SPREKENDE HOND KRIJGT OPVOLGER SCHOONIHEIDSOV :GINGEN „Die andere weretcf Het gevaar van een te groot optimisme Wandeling langs Jaarbeursnieuwtjes Groentesoep met Kerrie Jeanne Basilek Stroopbroodjes ZATERDAG 18 SEPTEMBER 1954 Een gesprek met Effecten- en Geldmarkt tampons Tien jaar Benelux voor de televisie oor de<V rouw VANUIT DE RUIME erker van haar flat ziet Jeanne Basilek uit over de Amstel. Onophoudelijk varen ranke bootjes voorbij, die een wijde, violet- groene baan achterlaten. Haar zitkamer is als het ware aangekleed met mu ziekinstrumenten: een grote gouden harp in de hoek, waarover een Tsjechische shawl met rood-paarse bloemen hangt, ergens anders staat nog een andere harp, een veel kleinere een zogenaamde Ilaken-Harfe die ehonderd jaar oud is en verder zie ik een Hongaarse zigeuner-cimbaal, i viool, een luit, een cither, diverse fluiten en natuurlijk een piano. Een weelderige filodendron buigt zijn ranke bladeren mee met het venster. TERWIJL MEVROUW BASILEK, van geboorte Tsjechische, hoewel haar wieg in Nederland stond, me uit haar leven vertelt, staart een Drentse schaap herder in een hondenmand me onafge broken aan. „Als jong meisje zong ik al in de kinderoperette bij mevrouw Hopman- Stap", zegt de vrouw, wier leven door muziek wordt beheerst. Ze kreeg privé lessen van deze begaafde zangpaedagoge en viel reeds met haar achttiende jaar op als zangeres. „Bij mijn debuut leek ik nog zo jong, dat ik er maar een tien tal jaren bij fantaseerde, met het ge volg, dat ik nu nog wel eens de opmer king hoor: je ziet er toch nog maar jong uit voor je zestig jaar. Geen wonder, die tien bijgesn.okkelde jaren zijn er voor sommige mensen nog steeds niet af!" Ontelbare malen heeft ze de kinder operette Assepoester gezongen. Aan haar levendige gebaren en felle, ex pressieve ogen kan ik zien, dat ze bij haar muzikale kwaliteiten ook acteer talent bezit. Hubert Cuypers noemde haar de Hol landse nachtegaal en in Tsjecho- Slowakije, waar ze ieder jaar concerten gaf, stond ze bekend als de Boheemse nachtegaal. In Praag heeft ze met het beroemde Boheemse Strijkkwartet voor president Masaryk gezongen en het was een triomf daarna aan zijn arm het bal te mogen openen. In die tijd zong ze ook veel voor de Nederlandse en Tsjechische radio. Mengelberg heeft haar een jaar gratis les gegeven, omdat hij zo verrukt was van haar stem. In de oorlog heeft zij zich echter teruggetrokken, omdat ze zich van het begin af consequent af zijdig wilde houden. Daarom hebben we haar nooit onder Mengelberg in de Matthaus Passion horen zingen. Wel gaf ze in die tijd huisconcerten. Jeanne Basilek is in het bezit van ettelijke diploma's: zang- en spraak- lerares, piano, koordirectie, clavecim- bel, harp en zo meer. In 1949 won ze de zilveren médaille op het zangcon cours in Den Haag en een paar jaar tevoren is ze door Koningin Juliana op getreden. Wat is het te betreuren, dat we deze prachtige stem de laatste tijd niet meer over de radio horen! Ik luister geboeid naar haar levens verhaal, maar moet af en toe toch even naar de hoek kijken, waar de hond on afgebroken in mijn richting staart. Hij fixeert me op een bijna griezelige ma nier. Dan lost mevrouw Basilek het raadsel op: het is Honnie, de beroemde sprekende hond, thans zeer natuurge trouw opgezet. Een aantal jaren heeft hij heel wat opzien gebaard door zijn zeldzame gave. In 1943 is hij gestorven. Zijn woorden zijn echter nauwkeurig op gramofoon- pïaten vastgelegd. Als mevrouw Basilek zei: „Honnie, gaan we praten?", dan kwispelde hij enthousiast met zijn staart, want deze spraaklessen waren een feest voor het dier. Misschien ook door de vele koek jes, die er bij te pas kwamen? Met ein deloos geduld heeft ze hem de woorden: „hebben, mama" en „ja sjaan" (Jeanne) bijgebracht. Het begon, doordat het haar opviel, dat Honnie, als hij voor het raam stond en naar hondjes buiten keek, be paalde klanken uitstootte en met de tong om zijn snuit likte, hetgeen een sj-klank veroorzaakte. Toén besloot zij. spraakpaedagoge bij uitnemendheid, want ze heeft heel wat mensen weer aan hun stem geholpen, Honnie be paalde klanken bij te brengen. Het was echter nog meer het fluïdum, de band tussen mens en dier, het zuiver aanvoe len, haar grote liefde en eindeloos ge duld, die dit mogelijk maakten. De plaat wordt gedraaid en ik hoor Honnie duidelijk „praten". Hij zegt in derdaad „Sjaan" en „nja", „hebben mama", tussen haar gesprek door. Hij kon klanken nazingen en ik hoor hem zelfs in een merkwaardig duet met me vrouw Basilek: Honnie en Sjaan, steeds hoger en het is opmerkelijk hoe goed de hond de stem van zijn meesteres volgt. „Als ik zei: nu je kopstemmetje, je midden- of lage stem, hoorde je bij Honnie duidelijk het verschil in hoogte. Hij kon zijn woorden op verzoek zelfs met een kraakstemmetje zeggen. En zijn achterlijfje kronkelde van genoe gen als hij een demonstratie fluisteren mocht geven. Het was net alsof hij trots was op zijn prestaties". Deze plaat werd opgenomen in het Phonetisch Laboratorium van de Am sterdamse universiteit onder leiding van dr. L. Kaiser. Ik krijg inog brieven te zien, waarin de Amerikaanse professor Stetson zich vol lof uitliet over het wer kelijk spreken van de hond. Het bleek ook, dat Honnie door het vele oefenen een andere ademhalingstechniek had gekregen en net als de mens eerst be wust ademhaalde en dan begon te pra ten. Zijn stembanden, thans in een gla zen potje, vertonen tv/ee naar binnen lopende krullen. WAAROM DIT ALLES OPGE HAALD? Honnie is immers al lang dood, zult u zeggen. Maar het aardige is, dat mevrouw Basilek thans weer spraaklessen geeft, ditmaal aan een zwarte chow-chow, die eenmaal per week op bezoek komt. Ze zijn nog in het beginstadium, maar „Blackie heeft er wel feeling voor", zegt de lerares. Hij is in ieder geval zo intelligent, dat hij altijd het laatst bij mevrouw Basi lek komt, als hij koekjes bedelt, omdat hij weet, dat hij eerst „ja" moet zeggen, voordat hij van haar wat krijgt. „Een verstandige hond kan ongeveer het „denkvermogen" opbrengen van een driejarig kind", is de mening van me vrouw Basilek. Een interessante bijkomstigheid uit haar veelbewogen leven is nog geweest, dat zij Corrie Vonk en Wim Kan in In- dië weer bij elkaar heeft gebracht. Ze fungeerde korte tijd als omroepster bij de PCJ en bracht aan Corrie, die in een kamp zat, het bericht over, dat Wim in een ziekenhuis verbleef en omgekeerd. In die periode kreeg Jeanne Basilek honderden bedankjs van men sen, die zij door haar stem na de oorlog had herenigd. TINEKE RAAT 1 liter water of bouillon, ongeveer 150 g. gemengde soepgroenten, 40 g. (2% eetlepel) boter of margarine, 40 g. (4 eetlepels) bloem, 1 thee lepel kerrie, peterselie of kervel, een scheutje melk, zout, desge wenst bouillonblokjes of -pasta. De groenten schoonmaken en snijden. De boter of margarine smelten en de kerrie er even in bakken. De groenten en iets zout toevoegen, de pan sluiten en het geheel ongeveer tien minuten zacht verwarmen. De bloem erdoor mengen en onder steeds roeren de bouillon of het water toevoegen met kleine hoeveelhe den tegelijk. De soep aan de kook bren gen en tien minuten laten trekken. Het aardappelmnel aanmengen met koud water tot een goed papje en dit onder roeren bij de soep voegen. De soep op smaak afmaken met veel fijngesneden peterselie of kervelgroen en desgewenst bouillonblokjes of -pasta. Deze katoenen regenmantel uit de V.S. met haar afneembare capuchon en wijde zakken leent zich uitnemend voor ons natte klimaat. Een gegarneerd fluweel katoenen vest, een gevoerde rok, en katoenen blouse: ziedaar een ideale dracht voor school en kantoor. Ondanks de overvloed aan nat en kou in de afgelopen maanden lopen er ver- scheide bruinverbrande vrouwen door de stad'. Hoe het gelukt is weten zij zelf nauwelijks, maar wel is zeker dat zij blijkbaar elk zonnestraaltje hebben be nut. Heel verstandig, want de vacanties zijn kort en ons bleke bastje heeft de zon dringend nodig. Hebt u, bruinverbrande, intussen al gemerkt hoe hard en stug uw huid ge worden is? Waarschijnlijk bent u wel heel ijverig begonnen met zonnebrand olie en zo toen u de eerste prikkelingen voelde, maar toen de huidskleur van rood op bruin gekomen was, bent u met de oliën en vetten opgehouden. Wilt u daarom eens even langs uw gezicht, hals en armen aaien? Voelt u wel, uw huidje is niet zo soepel en zacht als vóór de vacantie. Verzorgt u daarom uw om hulsel gedurende ten minste een week extra goed, gebruik wat meer 's avonds van de vette nachtcrème en wrijf uw dagcrême nog zorgvuldiger in dan an ders. Ge zult al spoedig merken dat u, tenminste uiterlijk, weer poeszacht wordt. Sproeten zijn minder vlug weg te werken. Ze zijn wel bruin en ze zijn wel door de zon bewerkstelligd, maar die bruine plekjes liggen zeer ongelijk verdeeld over de huid (zoals zoveel in die wereld ongelijk verdeeld is). Veel vrouwen trekken zich niets van hun sproeten aan en in werkelijkheid valt het over het algemeen veel minder op dan de bezitster zelf meent. Wie toch graag wat tegen die sproeten zou doen: zet eens een heerlijk kopje lindenbloe- semthee. Inplaats van de thee warm op te drinken, het vocht laten afkoelen en daarna de huid er mee beften. Kom- kommersap of citroensap willen ook wel eens helpen. Voor alle dirie vochten gelidlt: 's morgens en 's avonds betten en d)e vloeistof op de huid laten indrogen. Bent u die bakvisleeftijd te boven? Bent u al „vrouw-boven-de-35"? U zegt waarschijnlijk dat u er niets om geeft, maar in uw hart voelt u zich toch gevleid als men u jonger schat. Het is dan ook plezierig om naar uw jeugdig opgewekt en goedverzorgd uiterlijk te kijken. Alleen, dtie rug.Zoudt u van avond, als er niemand in de kamer is, eens even het volgende kunstje willen proberen? Loop de kamer door naar de muur en ga nu, precies zoals u gelopen heeft, in dezelfde houding tegen de muur staan. Voelt u de punten van uw schouderbladen stoten? Merkt u wel dat u dus wat voorovergebogen hebt gelo pen, niet meer zo kaarsrecht als in de bakviissentijd? Ik loop veel in de stad en telkens valt het mij dan op d'at tus sen vijf en zeven uur velen onzer niet alleen het kopje laten hangen, maar ook de schouders mistroostig voorover neigen. Er zijn massa's vrouwen die geen tijd' overhouden voor sport. Als zij aan het einde van hun dagtaak naar huis gaan, zijn zij vermoeid en laten dit met hangende schouders aan iedere voorbijganger merken. Daarom: trek de schouders achteruit en recht de rug. Als ge bovendien nog de moed' kunt opbren- Oud brood in sneden verdelen. Deze in hete boter of margarine aan weers zijden bruin bakken. De sneden terwij) zij nog warm zijn bestrijken met stroop en met kaneel bestrooien. De sneden warm opdienen. Wie gebakken brood te zwaar vindt, kan het brood roosteren en nog warm be smeren met boter of margarine en stroop. gen een opgewekt gezicht te vertonen, ondanks wellicht uiterlijke en innerlijke vermoeidheden, dan hebt ge velen van uw medemensen eén pleziertje gedaan. Want 's middags tussen vijf en zeven een rechte rug en een opgewekt gezicht te zien. is al even verkwikkend als een late zonnestraal aan het eind van een regendag. GERDA. Toen de Jaarbeurs geopend werd hebben wij daarover een verslag in de krant gehad. Nu zij deze week Donderdag gesloten werd is het wellicht verdienstelijk op enkele voorwerpen de aandacht te vestigen die waarschijnlijk binnenkort in Haarlemse étalages zullen prijken. Het zal misschien verwondering wekken te horen dat op een bij uitstek zakelijke jaarbeurs een klein stukje romantiek te ontdekken viel. Toch was het zo. In een stand van een Zeister firma stonden twee allervriendelijkste Chinese heren omgeven door Chinese waaiers, Chinese lampions en lantaarntjes en al lerhande vlechtwerk. De waaiers riepen vrouwen in herinnering met wijde crino lines en pijpekrullen: ónze voorstelling van de uiterlijke verschijnselen van de romantiek uit de negentiende eeuw. Wel degelijk bestaat in onze tijd nog de ro mantiek, maar durven wij ons naar de schouwburg of op een cocktailparty te laten vergezellen door een waaier? Zijn er nog vrouwen die hun romantiek op deze wijze durven tonen? Wij weten nauwelijks meer hoe sierlijk een waaier is, gedragen door een elegante vrouwen hand. Natuurlijk, het zou niet juist zijn als in onze tegenwoordige concertzaal alle vrouwen met waaiers zaten te wui ven. Het geklapwiek in de zaal zou het concert van het podium overstemmen. Maar een charmante vrouw met een ivoren waaier is gelijk een instrumen tale compositie met een gevoelige melo- diek: dat is een romance. Wij kunnen gerust wat sierlijkheid uit vroeger tijden overnemen. Vandaar dat ik deze stand zo belangrijk vond. De waaiers die deze vertegenwoordigers van China vertoon den waren gemaakt van echt sandel hout, van namaak ivoor en van kamfer- hout. De houten waaiers waren met de hand beschilderd met kleurige Chinese figuurtjes. Ook lag er een Indische waaier, „Kipas" geheten, van gevlochten stro, die gebruikt wordt om het vuur in de arangpot (de kachel) aan te wak keren. Iedere waaier geeft een andere lucht, verzekerde men mij, maar mijn neus was te ongeoefend om dit op te merken. De stand van het gemoffelde metaal was eveneens zeer aantrekkelijk. Voor werpen van deze moderne metaalbewer king vindt men in Haarlem in de meeste kunstnijverheid- en meubelzaken. Dat dunne metaal met allemaal gaatjes maakt zo'n luchtige lichte indruk. De voorwerpen zijn zwart of wit. Er was onder andere een theetafel te zien be staande uit een geraamte dat in el kaar geklapt in een platte doos kan wor den weggezet en drie bladen van ver schillende afmetingen. De bladen kun nen zonder moeite in en uit het stalen geraamte worden genomen, wat in het gebruik heel gemakkelijk lijkt. Men heeft altijd een blad bij de hand om de vuile kopjes op te zetten en ermee naai de keuken te wandelen. Zelfs ondanks een ontbrekend blad maakt de theetafel geen geschonden indruk. Er was een prachtige zwarte fruitbak. Op een platte ronde schijf was schuin de wijd-uit- staande schaal bevestigd. Hierdoor ligt het fruit niet op elkaar maar langs de oplopende achterkant tegen elkaar aan, als u begrijpt wat ik bedoel. Het effect is bijzonder mooi. Er was een wand lampje waarvan het kapje wel van kant gemaakt leek, zo luchtig en fijntjes scheen het licht door het metaal. En dan waren er natuurlijk de bloembakken, de bloempothouders voor één en voor twee planten. Deze bloembakken zijn voor de planten veel beter dan de ge glazuurde pullen waar men meestal de roodstenen potten inzet. Want in dit ge moffeld metaal dat zo poreus is samen gesteld kunnen de planten in- en uit ademen zoveel zij willen, terwijl de ge glazuurde pullen hen in deze noodzake lijke bezigheid sterk hinderen. Verder stonden er nog twee tafeltjes met een „marbrite"-blad. Marbrite is onbreek baar glas en wordt uitsluitend voor ta fels gebruikt. Het is zo glad als glas en niet doorschijnend. Andere Matégot- producten, zoals dit soort metaal heet, zijn prullenbakjes, paraplustandaards, bijzettafeltjes en zelfs servetringen. Bij de parfumerie-afdeling kon men eveneens diverse nieuwtjes ontdekken. Iedere doos met gezichtspoeder draagl een doorschijnend cellulose velletje waardoor de kleur van de poeder goed zichtbaar is. Wie haar poederdoosje moet vullen trekt dit velletje van de grote doos stuk en bijna iedere vrouw ondervindt hierbij dat het vullen van ons poederdoosje zelden zonder morsen lukt. Blijkens de doos op deze stand aanwezig is morsen niet meer nodig. Iri de zijkant van de doos zit een rubber stopje. Trekt men dat voorzichtig naar buiten dan blijkt daaraan een klein schepje aan een steeltje vast te zitten. Via het kleine gaatje wordt de poeder met het schepje in de poederdoos over geheveld en het lukt nu werkelijk zon der poedersporen op het tapijt. Toilet poeder doet men in een „Flexipuff", een poederbus van zacht plastic. De buiten kant van deze bus is geruwd hetwelK voorkomt dat het busje uit natte han den glipt. De Flexipuff heeft bovendien een letterlijk voordeel. Het heeft name lijk slechts één gaatje in de dop waar door de poeder naar buiten stuift als in de bus geknepen wordt. De metalen toi letbussen hebben altijd meerdere gaat jes, zodat een kwistiger gebruik dan no dig is het gevolg is. Het zoeken naar de poederdoos in een overvolle handtas veroorzaakt menige vrouw een dagelijkse ergernis. Wel licht biedt het armband-poederdoosje hier uitkomst? Het is van goudkleurig metaal en ziet er uit als een vrij groot polshorloge met een dekseltje. Een al- lerhandigst grapje is ook de grote ron de badzeep waar een kogelrond gaatje doorheen is geboord. Met een lang koord door de zeep heen hoeft niemand meer in het bad naar de zeep te zoeken, want men hangt deze aan een koordje om de hals. Enfin, er was nog oneindig veel meer, maar de rest hoop ik te beschrijven als ik mijn wandeling langs de Haarlemse winkelramen heb gemaakt. ANNEKE ADVERTENTIE Zo heet het nieuwe over moderne mensen, vervolgverhaal van maar waarin de stem LIBELLE, waarmee in van het hart niet wordt het nummer van 25 verstikt. Een roman September een begin waarvan u intens zult wordt gemaakt. genieten en die in vele „Die andere wereld" opzichten anders is is een sprankelend, dan anders. levensecht feuilleton Verzeker u nu voor van de Engelse schrijf de lange avonden van ster Monica Ewer, ge bijzonder boeiende bouwd op een verras lectuur, abonneer u send-fris gegeven, zich op LIBELLE en lees afspelend in een heden „Die andere wereld". daags milieu. Administr. LIBELLE, Een verhaal voor en Nassaupl. 7, Haarlem. Het is niet altijd mogelijk na te gaan welke factoren de ontwikkeling van de fondsenhandel beïnvloeden, maar, zoals we reeds de vorige week hebben doen opmer ken zal de verminderde bedrijvigheid op de Amsterdamse effectenbeurs zonder twijfel mede moeten worden toegeschreven aan de grotere onzekerheid ten aanzien van de economische vooruitzichten van ons land in verband met de besprekingen over een nieuwe loonsverhoging. Het spreekt wel vanzelf dat een en ander voor de beurs van betekenis is, want ook al wenst men bij de thans beoogde loons verhoging geen rechtstreeks verband te leggen tussen de stijging van de kosten van levensonderhoud en die van lonen en sala rissen, maar deze laatste te baseren op de stijging van het nationale inkomen, het is duidelijk dat dit verband niet kan worden geëlimineerd en een nieuwe verhoging van lonen en salarissen de kostprijs van het nationaal product niet onaangetast kan laten. Hiermee is niet gezegd dat zulk een ver hoging van lonen en salarissen door onze nationale economie niet kan worden ge dragen, want er kan met recht op worden gewezen dat de loonsverhoging, welke op 1 Januari 1954 is ingegaan, bij vele onder nemingen door de toepassing van een grotere mate van efficiency en een verhoog de arbeidsproductiviteit kon worden opge vangen, zoals uit de bedrijfsberichten over het eerste halfjaar wel is gebleken. Dit is echter geen waarborg voor het uitblijven van schadelijke gevolgen ener nieuwe loon- ronde, omdat ook de rationalisatie en de mechanisatie hun eigen tempo en hun gren zen hebben, maar bovendien meestal met nieuwe kapitaalsuitgaven gepaard gaan. Genoemde bedrijfsberichten maken trou wens ook melding van een verscherpte concurrentie op de wereldmarkten, welke ook in de handelscijfers van Juli en van de eerste zeven maanden van 1954 tot uitdruk king komt. Het verdient de aandacht dat Juli wat de export betreft alleen voor En geland iets beter was, maar dat het han delsverkeer met andere landen waar onder ook weer Indonesië is achteruit gegaan. Dat gedurende genoemde periode de import in veel sterkere mate is gestegen dan de export nadelig saldo handels balans 880 millioen tegen 480 millioen in 7 maanden van 1953 wijst er op dat de consumptie in ons land toeneemt, het geen als een teken van welvaart kan wor den beschouwd, maar tevens een prijs- stijgende invloed heeft. Het kan haast niet anders of deze invloed moet worden ver sterkt door een nieuwe stijging van lonen en salarissen en al meent minister Zijlstra in ons land thans een nooit gekende hoog conjunctuur te mogen constateren, het ge vaar voor een te groot optimisme is zeker niet denkbeeldig. Wie zich aan een ander spiegelt, spiegelt zich zacht en het is daarom goed er aan te herinneren dat men in Denemarken thans met de brokken zit van zulk een te groot optimisme. Men heeft daar de koopkracht zowel door belastingverlaging als door loonsverhoging belangrijk verhoogd en het is de Denen nog nooit zo goed gegaan. We lezen dat fietsen worden geruild tegen mo torrijwielen, dat de bedrijven prachtige balansen publiceren, dat belangrijke over- heidswerken worden uitgevoerd, aan een algemeen ouderdomspensioen wordt ge werkt, etc. maar dat de buitenlandse valuta bij de circulatiebank ad Kr. 414 millioen op 15 October 1953 thans geheel verdwenen zijn en het land bij de E.B.U. een schuld heeft van Kr. 600 millioen. Door disconto- verhoging, inkrimping van de staatsuit gaven, verhoging van de invoerrechten, waarbij de protectionische groepen zich ge ducht weren, voorts door een verhoging van de directe en indirecte belastingen zal nu worden getracht een devaluatie te voor komen. Denemarken heeft nog wel enkele ADVERTENTIE Sensationele nieuwe vinding op poedergebied. Ardena invisible veil maakt schaduw en poriën onzichtbaar en geeft elke huid een HELDER STRALENDE SCHOONHEID reserves, maar de Nederlandse bankiers waarschuwen echter hun cliënten om zich bi; exporttransacties meer dan voorheen af te vragen in hoeverre risico's kunnen wor den uitgesloten, bijvoorbeeld door het slui ten van termijntransacties. De fout van de Deense regering is ge weest dat zij niet tijdig profijt heeft ge trokken van de gunstige economische si tuatie door het vormen van voldoende de viezenvoorraden, maar daarentegen door het toestaan van loonsverhogingen, belas tingverlagingen en het uitvoeren van grote investeringen in de publieke sector een sterke te sterke verhoging van het verbruik in de hand heeft gewerkt. Nederland verkeert glukkig in een ge heel andere positie, welke echter voor geen gering deel aan de z.g. zelfbeperking te danken is. Terwijl het reëele loon van de Deense arbeider thans c.a. 35 hoger ligt dan het vooroorlogse niveau, zijn de reëele lonen in ons land niet meer dan een paar procent hoger dan vóór de oorlog en dan zelfs nog niet voor aide groepen. Maar evenals in Denemarken maakt ook in ons land de buitenlandse handel om en bij de helft van de nationale productie uit en de maatschappelijke welvaart is daarom in sterke mate van de export afhankelijk. De protectionistische stromingen, welke zich thans in verschillende landen Amerika, ADVERTENTIE volkomen onzichtbaar sterk absorberend hygiënisch voor de moderne vrouw WAGENWEG 29, HAARLEM. TEL. 20518. INSTITUT DE BEAUTé HAUTE COIFFURE Australië, Denemarken meer laten gel den en die de plannen en maatregelen tot liberalisatie doorkruisen, worden dan ook door de leiders van de Nederlandse onder nemingen met zorg waargenomen. In „De Katholieke Werkgever" heeft mr. B. J. M. van Spaendonck er een belangrijk artikel aan gewijd. En als een prijsstijging in het binnenland het gevolg zal zijn van de voorgenomen loons- en salarisverhoging, zal hierdoor niet alleen het effect voor de betrokkenen verloren gaan, maar ook de export worden bemoeilijkt. Vandaar dat met spanning wordt uitge zien naar de staatsbegroting voor 1955, waaruit zal moeten blijken dat de financiële positie van het Rijk voor de bedrijven een zodanige belastingverlaging mogelijk maakt dat aan een stijging van de kost prijs van het Nederlandse exportpakket kan worden ontkomen. Het ware vermoedelijk nog beter als ook de welvaartspositie van de arbeidende be volking uitsluitend door belastingverlaging zou kunnen worden verbeterd. In zoverre komt de regering met de thans in uitzicht gestelde belastingverlaging te laat. Vandaag geeft de Nederlandse Televisie Stichting in samenwerking met de Vlaamse afdeling van het NIR een ge meenschappelijk programma ter gelegen heid van het feit dat op 5 September 1944 in Londen de Nederlands-Belgisch-Luxem burgse douane-overeenkomst werd geslo ten. Het eerste gedeelte van dit program ma, verzorgd door de NTS, bevat een do cumentaire. getiteld „Groeiende eenheid" geregisseerd door Ben Mettrop. Daarna volgt een wedstrijdprogramma tussen Bel gië en Nederland, getiteld „Weet u het ook" onder leiding van Sus van den Eynde. De regie hiervan heeft Ben Steggerda. Het tweede gedeelte wordt door het NIR uit het Rubenshuis te Antwerpen uit gezonden. Na een historisch gedeelte volgt een concert met medewerking van de Haar lemse sopraan Didi Sanders en de Vlaamse bas Edward de Decker van de Koninklijke Vlaamse opera te Antwerpen. Voorts wer- ken mee twee Nederlandse klassieke dan sers Jaap Flier en Willy de la Bye, de bal letschool van Elza Darciel en een orkest onder leiding van Steven Candael.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 9