„Existentialisme wil de mens zichzelf en de wereld tonen" ZE VEN DA GEN HAARLEM Coöperatieve bouwvereniging wendt zich tot Haarlemse raad ECHT EN Geluid-in-blik en hoe weerloos is het geluid KUNSTMATIG Prae-advies over bouzvkasmogelijk- heden voor half Maart te venvachten Prof. Georges Gusdorff: Boeiend betoog voor Alliance Frangaise neven aan de redactie „De Stem" van het journaal klopt op seconden-maat VRIJDAG 18 FEBRUARI 1955 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Niet het eerste verzoek Kort nieuws Verkeer(d) mensen en dingen onder de Damiaatjes Razend snel 50 jaar thuis Van (ons) Belang Kinderen voor de rechter' Bal masqué Gouaen Trouw INVALIDEN Burgerlijke Stand van Heemstede De Coöperatieve Bouwvereniging „Eigen bezit" U.A. te 's Gravenhage heeft zich met een adres van de volgende inhoud tot de leden van de Haarlemse raad gewend: „Het statuaire doel der Coöperatie is het ter beschikking stellen van middenstands woningen tegen maandelijkse aflossingen welke overeenkomen met de toegestane huurprijs van gelijkwaardige woningen. In eerste aanleg komen hiervoor in aan merking de goedkopere middenstandswo- ningen voor grotere gezinnen van zes tot 10 personen. De woningen worden in eigendom ver kregen, zodat de Coöoeratie niet optreedt als beleggingsmaatschappij en mitsdien geen ander doel heeft dan het verschaffen van woningen op een financieel redelijke en verantwoorde basis. Een sociale strek king dus. Met institutionele beleggers is reeds be sproken, dat de Coöperatie voor 85 van de bouwkosten leningen verstrekt zal krij gen op basis van annuïteit. Gereserveerd wordt '/-> om eventuele achterstand op te vangen. De Coöoeratie zelf zal zorg dragen voor de betaling van 15 van de bouwsom. Voorwaarde van de verstrekking van deze lening is een gemeentelijke garantie voor de tijd van twintig jaar. Na deze ter mijn zal het de leden vrij staan de nog resterende verplichtingen om te zetten in een hypothecaire lening. De Coöperatie is voornemens in de ge meente Haarlem een aantal middenstands- woningen te bouwen. Voor de verstrekking van de daartoe geëigende gronden ver zoekt de Coöperatie de medewerking van de gemeente. De gang van zaken is derhalve, dat ge durende de garantietijd de woningen eigen dom van de Coöperatie blijven, doch na dien kunnen overgaan op de individuele leden-bewoners. Waar het bouwvolume nog steeds beperkt is, is de Coöperatie bereid om het dubbele aantal woningen te bouwen als waarvoor volume wordt verstrekt. Indien de inmid dels door de minister van Wederopbouw voorgestelde regeling van kracht mocht worden, waardoor een gereduceerde pre mie voor de woningen in de vrije sector zou kunnen worden gegeven, is de Coöpe ratie bereid nogmaals 50 meer te bou wen, dat wil dus zeggen, indien volume gegeven wordt voor 50 woningen, bouwt de Coöperatie 100 stuks en indien de nieuwe regeling tijdens de bouw afkomt, nog 50 stuks daarboven, dus 150 stuks. Dit heeft het voordeel, dat met vijftig woningen in dit voorbeeld begonnen kan worden voor zover deze in de vrije sector liggen, zonder dat voordien de goedkeuring op de financieringsregeling is verkregen. Het doel van de Coöperatie is thans, dat uw raad gemeentegronden ter beschikking stelt en in beginsel de garantieregeling, als omschreven, goedkeurt. De Coöperatie staat gereed en kan on middellijk beginnen." Het bestuur van de Coöperatieve bouw vereniging „Eigen bezit" bestaat uit de heren G. J. H. Statius Muller, generaal- majoor K.N.I.L. b.d., drs. P. J. van Driel, secretaris; F. Louët Feisser, fiscaal-accoun tant, penningmeester; drs. R. A. Damsté en ir. L. E. Vegter c.i., leden en G. E. A. Krusers Sr., bouwkundig adviseur. Wij vernamen, dat deze combinatie zij het onder andere naam of in andere vorm zich reeds meermalen tot B. en W. heeft gewend met een gelijksoortig adres. Het ligt in de bedoeling dat B. en W. ook dit verzoek in prae-advies zullen nemen, evenals reeds het geval is met de verzoeken van de Bouwkas van de Neder landse gemeenten en het initiatiefvoorstel van een viertal raadsleden. Zoals wij reeds gemeld hebben, zullen B. en W. de aan sluiting van Haarlem bij de Bouwkas voor stellen en daarnaast waarschijnlijk de mo gelijkheid openen dat ook andere groepen van gemeentelijke garanties kunnen pro fiteren. Dit prae-advies zal niet op de eerstvolgende vergadering aan de orde kunnen komen, zoals wij aanvankelijk ver wachtten, maar vermoedelijk in de ge meenteraadsvergadering van Woensdag 16 Maart- JVop is men druk bezig met de bouio aan het Rotterdams Centraal Station. Het oude station Delftse Poort verdwijnt geleidelijk. Op de foto ziet men er op de achtergrond de resten van. Op de voorgrond het zesde perron van „Rotterdam Centraal". Te Heusden is de mijnenveger „Gieten" te water gelaten. Het schip behoort tot een serie van 32 mijnenvegers, die op het ogen blik op verschillende Nederlandse werven in aanbouw zijn en die alle de naam van een Nederlandse gemeente zullen dragen, Acht tien van deze schepen worden voor Ameri kaanse rekening gebouwd en veertien voor Nederlandse rekening, gefinancierd uit de tegenwaardefondsen. De 78-jarige heer J. Straub, wethouder te Kloetinge, heeft de raad ontslag ge vraagd. De beweegredenen tot dit ontslag zijn een diepgaand verschil van mening met de overige leden van het college van B. en W. en alle raadsleden over de algemene ge- rmeentepolitiek. „Het is mogelijk dat u naar het betoog van een filosoof hebt geluisterd en zegt: ik heb er niets van begrepen, het moet dus wel een groot filosoof zijn. Het kan óók dat u er alles van begrepen hebt. Dan bekruipt u de vrees dat het misschien wel geen echte filosoof zal zijn". Met deze op merking begon Donderdagavond prof. Georges Gusdorff, hoogleraar in de filo sofie aan de universiteit van Straatsburg voor de Conférences Francais zijn lezing over de oorsprong en betekenis van het hedendaagse existentialisme. Geen een voudig onderwerp"gaf hij toe, „en ik voel mij als een handelaar in whiskey, die limo nade moet serveren". Maar getrouw aan zijn standpunt, dat de filosofie aan ieder een iets te zeggen moet hebben en niet al leen aan specialisten, gaf hij een glashel ling meer kunnen maken en die nergens meer gelijkenis vertoont met de onzere menselijke horizon is sterk ingekrompen hij maakt zich geen nauwkeurige plannen voor vijftig jaar meer. Hij is veel meer te vergelijken met een verlofganger, die bin nenkort weer naar het front moet. Hjj maakt zich geen plannen op lange termijn omdat hij weet hoe groot de kans is dat zij vroeger of later doorkruist worden door een oorlog, een economische crisis of de atoombom. In de vorige eeuw deed hij dat wel, want hij leefde in een kalme tijd en geloofde in vooruitgang. De filosofen van die tijd bezagen de ontwikkeling der din- gen rustig, alsof zij gezeten waren op een hoog terras. Prof. Gusdorff vergeleek de filosofieën van die tijd met de Eiffcltoren, „dat fantastische, tot niets nuttigs dienende object", dat gebouwd werd ter gelegenheid van het uitbundige meerderjarigheids- feest van de Derde Republiek in 1889. „Zo maakten de filosofen van de 19de eeuw een Eiffeltoren van ideeën, die allemaal dere uiteenzetting, waarmee hij zijn toe- prachtig in elkaar pasten en de pretentie hoorders van het begin tot het eind boeide. De existentialistische filosofie lijkt een schandaal, maar wat zij wil is niet anders dan de mens een voorstelling te geven van de wereld waarin hij leeft. Men kan het wel bij de 19e eeuwse filosofie willen hou den, maar dat is irreëel, zij deed opgeld in een wereld waarvan wij ons geen voorstel- (Verkort weergegeven Oorlog. In de rubriek „Brieven aan de redactie" van Dinsdag 15 dezer las ik het stukje van „een lezer", waarop ik gaarne even dieper in wil gaan. Oorlog is niet alleen mensonterend en waanzinnig, maar onteert de Zoon van God, die uit drukkelijk zegt: „Gij zult God boven alles liefhebben en uw naaste als uzelve". Daar om alleen reeds is oorlog een schande voor het christendom. De naam „christen" is een erenaam met een ereplicht. In wezen wordt hiermede bedoeld: navolger van Christus. Niet alleen in woorden, maar meer nog in daden. Hen heeft Christus bestemd het zout der aarde, het licht der wereld te zijn; ook tegenover hen, die men vijanden noemt. Denk aan Stéfanus. De wereld van vandaag wacht tevergeefs op vrede, omdat miskenning van God en rebellie tegen Hem geleid heeft tot heb zucht en drang naar macht. God brengt de verhouding menswereld weer in orde, wanneer de mens zijn verhouding met God herstelt. In de grond van de zaak is dit een geestelijk probleem, dat door econo mische en politieke maatregelen alleen niet op te lossen is. Dit is een zaak van het hart. De harten der mensen moeten ver anderd worden. Vrede met God brengt ook vrede op aarde. J. G. VAN AKEN, Zwaluwstraat 8, Haarlem-N. Een moeder. Het verwondert mij dat het „Een Lezer' verbaast weinig reacties te zien op ingezonden stukken die betrek king hebben op oorlog. Nu, mij verwon dert dit allerminst. Als meisje kon ik vóór de oorlog hele avonden met andere jonge lui debatteren over alle mogelijke en on mogelijke vraagstukken. Je zat vol idealen en vond alles nog mogelijk. Na deze laatste oorlog '40-'45, nu ik vrouw en moeder ben, leef je het leven, maar meer beslist niet. Je warm ergens voor maken, zullen velen met mij niet eens meer kunnen. Je hebt wat dit betreft een zekere moeheid over je gekregen. Dit, waarde „lezer", zal mede oorzaak zijn van te weinig reacties op zulke goede ingezonden stukken en geschre ven artikelen. Die moeheid die je het ge voel geeft dat er ergens iets scheef is, na melijk het respect van de ene mens voor de andere. Zolang dit respect voor elkaar er niet is, en het ene staatshoofd met het andere nog steeds niet met succes kan con fereren over het vraagstuk al of niet oor log, zal dit gevoel blijven, die moeheid die je geestelijk buiten gevecht stelt. Een moe der voelt dit het beste. Toen ik na de ge beurtenissen in Indië in de krant las dat de regering tot „haar leedwezen" bekend maakte, dat soldaat die-en-die gesneuveld was, ging er door mijn moederhart een verstijving van ontzetting, denkend aan al die moeders, die zorg en pijn gehad heb ben om hun kind en die het dan zo moe ten laten gaan om ze mens-onterend te laten sterven. Het probleem is zo geweldig, dat wij mensen niets anders kunnen doen, dan hopen, dat er eens op de wereld nog eens een beter inzicht zal komen. J. M. C. MONNIER-DE MEIJER, Haarlem. 9 9 9 9 9 n „Hoofdcommissaris Kaasjager ging deze week de lucht in. Per helicoptèr wel te verstaan. Hij had geen last van tegenlig gers". En: „Met de skisport loopt het tegenwoordig best. Dat wil zeggen, de skiërs lopen best, al schenen de meesten bergen moeilijkheden op het smalle pad te hebben. Maar laat die Ne derlanders maar schuiven". Dat is de stem van Philip Bloemen dal die u hoort, als u vandaag of deze week tenminste het nieuwe journaal van Polygoon-Profilti gaat zien. Bloemendal „is" de stem van het Polygoon-journaal. Zijn tekst buitelt altijd van woordspelingen. Hij blaast uitgeholde cliché's nieuw leven in. Let eens op: „Laat die skiërs maar schuiven" en „hoofdcom missaris Kaasjager ging deze week de lucht in" en „De skiërs hadden Bergen moeilijkheden". Bloemendal, 36 jaar, is ooit inkoper van asbakken en porte- monnaies geweest; ooit chef-stalenboek bij een textielfirma en een uitstekend aardappelschiller in Enkhuizen waar hij was on dergedoken. Na de oorlog zag zijn vrouw een advertentie van Radio Herrijzend Nederland en zij zei tegen Philip: „Je hebt zo'n gezellige stem in de telefoon altijd, probeer het eens". Hij werd nieuwslezer. Polygoon-Profilti kwam op die radio-stem af en in 1946 was hij bij Polygoon; „ik ben de man die zegt: Er is weer een koe van 400 kilo kampioen geworden in Uchteld, waar voor dergelijke gebeurtenissen altijd veel belangstelling is". Nu is hij redacteur van de journaals en verantwoordelijk voor de presentatie dat is tekst, montage, muziek, volgorde en samenstelling van de journaals. Gewoonlijk is het journaal drie dagen voor de eerste ver toning klaar, maar bij belangrijke dingen is het 24 uur; de Woensdagnacht is bijna steeds een nacht van „heksen". Het filmbedrijf is een fascinerend bedrijf, maar slopend, ge loven wij. Het werkt in ijltempo, de cameraman moet filmen alsof hij al in de bioscoop zit. Drie-en-een-half maal zoveel als er in de bioscoop on het doek komt, brengen de cameramensen gemiddeld thuis. „Hier heb ik 120 meter ijszeilen, ik kan er maar dertig gebruiken, de rest gaat in de prullemand", zegt Bloemendal. Filmen is duur. Gemiddeld is het journaal 250 meter lang, met gemiddeld zeven onderwerpen. Polygoon maakt elke week 120 copieën van het journaal, 120 maal 250 meter. Dat blijft van de 900 meter, die de camera mensen gemiddeld thuis brengen. En Bloemendal maar knippen, en die cameramensen iedere week hun mooie opnamen in de prullemand zien verdwijnen! Maar koning is het begrip van 250 meter en Bloemendal is 's konings lijfeigene, als is hij het graag. Ook het wereldnieuws is een paar jaar door Bloemendal ver zorgd. Van over de hele wereld ook vanachter het IJzeren Gordijn sturen twintig fümfirma's hun journaals naar Polygoon, in ruil voor het Nederlands nieuws. Als het journaal precies op lengte is gemonteerd, en de lengte van elk „onderwerp" uitgemeten, gaat Bloemendal met stop watch in de hand, de tekst lezen. „Drie seconden te lang, er moeten zeven woorden uit"; zo gaat dat. We hebben een middag lang door het bedrijf Polygoon-Profilti gewandeld en toen hoorden we een uitspraak van de grote film man Samuel Goldwin: „Je hoeft niet mesjogge te zijn om in het filmbedrijf te zijn, maar als je het bent is 't makkelijk". En Goldwin wist er alles van Het applaus voor het biljart spel in het journaal dat van daag voor het eerst wordt ver toond, komt uit een trommel. Zo natuurlijk als de stem van Bloemendal het journaal begeleidt met warm timbre ze kunnen er ook een hoog damessteimnetje van ma ken, of een Donald Due k- geknor of als u dat nu graag wilt - een aaneenschake ling van geweldige explosies - zo zeker komen schier alle an dere geluiden uit de blikken- provisiekast. Op de foto ziet u een deel van het archief. Duizenden film-blikken liggen daar, met tienduizenden gelui den erin op bandjes. Enkele benamingen van die inhoud? „Gedistingeerd applaus", Rondloperstaat er bij en dat betekent, dat men dat bandje zo lang kan laten draaien als men wil, het be gin is eind en het eind is begin), Klater applaus", „Paarden" (journaal Gouden Koets had dat hard nodig), „Machtig, lier, stoomfluit" „Regen", „Verhalend, mooi, violen, iets droefgeestig". En achter al die weidse benamin gen staat het aantal seconden. „Twee hoempa's, 1 seconde" „Woest, overstromingen, 47 se conden" enzovoorts. Wat de twee Polygoon-geluids ingenieurs Pulles en De Vries doen is verschrikkelijk knap. Ze kunnen eigenlijk elk geluid maken. Onlangs hadden ze het geluid van splijtend ijs nodig en dat hebben ze - het was niet in het' archief - toen maar gemaakt van het geluid van een ineenstortend huis. Met geluid kunnen die inge nieurs doen wat ze willen. Ze kunnen het omkeren, achter stevoren maken; binnenstebui ten ook wel, denken we. Op de foto-voorgrond is het apparaat, waar de geluiden worden afgedraaid en beluis terd. Vervolgens gaat de stem van Bloemendal en alle ver dere geluiden- bij-een-b epaald -journaal naar de geluidstech nici, die alles gaan mengen, op volume brengen, in evenwicht met elkaar. Het is allemaal werk van se conden en fracties van secon den. Beeld en geluid gunnen elkaar geen fractie van een seconde voorsprong. Achter 'n grote apparatuur met tiental len wijzerschalen beluisteren de technici de geluiden en mengen. Ze zorgen dat de kracht van het geluid bij elk onderwerp van het journaal gelijk volume heeft, zoals ook de beelden van alle onderwer pen op een gelijk lichtniveau zijn gebracht. Het journaal is homogeen: het beeld, het ge luid, de stem, het is elke week het residtaat van een inge spannen samenwerken van alle Polygoon-mensen onder de druk van het onzichtbare publiek, dat niet weet hoe het journaal gemaakt is, hoe pre cies en nauwkeurig er voor is ge-arbeid; maar dat onmiddel lijk zou merken als er iets niet zou kloppen. Men hoeft geen verstand te hebben van het procédé, om het eindresultaat op zijn verdiensten te kunnen toetsen. Elk journaal is een technisch stuk vakwerk van de hoogste orde. Elk journaal is ook een aesthetisch resultaat, want het oog van de filmer, de camera-man, ziet steeds het wezenlijke. Het ziet naar dat gene, waar u het oog op ge richt zou hebben en u bent enkele mïllioenen! Op de mededeling van de heer Hoffmann dat het mak kelijk is de bestelling voor de leveranciers op een briefje te schrijven, en een touwtje aan de deur te doen dat aan de slottrekker is bevestigd, kregen we een afdoende reactie van de heer Kok uit Heemstede: „En dan trekken dieven aan het touwtje, ze hebben geen sleutel of loper nodig en het geld ligt voor het grijpen Wij geen touwtje aan de deur. Op 1 Maart zal het 50 jaar geleden zijn dat de heer H. M. Thuis in het huwelijk trad met mejuffrouw A. C. van der Put ten. Zeven kinderen en 19 kleinkinderen zullen op het feest zijn. De heer Thuis is thans 74 jaar, waarvan hij er 30 bij Joh. Enschedé en Zn. werkte. Mevrouw Thuis is 72 jaar. Het echtpaar ziet in volle gezondheid het feest naderen. Ze voelen er zich nu al Thuis oij.... Op Zaterdagavond 26 Fe bruari geeft de invalidenver- eniging „Ons Belang" een feestavond in het gebouw van de H.J.M.V., Lange Margare- thastraat. Er wordt een geva rieerd programma geboden, waaraan medwerken de Tiro- lerkapel „Die Alpenjager" en de boerenkapel „De Hooi schelf". Tevens zal een gooche laar optreden. Na afloop bal tot twee uur. Dat zal me een feest van Ons Belang worden. Dit is de titel van een En gelse film, waarin het pro bleem van de verwaarloosde jeugd op meesterlijke wijze aan de orde wordt gesteld. Wij willen niets verklappen van de inhoud van deze film. waarvan de waarde vooral ligt in de eenvoud en levens echtheid en die met recht een „Gouden Oscar" heeft verwor ven. De „Rekkense Inrichtingen" die uit ervaring de problemen Door de gladde wegen tengevolge van de sneeuw val zijn weer vele ongeluk ken gebeurd. Automobilis ten letten meestal wel op, als de wegen glad zijn. Zij weten dat daardoor niet al leen hun eigen welzijn ge diend is, maar ook dat van anderen. Een slippende wa gen is een dodelijk gewicht. Fietsers zien dat anders. Hun lichte vervoermiddel doet hen bedacht zijn op het eigen welzijn. Als zij glijden, veroorzaken zij geen dodelijke ongelukken. Tenzij auto's moeten uitwij ken. Niet alleen de auto bestuurders en de motorrij ders hebben voor het leven van anderen te waken, ook de fietser. En het is juist de fietser, die na sneeuwval de wegen gevaarlijk maakt. Hij kiest meestal het door pekel en zand beter berijdbare mid dengedeelte van de weg. Hy laat de in de goten ge lopen sneeuwmodder en het dooiwater rechts liggen en rijdt prinsheerlijk op de autoweg. Dit is gevaarlijk. Als men geen nalte voeten krijgen wil, moet men niet fietsen. De autoweg is voor auto's en het gedeelte langs de goot voor de fietsers. „De fietser in de goot is de automobilist zijn brood".. Juist nu is grootste waak zaamheid geboden. Wie da gelijks de lijst kon zien van ongevallen in het hele land, zou zijn taak in het verkeer niet meer mis kunnen ver staan. Kan het zónder die lijst niét? kennen van de verwaarloosde en misdeelde jeugd, hebben beslag weten te leggen op deze film. Op Maandagavond 21 Fe bruari zal zij vertoond worden in het wijkgebouw Oosterkerk aan de Zomerkade in Haarlem. Wie zijn kinderen een pretti ge middag wil bezorgen doet goed hen op de middag van deze dag naar hetzelfde ge bouw te zendèn, waar enige attractieve jeugdfilms worden vertoond. De toneelvereniging „De Kennemer Kunstkring" houdt morgenavond 19 Februari, een Bal-masa.ué in de grote zaal van het Concertgebouw. Om in een verkleedpak toch helemaal jezelf te kunnen zijn, dat lijkt ons nou het ideaal van toneel spelers. - Op 8 Maart zijn de heer K. Bouterse en mevrouw L. Bou- terse-Bonkerk, wonende aan het Havenplein te Spaarndam, vijftig jaar getrouwd. Beiden zijn geboren in Spaarndam en brachten ook hier hun jeugd door. Het echtpaar verhuisde later naar Amsterdam, waar de heer. Bouterse bij het Gemeentelijk Energiebedrijf werkzaam was. Zij zijn hun geboorteplaats echter niet on trouw gebleven en wonen nu al weer geruime tijd in Spaarn dam. Zij hopen onder belang stelling van vele vrienden en kennissen hun gouden echt vereniging op feestelijke wijze te herdenken. Het echtpaar heeft twee kinderen en drie kleinkinderen. De Algemene Nederlandse Invaliden Bond houdt in de week van 28 Maart tot 2 April te Haarlem, Heemstede en Bloemendaal een huis aan huis- en straatcollecte voor de aanschaf en het onderhoud van wagentjes en andere hulp middelen voor invaliden. Deze invaliden kunnen deze mate rialen zelf niet aanschaffen. hoewel zij voor hen een on misbare verruiming van bewe gingsmogelijkheid betekenen. Vanuit dit hoekje doen wij een dringend beroep op allen, om deze belangrijke collecte te steunen. Dus van 28 Maart tot 2 April! Houdt klaar wat u geven wilt. Op üw gift wordt met spanning gewacht. hadden de hele wereldgeschiedenis te be vatten, maar die ver van de mens en de realiteit af stonden". De tegenwoordige mens kan niet meer rustig van zo'n hoog te toezien en hij is er ook niet zo verzekerd van het laatste woord te weten zoals wel eer. Wat dat betreft behoorde ook Marx typisch tot de vorige eeuw. De huidige mens denkt van zijn eigen bestaan uit, zo zegt de existentiefilosofie. Saint Augustin, de inspirator van het existentialisme zegt ergens in zijn „Con fessions": „Van dat ogenblik werd ik zélf voor mijzelf de grote vraag". Daar begint de existentiefilosofie. Kierkegaard, de voorloper van deze filosofie komt in zijn werken herhaaldelijk terug op het pro bleem van zijn mislukte verloving. Ook hij betrekt dus zijn eigen bestaan in zijn den ken. Voorts sprak prof. Gusdorff over het ver- 1 schil tussen een probleem en een mysterie. Een probleem is iets dat objectief op te lossen valt. Een mysterie niet, want het bestaat niet alleen voor de mens maar ook in de mens. Vandaar de uitspraak van Ga briel Marcel: „alle werkelijke problemen zijn een mysterie". Men sprak in de vorige eeuw bijvoorbeeld van „het probleem van het kwaad", inderdaad omdat men meen de het helemaal te kunnen oplossen. Men weet nu dat een dergelijke verwachting dwaas is, het kwaad is een mysterie, want het is óók in de mens. Evenzeer is God een mysterie en geen probleem, dat de mens kan oplossen, zoals de filosofen van de vorige eeuw ook meenden. „De" wetenschap bestaat niet Vervolgens beschreef de spreker hoe het existentialisme de mens en de dingen ziet. Het heeft niet meer de pretentie de dingen in hun totaliteit te kennen. Het spreekt daarom niet meer van „de" weten schap en van „de" materie. Er zijn een heleboel wetenschappen en niemand die er één beoefent kan ook alle andere door wrocht hebben, vooral in deze eeuw met zijn verregaande specialisatie. Het existen tialisme ziet dus niet langer de wereld in het perspectief van „de" wetenschap, maar de wereld, zoals die zich voordoet. Het komt ook op tegen het traditionele the ma, dat de mens een lichaam en een geest „heeft". De klassieke filosofen hebben voortdurend het accent op de geest gelegd en dat zij ook nog een lichaam hadden scheen hen aan een onverklaarbaar ongeluk te danken. De grote ontdekking van het existentia lisme kan men omschrijven als: de mens is zijn lichaam. Zijn lichaam is het punt van uitgang en van terugkeer van zijn denken. Dit in tegenstelling tot een filo sofie als die van Descartes: „ik denk düs ik ben". Hij schijnt nauwelijks overtuigd te zijn van de aanwezigheid van zijn lichaam. Verder vestigt het existentialisme er dfc aandacht op dat de mens niet alleen be staat „in zijn lichaam" maar ook in de ge schiedenis. Hij is in beweging van het ver leden naar een hem onbekende toekomst en geen statische figuur zoals in het rus tige verleden. De existentialistische filosofie zegt van God, dat de mens, indien hij Hem erkent, niet als gelijke tegenover hem staat maar als schepsel tegenover Schepper. Dat maakt het hem onmogelijk Zijn wezen te bepalen. De verhouding van de mens tot God is geen probleem maar een mysterie. Hier beseft het existentialisme de grote lacune in het bestaan van de mens en daarin stemt het overeen met de Christe lijke theologie. Men mag bijvoorbeeld Sartre niet voor een atheïst houden. Hij ontkent het bestaan van God niet; hij constateert alleen dat hij hem niet kent. In zijn filosofie blijft echter de plaats voor God open. Hij erkent als het ware datgene dat het accent is in de uitingen van een Pascal en een Augustinus: de el lende van de mens zonder God. „Ziedaar het existentialisme", aldus de spreker, „het wil de mens geen aardige sprookjes vertel len of een bouwsel van fantastische ideeën voorzetten, het wil hem zichzelf en de we reld doen ontdekken, zoals deze zijn." De spreker, die door de voorzitter, jhr. mr. C. J. A. den Tex was ingeleid, werd namens alle aanwezigen gecomplimenteerd voor zijn boeiende uiteenzetting door C. J. baronesse van Tuyll van Serooskerke. ONDERTROUWD: F. J. Picavet en A. M. Leuven; A. S. Korstenbroek en J. P. M, Westerkamp. GETROUWD: E. F. Dijkstra en V. M. van Katwijk; K. P. Postma en L. Limborgh; C. W. Duin en N. L. M. Fransen; F. J. Kiele- stein en A. G. Hoogenstein. GEBOREN: Monica Maria, d. van A. van Haasteren en E. M. M. Schaeffer; Johannes Arnoldus Maria, z. van J. S. Rusman en C. G. Breukels: Renée Maud, d. van C. School- derman en C. Koningstein; Maria Hendrica Christina, d. van J. B. A. Apswoude en M. A. van der Aar; José Antonia, d. van J. Weijers en T. Stam; Antoinette Johanna, d. van F. van Stein en M. J. Koelemij; Willy, d. van W. Roosma en L. van Alphen; Anne Elisabeth, d. van D. G. van Manen en J. E. Prins; Geertruida Elisabeth Maria, d. van A. G. P van der Peet en M. H. van der Poel. OVERLEDEN: F. van Berlo, 64 j.. Heren weg 3; A. A. M. Thunissen—Burn, 62 j., Lanckhorstlaan 42; Wed. A. Slooten—-Vorst, 78 j„ Soendastraat 12; C. 'Toogenstein, 81 j., Glipperweg 17; D. C, Thurkow, 54 j., Wag- nerkade 59; J. W. R. Filet, 54 j., J. Vermeer straat 16; A. AR. de Raadt—Duda, 58 j., Su- matrastraat 23; J. Hoep, 58 j., Orchideeëlaan 25; A C. Hartsuijker—Müller, 77 j„ Binnen weg 164; Wed. A. VermaatHaks, 82 j., Bre- derolaan 10; H. J. Haandrikman, 72 j-, Tooropkade 5; Wed. P. KorsthofNiezen, 93 j„ P. de Hooghstraat 18; J. F. van Rijen—vaD Glazenap, 58 j., Wipperplein 14.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 8