Prof. Romme: Er is na het
mandement niets veranderd
HAARDEN en KACHELS
Agenda voor
Haarlem
West-Duits vakverbond stelt
eisen voor nieuw leger
Antwoord van de P.v.d.A. interesseert
hem niet meer zo veel
A.v.d. BOGAARD
King's Cross
Mars naar het Oosten zou fout zijn
K
PINDA 'S
DONDERDAG 7 OCTOBER 1954
Brits astronoom gelooft
in vliegende schotels
Papagos gaat Salazar en
Franco begiftigen
Nehroe bezoekt Indochina
op weg naar Peking
Brits-Egyptisch accoord
gereed voor tekening
Waar alleen het beste goed genoeg is,
daar wordt King's Cross gerookt.
ZO VERLICHT
SLOAN'S LINIMENT
SLOAN'S
Amerikanen laten Tsjiang
Kai Tsjek inbinden
O
„Een katholiek aanvaardt volkomen het boven hem gestelde kerkelijke gezag.
Daarvoor is hij katholiek. Het is een stuk van zijn godsdienst", zei prof. Romme
(KVP) bij het gisteren in de Tweede Kamer voortgezette debat over het mande
ment. Er gaapt een diepe afgrond tussen hem en prof. Oud omdat de laatste
onderscheid maakt tussen kerk en godsdienst. „Als de kerk spreekt", aldus prof.
Romme, „is dat geen woord van een macht maar van godsdienst, Cen bijdrage
tot gewetensvorming, die wij moeten laten beïnvloeden door het van God ge
geven gezag. De kerk heeft aldus ook het recht de politieke partijkeuze te be
ïnvloeden.
Overigens verklaarde prof. Romme, dat
hij het verschijnen van een mandement
van d>e bisschoppen altijd heeft gevoeld als
iets dat eigenlijk voor het katholieke volks
deel beschamend is, omdat het wijst op een
tekortschieten. Hij protesteerde tegen een
vertekening van de 'inhoud van het man
dement, waarvan tenslotte de kern is: de
drang tot opbouw van een christelijke
maatschappij, waardoor de partijpolitieke
eenheid va.n de katholieken noodzakelijk
wordt genoemd.
Na de kaderdag van de P.v.d.A. te Utrecht
heeft de K.V.P. een duidelijk antwoord
verzocht op de vraag of de P.v.d.A. nog
wil blijven samenwerken met de K.V.P.
Dat antwoord is tot nog toe uitgebleven.
„Het ontgaat mij," aldus prof. Romme,
„waarom de P.v.d.A. nog steeds niet tot
een beslissing daaromtrent is kunnen ko
men. Het antwoord interesseert mij echter
niet meer zo erg, want het uitblijven ervan
stoort het kabinet blijkbaar niet in de
voortzetting van zijn werk. Het spreekt
zelfs over de uitvoering van belastingplan
nen in 1956. Wanneer wij zouden twijfelen
aan het democratisch karakter van de P.
v. d. A., zouden wij er direct over beslissen
niet langer samen te werken. De P.v.d.A.
moet van haar kant daarom niet de indruk
wekken, dat haar dreigementen slechts
loze woorden zijn."
Vóór en na het mandement, zo zei prof.
Romme, is het beginsel en het programma
van de K.V.P. ongewijzigd gebleven. De
K.V.P. is door het mandement geen kerke
lijke partij geworden.
Hierna kwam de heer Schouten (A.R.)
aan het woord, die alle mandementen van
1918 af, had geraadpleegd. Hij constateer
de dat ten aanzien var. het liberalisme, hef
humanisme, het N.V.V. en socialistische
verenigingen, het communisme en de E.V.C.
niet van een essentiële wijziging in het
standpunt van de bisschoppen kan worden
gesproken. Daarom verkeerde hij in het
onzekere, waarom de P.v.d.A. nu zo ver
ontwaardigd is over het jongste mande
ment.
„In de katholieke kerk heerst een ver
houding van gezag en gehoorzaamheid,"
aldus de heer Schouten. „Een andere op
vatting dan die van de bisschoppen wordt
niet toegelaten. Dat moet men objectief
aanvaarden. Ik tracht te leven uit de
grondgedachte van de reformatie en daar
om heb ik bezwaar tegen het R.K. leer
gezag. Op dit punt staan wij voor een ge
loofsverdeeldheid binnen het Christendom.
Maar dat ontslaat mij niet van de plicht na
te gaan of er ook eenheid in die verschei
denheid bestaat. Ik heb menige passage in
het mandement gelezen, waarop ik ja en
amen kan zeggen."
Confessionele partijvorming
De V.V.D. en de P.v.d.A. keren zich
tegen de partijen die gebaseerd zijn op een
kerkelijke belijdenis. Zij nemen zelf een
neutraal standpunt in ten aanzien van ge
loofsbelijdenis en geloofsovertuiging, maar
zij scheiden daardoor voortdurend Chris
tendom en staatkunde. Daarin mag de
Christen niet meegaan, aldus de heer
Schouten. De P.v.d.A. beweert wel, dat in
een christelijke partij geen enkele eenheid
mogelijk is vanwege de maatschappelijke
verschillen van de aanhang, maar het is
reeds lang gebleken dat het democratisch
socialisme ook geen basis is voor eenheid.
Ook prof. Romme (K.V.P. verdedigde
de confessionele partijvorming. Wij heb
ben vooral in deze tijd, ook in de politieke
partij, de verbinding tussen het tijdelijke
en het eeuwige nodig, de uiteindelijke be
stemming van het leven.
Voor ons is het zo, dat in deze abnormale
ADVERTENTIE
VERDRIJF KOU EN VOCHT
in grote sortering
Floresstraat 15 - Haarlem - Tel. 16548
Betaling in overleg vanaf 1.50 p. w.
DONDERDAG 7 OCTOBER
Hotel „De Leeuwerik": demonstratie pa
troonknippen, 8 uur. Cultura: Propaganda-
avond van de Ned. Ver. voor Suxuele Her
vorming, 8 u. Minerva: „Het is middernacht,
dr. Schweitzer", 14 jaar, Bijzonder Kerke-
w_erk Herv. Gemeente Heemstede, 8.15 uur.
City: „The quiet man", 14 jaar, 6.45 en 9.15
uur. Roxy: „Gestolen liefde", 18 jaar, 8 uur.
Lido: „Manon van de bronnen", 14 jaar, 8
uur. Frans Hals: „Sparacus, de bevrijder der
slaven", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Palace: „Fer-
nandel weet 't verkopen", alle leeft., 7 en
9.15 uur. Luxor: „Lieveling der vrouwen",
18 jaar, 7 en 9.15 uur, Rembrandt: „Broeders
zonder vrees", 14 jaar, 7 en 9.15 uur.
VRIJDAG 8 OCTOBER
Stadsschouwburg: ..Sag' beim Abschied
leise Servus", Hoofdstad Operette, 8 uur.
Hotel „De Leeuwerik": Demonstratie pa
troonknippen, 10, 2.30 en 8 uur. Lange Veer-
straat 16: Stichting Psycho-Synthese, 8 uur.
Wilhelminastraat 22: Ver. van Spir. „Het
Licht", 8.15 uur. Minerva: „Geluidsbarrière",
14 jaar, 8.15 uur. Roxy: „Duivels der zee",
alle leeft., 2.30, 7 en 9.15 uur. Palace: „In de
schaduw van een troon", 14 jaar, 2, 4.15, 7
en 9.15 uur. Rembrandt: „Zij, die met liefde
spelen", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor:
„Gekruiste zwaarden", 14 jaar, 2, 7 en 9.15
uur. Lido: „Manon van de bronnen",
14 jaar, 2 en 8 uur. City: „Zij, die van
de zonde leven", 18 jaar, 2.15, 7 en
9.15 uur. Frans Hals: „Mysterie van de
nacht 18 jaar. 2.30, 7 en 9.15 uur. Ged.
Oude Gracht 104: Bazar wijkgemeente Her
vormde Kerk 2.30—5.30 uur en van 8—11 u.
wereld met onze katholieke eenheidspartij
's lands bejang het beste is gediend, zei hij.
Voor de heer W e 11 e r (K.N.P.) was dit
een reden om op te merken dat een nau
were band blijkt te bestaan tussen de
christelijke partijen onderling dan tussen
de K.V.P. en de P.v.d.A. Hij verheugde zich
erover dat de Troonrede „geen socialistisch
karakter" meer toont, maar louter een
geest ademt om land en volk te dienen.
„Niets nieuws"
Het mandement had ook volgers de heer
Welter niets nieuws gebracht. Het stond
vast dat de strijd om de doorbraak van de
P.v.d.A. vroeg of laat door de K.V.P. moest
worden gestuit. De verontwaardiging bij de
P.v.d.A. is waarschijnlijk zo groot omdat
de socialisten nu pas. na negen jaar, heb
ben ervaren welke diepgaande verschillen
hen scheiden van hun christelijke partners.
De opwekking van de katholieken tot een
heid' in een organisch geheel, dat vrijheid
waarborgt binnen de eenheid, heeft voor
de K.N.P. een zeer ingewikkeld probleem
geschapen, dat niet eenvoudig is op te los
sen. Het vereist bereidheid tot offers, maar
niet van d'e K.N.P. alleen. Daarom is een
oplossing moeilijker dan men denkt.
„Wij leven in een bezeten were'd", aldus
citeerde d's. Zandt (St. Geref) wijlen
prof. Huizinga. De schuld daarvan noemde
hij de ongehoorzaamheid aan Gods gebo
den. „Negen jaar lang zijn K.V.P. en P.'v.d.
A. arm in arm samengegaan om diaar we
derzijds voordeel uit te trekken." Daarom
begreep ds. Zandt het mandement niet.
„Negen jaar geleden was de P.v.d.A. toch
ook al humanistisch? De A.R. cn de C.H.U.
juichen het mandement toe, want zii lik
kebaarden naar het herstel van de chris
telijke coalitie van vóór de oorlog. Dat is
begrijpelijk omdat zij een harde dobber
hebben met de concurrentie van de door
braak. De Staatkundig-Gereformeerden
zijn tegen het mandement omdat het de
„verroomsing" van het Nederlandse volk
beoogt, waardoor de vrijheid in gevaar
wordt gebracht," aldus ds. Zandt.
De communist Paul de Groot noem
de tenslotte het mandement de „Vaticani-
satie" van Europa.
Vriendschappelijke wezens
NAIROBI (United Press) Duncan
Fletcher, vice-voorzitter van de astrono
mische vereniging van Kenia, is overtuigd
van het bestaan van vliegende schotels.
Hij meent dat sedert de ontploffing van
de eerste atoombom men van het wereld
ruim uit bezig is de aarde in kaart te
brengen.
„De regeringen van Groot-Brittannië en
de Verenigde Staten", zegt hij, „hebben
grote geldsommen uitgegeven voor het
zoeken naar een oplossing van het raadsel.
Zeer belangrijk is dat die dingen de be
volking van de aarde vriendschappelijk
gezind schijnen te zijn".
Fletcher meent dat de bemanningen van
de vliegende schotels wezens zijn die de
aardbewoners ver vooruit zijn in techniek.
Hij heeft verklaard dat vliegende schotels
zijn waargenomen boven atoomindustrieën,
havengebieden en marinebases.
ATHENE (A.F.P.) De Griekse premier,
maarschalk Papagos, is uit Athene vertrok
ken voor een reis van drie weken in Spanje,
Frankrijk en Portugal met zijn minister
van buitenlandse Zaken, Stephanos Step-
hanopoelos. De Griekse premier zal aan
generaal Franco en generaal Craveiro
Lopez, de president van Portugal, de onder
scheidingstekenen van het Groot-krUis van
de Verlosser, die koning Paul van Grieken
land aan hen heeft verleend, overhandigen.
Premier Salazar zal worden begiftigd met
de versierselen van het Grootkruis van
Georges I.
SAIGON (Reuter) Het verluidt, dat
premier Nehroe van India op zijn reis naar
communistisch China waarschijnlijk Hanoi
zal aandoen en een ontmoeting zal hebben
met de leider der Vietminh, Ho Tsji Minh.
Op zijn terugreis uit Peking zou de premier
op 30 October te Saigon een onderhoud
hebben met de premier van Zuid-Vietnam,
Ngo Dinh Diem, en diens minister van
Buitenlandse Zaken, Tran Van Do. Ver
volgens zal Nehroe een bez/2k van twee
dagen brengen aan Pnompenh, de hoofd
stad van Cambodja, waar hij de gast zal
zijn van koning Norodom Sihanoek.
CAïRO (A.F.P.) De Egyptische rege
ring heeft de overeenkomst over de Britse
militaire bases in de zóne van het Suez-
kanaal goedgekeurd, aldus is in Cairo ver
nemen. Het verdrag, dat dertien artikelen
en twee annexen omvat, zal volgende week
getekend worden, zo werd hieraan toege
voegd.
Brigade-generaal De Castries - vermaard door zijn verdediging van Dien Bien Phoe -
plaatst een krans bij het oorlogsmonument te Hanoi ter ere van de gevallenen in
de Indochinese oorlog. Achter hem staat generaal-majoor Réné Cogny, commandant
van de Franse Unie-strijdkrachten in Noord-Vietnam.
ADVERTENTIE
20 stuks 80 cent.
Ook in luxe dozen
van 50 en 100 stuks
DAAROM IS KING'S CROSS AL JARENLANG DE SIGARET MET HET GROOTSTE AANTAL VASTE ROKERSI
BONN (ANP). De politieke vraagstuk
ken, die verband houden met de West-
Duitse herbewapening, zijn ook ter sprake
gekomen op het congres van het West-
Duitse vakverbond (DGB) in Frankfort.
Voorzitter Walter Freitag verklaarde:
„Voor een leger als in de keizertijd of als
dat der nationaal-socialisten passen wij".
De vakbonden vroegen zich, volgens Frei
tag met bezorgdhend af, of een weermacht
de democratische instelling van West-
Duitsland niet in gevaar zou brengen.
Voorts moest worden onderzocht, of de
lasten van de nieuwe weermacht te dragen
zouden zijn, waarbij vooral aan het be
lang van de arbeiders diende te worden
gedacht. Uitgesproken tegenstanders van
bewapening ondersteunden de onlangs
door de jeugdorganisatie der vakbonden
aangenomen motie tegen elke bewapening.
Verscheidene afgevaardigden bezwoeren
de leiding van het verbond waakzaam te
zijn tegen een herleving van het nazisme.
Freitag zeide dat bondskanselier Adenauer
van mening was, dat geen ernstige gevaren
bestonden. Freitag zeide ook. dat gestreefd
moet worden naar verstandig beraad met
de echte vertegenwoordigers van arbeiders
en functionarissen der Sovjet-zone tenein
de een Duitse hereniging te kunnen voor
bereiden. Besprekingen met de commu
nistische leiders van de Oost-Duitse vak
bond wees hij evenwel onvoorwaardelijk
van de hand.
„Ik ben er niet zeker van, dat alles op
de brandstapel hoort, wat in het Oosten
voor de werkende mensen gedaan is. Wij
moeten nauwkeurig nagaan wat juist is en
blijven kan, en wat verkeerd is en ver
dwijnen moet". „Volkomen fout" noemde
Freitag het geloof, dat de Duitse eenheid
met „binnenmarcheren", zoals indertijd in
Oostenrijk en Tsjechoslowakije, zou kun
nen worden verwezenlijkt. Het was zaak
met de Sovjet-Unie in een verhouding te
komen, die een naast elkaar leven in vrede
en vriendschap mogelijk zou maken.
Medezeggenschap
De strijd om de veertig urige werkweek
is er, volgens Freitag, een op lange termijn.
Hij voegde er echter aan toe: „Ik geloof
niet, dat de veertig urige werkweek even
lang op zich zal laten wachten als eer
tijds de acht-urige werkdag". Over het in
de kolen- en staalindustrie bestaande recht
van medezeggenschap der .arbeiders, zeide
Freitag, dat de m hun rechten herstelde
eigenaren der fabrieken trachten dit recht
te beperken. Hij waarschuwde voor de ver
koop van aandelen van de zware industrie
naar het buitenland. Freitag voegde daar
aan toe, dat onderzocht diende te worden
of achter de Zweedse kopers van zulke
aandelen geen kringen stonden, die ver
binding met de Sovjet-Unie hielden.
ADVERTENTIE
Een druilerige herfstzondag
is een Zondag voor pinda's.
Dat moge u als een profane
ongerijmdheid voorkomen
nochtans is het zulks niet,
want pinda's zijn het symbool
van huiselijke gezelligheid. Zij
worden op de tafel geschud,
waarvan het mooie kleed ver
vangen is door uitgespreide
oude kranten en de kinderen
kunnen naar hun believen in
de rijkdom van goudgele kra-
kebasten graaien; het vrolijk
knapperen van de barstende
schillen is de muziek van de
Zondagse samenleving tussen
vier warme muren, die de kou
de en de regen buitensluiten.
Een pinda is erop geconstru
eerd, dat zij door zwakke kin
dervingers kan worden ge
opend. Zij heeft een uiteinde
dat openknipt als een beursje,
wanneer ge het tussen duim en
vingers knijpt. Dan rollen de
bruine nootjes droog en hard
over de kranten en de vlies
dunne schillen laten zich ge
makkelijk wegwrijven, zodat
de smakelijke pit in haar glan
zende kleur als van vers hout
op tafel komt.
Zo heeft de natuur de pinda
gemaakt en zo verschaft zij
ons niet alleen de vreugde van
de goede smaak, doch ook het
plezier van het doppen. Dan
valt de triestheid van de ver
regenende Zondag weg en zelfs
de humeuren worden door de
sfeer van gezellige bedrijvig
heid geglansverfd.
Kunt ge u nu voorstellen
hoe het de pellende en knab
belende familie te moede is, als
op het hoogtepunt van dit in
tieme Zondagmiddaguur neef
Sjors met zijn aftandse auto
voor de stoep staat om op be
zoek te komen?
Dan moeten de pinda's haas
tig opgeruimd, want neef Sjors
is in staat ze allemaal onder
vrolijke kout naar binnen te
slaan. Dan moeten de kranten
van tafel en het ongezellige
mooie tafelkleed er op, en
dient de ganse familie uren
lang te luisteren naar de flau
we grapjes van neef Sjors, die
de kunst van het praten ver
staat zonder ooit van luisteren
gehoord te hebben.
Mèt hem komt de kille, som
bere herfst het huis in. Het is
als een verstoord ritueel
daarmee kunt ge naderhand
wel weer doorgaan, maar dan
is de stemming weg. De kinde
ren worden drenzerig van de
ongemotiveerde schaterlachen,
die neef Sjors op zijn eigen
grappen volgen laat en zij wor
den wrevelig van het kijken
naar de kunststukjes met kaar
ten en stuivers, die hij hun laat
zien zonder te verklaren hoe
het allemaal gaat.
Dat doen we deze keer eens
anders, gromt vader, als de
remmen van de aftandse auto
voor de deur piepen en de kin
deren al teleurgesteld aan het
opruimen der nauwelijks aan-
getaste pinda's willen begin
nen. Trek allemaal een jas aan
en kom mee.
Ze trekken allemaal ver
wonderd een jas aan en gaan
mee naar de voordeur, waar
neef Sjors al met een brede
lach gereed staat om binnen te
stappen. Vader trekt zijn ze-
digste gezicht en maakt hul
peloze gebaren.
Och och, zegt hij mee
warig. Wat jammer dat we nu
juist weg moeten. We hebben
een vervelende visite voor de
boeg, maar ja, dat moet nu
eenmaal gebeuren. Afspraak is
afspraak, daar kunt ge geen
speld tussen steken. Sjors, jon
gen, een andere keer graag,
dat weet ge. Maar we moeten
nu allemaal weg.
Neef Sjoi-s is er niet droevig
onder hij is nooit ergens
droevig onder en daardoor
onder meer is hij niet te ver
dragen op den duur. Hij zet
zijn kraag weer omhoog en
trekt het wapperende portier
van zijn auto open.
Allemaal erin dan, zegt
hij alsof het een feest gaat
worden, allemaal erin en ik
breng u waar ge wezen moet.
Maar ook daar heeft vader
in zijn verwerpelijke geslepen
heid aan gedacht.
Dat zal niet gaan, Sjors,
jongen, want we moeten met
de trein mee. Vriendelijk be
dankt anders, maar het is niet
nodig deze keer. Als we nog
eens wegmoeten, dan graag.
En hij wil de deur dichtdoen.
Maar neef Sjors is de vrien
delijkheid zelf. Daarom is hij
onder meer niet te verdragen
op den duur.
Dan rijd ik u naar het sta
tion, zegt hij, en ook daar
is geen speld tussen te steken.
Er is geen plaats ter wereld
zo somber en huiveringwek
kend als een perron op een
regenzondag. Het is een plaats
van verdoemenis, een oord
van verworpenen en uitgesto
tenen, een stenen en stalen
woestijn van kille triestheid
die een mens tot in het merg
verpieteren kan. En dat is dan
nog een mens die met de trein
meemoet doch als ge met
uw hele gezin op zo'n perron
staat te klappertanden om
niets, om aan een vriendelijke
en vrolijke neef Sjors te ont
snappen, dan zoudt ge ertoe
komen om de glimmend-natte
rails doormidden te bijten van
ergernis. Vooral wanneer ge in
uw gedachten de gezellige
hoop geurende pinda's en de
warme omslotenheid van uw
huis ziet flitsen.
Hij zal nu wel weg zijn,
knarst vader in de huive
rende kring van zijn huisgeno
ten, We zullen de bus ne
men.
Maar als de stoet zich in be
weging zetten wil naar de uit
gang, komt neef Sjors de trap
pen opgestormd. In vaders
ogen blinkt de moordzucht. Zo
worden rechtschapen mensen
tot misdaden gebracht.
Neef Sjors is een en al en
thousiasme. Daardoor onder
meer is hij niet meer te ver
dragen op den duur. Hij heeft
zijn armen vol vettige zakjes,
die hij uitdeelt onder het uit
stoten van gulle kreten. Ge
lukkig dat ge er nog bent,
roept hij.
Hier, voor onderweg.
Knabbelen maar, jongens. Dat
is gezellig in de trein.
Hij deelt zakjes warme zou
te pinda's uit, die hij op straat
bij een tentje heeft ingeslagen.
Warme pinda's. Zoute pinda's.
Vette pinda's.
Wel allezegt va
der. Wel, allemachtig be
dankt, neef Sjors. Hij denkt
erover welke trein hij kiezen
zal om neef Sjors voor te wer
pen. Er komt voorlopig geluk
kig geen trein. Ze zullen nog
wat moeten wachten.
Laat die pinda's niet koud
worden, zegt neef Sjors be
zorgd. En hij vertrekt, wuivend
als Sinterklaas zelf.
Een druilerige herfstzondag
is een Zondag voor pinda's, zo
werd eerder betoogd. Doch dat
klopt niet helemaal. Er hoort
nog wat bij een ganse rij ge
zellige dingen hoort erbij.
En géén neef Sjors. J. L.
De tekeningen hierboven IIOUT
(gemaakt naar infra rood JIUni
foto's) laten U zien hoe
Sloan's Liniment zuiverend bloed
stuwt naar pijnlijke plekken om de
zieke weefsels te helpen genezen.
Daardoor geeft Sloan's Liniment zo'n
opmerkelijke verlichting b\j jicht,
spierpijn, spit, rheumatiek. Sloan's
helpt de natuur: Daarom Is Sloan's
sinds tientallen jaren het meest ge
bruikte Liniment. Haal het vandaag
nog, dan bent U altijd beschermd te
gen pijn.
LINIMENT
GENEZENDE WARMTE
Aanvallen op China gestaakt?
TAIPEH (Reuter) De zee- en lucht
strijdkrachten van de Chinese nationalis
ten hebben op aandrang van de Verenigde
Staten haar aanvallen op het Chinese vas
teland gestaakt, zo is van gewoonlijk be
trouwbare zijde te Taipeh verklaard. Op
advies van het hoofd van de Amerikaanse
militaire missie op Formosa, generaal-ma
joor Chase, zouden de nationalistische auto
riteiten haar oorlogsschepen en bommen
werpers opdracht hebben gegeven hun ac
tiviteit te beperken tot het bestoken van
communistische jonken en kanonneer
boten voor de kust van Foekien en Tsje-
kiang en geen aanvallen op het vasteland
te doen. Op zijn beurt had generaal-majoor
Chase beloofd, dat de Amerikaanse zevende
vloot de nationalisten „bepaalde steun" zal
verlenen, ingeval de communisten pogen
te landen op de nationalistische eilanden
Tatsjen, Matsoe of Quemoy. Vele nationa
listische bevelhebbers zouden bezwaar
hebben gemaakt tegen deze maatregel,
welke zij vergelijken met het besluit van
de Amerikanen tijdens de Koreaanse oor
log om geen doelen aan de overkant van
de rivier de Jaloe, de grens tussen Noord-
Korea en communistisch China, te bom
barderen.
Desondanks duurt, naar verluidt, het
artillerieduel tussen de nationalisten op
Quemoy en de communistische kustbatte-
rijen voort.