Logeren a tweehonderd gulden per nacht XeteaLóie om de M,emdLyLe DROOMTAAL GEK DOEN OM GROTE PRIJZEN ZUSTER! De lege bomen Véél beter! TWEE BALLERINA'S - TWEE WERELDEN V It/Ê natuurleven leiden, maar wanneer zij toch behoefte heb ben aan contact met de wat gewonere toerist is het een voudig, dat te vinden in het zwembad van het aangrenzen de paviljoen Eden-Roe. Er is daar de zee en ook nog een speciaal in de rotsen gehou wen bassin. Alles vrij luxueus, lang niet ongezellig en toch wel weer te betalen voor hen, die in hetzelfde water willen vertoeven als Rita, Papagos, Adlai of Mariene. Stichting Sehoolconcert Franse film over en met A rthurH onegger FRANSE PARAGRAAF Theo Olof op reis „De mensen zijn grappig!" roept Peter Martin maar wie bedoelt hij eigenlijk? In het spookhuis Jury voor toekenning P. G. Hooftprijs EEN MIDDAG LANG ben Ik in het duurste hotel van de Rivièra geweest: Hótel du Cap d' Antibes, op de Zuidkaap van het gelijknamige tussen Cannes en Nice gelegen schier eiland. Voor de luxueuze sui tes wordt een tweehonderd gulden per nacht betaald (zon der ontbijt) en om in wat men hier een eenvoudige eenper soonskamer noemt uw hoofd te mogen neervleien, moet ge al vlug een vijftig gulden op tafel leggen. And ré Sella, de directeur eigenaar van dit fameuze hótel, heeft me een blik ge gund in zijn gastenboek van het vorige seizoen. Ik zag de namen en de foto's van (een willekeurige greep): de Belgi sche koninklijke familie, de vrouw van de Sjah van Perzië, de zoon van de Mikado, de Griekse premier Papagos, Adlai Stevenson, de president van de Standard Oil (die met een eigen watervliegtuig in het zwembad landde) en dan betreft niet snobistisch Van allure is. Het stijve witte ge bouw heeft sinds het in 1870 met veel festiviteiten werd geopend niet veel uiterlijke wijzigingen ondergaan en de meubilering van de 85 kamers (waarlijk niet veel) is kost baar en getuigt van een goede hoewel wat conservatieve smaak. Sella is trots op zijn onder neming. Zijn vader was de stichter er van en hij zelf werd geboren in de kamer, welke nu zijn kantoor is. Die voor een goed deel gerecht vaardigde trots deed hem zeg gen: „Ik heb me vaak afge vraagd waarom mijn hótel op deze Cap d'Antibes steeds weer de groten der aarde tot zich lokt. Nadat ik twee jaar geleden Amerika heb bezocht, is het me wat duidelijker ge worden: ik weet nu, dat er misschien nergens in de we reld iets te vinden is al hier. Een hótel met volmaakte ser vice en comfort, met een on bedorven natuurpark, dat rustig buitenleven mogelijk maakt, met een heerlijk zwem bad in de kristalheldere zee, met de casino's en het mon daine leven Juan les Pins, Nice en Cannes vlak bij de hand en met daarachter een berglandschap plus oude stad- ken en hagen begrensde wegen me teneergedrukt hebben. DE STAATSHOOFDEN, kltftvmflJolieheersers en filmdiva's kun- nen inderdaad in Sella's hotel pi desgewenst een niet-openbaar- Hollanders zijn zeldzame verschijningen in dit duurste hótel van de Rivièra, dat het vroeger van de winter moest hebben, maar dat nu slechts van Pasen tot eind September geopend Is. Monsieur Sella kon slechts twee redenen voor die afwezigheid der Hollan ders bedenken: „Of de prijzen zijn een bezwaar voor uw landgenoten óf ze houden meer van een wat rumoeriger, reldburgers en zijn met hek- bombastischer omgeving." Het zwembad Eden Roc, trefplaats van de exclusieve gasten van hótel Cap d'Antibes en de „gewone man". een vrouw, om na zonsonder gang alleen rond te lopen over de lichtelijk verwaarloosde asfaltwegen van Cap d'Anti bes. Dit vooral met het oog op rondsluipende Algerijnen, van wie ge er inderdaad duizenden met onprettige gezichten door de Rivièra ziet dwalen. Ken nelijk niet-werkend en loe rend op een buitenkansje in criminele zin. Maar ook zonder de sombere postbode zou dit schiereiland met zijn leegstaande fantasie loze villa's van de Aga Khan en andere gefortuneerde we- met hek- nog een reeks filmsterren als Humphrey Bogart, Merle Obe- ron. Alan Ladd, Simone Simon en zo kan ik verder gaan. Als ik er dan nog aan toe voeg, dat de hertog van Windsor bet Hótel du Cap d'Antibes in 1937 voor zijn huwelijksreis koos en dat Eisenhower de eerste na-oorlogse gast was, dan voelt u wel zo ongeveer het niveau van dit etablisse ment aan. Het is deftig, het is exclu sief, maar ik moet monsieur Sella nageven dat zijn hótel wat inrichting en entourage jes waar het leven eeuwen lang heeft stilgestaan." Er was geen onwaar woord in deze lofzang, maar ter wille van het objectieve beeld voeg ik er toch aan toe, dat het schiereiland, op het uiterste puntje waarvan Sella's hótel is-gebouwd, op mij een trieste, zelfs wat lugubere indruk maakte. Misschien werd dit wel in de hand gewerkt door de mededeling van een post bode, dat er enkele dagen voor mijn visite drie moorden wa ren gepleegd en dat het niet raadzaam was, zeker niet voor DE G REINS tussen de gewone man en de wetenschap wordt dagelijks vager, nu populair-wetenschappelijke werkjes en cursussen het leven verdiepen en veraangenamen. Het massaprobleem, de kloof tussen techniek en „moreel be- heersingsvermogen", heeft veel van zijn omvang moeten laten onder het scherp van de populair-wetenschappelijke bijl, vaardig gehanteerd door vermaarde horde-specialisten. Vader en moeders, die eens gebukt gingen onder het falen, dat elk natuurlijk opvoedtalent schijnt te moeten aankleven, grijpen nu naar de boeken. Zij vinden daar welke straf maat dient toegepast om trauma's, neu rosen en complexen uit huis te houden. „Met zijn boekje in de hand, psychia ters aan de kant", schrijft een vermaard psychiater op de flap van zijn studie. Twee oude getrouwen in het vrijge- zellenleven verdiepten zich in droom- taal en droomuitlegging. Zij bezochten een cursus en waagden het niet meer in hun slaap te spreken. Zij wisten, dat dan het onderbewustzijn aan de nacht trad en zelfs kon worden uitgehoord door een toevallig aanwezige, mits be kwaam met de voorgeschreven termen een onderbewust gesprek uit te lokken. Tot er een door de slaapmand viel en zich lelijk bloot gaf. Verstokt vrijgezel of geen verstokt vrijgezel, hij prevelde een zachte meisjesnaam. De ander schrok hevig, maar greep bezield de kans en herhaalde nadrukkelijk de naam. Het slachtoffer had nu geen rem men meer, het stortte slapend zijn hart uit, flink aangemoedigd door de mee pratende. In fascinerende taal beleed hij zijn onbehagen in het vrijgezellen bestaan. Zijn vriend zette hem met quasi-onderbewuste kreten en een krim pend hart aan. De afval van het basis principe van een langdurige vriend schap voltrok zich bodemloos Het ontbijt werd een kwelling. Links zat de vrijgezel, die het eigenlijk niet wilde zijn, rechts zat de vrijgezel, die het graag was maar 's nachts zijn vriend als verstokt vrijgezel had horen afval len. De afvallige wist van niets blijkbaar. Hij was een beetje bedrukt, maar dat kon ook om het ontbijt zijn. De ander kon het toch niet voor zich houden. „Ik ga verhuizen", zei hij, „ik ga het elders zoeken". „Ik ga met je mee", zei de afvallige, „ik laat je niet in de steek". De knoop moest verder doorgehakt worden. „Ik ga verhuizen", trachtte de ander met nadruk te zeggen, maar het klonk als vanachter een hor, „ik ga verhuizen omdat je vannacht...." „Stop", riep de afvallige. „Praat me niet over vannacht, ik werd wakker toen jij één of andere meisjesnaam zei Toen ben ik volgens de cursus met je gaan meepraten en wat Je daarna alle maal gezegd hebt...." VOLEUR Te Amsterdam is de stichting „Hot Sehoolconcert" in het leven geroepen. Deze beeft ten doel het geven van paedagogiiscbe concerten door vooraanstaande Nederland se kunstenaars voor leerlingen van voort gezet Lager en middelbaar onderwijs. De concerten wonden zoveel mogelijk gegeven tijdens de schooluren, omdat zij wonden beschouwd als aanvulling van het onder wijs. De afdeling onderwijs van het ministerie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen stelt de daarvoor in aanmerking komende scholen zo nodig door een subsidie in staat van deze concerten te profiteren. Directeur is de heer Piet Pijnenborg. Arthur Honogiger is niet alleen het on derwerp, maar tevens de hoofdrolspeler van de nieuwe Frans-Zwitserse film van Georges Rouquier, die door haar opzet doet denken aan de „André Gide" van Mare AJlégret. De film zal verscheidene fragmenten uit werken van Hooegger bevatten en wel uit „Jeanne d'Arc au Büchcr" en „De sympho nic voor snaren". De componist heeft goed gevonden in deze films zijn mémoires te doen herleven en er ook zijn ideeën over de muziek in tot uitdrukking te brengen, benevens alles walt hij aan Frankrijk te danken heeft. PARIJS, October .Er was dezer dagen een vrouw aan de telefoon, die het gesprek opende met „C'est toi, chéri?" Er is geen ontkenning mogelijk op deze vraag. Door „Non" te antwoorden toont men zich alleen, behalve lieveling, ook grappenma ker. Pe abonnée aan het andere eind be klaagde zich dan ook over zo'n aardigheid en zei dat zij de stem best herkend had. Men Raat dan zelf twijfelen: misschien herinnert men zich zijn eigen levensloop geheel verkeerd, en staat men inderdaad op intieme voet met de spreekster; mis schien is men zelfs makelaar in onroeren de goederen en vader van zeven sterke dochters: het is immers zeer goed mogelijk dat het leven een droom is. Even later zei de vrouw: Maar doe toch niet zo akelig, Harry en daarmee werd de tijd van on zekerheid afgesloten, want zelfs als het leven een droom bleek te zijn geweest, had men geen Harry kunnen heten. De vrouw werd, geenszins overtuigd van haar vergissing, met een lege hoorn in de hand achtergelaten. Zij liet duidelijk merken dat zij zich verlaten achtte. Een bleke koude dag en in de verte een neveltje om de ka lende bomen: het was wel het ogenblik om de eenzaamheid te ondervinden van al de genen, die verlaten worden, zelfs al zou het niet door Harry zijn. Van buiten was te horen dat iemand de grintpaden van zijn krappe tuintje stond te harken. De slagen van de klokketorens, die de grijze dag in deelden, klonken als ijzer op ijzer. De avond had tenminste zacht kunnen vallen, maar toen begon het onzeker te regenen. Toch is het nog maar twee weken gele den, dat de poes in de tuin van het hötel bij Avignon in de zon op zijn rug heen en wëer rolde: in een vlek zon tussen de scha duwen van de platanen. Het rook daar naar de gesneden meloenen die 's ochtends vroeg verhandeld werden op de markt achter het hötel. Men werd er gewekt door een hoorn geschal en door het gesnor van de oude vrachtauto'tjes van de boeren in de om trek. Aan de rand van de tuin zat een bros se dame met wit haar in golfjes een boek te lezen. Het vriendelijke mens, dat in de keuken werkte en vaak gniffelend lachte met een bewegelijk kunstgebit, kwam voorzichtig aanlopen met het dochtertje van de eigenares aan de hand. In Avignon staat het paleis waar de pau sen in de veertiende eeuw hebben ge woond. Een van de gidsen, die met de be heerste gelaatstrekken en de pet op één oor, meent dat de veertiende eeuw mis schien beschaafder was dan de twintigste, omdat de kanonskogels toen niet zo ver reikten. Maar in de enorme paleiskapel zingt hij met mannelijk geluid c-e-g-c en dat komt dan als een accoord terug. ..Gre goriaans", zegt hij met een toegeeflijk handgebaartje. Op de wandschilderingen van het pauselijke slaapvertrek springen de lange witte honden nog, de voorpoten gestrekt voor zich uit. En buiten het raatn ligt het groene landschap even duidelijk als vroeger in de zon. Bij Fontaine-de-Vaucluse komt een on deraardse rivier aan den dag. dik bruisend over de rotsblokken; dat is in een smalle beboste vallei, die boven de bron afgeslo ten is met een hoge steile berg, waar mis schien ieder ogenblik nog eens een nieuw blok af kan vallen. Bij schemering is het er al gauw donker en zwaarmoedig, meer iets voor Schotland of New Hampshire dan voor de Provence alleen boven de rand van de berg ziet men het dunne lichte blauw van de dag die bijna uit het zicht is. Men moet daar schreeuwen om door het lawaai van het water heen hoorbaar te zijn. Bij de bron van de krokodil Nemausus in Nimes is het heel anders: daar is een stadspark met balustrades langs de kanaal tjes die het doorkruisen en terzijde de ruïne van een Romeins brongebouw, ge vat in een half-cirkelvormige groene heu vel. Tegen de avond heerst daar een oude stilte. Er holde alleen een jongetje keurig aan het handje van zijn commanderende zusje in een wijde boog over het grint; toen zij op hun uitgangspunt terug waren, beval zij hem te blijven zitten en stoof weg naar een vriendinnetje; hij trommelde te vreden op zijn magere knieën en holde vervolgens in een zelfgekozen richting, met zijn linkerhand precies zo strak naast zijn dij als toen die nog door zijn zusje moest worden vastgehouden. Maar hier in Parijs waaien de bomen leeg. De vitrines zijn al om vele van de terrassen heen gezet en de clochards sla pen weer op de roosters, waar de warme lucht van de métro door omhoog komt. Theo Olof zal in het komende seizoen wederom een aantal concerten in het bui tenland geven. In November van dit Jaar concerteert hij in Zwitserland, onder moer in Genève, alwaar hij met het kamerorkest van het Orchestre de la Suisse Ramande zal optreden. In December geeft Olof reci tals in Engeland en in Januari staart een concertreis naar Ierland op het programma. O Om fe bewijzen', dat de mensen grap pig zijn, zet de Engelse radio-artist Peter Martin iedere week weer een tiental mensen voor spot. Wie zich voor een dergelijke uitzending als proefko nijn opgeeft, loopt kans drijfnat thuis te komen, te kijk te worden gezet op het drukste punt txm Londen of... een lading eierstuif op het hoofd te krijgen. Dit alles tot meerdere glorie van recla mezender Radio Luxemburg, welke de zendtijd verkoopt, van de maatschappij, die de prijzen ter beschikking stelt en van de slagzin „People are Funny" De mensen zijn grappig, onder welk motto Peter Martin de gekste opdrach ten verzint. cocococxxxxjoocwooooooooooaoocioooooooooooxooc» OM MR. MARTIN geen onrecht te doen moet erbij worden gezegd, dart hij dikwijls originele, werkelijk geestige ideeën heeft, waarom het slachtoffer even hard kan lachen als het publiek in de zaal of de luis teraars in hun huiskamers. Daartoe mag gerekend worden de opdracht, die me vrouw Jones de naam was écht op één van de Woensdagavonden kreeg. In een kleedkamer achter het toneel moest zij de naam te weten komen van een papegaai met de belofte, dat zij een kostbaar juweel mocht uitzoeken, als zij deze het dier wist te ontfutselen. Nauwelijks alleen op hot toneel vertelde Peter Martin de toeschouwers alle op namen worden in Engeland gemaakt dat de papegaai alleen maar fluiten en giche- len kon en sinds mensenheugenris nooit één woord had gespróken en dat bovendien in de kleedkamer een verborgen microfoon was opgesteld, zodat men de conversatie tussen mevrouw Jones en de fluitende papegaai kon volgen. „Hoe heet je dan? Hoe heet je dan?" hoor de men mevrouw Jones met haar liefste stem vragen en dan ineens, mot ©en uit schieter: „Lach niet zo stom! Hoe heet je, beest? Hoe héét je?" Terug op het toneel werd haar de waarheid verteld. Als troostprijs kreeg zij een waar devol geschenk, maar geen juweel. Ook dit is een vaste truc van Peter Martin. Hij wekt daardoor bij slachtoffers en toeschou wers een beetje wrevel, want de maat schappij kan immers best wat meer mis sen? Maar net als de diame hot toneel wil verlaten, vraagt hij haar of zij alsnog het Juweel wil verdienen. De dame, óp van spanning en zenuwachtigheid, brabbelt iets onduidelijks en dan noemt Peter Martin drie namen, waaruit zij de juiste moet ra den: Pamela Magdalena Irma of Anastasia MiraboLle Hortensia of Maisy. „Maisy" herhaalt mevrouw Jones, die de andere namen niet eens goed verstaan heeft en een schreeuwende Poter Martin overhandigt haar alsnog de waardebon voor een juweel. De volgende staat alweer voor de microfoon. ZO GAAT HET DOOR, week In, week uil Een dame en een heer worden bereid ge vonden op één van de drulkste punten van Londen in een étalage een week lang ab soluut niets te doen. Van negen tot vijf uur, met slechts een half uur tussenruimte om te ©ten, moeten aij zitten, almaar zitten, kijkend naar de televisie en luisterend naar de radiio. Hun prijs: een televisie-set en een veertiendaagse vac antic in een kamp. Weer een andere dame werd mot een krui wagen vol levensmiddelen de stad inge stuurd. Tien minuten lang moest zij roe pen: „De prijzen moeten omlaag. Een heel brood voor een dubbeltje, een pond toma ten voor vijftien centAls zij voor een bepaald bedrag had verkocht, zou zij een radiotoestel krijgen. Martin las de te leurstelling op haar gezicht: „U rekende zeker op een televisietoestel? Ja, hoor eens, de radio's moeten óók weg. Gaat u nu maar." Nauwelijks was zij verdwenen of haar echtgenoot kreeg opdracht zich te vermommen en de verkoop te verhinderen. Als hij slaagde kreeg het echtpaar toch het TV-toestel. De man maakte het zijn vrouw inderdaad zo lastig, dat zij half huilend kwam vertellen gefaald te hebben. Toen volgde die verrassende ontknoping. Peter Martin staat voor niets als het om dramatische effecten gaat. Aangekondigd alsof zij de humoristen van hun tijd zijn, komen enkole mensen droevige verhalen vertellen over ènderen, die zij willen hel pen. Als de applausmeter aangeeft, dat de zoon van een oude vrouw „zij ligt al jaren op bed en verlangt zo naar een tele visietoestel" de meeste indruk heeft ge maakt op de weke gemoederen van de toe schouwers, krijgt hij een televisie-set. Dit soort luidruchtige liefdadigheid ligt op hetzelfde peil als de opdracht voor een vrouw een ei op het hoofd van haar man stuk te slaan of voor de dame, die geblind doekt en gekleed In nachthemd door Lon den moest lopen om achteraf te vertellen waar ze wel geweest dacht te zijn. Van andere aard is „De nacht in het spook huis". Hiervan had Peter Martin een groot se show gemaakt. Twee vrij willigers zou den een nacht in oen spookhuis doorbren gen, waarbij de verzekering werd gegeven, dat géén effecten kunstmatig zouden wor den opgewekt. Na een week van spanning kwam de ont knoping. Eén van de heren kwam vertel len, dat hy om twee uur in de nacht ge vlucht was. Het bleek nu, dat deze man in het complot was gehaald en dat hij door zijn angst de ander had moeten beïnvloe den. Deze medeplichtige werd achter een gordijn verborgen gehouden, terwijl de ander het toneel opkwam. „Hoe is het nachtje bevallen?" vroeg Peter Martin op een toon, alsof hot om een dagje naar de speeltuin ging. „Gaat nogal." „Geloofde u aan spoken, toen u er heen grrvg?" „Toen niet. Nu weet ik het niet zeker meer." „Waar is uw metgezel?" „O, die....! Die is gevlucht en als Lk hem ooit nog eens ontmoet, zou ik hem wel eens het een en a-nder willen zeggen." De medeplichtige werd opgeroepen, er volgde een verklaring, iedereen lachte eens flink uit en daarna werden de gebruike lijke geschenken uitgereikt. People are Funnyroept Peter Mar tin uit volle borst en millioenen roepen het hem blijkbaar na, te oordelen naar de populariteit van het programma. Hert schijnt onweerstaanbaar grappig te zijn thuis bij de eigen haard te luisteren, hoe anderen zich voor spot loten zetten. Rn dat doet ons vermoeden, dat Peter Martin het niet alleen over de slachtoffers op het toneel heeft, als hij die hese en rauwe kreet „De mensen zijn grappig" door de micro foon laat klinken. C. D. Geachte redactie. Het zal u ongetwijfeld uit uw adverten tiekolommen bekend zijn, dat het poets middel Zus-en-Zo véél meer glans geeft, en dat Die-en-Die sigaren véél pittiger van smaak zijn. U weet ongetwijfeld even eens, dat de Humhum-snijkoek véél meer honing bevat en dat de Klutsklont-mar- garine véél beter van smaak is. De Tralala- zeep schuimt véél meer en de Hoempa radiotoestellen zijn véél selectiever. Aan nemende dat u op de hoogte is van deze feitelijkheden, mag ik u dan vragen: beter dan wèt? Meer dan wélk? Selectiever dan wie? Het is mij een raadsel waarom men daar zo geheimzinnig mee is. Kunt u de zaken mensen niet aansporen wat minder be scheiden te zijn en eenvoudig mede to delen dat hun sigaren beter zijn dan die van De Bruin en dat hun margarine beter smaakt dan die van de Geelbrok-fabrie ken? Veel beter is niks. Veel beter dan dat-of-dat is alles. Nu is het net een to neelspel van drie bedrijven, waarvan men het derde niet te zien krijgt. Ik wil èlle actes. AKTUS (Er wordt in „Erbij" helemaal niet gead verteerd. Red). De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft bepaald dat de Staatsprijs voor Letterkunde (de P. C. Hooftprijs) voor 1954 zal worden toegekend aan de auteur van het beste beschouwend© prozawerk (essays, biografieën, critisch proza, litterair-historische studiën) tussen 1 Juli 1951 en 1 Juli 1954 verschenen. De Jury bestaat uit prof. dr. W. J. M. A. Assel- bers, ds. W. Barnard, prof. dr. E. J. Dijk- sterhuis. P. H. Dubois, dr. F. K. H. Koss- mann, dr. F. Sierksma en A. van der Veen. Op 15 October kreeg Florence Nightingale opdracht, met een groep verpleegsters hulp te gaan brengen in de hospitalen op de Krim, waar de sol daten verkommerden en als ratten stier ven onder de ondenkbaarste omstandig heden van ondervoeding, vervuiling en gebrek aan geneesmiddelen. Deze datum, gisteren 100 jaar geleden, herinnert aan de pionierster der verpleging, uit wier initiatief en offer de eindeloze rijen ver pleegsters en liefdezusters zijn voortge komen, die thans gereed staan voor de lijdende mensheid. Het Florence Nightingale-comité heeft thans een zeer leesbaar boekje het licht doen zien, ge schreven door dra. M. G. Schenk en de heer J. B. Th. Spaan, dat zowel de fi guur van „de eerste verpleegster" als de ontwikkeling der verpleging en het werk der hedendaagse verpleegsters be handelt. Het is een instructief en interessant werkje, dat de aandacht ten- volle waard is. Onder de titel „Zuster!" wordt boeiend verteld over de historie der verpleging, die begon met zulk een markante en indrukwekkende persoon lijkheid als Florence Nightingale, waar na ook de ontwikkeling van het charita tieve vak der verpleegzustcr in ons land wordt belicht. De groei van de opleiding wordt weergegeven en op onderhouden de manier wordt de lezer ingewijd in de mogelijkheden, die er open staan. Het is verkrijgbaar bij het comité, Groot Hertoginnelaan 65, Den Haag. Voordo mier of DE LATENTE concurrentie, welke de Franse omroep heeft vol te houden met de particuliere en dus reclamezenders in en kele miniatuurstaten aan de rand van het Franse taalgebied Radio Luxemburg, Radio Monte Carlo en Radio Andorra zal dit jaar nog en in elk geval in 1955 ge doubleerd worden door een wedloop in de sector van de beeldomroep. Want terwijl de eerste resultaten van de door het Franse parlement toegestane cre- dieten voor de uitbreiding en verbetering van het T.V.-net let terlijk zichtbaar be ginnen te worden de zender van Mar seille werd kort gele den in gebruik geno men, die van Lyon volgt nog voor het einde van deze maand, de sterkte van de bestaande zenders van Parijs en Rijssel staat op het punt opgevoerd te worden van 10 tot 150 kilowatt, om slechts de belang rijkste vorderingen te noemen kondi gen Saarland, Luxemburg en Monte Carlo met meer of minder zelfvertrouwen de opening van hun T.V.-zenders per 1 Ja nuari aan. Télésaar bestaat trouwens al, zij het dan als een eenvoudige zender voor Saar land zelf. Maar daar komt dus een tweede zender voor het Franse taalgebied bij, zo als er ook plannen zijn voor de bouw van een Saarlands langegolfstation voor de ge- „Ik houd van de dans zoals ik houd van van Serge Lido, dat al op de voorpagina het leven, zoals ik houd van het verlangen van dit nummer van „Erbij" werd aange- en van de liefde...." aldus eindigt Jean kondigd. Het klassieke ballet is iets schaar- Louis Barrault zijn wat extatisch geschre- ser vertegenwoordigd dan in andere jaren, ven voorwoord tot het nieuwe foto-album maar daar kan men deze uitmuntende foto graaf geen verwijt van maken, want hij heeft zijn keuze van onderwerpen uiter aard moeten maken uit het in Parijs ver toonde répertoire, waarvan een belangrijke plaats door folkloristische elementen van allerlei aard werd ingenomen. Zo kan men slechts dankbaar zijn voor zeer karakteris tieke beeld reportages van het optreden van het Japanse Theater van Miho Hanayagui en van de Spaanse groepen van Antonio en Rosario met hun nieuwe partners, die wij ook in Nederland hebben gezien. Het zou te ver voeren hier de hele in houd op te sommen. Er zijn bijna honderd foto's en de meeste daarvan vullen een ge hele pagina. Interessant zijn vooral die, welke Serge Lido kon maken tijdens een repetitie van het Russische Ballet in de Pa- rijse Opera voor de te elfder ure wegens de val van Dien-Bien-Phoe afgelaste voor stellingen. Een voorbeeld vindt men hierbij gereproduceerd: de prima ballerina asso- luta Galina Oelanova, die twee belangrijko rollen vervult in de thans in Nederland circulerende Russische dansfilm, in trai- ningscostuum in de Parijse coulissen. Als contrast daarmee: de eerste Engelse ballerina van internationaal formaat en tevens de laatste der nog werkende Euro pese danseressen, die in het tijdperk van Diaghilew naar Russische traditie getraind werden Alicia Markova, geboren Alicia Marks, in een markante pose. luidsomroep van 400 kilowatt, eveneens voor commerciële programma's. In het bestuur van de Saarlandse Televisiemaat schappij, welke met Frans en Saarlands kapitaal werkt, vindt men figuren als Hen ri de France en Louis Merlin, beiden pio niers op het gebied van de commerciële radio, zo schreef de Franse televisiecriti cus Michel Droit onlangs in Le Monde. Die twee heren kan men ook terugvinden in de besturen van de ondernemingervwelke Ra dio Monte Carlo T.V.hebben opgericht. De zilveren koorden tussen Saarland en Mo naco worden nog duidelijker, wanneer men bedenkt dat één productiemaatschap pij, Télé Compagnie, de programma's van beide stations zal verzorgen. De grote mededinger in de slag om de publieke populariteit zal Télé-Lux zijn, het beeld-ige zusje van Radio-Luxemburg. Het is nogal pikant, dat dezelfde heer Louis Merlin, die nu bij de Saarlandse en Moné- gaskaanse concurrentie zit, tot voor een jaar president-directeur was van de Pro grammes de France, de onderneming wel ke de meeste programma's van Radio- Luxemburg uitdacht en produceerde. Télé-Lux praat wat zelfverzekerder over haar toekomstplannen dan de twee ande re, wellicht een gevolg van de aanwezig heid van het grote, reeds veroverde pu bliek door de geluidsomroep. Intussen wijdt Michel Droit ook een be schouwing aan de zakelijke mogelijkheden dezer maatschappijen, want het is maar de vraag of er erg veel gegadigden zullen zijn voor een reclame-medium, dat zijn doel treffendheid nog moet bewijzen en waar van zeker is, dat het een maximum aan kosten zal vergen voor het bestrijken van een, in vergelijking met dat van de ge luidsomroep, minimaal publiek. Daarbij komt, dat deze reclamezenders van stonde af aan veel meer moeten bieden dan de Franse Televisie, welke reeds een carrière van vele jaren heeft en waarvan de pro gramma's, zowel technisch als artistiek, een hoog peil hebben bereikt. Het is dan ook niet ondenkbaar, dat de particuliere T.V.-maatschappijen in dit stadium een strijd op leven en dood met de Franse Omroep willen vermijden en daar om een soort wapenstilstand zullen sluiten, waarbij ze beginnen een aantal Parijse programma's (tegen betaling natuurlijk) te relayeren. Welke vorm de televisiereclame zal krij gen, staat ook nog lang niet vast. Nog meer dan reeds bij de geluidsomroep het geval is, zal overdaad schaden. De ondernemers zien dat ook wel in en waarschuwen hun aanstaande klanten reeds nu voor dat ge vaar. De radio wordt immers slechts met het oor beluisterd, de televisie met het oog waargenomen, hetgeen grotere en meer ingespannen aandacht vereist. Doch dit houdt tevens de mogelijkheid In, dat de reclame T.V. niet even grollerig van allure behoeft te worden als haar zusters in de geluidsomroep. J. H. B.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 15