Veelzijdigheid van Anje Zijlstra ZEVEN DAGEN HAARLEM Koninginnedag en Bevrijdingsdag DAAR IS DE ORGELMAN! Haarlemse docenten zagen „Triumph des Willens" TAXI 18000 Film uit glorietijd van nazisme RUDGE Radio Moors Nachtegalen terug 1 Teken ar es van dieren De Centrum-aap uit de mouw „Tenck" knapt het op SLOT DEFECT? VRIJDAG 29 APRIL 1955 vHAARiLEMS DAGBLAD ^OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 17 NICO VAN SCHAGÉN ZONEN Gi^rstr; 42 - Haarlem - tel .17768 „Mariken van Nieumeghen" als poppenspel Emmabloemcollecte Lentefeest van C.NlV. \in Open Iuch ttheater Algemene Hollandse Crediet- en JDepositobank Van mensen en dingen onder de Damiaatjes Wel trouw, geen goud SuccesDames! Waardig c n stijlvol Dr. G. J. Rab vierde zijn tachtigste verjaardag Burgerlijke Stand van I laarlem Op uitnodiging van de wethouder van Onderwijs en Kunstzaken de heer D. J. A. Geluk verzamelden zich Donderdagmid dag een groot aantal docenten uit het Haar lemse onderwijs in het Rembrandt-theater voor de vertoning van de film „Triumph des Willens" van Leni Riefenstahl. Het zal misschien vreemd aan doen te horen, dat de film een verslag geeft van de Parteitag der N.S.D.A.P. in Neurenberg in het jaar 1934 gehouden, een verslag, dat in opdracht van Hitier zelf werd gemaakt. De heer Ge luk zette in een korte toespraak, die de vertoning vooraf ging, de bedoeling van zijn initiatief uiteen. De film legt aan de objectieve toeschouwer overduidelijk de verderfelijkheid bloot van een systeem, welks vernietiging wij met de bevrijdings feesten gaan herdenken. Hierop zullen de docenten hun leerlingen moeten wijzen, willen zij die feestelijkheid diepere zin geven. Het gaat er niet om wraak of haat gevoelens jegens het Duitse volk wakker te roepen. Het was zelf het eerste slachtoffer van de verfoeilijke onderdrukking. Wan neer men „Triumf des Willens" ziet beseft men nog eens zeer sterk waar het in de strijd tegen Duitsland om ging. De jeugd, na de oorlog opgegroeid, zal dit besef moe ten worden bijgebracht. Na de heer Geluk schilderde de heer H. Wielek, hoofd van de culturele afdeling van de gemeentelijke dienst van sociale zaken te Amsterdam de opkomst en groei van het nationaal socialisme. De heer Wie- lek is indertijd uit Duitsland gevlucht en tot Nederlander genaturaliseerd. Met enige persoonlijke herinneringen riep hij het beeld op van het Duitsland uit de tijd van het nationaal-socialisme. De waarde der persoonlijkheid ging er verloren en zo de menselijke waardigheid. Werkloosheid en economische onvrede maakten de Duitsers rijp voor de nationaal-socialistische geest, die werd gevoed door ongeloof en bijgeloof. Het geloof was ondermijnd, het woord ver sleten, de Duitse jeugd werd gedrild en de school was het voorpoz-taal van de kazerne. Met het nazisme kwam de Duitsland- gedachte in plaats van de religie, nam de phrase de plaats in van het versleten woord en drilde men de jeugd tot strikte gehoor zaamheid. Men dacht niet meer, men mar cheerde. De Führer dacht voor de Duitsers. Het Duitse verzet kreeg geen kans. De juistheid van dit betoog kon niet be ter blijken dan uit de film „Triumph des Willens" zelf, die, zoals de inleider op merkte, meer de triumf was van de wil loosheid. Talloze fragmenten vormden aan- eengerijd een beklemmend beeld van de ondergang van de persoon in de massa en de massa in Hitier. De hysterie viert hoog tij in deze reportage van het partijcongres, waar men Hitler holle leuzen ziet slingeren naar het verrukte volk die hem onder breekt met waanzinnig Heil-geroep en dreunende zang. Enige episodes zijn om nooit te vergeten. Zo wanneer Hitier de vaandeldragers de hand drukt met een grimmige niet meer zinnege ernst. Zo ook wanneer de leden der Arbeidsdienst in spreekkoor hun leuzen brallen. Zo wanneer Hess na een „rede" van de Führer in drie zinnen Hitier vereenzelvigt met Duitsland en hem een „Leve hoog" toeroept. Wat hij verwacht volgt braaf: een orkaan van geestdrift. Het is eigenlijk verschrikkelijk een volk zo geestelijk ontkracht te zien worden. De ene parade komt op de andere, alsmaar davert marsmuziek u in de oren. Korte flitsende redevoeringen bevestigen de groteske waanzin van een leidersschare, die van Hitier een god en van Duitsland een hymne maakten. Plet is na al die jaren weer verbijsterend om te aanschouwen. Men kan er zich over verbazen, dat de Duitsers zelf in „Triomph'des Willens" niet hun persoonlijke onttakeling tot een feit ADVERTENTIE vanaf ƒ174. In de Kroonzal van „Brinkmann" ver toonde dezer dagen het poppentheater „In den Vroeden Zotscap" voor de leden der R.K. Middenstandsvereniging het bekende middeleeuwse mirakelspel „Mariken van Nieumeghen", na de pauze gevolgd door „De klucht van de Dood", oftewel „Om de dooie dood niet". De beide uitvoerenden, Henk Zoutendijk en Marja van Bergen, hebben deze avond opnieuw bewezen dat een poppenspel niet zomaar „poppenkast" behoeft te zijn, wel ke benaming door velen nog al eens sma lend gebezig wordt. Deze poppen missen de beweeglijkheid en het „ten voeten uit" verschijnen van marionetten, waardoor er om hun verschijning levendig te doen zijn van „hun" stem wel een zeer grote expressiviteit geëist wordt. Henk Zoutendijk en Marja van Bergen wisten dit in hoge mate te bereiken. Hun samenspel was uitstekend en de toeschou wers hebben dan ook ook met grote inte resse de lotgevallen van Mariken van Nieumeghen gadegeslagen. Geheel in de stijl der Middeleeuwen, waar na een ernstig spel de „clute" ver toond werd, brachten de kunstenaars na de pauze de hierboven reeds genoemde klucht. Deze zotternij, die gekruid was met enkele actualiteiten en aardige woordspelingen, viel bij het publiek zeer in de smaak. PI. S. ADVERTENTIE van ouds bekend - Tel. 14609 Officieel Philips-reparateur KRUISSTRAAT 38 - HAARLEM De Woensdag in Haarlem en Bloemen- daal gehouden Emmabloemcollecte, ten bate van de tuberculosebestrijding, heeft f 8750 opgebracht; dit bedrag is f 400 ho ger dan vorig jaar. zagen gemaakt. Maar de hysterie sloeg als een vonk in het kruitvat: ze wensten het niet te zien. Zuiver filmtheoretisch kan men Leni Riefenstahl met haar film een heus compliment maken, want ze leverde vakwerk van de eerste orde. Het filmpje zit zo goed in elkaar, clat men zich bijna afvraagt of zij er de boel niet mee voor de gek heeft willen houden. Van Hitiers vriendin mag men dat evenwel niet ver wachten. Wij worden gedwongen de din gen te zien door haar ogen, maar niet mèt haar ogen. Zij zal niet hebben verwacht dat haar film een historisch document zou worden in de handen van hen, die er nu mee laten zien wat het nazisysteem waard is. De film is beangstigend en droevig. Ik ademde opgelucht toen ik de bioscoop ver liet. p. W. FRANSE Op Zaterdag 21 Mei wordt in het' Open luchttheater in Bloemendaal het „Lente feest" van- het Christelijk Nationaal Vak verbond ge'hcuden. Daaraan zal medewer king worden verleend door het Christelijk Fanfarecorps „Arti et Religioni" en de Christelijke Gyr-nnastiekvereniging „Kracht: en Vriendschap". Op dit Lentefeest zal dej landelijke voorzSlter van het CNV, de heet-' M. Ruppert, hetYwoord voeren. ln de vergadering-' van aandeelhouders van de N.V. Algemene Hollandse Crediet- en Depositobank te Haarlem zajn de jaar stukken goedgekeurd. De winst over 1954 bedroeg 1 9421. Het dividend werd bepaald op 4 (vorig jaar 3 De periodiek af tredende commissaris die heer J. Brants Kzn. werd herkozen. Begin van deze week zijn de naehtega- 8 len in de duinstreek teruggekeerd na de e x wintertijd in Centraal Afrika te hebben 3 doorgebracht. Ze zijn laat dit jaar 3 ongeveer een week later dan gewoon- c 8 lijk ongetwijfeld onder invloed van 8 X het betrekkelijk koude weer, dat over ri geheel Europa heerste. Vele zangertjes waren al terug. Ook de tuinfluiter en de zwartkoptuinfluiter hebben zich dezer dagen weer aange kondigd en zelfs de tortelduif, die nog niet verwacht werd. oco0!:oocoocc<xxx>oa>coccccccxxxx»oc>occ^o3ocx>ooo30ooooooc<: ADVERTENTIE Auberge Bon Verre FRANS RESTAURANT /Janswep 20 Tel. 17630 COTELETTE DE VEAU FORESTIèRE De bezoeker van de kunsthandel Leffe- laar aan de Wagenweg te Haarlem vindt in de benedenzaal aan de wand en in por tefeuille een aantal tekeningen, etsen en houtsneden, benevens een vitrine met uit ivoor gesneden figuurtjes, alle het dier tot onderwerp hebbende. Anje Zijlstra is de veelzijdige kunstenares, die al deze technie ken volkomen beheerst en dan zijn in deze reeks de batik en de aquarel nbg niet eens genoemd. De eerste keer, dat ik werk van deze be gaafde tekenares en beeldhouwster zag, is in de kunsthandelvan Lier in Amsterdam geweest. Het was in een omgeving, waar men gewoon was ethnografische kunst te zien. De grote batik van de kameel, die nu cok bij Leffelaar te zien is, werkte in die omgeving als een kunstwerk van Aziati- Voor de elfde maal wordt morgen Koninginnedag sinds de bevrijding gevierd; voor de elfde maal op 5 Mei aanstaande de bevrijding. Het eerste feest is na de oorlog anders ge vierd dan ooit tevyoren namelijk doof een volk dat meer dan ooit de kracht had leren kennen welke van een vorst kan uitgaan in tijden van hoogste «tegenspoed het tweede gebeuren is nieuw; bet is een blijvend gevolg van een over winning door een valk als geheel, als eenheid en de over winning was zo grocst, dat ook zij, die- eens de bevrijding van Nederland alleens (nog maar zullenjkennen uit verhalen van hun grootvaders, die dag zullen herdenken met een blijheid, die dan nieL de/herinnering als kern zal hebben maar onverwoestbare traditie; een traditie immers, die wor telt in nationale eenheid. Twee grote feestdagen staan voor de deur. Maandenlang hebben int het gehele land co- mité's zich ingespannen om programma's samen te stelÜen, het skelet voor een feestelijk heid dat door het volk vlees moet krijgen. In Haarlem is voor Koninginnedag het Cen trumcomité een begrip, voor bevrijdingsdag het Comité Nationale Feesten, dat ook het eerste overkoepelt. Van beide hebben we met de voorzitters gesproken, twee jeugdige mannen van respectievelijk 57 en 73 jaar! Beiden sinds de bevrijding in de genoemde organisaties en beiden nog even enthousiast als de eerste keer. Hoe koirnt dat, luidde onze vraag. En voor de lezer, die het zou opvallen dat Zeven Dagen Haarlem, van Mensen en Dingen onder de Damiaatjes, ditmaal geen tegenstelling bevat, zij nog opgemerkt, dat de rubriek ditmaal geschreven is ter gelegenheid van feesten, die hun grootste waarde ontlenen aan het ontbreken van tegenstellingen, namelijk aan eenheid. We leven in een tijd, waarin elke aanleiding voldoende schijnt te kunnen zijn. voor een feest. Steden en dorpen houden hele feest-maanden en het feest-om-het-feest komt er dandg door in het nauw. „-Goed", zoals mr, Ten Bokkel -zei, „de midden stand profiteert ervan, maar feesten en Koninginnedag en Bevrijdingsdag mogen daardoor niet hun geheel eigen karakter verliezen". Hun benamingen geven de oorzaken aan, en die verheffen zich boven het profijt van welke stand dan ook. Mr. Ten Bokkel citeerde ons een uitspraak van Bolland: „De aanblik van eigen vorst is aanblik ener belichaamde een heid van eigen volk; wie zonder ontroering eigen vorst kan aanschouwen-,,zijn naam is Caliban". En Caliban is de kwaad willige misvormde slaaf uit „De Storm" van Shakespeare f Mr. J. A. P. C. teri Bokkel, voorzitter van het Centrumcomité, weet niet waarom hij „het" nu al voor (le elfde keer doet. Maar terwijl hij langzaam enkele „misschien-mogelijkheden" oppert, wordt het duidelijk waarom hij het niet weet. Hij heeft het zich namelijk noo.it afgevraagd en „het" alleen maar graag gedaan. Voorzitter zijn van een feesteomité is geen met redenen omklede functie; het is een functie, die je om vage redenen aantrekt cn als dan blijkt, dat je in een comité zit met een stel dat prin cipieel dol is op „absurde voorstellen" en zijn hart verpand heeft aan plezier, dan vraag je niet meer naar redenen, dan kom je vanzelf aan het elfde feest toe Achter brilleglazen heeft mr. Ten Bokkel een paar behoedzame pretogen, die een student voorzitter van elke feestcommissie zouden maken. Telkenmale zegt mr. Van Bokkel dingen, waar we hard om zouden willen schateren, maar ze worden zo terloops in het geheel ingelast, zo argeloos geplaatst, dat we denken: misschien bedoelt-ie het tóch serieus. Tot het opeens niets anders meer kan zijn dan pure humor, en als we dan lachen kijkt hij ons aan op de manier van: nou, nou het werd tijd. En na zo betrapt te zijn hebben we niet meer gedacht: hii bedoelt het serieus. En tijdens zo'n gelach komt dan de Centrum- aan uit mr. Ten Bokkels mouw: „Man, ik voel me zo thuis in dat comité". Toch is het niet louter leut, zo'n Koninginnefeest voorbereiden. „Het feest is niet zo maar een feest, het is een onderstreping van de verjaardag van de Koningin". Er wordt keihard gewerkt achter de schermen. „Onze vrouwen moeten zich de grootste opofferingen getroosten, want w ij vinden het wel gezellig: een droeve taak is het niet En mr. Ten Bokkel geeft voor beelden van werk. dat door zijn medeleden verzet is, de moei lijkheden die overwonnen móesten worden voordat de Haarlem mers een beetje los kwamen en vooral de moeilijkheden een zó goed geschakeerd programma te bieden, dat iedereen aan zijn trekken komt. In dit opzicht is mr. Ten Bokkel zo verheugd dat Sarah Burgerhart, gespeeld door „Cremer" zo'n succes is. Want leed indertijd immers „Bastien en Bastienne" van Mozart geen échec? „De stijfheid gaat er steeds meer af", zegt de voorzitter van het Centrumcomité tevreden, en hii haalt herinneringen op aan die dolle stunt, toen men een extra-trein voor de Limburgers liet rijden, die Haarlem feest leerden maken. „Men krijgt steeds meer begrip voor het feest om het feest, men staat er niet meer naar te kijken, maar begrijpt dat men moet meedoen". „Het be^ngeloze is ook zo belangrijk: ik ben blij dat we geen sub sidie hebben, dat kan het plezier om het plezier alleen maar doorbreken, dan is het belangeloze enthousiasme er af". Morgen is hef Koninginnedag. Dan juist is er voor het comité geen feest meer. Dan kunt u voorzitter Ten Bokkel met stoelen zien sjouwen, dan zd een rriêde-eomitélid achter een loket kaart jes te verkopen. Goed. hef officiële werk is het belangrijkste, maar als er moet worden aangepakt, dan ook door de eerste de beste die er bij staat. Ook al is dat een lid van hef. comité zelf. Het feest gaat vóór alles, vooral vóór het feest van de mensen, die het zo feestelijk hebben voorbereid Het is een kaarsrechte slanke man, de oud-hoofdcommissaris van politie van Haarlem, de 73- jarige E. H. Tenckinck. Het gaat hier net zo als bij mr. Ten Bokkel: op tafel ligt het vers- gedrukte programma van de Haarlemse feestelijkheden, en als wij zeggen, dat we niet voor het programma maar voor de man erachter gekomen zijn, duurt het ook weer even voor dat het programma dan toch maar van tafel gaat. De heer Tenckinck is de „ko gellager" tussen de verschillen de comité's, die bij Nationale Feesten zijn ondergebracht, en de autoriteiten. Een kogellager moet soepel kunnen draaien zonder van zijn voetstuk te ra ken. De heer Tenckinck kan dat. Hij kent bijna iedereen in Haarlem en zowel het gemeen tebestuur als de comité's weten dat „Tenck" beider belangen kent en ze kan koppelen. Hij is recht-uit, beide „partijen" we ten wat ze aan hem hebben en dat is dè voorwaarde. Van 1921 al is hij in comité Koninginnedag, dat na de oor log centrum-comité werd. Toch kruipt het bloed waar het niet kan, want toch weer komt dat programma-boekje op tafel en hij wijst naar het onderdeel „Aubade" en toont, dat het on der het Centrumcomité geru briceerd staat. „Maar daar hoort het niet", zegt hij en grinnikt. Het valt misschien iets bui ten dit kader, maar het moet ons toch van het hart dat de heer Tenckinck het laatst in 1915 is ziek geweest. En wie met zoveel zwier een sportjas je draagt, en een smalle sport- pantalon, wordt niet gauw ziek ook. Hij heeft een tijd in een comité voor ontspanning voor bejaarden gezeten en als hij nu met plezier over zijn „oud jes" praat, weet men niet meer wat met de vaste normen van tijd en ouderdom aan te van gen. „Ik kan maar niet rustig zijn", zegt de heer Tenckinck, „ik ben blij dat ik de hele dag moet fietsen en als ik eenmaal in bed lig: kop op mijn kussen en ik slaap, ik voel me meer dan fit". We hebben nog heel wat ge hoord van hem, over het zich ontwikkelende feestvermogen van de Haarlemmers „Ze kre gen er langzaamaan waarde ring voor en dan krijg je er vanzelf ook plezier in". Maar het is bijna onmogelijk met de heer Tenckinck alleen over Na tionale feesten te praten. Want hij is ook: bestuurslid van de reclassering; vice-voorzitter van Veilig Verkeer („Nou doen 2500 kinderen van me exa men!"); hij heeft zitting in de gemeentelijke verkeerscommis- sie; voorzitter van de reclasse- ringsafdeling voor politieke ge vangenen; voorzitter van B.B.- propaganda enz. Want in en kele krielkippenfokverenigin- gen heeft hij ook zitting. We houden er maar mee op! Het bestuurslid van de JO- PIEZ-gepensionneerden heeft vermoedelijk alleen maar zin in een feestje gehad, want zijn huldigende brief aan het gou den echtpaar Keerwolf is twee jaar te vroeg gekomen. Pas in 1957 is het gouden feest. Enfin, het echtpaar Keerwolf weet nu a! hoe JOHEZ er over denkt... Maar wat moeten wij van dat JOHEZ-bestuurslid denken? Dat hij nog twee jaar moet wachten! Hoofd en hart zullen vol zijn van koninginnedag en bevrij ding, 'maar wat is er voor de maag? Laten we deze keer eens een kookhoekje in deze rubriek inrichten en ons uit sluitend richten Lot de dames Dames (wij zeggen dit op de zelfde toon als op de radio pleegt gebruikt te worden): Voordat men iets wat dan ook neme, beraden wij ons on het karakter van deze maal- t.iid. 't Karakter is: Bevrijding! Wat wij willen gaan maken is immers hetzelfde als wij aten bij en na de bevrijding. Zelfs onze magen zullen het zich herinneren, dus hier volgen de recepten Meat and vegetable stew: 1 kg. aardappelen, 500 gr. wortelen, 400 gr. runderlappen, 15 gr. zout. bloem, 50 gr. margarine of boter, 11. wa ter, 1 laurierblad. 2 kruidnage len, peper H tablet ossestaart- soep). Ook de dag te voren moeten we echter al aan de slag: de aardappelen schillen, wassen en gaarkoken in weinig water en zout. Wat doen we op de dag zelf?: de runderlappen in dobbelstenen snijden, zouten en door bloem wentelen. De dob belstenen vlees in de margari ne of boter bruin bakken. On der goed roeren het water toe voegen en daarna de kruiden. Het vlees in deze saus 2 3 uur heel zachtjes laten sudderen. De wortelen schoonmaken en klein snijden. De gare aardap pelen in blokjes snijden en met „Viert uw bevrijdingsfeest waardig en stijlvol!" Deze leuze van het landelijke comité tot viering van de bevrijdingsdag, welke men thans allerwege in een pak kend affiche verwerkt kan zien, schijnt ons - helaas - ook voor sommige Haar lemmers niet geheel over bodig. Feest vieren, onge dwongen en zelfs uitbundig feestvieren en toch niet in buitenissig- en baldadighe den vervallen schijnt nog steeds niet onze sterkste kant te zijn. De wijze waar op sommige jongelui in de afgelopen dagen zich heb ben menen te moeten gedra gen jegens onze charmante bloemenmeisjes heeft ons in dat opzicht ook een tikje bezorgd gemaakt. Grapjes en schalksheden zijn nim mer te veroordelen, maar de grenzen tussen snakerijen en vrijpostigheden, om van grofheden maar te zwijgen, schijnen moeilijk te trek ken. Datzelfde geldt, zij het in andere zin, ook voor de her denking op de Vierde Mei. Dat niet iedereen de be hoefte gevoelt deel te ne men aan een Stille Tocht, kunnen we best begrijpen en ook billijken. Maar dat zovelen elk jaar de Stille Tocht beschouwen als een kijkspul, dat men hetzij breeduit op de trottoirs, het zij nauwelijks verstolen van achter de gordijnen gaat gadeslaan, heeft ons elk jaar even pijnlijk getroffen als de nonchalance van hen die hun néonreclames na zes uur lustig laten branden. Wat zouden we ervoor ge ven, als we deze keer eens konden gewagen van een waarlijk Nationale Herden king, welke door ons allen beleefd wordt, hetzij op een Stille Tocht, hetzij in de be slotenheid van onze huizen Een paar uur van inkeer en bezinning in een jaar is ten slotte niet zo heel veel in vergelijking met de onher roepelijkheid van de dui zenden offers die gebracht werden. de wortelen bij het vlees voe gen. Het geheel aan de kook brengen en een kwartier zacht jes laten koken. Het gerecht zonodig op smaak afmaken met zout. (H van een tablet ossestaart fijnwrijven, met iets water tot een papje roeren en dit door het gerecht roeren). Koude Schotel van Spam (lun cheon meat) en Corned Beef 1 blikje spam of „boterham worst in blik" van 200 gr., 150 gr. Corned Beef, 2 eieren, au gurkjes, enige bladeren krop sla, een tube mayonnaise. De eieren hard koken, pellen en in de lengte in achten snijden. De sla wasen en goed laten uitlek ken. Het blokje vlees openma ken en het vlees in gelijke dunne plakken snijden. Op een vleesschotel het corned beef en het vlees uit blik netjes rangschikken. De slabladeren er omheen leggen en de scho tel versieren met de stukjes ei, tot plakjes of waaiertjes ge sneden augurken en mayon naise. Succes dames! Daar zijn zelfs een heleboel orgelmannen, met hun piere menten op 5 Mei op de GFote Markt. Die pierementen heb ben namen als De Barometer, Zaza, I)e Witte, De Drie Prui ken, De krans, De oranjestad, de drie Accordeons, Het Buik je, De Zevenenzestiger, De Blauwe Pilaar, De Kameel, De Brandweerman en natuurlijk de fameuze Groningse Arabier. De Kring van Draaiorgelvrien den, die zijn eerste algemene ledenvergadering op Hemel vaartsdag in Haarlem komt houden, heeft zich een goed vriend van de draaiers ge toond, door ons te verzoeken het publiek op te wekken om de orgelmensen toch vooral te willen gedenken met een paar losse centen. Allemaal een paar losse centen en iedere orgelman heeft een goede dag. En we mogen ook de uans- orgels niet vergeten. Bram Ie Coq komt met zijn Diamant helemaal uit Sas van Gent naar gebouw St. Bavo, waar iedereen die er maar zin in heeft, kan swingen tot hij „er bij neervalt". Op de Boter markt staat R. van de Broek uit Gorinchem met een gigan tisch apparaat voor het Vlaams Openluchtbal, dat van acht uur 's morgens tot één uur 's nachts zal duren. Dan is er de Gavilooi van Jac. Minning op het pleintje bij het Prove niershuis en een instrument van diens concurrent Perlee in „Brinkman" op het Houtplein. Geen wonder, dat de Kring schrijft: „De belangstelling voor het orgel bloeit. En zo lang muziek in deze wereld een schone, gesublimeerde uiting is van vreugde, verdriet, devotie, jubeling, angst en verlangen, zolang is het orgel een volmaakt en edel instru ment, onmisbaar." Geen wonder, dat zulke eminente kunstenaars als Paul Christiaan van Westering, Jos de Klerk, Marie Andriessen en Jules Chapon zich spontaan bereid hebben verklaard in de jury zitting te nemen. Haar lem is niet voor niets (draai-) orgelstad bij uitnemendheid, zodat het in een folder van een Amerikaans reisbureau op één lijn werd gesteld met de mu- ziekstad Salzburg. sche herkomst. Het verfijnde ivoorsnijwerk harmoniëerde er al evenzeer. Maar dit had één nadeel: het drong niet voldoende tot de bezoekers door dat zich hier een eigen persoonlijkheid voorstelde, een Nederland se, nog wel een Groningse kunstenares. De bescheiden aard van Anje Zijlstra zal het niet mishaagd hebben, dat zij hier haar werk kon tonen zonder zelf voor het voet licht te hoeven treden. Uit alles wat zij met zo grote volharding, liefde en eindeloos ge duld vervaardigt, hetzij dat zij in Artis de dieren tekent, hetzij dat zij gebogen over de etsplaat staat of dat zij na vele weken of maanden een klein wonder uit ivoor heeft gewrocht, blijkt dat het haar niet om een éclatant eindresultaat te doen is. Veeleer heeft men de indruk dat Anje Zijl stra de grootste voldoening ondervindt in de waarneming van haar object en even zeer in het moeizaam handwerk. Des te verheugender is het dat het de kunsthandel Leffelaar gelukt is een eerste ruim overzicht van Anje Zijlstra's oeuvre te geven. Maar zelfs hier moet men nog speurend te werk gaan, want een prachtige serie circusaquarellen werd bescheiden in portefeuille geborgen. Bladert men deze door, dan blijkt het dat Anje Zijlstra in de ze meest recente werken veel van haar schuchterheid overwonnen heeft. Een on vermoede vaart, een driftig tekenschrift en een snelle rake kleurgeving demonstreert zij in een blad met drie muzikale clowns, die in de wijde, lege piste van het circus staan. De paarden, die zij voorheen in het stille schemerlicht der stallen tekende, dra ven op de aquarellen in vurige draf. Bewe ging en de spanning van het moment wer den met grote trefzekerheid uitgedrukt. De achtergrond van deze kunde vindt men in de vele studies. Studies naar paar den en pony's, naar chimpansées en olifan ten en talloze andere dieren. In al deze werken herkent men dezelfde prachtige en toch gevoelige tekenhand, het indringend observatievermogen. Achter in die reeds genoemde portefeuil le bevinden zich nog twee zeer merkwaar dige bladen. Daarop zijn de afdrukken ge plakt van tientallen zeer kleine houtsneden, alle naar apen. Ieder die enig begrip heeft van deze moeilijke techniek, zal versteld staan over de knapheid, die uit deze prent jes spreekt. De ragfijne in het hout uitge spaarde lijntjes, alle even expressief in hun gespannen aanzwellingen, de zwarte mas kerachtige gezichtjes der apen als donkere plekken in het gespierde lijnenspel, het is verbazingwekkend. Naar verluidt zou Anje Zijlstra de hout blokjes voor deze miniatuur meesterwerk jes tijdens de laatste oorlogswinter als brandstof voor het kacheltje hebben ge bruikt. Hoe groot de deugd van nederig heid ook mag zijn, ik hoop toch dat Anje Zijlstra, mede door het houden van deze tentoonstelling, in de toekomst ook onder moeilijke omstandigheden spaarzamer met haar producten zal omgaan, overwegende dat zij anderen iets te bieden heeft, na zelf de schoonste bevrediging te hebben gevon den die er voor de ware kunstenares be staat: die van het handwerk. OTTO B. DE KAT ADVERTENTIE Dr. C. J. Rab, Heussensstraat 98 te Haar lem, van beroep dierenarts, vierde onlangs zijn tachtigste verjaardag. Nog maar lut tele vijf jaar geleden legde hij definitief alle practische werkzaamheden neer. Meer dan vijftig jaar had hij toen het beroep van dierenarts uitgeoefend. In het begin van deze eeuw bestond hiervoor nog geen officiële hogeschool in Nederland, zodat de heer Rab te Bern in de Zwitserse veeartse nijkunde promoveerde. De heer Rab is afkomstig van Texel en heeft zijn beroep uitgeoefend in IJselstein, Oosterbeek en Zaandam, waarbij zijn ver blijf te Oosterbeek, waar hij onder andere stichter en directeur van het slachthuis was, wel het langst duurde. Hier richtte hij ook de „Nederlandse Vereniging van Fokkers van Zilvervossen en andere pels- dieren" op, waarvan thans vrijwel alle pelsdierfokkers in Nederland lid zijn. De zilvervossen hebben in de loop der tijden het veld moeten ruimen, daar zij meer aten dan opbrachten, hetgeen deze dieren zelf niet te verwijten was, maar wel hun prijsverhoudingen op de markt. De fokkers kweken nu liefst nerzen. Als secretaris van bovengenoemde vereniging weet de heer Rab daar alles van. Bovendien bekleedt de oud-dierenarts thans nog de functie van jury-lid bij het keuren van Shetlandse stamboek ponnies. Dit voorjaar nog is hij er veertien dagen op uit geweest om in alle provincies boven de grote rivieren de Shetlandse ponnies te keuren. Op de ochtend van zijn geboortedag kwam een delaeatie van deze keuringsraad hem gelukwensen, waarbij als geschenk een Shetlandse pony werd overhandigd, zij het als een fraai schilderij van de hand van de schilderes mejuffrouw Smeele. In 1940 werd de heer Rab benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau. Sedert acht jaar woont dr. Rab nu in Haarlem en hij verricht dagelijks nog veel administratief werk waarbij zijn grote vi taliteit wel zeer tot uiting komt. ADVERTENTIE „DE SLEUTELSPECIALIST" LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493 HAARLEM, 23 April 1955 ONDERTROUWD: 28 April, W. J. Schef- fer en J. D. Huiskamp. GEHUWD: 28 April, D. Commelter en G. E. de Jong; K. Tuijn en M. Pethke; H. Jonk man en A. P. A. Vogel; H. van Wichen en J. de Jong; A. Kroonstuiver en J. Zwier; W. D Blankevoort en A. P. Buisman; J. van Caspe) en W. C. Bos; A. den Herder en E. van der Zijden. BEVALLEN van een zoon: 26 April, M. E. M. Muller—Witteveen; C. M. van der Voorn —van Leeu ven: 27 April, N. Spanjer—Bak- -er; N. M. C. SlleringsRan. BEVALLEN van een dochter: 26 April, J. van Leeuwen—Buitenhuis. OVERLEDEN: 22 April, M. M. C. van Dam—van der Zijden. 66 j„ Kamperlaan; W. L. van Vrijberghe de Coningh—de Vletter, 81 j„ Crayenesterlaan; 27 April. J. van dei- Aar. 65 j., Kamperlaan; P. J. Hetem, 62 j., 2e Zuidpolderstraat.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 19