De blauwe Gomboom Twintig eerste uitvoeringen in Kunstmaand Amsterdam Ruim veertig werken van twintig Nederlandse componisten Wat zou hier staan? Bevrijdingsschildje VRIJDAG 29 APRIL 1955 Waarom kijkt een dokter naar uw tong? Kermis in Haaksbergen begint niet op 4 Mei Nederlandse films voor scholieren Kerkelijk Leven De Kerk en het Oosten Verdeeldheid Omri uit te zaöein FEUILLETON Door Dorothy Quentin Met een voorstelling in de Stadsschouw burg van het met een regeringsprijs be kroonde toneelstuk „Kaïns Gesiacht" van «de dichter Ea. Hoornik door leden van de Haagse Comedie (te weten Myra Ward, Enny Meunier, Pim Dikkers, Luc Lutz en anderen onder regie van Jan Rctèl) be gint op 25 Mei de Amsterdamse Kunst maand 1955, die overigens zoals gebruike lijk voor het grootste deel aan muziek zal zijn gewijd. Op een dezer dagen ge houden persconferentie heeft directeur Jan Huckriede in grote lijnen de inhoud van het eerste lustrumprogramma bekend ge maakt. In het prospectus, dat in honderd duizend exemplaren wordt verspreid kan men lezen: „Voor de vijfde keer zal de Kunstmaand Amsterdam trachten zijn doelstellingen feestelijk te verwezenlijken met kunstavonden van zo hoog mogelijk niveau tegen zo laag mogelijke prijs, waar op in Bachzaal, Carré, Stadsschouwburg <en Ons Huis het publiek en Nederlandse kunstenaars (in zoveel mogelijk Neder landse scheppingen) met elkaar in contact worden gebracht". Dit zijn waarlijk geen lege woorden. Er worden dit jaar in dit „Holland Festival voor lieden met een kleine beurs en we zenlijke artistieke belangstellingen" maar liefst twintig eerste uitvoeringen in Am sterdam gegeven, waarvan negen tevens landelijke premières zijn. Na Jan Mul (in 1953) en Bertusvan Lier (in 1954) is thans Marius Flothuis aan de beurt als „de componist van het jaar". Van hem worden ten gehore gebracht: Vocalises voor sopraan, Negro Lament voor alt en saxofoon met piano, het trio serio, het Hoornconcert, de Fantasie voor harp en orkest, benevens de symphonie concer tante. Dit laatste werk is in opdracht van de Kunstmaand Amsterdam geschreven. In totaal heeft deze met subsidie van de hoofdstad werkende stichting thans op drachten aan tien componisten verleend. Voor dit jaar waren dat verder Jan Mul en Hugo Godron, van wie dientengevolge respectievelijk een Feestgalop en (door Léon Combo) drie liederen op teksten van de dichter Jan Slauerhoff worden vertolkt. In totaal staan er 40 werken van 22 Ne derlandse toondichters op het programma, dat geheel door Nederlandse musici wordt uitgevoerd. Verbindend element Vormden in 1953 werken voor blazers van Mozart en in 1954 composities van Haydn het verbindende element, nu wordt dit door de concertante svmphonieën tot stand gebracht. In het algemeen kan ver der worden meegedeeld, dat de vier aan zangkunst gewijde avonden (dit keer niet met koren, doch met solisten) allemaal een cyclisch karakter hebben en dat in alle kwartetprogramma's steeds een Ne derlands werk van Lex van Delden, Géza Frid, Willem Pijper en Prick van Wely en een strijkkwintet van Mozart zelden gehoorde stukken zijn opge nomen.. Zoals gewoonlijk is ook Schubert royaal in de Kunstmaand Amsterdam ver tegenwoordigd. De naam Beethoven ont breekt geheel in het van durf en fantasie getuigende programma. Er is naar ge streefd ook de Franse muziek ruimschoots aan bod te laten komen: Bizet, Ravel, De bussy, Roussel, Fauré en Milhaud. Behalve de hierboven reeds genoemde zullen de volgende Nederlandse werken eerste Amsterdamse uitvoeringen beleven: de symphonie opus 10 3 van F. Schwindl, de symphonie opus 1 6 van J. P. Glaser, de symphonie opus 14 4 van C. E. Graaf ADVERTENTIE Een beslagen tong verraadt direct dat er iets niet in orde is op de 9 meter lange weg die het voedsel door uw lichaam aflegt. Uw maag protesteert en waarschuwt dat onver teerd voedsel zich in uw ingewanden op hoopt. Een beslagen tong, nare smaak, hoofdpijn en dat opgeblazen gevoel dat uw energie ondermijnt, het zijn de alarmsigna len van uw inwendig verkeersnet. Reageer er direct op. Neem Andrews bruisend Ge- zondheidszout, twee lepeltjes op een glas water, om maag en ingewanden weer op gang te helpen. Want Andrews bevat - in smakelijke en prettige vorm - de geneeskrachtige stoffen die u nodig hebt om storingen in uw spijsvertering op te heffen. Gun u geregeld 's morgens vroeg even tijd voor een heerlijk bruisend glas Andrews. Dan functionncert van binnen alles weer vlot en gaat u met méér plezier aan het werk. f. 1.65 per bus. en „De Stroom" van Lex van Delden, waarbij dan verder als premières zeven fuga's en een canon uit „Die Kunst der Fuge" van Bach, het Divertimento K.V. 113 van Mozart, en het Capricorn Concerto van Samuel Barber komen. Behalve Johan Feitkamp en Koen van Slogteren verleent ook de Haarlemse trompettiste Nellie Boe- rée solistische medewerking aan de laatst genoemde Amerikaanse compositie. Volledigheidshalve vermelden wij ook de voornaamste der tot dusver nog niet genoemde werken van Nederlandse toon kunstenaars: Largo en allegro voor strijk orkest van Henk Badings, liederen van Henriëtte Bosmans, Alphonse Diepenbrock en Felix de Nobel, de Kleine suite van Koos van der Griend, stukken voor bla zers van Henri Zagwijn en vocale compo sities van oude meesters als Jacob Obrecht, Orlando di Lasso en J. P. Sweelinck. De uitvoerenden Het Kunstmaand Kamerorkest, dat sinds kort ook gedurende de rest van het jaar een voornamelijk begeleidende rol in het Nederlandse muziekleven vervult, wordt door Anton Kersjes en Henri Arends (thans herstellende van een ernstige ziek te) gedirigeerd. Het geeft in totaal vijf concerten. 1-Iet uit leden van het Concert gebouw-Orkest bestaande Amsterdams Kamermuziekgezelschap treedt twee keer onder meer met het Dorfsmusikanten Sextet KV 552 van Mozart op. De andere instrumentale ensembles zijn: Al ma Musica, het Hoofdstad Pianotrio, hot Hekster Kwartet, het Rogeri Kwartet, het Kossmann Kwartet en het Hollands Strijk kwartet. De liederenrecitals worden gegeven door Erna Spoorenberg, Elisabeth Lugt, Cora Canne Meyer en Léon Combé, respectieve lijk door Géza Frid, Felix de Nobel, Luc- tor Ponse en Jan Huckriede aan de vleugel begeleid. Instrumentale solisten zijn de hoboïst Haakon Stotijn, de klarinettist Bram de Wilde, de fagottist Tom de Klerk, de hoornist Jan Bos, de harpiste Phia Berghout, de klarinettist Jolle Huckriede, de saxofonist Kees Verschoor en de clave- ciniste Janny van Wering, waarbij dan nog de uitbreidingen van de kwartetten ko men. Aan het bijzondere concert op 22 Juni wordt voorts meegewerkt door het Collegium Musicum Amstelodamense on der leiding van Toon Vranken en door de sopraan Elly Ameling. Toneel en ballet „Kaïns Geslacht" van Hoornik door de Haagse Comedie is niet de enige toneel voorstelling. Op 7 Juni wordt namelijk onder auspiciën van het Nederlands Klas siek Verbond een opvoering' door studen ten onder regie van Arend Hauer en met medewerking van Max Dooyes voor de choreografie van het treurspel „Aias" van Sofocles met de muziek en in nieuwe ver taling van Bertus van Lier gegeven een voorzetting dus van het belangwekkende experiment, dat verleden jaar met „Koning Oedipus" begon. Eveneens in Theater Carré treedt op 8 Juni het Nederlands Ballet onder leiding van Sonia Gaskell op met het volgende programma: Dessins pour les Six van John Taras en Pas de trois uit „Het Zwa- nenmeer" van Petipa, beide op muziek van Tsjaikofsky, verder „Les Sylphides" van Fokine op muziek van Chopin en een nieuw Nederlands werk op Nederlandse muziek, waarover nog geen nadere ge gevens bekend zijn. Overlég met het gemeentebestuur van Haaksbergen met de secretaris van de Vak groep Kermisexploitanten heeft er toe ge leid, dat de kermis op 4 Mei geen doorgang zal vinden. In plaats daarvan zal de ker mis, welke aanvankelijk bepaald was op 4 en 5 Mei, verschoven worden naar 5, 6 en 7 Mei. De caféhouders hebben vrijwillig besloten, hun lokaliteiten op 4 Mei na zes uur te sluiten en gedurende die dag geen gelegenheid tot dansen te geven. De Commissie voor culturele vorming van de schoolgaande jeugd heeft voor de vijfde vertoning in de cyclus filmvoorstel lingen voor scholieren, die zal plaatsheb ben tussen 6 en 16 Mei een programma gekozen, dat geheel uit Nederlandse films bestaat. Het te vertonen programma bestaat uit documentaires en eeri hoofdfilm met sterk documentaire inslag. Het voorprogramma bevat de eenmansproductie „Honger" van Rudi Horneckèr uit de beruchte honger winter 1944-1945 en „De Vlag" van 1955. Als hoofdfilm wordt „De dijk is dicht" van A. Koolhaas vertoond. Het program ma is mede toepasselijk op de herdenking van de bevrijding. „Een der dingen, die de te Evanston ge houden Assemblee van de Wereldraad van Kerken een Christen ïdt India heeft ge- leerd, is, dat het Evangelie van Jezus Christus alle door mensen gemaakte gren zen overschrijdt en dat dit Evangelie meer moet doordringen in all*- ebieden van het menselijk leven". Dit is een van de conclusies, waartoe de Indiër David Moses, die als afgevaardigde de bijeenkomst te Evanston bijwoonde, komt in een artikel in The Christian Cen tury, waarin hij uiteenzet", wat deze As- semblée betekent heeft voor de Christenen in India. Voor ieder die zich verdiept in de ver houding tussen Oost en West, is het goed hiervan kennis te nemen. In het algemeen was Evanston voor een Christen, die uit het gebied van de jonge kerken komt, van positieve, verrijkende betekenis, consta teert David Moses. Er waren echter ook negatieve gezichts punten. Van groot belang was dat de Oosterse Christen in Evanston er goed van doordrongen werd, dat het Evangelie van JezuS Christus een wereld-Evangelie is. Van huis uit heeft hij namelijk geleerd, dat groepen en volken hun eigen gods dienst hebben. Hij is de erfgenaam van een eeuwenoude traditie, dat er niet zo iets bestaat als een Evangelie voor allen. Zelfs wanneer hij Christen wordt, ziet hij dit vaak nog moeilijk in. Maar wanneer hij zich in een bijeen komst zoals te Evanston bevindt, temid den van mensen uit verschillende landen, die verschillende talen spreken, gekleed op diverse wijzen, verschllende culturen tot uitdrukking brengend, van uiteenlopende huidskleur, maar die zich allen buigen voor de ene Heer en Meester en één Heiland be lijden, dan wordt de algemeenheid van het Christelijk geloof een stralende werkelijk heid voor hem. Het feit, dat een Christen in India met zijn mede-Christenen slechts een klein percentage van de totale bevolking uit maakt en dat hij. wanneer hij Christen wordt, zich losmaakt van oude bindingen van het geloof van zijn voorouders, maakt het voor hem onmogelijk om met de stroom van het gewone leven thuis mee te gaan. Zelfs als hij beseft, dat hij als Christen nauw verbonden is met het so ciale, economische en politieke leven van zijn land, is het geenszins uitgesloten, dat hij toch terugvalt op een Evangelie van de enkeling en zo aan het volle leven van India voorbijgaat. Het was daarom zo be langrijk, dat hij er in Evanston op werd gewezen, dat het Evangelie van Jezus Christus er is voor de gehele mensheid en voor de gehele wereld. Een van de vragen, die een Christen uit de jonge kerken zich stelt, is: waarom is de Kerk toch zo verdeeld, wanneer er in Jezus Christus een zo grote eenheid bestaat? Voor hern is de eenheid der Kerk een zaak van leven en dood. Hij begeert deze evenwel niet op grond van een eenheid, die macht maakt, maar alleen omdat de verdeeldheid een groot struikelblok is voor de niet-Christenen in het aanvaarden van het Evangelie. Christus heeft, de wereld met zichzelf verzoenende, de scheidsmuren 'afgebroken en een eind gemaakt aan de vijandschap. Wordt dit niet voldoende in gezien dan is het hem onomgelijk het Evangelie te brengen. De Christen uit de jonge kerken betreurt het verder, dat op de bijeenkomst niet meer is gezegd over de verhouding tot de oude godsdiensten. Een feit is, dat het Hin doeïsme en het Boeddhisme grote levens kracht vertonen. De Christen ziet dit, maar heeft de indruk, dat Evanston hier te wei nig aandacht aan heeft geschonken. Tenslotte wijst David Moses er op, dat men er meer oog voor had moeten hebben, dat men in vele landen van Europa teleur gesteld en vermoeid is van de mislukte po gingen om een betere wereld te bouwen, terwijl men in het Oosten z'n hoop gesteld heeft op vernieuwing, waarbij de wereld van vele kwalen verlost kan worden. Wanneer het eenmaal zo ver is „dan moet de boodschap van de hoop in Jezus Christus een scherpe waarschuwing bevat ten tegen het vertrouwen op de zwakke kracht van een oorlog, en een bemoedi ging, dat God werkt in de geschiedenis, dat Hij bezig is de wereld te verzoenen en te herscheppen en dat Hij genadig de zwakke pogingen van de mens wil aannemen en vervullen als die in overeenstemming zijn met zijn eeuwige bedoeling". ADVERTENTIE „Wat zie je?" vroeg de witte muis en ze stak nieuwsgierig haar kopje door de tralies van haar kooi. „Een heleboel," piepte de zwaluw die samen met de muis op zolder woonde en nu voor het open raampje zat en vertelde wat hij zag. „De zon schijnt, tussen het gras staan overal bloemen en alle dieren zijn terug in de wei. Maar dat is het mooiste niet. Het mooiste zijn de vlaggen op de huizen, de versierde straat en de kinderen met hun mooiste kleren aan. Iedereen is er: de mensen, die anders werken, de kinderen die anders op school zijn en de mannen van de muziek. De duiven zijn ook al gaan kijken en de poezen zitten voor het raam. Ik denk dat ik ook maar even ga." Ik weet een heel mooi huis te staan, het mooiste dat ik ooit zag, met bloemen achter ieder raam en op het dak een vlag. En voor het huis je ziet het meteen, zijn palmboompjes geplant, die vormen met elkaar een naam. Die naam is Nederland. Dat huis is niet groot, maar ook niet [klein en als je het ziet dan word je blij De mensen die erin wonen zijn dat ook, want ze zijn vrij. En als je niet weet wat vrij zijn is, - maar ik ben zeker dat je het weet - dan vertellen ze jou een geschiedenis, die je nooit, nooit meer vergeet. Wanneer je dan nog eens kijkt naar de [vlag, kijk je er anders naar en dan weet ie op bevrijdingsdag waarom en hoe en waar. MIES BOUHUYS. Weg was de zwaluw en de witte muis keek hem treurig na. Zo was het nu altijd. Als er eens iets bijzonders ge beurde in de stad, kon iedereen gaan kijken, behalve zij. Zij zat maar in haar kooitje en zelfs de kinderen die haar altijd lekkers brachten, waren haar ver geten. „Kon ik toch ook maardacht de muis en ze bekeek de knip van haar kooitje eens goed. Ze duwde er eens tegen, ze trok rimpeltjes tussen haar oogjes om uit te vinden hoe het moest. Ze gaf het niet op. Met haar tandjes en haar pootjes was ze aan het werk tot het lukte. Pang, zei het deurtje en ze rolde er bijna uit, zó vlug ging het op eens. Toen was het nog maar een wip naar de poot van de tafel, van het tafel blad naar de vensterbank en van de vensterbank langs de regenpijp naar de grond. „Wat ga je doen?" riepen de duiven, die haar zagen aankomen. „Feestvieren," riep ze blij. „Pas maar op, dat je niets gebeurt. De mensen zijn zo wild en ze houden niet van muizen. En de poezen...." „En de honden," riep een andere. De muis was al weg. Feestvieren, mu ziek horen en kijken wat de mensen deden, dat wou ze. Het was zo druk in de straten, dat niemand haar zag. Ze glipte tussen de schoenen door tot ze bij het plein kwam, maar daar stonden de voeten zo dicht bij elkaar, dat ze er niet meer door kon. Wat nu? Zó zag ze nog niets. Ze keek om zich heen. En gelukkig maar dat ze dat deed, want tussen de voeten van de mensen door zag ze vier zwarte poeze- poten aan komen stappen. Waar nu heen? Voor ze wist wat ze deed, was ze tegen een jas opgesprongen en hield zich met haar pootjes stijf vast. Maar de hand, die bij die jas hoorde, voelde iets en kwam naar beneden. Weer draaide haar kopje heen en weer. Daar zag ze iets. Een man, vlakbij, hield een grote leren zak in zijn handen. Ze liet zich vallen en pakte de zak van onderen beet, zodat van bovenaf niemand haar zag. Maar onder haar was nog altijd de poes, die dichterbij kwam. Gelukkig was er een klein openingetje in die zak, waardoor ze naar binnen kon kruipen. En toen ze daar eenmaal was, was er opeens ruimte genoeg. Ze had bijna net zoveel ruimte als thuis in haar kooitje. Maar de rust duurde niet lang, want de man wrong zich door de mensen heen en telkens zwaaide die grote zak heen en weer. De witte muis zwaaide in haar donkere huisje mee. „Nu krijg ik hele maal niets meer van het feest te zien," dacht ze en ze liet zich treurig draaien en zwaaien. Toen stond de man stil. Hij zette de zak op straat en maakte die open. Hij haalde het donkere ding waar de muis in zat. eruit. En opeens was het don kere ding helemaal van goud. De zon scheen erin naar binnen en de muis knipperde tegen zoveel licht. Overal om haar heen hoorde ze stemmen van mannen die druk met elkaar praatten. „Klaar?" vroeg een stem. Het grote gouden ding waar de muis in zat ging met een zwaai omhoog. Er was niets waar ze zich aan vast kon houden, want het ding was spiegelglad. Helemaal in elkaar gedoken wachtte ze maar af. O en toen, toen gebeurde het. „Een, twee, drie...." zei diezelfde stem en op dat ogenblik dacht de muis dat de wereld verging. Niet alleen het ver schrikkelijke lawaai maar vooral de storm die haar uit haar huis blies, maakte haar verschrikkelijk bang. Ze vloog met een boog door de lucht en dacht dat ze wel nooit weer op haar vier pootjes terecht zou komen, Maar voor ze was uitgedacht zat ze al weer op haar vier pootjes op de schouder van de burgemeester. Ja heus: de trompetter, die haar had weggeblazen, stond precies onder het balcon, waarop de burge meester met een heleboel andere men sen naar de muziek stond te luisteren. Och. die arme muis kreeg niet eens de tijd om ook maar heel even mee te kijken, want de burgemeester sloeg meteen zijn grote hand over zijn schou der en pakte de muis beet, want hij wou dat niemand zag wat er nu voor raars was gebeurd. Niemand had het ook ge zien, want iedereen keek en luisterde naar de muzikanten. Alleen het zoontje van de burgemeester, want die keek al een hele poos naar zijn vaders hand, omdat hij hoopte dat hij uit die hand straks een kwartje zou krijgen om in de draaimolen te gaan.. Hij schoof naar zijn vader toe en pakte voorzichtig de muis van hem aan. De burgemeester was al lang blij, dat begrijp je, want hoe zou hij straks ooit iemand kunnen groeten met een muis in zijn hand? Maar wie nog blijer was, dat was Hans, het baasje van de witte muis, die ook naar de muziek stond te luisteren. Hij kreeg de muis weer van de burge meesterszoon en holde ermee naar huis. De zwaluw wipte verschrikt uit de bal ken vandaan, toen ze hem zag komen en het kooitje zag sluiten. „Ben je er weer? vroeg de zwaluw. „Waar was je?" „Och," zei de muis, „ik heb even een kijkje genomen op het feest." „En hoe was het?" vroeg de zwaluw nieuwsgierig. De witte muis dacht heel lang na. „Leuk," zei, „heel leuk. Het was een echte feestdag." Toen sliep ze in. Om te weten wat hier staat, moet je de stukjes met de zijkanten in elkaar passen, dan kun je het lezen. Dit schildje kun je van triplex maken. Teken het voorbeeld met car bonpapier over op het hout, eerst het zwart en dan apart ernaast de vlag met de vredesduif. Zaag ze netjes uit (ook de openingen tussen de letters) en lijm vervolgens de vlag met de duif op het schildje. Voor het schilderen moet je heldere kleuren gebruiken. 28) Enigszins van haar stuk gebracht ant woordde ze: Ik kan maar niet begrijpen, Ian, waarom je het niet prettig vindt als ik naar ,,Te Amara" ga. Ik doe er toch geen kwaad mee? Het is daar wonderlijk mooi en iedereen is erg aardig voor me, en je weet maar al te goed dat ik de jongen misschien wel kan helpen. Best mogelijk, ik weet het niet, ant woordde hij, terwijl hij met een onge duldig gebaar zijn schouders ophaalde. Maar ik betwijfel het. Ze zijn nogal koppig, dat zal de dokter hier je wel kun nen vertellen. Maar ik dacht, Sally, dat je een tijd lang liever niemand wilde ont moeten. Ik vind het prettige mensen, Ian, en ik geloof werkelijk dat Barry enigszins kan helpen. Dat is trouwens toch mijn werk, mensen helpen! Op het ogenblik hoef je niets te doen, )e hebt vacantie, merkte Ian wat stug op. Nauwelijks had hij deze worden gezegd, of hij boog zich voorover en kuste haar op de mond. Daar! Dat heb ik al een hele tijd willen doen! Ach, Sally, je wilt toch niet beweren dat je niet begrijpt waarom ik zo jaloers ben als het maar kan? Waarom ik het helemaal niet leuk vind dat je op be zoek gaat bij zo'n aantrekkelijke vrijgezel? De vrouwen voelen zich aangetrokken tot Luke Daniels, Sally! Zelfs Fiona heeft een speciaal plekje in haar hart voor die knaap! Sally, die enigszins geschrokken was van zijn plotselinge kus en nog stond te trillen in zijn armen maar of het van woede was of opwinding wist ze niet moest lachen om de beschrijving van Luke. Ik wil je wel zeggen, Ian, dat ik helemaal niet welkom was toen ik daar kwam, zei ze nadenkend, en ik ben er zeker van dat ik nooit meer gevraagd zou worden, tenzij Barry.... tenzij Luke zou denken dat het Barry goed zou doen. Die jongen ziet nauwelijks iemand.... en natuurlijk vindt hij het niet prettig als er jongens van zijn eigen leeftijd op bezoek komen; zij kunnen zo veel dingen doen waar hij naar verlangt. Maar toch zou het beter zijn als hij naar een speciaal ziekenhuis ging. Daar ziet hij iedere dag jongens en meisjes die ook verlamd zijn, maar langzaam maar zeker vooruitgaan, zei Ian obstinaat, en onge duldig voegde hij er aan toe: Laten we nu niet gaan redetwisten, Sally. Neem het nu maar van me aan, dat ik het niet prettig vind als je vriendschap zou sluiten met de Daniels. Ze maakte zich los uit zijn armen, haar gezicht was bleek geworden. Het spijt me, Ian, maar ik heb al vriendschap met hen gesloten. En ik pieker er niet over zoietszoiets egoïstish en onhartelijks te beloven! Dokter Jim zou het bepaald niet op prijs hebben gesteld als ik.... als ik zou weigeren iemand te helpen. Hij keek haar aan en voelde zich nijdig worden, maar er was iets onverzettelijks in 't meisje, dat hem uitdaagde. Hij moest haar voorzichtig behandelen. Sally, je bent toch een grappig kind! Alsof dokter Jim weet wat je doet of niet doet! Ik geloof dat hij het wel weet, ant woordde ze rustig en met overtuiging. Ik ben daar zeker van en ik zal erg mijn best doen om hem niet teleur te stellen. Ian was een en al verbazing door haar trouwe eenvoud. Enigszins verlegen ant- woorde hij: Als je belangstelling voor „Te Arama" uitsluitend beroepsmatig is, geloof ik dat ik er weinig aan kan doen. Sally voelde zich niet op haar gemak. Ian was plotseling zo veranderd en Luke had haar opgebeld en was teleurgesteld geweest toen hij hoorde dat ze met Ian uit was. Ze wilde eerlijk zijn, volkomen op recht. Langzaam zei ze: Ik heb je al ver teld, Ian, dat ik ze aardig vind; Barry, Luke en Muria. Van de professor ben ik nog niet zo zeker. Ach, Ian, je hebt zo veel voor me over gehad. Bederf nu niet alles door zo egoïstisch te doen! Enigszins grimmig antwoordde hij: Liefde is nu eenmaal egoïstisch! Ik houd van je, Sally! Ik zou graag met je willen trouwen. Ik had je dit pas willen zeggen als je helemaal over het verlies van dokter Jim heen zou zijn, maar ik voel er niets voor het risico te nemen dat iemand anders je inpalmt! Sally trilde als een klein kind. Ze leunde nog steeds op de wagen en er ging iets kinderlijks, iets jeugdigs van haar uit. In het zwakke schijnsel van de sterren zag hij dat haar ogen vol tranen waren. Dit ver tederde hem direct. Kom, kijk toch niet zo droevig! Ik zal je heus niet met geweld ontvoeren, alhoe wel me dat toch wel aantrekt. Hou je niet een beetje van me Sally? Je weet dat ik dat doe! riep ze uit. ik hou erg veel van je! Je bent altijd zo lief geweest en zo goed voor dokter Jim- Je hebt ons een heerlijke tijd gegeven. Hij was zo gelukkig. Ik zal dat nooit, nooit ver geten. Jij hebt er voor gezorgd dat ik hier küj. logeren, door jou ben ik vrienden ge worden van Don en Fiona! Jij hebt me Nieuw Zeeland leren liefhebben, Ian! Hij lachte even. Dokter Jim heeft je Nieuw Zeeland geschonken! En kortaf liet hij er op volgen: Ik verlang geen dank baarheid, Sally. Ik wil dat je echt ver liefd op me wordt, zo erg, dat je nergens anders meer belangstelling voor hebt! Zo volkomen, dat alles, waar ik naar verlang, ook jouw verlangens zijn! Ze liet haar hoofd hangen. Die lieve Ian, die haar zo veel had gegeven, die haar zo had vertroeteld, die haar op haar gemak had gestéld en haar had getroost als ze verdrietig was, vroeg iets wat ze niet kon geven. Het spijt me, Ian. Ik ben op niemand verliefd. Ik weet zelfs niet eens of ik wel ooit op iemand echt verliefd kan worden. Raar kind ben ik, vind je ook niet? Ga maar gauw terug naar Auckland en vergeet me! Dat zal ik nooit doen! Hij nam haar koude handen in de zijne en kuste haar op het voorhoofd. Trek je er maar niets van aan. Ik had eigenlijk moeten zwijgen over mijn ge voelens. Je blijft maar precies de Sally die je bent, even aardig en even lief en dan blijf ik graag je vriend. Misschien ver anderen je gevoelens voor mij nog wel eens. Ik zal jaren en jaren wachten.... totdat je „ja" zegt of met iemand anders trouwt. Sally voelde zich geroerd door zijn woorden. Ze kon nauwelijks een woord uitbrengen door de brok in haar keel. Ze kuste hem op de wang. Het was een heel lichte kus geweest, 't had er op geleken alsof even een vlinder Ian's wang had geraakt. Hij glimlachte toen hij met zijn hand het plekje aan raakte, waar Sally's lippen zijn wang had den beroerd. s Nu kan ik me morgen daar niet scheren! Dank je wel, voor die zoen. Zodra ik weer even weg kan kom ik nog eens langs. Tot zolang. Het schijnsel van de koplampen om armde haar als het ware toen hij de wagen draaide. Ze bleef op de berm staan en wuifde hem na. Dat was het beeld, dat Ian altijd zou onthouden: een slank meisje in de grasberm, dat hem nawuifde. Het was bijna een ontroerend beeld! Sally was eigenlijk nog zo'n groot kind, maar ze was verstandig en handig. En dat had ze niet geleerd, het was haar aangeboren. Ian verwenste zichzelf toen hij met grote snelheid naar Auckland terugreed. Sally was in vele opzichten nog kinderlijk aan gelegd, maar ze was niet te winnen door overredingskracht.... hij moest geduld oefenen. En hij moest vooral niet vergeten dat dokter Jim het meisje een bijna4 fana- tische opvatting van haar werk had bijge bracht. Als hij haar liefde wilde winnen en dat wilde hii bepaald dan moest hij zich eerst als arts tonen en daarna pas als man. Ian moest onwillekeurig glimlachen toen de felle koplampen het wilde pampas gras beschenen. De situatie was nu niet zO vleiend voor zijn manlijke waardigheid, maar 't was waard voor Sally te vechten. Ze had een ondefinieerbare aantrekkings kracht en Ian ging niet alléén op de twin tig duizend pond af. (Wordt vervolgd).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 7