Treintje spelen met meubilair
Dior's betekenis voor de Mode
Irissenorchideeën
voor de kleine man
MODEKONING VIJFTIG JAAR
ONZE TUIN- EN KAMERPLANTEN
Legerdominee gaf
huwelijksadviezen
Uw haar is uw kroon
C. J. Oerlemans
T.V. Service
HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT
Wouter Paap sprak over
de moderne muziek
voor de H.K.G.
„Dennenheuvel" vierde
gouden jubileum
H. 3. MAERTENS N.V.
D. Petrovic Nederlander
Nachtdienst apotheken
INBOEDEL VEILING 15/16 MAART '55
Bazar van U.V.V. voor
Toekomst zonder kamp"
ZAT EK DAG 26 FEBRUARI 1955
oor
de^V
rouw
In de moderne woning wordt alles tegenwoordig zo veel mogelijk op doelmatig
heid ingesteld. Dat dit allerminst ten koste van de zo belangrijke huiselijke ge
zelligheid hoeft te gaan, hebben zelfs de felste tegenstanders van vernieuwing op
het gebiecl van de woninginrichting tenslotte wel toe moeten geven.
Deze vernieuwing heeft bij de kinderkamer niet halt gehouden! Sinds enige tijd
legt men zich in verschillende landen zelfs speciaal toe op het ontwerpen van doel
matige kindermeubelen!
Dat doelmatig betekent in de eerste
plaats, afgestemd op een grote mate van
veiligheid voor het kind. Wiegjes en
bedjes dienen zo geconstrueerd te wor
den, dat de kleintjes er niet uit kunnen
vallen. Stoeltjes en tafeltjes moeten bij
zonder stevig op hun poten staan, zodat
ze niet omkiepen, wanneer de kleintjes
er op klauteren. Opbergkasten, speciaal
voor kinderen bestemd, dienen van
makkelijk uitneembare, laag geplaatste
laden te worden voorzien,zodat de kleu
ters in staat zijn hun spulletjes er na
gebruik zelf netjes in op te bergen.
Zo zijn er nog tientallen andere bij
zonderheden, waarmede de ontwerper
of de ontwerpster van kindermeubelen
zich bezig dient te houden.
Vroeger hield men daar veel minder
rekening mee. Evenals de kinderkleding
was het meubilair een getrouwe copie
in miniatuurformaat van dat der vol
wassenen.
Vrouwelijk initiatief
In Engeland nam men enige jaren ge
leden het initiatief, aan de vormgeving
van het kindermeubel meer aandacht te
besteden. Vooral vrouwelijke binnen
huis-architecten legden zich toe op spe,
ciaal kindermeubilair. Het „Design
Centre" in Londen stimuleerde dit werk
intensief. Het gevolg is, dat men thans
in dat land over hoogst practische kin
dermeubelen kan beschikken, zowel
baby als kleuter en schoolkind. Daar
men deze reeds op grote schaal is gaan
vervaardigen, zijn de prijzen steeds
minder bezwaar voor de aanschaffing.
Ver gevorderd op het gebied van mo
dern en practisch kindermeubilair is
men ook in Zweden en Denemarken.
In Denemarken werd kindermeubilair
ontwikkeld, waarmede de kinderen óók
kunnen spelen.Vooral de kleineren hou
den zich immers dikwijls liever bezig
met een omgekeerde stoel of tafel als
trein of boot, dan met het meest vol-
hoekje in de huiskamer. Niet te om
vangrijk en makkelijk verplaatsbaar
zijn dan ook eigenschappen, die bij deze
meubelen op de eerste plaats komen.
Op een tentoonstelling van kindermeu
belen in Londen trokken onlangs spe
ciaal geconstrueerde kasten bijzonder de
aandacht. Di^ kasten waren zowel voor
de jeugd als voor mama ideaal. Voor de
meisjes waren die kasten voorzien van
een aparte afdeling om poppenkleertjes
in op te bergen. Ook een uitneembaar
vak voor het lilliput-serviesgoed ont
brak niet. Al spelende kunnen de kin
deren dat vak als dressoir gebruiken.
Een kast voor jongens ontworpen, was
van een eveneens uitneembare afdeling
voorzien, die als garage voor speelgoed
auto's dienst kan doen.
Al deze buitenlandse voorbeelden
maakten ook in ons land school. Zo
werd er bijvoorbeeld onlangs door Nelly
Bernard een kinderstoel ontworpen met
een geheel nieuwe constructie. Die stoel
heeft ovale zijvlakken, die het mogelijk
maken deze als eetstoel aan tafel, maar
ook als lage speelstoel met aangebouwd
tafeltje en zelfs als een soort hobbel
paard te gebruiken.
Kort geleden zag hier een kinder
stoeltje het licht, dat bij de maaltijden
vast aan de tafel kan worden bevestigd
en verder als laag speelstoeltje dienst
kan doen. Dat model werd goedgekeurd
door de „Nederlandse Vereniging van
Huisvrouwen", die steeds meer het be
lang gaat inzien van op doelmatigheid
afgestemde, speciaal ontworpen meu
belen voor baby en kleuter. De practi
sche eigenschappen van dergelijke meu
belen betekenen immers ook meer ge
mak voor de huisvrouw, die in een ge
zin met kleine kinderen de handen
meestal meer dan vol heeft. De over
tuiging, dat de kleintjes in hun eigen
hoekje of in hun speelkamer door vei
lige meubelen zijn omringd, ruimt voor
hen reeds veel zorgen uit de weg. Zo
verlichten goed ontworpen kindermeu
belen de taak van de huisvrouw aan
merkelijk.
Kindermeubelen dienen doelmatig en
veilig te zijn. Dat dit ook in een zeer
eenvoudige uitvoering kan worden be
reikt, bewijzen de meubelen, waartus
sen deze kinderen spelen. Nanny Cat-
ford ontwierp deze zo, dat zij makkelijk
kunnen worden opgestapeld en dan
kastjes vormen, waarin het speelgoed
kan worden opgeborgen.
Sinds de dood van Fath neemt Dior in de modewereld een plaats op eenzamt
hoogte in. De verbazingwekkende bekwaamheden waarover hij in zijn métier
beschikt, hebben reeds tijdens zijn leven aan zijn naam een nagenoeg legenda
rische klank gegeven. Sinds het begin van 1948 zijn het voornamelijk Jacques
Fath en Christian Dior geweest, die de internationale mode bepaalden. Fath hield
van leven en bedrijvigheid. Bij alle bijzondere gebeurtenissen, die de Parijse
„beau monde" op de been bracht, was hij present. De naam van Dior is in een
dergelijk verband echter nog nooit in de krantenkolommen verschenen. Hij
stelt juist alles in het werk om zo min mogelijk met het publiek in aanraking te
komen.
Kindermeubelen moeten tegen een
stootje kunnen, want de kleintjes ge
bruiken hun meubilair ook dikwijls als
speelgoed. Dit kordate kinderstoeltje is
een voorbeeld van stevige en
doelmatige constructie.
maakte speelgoed in „net echt" uitvoe
ring, dat volwassenen voor hen maar
wisten te bedenken. Een Deense ont
werpster construeerde bijvoorbeeld
stoeltjes, aan de poten en in de rug
leuning van wieltjes voorzien, zodat je
er een „echte" spoortrein van kunt ma
ken. Afneembare tafelbladen met een
opstaande rand werden van uitvouw
bare wieltjes voorzien, zodat zij tot een
speelgoed wagen zijn om te toveren. Zit
bankjes werden samengesteld uit enkele
grote, kleurige blokken, waarmede het
kind zich ook al spelend kan vermaken.
Eenvoudige houtsoorten worden voor
deze kindermeubelen, die natuurlijk
tegen een stootje moeten kunnen,
bij voorkeur als materiaal gekozen, zo
dat men niet voortdurend de jeugd hoeft
aan te manen voorzichtig te zijn. om
beschadigingen te voorkomen.
De kindermeubelen zijn er doorgaans
vooral op berekend te dienen voor de
inrichting van een afzonderlijk speel-
Christian Dior verdeelt zijn tijd tus
sen zijn werkkamer en ateliers aan de
Rue Frangois Ier en zijn buitenhuis. Een
enorme hoeveelheid werk wordt door
hem verzet, vooral tegen dat er een
nieuwe collectie van stapel moet lopen.
Dat is tweemaal per jaar, namelijk in
Februari en Augustus en elke collectie
omvat dan op zijn minst tweehonderd
nieuwe modellen. Dat zijn dan de crea
ties die uiteindelijk zijn gekozen uit een
veel groter aantal ontwerpen, door Dior
alle persoonlijk getekend en waarvan
het aantal dicht bij de duizend ligt. Tot
de collecties voor Parijs blijft de activi
teit van Christian Dior echter niet be
perkt. Reeds tegen het eind van 1948
werd in New York eveneens een Dior-
salon geopend. Daarvoor ontwerpt hij
ook tweemaal per jaar een speciale col
lectie, direct afgestemd op de Ameri
kaanse smaak.
In handschoenen, schoenen, kousen,
tassen, bijoux en hoeden brengt deze
grote couturier daarnaast nog regelmatig
nieuwtjes uit, terwijl hij bovendien aan
dacht besteedt aan de uitvoering van de
verpakking voor zijn wereldberoemde
parfums, „Diorama" en „Miss Dior".
Overal ter wereld vinden zijn exquise
vondsten hun weg. De typische, hoge
kisten met de letters C. D. er op kunnen
nagenoeg dagelijks op het vliegveld „Le
Bourget" bij Parijs worden gesigna
leerd. Ook in Venezuela, in Canada, in
Engeland, in Egypte, in Australië, Ar
gentinië en vele andere landen zijn af
delingen van de sinds enige jaren sterk
gegroeide Dior-onderneming gevestigd.
Kroonjaar
Nu deze mode-ontwerper op 25 Ja
nuari j.l. zijn vijftigste verjaardag vier
de leek het ons interessant bij zijn be
tekenis voor de mode eens nader stil te
staan. Christian Dior was niet zo heel
jong meer, toen hij voor het eerst als
couturier naam ging maken. Dat ge
beurde namelijk op het eind van 1947,
toen Dior reeds kort na de opening van
een eigen salon aan de Avenue Mon
taigne voor de verrassing van het sei
zoen zorgde, door met de „New Look"
uit te komen.
Christian Dior bewees, door de vrou
welijkheid, de verfijning en de charme
opnieuw de hoofdrol in de garderobe te
laten spelen, een uitstekend psycholoog
te zijn. Nu Dior alleen een plaats op de
top is gaan innemen, vragen velen zich
af hoe zich de Parijse mode in het ko
mende seizoen zal gaan ontwikkelen.
Elk seizoen werd zijn collectie tot nu
toe een succes. Na de „New Look" volg
den de nieuwe silhouetten elkaar in
snel tempo op.
De kosten van zijn collectie lopen elk
seizoen in de tienduizenden. Voor mil-
lioenen wordt er echter jaarlijks op die
ateliers vervaardigd aan exclusieve
mode-vondsten voor de moderne vrouw.
In Londen en Amerika worden zijn mo
dellen op speciale ateliers die onder zijn
beheer staan ook voor de confectie geco-
pieerd. Dior is buitengewoon goed voor
zijn personeel, dat hem op handen
draagt. Voor hen kocht hij een kasteel
in Vaire le Grand aan, dat als vacantie-
oord werd ingericht. Gaat er een van
zijn midinettes trouwen, dan krijgt zij
van haar „patron" een volledige uitzet.
In zijn salon worden de traditionele ge
bruiken van de Parijse haute couture
hoog gehouden, maar achter de scher
men is alles op moderne efficiency in
gesteld. Achter het herenhuis waai-in
Dior zijn eerste collectie toonde, zijn
grote panden opgericht voor He zich
steeds uitbreidende ateliers. In de salons
van dat betrekkelijk kleine herenhuis
worden echter nog steeds zijn collecties
getoond. Er is nooit genoeg plaats voor
de duizenden belangstellenden, die elk
seizoen speciaal voor die gebeurtenis uit
alle delen der wereld naar Parijs komen.
Maar aan dat décor wordt niets veran
derd, want dat hoort bij de stijl van een
Parijse modesalon. Ondertussen verre
zen er echter in Amerika, in Australië
en Canada machtige gebouwen met de
naam Christian Dior op de voorgevel.
Een naam die toebehoort aan een een
voudig, hard werkend man, die jaren
lang op de ateliers van. andere mode
huizen werkte om het vak onder de knie
te krijgen, maar nu het creatieve mid
delpunt der gehele modewereld is.
FLORENCE
qr\
Irissen in al hun bonte verschei
denheid pleegt men wel eens de or
chideeën van de kleine man te noemen;
inderdaad vele soorten bloeien zo mooi
dat ze geenszins onderdoen voor deze
kostbare bloemen. Irissen kan men
zowel als vasteplantsoorten in de tuin
kweken; er zijn echter ook bolirissen,
doch die kunnen nu niet gepoot worden.
Van de vasteplantirissen komen ook vele
soorten voor: Iris germanica bloeit in
verschillende kleuren; een van de beste
soorten voor tuinbeplanting. Ze kun
nen nu gepoot worden. Over het alge
meen meent men dat ze wel op voch
tige plaatsen kunnen groeien; sommige
soorten wel doch over het algemeen
hebben ze toch liever een iets drogere
grondsoort. Ze verlangen bovendien
een zeer voedzame grond; oude stalmest
is wel nuttig; verse koemest moet men
voor hen in geen geval gebruiken; ze
hebben er een hekel aan en om alle
risico te vermijden verdient het aan
beveling voor hen de bekende tuin
en gazonmest te gebruiken.
Deze irissen zijn wel goed bestand
tegen de koude; het eerste jaar na het
poten is het echter toch wel gewenst
hen met een dun laagje turfmolm af
te dekken; bevriezen zullen ze dan
zeker niet doen. G. KROMDIJK
Hier klopt het hart
van de Parijse
mode-wereld! Op
de voorgrond het
herenhuis aan de
Avenue Montaig
ne, met het balda
kijn voor de in
gang. Hier zette
Dior zijn eerste
stappen op de weg
naar de roem. Nu
worden er in de
kleine salons nog
steeds zijn collec
ties getoond. De
grote gebouwen op
achtergrond
werden later op
getrokken, voor
zijn ateliers. Alleen
reeds in Parijs be
schikt Dior er
thans over een
30-tal, waar hon
derden werk vin
den.
Irissen: mooie sierlijke en kleurige
bloemen. Foto: C. G. van Tubergen.
Volgens United Press heeft een Ame
rikaanse methodistische legerdominee,
Robert S. Hall, in een serie toespraken
voor militairen van het vijfde corps,
waaraan hij toegevoegd is, enige raad
gevingen verstrekt over de echtelijke
samenleving.
De vrouwen adviseerde hij om niet
te blijven doorzagen over de tekort
komingen van hun echtgenoten en bo
venal hem niet te blijven vergelijken
met „de man die u zoudt hebben kun
nen trouwen".
„Als u ruzie moet maken (en dat
komt in dit leven wel eens voor), doe
dat dan kort en bondig en vergeet het
meteen weer; maak geen dienstmeisje
van uw echtgenoot; om evenmin eer
slavin te zijn voor hem, voor zijn best
wil alsook voor het uwe, laat hem we
ten dat u gelijken bent; aandacht te be
steden aan netheid en reinheid betekent
niet dat men er opzichtig, geverfd of
anderszins gekunsteld uit moet zien.
De mannen kregen de volgende serie
raadgevingen: Houdt uw humeur in be
dwang; reglementeer niet. Mannen zijn
dikwijls zonder het te weten tirannen
en dictators in hun woning. Wees trots
op uw vrouw en probeer nooit haar in
gezelschap de les te lezen. Verwacht
niet dat uw vrouw een moeder voor u
zal zijn. Een moeder zal zich voor 95
percent achter haar zoon stellen, maar
wees eerlijk en eis niet meer dan 50 per
cent; leef uw energie uit in werk en
hobby en bewaar uw tederheid voor uw
vrouw. De eerste vereiste voor mannen
is dat ze consideratie tonen voor hun
vrouwen".
Tenslotte gaf dominee Hall als laatste
advies de wenselijkheid van zoveel mo
gelijk aparte vacanties voor de vrou
wen, omdat „de scheiding de genegen
heid ten goede komt".
ADVERTENTIE
Lisa Tetzner was aan de schoonmaak,
toen de speciale verslaggever van
Libelle - op reportagereis door
Zwitserland - bij haar aanklopte
voor een exclusief interview. De
beroemde paedagoge en schrijf
ster van kinderboeken liet dweil
en bezem in de steek om de bui
tenlandse gast in een ongedwon
gen gesprek te vertellen over
haar werk en plannen. In Libelle
van 5 Maart vindt U de weergave
van dit gesprek, een geschreven
portret van een begaafde en
warmvoelende vrouw.
In „Rekken" lokt de vrijheid
heet de geïllustreerde reportage
die U in hetzelfde nummer aan
treft over de befaamde Rekkense
Inrichtingen, waar veertig jaar
geleden al de stelregel werd ge
huldigd dat een gewonde ziel
niet heelt achter prikkeldraad.
Uit de verdere inhoud noemen we
dan nog het gezellige artikel over
twee Amsterdamse meisjes, die
zingend en guitaarspeleHd door
...Het dweil en bezem in de steek...
de wereld trekken en de eerste
van een reeks Binnenhuis-Babbels
over problemen van de woning
inrichting.
Libelle, Nassauplein 7, Haarlem
Voor de Haarlemse Kunstgemeenschap
sprak Donderdag in de muziekzaal van
restaurant „Brinkmann" de componist-mu
sicoloog Wouter Paap uit Utrecht over de
evolutie van de moderne muziek in de
laatste vijftig jaren. Spreker was er ver
heugd over, dat er voor dit onderwerp, dat
toch zeker niet populair genoemd kon wor
den, betrekkelijk veel belangstelling ge
toond werd. In het algemeen kan men wel
zeggen, dat de moderne mens, ook de op
muziek ingestelde mens, vreemd staat
tegenover de hedendaagse toonkunst. Dit
is begrijpelijk, want te weinig wordt hem
de gelegenheid geschonken zich daarin te
verdiepen. De uitvoeringsfrequentie van
moderne werken is uiterst klein. Meestal
blijft de kennismaking met een nieuwe
compositie beperkt tot de première. Ook
de „toelichtingen" in de concertprogram
ma's laten hem vaak „in de kou staan" en
brengen hem weinig dichter bij de muziek.
Daar komt bij, dat het doorsneeconcert-
publiek van nature conservatief is, waar
door het steeds moeilijk zal blijken te zijn
de aandacht over te schakelen.
Zelfs bij de nieuwe componisten bestaat
de behoefte om terug te zien. Brahms zag
in Beethoven een vooi-beeld, Debussy be
wonderde de Franse clavecinisten. Er valt
zelfs de stroming van het neo-classicisme
te vermelden die door dit terugzien was op
gewekt. Wanneer manifesteerde zich de
positieve, vernieuwende reactie op het be
proefde kunstideaal? Dit is moeilijk te zeg
gen. Maar met vrij grote zekerheid kan
Debussy beschouwd worden als de pionier
vernieuwer van de muziek. Als eerste be
wijs voor het aanbreken van een nieuwe
periode verscheen in 1894 diens „Prélude a
l'après-midi d'un faune". Het muzikale
impressionisme, de uiting van natuur
ervaringen in klanken, was geboren. Er
was aanvankelijk veel tegenstand. Men had
aan die nieuwe muziektaal geen houvast.
Het impressionisme ontwikkelde zich
toch ondanks het verzet. Maar ook hier
tegen kwam de reactie. De jongeren
groep de „Groupe des six" gevormd
door Germaine Failleferre, Milhaud, Pou-
lenc, Honegger, Durey en Auric, keerde
zich tegen dit impressionisme. Zij zochten
bij Eric Satie morele steun. In Duitsland
waren het de expressionisten, die gingen
delven naar nieuwe waarden en die gin
gen ondermijnen wat reeds bestond. Er
kwam een worsteling om de oplossing van
de tonaliteitsproblemen. De Oostenrijker
Schönberg ontwikkelde zijn techniek der
twaalf tonen. Voor zijn composities ging
hij uit van een toonpatroon. Tegen dit
verstandelijke componeren kwamen velen
in het harnas, maar ook waren er geest
driftige volgelingen van Schönberg, een
aanhang, die in het na-oorlogse Duitsland
nog groter is geworden.
Een ander vernieuwend element vond
men in de volksmuziek. Zo deden Janat-
sjek in Tsjechoslowakije, Bartök in Hon
garije, Strawinsky in Rusland belangrijke
folkloristische ontdekkingen, die zij in hun
composities gingen verwerken en die
zelfs aanleiding werden tot de vorming
van een eigen stijl (Bartök!).
Het grote probleem, waarmede de mens
uit onze dagen ten aanzien van de nieuwe
muziek zit, ligt niet in de vorm, maar in de
samenklank. De bi- en polytonaliteit
vergden, wat dit problematische aangaat,
extra veel van zijn aanpassingsvermogen.
Nog steeds is Willem Pijpers bi-tonale
Derde Sonatine uit 1925 een moderniteit,
die vóór- en tegenstanders heeft. Naast
de componisten, die hun kracht in het iso
lement van het „niet-begrepen-worden"
zoeken, staan thans anderen, zoals Hin-
demith en Orff, met begrip voor de maat
schappelijke situatie van de muziek. Deze
laatstgenoemde groep schrijft weer muziek
voor de massa.
In zijn betoog laste Wouter Paap de
beantwoording in van enkele vragen, die
hem schriftelijk waren gesteld. Hij hoop
te tenslotte, dat men het de moeite waard
kon achten om, ongeacht de persoon
lijke instelling, kennis te nemen van de
hedendaagse muziek en met haar ver*
trouwd te geraken.
De voorzitter van de Haarlemse Kunst-
gemeenschap, dr. C. Spoelder, dankte aan
het eind van de avond namens alle aan
wezigen Wouter Paap voor zijn belang
wekkende uiteenzettingen.
ADVERTENTIE
PERMANENT "WAVE is een kwestie
van vertrouwen enzeer goed model
knippen. Wij brengen U de nieuwste,
voor ons klimaat geschikte, draagbare
modellen naar uw smaak en type ge
vormd.
Permanent wave Eugène Douce, Helene
Curtus, Amerikaanse cold wave enz.
30-jarige ervaring.
Gediplomeerd personeel.
Haarverven en spoelingen in de
nieuwste kleuren.
Gierstraat 69 - Tel. 21736 - Haarlem
Na zes uur: tel. 18462.
Als onderdeel van het gouden jubileum
van de landelijke vereniging tot verpleging
van hoofdarbeiders in herstellingsoorden en
sanatorium „Dennenheuvel" werd Donder
dag in café-restaurant. Dreefzicht voor de
leden van de afdeling Haarlem een cabaret
avond gehouden.
De voorzitter, de heer C. Kwantes, heette
de aanwezigen welkom en legde er de na
druk op, dat de viering van het jubileum tot
doel heeft, dat het ledental uitgebreid wordt.
Vervolgens voerde de cabaretgroep „De
Réunie" een cabaretfantasie op, welke was
samengesteld en geregisseerd door George
Presburg. Met een programma getiteld „Zon
der blikken of blozen" hielden deze ama
teurs het publiek de gehele avond bezig. De
voordrachtjes en liedjes werden in een te
prijzen tempo gepresenteerd en het publiek
toonde zich. terecht, bijzonder enthousiast.
In de pauze werd er een verloting gehou
den.
ADVERTENTIE
Nassaustraat 5 - Haarlem - Tel. 15220
Het jongste voorstel tot naturalisatie van
een aantal vreemdelingen, dat inmiddels
door de Tweede Kamer is aangenomen,
betrof ook de bekende Zandvoorter Dra-
goslav Petrovic. Zijn naturalisatie is kos
teloos geschied op grond van zijn houding
tijdens de bezetting, toen hij actief deel
nam aan het verzet tegen de vijand. Hij
was lid van de groep-Dommering in Arn
hem, verzorgde onderduikers, verschafte
onderduikadressen en verrichtte koeriers
diensten.
In Zandvoort, waar hij sinds zijn kinder
jaren woont, exploiteert hij de bodega in
de Kerksrtaat, die zijn naam draagt. De
heer Petrovic werd in 1914 te Knajzevac
in Joegoslavië geboren.
Van hedenavond af wordt de nacht- en
Zondagsdienst voor apotheken in Haarlem
als volgt waargenomen:
Bos en Vaart-apotheek, Bos en Vaartstraat
26. telefoon 13290: Centraal-apotheek. Grote
Houtstraat 78, telefoon 10500; H. Remmers
en Zoon, Kruisstraat 6. telefoon 10354;
Noorder-apotheek, Jan Gijzenkade 181, tele
foon 23821.
ADVERTENTIE
Verkooplokaal NOTARISHUIS
Directeur W. N. WOLTERINK
BiJderdijkstraat bij de Zijlweg
ffilgSr Haarlem Tel. (K 2500) 11928
Inzendingen van huisraad worden dagelijks
aangenomen. Eigen afhaaldienst
Voorbereidingen in volle gang
Op 25, 26 en 27 April wordt in het Haar
lems Concertgebouw een bazar van de af
deling Haarlem van de Federatie voor
Vrouwelijke Vrijwillige Hulpverlening ge
houden onder het motto „Geeft hun een
toekomst zonder kamp". De speciale zorg
van de Nederlandse vrouwen gaat daarbij
uit naar het kamp Spittal aan de Drau
(Karinthië), waar de mannen omgeschoold
en te werk gesteld worden, eventueel aan
een eigen bedrijf kunnen worden geholpen,
en waar aan vrouwen door sociale werk
sters geleerd wordt weer een huis te be
wonen. Huizen voor deze gezinnen zullen
gebouwd worden onder meer uit de op
brengst van de inmiddels afgesloten één
uur loon"-actie. De inrichting, de keuken
uitrusting, de linnenkast, willen de vrou
wen nu bijeen gaan brengen.
Koningin Juliana heeft, door voor dit
doel een belangrijke gift aan de federatie
te schenken, het goede voorbeeld gegeven.
Van verscheidene zijden is de UW reeds
belangrijke hulp beloofd. Bijzonder be
langrijk is wel de toezegging van het corps
van leerlingen en oud-leerlingen der M.T.
S., om de opbouw van de bazar en het ont
werpen van de plannen daarvoor geheel
vrijwillig op zich te nemen.
Door de leden van de tien bij de Federa
tie aangesloten organisaties wordt al ijve
rig gebreid en genaaid. Bij de UW, Prove
niershuis, Grote Houtstraat 144, telefoon
14179, zijn breiwol en ruitjesstof tegen
sterk gereduceerde prijzen te verkrijgen
voor haar, die voor de bazar iets willen
vervaardigen.
Dames, die geen tijd hebben om te hand
werken, maar toch graag mee zouden wil
len helpen, kunnen door het storten van
een bijdrage op giro no. 602542 van de
penningmeesteresse der Federatie Vrijwil
lige Vrouwelijke Hulpverlening, afdeling
Haarlem, of door een gift in contanten aan
bureau UW, diegenen van handwerkma
teriaal voorzien, die dit niet zelf kunnen
bekostigen, maar wél handig zijn en over
tijd beschikken.
Ook op vele winkeliers zal in de komen
de weken een beroep worden gedaan.