Nieuw complex van „Tuinwijk-Noord" demonstratie van frisse gedachten Agenda voor Haarlem <5 rieven aan de redactie Oceaanstomers staan op stapel in Haarlems Koralensteeg SLEUTEL WEG? Hoofdstad Operette thans in Haarlem De Muze in een Handelsschool Model in aanbouw voor Negus van Abessinië Voorbeeld voor toekomstige woningbouwers Woongerief V eelkleurig „DE SLEUTSPECIALIST" Sanctus Bavo Nachtdienst apotheken Beeld te Kaapstad Twee schilders exposeren in de HBS-a Steen gemetseld in nieuw gebouw aan Stephenson- straat Man bestal zijn moeder J. J. A. v. d- Linden overleden Westerveld: dagelijks zes crematies UW GEZONDHEID is erbij gebaat, als U KOLEN stookt! Forumavond ZATERDAG 9 OCTOBER 1954 HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURAN f Het was gisteren een pleizierige avond voor de woningbouwvereniging „Tuinwijk- Noord voor de architecten Brakel en Buma en voor de heer Meijer van het Duivendrechtse Meijers Metselbedrijf en voor de heer Koemans van „De Kerkuil". Door een geraffineerd opgestelde schijnwerper verlicht, wapperde op de hoek van Herman Robbersstraat en Plesmanplein in „Zinnevelt" de vlag die de plaats aan duidde waar de eerste woning van het nieuwe complex van 37 middenstands woningen van „Tuinwijk-Noord" gereed is gekomen. Tot en met 20 October is dat huis te bezichtigen als het prototype van de ééngezinswoningen aan de Herman Robbersstraat. We hebben, toen de architecten met hun plannen gereed en deze goedgekeurd waren reeds uitvoerig uiteengezet hoe de woning bouwvereniging „Tiunwijk-Noord" door haar keuze op deze jonge architecten en op dit plan te bepalen, toonde een traditie te willen voortzetten, namelijk het openen van nieuwe wegen en mogelijkheden in de volkshuisvesting. Tot dit streven werd met het complex aan de Karei Doormanlaan (Hectors traat) en de Herman Robbersstraat een wezen lijke bijdrage geleverd: de huizen van de heren Brakel en Buma, en met name die aan de Herman Robbersstraat, waar zij meer financiële armslag hadden dan bij de étagewoningen aan de Karei Doormanlaan, zijn door indeling, door ruimtelijke wer king en door hun aesthetiek een voorbeeld van wat er op het gebied van de woning bouw nog te bereiken valt. Reeds de entrée met de telkens tussen twee huizen ingebouwde schuur, welke een organische eenheid met het huis vormt en vooral met de keuken, is een trouvaille. De bovenverdieping, waarop de drie slaap kamers zo gegroepeerd zijn, dat die van het ene huis als een soort bajonetsluiting in die van het belendende perceel grijpen, is het niet minder. Dit werd mogelijk ge maakt door de ingebouwde schuren, zij geven het huis immers een grotere gevel breedte, waardoor tevens op de bovenver dieping een ruim halletje kon ontstaan, dat in niets herinnert aan d'e benauwde overloopjes van de volgens traditionele op vattingen gebouwde huizen. Grote aandacht werd overigens ook be steed aan het woongerief en de afwerking. Is het doorgeefkastje tussen eethoek en keuken in onze woningen een normaal verschijnsel aan het worden en ontbreekt het dus ook niet in de schepping van de heren Brakel en Buma, zij hebben tevens aandacht besteed aan het kastenprobleem in het moderne, door beperkte oppervlakte gekenmerkte huis. Zo creëerden zij tussen twee slaapkamers een wand van kasten, waarvan de helft ter beschikking staat van de ene kamer, de andere van de tweede. Op die manier konden de kasten toch vol doende diep blijven. Een ander snufje zijn de kranen welke door een vernuftig foefje niet kunnen spatten, zelfs al houdt men de hand vlak onder de opening. Het water wordt daardoor een mousserende drank. Grote zorg is ook besteed aan de kleur schakering in de woning, waardoor tevens de ruimtelijke werking (evenals door toe passing van glazen wanden) wordt bevor derd. Gebroken wit en grijs domineren, af gewisseld door donkerbruin voor beweeg bare raamlijsten en beneden geel voor de glazen deuren van de woonkamer. De heer Koemans is bij zijn inrichting kennelijk van deze kleurschakering uitge gaan en heeft deze nog meer nadruk ver leend door de tinten van vloerbedekking, gordijnstoffen en bekleding daaraan aan te passen. Daarmee heeft hij overtuigend gedemon streerd, dat het zeer goed mogelijk is een veelheid van kleuren in een woning te ge bruiken, zonder dat het effect bont of rommelig wordt. Even belangrijk is zijn keuze van meu belstukken, welke uiteraard gebaseerd ADVERTENTIE LANGE VEERSTRAAT 10 TEL. 11493 Het bestuur van de Haarlemse Katholieke Studentenvereniging Sanctus Bavo heeft zich voor het verenigingsjaar 1954'55 samenge steld: A. H. B. Witte, praeses; J. C. C. Stut, vice-praeses; mej. S. M. E. Crijns, ab-actis Ia; J. F. F, van Willige, quaestor; mej. A. M. M. van der Weiden, ab-actis Ha. ADVERTENTIE 1 DIT MERK - garandeert U ook motechtheid na °- herhaald mrasse fu en chemisch reinigen De gezellige conversatieboek in de woonkamer van de eerste, als mcdelhuïs inge richte, gereedgekomen woning van de vereniging Tuinwijk-Noordaan de Herman Robbersstraat in Zinnevelt. ZATERDAG 9 OCTOBER Stadsschouwburg: „Sag' beim Abschied leise Servus" (Hoofdstad Operette), 8 uur. Ged. Oude Gracht 104: Bazar wijkgemeente Hervormde Kerk, 7.30 tot 11 uur. Minerva: „Geluidsbarrière", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Duivels der zee", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Palace: „In de schaduw van een troon", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Zij die met liefde spelen", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Manon van de bronnen", 14 jaar, 8 uur; nachtvoorstelling „Het kind der zon de". 18 jaar, .11.30 uur. City: „Zij die van de zonde leven", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Gekruiste zwaarden", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Mysterie van de nacht", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. ZONDAG 10 OCTOBER Stadsschouwburg: „Sag' beim Abschied leise Servus" (Hoofdstad. Operette), 2 en 8 uur. Frans Hals: ochtendvoorstelling „Van Algiers naar Kaapstad", alle leeft., 11 uur; „Mysterie van de nacht", 18 jaar, 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Luxor: ochtendvoorstelling „Lach en vergeet", alle leeft., 11 uur; „Ge kruiste zwaarden", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: ochtendvoorstelling „Paljas", 18 jaar, 11 uur; „Manon van de bronnen", 14 jaar, 1.30. 4.45 en 8 uur. Rembrandt: ochtend voorstelling „Het hemelbed", 18 jaar, 11 uur; „Zij die met liefde spelen", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Palace: „In de schaduw van een troon", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.1-5 uur. City: „Zij die van de zonde leven", 18 jaar, 2.15, 4.30, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Geluidsbar rière", 14 jaar, 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Roxy: „Duivels der zee", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. MAANDAG 11 OCTOBER Gem. Concertgebouw. Meesterserie: optre den van de pianist Jan Smeterlin, 8 uur. Begijnhofkapel: Bijeenkomst interkerkelijk Hermann Zaiss Comité, 8 uur. Zang en Vriendschap: Bijeenkomst van „De grotere wereld", 8 uur. Minerva: „De Madonna dei- zeven manen". 18 jaar, 8.15 uur. City: „Zij, die van de zonde leven", 2 15, 7 en 9.15 uur. Palace: „In de schaduw van een troon", 14 jaar, 2, 4.15. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Zij die met liefde spelen", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Duivels der zee", alle leeft., 2.30 en 8 uur. Lido: „Manon van de bron nen", 14 jaar, 2 en 8 uur. Luxor: „Gekruiste zwaarden", 14 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Mysterie van de nacht", 18 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. moeten zijn op de schaal van de beschik bare ruimte. De moderne woning immers lijkt soms veel kleiner dan zij in werke lijkheid is, omdat zij bemeubeld wordt naar de opvattingen van onze ouders of grootouders. In de geëxposeerde woonka mer, waarvan de oppervlakte 21 vierkante meter bedraagt (hetgeen voor deze tijd reeds aan de royale kant is) blijft, ondanks de plaatsing van een bankstel voor de con versatieboek en een eethoek (van elkaar gescheiden door een lage kastwand) toch nog voldoende ruimte om zich te vertreden. Zeer fraai is de indeling van de Westwand, waar de schoorsteen niet in het midden, maar in de hoek bij de Noordgevel is ge bouwd (die is ook de koudste) en waar een langwerpig raam, dat uitstekend voor kamerplanten kan worden gebruikt, een décoratief element vormt. Hoe, wanneer men het meubilair maar op de juiste maat koopt, er toch niet tekort gedaan behoeft te worden aan het comfort, wordt op een der slaapkamers voortreffelijk gedemon streerd door een toilettafel van minimale afmetingen, maar die desniettemin toch een toilettafel blijft Er is ongetwijfeld over deze huizen nog veel meer te zeggen. Het beste is, dat men zelf eens gaat kijken. Men lette dan tevens op de royale aanblik welke deze huizen bieden, royaal zonder protserig te worden. Het straatbeeld wordt door het vele glas in de gevels, waarin toch voldoende afwis seling blijft door een prettig rhythme in de opvolging der ramen, aanzienlijk ver levendigd. Een en ander wordt nog in de hand gewerkt door de flauwe helling der daken naar ongeveer het midden van het blok. Daar bevindt zich dan ook de dak goot met de regenpijpen welke via de „nat te cel" van keuken, toilet, badkamer en douche naar de regenputten voeren. Dit geeft de zijgevels van het complex het aspect van een lichte vleugelslag en voor komt de ontsierende dakgoten aan de bui tenzijde der woningen. J. H. B. Apotheek Van Rijn, Kleine Houtweg 15, telefoon 10539. Firma C. G. Loomeijer en Zoon, Zijlweg 34. telefoon 12495. Schoterbos Apotheek, Rijksstraatweg 19, telefoon 25711. Apotheek Nolf, Kruisstraat 26. telef. 11174. In ons vorige nummer hebben wij een foto gegeven van de kranslegging door Prins Bernhard bij het standbeeld van Ma ria de la Quellerie te Kaapstad, geschied nadat de Prins het had onthuld. De Neder landse beeldhouwer Dirk Wolbers, die dit beeld gemaakt heeft en daarvoor grote waardering geoogst, is Hagenaar. Vroeger woonde hij in Bloemendaal. Onder het opschrift „Kostelijke voor stelling door de Hoofdstad Operette" pu bliceerden wij half September een beschou wing over ,,Sag' beim Abschied leise Ser vus" van onze muziekrecensent Jos. de Klerk, die het voor dit weekeinde op de agenda van de Haarlemse Schouwburg staande zangspel toen reeds in Velsen had gezien. Wat dit gezelschap aldus citeren wij ter hand neemt, wordt door de uiterst verzorgde uitvoering steeds een treffend geheel, boeiend in zijn afwisseling, beko rend door zijn frisheid, brillant van tech niek en in hoge mate amusant door de originele vondstenOver dit ensemble is nog steeds de geest van Fritz Hirsch vaardig". De dirigent Alfred Salten heeft aan de muziek van Bernhard Grün wat Tsjechi sche en Hongaarse motieven toegevoegd, onder meer een gedeelte uit „De Moldau" van Smetana tot koornummer verwerkt. Van de medewerkenden kregen speciaal de fraaie tenor Hans Lechner, de geestige Claire Clairy, de zuivere Marga Graf en de onverbeterlijke komieken Fritz Steiner en Otto Aurich lof toegezwaaid. Vertoning zendingsfilms Vrijdagavond 15 October zullen in de Gereformeerde Kerk aan de Kloppersingel zenddngsfiims worden vertoond. De zending der Gereformeerde kerken in Nederland heeft twee films gemaakt, die een beeld ge ven van het zendingswerk der kerken in Indonesië. De eerste film, kleurenspel der tropen, voert de toeschouwer dwars door Indonesië en laat het landschap in zijn bonte kleuren zien. Frontlinie Oost geeft een beeld van Midden-Java en Soemba. waar de Gereformeerde kerken haar zendingswerk verrichten. Haarlem is, ongeveer een jaar geleden, een alleraardigst expositiezaaltje rijker geworden, maar ik wed dat de meeste lezers van deze rijkdom tot nog toe onkundig gebleven zijn. Wat niet te verwonderen is, daar dit zaaltje zich bevindt in de ge meentelijke H.B.S.-a aan de Raaks, een gebouw dat uiteraard alleen voor de leraren en hun leerlingen toegankelijk is. De inrichting van dit zaaltje is vooral bestemd voor exposities van beeldende kunst, al kunnen er ook kleine tentoon stellingen van bijvoorbeeld litteraire of historische aard gehouden worden. Het is in ieder geval niet zo maar een willekeurig schoollokaal, waar alleen de banken zijn uitgehaald, doch dat voor de rest nog doet denken aan nablijven, overblijven en zittenblijven. Dit zaaltje is zo gemaakt, dat menige kunstnandel op zulk een expositieruimte jaloers zou kunnen zijn. Het klinkt bijna paradoxaal dat men dit kunstzaaltje vinden kan in een H.B.S.-a, een Handelsschool, een opleidingsinstituut voor toekomstige boek- en procuratiehou ders, belastingconsulenten. makelaars, effectenhandelaars en kooplieden. Zo op het eerste gezicht zou men toch denken dat dit schooltype aan al het muzische vreemd moet zijn en geheel ingesteld op het nuchtere zakenleven. Gelukkig dat de initiatiefnemer er niet zo over gedacht heeft. Integendeel, hij was van mening dat juist in zulk een omgeving de Muze een rendez-vous moest hebben en niet buiten de deur mocht blijven. Waar men haar niet verwachten zou, is zij immers dubbel welkom, zoals (men vergeve mij dè vergelijking) een oase in de woestijn. De initiatiefnemer is de bekende kunst historicus dr. A. van der Boom, die aan deze school en aan 't Stedelijk Gymnasium het onderwijs in het tekenen en in de kunstgeschiedenis verzorgt. Gedachtig het oude gezegde dat woorden wekken maar voorbeelden trekken, wilde hij een Musée chez-soi, een museum in de éigen school hebben. In dat miniatuurmuseum kon hij dan met wisselende tentoonstellingen zelf bepalen wat hij zijn leerlingen zou laten zien en ze in hun eigen omgeving met kunst en kunstenaars in aanraking brengen. Dit biedt voordelen dat het collectief mu- seumbezoek (dat vaak een bezoeking is) niet geven kan. De leerling raakt op die manier langzamerhand vertrouwd met dingen, die hem in een echt museum nog op een afstand blijven. De heer Van der Boom heeft in dit zaal tje tot nu toe zeven tentoonstellingen in gericht. De eerste ging over oude en mo derne glasschilderkunst, met origineel glas-in-lood, foto's, cartons, werktekeningen enzovoorts. De keuze van dit onderwerp behoeft insiders niet te verbazen, daar dr. Van der Boom hier te lande op dit gebied een der beste kenners is. Vervolgens hield hij exposities van moderne architectuur uit Haarlem en omgeving, kleuren facsi miles van Perzische en Middeleeuwse mi niaturen, Kerst en Nieuwjaarsgrafiek, fo to's van kastelen aan de Loire. Versailles en Rome. benevens nog ettelijke andere tentoonstellingen. De zeven tentoonstelling, die er thans gehouden wordt, is gewijd aan liet werk van twee levende kunstenaars: de Hage naar Kees Andrea en de Haarlemmer Otto B. de Kat. Van Kees Andrea liggen er een flink aantal grote pentekeningen en gou aches, herinneringen aan een reis in Spanje, zowel straattoneeltjes als scènes uit de arena van het stierengevecht. In deze scènes spelen de gevechten tussen stieren en paarden een grotere rol dan de helden daden der toreros. Andrea is een produc tief tekenaar. Zijn tekeningen, met hun stekelige pennekrassen, die soms aan in eengewonden prikkeldraad doen denken, zijn altijd levend en boeiend en verheffen zich verre boven het zogenaamde pitto reske dat zo vaak aan reisschetsen eigen is. Andrea heeft Spanje echt be-lééfd en niet alleen bekeken. Otto de Kat toont hier één kant van zijn werk: zijn kleurenhoutsneden. Hoewel hij deze prachtige techniek pas sinds twee jaar beoefent, is hij om zo te zeggen met een met de deur in huis gevallen, want reeds de eerste prenten, die hij maakte, waren uitnemend en vrij van alle kinder ziekten. De fijne, gedistingeerde schilder die Otto de Kat is, heeft in deze prenten alle mogelijkheden om aan bod te komen. Hierin is hij zelfs een slag voor op de eigen lijke vak-grafici, wier kleurgevoel veel armer aan nuance is. Bij de kleurhoutsne- den van De Kat krijgen zowel de kleur als de grafiek het volle accent. Het mooist in de kleur althans is de kleine hout snede „fin de siècle", een dame uit de jaren 1890, zittend in een strandstoel. In zulk een prentje blijkt hoe de „Peintre Graveur" het wint van de „graveur de pro- fession". En dan te bedenken dat dit alles te zien is in een H.B.S-a! In een omgeving van handelscorrespondentie, dubbele boek houding en andere sappige wetenschappen. „Nit möglichü" zou Grock zeggen. H. L. PRENEN Het personeel van het in 1946 te Bloe mendaal begonnen en een jaar later in hotel Den Hout te Haarlem voortgezette bedrijf van Propharma-Pharmaver. ziet met belangstelling uit naar het ogenblik, dat het een eigen gebouw kan betrekken. Dat ogenblik zal niet lang meer op zich laten wachten, want er wordt hard gewerkt in de Stephensonstraat. Men krijgt reeds een indruk, hoe de inrichting zal worden. Beneden flinke ruimten voor het opslaan en het verwerken van het materiaal en boven kamers voor de directie, administra tie. enzovoort. Thans is het bedrijf in hötel Den Hout verspreid en dat levert vele moeilijkheden op voor een vlotte gang van zaken. Vrijdagmiddag kwamen de directeuren en hun familieleden bij het in aanbouw zijnd gebouw bijeen voor een korte plech tigheid. In de hal werd een herinnerings steen aangebracht en in de toekomst zal men kunnen lezen, dat Eryk Diets en Rei- nier Albert Witte, de jongste zonen van de directeuren, op 8 October de steen hebben gemetseld. De 41-jarige H. S. uit Haarlem is gisteren ingesloten op grond van een klacht van zijn ouders, dat hij 50 gulden gestolen zou hebben uit de portemonnaie van zijn moeder, die het geld in een handtas onder haar hoofdkuss»- bewaarde. Hij heeft bekend het geld te heb ben besteed aan drank. Te Haarlem is overleden de heer J. J. A. van der Linden, die een groot aantal jaren een schoenenwinkel aan de Kleine Houtstraat heeft geleid. In de loop der iaren heeft hij zijn krachten gegeven aan diverse verenigingen. Hij was lid van de Sint Vincentiusvereniging, bestuurslid van het Centrum-comité van Koninginnedag en vroeger bestuurslid van de Kleine Hout straatvereniging. Enkele maanden geleden is de heer Van der Linden, ter gelegenheid van het zilveren jubileum van het Cen trum-comité, toegekend de eremédaille in zilver, verbonden aan de orde van Oranje Nassau. De begrafenis is bepaald op Dinsdag op het R.K. kerkhof Sint Barbara aan het Soendaplein. Een van de redenen, die er destijds toe leidden elders in Nederland een tweede crematorium te doen bouwen, was de over belasting van het crematorium te Driehuis- Westerveld. Uit de cijfers over het eerste half jaar 1954 blijkt dat er in deze periode 991 crematies geschiedden. Dit betekent bij een week van zes werkdagen een ge middelde van 6,35 crematies per dag. Bij het nagaan van de kerkgenootschappen, waartoe de overledenen behoorden, komt de Gereformeerde Kerk niet voor, 'drie kerkgenootschappen blijven onder het getal tien: Vrije Gemeente (i), Israëlietisch (3), Oud-Katholiek (2) en andere kerkgenoot schappen (19). De gecremeerden behoorden verder tot de volgende kerkgenootschap pen: Nederlands Hervormd (312), Remon strant (39), Evang. Luthers (33). Doopsge zind (42), Rooms-Katholiek (11); 529 ge- cremeerden behoorden tot geen kerkge nootschap. ADVERTENTIE Want een kolenhaard houdt Uw woning warm en droog, 's Ochtends een warm vertrek. KOLEN stoken is voordeliger. In alle opzichten (Verkort weergegeven) Huren. Dat er huren zijn die nood zakelijk verhoging eisen, willen wij direct beamen. Dat zulks echter voor alle voor oorlogse woningen nodig is, ontkennen wij te enenmale. Wij zelf wonen in een huis gebouwd in 1938. Bouwprijs 4500. 16 jaar wonen wij daar nu in; 12 jaar a 390 per jaar, 3 jaar a 450 per jaar en 2 jaar a 533.80 per jaar. Totaal aan huur betaald in 16 jaar 7567.60. Commentaar o.i. overbodig. Waarvoor hier huurverhoging moet plaats vinden is ons een raadsel. Nu kan men ons wel weer voor gaan rekenen, wat er al zo voor onkosten aan verbonden zijn geweest voor onderhoud, belasting enz., maar ook dan toch komen wij nog tot de conclusie dat verhoging der huren hier ongemotiveerd is. B. Lof. Naar aanleiding van het artikel over de stichting „Het leven begint bij veertig" zou ik als oudere werknemer (54 jaar) willen wijzen op het verdienstelijke werk, dat op dit terrein der tewerkstelling van oudere arbeidskrachten door de ar- beidsbureaux wordt verricht. Daar ik onlangs zelf op prettige wijze met het werk van het Arbeidsbureau ken nis maakte, leek het mij juist de in feite verkapte critiek op deze overheidsinstelling, die in eerstgenoemd artikel voorkwam, op deze manier te moeten tegen spreken. C. KORTEKAAS, Gijsbr. v. Aemstelstr. 136, Hrl. Ergerlijk Bij de nieuwbouw door de Woningstichting „Patrimonium" aan de Tesselschadestraat, Granidastraat en Roe mer Visscherstraat, zijn van twintig huisjes voor bejaarden die binnenkort betrokken zuilen worden door de jeugd grote en klei ne ruiten door ingeworpen stenen totaal vernield, terwijl ook buitenmuren met kalk en ander vuil zijn besmeurd. Politietoezicht is daar nihil en men moet constateren dat het naastbijgelegen politieposthuis aan de Rijksstraatweg nabij het Soendaplein daar ongeveer drie kilometer van verwijderd is. Waarom bij stadsuitbreiding geen politie post gevestigd voorbij de brug ever de Jan Gijzenvaart, opdat door regelmatige sur veillance vanuit zo'n post regelmatig enig toezicht kan worden gehouden? Het ge meentebestuur dient bij een dergelijke uit breiding toch terdege met een en ander rekening te houden! Ook treft hier de af deling bestrating schuld. De Granidastraat is nog slechts voor een klein gedeelte be straat en ligt al ettelijke weken zo, zodat stenen en andere harde stukken gruis voor het grijpen liggen voor de jeugd. Begrijpt men daar ook niet dat wanneer binnenkort de verhuiswagens komen in die half afge maakte straat, dit voor de verhuizers bijna ondoenlijk is? Begin November worden deze huisjes betrokken. Tenslotte een oproep aan de aldaar wo nende ouders van de jeugd om dergelijke ergerlijke baldadigheden tegen te gaan. J. J. L. Ook in politiekringen wordt de behoefte aan een politieposthuis in Oud-Schoten gevoeld. Op het ogenblik zijn er gevolg van de door het rijk gewenste beperkte omvang der politiecorpsen slechts twee wijkagenten voor surveillancediensten be schikbaar in dat stadsdeel, die overigens zeker aandacht aan het door inzender ge signaleerde euvel zouden hebben besteed, indien er maar de wens daartoe te ken nen zou zijn gegeven. Tot nu toe heeft de politie echter geen enkele klacht bereikt, terwijl zij toch de aangewezen instantie is om van dergelijke baldadigheden op de hoogte te worden gesteld. Wat de bestra ting betreft: die heeft door de schaarse aanvoer van materialen vertraging onder vonden. De leverancier is echter door de betrokken afdeling van Openbare Werken aangespoord spoed te betrachten, zodat te verwachten is dat binnenkort de Granida straat voltood is. Red.) Lawaai. Sinds een paar weken woon ik aan een zeer drukke verkeersweg, bij de hoek van een hoofdweg, terwijl voor de deur een stadsbus heen en terug haar halte heeft. Ongeveer iedere 10 minuten wordt er gestopt met een hevig geknars en gieren van de remmen, voeg daarbij het lawaai van de knalpotten, van de motorfietsen, de herrie die auto's en bromfietsers maken, dan kunt u misschien begrijpen, dat ik de huisbel, die vlak onder mijn kamer, die helaas aan de straat is, zo goed als nooit hoor! Ik ben en met mij velen! ge doemd om al dit enerverend tumult dag en nacht te ondergaan; 's nachts is het slechts een paar uur rustig. Ontvluchten kan men het alleen door de straat op te gaan en een stille buurt op te zoeken. Zou hier met vereende krachten niets tegen te doen zijn? N. v. d. L. M. Vergeten groep. Het moet mij van het hart: wanneer komt er na zovele opeen volgende prijsverhogingen eens uitkomst voor de vergeten groep? Nu weer de loon- ronde, die ook weer prijsverhoging brengt ook voor hen, die altijd met hetzelfde in komen toe moeten komen, zoals met een lijfrente, lage pensioenen enzovoort. Het wordt meer dan tijd, dat dit eens onder de aandacht van onze regering wordt gebracht. Abonné D. M. B. Menig Haarlemmer zal de Koralensteeg in zijn stad niet weten te vinden en toch is het bestaan van dit smalle steegje tussen Spaarnwouderstraat en Houtmarkt tot ver over de landsgrenzen bekend. Vooral in scheepvaartkringen geniet zij grote reputatie door haar scheepswerf waar Oceaanstomers, tankschepen, sleepboten, coasters en vele andere schepen op stapel gezet en afgebouwd worden. Men mist bij deze werf echter het silhouet van in de lucht verheven hijskranen en scheeps rompen en ook het monotone gedreun van de pneurnatische hamers zult gij er niet horen, want het gaat hier om de scheepsmodelbouwerij van de heer H. Brood, die opgesloten ligt tussen de vier muren van een zolderverdieping. De heer Brood (rechts) toont met zijn assistent het model van de sleepboot welke ter gelegenheid van zijn bezoek aan Nederland zal worden aangeboden aan Keizer Haile Selassi van Abessynië. Dat dit voor velen nog onbekende be drijf reeds een wereldfaam bezit, bewijst het voorval dat er onlangs twee Amerika nen bij de Scheepsmodelbouw binnen stap ten en de heer Brood verzochten om een model van hun jacht te bouwen. Zij hadden namelijk op een expositie in Detroit een der door Brood gemaakte modellen gezien en waren daar zo enthousiast over, dat zij besloten om tijdens hun Europese trip even de Koralensteeg aan te doen en er een te bestellen. De meeste opdrachten worden echter ontvangen van de grote rederijen en scheepsweiwen voor modellen van nieuw gebouwde schepen om als pronkstuk in di rectiegebouwen, agentschappen en scheep vaarthuizen te dienen. Volgens origineel plan De bouw van een scheepsmodel geschiedt geheel volgens de plantekening van het grote schip en in tegenstelling tot ama teurbouwers, die meestal massief hout ge bruiken, wordt in de scheepsmodelbouwerij de romp met losse stukken aan elkaar ge lijmd. Is deze romp eenmaal klaar, dan ondergaat zij nog een speciale behandeling- om de werking van het hout tegen te gaan, zodat er later geen kieren of naden kun nen ontstaan. Voor de opbouw van het schip de brug, dekhuizen, masten, luik hoofden etc. zijn de instrumentmakers verantwoordelijk. Met het precisiewerk van een horlogemaker worden door deze men sen de beweegbare laadbomen en lieren ge monteerd en op de tankschepen plaatsen zij een loopbrug en een leidingnet van buizen van minuscule afmetingen. Al de onderde len worden in de werkplaats annex kan toor en tekenkamer gemaakt en als het vijftien man sterke personeel uit al deze onderdelen weer een schip getoverd heeft, is het een waar pronkstuk en wijkt het in niets af van het schip dat tot voorbeeld diende. Vijf keer „Ville de Saigon" Reeds over de honderd opdrachten zijn sinds de oprichting van de Scheepsmodel- bouw in 1947 toen de heer Brood met één instrumentmaker van wal stak uit gevoerd! en daaronder behoren modellen van de Jagersfontein„Arendskerk", HeelsumHilversumpolitieboten voor Pakistan, sleepboten en zelfs zandzuigers. Van het bij de Haarlemse Scheepsbouw gebouwde „Ville de Saigon" zijn maar liefst vijf modellen gemaakt, waarvan er twee naar Vietnam en twee naar Frankrijk zijn gegaan en één in Nederland is gebleven. Momenteel wordt er gewerkt aan drie tankers, één model van het bergingsvaar tuig „Dolfijn", dat geholpen heeft bij de bergingswerkzaamheden van de „Willem Bontekoe", één model van het bij de Haar lemse Scheepsbouw voor Braziliaanse reke ning in aanbouw zijnde „Getullio de Var gas" en één model van het grootste der zes in ons land gebouwde sleepboten voor Abessinië. Dit laatste model zal 4 Novem ber op de scheepswerf van L. Smit en Co. te Kinderdijk overhandigd worden aan Kei zer Haile Selassie. De heer H. Brood die als scheepsbouw kundige en leraar zeevaartkunde geen on bekende is op scheepvaartgebied, heeft naast scheepsmodellen nu ook de vervaar diging van treinmodellen, trailers en vlieg tuigen ter hand genomen. De treinen die hij met zijn personeel op de zolderverdie ping in de Koralensteeg maakt in opdra^' van het Spoorwegmuseum, kunnen de to met een echte trein ruimschoots doorstaa Een D.A.F.-trailer met hydraulische wer king deed zelfs de experts versteld staan. Hoofdzaak blijft echter de bouw van scheepsmodellen en gezien de fraaie en nauwkeurige afwerking hiervan, ziet het er niet naar uit dat de Scheepsmodelbouw spoedig zonder orders zal komen. De R.K. Middenstandsvereniging te Haarlem houdt Woensdag 13 October in de Kroonzaal van Brinkmann een forum avond, waaraan medewerken mevrouw B. Kortekaas-Den Haan, presidente van de Huishoudraad, de heren A-. J. M. Ange- nent, wethouder van Haarlem, W. Vessies, wethouder van Beverwijk, drs. Harry Prenen, leraar Mendelcollege en H. W. van Turnhout, als vertegenwoordiger van de R.K. sport.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 9