tenor sax in huis had, bij zijn jongens. Dat was een hele verandering voor het quintet: de arrangementen moesten door de instru mentenwisseling volledig herzien worden. Sommige waren zelfs niet eens meer te spelen. Deze arrangementen zijn grotendeels afkomstig van de pianist, maar ook Rudi zet er wel eens een op papier, evenals Kees Smal, die op deze wijze nog zijn mede werking aan de band blijft geven. Daarnaast kent het quintet een groot aantal zogenaamde kop-arrangementen, die niet op papier staan, maar tijdens het oefenen worden opgebouwd en uit het hoofd geleerd. De directe aanleiding voor ons bezoek aan deze musici was de wetenschap, dat zij onlangs in de finale van de door de Avro voor amateurs- en semi-prof-orkesten uitgeschreven jazz- competitie als derde zijn geëindigd. Geen slecht resultaat, als men bedenkt, dat er in het geheel zowel in de oude als in de moderne stijl zeventig orkesten en ensembles aan dit muzi kale tournooi deelnamen. Maar „The Diamonds" zelf zijn maar matig tevreden over de uitslag van de jury en met hen vele anderen, die niet alleen hadden gehoopt, maar stellig hadden verwacht, dat zij als winnaars zouden worden uitgeroepen. Horizontaal: 1. aanzienlijke hoogte; 4. put- emmertje; 7. ijzerhoudende aardkorst; 8. ver driet; 9. graafschap in Engeland; 11. kook kachel; 14. lopend touw tot het inkorten der zeilen; 15. gemeente in Limburg; 19. aan loop; 20. afgestoken stuk gras; 21. boom; 22. dorp in Drente; 23. deel van een rad. Sinds April is de combo als huisorkest aan de Haarlemse Jazz Club verbonden. Het eerste optreden was echter nog geen onverdeeld succes. Het jazzclub-publiek, dat is ingesteld op de vaak ietwat luid ruchtige dixielandmuziek, moet nog aan het betrekkelijk bescheiden geluid van dit moderne orkest wennen. Slinger is trou wens zeer beslist in zijn opvatting: „Voor een jazzclub speel ik (uiteraard moderne) jazzmuziek. De commercialiteit, waaraan wij bij het verzorgen van feestavonden helaas moeten toegeven, is hier uit den boze, omdat wij immers dit publiek in ze kere zin hebben op te voeden". Overigens was het hem opgevallen, zei hij, dat zijn muziek, in tegenstelling tot die in oude stijl, juist bij hen, die jazz over het alge meen niet kunnen aanvaarden, zeer veel waardering ontmoet, hetgeen een aanspo ring is om de bij de répertoirekeus en be zetting ingeslagen weg te blijven volgen. De niet onbelangrijke resultaten van de laatste maanden heeft het quintet onge twijfeld te danken aan intensief repeteren. Zij zijn er de jongens niet naar om, een maal bijeengekomen, er een plezierige avond van te maken met af en toe een nummertje muziek. Als zij repeteren (en dat gebeurt ten minste eenmaal per week) dan wordt er hard gewerkt, uren lang, vaak tot middernacht. Dan laat leider Slinger zijn mannen een nieuw nummer en vooral de lastige passages daaruit, eindeloos vaak herhalen. Dan wordt er net zolang geëxperimenteerd, tot alle on volkomenheden verdwenen zijn. Een van de repetities, die bij de familie Brink in Haarlem-Noord aan buis worden gehouden, hebben wij bijgewoond. Wij hebben hen op één na allen aan het werk gezien. Die ene was bassist Henk de Jong, die toen met „The Moonliners" voor een televisie-uitzending in België moest repeteren Maar al was de bassist dan niet aanwezig, wij kunnen veilig aannemen, dat hij gelijk zijn collega's een ras musicus is, hetgeen mede moge blijken uit het volgende voorval: op een avond in April van dit jaar zat het quintet op het podium van het Amsterdamse Concertge bouw temidden van het publiek te wach ten op het optreden van de Amerikaanse tenorsaxofonist Don Byas en zijn combo. Op het laatste ogenblik bleek, dat de pia nist en bassist niet op tijd aanwezig kon den zijn, zodat impresario Lou van Rees met de handen in het haar zat, tot hij Kees Slinger en Henk de Jong gewaar werd, die. onvoorbereid, het verzoek kre gen Don Byas te willen begeleiden. Binnen twee minuten zaten zij al op het podium en als wij afgaan op de recensies, waren de ovaties van het enthousiaste publiek, die even later opklonken, voor een groot ge deelte voor deze twee „Diamonds" be stemd. Wij zijn tot de conclusie gekomen, dat dit Haarlemse quintet, waarvan de mees te leden nog een tweede instrument kun nen bespelen, een veelbelovende muzikale toekomst tegemoet gaat. Want deze mu sici zijn niet alleen voortreffelijk op el kaar ingespeeld, ook als mensen onderling voelen zij elkaar bijzonder goed aan, zo dat hier sprake is van een goede „team"- geest. En dat is een belangrijke voorwaar de voor het in leven blijven van derge lijke orkesten. Men hoort niet zelden, dat een ensemble door onderlinge onenigheid wordt ontbonden. Wij hopen dat de „Dia monds" daarvoor gespaard mogen blijven. N. R. K. Verticaal: 1. Europeaan; 2. scheepskamer- tje; 3. toelaten; 5. vlasvink; 6. soldaten- potage; 9. verdrietig zijn; 10. hik; 12. op stootje; 13. Waterblaasje; 15. twijg; 16. ge noeg gekookt; 17. soort slaapziekte; 18 werk tuig om de ziften. Om mee te dingen naar de drie geldprij zen cd 7.50, 5-en 2.50 moeten oplos singen onder de aanduiding „Oplossing Puzzle" uiterlijk Dinsdag 17 uur ontvangen zijn aan een van onze kantoren in Haarlem: Grote Houtstraat 93 en Soendaplein 37 of IJmuiden: Kennemerlaan 186. De oplossing van de vorige puzzle luidt: Horizontaal: 2. hevea; 6. adi; 8. Ran; 10. bakt; 12. Jean; 13. Sn.; 14. ree; 16. pa; 17. maske, 18. do; 20. Ate; 21. Aa; 23. Iran; 25. Raas; 27. Ren; 29. Ria; 30. Thebe. Verticaal: 1. babs; 2. hik; 3. v.v.; 4. are; 5. Anna; 7. Dan; 9. aap; 11. traan; 12. Jeker; 15. Est; 18. Dirk; 19. ore; 21. aai; 22. Asaf; 24. ant; 26. are; 28. de. De prijswinnaars waren G. van der ZwaluiCornet, Linschoten- straat 89 zw-, Haarlem 7-50 R. Verwayen, M. K. Hofstedestraat no. 6, IJmuiden 5. J. M. Warburg, Julianalaan 91, Overveen 2.50 ,The Diamonds" in het actie. Tenorsaxofonist-klarinettist Rudi Brink, de jongste van vijftal, waagt zich aan een vocaal nummer. Voor de microfoon DE GEREGELDE LEZER van deze ru briek zal zich wellicht herinneren dat ik eens heb geschreven onder het motto „Radio en eenzaamheid". In dat stukje betoogde ik toen, dat op het eerste gezicht het lijkt, dat de radio een uitermate ge schikt middel is om de eenzaamheid van de mens op te heffen, maar dat het ook zo kan zijn, dat diezelfde radio ons van die eenzaamheid, welke een ingeschapen menselijke kwaliteit is, nog meer bewust doet zijn. Ik moest daaraan opnieuw denken toen ik de vorige Zondag min of meer per on geluk een stuk uit een rede van de voor zitter van de Vara, mr. J. W. Burger, op ving. Die rede werd, naar ik meen, ge houden op een door die omroep georgani seerd zomerfeest in het Amsterdamse Bos. Het scheen daar nog al feestelijk toe te N, gaan, er waren al thans een hawaiïa- ensemble, een humo rist en iets dat in de verte op Zuidameri- kaanse volksmuziek leek. Temidden van al dat jolijt kwam mr. Burger aandacht vragen voor de nieuwe omroepwet, waarbij hij uitweidde over het artikel dat de reclame en de propa ganda in de aether beperkt. Hij zei, dat hij erop zichzelf geen been in zag, dat de pro paganda in de aether voor de omroepver enigingen aan banden werd gelegd, want, zo zei hij ongeveer: „Wij hebben toch wel een machtsapparaat waardoor we onze mensen kunnen bereiken". Die uitlating trof me alsof ze een geheel nieuw licht wierp op het onwezenlijke van ons huidige en bij aanvaarding van de nieuwe wet te continuëren om roepbestel. Sinds wanneer en waarom heeft een omroep eigenlijk behoefte aan „een machtsapparaat om onze mensen te bereiken"? Sinds wanneer heeft een om roep een andere taak dan te zorgen voor een harmonisch, gevarieerd, ontspannend, maar ook ontwikkelend programma? Sinds wanneer en waarom worden de ac centen zo verschoven, dat de taak van een omroep meer buiten dan in de studio schijnt te liggen? Hebben onze twee mil lioen radioluisteraars daar nu werkelijk zo'n behoefte aan? Zou het niet veel ge zonder zijn indien, als er dan per se ge- zomerfeest en gejuboot moet worden, dit soort aangelegenheden wordt verzorgd door organen welke zich bezig houden met de actieve recreatie? Want mijn verwijt gaat natuurlijk niet alleen uit naar de Vara. Een andere om roep, de N.C.R.V. geloof ik, trommelt al weken, neen maanden lang, zijn leden op om in trein en bus op Tweede Pinkster- zijn aaa Nederlandse muziek uit de perio- Te Vlissingen zal van 16 Juli22 Augus tus een tentoonstelling worden gehouden, die een boeiend overzicht biedt van het werk van de Franse tekenaar en aquarel list Constantin Guys, die in 1802 in Vlis singen werd geboren. Medewerking wordt verleend door een groot aantal musea en particuliere verzamelaars in Frankrijk, Zwitserland, Engeland, België en Neder land. Voor deze tentoonstelling, de eerste die in Nederland aan deze kunstenaar zal worden gewijd, is een erecomité gevormd, waarin onder meer zitting hebben geno men de Franse ambassadeur in Nederland, de directeur der Franse musea, de heer Georges Salles, de algemeen directeur van het Rijksmuseum te Amsterdam, jhr. D. C. Röell en de Commissaris der Koningin in Zeeland. Er zullen ongeveer honderddertig werken te zien zijn. De jaarlijkse muziekweken, die in Stauffen bij Freiburg-in-Breisgau worden gehouden, zullen dit jaar geheel gewijd dag naar het Arnhemse Sonsbeek te trek ken voor iets dat de Jubo II schijnt te heten. Zeker is, dat er in Arnhem brood jes met worst en kaas en ijswafels voor de deelnemers verkrijgbaar zijn, want daarover heeft een woordvoerder der enthousiaste organisatoren ons onlangs uitvoerig ingelicht. Via de microfoon na tuurlijk: wie zendtijd heeft, kijkt niet op vijf minuten. Ziedaar dus een wonderlijk aspect van onze omroep: de mens wordt als individu in zijn woning opgezocht om hem ver volgens als massamens er uit te halen en te laten opgaan in een menigte tot meer dere eer en glorie van de omroepvereni ging waarvan hij lid is. En ik stel weer de bescheiden vraag of de omroep er nu is voor een harmonisch, gevarieerd enzo voorts (zie boven) programma waarin noch de Kilima's, noch Max van Praag en autobus om zestig kilometer verder op een Eddie Christiani zouden behoeven te ont- grasveld naar een draaiorgel te gaan luis- breken, of voor het organiseren van mee- teren. de van de renaissance en de barok. Zij hebben plaats van 20 tot 31 Juli onder leiding van profesor Ernst Duis. wiens kwartet voor oude muziek onlangs ook in enkele Nederlandse steden is opgetreden. Uit Nederland zullen aan de muziekwe ken medewerken het Trio Schoonderbeek uit Naarden en de violist Chr. Dekker uit Bergen. HONDERD-GULDEN-EXPOSITIE. In de kunstzalen Bennewitz aan het Noordeinde te 's-Gravenhage wordt van 1 Juni tot 1 Augustus op veelvuldig ver zoek de „Honderd-gulden-tentoonstelling" gehouden. Van alle geëxposeerde schilde rijen, van erkende kunstenaars, bedraagt de maximumprijs 100. tings met ijswafels? Want waar blijft dan de zorg voor hen die en ze zijn er zich niet bij een van de Grote Vier in de aether thuis voelen? Of die niet van ijs wafels houden? De omroep is er, naar mijn stellige De omroep is er juist om de mens in zijn huiskamer op te zoeken en daar ta helpen bij zijn persoonlijke behoeften aan ontwikkeling of ontspanning. Die mens moet voorop staan, niet de omroep, welke bescheiden dienaar behoort te zijn en te overtuiging, voor iedereen. De omroep be- blijven. Zo alleen ook zal de omroep met- hoort niet te zijn een machtsapparaat, waar een voorzitter of een secretaris op een knop drukt en hup, daar stappen tien duizend, wat zeg ik, honderdduizend leden met een speldje en een vlaggetje in een gezel en vertrouwde vriend zijn van da eenzame mens, wiens alleen-zijn niet wordt verminderd door hem met een on- overzienbaare hoeveelheid anderen ta laten demonstreren. J. H. B.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 14