ZE VEN DA GEN HAARLEM PELLIKANISTEN, Uitlui VAN OUD EN NIEUW In één nacht „Hard gheluut maken" enniet werken r Leo Riemens over Kathleen Ferrier JAN van der PIGGE VaQ ouds de „HERTEKOP" S u n ha im Van het oudste uurwerk komt de allerbeste tijd m I HELDENDAAD Van mensen en dingen onder de Da mi aatjes Heemstede J Beethoven en Askenase VRIJDAG 31 DECEMBER 1954 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 13 Lezing voor Heemsteedse Kunstkring SIGARENHANDEL Reünie oud-leerlingen der Da Gostakweekschool JA, MEVROUW Schuur aan Vergierdeweg geheel uitgebrand Rechtbank behandelde dodelijke aanrijding Uw handen gaaf en zacht Ford's „Thunderbird" Nachtdienst apotheken „De kunst van het koken" Illliilliillllp IjSF w f- va J A ARE MÖCÜ| IJK: Gr/.ongen OP DE OUDE REDENKAMEi TROUW MOET BLYKEN, Of W&en dag.vmpmmj des j&'&H noB, Oud en nieuw Een oiidjjastrszaog door de Damiaatjes Expositie in „Het huis van Looy" voor scholieren Nieuwjaarsreceptie van Haarlems burgemeester Kermisterrein bij Nassaulaan uitgebreid -\ STATIONSKAPPER „DE STATIONSHAL" Extra-concert N.Ph.O. Op uitnodiging van het bestuur van de Heemsteedse Kunstkring hield de radio spreker Leo Riemens gisteravond in de bovenzaal van het Minerva-theater een lezing over de zangeres Kathleen Ferrier. Leo Riemens begon zijn verhandeling met te wijzen op de merkwaardigheid, dat deze Engelse zangeres, die in 1953 overleed, in ons land zo spoedig algemeen bekend en geliefd werd, in tegenstelling tot de meeste zangers en zangeressen van haar vaderland, die hier vrijwel onbekend waren of van wier bestaan men zelfs niets afwist. In muzikaal opzicht had Nederland zich speciaal georiënteerd op Duitsland en Frankrijk. Maar in Engeland had zich toch ook een zangcultuur ontwikkeld, die, wel iswaar voortlevend op eigen tradities, door figuren als Manuel Garcia de jongere, Sir Georg Henschel. Gervall Elwes, John Coates, Muriel Forster, Dame Clara Butt, Dame Nelly Melba, Eva Turner op hoog peil gebracht en gehouden werd. De kunst van deze vocalisten werd deels direct, deels indirect de grondslag voor de zang van Kathleen Ferrier. Zij zelve kreeg les van Roy Henderson, die op zijn beurt opgeleid werd door Garcia's leerling Harry Plunkert Green. Kathleen Fender werd geboren in de Midlands, de streek waar de meeste van Engelands grootste zangers vandaan kwamen. Zij begon betrekkelijk laat aan haar zangstudie. Na haar debuut in 1942 nam haar artisiteke ontplooiing een grote vlucht. Alle genres vocale muziek werden daarbij betrokken, zelfs de opera. Met Ilona Durigo kan zij de beste vertolkster van de liederen van Mahler genoemd worden. Wat zij bracht, was een diepe verinnerlijkte kunst, die ook haar voordrachten van Ierse en Engelse volksliederen tot onvergetelijke ervaringen maakte. De zeer vele belang stellenden voor deze lezing hebben daarvan wel enigszins een indruk kunnen krijgen, ondanks de gebrekkige geluids-installatie. Er werden daarop nog meer interessante platen gedraaid van Engelse voorgangers en voorgangsters van Kathleen Ferrier, de onvergetelijke zangeres, wier naam tot een symbool van volmaakte en edele zangkunst is geworden. ADVERTENTIE Hofleverancier GR HOUTSTRAAT 81 - HAARLEM Van af Maandag 3 Januari '55'is onze zaak geopend van 9 tot 6 uur. Zaterdag: vain 9 tot 7 uur. Dinsdag (vangf 11 Januari): van 9 uur tot 1 uur In het gebouw van de Da Costakweek- school aan de Koepellaan te Bloemendaal is Donderdagavond de jaarlijkse reünie gehouden voor oud-leerlingen. Het toneel stuk Pygmalion werd opgevoerd door oud leerlingen, aangevuld met een paar leer lingen. De hoofdrolvertolking en regie wa ren in handen van de heer Arie Hesmerg, thans onderwijskracht aan de Koningin Wil- helminaschool voor Christelijk lager on derwijs #in Overveen. Des middags waren veel reünisten in het schoolgebouw bijeen gekomen om na een welkomstwoord door de heer W. de Tom be, voorzitter van de oud-leerlingenbond, en een jaarverslag van de secretaris-pen ningmeester, de heer C. Spaans, een film programma te volgen. Van de drie ver toonde korte films noemen we de docu mentaire „Schot is te boord" van de Bloe- mendaalse cineast Herman van der Horst. Velen ontmoetten elkaar nog op het tussen middag- en avondprogramma in hotel Zo- merzorg gehouden diner. Op de bijeenkomst werd nog gemeld, dat de volgende reünie niet in de Kerstvacan- tie van 1955, maar begin 1956 zal worden gehouden wegens de viering van het veer tigjarig bestaan van de Da Costa kweek school. Voor de huidige leerlingen werd de vo rige avond reeds een bijeenkomst gehou den. Het programma bestond uit het to neelstukje in één bedrijf „Reik mij de hand Folleville", een schets door Henk Ritman en Rink Ratsma en een kleine revue met teksten van Karei Demmendaal en onder regie van Arie Rietdijk. ADVERTENTIE Uw antiek porselein, kostbare kunstvoorwerpen, curiosa, welke ■gebroken of beschadigd zijn, worden door ons onzichtbaar gerepareerd. A. MUD DE Alleen gevestigd: Groot Heiligland 64 Telefoon 12223 In- en verkoop van antiquiteiten In de afgelopen nacht om ongeveer half twee werd een uitslaande brand gemeld in een houten schuur aan de Vergierde- weg in Haarlem. Deze schuur were ge bruikt als lompenpakhuis en opslagplaats. De schuur is geheel uitgebrand. Zij was in gebruik bij een 50-jarige koopman uit Haarlem, die tevens de eigenaar is. In de schuur dagen plm. 1000 kg lompen, twee bakfietsen, drie rijwielen, wat oude meubelen en bedden en acht konijnen. De totale waarde met inbegrip van de schuur zelf is ongeveer 2500 gulden; de eigenaar is niet tegen brand verzekerd. Donderdag middag was een andere koopman op een afstand van 10 meter nog bezig geweest met oude rommel te verbranden, waarna hij het vuurtje met zand heeft geblust. Onderzocht wordt de mogelijkheid dat er nog vuurresten onder, dit zand zijn blijven gloeien. De 22-jarige mevrouw G. van H.-K. uit Badhoevedorp reed onder toezicht van haar man op 13 Augustus in een auto door de Jan van Gentstraat in Badhoevedorp. Me vrouw Van H. verklaarde voor de Haarlem se rechtbank waar zij in hoger beroep te recht stond, dat zij pas tienmaal achter het stuur had gezeten en daarom bijzonder langzaam reed. Plotseling ontdekte zij twee wielrijders er. zij dacht, dat die naar links wüden af slaan. Zij wilde voorrang verlenen, raakte daarbij echter de kluts kwijt en reed in de Valkstraat een op het trottoir spelend drie jarig meisje aan, dat onmiddellijk dood was. De wielrijders ontkenden echter, dat zij linksaf wensten te gaan en verklaarden, dat zij rechtdoor wilden rijden. De president laakte tijdens de zitting de houding van de echtgenoot van de verdach- ADVERTENTIE Vraag Uw Apotheker of Drogist te en hij was er evenals de officier van Justitie, mr. dr. R. W. H. Pitlo, van over tuigd, dat de heer Van H. geen bekwaam instructeur was. De toezichthouder diende, aldus de officier, beter en vlugger in te grijpen. Hij eiste tenslotte een geldboete van honderd gulden en een voorwaardelijke hechtenis straf voor de tijd van een week met een proeftijd van een jaar. Op 13 Ja nuari doet de rechtbank uitspraak. De eerste „Thunderbird" van Ford is in Nederland aangekomen. Het is de eerste sportwagen, die Ford tot nu toe bouwde en die blijkbaar tegemoet komt aan de in Amerika merkbare behoefte aan speciale sportwagens, gelijk deze tot nu toe alleen in Europa gebouwd werden. Andere Amerikaanse autofabrieken zijn trouwens vóór Ford reeds tot de bouw van sport wagens overgegaan. De „Thunderbird" is een lage twee persoonswagen met een 198 pk 4,8 liter motor die de krachtbron vormt voor snelheden van meer dan 200 km per uur. Op Dinsdag 4 Januari vertrekt het emi grantenschip „Waterman" van de Koninklijke Rotterdamse Lloyd naar Nieuw Zeeland en Australië. Onder de passagiers bevinden zich ds. H. J. Voors, Nederlands Hervormd pre dikant uit Heemstede en echtgenote. De nachtdienst en de dienst op Nieuw jaarsdag en Zondag wordt als volgt waar genomen: Van Vrijdagmiddag 18 uur tot Zaterdag middag 18 uur: firma Duym en Keur, Kei zerstraat 6, telefoon 10378; Apotheek Bege- rnann en Sneltjes, Kruisweg 30, telefoon 10043; Marnix-Apotheek, Marnixstraat 65, telefoon 23525; Teyler-Apotheek, Teyler- plein 79, telefoon 17946. Van Zaterdagmiddag 18 uru af: Th. A. Klinkhamer, Koninginneweg 69, telefoon 11596; Grijsseels en Van Hees, Lange Veer- straat 19, telefoon 11000; Frans Hals-Apo theek, Frans Halsplein 1, telefoon 11180. In onze vrouwenpagina van Donderdag bespraken wij het boek „De Kunst van het Koken". De schrijver is J. A. Weerheijm en de uitgever: Van Holkema Warendorf N.V., Amsterdam. 99919 Waar halen we op Oudjaar de tijd vandaan? Hoe weten we waar de smalle lfjn ligt, waar het diepe spoor van 1954 plotse ling en waarom? de lichte toets van 1955's kinderstappen wordt? Haarlem heeft geen openbare synchrone tijdaanwijzing zoals Amsterdam. Het zijn hier nog steeds de oude klokken die voor Hollands tweede stad in ouderdom aangeven hoe laat het leven is. Haarlem is achter want Haarlem heeft geen synchrone tijd. Maar dat „achter" heeft nog het tijdeloze ouder wetse: op een kwartier kan het leven niet kantelen. Waar de tijd nog de optelsom is van het bronzen gesprek tussen oude klokken heeft de dictatuur van de seconde geen macht. Wij zijn naar de heer F. Leithuysen van het G.E.B. gegaan. Hij is chef van de meterafdeling en op zijn bureau staat een doodgewone wekkerHij weèt waar de tijd vandaan komt: „Die wordt geschoten". Het K.N.M.I. op de Handelskade in Amsterdam schiet de tijd van de zon, zoals dat op schepen gebeurt. Dat geeft de astronomische moederklok haar precisie en die precisie wordt bewaard door de 3000 toeren per minuut, die een turbo-generator in de centrale draait. Op die 3000 toeren lopen de klokken synchroon. Een foto-electrische cel, die de slinger van de moederklok in de gaten houdt, contro leert of de klok haar slag goed slaat en als er enige versnel ling of vertraging komt, alarmeert de foto-electrische cel een contactinrichting, die de turbogenerator iets meer of iets min der toeren geeft, tot de moederklok weer bij de tijd is. In het G.E.B. is men op dat tijdnet aangesloten. Daar is de tijd altijd op tijd. Maar niet in de stad, die op een na de oudste van Holland is. Twee maal per week gaat de heer L. P. Knapen, werkmeester van het G.E.B., de stad in om de klokken te con troleren, die de openbare tijd uitmaken; en dat is hier de tijd, die niet gesynchroniseerd is, maar die wordt aangegeven op de Grote Kerk, de Amsterdamse Poort, de Nieuwe Kerk, de i Bakenesserkerk, het Oude Mannenhuis, alle klokken in het stadhuis, de klok van Spaarndam en de Rijksstraatweg. Bijna allen zeer oud, zeer aangeknaagd door de tand des tijds. Om de drie maanden a een half jaar krijgen zij een grote schoon maakbeurt en in 1952 zijn zij allen geheel vernieuwd, met be houd van het goede oude, in de oorspronkelijke toestand. Zo is het uurwerk van de Amsterdamse Poort, het oudste van de stad en naar schatting uit 1465, van nieuwe onderdelen voor zien, die met de hand gesmeed zijn. De oude kerk-uurwerken zijn eigenlijk gewone pendules, met alle eigengereidheid van dien. De heer Knapen zet ze zo nodig twee maal per week gelijk, al lopen ze slechts minuten onzuiver. Van Haarlems klokopwinders vroeger een beroep van aan zien is niet veel meer bekend. Toen het G.E.B. 30 jaar geleden het werk overnam van de laatste, een Fortgens, kon men niet verder terug gaan dan een Louis Tasseron, die het ambt rond 1795 heeft uitgeoefend en nog een Vlaming was ook. Op Oudjaar zal de Haarlemmer zijn tijd precies weten. Alle klokken zullen tegelijk beieren om middernacht, want de heer Knapen heeft ze dan 's middags nog eens extra goed nagekeken. En dat past een oude stad: de tijd vooral goed te kennen, als hij het middelpunt vormt van een eeuwenoud gebruik, van een feest van bezinning en vreugde. Dan weet Haarlem hoe laat het En de rest van het jaar mag het een paar minuten schelen. t Het oude jaar is henen, het nieuwe vangt weer aan, het vorige is verdwenen, gelijk ook wij vergaan. Het is een oud nieuwjaarslied je van een zekere Van de Ven, dat volgens de handboeken nog gezongen wordt, zoals er vol gens de handboeken nog zoveel gezongen wordt. Het is niette min een kernachtig liedje, dat zich ondanks het vergaan van ons - tot een uiterst vrolijk wijsje leent. Het dient gezon gen op Oudejaarsavond, de avond van lawaai, vooral van lawaai. Natuurlijk maken we ook dit jaar weer lawaai. De klokken zullen „bommen", de scheeps- fluiten gillen, de trom wordt geroerd, de voetzoekers zullen ze vinden, trompetten worden gestoken en het vuurwerk knalt de lucht in. En ieder, die hieraan medewerkt, helpt de boze geesten van de twaalf nachten te verjagen. Want, van 25 December tot 6 Januari, de Joeltijd, stikt het van de boze geesten, aangevoerd doorWode, die allen bang als de dood zijn voor herrie. Zo wil het oude heidense gebruik, waarvan wij eigenlijk alleen de herrie heb ben overgehouden en dat is niet het slechtste deel. Ook is overgeleverd dat het verstan dig is in de Joeltijd niet te werken. Dat is zéker niet het slechtste deel, al moeten wij er boven staan. Maar goed, we kunnen in ieder geval „ver vaarlijk schieten en zeer hard gheluut maken" en.veel eten en vrolijk drinken. Ook dat is belangrijk en de oude heidense wijsheid leert ons van dit eten en drinken, dat het de gezondheid, vrucht baarheid en voorspoed bevor dert. „Wegens al het overdadig eten van koek en ander gebak was het middagmaal meestal zeer eenvoudig: van Groningen tot Zeeland eet men snijbonen met worst", zeggen de hand boeken. Men dient de buren een bezoek te brengen en bor rels brandewijn of genever te geven. En de oliebollen moet men eten in de geest van deze oliebollen-uitspraak: Ik ben wel soet en seer begeert, doch ras gegeten en verteert. Zo is 't met al 't aards genot, bedenk dit mens en soek na God. Het was gewoonte, dat instan ties en een-persoons-instituten nieuwjaarswensen lieten druk ken: een fraaie gravure met een eigen gedicht eronder. Het is bekend, dat de Haarlemse stadstrompetter dit het langst heeft volgehouden; in 1892 nop heeft hij een houtsnede met gedicht rondgebracht. De btir- gers gaven een ruime fooi. Ook de Haarlemse sociëteit Trou moet Blijcken, de oudste nog bestaande rederijkerskamer en de beroemdste, heeft in 1871 nog een wens met een vers van Pieter Lanaendijk rond laten brengen. En zo geldt ook hier iveer het onbetwistbare Haarlemse privilege: deze stad heeft eerbied voor zijn verle den: oude klokken, oude ge bruiken. Haarlem, een geluk kig oudjaar1 99999 lljpU J! Ömkr 't Woonk* Een nieuwjaarszang uit het jaar 1708 van de rederijkerskamer Troww moet Blijken tegenwoordig Trou moet Blycken), ge maakt door Lukas Schermer, pellikanist. (Juist bij een pelikaan blijkt grote trouw, omdat zij bereid is haar jongen met eigen bloed te voeden). (Het origineel der foto werd welwillend afgestaan door het museum van Joh. Enschedé en Zonen). is Het spel van oud en nieuw is een moeilijk. Het speelt zich af op de golfslag van de tijd en laat zich niet grijpen, niet begrijpen hoogstens aan voelen. Waar de golfslag is versteend echter, oude archi tectuur, krijgt het spel regels die tastbaar zijn; een edel spel voor wie het verstaat, een spel met een grote inzet. Zo is in 1954 in ons prachti ge stadhuis het spel weer voortgezet, dat als inzet de ver nieuwing tot oude schoonheid had oud en nieuw.... en aan het eind van dit jaar gekomen kan geconstateerd worden dat dé inzet er met grote rente is uitgekomen: de Haarlemse gemeenschap heeft winst geboekt, grote winst in het oude stadhuis. Gemeentesecretaris Phaff, wiens enthousiasme en des kundigheid, historisch inzicht, aanvoelingsvermogen en ini tiatief grote spelleiderskwali teiten vormden, heeft een ge zegend jaar achter de rug. Met een team voortreffelijke spe lers heeft hij het stadhuis on derzocht en als binnenkort de Nieuwjaarsreceptie plaats vindt, zullen de gerestaureer de Gravenstukken in de Rid derzaal in een nieuwe belich ting staan: het laatste resul taat van een werkzaam besteed jaar. De verlichting buiten van het bordes is functione ler geworden. Binnen zijn de electrische kaarsen teken van vooruitgang die de gas lichten tekenen van een overwonnen verleden ver vingen, nu weg en in de prach tige koperen luchters staan weer kaarsen tekenen van het ware verleden En dat kon weer dank zij de moderne verlichtingstechniek, die ande re lichtmogelijkheden schonk, waardoor de kaars van de goe de voltooid verleden tijd weer in rechten hersteld kon wor den; oud en nieuw in een goed samenspel. Licht-technicus ir. Denie van het G.E.B. spande hiervoor zijn krachten in. De 0ang naar de B. en W-kamer is, in nieuwe glorie, hersteld; het portaal bij de bodekamer cn de trap naar beneden even- hens. Het zijn prachtige voor beelden van oude architectuur cworden, omdat zij weer wer den zoals zij ontstonden. In de Zijlstraatvleugel (van Lieven de Key, 1630) zijn twee gan gen gerestaureerd. In de B. en W.-kamer is de zoldering weer verveloos gemaakt, zodat het prachtige eiken de ruimte weer beheerst. Het portaal aan de Grote Markt, de oude vier schaar, is opgeknapt en daar naast de nog oudere kleine openlucht-vierschaar eveneens. De trap naar de bibliotheek vroeger een donkere stoffige ruimte heeft onder de han den der restaurateurs zijn oude schoonheid open moeten leg gen. Zo staat de eindstand voor het jaar 1954. Maar het spel is nog niet uit. De unieke dub bele kloostergangen staan ook op het nog uitgebreide pro gramma. Maar met die restau ratie zijn tonnen gemoeid. Maar zij moeten er voor ko men, want 1954 heeft argumen ten geleverd die niet te weer spreken zijn. Het was een goed jaar in het stadhuis. Vanuit ons hoge blokkenhuis in Bavo's oude toren verwachten wij het feestgedruis als 't nieuw' jaar wordt geboren. Wij zagen tweeenvijftig maal van Haarlem „zeven dagen"; wij zagen smaad en zegepraal in het hart der stad gedragen. Het hart der stad klopt op het plein aan onze voet gelegen; een hart van steen mocht het slechts zijn: wie kon de raad bewegen om met een duurzaam waas van groen die naaktheid te bekleden? Ach, op een auto werd 't plantsoen onlangs weer weggereden! Ditzelfde smartelijke lot trof ook de Holland-Nautic. Na vier dagen van koop en bod viel eindelijk met een rouw-tik des hamers 't bittere besluit: geen schip zal nu nog glijden van Nautic's helling. Het is uit! Maar reeds gloort nieuw verblijden want Haarlems Bloei kreeg nieuwe geur; de Raad heeft, plots verhelderd, naar „Bloei" plus nieuwe directeur vlot veertig mille „gekelderd" hoewel de Sint nog verre was; maar toen die arriveerde bleek spoedig dat Sint Nicolas die radendaad waardeerde! Maar wij, vanuit de klokkenstoel, vonden het grootst mirakel, dat Sint in 't drukke stadsgewoel bij elk verkeersobstakel gespaard bleef voor het nieuwe jaar. Maar een plan door Smit gesmeed Maakte ook nu niet voor ons klaar het einde van dat leed: een viaduct; al blijft van kracht- de faam die Haarlem had voor ons en voor het nageslacht: Nêerlands veiligste stad! Dan wordt een petitionnement met dertigduizend namen verwezen naar de Velser pont; God geve het en Amen. De straat van Generaal Cronjé heeft goed „gebradereerd", al bracht het ook protesten mee; ons heeft het- niet gedeerd. Een straatje verder, om de hoek, had steeds Frans Hals zijn plein; wij luiden nu, als open „doek", da lof van zijn fontein, want wij zijn klepeldol op feest en klep'ren altija mee nooit is ons lied zo droef geweest als voor de zomerfee van Hollands bloemrijkste gebied Maar kom, wie onzer tobt er, wij zagen spoedig in 't verschiet een bollen-helicopter. Zij wentelwiékte naar benee om ook de Weg te Wagen waarlangs de good old H.F.C. zijn lüuwren heeft gedragen. Maar wie in stille lauwren droeg, dat weten enkel wij; ons oog, dat allesgadesloeg stond er ontbeierd bij: het zag na vijfentwintig jaar de stadsschoonheidscommissie als ongevierde jubilaar (geen wonder met permissie!). Begrotende vond de gemeente in 't nieuwe jaar een dik tekort van twee miuioen wee haar gebeente als dat niet spoedig minder wordt! Er is goddank een sok gevonden, een oude sok van drie jaar terug; met vier miUioen er in gebonden, zó groeit er geld op Haarlems rug! Een ander feit uit stad en streek: de brandweer, één maal brand verzakend, stal weer de staf van Oterleek; verloor haar echter even blakend nadat aan 't opperhoofd Vernout, bij 't vieren van diens jubileem, dees stok en stut was toevertrouwd. Dat Haarlem snel de staf herneem'! Snel worde ook de brug voltooid, de Prinsenbrug over het Spaarne, het is een zaak can nu of nooit een ezelsbrug zien wij niet gaarne. Haastige spoed is zelden goed, maar kijk nu eens naar Tei/Ier, waar men millioenen erven moet: die „hoop", die wordt steeds ijler. Maar voordat hoop is uitgebrand kan er nog veel geschieden, dat leren wij van Hildebrand en zijn „verbeelde" lieden. De bomen zingen in hun „Hout": Houdt moed, want heus het kon er nog best van kómen, dat in 't woud het werk verrijst van Bronner. En daarmee is ons klokkenhart van 't jaar weer uitgezongen. Niets is er wat ons nog benart Ons rest een ongedwongen: „Gelukkig Nieuwjaar, goede stad!" Zij groei en bloei uw deel nog meer dan gij het reeds bezat en wordt g'u zelf teveel zodat uw „veste" u benauwt, annexeert dan Schalkwijks Zuiden, waar ieder, die van Haarlem, houdt ons toch kan horen luiden! De jaarlijkse, onder auspiciën van de commissie voor culturele vorming van de schoolgaande jeugd te houden tentoon stelling van reproducties van kunstwerken van bekende meesters, zal in dit seizoen worden gehouden van 8 Januari tot en met 13 Februari in het museum „Het Huis Van Looy" aan de Kleine Houtweg te Haarlem. Er zullen ongeveer 55 kleurreproducties van kunstwerken uit de tijd der impressio nisten en van latere perioden geëxposeerd worden. De commissie heeft kort geleden een nieuwe collectie aangekocht. Deze. samen gevoegd met de verzameling, welke ver leden jaar in haar bezit is gekomen, zal in haar geheel worden tentoongesteld. De expositie is in hoofdzaak bedoeld voor docenten en scholieren, doch ook anderen worden voor een bezoek uitge nodigd. Verleden jaar heeft de expositie zich in een druk bezoek kunnen verheu gen, ook van nïet-scholieren. Wegens verhindering van de voorzitter van de commissie, zal de waarnemend voorzitter, de heer Ewoud de Kat, van wiens hand ook een syllabus over de te exposeren reproducties zal verschijnen, in aanwezigheid van een aantal genodigden dp tentoonstelling openen op Zaterdag 8 Januari om drie uur. De openingsuren zijn gesteld op werk dagen van 9 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17 uur; op Zondagen van 14 tot 17 uur. De burgemeester van Haarlem en me vrouw Cremers-de Bruijn zullen op 1 Januari 1955 ten stadhuize een nieuwjaarsreceptie houden des middags van 4 uur tot 5.30 uur voor autoriteiten, besturen van verenigin gen en instellingen en al degenen, die op enigerlei wijze met het gemeentebestuur in relatie staan. Indien in het volgend jaar in Haarlem weer kermis gevierd zal worden omstreeks 30 April en in de feestweek van Haarlems Bloei, zal dat geschieden in de omgeving van de Nassaulaan. De ruimte wordt uit gebreid, want kermis-exploitanten zullen ook mogen beschikken over het Nassau- plein en de Zij huizen tot nabij de hoek Parklaan en Kenaupark, De brugopgang van de Nieuwe Gracht zal vrij gehouden moeten worden. Betekent dit besluit, dat B. en W. geno men hebben, een begin van de reorganisa tieplannen van het gemeentebestuur ten aanzien van de Nassaulaan en het Nassau- plein? DOKTERSDIENSTEN De doktersdiensten voor Nieuwjaarsdag en Zondag 2 Januari worden te Heemstede als volgt waargenomen: Zaterdag 1 Januari (Nieuwjaarsdag): dr. A. J. van Ravenswaaij, Zandvoortselaan 70, telefoon 27913 en dr. L. Wijnberg, Beet- hovenlaan 36, telefoon 35734. Wijkverpleging: zr. Verduyn, Meer en Boschlaan 23," telefoon 39509. Apotheken: Aerdenhout Apotheek, Zand voortselaan 164, telefoon 26772 en Heem steedse Apotheek. Binr inweg 92;-tel. 38197. Zondag 2 Januari: dr. J. L. Tombrock, Burgemeester van Lennepwég 1, telefoon 38032 en dr. G. S. Nout. Camplaan 20, tele foon 33763. Wijkverpleging: zr. Van der Hoek, Laan van Rozenburg 33, telefoon 27805. Apotheken: als op Nieuwjaarsdag. ADVERTENTIE De en SIGARENMAGAZIJN Hoofduitgang Stationsplein wensen U een voorspoedig nieuwjaar CHR. SCHAVELING Getrouw aan de traditie om het jaar te besluiten met een extra-concert, musi ceerde Donderdagavond het Noordhollands Philharmonisch Orkest in de Haarlemse Concertzaal, onder leiding van Toon Ver- hey en met medewerking van de Poolse pianist Stefan Askenase. Het werd een Beethoven-avond vol romantische bewo genheid: Leonore 3, Pianoconcert in G en de Pastorale Symphonie. Toon Verhey be gon met de beroemde ouverture een inten sieve spanning te geven in een breed uit gemeten Adagio-tempo, zich ontladend in het energiek gerhythmeerd en dynamisch opgestuwd Allegro, met zijn dramatische conflicten en zijn jubilante zegezang: de triomf der echtelijke liefde! Deze samen vattende ouverture is de geniale vrucht van Beethoven's pogingen om een opera te schrijven en zij toont aan, dat het do mein van de componist niet het theater, maar de concertzaal was. Maar dan ook volkomen en op het hoogste plan. Stefan Askenase kreeg vrijelijk zijn zin om het Vierde Pianoconcert te vertolken met al de levendigheid van zijn spontane natuur. De gulheid van deze rasmuzikant was trouwens te aanstekelijk om het con tact met dirigent en orkest te missen. En als het zo van harte gaat, met wederzijds begrip voor spanningen en rovend tempo, dan lijkt het wel of het alles vanzelf vlot. Askenase draagt in zijn interpretatiekunst het rijke erfdeel mee van zijn illustere voor gangers en het lijkt er niet naar, dat hij ooit afstand zal doen van het levendig muzikaal besef, dat het notenbeeld slechts middel, maar hetgeen de componist ermee wil uitdrukken, hoofdzaak is. Askenase betrok terecht Verhey in de hulde van het geestdriftige publiek. Het is altijd een prettige ervaring met Toon Verhey een landelijk uitstapje te maken in dè buurt van Wenen, aan de hand van Beethoven's „Pastorale". Nu ook weer. Ik vond alleen dat hij ditkeer soms nogal gehaast was; hiermee wordt minder het tempo bedoeld dan de wijze waar'p het gerealiseerd werd, vooral in het Scher zo. Het gevoel dat het orkest moeilijk mee komt en zijn rhythmische scherpte verliest, heeft altijd iets onbehagelijks. Het ligt misschien aan een kleinigheid. Maar we zijn goed en wel van de wandeling thuis gekomen, opgefrist door ■de indrukken van deze heerlijke natuur-idvlle. JOS. DE KLERK.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1954 | | pagina 13