Muggebeten Uitgaan in Haarlem TIJDELIJKE SPECIALE AANBIEDING Agenda voor Haarlem Toppunten der Europese stillevenkunst „De Prins van Homburg DÉBRAU1ME Een Eeuw Geleden Fraaie voorstelling van Kennemer Toneelfestival in Openluchttheater m MORRIS écfcu'ijai fmij! 't Silver Stoepke Filmreportage in kleuren van bezoek van president Coty 37,50 24,75 49,75 Nieuw dorp in de Noord-Oostpolder Uit de Opregte Haarlemsche Courant van 29 Julij 1854 VRIJDAG 30 JULI 1954 99 Wanneer applaus de waardemeter is voor de verrichtingen van de toneelspeler en, gelet op het spontane ogenblik van zijn ontstaan, voor de dramatische expressie van een toneelstuk, clan heeft de opvoering van Von Kleist's drama „De Prins van Homburg" gisteravond duidelijk gemaakt dat men de wezenlijke kracht van die op voering omtrent het middengedeelte moet zoeken, van de mare af dat de keurvorst, een der hoofdpersonen in dit stuk, in het gevecht met zijn vijanden het leven heeft gelaten tot. en met het grandioze, ietwat verbijsterende slot. Nu is applaus niet altijd een betrouwbare demonstratie van waardering. De toneelliefhebbers, die de première van „De Prins van Homburg" bijwoonden bleken evenwel begiftigd met evenveel critisch vermogen als optimisme ten aanzien van de gesteldheid van het weer. Ze hadden het er op gewaagd de voorstelling bij te wonen en zij namen er met hart en ziel aan deel. Want toen de vonk eenmaal in het kruit sloeg, reageerden zij juist en onmiddellijk. Wat tot dan toe een romantisch, speels en vernuftig werkstuk was ge weest van een dichterlijke en constructieve geest, werd met één slag een drama, een toneelspel, een spel van actie, waaraan ook de toeschouwers daadwerkelijk deel namen. Dat het tot dan toe niet zo was geweest heeft oorzaken, waarop straks nader wordt ingegaan. De lezer vergunne mij eerst een korte inhoudsbeschr ij ving, opdat hij zich kan oriënteren. De schrij ver voert ons dan naar een episode in de dertigjarige oor log, welke ons doet kennismaken met de keurvorst van Bran denburg, die in een strijd op leven en dood met de Zweden is gewikkeld. Tot tweemaal toe is hem de zege ontgaan, om dat zijn neef, de prins van Homburg, zijn bevelen niet had op gevolgd. We zijn er nu getuige van dat de prirts zich ook voor de derde maal niet aan de orders houdt. Gevoelsmens als hij is handelt hij naar de opwelling van het ogenblik. Hij helpt de keurvorst de overwinning te be vechten, maar staat nochtans de totale overwinning in de weg. Dies laat de vorst hem in de gevangenis werpen en weigert hij hem gratie, wanneer de krijgsraad de doodstraf over hem uitspreekt. De prins roept de hulp in van de keurvorstin en zijn verloofde, prinses Natalie, om het verschrikkelijke lot van hem af te wen den. In waarlijke doodsnood geeft hij zelfs de hand van zijn beminde prijs: als hij maar vrij komt. De prinses spreekt voor hem ten beste. De keurvorst laat de prins zelf beslissen. Als hij zich onrecht vaardig behandelt voelt kan hij zijn zwaard terugkrijgen. Dan maken week heid en vertwijfeling plaats voor ridder lijkheid en plichtsbesef. Wie het recht helpt handhaven mag het niet met voeten treden. Het recht eist 's prinsen dood. Hij zal sterven als een man. Het leger pro beert te zijnen gunste te inteveniëren, maar de prins wil niet anders meer dan dat hem recht geschiedt. De keurvorst echter laat thans genade gelden. Wanneer de jonge held geblinddoekt gereed staat voor het dodelijke schot wordt hem het leven terug geschonken en de lauwerkrans, die hij zich eenmaal droomde door zijn geliefde op de slapen gedrukt. Bij zo'n schokkende ommekeer valt hij in zwijm. Straks zal hij aan het hoofd van zijn man nen opmarcheren om zelf zijn aandeel te leveren aan de vervulling van zijn „laat ste" wens: de totale vernietiging van de vijand, de bescherming van zijn geliefde tegen het leed haar bij een eerloze vrede voorbehouden. Von Kleist heeft zich bij de behandeling van dit onderwerp niet veel om de histo rische juistheid bekommerd, hetgeen geen mens hem zal verwijten. Belangrijker is zijn dramatische verwerking van de stof en dan rijzen er hoogstens bedenkingen tegen de in het totaal genomen niet even wichtige wijze waarop hij die heeft uitge werkt. Een lange inzete waarin de ge voelens beheerst en onuitgesproken blij ven, overgaande in een fel zwart en wit van de hevigste emoties. De dromer en de dweper hebben in de eerste taferelen de overhand, zozeer, dat de overgang naar de gekwelde en beproefde mens uiterst moei lijk speelbaar en realiseerbaar wordt. ADVERTENTIE Niet krabben, dat veroorzaakt j infecties! Geen jeuk en geen zwelling bij snel gebruik van f het beroemde huidgeneesmiddel VRIJDAG 30 JULI Openluchttheater Bloemendaal: „De prins van Homburg", Stichting Kennemer Toneel- festival, 8.30 uur. City: „De vrouw met het ijzeren masker", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Geef 'm de sporen", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Minerva: „Calamity Jane", alle leeft., 8.15 uur. Frans Hals: „Circussterren", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „The Sword and the Rose", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „City Lights", alle leeft., 7 on 9.15 uur. Rembrandt: „Blume von Hawaii", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Roxy: „De circusclown", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ZATERDAG 31 JULI Openluchttheater Bloemendaal: „De prins van Homburg", Stichting Kennemer Toneel festival, 8.30 uur. City: „De slimme streken van Donald Duck", alle leeft., 10.30 uur. „De vrouw met het ijzeren masker", 14 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Lido: „Geef 'm de spo ren", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. „Mo- nina, het meisje zonder sluier", 18 jaar, 23.30. uur. Minerva: „Calamity Jane", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Circus sterren", alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace: „Lied van het Zuiden", alle leeft., 10.30 uur. „The Sword and the Rose", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: Montagne's jeugdvariété, 10.30 uur; „City Lights", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Blume von Hawaii", allo leeft., 2, 4.15, 7 en en 9.15 uur. Roxy: „De circusclown", alle leef.t, 2.30, 7 en 9.15 uur. De Prins (Wim Rijke) en prinses Natalie (Meta Pronker-van Gelderen) De misdaad die de prins begaat staat in geen dramatische verhouding tot de straf, althans niet met de door Von Kleist ge schapen mogelijkheden. De prins blijft wat zwevend. Regie en vertolker beide moeten hem tot een wezen maken van vlees en bloed. Men heeft heel wat meer moeite in hem te geloven dan in de figu ren, die hem omringen, van wie men ove rigens, tegen de verwachtingen in, minder klassieke Duitse rechtlijnigheid krijgt te horen in gevoel en logica dan van de schrijver van een Duitse nationale cate chismus voor de jeugd mocht worden ver ondersteld. En waar het het geval was heeft de vertaler David Koning dat afge zwakt, de dichter, die Von Kleist was, dankbaar voor de poëtische schoonheid welke een der voornaamste elementen vormde van het stuk, waarin dan toch maar de genade van de droom zegevierde boven het recht van de realiteit of met an dere woorden: waarin innerlijke en uiter lijke actie elkaar al spoedig de hand reik ten om een vaak ontroerend, een teder, alels-bij-elkaar-genomen, zeer schoon to neelspel op te leveren. Bij de beoordeling van de opvoering die de spelers van het Kennemer Toneelfesti val er van gaven moet men twee zaken wel in het oog houden. Ten eerste dat zij amateurs zijn. Ten tweede, dat de harde wind, die gisteravond door het lover „speelde" helemaal geen speelgenoot, maar sen lelijke tegenstrever was. Vooral in die ADVERTENTIE BARTELJOPISSTR. HAAPITM - TEL 13439. FcRD B0LST-R 48/A2JAM - TÉl. 717162 WINDJACKETS - SWEATERS eerste bedrijven verstoorde zij de sfeer en de slag bij Fehrbellin kreeg zo de ge daante van een tableau vivant. De stijlloze wind en hinderlijk vliegtuiggeronk vaag den menig stuk tekst weg. Het onontbeerlijk inzicht in de ontwik keling der intrige en voor alles de con trastrijke werking der wisselende zeer ge voelige sfeer werden ons ontnomen. Dat werkte dubbel schadelijk. Voor een deel. mag men hierin dan ook de verklaring zoeken voor het feit, dat het stuk toen nog niet zo aansloeg als het later deed. Wat de acteurs bij zoveel tegenkantingen presteerden dwingt de bewondering af. Eén kwam zijn lauwerkrans volop toe: Wim Rijke. Hij speelde de prins van Hom burg meesterlijk mèt alle schakeringen: zijn overmaat aan gevoel, zijn kortzichtig heid en redeloos optimisme, die in steeds groeiend folterend beseffen van machte loosheid overgaan (de gevangenisscène) zijn ontreddering, herwonnen fierheid en ondragelijke weelde. Aangrijpend vaak en mooi. De waarachtigheid, die aan zijn spel ten grondslag ligt, maakte zijn presta tie er tot een van formaat. En naast hem noem ik Leo Straus als een waardig, be slissend, koninklijk vorst met een feilloze zekerheid alle nuances nemend, zijn rol uitspelend in dictie en plastiek even tref fend als Rijke. De zuiverheid van dictie viel mij ook op bij Meta Pronker-Van Gelderen, wier Natalie in een overwegend verstandelijke speelwijze allure bleef hou den in alle situaties waarin gevoel alleen haar op een dwaalspoor had gebracht. Een kleine, innemend vertolkte rol, bleek mevr. Van Maanen-Cohen Tervaert als de keurvorstin toebedeeld. De langste spreek tekst was voor mr. N. Drost als graaf Hohenzollern, 's prinsen vriend, die een beheerste, en slechts daar niet imponeren de partij weggaf, waar zijn optreden neig de naar dat van een commentator. Uit nemend spel vertoonde mr. M. C. Wijt als onheilsboodschapper. Arie Mourik leverde een bescheiden veldmaarschalk, Johan van Doorn een welsprekende gevoelvolle kolonel Kottwitz, wiens pleidooi in V mee slepend was van hart en vurigheid. De overige rollen zijn minder ingrijpend. Ik wil graag nog Ru van den Berg als graaf Reusz noemen. Zijn verschijning was mar tiaal en tegelijk plezierig van eenvoud en warmte. En de regie? Henk Rigters is na de op voering uitbundig geprezen. Hij heeft dat wel verdiend. Hij zorgde voor een span nend toneelbeeld, dat bescheiden ruimte liet aan de fantasie, maar hij werkte dan ook met amateurs en hen tot deze hoogte Hij zal zich door het voortreffelijke spel opwerken is op zichzelf al een heuse toer. ruimschoots beloond weten. De vertaling van David Koning heeft op gelukkige wijze alle uiterlijk effect vermeden. Zijn tekst droeg het stempel van grote zorgvuldigheid met vrijmoedige intervallen waar zulks was toegestaan. z,e was degelijk en recht on de man af. Een vondst was het doen vullen van de entre- actes met improvisaties van Paul Chr. van Westering, gespeeld op het Cavaillé-orgel in de gemeentelijke concertzaal. Zij gaven geen cerebraal karakter aan de voorstel ling, bouwden op het stuk voor in 'n men geling van ernst en fantasie. De décors van Livinus Tollenaar hadden een overwegend functioneel karakter. Hun bescheiden op zet hield de voorstelling in de baan, die regisseur Rigters ervoor had verkozen. Costuums en kapwerk vielen evenzeer te loven. Men zal, als men een liefhebber is van toneel, een voorstelling van het Kennemer Toneelfestival in het Bloemendaalse open luchttheater niet moeten verzuimen. Tot en met Woensdag 4 Augustus kan men er terecht. Men kan van één ding zeker zijn: het is geen verloren avond! P. W. FRANSE ADVERTENTIE „Dank je voor de fijne partijdaar zal een Everest op smaken!" - „Is dat jouw merk ook al? Je ziet steeds meer mensen Everest roken." - „Ja, 't is een heerlijke sigarettoen ik mijn eerste Everest rookte, merkte ik direct dat het iets bijzonders was" Het was een grote verrassing voor de vele bezoekers van het Cineac te Amster dam, toen gistermiddag onverwacht, vlak na de reportage van het bezoek van presi dent Coty in zwart-wit, het nieuwe tien minuten durende filmpje in kleuren, dat door Polygoon van het statiebezoek is ge maakt, werd aangekondigd. Daarmee kre gen zij een primeur, want officieel ging het filmpje pas vandaag in de Cineacs te Am sterdam, Rotterdam en Den Haag draaien. De vertoning was bedoeld voor de pers en men had de grote bioscoopzaal verkozen boven de kleine showroom Zo zag men het bezoek van de Franse gasten nog eens van voren af aan: de aan komst op Schiphol, het Stadionplein en de Dam, de kranslegging bij het nationaal monument, de bezoeken aan Den Haag en Rotterdam, het vuurwerk in Amsterdam en de tocht met de „Piet Hein" over de Vecht. Toen tenslotte de president van Frankrijk en mevrouw Coty in het toestel waren verdwenen, dat hen naar Parijs te rugbracht en de reportage ten einde was, steeg in de zaal een daverend applaus op. Deze kleurenfilm, de eerste die geheel in Nederland is vervaardigd volgens het sy steem Polycolor, zal na terugkeer van de koninklijke familie uit Denemarken op paleis Soestaijk vertoond worden. In het museum Boymans te Rotterdam werd dezer dagen een tentoonstelling „Vier eeuwen stilleven in Frankrijk" geopend. De conservator voor de schilderkunst van het Louvre, de heer Charles. Sterling, schrijft in zijn inleiding tot de catalogus: „Door het tonen van Franse stillevens, geschilderd tussen 1600 en 1950, brengt Nederland op bijzondere wijze hulde aan Frankrijk". Degenen die deze unieke bloemlezing van Franse stillevens gaan zien, zullen wel met mij van mening zijn dat het ter be schikking stellen van deze schilderijen voor de Rotterdamse expositie onzerzijds gevoeld mag worden als een hulde aan Nederland. In geen ander land dan Frankrijk en Nederland is de stillevenkunst zo intens en continu door de eeuwen heen be oefend. Welk ander land zou in staat zijn een geschiedenis dei- schilderkunst over vier eeuwen, in haar verschillende stijlen, met het stilleven als enig motief te tonen? De Franse stillevenkunst blijkt, met uitzondering van de tweede helft der negentiende eeuw, waarin de nadruk bijna volledig op de kleurbreking in het volle daglicht kwam te liggen en het landschap als onder werp hoofdzaak werd, steeds een weerspiegeling te geven van de verschillende picturale stromingen en stijlen, ja deze som tijds vooruit te zijn en nieuwe wegen te hebben aangeduid. Peren en glas. door Chardin Dat de kunst van het stillevenschilderen haar diepste waarden krijgt in tijden, waar in een bewogen aandacht voor de eenvou dige voorwerpen uit het dagelijkse leven aanwezig is, blijkt op deze tentoonstelling, als men het uiterst sobere, maar in zijn evenwichtigheid volmaakt gave schilderij tje van Baugin (1630) en de werken van Chardin (1699 1779) en Cézanne (1839— 1906) vergelijkt met de, in opdracht van Lodewijk de Veertiende, door Jean Belin geschilderde overdadige uitstallingen van bloemen en vruchten, decoratief gerang schikt op rijk gebeeldhouwde tafefs, geflan keerd door stukken harnas, met cannelure zuilen als fond en de buste van Lodewijk XIV als bekroning van het geheel. Hoewel men het schitterende en weelderige arran gement, gebonden in een klassieke, strak ke architectuur, moet bewonderen, voelt men toch dat dit alles te uitsluitend een aspect is van het toenmalig leven te Ver sailles, om zich ook in later tijden te doen gelden. Dat Chardin vooral in zijn figuurstukken veel aan de Hollandse schilders der zeven tiende eeuw verschuldigd is, werd reeds dikwijls opgemerkt. Merkwaardig is ech ter dat het de Fransman Chardin is, die de diepzinnige en sobere stillevens gecre- eerd heeft, waarover de adem van de Hol landse schilderkunst schijnt gegaan te zijn, maar welke naar de vorm volstrekt eigen en nieuw was. Er is misschien geen andere Franse schilder te vinden die ons Hollands gemoed zo aanspreekt als Chardin. Men heeft hem vergeleken met Rembrandt en (met meer reden) met Vermeer van Delft. De zuivere weergeving der materie in haar plastische waarde, de kruimigheid der verfopdracht, de eerbied voor het eenvou dige, het diepzinnige en poëtische van de gedachte, al deze eigenschappen zijn het die wij bij voorkeur als waardemeters aan leggen. Al zijn de kleine stillevens met vruchten en het sublieme schilderij „Konijn met weitas" misschien de schoonste voor beelden van toegewijde aandacht voor de eenvoudige dagelijkse dingen, de twee zeer grote stillevens, respectievelijk voorstellend de attributen van de Kunst en van de We tenschap, beide afkomstig uit het Musèe Jacquemart André te Parijs, mogen toch zonder twijfel, om hun machtige brede com positie en heerlijke schildering, als toppun ten der Europese stillevenkunst gere kend worden. De bezoeker moet echter de tijd nemen* om deze omvangrijke stukken op zich in te laten werken, de beloning voor zijn aandacht zal niet gering zijn. De zuiver afgewogen plaatsing der voorwerpen in de ruimte, de heldere klank der warme en koele tonen, de schildering die zowel ge voelig als vastgesloten is, maken het ge heel tot een onvergetelijke schoonheid. Daar het niet te vermijden was om over Chardin iets uitvoeriger te schrijven, kun nen wij aan de na hem komenden slechts enkele regels wijden. Fantin Latour is in onze musea (Kröller Müller) mooier verte genwoordigd. Van Millet en Courbet zijn hier zeer schone voorbeelden, van eerstge noemde onder meer een stilleven met de aarden pot uit het Museum Mesdag in Den Haag, welke instelling helaas veel te wei nig bekend is bij het publiek. Zoals ik reeds opmerkte, hadden de Impressionnis- ten niet de juiste instelling voor het stille ven. Hoe charmant de vaas met dahlia's van Berthe Morisot ook is voorgedragen, deze losse schildering smaakt, evenmin als de virtuoze van Manet, erg goed nadat men de even heldere maar zoveel vollere wijn der voorgangers genoten heeft. Met voor bijgaan ook van Renoir komt dan bij Cé zanne, van wie een viertal zeer complete stillevens gekozen werden, de aansluiting weer tot stand om ons, via een tweetal vroege meesterwerken van Henri Matisse uit 1896, naar de cubisten en onze tijd te voeren. Dat het stilleven voor Braque en Picasso bij hun experimenten met de geo metrische volumen het aangewezen onder werp was ligt wel voor de hand. Zo zien we dezelfde voorwerpen als muziekinstru ment, speelkaarten, schotels met vruchten die, van de zestiende eeuw af, de stilleven schilder als attributen gediend hebben, ook door de hedendaagse kunstenaar weer hanteren. Om de wisseling der stijlen, geprojec teerd in het nederig maar zinrijk motief van het stilleven te bestuderen en te ge nieten, kan men niet beter doen dan deze prachtige tentoonstelling in Rotterdam, welke tot 20 September geopend blijft, te bezichtigen. OTTO B. DE KAT TONEEL EN DANS Dagelijks, Bloemendaals Openluchttheater, 20.30 uur: Kennemer Toneel Festival met „De Prins van Homburg" van Heinrieh von Kleist in de vertaling van David Ko ning onder regie van Henk Rigters, in décors van Levinus Tollenaar en met muzikale improvisaties door Paul Chr. van Westering. Tot Donderdag 5 Augustus. Dagelijks, Vleeshal, 20 uur: Marionetten theater van Bert Brugmans geeft een reeks voorstellingen van Zondag 1 tot Zaterdag 7 Augustus. Vertoond wordt de opera „De Liefdesdrank" van Donizetti in de uitvoering door koor, orkest en solisten van de Scala te Milaan. Inleiding door Leo Riemens. Dagelijks, Die Raeckse, 21 uur: Cabaret door Chris de la Mar en zijn gezelschap met muzikale medewerking van het Spengler Trio ter gelegenheid van de feestweek van Haarlems Bloei. Maandag 2 Augustus, De Vleeshal, 14.30 uur: Jeugdmatinée door Bert Brugmans Mario nettentheater. Opgevoerd wordt „Avontu ren van Buffalo Bill". Dit vacantiepro- gramma wordt op Dinsdag 3 Augustus herhaald. Maandag 2 Augustus, Stadsschouwburg, 20 uur: Bijeenkomst ter gelegenheid van het Wereld-Esperantisten-Congres te Haar lem. Medewerking verlenen het Ballet der Lage Landen onder leiding van Mascha ter Weeme en de voordrachtkunstenares Nel Oosthout. Het programma wordt op Dins dag en Woensdag herhaald. Vrijdag 6 Augustus, Openluchttheater, 14.30 uur: Jeugdvoorstelling als onderdeel van de feestweek van Haarlems Bloei. Het gezelschap „De Witte Vogel" uit Den Haag geeft onder leiding van Rolf Petersen een opvoering van „De wonderlijke lucht ballon". Herhaling op Zaterdagmiddag 7 Augustus. MUZIEK Zondag 1 Augustus, Tevlers Museum. 15 uur: Bespeling van het 31-toonsorgel door Anton de Beer, die vijftien tweestemmige in venties van J. S. Bach ten gehore brengt, benevens Variaties van Sweelinck. de Vierde Suite van Blow en Suite van kleine stukken door Henk Badings. Zondag 1 Augustus, Muziektent Dreefzicht, 20 uur: Concert door de R.K. Harmonie Euphonia. Er worden marsen, ouvertures en fantasiestukken uitgevoerd. Maandag 2 Augustus, Grote Markt, 15.30 uur: Feestelijke bespeling van het carillon van de Grote Kerk door Arie Peters, stads- beiaardier. Een tweede feestelijke bespe ling heeft plaats op Donderdag 5 Augus tus van 2021 uur. Dinsdag 3 Augustus, Grote Kerk, 20 uur: Gemeentelijke orgelbespeling door de stadsorganist George Robert, die werken van Bach. César Franek en Hendrik An- driessen (Quattro Studi per Organ!) op zijn programma heeft geplaatst. Woensdag 4 Augustus, Grote Markt, 20.15 uur: Populair concert ter gelegenheid van de feestweek van Haarlems Bloei door de Tirolerkapel „De Alpenjagers". Donderdag 5 Augustus, Grote Kerk, 15 uur: Orgelconcert door George Robert, die on der meer Preludium en Fuga in D van J. S. Bach en de vierdelige Suite gothique van Boëllmann (18621897) vertolkt, be nevens werken van Sweelinck, Handel en Schumann. DIVERSEN Zaterdag 31 Juli, Grote Markt, 20.15 uur: Groot Carnavalsfeest van „De Kemeleers" uit Maastricht, met muziek, ballet, humo risten, ontvangst van Vorst Jan V met uitreiking van decoraties. Er gaat een op tocht door de stad aan vooraf. Na afloop: muzikale wandeling en cramignon. TENTOONSTELLINGEN Stadhuis: Elke avond van 20—22 uur te be zichtigen. (Hal met kaarsenkronen ver licht). Huis Van Looy: Eretentoonstelling van werken van de schilder Dirk Harting ter gelegenheid van diens zeventigste verjaar dag. Tot en met 1 Augustus dagelijks ge opend van 1012.30 en van 13.3017 uur, des Zondags alleen van 1417 uur. Woonhuis Van Looy: Het voormalig woon huis van schilder-schrijver Jacobus van Looy is te bezichtigen op Donderdagen van 1012 en van 1417 uur. Op Zon dagen alleen van 1417 uur. Teylers Museum: Hollandse tekeningen uit de zeventiende eeuw. Het museum is da gelijks geopend van 1117 uur, behalve op Maandag, benevens op de eerste Zondag van elke maand van 1317 uur. Frans Halsmuseum: Groepsportretten van Frans Hals in nieuwe formatie, benevens permanente expositie van recente aan winsten uit de Recuperatie. Geopend van 10—17 en Zondags van 13—17 uur. Elke avond spéciale openstelling van 20.30 22.30 uur. Schotersingel no. 117 a: Palestina-diorama's (Bijbelse voorstellingen). Door de week geopend van 9.3012 en van 1417 uur. Kunsthandel Leffelaar: In de tuinzaal tot en met 31 Augustus zomertentoonstellingen van schilderijen, tekeningen en repro ducties. Baljuwslaan 23:, In het kader van de bloe- menweek te Haarlem houdt de kunstkring „De Acht" van 1 tot en met 8 Augustus een expositie van het werk van haar leden. ADVERTENTIE mooi doublé 10 steens Dameshorloge lief chroom meisjeshorloge een prima waterdicht Heren-polshor loge, 17 steens, centrale secondewijzer, anti-magnetisch, schokvrij, met radium merk ROBUSTA alles onder volle garantie U KOOPT BIJ EEN GEDIPLOMEERD HORLOGEMAKER GROTE HOUTSTRAAT 49 een kleine zaak met een grote keuze In de Noord-Oostpolder wordt thans met man en macht gewerkt aan de totstand koming van de nieuwe woonkern Creil, gelegen tussen het kamp Espel en het dorp Rutten. In aanbouw zijn daar 63 woningen en twee scholen. Weldra zal het nieuwe dorp zijn eerste bewoners kunnen ontvan gen. (Advertentie) Het is bekend, dat het Electro Galva- nismus, zelfs bij pijnen die men dagelijks ondervindt, zooals hoofdpijn, tandpijn, pijnen in de armen en de beenen, zeer heilzaam is, want eene Galvanische Stroom versterkt de zenuwen en neemt al de overspanning van dezelve weg. De Electro Galvanische penhouder, die de heer J. Alexandre thans het publiek aan biedt, neemt al de zwarigheden weg, die tot nog toe het gebruik van het Electro Galvanismus verhinderden. Deze pen houder heeft eene vernuftige zamenstel- ling en geeft den gebruiker eene zachte, voortdurende en gelijkmatige Electro Galvanische stroom, dewelke alle pijnen doet verdwijnen. De prijs is f 1,25. Om zijne nuttige werking te verhoogen heeft de heer Alexandre tevens gecimenteerde of dubbel geharde stalen pennen uit gevonden, de volmaaktste welke er heden in metallique pennen bestaan, daar de inkt er geene inbijtende werking op heeft, zoodat zij oneindig duurzaam zijn. Deze pennen worden geleverd voor f2,50 de 144 stuks, en wel in een in Braziliaanse Gom gebeeldhouwd kistje, eveneens ccne uitvinding van den heer Alexandre, dat geschikt is om met onderscheiding te prijken in een studeerkabinet; een aller liefst voorwerp om deze schitterende pennen in te bewaren.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 5