„pas-aan" servies Kort en bondig Comédiens de 1'EtoOe in Bloemendaal Bakkers in-spé exposeren Pianorecital door Wim Overeem Stanislaus Niedzielski speelde alle walsen „De Reünie" speelde een tijdstuk van Priestley ^jBrieven aan de redactie Brief over dierenpark kwam te laat Amsterdamse Beurs Korstjens Horloges Gouden en Zilv. Sieraden Keltum Pleet 1^1 spas^ HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Suikergoed en marsepein Publiek mag kleuterhuis „Margriet" bezichtigen Jonge Toonkunstenaars Chopin-recital A moteurtoneel: Nederlander Luning in Djakarta vrijgelaten Scheepvaart ZE WETEN VAN GEEN OPHOUDEN! Voor Uw V R IJ D A G 19 NOVEMBER 1954 Als troubadours van deze tijd trekken de Comédiens de l'Etoile uit het Zuiden van Franrijk van plaats tot plaats, hun werkterrein ook in Nederland. België en Zwitserland zoekend, om voorstellingen te geven niet alleen in kleine theaters, maar evenzeer in scholen en kazernes, café's en andere openbare gelegenheden. Hun doel is toneel te spelen in christelijke geest, maar zij beperken zich daarbij geenszins tot religieuze onderwerpen of tot een op evangelisatie gericht répertoire. Dat bleek wel uit het programma, dat gisteren in het Jeugdhuis aan de Donkerelaan te Bloe mendaal is vertoond en dat hedenavond in de aula van het Christelijk Lyceum aan de Emmakade te Haarlem onder auspiciën van de Interkerkelijke Werkgroep Chris tendom en Cultuur wordt herhaald. Veel is er gelachen bij het openingsnum mer, de komische éénacter „De Beer" van Tjsechof, waarvan de opvoering overigens het peil van behoorlijk amateurisme niet te boven ging. Het was allemaal wel erg luidruchtig en op de zaal gericht. Maar een bijzonder aardige scène vond ik die, waarin de ruwe schuldeiser geheel vertederd zijn gastvrouw-tegen-wil-en-dank de werking uitlegt van het pistool, waarmee zij met hem wil duelleren. Natuurlijk waren de spelers gehandicapt door de afmetingen van het ter beschikking staande podium, doch daar hadden zij rekening mee moeten houden, speciaal door intoming van al te omvangrijke bewegingen. Bovendien was de kluchtige overdrijving zo sterk, dat de charme als factor in het spel werd uitge schakeld. Onder de titel „De mens en zijn vrij heid" werd daarna, wat men een „montage scènique" noemde, vertoond. Het bleek een door Chris Marker samengestelde bloem lezing van poëtische en dramatische frag menten te zijn, tezamen de verbeeldingen vormend van een gevangene, die aldus in zijn cel nogmaals zijn dromen en angsten, zijn ervaringen en illusies beleeft. Een eigenaardig geheel, dat mij niet helemaal overtuigde, ondanks de felle ernst van de voordracht. Voortreffelijk gerealiseerde hoogtepunten waren het korte maar veel zeggende gesprek tusen de jonge echtelie den uit „Eurydice" van Anouilh en „Ar- restation de Plume" van Henri Michaux, waarin men bewonderenswaardig slaagde een stemming op te bouwen, respectievelijk van breekbaar sentiment en van macabere absurditeit.. Ook de teksten van Prévert maakten veel indruk. De andere episodes waren uit werken van Cocteau, Contet, de Milosz, dos Passos. Giraudoux. Aragon, Eluard, Verlane en Péguy genomen. Met het aan het Boek Job ontleende Bijbelse spel „De weddenschap van de dui vel" werd de avond, waarvoor een rede lijke belangstelling bestond, besloten. Op het hedenmiddag voor scholieren vertoon de programma staat onder meer een één acter van Molière. DAVID KONING. De leerlingen van de bakkerij- afdelingen der Haarlemse Ambachts school hebben in hun lokalen weer de gebruikelijke tentoonstellingen van hun smakelijke werkstukken ingericht en ter wijl hun ouders mitsgaders kennissen en belangstellenden langs de zoet beladen ta fcis schuifelen, kijken de eerste en tweede klassers zo onopvallend mogelijk toe in de hoop dat hun werk opzien zal baren. „Ex poseren is een van de beste middelen om hun toewijding voor het werk op te voe ren", zei de heer R. de Boer, leraar van de gemengd-bedrijf-afdeling, die daarbij op een fraaie beker temidden der producten wees. Het was een trofee, welke zijn leer lingen behaalden op de Brobata-wedstrrjd te Apeldoorn, waar zij de eerste plaats ver overden op de andere deelnemende am bachtsscholen. Temidden van het publiek, dat de trappen van de ambachtsschool be stijgt om de tentoonstelling te bezoeken, bevinden zich ook goed oplettende bakkers ,,in-burger", niet in de eerste plaats omdat men altijd nog kan leren maar vooral om dat zij een jongen met ambitie zoeken. Het zijn welkome gasten, want bakkers met een dergelijke belangstelling voldoen ook meestal gaarne en met veel begrip aan de voorwaarden van het „leerlingenstelsel". Op de brood- en banket-afdeling ligt het beste, dat tegen Sinterklaas en Kerstfeest de oven uit kan komen, in den brede uitge stald en bovendien zijn voor weetgierigen terzijde enige takken van het productiepro ces uitgebeeld. Het fijnere werk krijgt men te zien op de banketbakkers-afdeling, waar de leraar J. van Os, wiens eigen stijl veel van de van marsepeinen figuren, taarten enzovoort, kenmerkt, zijn leerlingen tracht te door dringen van een nieuw beginsel in de ban ketbakkerij: eenvoudiger werk, minder kleurstof, minder opmaak en meer fanta sie. „Het overdreven werken met kleurstof op marsepein wordt door het publiek hele maal niet zo gewaardeerd, men staat vaak zelfs een beetje wantrouwig tegenover de kleurstof. Het is ook veel beter, dat de ban ketbakker méér zijn eerlijke product toont en dat niet op allerlei manieren gaat ca moufleren. Contrasten kan men evengoed wel maken, kijk bijvoorbeeld naar het mar sepeinen kopje van dit slederijdertje. Dom pel hem even in de chocolade couverture en het ventje heeft een petje op", zo zei de heer Van Os. Hij kan de ouders en ken nissen met gerechtvaardigde trots rondlei den, want hij heeft verscheidene veelbelo vende leerlingen. Zoals wij reeds meldden zal op 26 No vember het nieuwe kleuterhuis „Mar griet" aan de Anna van Burenlaan 60 offi ciéél worden geopend door de burgemees ter. Voor deze plechtigheid kan met het oog op de plaatsruimte slechts een beperkt aantal personen worden uitgenodigd. Het bestuur van „Margriet" wil echter gaarne aan het Haarlemse publiek, dat immers door medewerking aan de beide loterijen de bouw heeft mogelijk gemaakt, op ruime schaal gelegenheid geven het nieuwe huis te bezichtigen. Dit zal daartoe geopend zijn op Zaterdagmiddag 27 November van 3 tot 5 uur en op Zondagmiddag 28 November van 2 tot 5 uur. Aan ieder, die zich schriftelijk of tele fonisch daarvoor opgeeft (tel. 38393) zal een uitnodiging voor de bezichtiging wor den gezonden. Het Comité voor jonge Toonkunstenaars bood Donderdagavond gelegenheid aan de 23-jarige Utrechtse pianist Wim Overeem tot het geven van een recital in de Renais- sancezaal van het Frans Halsmuseum. Wim Overeem heeft zijn conservatorium studie met een prijs van uitnemendheid besloten en is daarna te Parijs aan de Ecole Normale een tijdje gaan werken. Onder leiding van Gieseking hoopt hij in de naaste toekomst zijn studietijd te vol tooien. Dit was wat wij zijdeling over deze jonge kunstenaar vernamen. De vertolking van zijn programma leer de ons rechtstreeks, dat we hier te doen hebben met een bijzonder begaafde jonge man, wiens technische ontwikkeling ver bazend knap mag heten -en die met het entrain van zijn temperament en van zijn jeugd een zelfbewustheid verraadt, die hem dienstig kan zijn bij zijn aanloop naar een solistencarrière. Als hij dan maar niet boos wordt, wanneer men er hem op wijst 'dat voor het vertolken van groot meesters als Bach, Beethoven en César Franck een bezinning vereist wordt, waar hij nog niet aan toe is of die hij misschien op het ogenblik nog overbodig acht. We kennen dat van jeugdige talenten: ze zul len het eens even anders doen dan de voorgangers, zij zijn immers kinderen van een mechanisch tijdperk, dat maar liefst de zwier van de barok gelijk wil schaven en de expressiviteit van de romantiek wil neutraliseren, zo mogelijk opgenomen zien in de motorische gang van het eigentijdse tempo, dat in de regel nogal aan de erg snelle kant is. Dynamiek is dan alleen nog maar een kwestie van harder of zachter, maar verliest zijn betekenis als natuur lijke stuwing van het gevoel. Maar wij weten ook dat gezonde talenten daar meestal gauw overheen komen. En dat zal met Wim van Overeem zeker ook wel het geval zijn, wat ik meen te kunnen aflei den uit sommige fragmenten van Beet- hovens opus 110 vooral de aanhef en uit de Nocturne in cis van Chopin, die hij als toegift speelde. Merkwaardigerwijze stonden op dit pro gramma drie kapitale stukken waarin het rhetorische element een rol speelt en men dus de componist als het ware hoort pra ten: de Chromatische Fantasie en Fuga van Bach, de Sonate in A (no. 31) van Beethoven en Prélude, Choral et Fugue van Franck. De intensiteit van dit betoog hebben wij uit Overeems vertolking ech ter niet geproefd; wij konden alleen maar ervaren dat het notenbeeld knap gereali seerd werd. Rameau en Cohperin (vooral deze laatste met „Soeur Monique" en „Le tic-toc-choc") profiteerden van de vaar digheid van de interpreet. Wim v|i Overeem liet ons ook kennis maken met Vijf Etudes van Ton de Leeuw, een interessante reeks technische proefstukjes, die hij voorbeeldig wist te realiseren. Ook de Nocturne in B van Fauré schonk veel bevrediging. Slotsom van deze confrontatie met een jong talent is, dat we de overtuiging ge kregen hebben, dat Wim van Overeem eerlang als gerijpt kunstenaar de rij onzer goede solopianisten zal komen versterken. JOS DE KLERK Schreef Fréderic Chopin zijn walsen als reactie op de Weense walsen van Strauss en Lanner of zijn zij bedoeld als een char merende verrijking van de programma's die hij op zijn concerten in de Parijse sa lons tot uitvoering bracht? Dat hij een verfijning van de door hem als grof be schouwde Weense danswals bedoelde staat wel vast en dat hg met dit raffinement zijn select auditorium wilde behagen lijkt niet onwaarschijnlijk. Maar Chopin was een te subjectief kunstenaar om zich alleen te be palen tot een verleidende rhythmiek en tot het uiterlijke spel van de sierlijk melodische lijn en de fijne gratie der ornamentiek. Ook in de walsen openbaarde hij zijn gevoelige natuur met haar uitgelaten en haar som bere of weemoedige stemmingen. Chopin was hierin een kind van zijn romantische tijd, waarin men zelf? in de objectieve dansvorm een middel tot het uitleven van persoonlijke zielespanningen was gaan zien. In dit opzicht z^n de walsen onmiskenbaar doortrokken van Chopin's geest. Maar tot zijn representatieve werken zijn zij niet gaan behoren en voor een integrale uitvoe ring van de walsen is zelden of nooit een vooraanstaande pianist te vinden geweest. Gisteravond heeft men te Haarlem toch zo'n uitvoering kunnen beleven bij het reci tal, dat de Poolse pianist Stanislaus Nied zielski in de gemeentelijke Concertzaal gaf. Een grote verering voor zijn beroemde landgenoot en de mogelijkheid om zichzelf in diens muziek te hervinden moeten hem tot de keuze der walsen gebracht hebben. Er bestaat geen absolute norm voor de in terpretatie van romantische muziek. Dit zou volkomen in strijd zijn met de roman tiek, die de individualiteit laat gelden in onbeperkte vrijheid. Ook Niedzielski heeft zich zelf kunnen zijn in de vertolking van de walsen. Hij nam de vrijheid voor rubato- spel, verleggingen van het rhythmisch ac cent, voor expressieve stuwingen en ver tragingen en voor gevoelige klanknuance ringen en stjjleerde de walsen zo tot heel subjectieve gemoedsuitspraken. Maar om dat er teveel in dezelfde geest werd ge zegd, werd de uitvoering van alle vijftien walsen toch te overdadig. Niedzielski speelde evenwel voortreffe lijk. Technisch was zijn spel volkomen be heerst en een grote fantasie voor klank sprak uit zijn vertolkingen. Na de warme bijval voor deze walsvoordracht volgde di rect een toegift: de vermaarde Polonaise in As opus 53, die als reactie op de salon geest der walsen de versterkende levens kracht van positieve muziek bracht. Waar om was deze Polonaise niet gewoon op het programma geplaatst? De invloed op de belangstelling voor deze avond zou merk baar geweest zijn. Na de pauze bracht Niedzielski de Sona te in D van Chopin tot uitvoering, weder om met volledige beheersing, geladen met uitdrukkingskracht, die hg niet zocht te bereiken in excessen van klanksterkte of in onhoorbare fluisteringen. De kunstenaar vermeed ook hier alle uiterlijkheid. Hij ver wijlde in zijn droomwereld, die zich als klank manifesteerde en die ook de toehoor ders in haar ban hield. Zij kregen nog een toegift: de Arabesque van Schumann, prachtig uitgevoerd als een juweel van intieme schoonheid. P. ZWAANSWIJK Kort voor de oorlog heeft de Engelse ro mancier en dramaturg' J. B. Priestley een drietal toneelstukken geschreven waarin hij een zeer vrije interpretatie geeft van de moderne, haif-mathematisch, half wijs gerige begrippen omtrent tijd en ruimte. Van deze drie „tijdstukken", „De tijd en de familie Conway", „De gevaarlijke bocht" en „Ik ben hier eerder geweest" is het laatste (en zwakste) gisteravond in de Nederlandse bewerking onder de titel „Tussenkomst" ten toneele gebracht door het amateur-ensembe van ,.De Reünie", dat er zoals te verwachten viel een hele dobber aan had. In dit stuk poneert Priestley Einsteins moeilijke theorie dat heden, verleden en toekomst als een „vier de dimensie" één ondeelbaar geheel vor men en dus niet van elkaar te scheiden zijn. Om de zaak nog wat ingewikkelder te maken, mengt hij er een scheutje ziels verhuizing en een paar korrels parapsy chologie doorheen, zodat zijn stelling er tenslotte ongeveer als volgt uitziet: Ieder mens heeft vele'levens en draait daarbij, gelijk een planeet om de zon, steeds in hetzelfde kringetje rond totdat hii de kracht vindt een onzelfzuchtige daad te stellen. Dan, en dan alleen, wordt de cir kelgang rondom het eigen noodlot een spiraal naar boven, die de mens opheft naar een nieuwe „levensbaan" op een hoger plan. Dit wonderlijke mengsel van exact- wetensehappelijke en occulte theorieën wordt dooi' de auteur met zoveel raffine ment gedramatiseerd, dat men er bijna in geloven kan. Hij laat ons, in een Engels dorpshotelletje, kennis maken met een mislukt echtpaar en een jonge onderwijzer, die elkaar volgens de wetten der mensen- lijke logica r.og nooit eerder ontmoet kun nen hebben, maar die desondanks het ge voel hebben elkaar „van vroeger" te ken nen en ook de ganse situatie ter plaatse al eens eerder beleefd te hebben. Dat gevoel bekend als „le sentiment du déja-vu" is in den beginne maar vaag en weinig verontrustend. Maar dan duikt er plotse ling een bejaarde Duitse professor op die op onverklaarbare wijze alles van de an deren blijkt af te weten en hen zelfs waarschuwt voor een dreigend onheil. Zijn mede-gasten voelen instinctief, dat die waarschuwing verband houdt met een zich ontwikkelende driehoekverhouding tussen het echtpaar en de onderwijzer, maar kunnen zich toch niet aan de loop der gebeurtenissen onttrekken. Het komt tenslotte zover dat de jonge vrouw met de onderwijzer wil vluchten en haar man op het punt staat om zelfmoord te plegen, maar gedreven door een wonderlijke im puls besluiten zij beiden, eerst de geheim zinnige professor om raad te vragen. Deze onthult hun dan, dat zij deze zelfde situa tie al tientallen keren „geleefd" hebben en dat het telkens weer hun levens ver nietigd heeft. Dan besluit de echtgenoot, zijn vrouw de vrijheid te geven en niet „opnieuw" zelfmoord te plegen, waarmee hij altijd volgens Priestley de ban van het noodlot verbreekt en „opstijgt naar een hoger levensplan". Zoals gezegd, viel het nauwelijks te verwachten, dat deze metaphysische fan tasie in een dilettanten uitvoering geheel tot zijn recht zou komen en dat ge beurde dan ook niet. Vooral in de sfeer- uitbeelding, het scheppen van een nood- iotsdreiging in het overigens broodnuch tere Engelse dorpshotelletje, schoot men uiteraard tekort, maar bovendien struikel de men bij herhaling over de moeilijkhe den van de tekst, die, overladen met in gewikkelde exposé's, langadeuniger en zwaaropdehanidser is dan men van Priest ley gewend is. Vooral Wout Zwier, die de onderwijzer vertolkte, had daar nogal wat moetie mee en zijn veelvuldige verspre kingen en herhalingen stoorden vooral in het derde bedrijf. Het mislukte echtpaar werd niet onverdienstelijk getypeerd door Wil Weenink-Kreugel en Henk Eizema, maar innerlijk beleven deden zij hun rol len toch ook niet; het bleef allemaal teveel aan de oppervlakte. De enige figuur, die ons werkelijk overtuigen kon was de raad selachtige professor, een typering die in minder bekwame handen licht tot een ca- ricatuur. ontaardt. Klaas Rol echter maakte ex- een alleszins verantwoorde creatie van, prototype van een humane, ietwat ver strooide, maar toch ook weer onpeilbare geleerde, wiens menselijke waardigheid zelfs onder het nogal kindei-achtige Duitse accent geen ogenblik schade leed. Hij was bovendien, met zijn.indrukwekkende grijze manen, voortreffelijk gegrimeerd. Regisseuse Johanna Opdam had gedaan wat zij kon, maar aan het slot van II sloeg zij de plank royaal mis. In die beslissende scène moeten de (dan nog onverklaarde) gelieven elkaar na lange aarzeling „huns ondanks" in de armen vallen. Dat werd hier uitgebeeld met een serie houteiige marionettenbewegingen die eerder aan ex ercerende recruten deed denken. Het ef fect was ietwat ridicuul. Nog een opmerking tot slot: in het pro gramma was de naam van de auteur con sequent als „Priestly" gespeld. Zulk een fout mag bij een vereniging als „De Reünie" zeker niet voorkomen. H.C. 3 (Verkort weergegeven) Strooien. Ik zou aan het ingezonden stuk van de heer A. J. M. over St. Nicolaas willen toevoegen, dat ik mij geërgerd heb aan het pepernoten strooien. Ik begrijp wel dat er niet overal even veel kan wor den gestrooid, maar het is toch wel erg dat de kinderen staan te hunkeren naar peper noten die ze niet krijgen, terwijl de palfre niers de noten voeren aan de paarden, zoals het geval was tijdens de ontvangst op het Haarlems Stadhuis. W. T. (Van de zijde van de organisatoren deelde men ons mede, dat dit met een zeer geringe hoeveelheid het geval kan zijn ge weest. Er kon, voor zover dit met de vei ligheid van de kinderen in overeenstem ming kon worden gebracht op ruime schaal gestrooid worden. Red.) Correspondentie. Wil de heer R. v. R. ons zijn naam en adres opgeven? Anders kunnen wij zijn brief, ook al wordt die in de krant slechts met initialen ondertekend niet opnemen. BINNENLAND De Beweging van Europese Federalis ten in Nederland heeft telegrafisch aan de voorzitter van de Hoge Autoriteit van de Europese Kolen- en Staalgemeenschap, Jean Monnet, de sympathie van de Nederlandse federalisten betuigd met zijn besluit om zich, na het neerleggen van zijn lidmaatschap van de hoge autoriteit, geheel aan de strijd voor de Europese intregratie te wijden. HAARLEM EN OMGEVING De afdeling Overveen van de Neder landse Christen Vrouwenbond komt bijeen op Woensdagavond 24 November in het Ken- nemer Lyceum te Overveen. Ds. S. H. J. Kalf, Hervormd predikant te Bennebroek. zal spi-eken over „De dienst van God in het huiselijk leven". Het bestuur van de R.K. Harmonie „Euphonia" maakt bekend, dat de muziek uitvoering, welke gehouden zou worden op Zondag 21 November a.s. in het Parochie- huis aan het Teylerplein in verband met het ovei-lijden van pastoor Jongejan, tot nader te bepalen datum is uitgesteld. Geen spreekuur. De heer A. v. Geluk, wethouder van Publieke Werken te Bloe mendaal is verhinderd op Zaterdag 20 No vember spreekuur te houden. Mr. J. C. C. W. Hijszeler, wethouder van Sociale Zaken en Huisvesting der gemeente Bloemendaal houdt Dinsdag 23 November geen spreekuur. Wegens verdenking van overtreding van de Wet op de Geneeskunde heeft de ï-ijkspolitie gisteren de gehele administratie van de Puttens kruidkundige de heer W. C. Smits in beslag genomen. De spreekkamer, de voorraadkamer en het laboratorium wer den door de politie verzegeld. De heer S., die als wonderdokter grote vermaardheid in Nederland bezit, ontving de laatste maan den geregeld zoveel bezoekers, dat er volg nummers werden uitgereikt. Een grote zaal van het politieburau te Putten is geheel ge vuld met opgezonden flesjes urine, giro- formulieren en brieven. Kort na de vorige ï-aadsvergadering van Bloemendaal liet de heer H. C. Speel mee delen, dat hij bezwaren had tegen hetgeen de burgemeester in de vergadering van de gemeenteraad had verteld over de dieren tuin op „Lindenheuvel' en dat hij voor nemens was een brief aan de gemeente raad te zenden. Pas Donderdagmorgen is de brief bij het gemeentebestuur binnen gekomen en daardoor te laat om nog in de vergadering van gistermiddag te behan delen. (Van onze correspondent in Djakarta) De heer E. Luning, die begin van dit jaar, bij de arrestaties van de Nederlan ders in Bandoeng, werd aangehouden, is in vrijheid gesteld. De heer Luning was bij zijn aanhouding werkzaam bij Denis in Bandoeng, waar ook de heer Schmidt werkte. Het parket verklaarde van oofdeel te zijn dat er geen redenen meer bestonden om de heer Luning langer in arrest te hou den. Aagtedijk, 20 te Parar.agua verwacht. Aagtekerk, 17 v. Genua n. Port Said. Aaisdijk, 18 te Rotterdam. Aardijk, 16 te New York. Akkrumdijk, 18 te Corpus Christl. Alderarriin 17 te Hamburg. Alhena, 18 v. Las Palmas n. Rio de Janeiro. Almdijk. 18 te Rotterdam. Andijk, 17 v. Havana n. Vera Cruz. Annenkgrk, pass. 18 Sabang n. Colombo. Arendskerk, 17 v. Rotterdam n. Bremen. Adinda, 19 te Pladju. Aldegonda, 16 te Bangkok. Aletta, 19 te Penang. Amerskerk, 19 te Shanghai. Amor, 19 te Beyrouth. Antonia, 18 v. Tjilatjap n Pladju. Agamemnon, 18 v. New York n. Curagao. Alchiba, 18 te Victoria. Alnati, 18 Kaap Verdische eil n. Las Palmas. Alphacca, 19 te New York. Alpherat, pass. 18 Trinidad n. Rio de Janeiro. Amstelpark, 15 v. Nagoye n. Singapore. Ariadne, 18 te Rotterdam. Averdij'k, 19 te Boston. Abbedijk, 17 te Philadelphia. Abbekerk, 18 v. Hamburg n. Bremen. Alwaki, 19 te Hamburg. Ampenan, 19 v. Port Said n. Genua. Arkeldijk, 18 te Houston. Bali, 19 te Port Swettenham. Banka, 18 v. Singapore n. Manilla. Baud, 19 te Belawan. Boskoop, pas. 18 Scilly's n. Brunsbüttel. Bacchus. 18 v. Amsterdam n. W.-lndië. Beninkust, 18 te Antwerpen. Boissevain, 18 v. Durban n. East London. Borneo, 18 v. Port Soedan n. Suez. Breda, 18 v. Curagao n. Trinidad. Boschfontein, pass. 19 Gibraltar n. Antwerpen. Cradle of Liberty, 17 v Port Said n. Philadel- Caltex Nederland, 18 v. Fredericia n. Rotterdam phi a. Cronenburgh, 17 v. Onton n. IJmuiden. Callisto, pas. 18 Kp. Race n. Montreal. Caltex Leiden, pas. 18 no punt Kreta n. R'dam. Clavella, 17 te Singapore Coryda, 16 te Barton. Caltex Utrecht, 18 v. Rotterdam n. Sidon. Delft, 16 te Londen. Drente, 17 te Rotterdam. Dordrecht, 21 te Houston verwacht. Elmina, 17 v. Dakar n. Rotterdam. Ena, 19 te Curagao verw Esso Den Haag, 19 te Fawley verw. Falco, 18 te Londen. Farmsum, 19 te Le Havre. Gooiland, 18 te Victoria Graveland, pass. 18 Fin'.sterre n. Amsterdam. Groote Beer, 17 v. New York n. Rotterdam. Gordias, 18 pass. Kp. St. Vincent n. Rotterdam Gouwe, 18 v. Monrovia n. Cotonou. Graveland, 20 te Amsterdam verwacht. Gaasterkerk, 19 te Genua. Hathor, pas. 17 Malta n Algiers. Heelsum, pass. 18 Vlissingen n. Houston. Hector, 18 te Piraeus. Heemskerk, 19 v. Amsterdam n. Hamburg. Hilversum, 19 v. Aden n. Umm Said. Ittcrsum, 18 te Amsterdam. Ivoorkust, pass. 18 Finisterre n. Dakar. Indrapoera, 19 170 m. W. Colombo. Java, pass. 18 Finisterre n. Marseille. JOh. v. Oldenbarnevelt. 19 te Port Said. Kertosono, 18 v. Port Soedan n. Suez. Kota Gede, 19 te Port Said. Kota Inten. 23 Corpus Christ! verw. Korovina, 18 v. Helem n Curagao. Kota Baroe, pass. 18 Ouessant n. Rotterdam. Kota Agoeng, 19 v. Port Said n. Genua. Lieve Vrouwekerk, 17 te Karachi. Lawak, 18 te New Orleans. Luna, 17 te Thessaloniki Langkoeas, 19 te Singapore. Limburg, 19 te Balikpapan. Laertes. 19 te Malta. Laurenskerk. 18 v. Port Said n. Genua. Lombok, 18 v. Trinidad n. Kaapstad. Leuvekerk, pass. 19 Ouessant n. Antwerpen. Maas, 18 te Hamburg. Maasdam, 17 v. Halifax n. New York. Marken, 16 v. Portland n Dakar. Macoma, 18 540 m. O.ZO. St. Helena 6 Dec. Cu ragao verwacht. Marpessa, 19 Rotterdam verwacht. Myonia, 19 te Newcastle. Maasland. 17 v. Buenos Aires n. Santos. Manoeran, 18 v. Amsterdam n. Hamburg. Marisa, 18 te Curagao. Meliskerk, 19 te Amsterdam. Merwede, 19 te Corpus Christi. Muidcrkerk, 18 v. Adelaide n. Geelong. Nigerstroom, 18 te Hamburg. Notos, pass. 18 Finisterre n. Amsterdam. Oberon, 18 te Curagao. Oranjefontein. 17 v. Las Palmas n. Southampton Omala, 28 Curagao verwacht. Ondina. 18 te Bahias. Oranjestad, 18 te Antwerpen. Overijsel, 13 v. Melbourne n. Aden. Ovula. 18 654 m. W. Minikoy 30 Singapore verw. Orestes, 19 te La Guaira. Ouwerkerk, pass. 18 Guardafui n. Fremantle. Poelau Laut. 17 v. Marseille n. Amsterdam. Prins Fred. Willem. 13 te Chicago. Prins Philips Willem, 15 te Chicago. Prins Maurits, 18 te Amsterdam. Pieter S, pass. 18 Wight n. Amsterdam. Plancius, 18 v. Belawan n. Singapore. Prins Alexander. 18 v. Rotterdam n. Leixoes. Prins Fred. Hendrik, 19 te Detroit. Phrontis, 18 v. Suez n. Belawan. Prins Willem III, 18 v. Toronto n. Montreal. Prins Willem IV. 18 Scheveningen n. Hamburg. Rijn kerk, 18 te Aden. Rufina, 18 v. Paramaribo n. Guadeloupe. Rondo. 17 v. Amsterdam n. Bremen. Rottl, 19 te Aden. Ridderkerk, 18 te Antwerpen. Riiys, 18 v. Durban n. Mauritius. Rijndam. 18 240 m. ZW. Kp. Race n. Cobh. Riouw, 19 v. Colombo n. Belawan. Salawati, 18 te Kopenhagen. Sheratan, pass. 18 Port Soedan n. Philadelphia. Sibajak, 18 400 m. ZO. ten O. Guardafui. Sommelsdijk, 18 te Penang. Stad Alkmaar, 18 v. Bombay n. Aden. Stad Arnhem, pass. 18 Perim n. Suez. Stad Rotterdam, 18 te Glasgow. Stad Schiedam, 18 te Melilla. Stad Breda, 18 te Emden. Statue of Liberty, 17 v. Philadelphia n. Port Said. Schiedijk, 19 te Havana. Stad Amsterdam, 19 te Amsterdam. Stad Leiden, 18 te Antwerpen. Singkep, 19 te Amsterdam Tamo, 17 v. Montevideo n. Antwerpen. Triton,'18 te Curagao. Taria, 18 te Singapore verwacht. Tero, 18 te Antwerpen. Tara, 19 te Santos. Tawali, 18 te Rotterdam Tomorl, pass. 18 Guardafui n. Belawan. Van Spilbergen, 18 v. Dakar n. Le Havre. Westertoreh, 18 te Rio de Janeiro. Waterman, 18 280 m. Z Walvisbaai. Weltevreden, pass. 18 Minikoy n. Suez. Westerdam, 18 v. New York n. Albany. Willem Ruys, 18 190 m. W ten N. Minikoy. Wonogiri, 18 v. Semarang n. Soerabaja. Waterland. 19 te Rio de Janeiro. Willemstad, 19 te Pto Limon. Wonorato, pas. 18 Dover n. Brownsville. IJsel, 18 te Rotterdam. Zijpenberg, 118 v. Ceuta n. Bagnoli. Zuiderkruis, 20 te Sydney verwacht. KLEINE VAART Afiena, 17 v. Frederiksund te Londen. Ardeas, 17 v. Hamburg te Gothenburg. Att S, 18 v. Dublin n. Swansea. Aeneas, 18 v. La Pallice te Amsterdam. Ambiorix, 17 v. Oran n. Malaga. Atlantis, vertr. 18 v. Great Yarmouth. Auriga, 17 v. Rotterdam n. Kopenhagen. Berkelstroom, 17 v. IJmuiden n. Londen. Bab T, 17 v. Rotterdam n. Domsjo. Bill S, 18 v. Avonmouth n. Swansea. Badzo, 17 v. Rotterdam r.. Londen. Confiance, 17 v. Londen n. Gothenburg. Cinderella, 17 ,v. Duinkerken te Rotterdam. Cormoran. 17 v. Zwolle te Rotterdam. Crescendo, 17 v. Rotterdam n. Hamburg. Daniel, 17 v. Amsterdam n. IJmuiden. Deo Favente, 17 v. Gdynia te Amsterdam. Diana, pass. 18 Vlissingen n. Londen. Dido. 17 te Megara. Dora, 18 v. Amsterdam n. Emden. E. en A. Scheer, 17 v. Rotterdam te Antwerpe, Europa, 17 v. Amsterdam n. Great Yarmouth. Fivéiborg, 17 v. Amsterdam n. Sarpsborg. Frans Bohmer, 18 te Duinkerken. Gerrie S, 19 v. Swansea te Rotterdam verw. Glory. 17 v. Antwerps.i te Rotterdam. Hast HI, 18 v. Caen te Rotterdam. Hoflaan, pass. 17 Holtenau n. Amsterdam. Helvetia, 17 v. Dundee te Port Talbot. Henrica, 18 v. Kingslynn n. Anwterpen. Harold, 17 v. Vlaardinger. n. Le Havre. Ingeborg, 18 v. Hamburg te Rotterdam. Julia Mary, 16 v. Rotterdam te Antwerpen, Jan Kreumer. 18 v. Vlissingen n. Kopenhagen. Jokurma, 18 v. Vlissingen n. St. Valery. Jonex I, pass. 18 Vlissingen n. Londen. Josef Swenden, pass. 18 Vlissingen n. Neder. overheembeek. Joost, 16 te Zaandam. Keizersgracht, 17 Brunsbüttel gepass. n. A'dam Kroonborg. 17 v. IJmuider te Zaandam. Keizersgracht, 18 v. Rafso te Amsterdam. Kemphaan, 18 v. Aarhus n. Riga. Lijnbaansgracht, 17 v. Rafso te Amsterdam. Larix, 17 v. Gefle n. Zaar.dam. Larix, 17 v. Gefle n. Zaandam. Limfjord, 17 v. Holmsund te Rotterdam. Maasym N, 17 v. Amsterdam n. Maracaibc. Margavetha, 18 v. Vlissingen n. Londen. Martien, 18 te Limerick. May Mere, 18 te Bollsta. Michel Swenden, pass. IS Vlissingen n. Dundalk Manto, 18 v. Napels te Amsterdam. Marcella, 18 te Raufarhavn. Marietje Bohmer, vertr. 18 v. St. Malo n. Sharp, ness. Maria, 18 v. 'Vestervik te Amsterdam. Matthew, vertr. 18 v. Billinghain n. Thames. Mintaka N, 17 v. Casablanca te Nantes. Mirfak, pass. 17 Fern. Noronha n. Paranagua. Monica, vertr. 19 v. Southampton n. Billingham Mr. Linthorst Homan, 17 v. Amsterdam n. Ports mouth. Myfem, 19 v. Rouen te Stockholm verw. Mypuck, 17 te Gothenburg. Madjoe, 17 v. Amsterdam te Rotterdam. Maartje, 17 v. Rotterdam n. Londen. Mies. 17 v. Uleaborg te Rotterdam. Necton, pass. 17 Vlissingen n. Antwerpen. Noordland. pass. 17 Vlissingen n. Duinkerken. Nelly G. 18 v. Schiedam te Harlingen. Noord, 17 v. Stanlow te Rotterdam. Oiive, 18 v. Rouen te Rotterdam. Omlandia, 17 v. Rotterdam n. Gothenburg. Philetas, 17 v. Savona n Tarragona. Ponto, 15 Kiel gepass n. Gefle. Ponza, 15 v. Antwerpen n. Ostrand. Philetas, 17 v. Savona n. Tarragona. Prinses Margriet, pas. 18 Vlissingen n. Avon- mouth. Paraat. 18 v. Colchester te Amsterdam. Poortvliet, pass. 17 Brunsbüttel n. Granville. Pascholl, 17 v. Rotterdam n. Oslo. Rijnborg, 17 v. Amsterdam n. Harlingen. Spica, pass. .17 Terneuzen n. Gent. Sporota, 18 v. Lemvig ce Esbjerg. Strabo, 18 v. Setubal te Antwerpen. Spes, 18 v. Vasteras te Rotterdam. Steady, 18 v. Londen, te Rotterdam. Tilly. 16 v. Otterbacken n. Zaandam. Ilias, 18 te Rotterdam n. Algiers. Ton S, 17 v. Hamburg n Bremen. Tom v. d. Heide, 17 v. Casablanca n. Rouen. Theano. 18 v. Amsterdam te Rotterdam. Trlto, 17 v. Rotterdam n Hull. Vechtstroom, 17 v. IJmuiden n. Londen. Vera, 18 v. Omskoldsvlk te Rotterdam. Zaanstroom, 17 v. Amsterdam n. Hull. Zanzibar, 17 v. Rotterdam n. Ronskar. Slotkoers Openings gisteren koersen 3-3)4 Nederl/47 100% 100% A.K.U 292 289% 44814 445 Philips Gloeil. 366)4 362 Kon. Petroleum 521Vi 522 A.'dam Rubber 110% 110 Holl. Amer. Lijn 182% 181 N. Scheepv. Unie 159% 158 H.V.A 148% 146 136% 137 Amsterd. Bank 245 243 Ned. Handel Mij 208% 2081/s Etotterd. Bank 216 214 Twentsche Bank 215% 214 Anaconda Copper 42% 42% Bethlehem Steel 94i*/)# 93% Republic Steel 69 68 Shell Union 56% 56% 26% 26% 67 r/u 66% Wintertijd spellentijd. Alle mogelijke spellen vindt U bij ons in voorraad. Met leuke spellen kan de jeugd zich urenlang vermaken! En de ouderen doen óók nog graag een keertie mee. GEN. CRONJéSTR. 82 TeL 13053 Warmte en gratie Dit elegante Welf laarsje houdt Uw voeten heerlijk warm. De natuurlijke pasvorm geeft Uw voeten 'n ideale steun SPECIAALZAAK JAC. VAN MARIS BARREVOETESTRAAT 19 - TEL, naar I. FORTGENS Zll. JUWELIERS - HORLOGERS Alléén Koningstraat 14 (hoek Jacobijnestraat) - Haarlem Telefoon 10540 Sedert 1837 0 Q. D- »- 01 Lf- drie kenmerken van een echt „pas-aan" servies zijn: ieder onderdeel •draagt hef „pas-aan" merk. 20 jarige garantie op kwaliteit en nalevering. wat de keur is op het goud, is het „pas-aan" merk op porselein. prospectus verkrijgbaar „pas-aan" import warmoesstraat 46-54 amsterdam alleen echt met dit merk. Z PAS AANl/l uj m N Cl D a n N UJ II. rn CO PAS AAN z een schakel-of op bouwservies is nog geen „pas-aan' servies. de „pas-aan" dealer heeft het merk op zijn etalageruit

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 6