De Mascottedoor „Diogé Nieuw werk van Kurt .looss Bloem der Europese turn jeugd naar Rotterdams Gvmnajuventa In Opera te Düsseldorf Duitse danskunst in veilige banen WAT VOO] AMBON KUNT DOEN DONDERDAG 21 APRIL 195 5 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 11 Uitslagen schoolvoetbalwedstrijden Bedrijf sklaverjas- competitie Haarlems enige trekhond gisteren gekeurd Inbrekers kozen het hazenpad krijgt iedereen zijn eigen GHAT15 soepkop en schotel V iLSs soepen Heemsteedse toneel verenigingen besluiten het seizoen Kostbaar kleinood keerde bij eigenaresse terug Zaterdag meer licht op Heemsteedse dreef Kwart eeüw in dienst van de gemeente Burgerlijke Stand C. A. Guit kwart eeuw bij Droste werkzaam Kurt Jooss, (lie in 1933 Duitsland ver liet om er pas in 1950 terug te keren, toen de verhoudingen daar radicaal genoeg ge wijzigd waren om een rustig werkklimaat te waarborgen, is in Nederland altijd een graag geziene verschijning op het toneel geweest. Ik behoef slechts te herinneren aan het geweldige enthousiasme, waarmee zijn uit Engeland overgekomen danstheater in 1946 begroet werd. Nachtelijke rij— yorming bij de kassa, zoals toen, maakt men slechts zelden mee. Het was het eerste buitenlandse ballet, dat wij na de bezetting kregen aangeboden. En zo sterk was de weelderige vreugde bij het onder gaan van deze in volledige vrijheid ge ordende beweging der satirieke of louter charmante dansspelen, dat stijlcritis.che bedenkingen nauwelijks aan bod kwamen. 'Die kregen pas weer invloed op onze zienswijze, toen wij met de intussen ge rijpte verworvenheden der ontwikkeling van het zo geheten klassieke ballet op de hoogte waren. Men begreep, dat de ex pressionistische periode van de vooral in Duitsland tot bloei gebrachte „uitdruk- kingsdans" definitief voorbij was. Kurt J„oss, in begrijpelijk verzet geraakt tegen de verstarring in louter technische vir tuositeit en trachtende het „menselijke" in de plaats te stellen van wat hij als „on natuurlijk" beschouwde, werd op zijn beurt tegen wil en dank meegesleept dooi de eeuwenoude stroming,- die hij in nieuwe beddingen had helpen leiden. Aarzelend ging hij ertoe over passen uit het aca demische vocabulaire (door de Engelse Laura Maris onderwezen) in zijn choreo grafische werken op te nemen. Een be perking tot gevormde bewegingstaal achtte hij echter ongewenst. Hij bleef vasthouden aan het geloof, dat iedere emotie of elke impuls tot een eigen gebaar zou moeten leiden. Mede daardoor raakte hij achterop. Hgt is het lot van de meeste artistieke rebellen, dat zij worden voorbijgestreefd door de met hun ontdekkingen verrijkte handhavers der traditie, door het gepleeg de verzet geprikkeld tot baanbrekende voortgang. Met de algemene heroriëntatie na de oorlog heeft ook het klassieke ballet vol ledig burgerrecht in West-Duits!and ge kregen. Het moest interessant zijn na te gaan hoe Jooss, na een korte periode te Essen in Augustus 1954 lot balletmeesier van de Stedelijke Opera in Düsseldorf be noemd, zich terwille van de gunst van het publiek hierbij heeft aangepast. Zaterdag ben ik daar in de noodschouwburg aan het Worringerplein gaan kijken naar het de buut van zijn nieuwgevormde groep, ge deeltelijk bestaande uit leden van zijn oude garde en voor de rest uit achter geblevenen uit het ensemble van zijn voor gangster Yvonne Georgi, die inmiddels haar werkterrein naar Hannover heeft verplaatst. Er was temeer reden toe, om dat er sprake van is dat het gezelschap zich deze zomer in het Kurhaus te Schever ningen zal laten zien. Aanleiding tot de reis was ook de bij zonder merkwaardige aard van het ope ningsprogramma: een Strawinsky-avond, met diens dansoratorium „Persephone" op een tekst van André Gide (in Duitse ver taling) naar de Homerische ode aan De- meter als hoofdnummer. Men weet mis schien, dat Kurt Jooss in 1934 de choreo^ grafie voor de wereldpremière in de Pa- rijse Opera, in opdracht van de excen trieke Ida Rubinstein, heeft gemaakt. De componist trad daarbij als dirigent op. Door allerlei onaangename omstandighe den werd het een mislukking, vandaar deze late poging tot revanche. Daaraan vooraf ging het ballet met zang „Pulcinella" in een choreografie van Hans Züllig, door Kurt Jooss ten tonele ge bracht. Igor Strawinsky heeft hiervoor destijds in opdracht van Diaghilev muziek van Pergolesi bewerkt en het is onbegrij pelijk, dat men thans niet tevens de zet ting van Massine en het décor van Picasso bezigde, al moet gezegd worden dat de aankleding door Dominik Hartman (een grote pentekening van een Italiaans dorps plein als achterdoek met op de voorgrond enige draperie en een huifkar als kleurige elementen) stellig kwaliteiten had. Het choreografisch talent van Züllig, nog steeds een uitmuntende en zeldzaam lichte dan ser met een zeer persoonlijke techniek, is echter bijzonder gering. Voor het eerst zag men danseressen van Jooss zich op de teenspits verheffen, maar het daarmee bereikte bleef louter versiering. De onge twijfeld aanwezige mogelijkheden van de soliste Edel vo'n Rothe konden hier weinig toepassing vinden. De instudering was benijdenswaardig perfect, zodat aan niets te merken viel dat men met een première had te doert. Maai de afwerking liet veel te wensen, voor namelijk omdat hier niemand werkelijk is „uitgedraaid". Intussen werd deze op de commedia dell'arte gebaseerde geschiede nis zo ingewikkeld, dat men haar moest lezen èn zien om er voldoende van te be grijpen nergens echt leuk. De lyrische betekenis van de duetten werd weggedrukt door het samenvallen met de vocale pas sages, waarvan zij nu als het ware een matte illustratie leverden. De rol van de capitano Furbo was enigszins op de Pe- troesjka van Fokine afgestemd, in de overigens niet onverdienstelijke behande ling van de groepen kon men een duide lijke invloed van Roland Petit bespeuren. Uiteraard was „Persephone" veel be langwekkender. Overheerste in „Pulcinel la" het pantomimische, hier regeerde on danks alles nog geheel het beginsel van de zogenaamde „uitdrukkingsdans". Nog net als in 1933, toen men hem buiten Duits land voor het eerst leerde kennen, zoekt Jooss het in de richting die Diaghilev ver kende. Niet alleen blijft hij diens réper toire op een andere basis reproduceren, hij deelt als het ware diens wantrouwen in de expressiviteit van de klassieke bewegings- ooococ>ooc>ocoooooccooooooooooooococoocx>cocxx>ooooooooooc "XOCCOOCCC<XCCX3CCOOCOCOOC»CCCCCCCOCCCCCOCCC<XCCCOC>OOCOCO taal. Hij is dan ook veeleer een regisseur dan een choreograaf in de ware zin van het woord. De eigenlijke dans komt pas in de tweede plaats. Zinrijker dan détailcritiek is derhalve het maken van enkele algemene opmer kingen. Onmiddellijk treft de eigenaardige voorkeur voor dit neo-klassieke werk van Strawinsky, dat niets meer van het revo- lutionnaire karakter van „Le Sacre du Printemps" uit 1913 bevat, integendeel koel en objectief aandoet, ondanks een zekere overeenkomst in het onderwerp: het mysterie van de wisseling der jaar getijden. Plet gemis van het verwachte zinnelijke aspect bleef men in het toneel beeld gevoelen, ook in het gedeelte, dat zich in de Hades afspeelt. Misschien kan men het onbevredigende karakter van het alleen maar respect af dwingende geheel het best verklaren uit de poging van Jooss om een modern „Ge- sammtkunslwerk" tot stand te brengen. Maar dit ballet, met een zanger en een declamatrice op katheders en een in het transparante décor uitermate ondoeltref fend, want ondramatisch opgenomen koor, werd niet meer dan een wonderlijke mengeling van stijlen. Het ergste was na tuurlijk, dat het geen moment ontroerde. Ten hoogste werd er zo nu en dan bewon dering gewekt door fraaie plastische mo tieven, speciaal dank zij Ulla Söderbaum 'in de titelrol,die de moeilijke taak had drie kwartier lang bijna onafgebroken als een bleke schim over het toneel te wan delen, dit doende zonder emotionele uit straling, maar met een sterke concentratie. Neo klassiek: Ulla Söderbaum in het dansoratorium .Persephone" Woensdagmiddag werden de laatste elf tallen voor het eindtournooi geklasseerd. In de afd. E verliezers won de Jacobaschool, zoals wel enigszins verwacht was, van de Kon. Wilhelminaschool uit Overveen, en de Prinses Margriclschool schakelde de Willem de Zwijgerschool voor verdere deelneming uit. In de winnaarsafdeling verdedigde de P. H. v. d. Leyschool zich dapper tegen de wat meer uit de kluiten gewassen spelers van de Vondelschool, doch moest tenslotte toch de vlag strijken. Bij de Bornwalersehool, die ook enkele stevige knapen telt, ging dat ech ter niet zo, want de St. Bavoschool gaf de Bornwaterschool geen kans tot de eindstrijd door te dringen. De eindstrijd zal dus hier gaan tussen de Vondelschool en de St. Bavoscnooi. De f. tl. v. d. Leyschool en de Bornwaterscnool manen dan toch nog een kansje voor de derde prijs. Afd. E. Verliezersafdeling: Jacobasch.— Kon. Wilh.sch. (O.) 2-0; Pr. Margr.sch.—W. de Zwijgersch. 4-2. Winnaarsafdeling: St. Bavosch. (Eemstr.)— Bornwatersch. 4-0; P. H. v. d. Leysch.—Von- delsch. 0-3. De eindstrijden op het I-Iaarlemterrein (Za terdag) zijn als volgt: Afd. A: Lorentzlyceum 1Mendelcollege 1 13.45 (1.45). Afd. B:" Bedrijfsschool N.S.—Har- tenlustschool 1 15.(3.Afd. C: HBS B 3 St. Henricusschool 1 14.15 (2.15). Afd. D. Ver liezersafdeling: Kon. Emmaschool 1Men delcollege 4 13.45 (1.45). WinnaarsafdelLng: Louise de Colignyschool—2de .Cen.tr. School In de bedrijfsklaverjascompetitie begint het einde in zicht te komen. In de afgelopen dagen waren de uitslagen: Hoofdklasse: L. CosterSAC 2 130118, PTT—DSH 120—128, SAC—GEB 128—126, DKC—OW 138—92. 1 A: Stork—DSH 2 136—100. GEB 2—L. Coster 2 126120, UnionNederland 126-114. 1 B: PTT 2—Stork 2 132—134, Born—GEB 3 132—104, Figee—Johez 2 126—116, DKC 2 HSM 120—132. 2 A: HSM 2—DKC 3 120—118, OW 2— PTT 3 126—130, DSPI 3—VMB 106—136, CPTT—Figee 2 128—118. 2 B: Meerzicht—DKC 4 122—120. PISM 3— Figee 3 128—136, Union 2—PTT 4 118—132. 3 A: Stork 3—PTT 5 110—118, Johez 3— SAC 4 130—104. HAC—Meerzicht 2 106—144, Hout en PI.—DKC 5 126—122. 3 B: Meerzicht 3Hout en PI. 2 112126, Figee 4—Johez 4 108—132, VMB 2—OW 3 110—136. De eerste ronde om de Bedrijfsbond- bocaal, het jaarlijkse tournooi van de Be- drijfsklaverjasbond, wordt op 6 Mei gespeeld in de cantine van DKC. Het programma luidt: HSM—Union, OW—PTT, L. CoSter— Johez. MeerzichtDSH, BeijnesStork, Houten PI.Boru, FigeeGEB, DKC 2 SAC 4. Op de teenspits: Edel von Rothe met Hans Züllig in „Pulcinella" Tot besluit nog dit: Jooss heeft zijn beste kansen gehad in een tijd, toen hij middelen vond om actuele onderwerpen in zijn danstheater te behandelen. Zijn „Groene Tafel" was mede daardoor een openbaring. Maar hij is de man van één ballet gebleven. Wat men later van hem zag waren herhalingen zonder vitaliteit en verbeelding, waarvan de schoonheid als maar vloeiend bleef, zonder zich ergens brillant te kristalliseren. En moeilijker wordt het hem, nu hij zich moet bedienen van een taal, waarvan hij de symbolische waarde niet volledig begrijpt. Vandaar, ook deze keuze van een allegorische stof, die ons niets onmiddelijk te zeggen heeft. Men kan „Persephone" niet volgen zonder van tevoren grondig de toelichting in het pro gramma te hebben bestudeerd en dan nog blijft men er koud en onaangedaan bij. Het verheugendste van dit bezoek aan Düsseldorf was voor mij de uitspraak in een van de plaatselijke kranten: „Kurt Jooss bevindt zich op een eenzame post in het niewe ballet van Duitsland moge het geen verloren post zijn!" Dansers en publiek hebben thans veiliger wegen ge kozen: men heeft het zich willoos uit vieren in primitieve extase opgegeven ter- wille van de klassieke ordening. Dat is een voor de beschaving gelukkig verschijnsel. Moge Joos de aansluiting vinden bij deze koers. Men zou hem zo graag een eerste rol zien vervullen bij deze culturele weder opbouw. DAVID KONING „Laatste der Mohikanen' Woensdagmiddag vond bij het gebouw van de verkeerspolitie aan de Lange Wijn gaardstraat de jaarlijkse „Keuring voor trekhonden en hondenkarren" plaats. Se dert enige jaren verschijnt daar nog slechts de zwarte bouvier, ingespannen onder de handkar van de heer A. J. B. van den Nouwland, groentehandelaar in dc Reitzstraat in Haarlem-Noord. Dit vier en een half jarige dier is de enige trekhond die overgebleven is van de grote schare trekhonden, die men, vooral voor de oor log nog, onder of voor allerhande karretjes zag meehelpen de vracht voor hun bazen wat te verlichten. Deze laatsten hebben zich thans vrijwel allen voorzien van meer moderner hulpmiddelen voor het vervoer van hun waren en zo'n hondekar is nu dan ook min of meer een ouderwetse en zeld zame verschijning geworden in het huidige verkeersbeeld. Er is trouwens een nieuwe landelijke bepaling van kracht, die zegt dat er geen nieuwe trekhonden meer mogen worden aangesteld, zodat men wanneer de tijd voor een welverdiende rust is aangebro ken voor de bouvier van de heer Van den Nouwland, in Haarlem althans geen hond meer in deze functie zal aantreffen. Voorlopig echter zal de trouwe mede werker van de Haarlemse groenteman nog een jaar zijn beste krachten als trekhond geven, daar zowel hij als hot. spantuig in prima staat werden bevonden. Woensdagavond omstreeks half tien hoorde een bewoonster van Bloemendaal- Dorp toen zij zich reeds naar bed had be geven, in een ander gedeelte van haar wo ning een deur klepperen. Zij begaf zich naar beneden en trof in een der kamers twee mannen aan. Een van deze insluipers gaf de bewoonster een duw waana de mannen het hazenpad kozen. Uit het onderzoek van de politie bleek, dat men zich toegang tot het huis had ver schaft door middel van verbreking van een ruitje. De minister-president, dr. W. Drees, zal op Dinsdag 26 April 's avonds om zeven uur een radiotoespraak houden in het programma van de K.R.O. over Hilversum I. De titel van deze toespraak is: „Terwille van hen, die wij niet vergeten". Opnieuw zullen deze zomer duizenden turners en turnsters uit tal van landen naar Rotterdam komen om daar gedurende vier dagen hun kunnen te tonen in een grootscheeps gymnastiekfestijn dat wel licht nog fleuriger en boeiender kan wor den dan de roemruchte Gymnastrada van 1953. In tegenstelling tot deze, zal de Gym- najuventa 1955, georganiseerd door het KNGV, de Vereniging van Leraren en On derwijzers in de Lichamelijke opvoeding en alle overige Nederlandse Gymnastiek- bonden, uitsluitend gewijd zijn aan het jeugdturnen. Het zijn dan ook in hoofdzaak jongelui van 1218 jaar, verenigd in 27 groepen uit België, Denemarken, Duits land, Egypte, Engeland, Frankrijk. Italië, Joegoslavië, Oostenrijk, Portugal, Zweden en Nederland, die thans in de Maasstad hun krachten gaan meten. Dit moet echter niet al te letterlijk worden opgevat, want van enig wedstrijdelement zal bij al deze manifestaties van lenigheid en gratie geen sprake zijn. Men wil namelijk uitsluitend de nadruk leggen op de waarde der gym nastiek voor de vorming van lichaam en geest, maar naast deze propagandistische Anvvr?TENTlE Tijdelijk WËÈê wtmw Hoe meer U Uw geiin op Cali fornia tracteert, des te eerder U allemaal zo'n prachtige soepkop hebt. U behoeft er maar 6 vlaggetjes voor op te i. pi. V. soepkop en schotel desgewenst 10 CENT TERUG voor elk vlaggetje 2 15.15 (3.15). Afd. E. Vcrliezersafdeling: Ja cobaschoolPr- Margrietschool 14.— (2.—). Winnaarsafdeling. Om de derde prijs: Born waterschoolP. H. v. d. Leyschool 15.30 (3.30). Om de eerste en tweede prijs:: St. Bavo school (Eemstr.)—.Vondelschool 15.45 (3.45). De Heemsteedse toneelverenigingen zul len dit winterseizoen als volgt besluiten: De R. K. Toneelgroep „Berkenrode" geeft Donderdag 28 April in het Minerva- theater een opvoering van „De mooiste ogen van de wereld", toneelspel in drie bedrijven door Jean Sarmant. De regie is van John Kraay. Onder regie van de heer L. Beek geeft de toneelvereniging „Nut en Genoegen" Zaterdag 14 en Zaterdag 21 Mei een twee tal opvoeringen in hotel „Het Wapen van Heemstede" van „Een stuurman kwam terug", toneelspel in drie bedrijven door Jac. Kremer en Herman van der Veer. Beide opvoeringen worden met een bal besloten. Tenslotte geeft de toneelvereniging „Heemstede-West" Zaterdag 11 Juni in hötel „De Leeuwerik" te Haarlem een op voering van „Telefoon voor mijnheer, telegram voor mevrouw!" blijspel in drie bedrijven door Wim Dumont. De regie is van Carl Veerhoff, waarna ook deze voor stelling met het traditionele bal besloten wordt. De R.K. Toneelvereniging „Heemsteeds Amateur Toneel" zal dit jaar niet voor October optreden. Lange reis Bloemendaler verdacht van verduistering In het begin van dit jaar verzocht een Bloemendaalse scheepsbediende een Haar lemse juwelier een met diamanten bezette broche, waarvan hij beweerde dat hij haar gevonden had, te taxeren. Daar de juwe lier de zaak niet geheel vertrouwde, vooral omdat de broche op het eerste gezicht zeker zevenhonderd gulden waard was, kende de juwelier de politie er in, die de scheepsbediende aan de tand voelde. Dit had tot gevolg, dat de ongeveer twin tigjarige jongeman toegaf de broche aan boord van de „Jagersfontein", waarop hij werkte, omstreeks November van het vorige jaar te hebben gevonden, toen het schip in een Zuid-Afrikaanse haven lag. Hij had gezien, dat de broche kort tevoren door een Engelse dame werd gedragen. Bovendien had de eigenaresse het verlies laten bekend maken op het publicatiebord op het schip. Met deze gegevens is men bij de Hol landAfrikalijn in Amsterdam een onder zoek gaan instellen naar de herkomst van de dame. Dit leidde tot de conclusie, dat de wegens ae toen in Engeland heersende havenstaking in Amsterdam ingescheepte mevrouw Wolfson moest zijn, die thans in Natal woont. Men heeft daarop een foto van het sieraad naar Natal gestuurd, waar de benadeelde haar eigendom herkende. De verzekeringsmaatschappij had haar reeds een schadevergoeding van 275 pond sterling uitgekeerd. Nu bij de politie door de gedupeerde aangifte kon worden gedaan, is tegen de Bloemendaler proces-verbaal wegens ver duistering opgemaakt. Wanneer het werk vlot verloopt zullen Zaterdag de eerste vijf negen meter hoge lichtmasten op de kruispunten van de Heemsteedse Dreef liet wegdek van deze belangrijke verkeersader in het gele licht van hun natriumlampen laten baden. De bedoeling is, dat voor Koninginnedag alle negen te plaatsen masten op het electrisch net zijn aangesloten, waarna beoordeeld kan worden hoe deze verlichting op de Heemsteedse Dreef voldoet. Alle masten hebben twee zogenaamde breedstraal-armaturen waarin lampen van 140 Watt zijn aangebracht, hetgeen dus aanzienlijk meer is dan de sterkte van de bestaande verlichting op de kruispunten, welke slechts 85 Watt bedroeg. De nieuwe verlichting betekent in zoverre een proef, dat nog nagegaan wordt of het geen aan beveling verdient meer lichtmasten te plaatsen. Op Zondag 24 April zal het vijfentwintig jaar geleden zijn, dat de heer J. Posma in dienst trad bij de gemeente Bloemendaal. Hij is thans als smid-bankwerker werk zaam bij de dienst van Publieke 'Werken. Het zal de zilveren jubilaris Zondag onge twijfeld niet aan belangstelling ontbreken in zijn woning aan de Recifelaan 20, te Overveen. HAARLEM, 20 April 1955 ONDERTROUWD: 20 April, J. St. Hen ver kamp en E. van der Veldi; C. J. Froeling en G. Schreuder; J. Ph. de Wit en P. C. Hout- huijzen; J. B. Keuter en E. M. J. Beenders; J. Schuurman en H. G. van den Berg; L. A. de Vries en E. M. M. Spoelder; C. J. M. Kle- mann en J. M. Meulenbroek; J. A. J. Kees- om en C. M. Kunst; J. A. Bomans en M. Chr. W. Snelder; P. W. van Schie en J. J. J. Jan zen; C. Deetman en P. H. van der Kolff; Sj. G. van den Berg en N. Stam; J. Verheijde en P. E. Borst; A. A. Tanis en G. W. Schmitz; L. J. van Broekhuizen en R. H. Venneer; Chr. W. J. Deuzing en J. H. ter Smitten. GEHUWD: 20 April, C. L. Derks en M. M. Caplijn; W. G. Vosse en P. M. Kuenen; Chr. J. Wolf en H. J. P. Driessen: G. A. Janssen en J. Th. M. van Schie; N. W. Rijnhart en G. J. Woolthuis; Th. A. van Bruggen en M. G. A. Rutte; C. L. A. Koot en M. A. F. Koe- lemij; J. van Heerden en M. E. van der Kroft; H. Heesemans en M. C. Bijnsdorp; W. B. van der Dussen en H. M. van Rooij; G. J. Turk en M. E. A. Felix; E. M. Houweling en J. M. van der Hulst; H. W. Houwer en J. A. Piers; A. P. Zonneveld en A. M. J. Caerteling; Th. P. Koenekoop en J. J. Moo- nen; J. G. van de Wijk en G. Eulink; A. D. Dijk en J. Markerink; L. Siepel en C. J. de Waal; W. A. Pecht en L. de Boo; D. Zand- stra en P. W. Wiïlard. BEVALLEN van een zoon: 19 April, J. KrimpVerhoef; A. VermeerRosman; H. J. van Eis—van Angelen; 20 April, P. Zand vlietHubbers. BEVALLEN van een dochter: 18 April, J. B. Horstmanvan Ophem; D. van Norden Boots: 19 April, M. W. Vromans—Cornelis- sen; K. J. Tigchelaaran den Berg; W. J. Rinkel—Kist; H. A. Hendriks—van den Bosch: C. H. DiependaalStam; 20 April, E. LipsTimmers. OVERLEDEN: 17 April, J. Ilooftman. 73 j., van Nesstraat: 18 April. J. Terstal. 79 j„ Zomervaart; J. van Dijk. 87 j„ Zijlweg; A. J. HartjeSmit, 76 j., Vredenhofstraat; 19 April, A. M. Strijder—van Buuren, 84 j., Donkere Begijnhof; 20 April, M. van Strien—Monster, 66 j., Kamperlaan. Op Zondag 24 April zal de heer C. A. Guit. Gouwstraat 76 in Haarlem, 25 jaar werkzaam zijn bij de N.V. Droste's Cacao- en Chocolade-fabrieken in Haarlem, als monteur technische dienst. Maandagmorgen zal de heer Guit dooi de directie worden ontvangen, voorts zal hem een geschenk worden aangeboden door het jubileumfonds waarvan hij voor zitter is evenals van het Chr. E. Visser fonds. Rhythmisch Uirnen: een der sierlijkste vormen van gymnastiek voor meisjes. Op de Gymnajuvenla zal men er vele staaltjes van kunnen bewonderen. strekking heeft de Gymnajuvenla ook ten doel. leek en vakman een inzicht te geven in de verschillende systemen van lichame lijke opvoeding, zoals die in de diverse landen in practijk gebracht worden. En daartoe zal het tumfeest in Rotterdam een vrijwel unieke gelegenheid bieden, want vele deelnemende landen hebben onder meer leerlingen van hun officieele sport- lc-iderscursussen, vergelijkbaar met ons ClOS-instituut, afgevaardigd. Zo komen de Oostenrijkers met dames- en herenploegen van de Bundesanstalt für Leibeserziehung, de Joegoslaven met een afvaardiging van het Institut za Fizicku Kultura, de Duit sers onder andere met een groep van de befaamde Bode-Turnschule in München, om slechts enkele der voornaamste attrac ties te noemen. Bovendien zullen vele hon derden jongens en meisjes van binnen- en buitenlandse gymnastiekbonden, vereni gingen en scholen, waaronder officiële ge meentelijke afvaardigingen uit Rotterdam, Den Haag en Amsterdam, een rijker variatie van oefenstof aan toestellen en vrij turnen demonstreren dan men in Nederland ooit te zien kreeg. De Rotter damse schooljeugd leerlingen van lager, middelbaar en hoger onderwijs zullen, met andere jonge turners en turnsters „van eigen bodem." een aantal massale en bij zonder spectaculaire veldwerk-oefeningen laten zien op twee avonden (6 en 9 Juli) in het Sparta-stadion. De overige demon straties worden gehouden in de Rivièrahal, de beide Rotterdamse schouwburgen en, zo nodig, in diverse gymnastieklokalen in de Maasstad. Alleen de deelneming van de Nederlandse verenigingen wordt op 2500 a 3000 gymnasten geschat, de duizenden scholieren niet meegeteld. Aan deze indrukwekkende wapenschouw der Europese jeugdgymnastiek, die Woens dag 6 Juli om halfeen met een vlaggen- parade van .allé. medewerkenden voor Rot terdams stadhuis geopend wordt, gaan twee studiedagen vooraf, tijdens welke deskun digen uit vele landen lezingen zullen hou den over de sociologische, paedagogische en medische aspecten van de lichamelijke opvoeding. Voor de huisvesting van de deelnemers aan de Gymnajuventa geen eenvoudige opgave omdat Rotterdam in die periodé ook duizenden bezoekers van de E-55 tentoon stelling moet kunnen herbergen zijn een aantal jeugdhuizen, goedkope pensions en gymnastieklokalen gehuurd, terwijl voor de minst-draagkrachtige buitenlandse tur ners en turnsters een tentenkamp op het sportveldencomplex aan de Gordelweg zal worden ingericht. ADVERTENTIE STORT UW GULDEN (Of Eindhoven. Door üe Eeuwen Je Il0Utrustha..en °P 23 Talken grote Nationale betoging ln Den Httï u nur n.m gehoutlen. (Aanvang - zitplaats vraag die Wilt U zeker z.jn viaeht 4. Den Haag. dan heden nog^aan toeganu grat.s V ontvangt oewu» thuis! 99 KOMT .Htm.S.»TCBP>6T0EGAN6VltU 99 In het leven van de Franse operette- componist Edmond Audran, die leefde van 1842 tot 1901, heeft zich een merkwaardige artistieke revolutie voltrokken. Zijn oplei ding was er op gericht hem tot kerkmusi cus te vormen en inderdaad is Audran in deze hoedanigheid werkzaam geweest en wel als koordirigent en als componist van kerkelijke werken. Maar in 1877 ongeveer wendde hij zich definitief van de liturgi sche muziekbeoefening af en koos de brede weg der lichte muze. Tal van operettes kwamen van zijn hand en vooral met de operette „La Mascotte" die in 1880 ver scheen plaatste hij zich op slag naast de Parijse operette-beroemdheden Offen bach, Lecocq en Hervé. Audran kon in de operette zichzelf zijn en zijn talent voor lyrische melodieën en markante rhythm en hij werd zelfs-de Parijse walsenkoning genoemd volkomen laten gelden. En nu heeft Haarlems dilet tanten-operettegezelschap „Diogé" in de Stadsschouwburg een opvoering van „La Mascotte" gegeven. „Diogé" had hiermede een taak op zich genomen, die wel verantwoord was, de amateurscapaciteiten van het gezelschap in aanmerking genomen. Dat wil niet zeg gen. dat de opvoering nu in alle opzichten feilloos verliep. De muziek van Audran, hoe probleemloos van karakter, stelt toch meermalen danige eisen en vooral de so listen-ensembles waren soms wat moeilijk tot een sluitend geheel te krijgen. Maar dit neemt niet weg, dat de opvoering aan de talrijke toehoorders en toeschouwers een bijzonder genoegelijke avond heeft bezorgd. De regisseur Kick Steenkist heeft de grappige situaties kluchtig uitgebuit. Maar ook de komische-opera-achtige gedeelten wérden in de luchtige toon gehouden: de zogenaamde ernst en de gewichtige invloed van de Mascotte moesten we met heel wat meer zout dan het spreekwoordelijke kor reltje nemen. Het werd waarlijk een aan eenschakeling van vermakelijke onzin, die nu eenmaal nodig schijnt te zijn om ope rette-liefdes te doen ontvlammen, te blus sen of tot alle hevigheid weer' aan te wak keren met een definitieve bezegeling ais eindresultaat. In Suze Spoelder had men een „Mascot te" gevonden, die niet op haar mondje gevallen was en die op een radicale manier hinderlijke mannelijke belangstelling wist te neutraliseren. Als gravin tegen wil en dank bleef ze goed in haar rol van de bij— dehandte, primitief reagerende ganzen hoedster. Suze Spoel der zong bovendien lang niet onverdienstelijk. Theo Jansma was als de herder Pippo een ware Goliath, naïef en jongensachtig, wat voor deze fi guur een zeer aannemelijke houding was. Met zijn bariton-achtige stem deed hij goede dingen. De vorst van Pionbino werd geestig door Simon Verstraten' uitgebeeld. Zingen was evenwel niet zijn sterkste kant. De vor stendochter Fiametta was een rol, die voor de vlot spelende en goed zingende Lenie Cramer als geknipt was. Jaap Kaan gaf een behoorlijke Prins Fritelini te zien. Van een inzinking bij het zingen van zijn rol in het eerste bedrijf herstelde hij zich spoe dig. Jan Vander gaf een kostelijke typering van de pachter Rocco en een paar kleinere rollen werden door Fried! Ahrendt en Jaap de Braai bevredigend gespeeld. Verder mag ook genoemd worden het geestige „stille" spel van een paar figuranten als leden van de hofhouding. De balletten onder leiding van mevrouw Venema voldeden bijzonder goed, vooral de herinneringsfantasie bij de gedesillusio neerde Pippo. Het koor zong verdienstelijk en het orkest verdient waardering voor de begeleiding van de opvoering. De klank kracht had evenwel geringer kunnen gijn ter wille van een betere verstaanbaarheid en de ouverture bezielder kunnen klinken. Maar overigens heeft de dirigent Henk Steenkist de opvoering slagvaardig geleid. P. ZWAANSWIJK.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 13