Andrews Agenda voor Haarlem Bescheiden Duits entrée in Atlantisch opperbevel Het Ballet van de Markies is weer in Nederland Circus Althoff treedt op in Heemstede en Yelsen Vijftig jaar geleden Maar over enige jaren hopen de Generale" er de boventoon te voeren Gen. Gruenter moet vele gevoeligheden sparen Gouddelverstoren ligt in IJmuiden Hoe is het ontstaan? J Aviolanda, Papendrecht, bouwde een electronisch bestuurbaar vliegtuig 3 Maag en ingewanden zijn dikwijls eigenwijs Adenauer zal Buitenlandse Zaken deze maand afstaan Stembus-overwinning van Adenauer in Rijnland-Palts „Wie wat bewaart, hééft wat" Verf met Klaar voor de sprong Dit woord: LAUWLOENE Ontwerp van beeldhouwer Carosso goedgekeurd Programma van het „New York City Ballet" in Holland Festival Washington laat dood van Amerikaan onderzoeken Twee actes van Coppélia met orkestbegeleiding Examens Uit Haarlems Dagblad van 17 Mei 1905 DINSDAG 17 MEI 1955 9t (Van onze correspondent in Parijs) Nu dus tot de Duitse herbewapening besloten is, staat men bij het Atlantische Shape-opperbevel, dat even buiten Pa rijs is gelegen, voor moeilijkheden van meer psychologische aard. De Ameri kaanse opperbevelhebber generaal Gruenther heelt sedert jaren met al zijn krachten aangedrongen op een West- Duitse deelneming aan Europa's verde diging. Maar nu dat besluit eindelijk ge vallen is, weet hij dat hij met de grootste omzichtigheid te werk zal moeten gaan om te voorkomen, dat door die inscha keling weerstanden zullen worden opge wekt, die het positieve militaire effect zelfs wel eens te niet zouden kunnen doen. Wij zijn dezer dagen in Louveciennes eens gaan kijken en praten journalisten worden hier met een verkwikkende harte lijkheid ontvangen en te woord gestaan en bij dat bezoek hebben we wèl de indruk gekregen, dat Gruenther een man is, die zijn medewerkers ook weet te doordringen van de menselijke eisen, die aan hun zware taak worden gesteld. En men kan er zo vertrouwen in hebben, dat de spanningen, die onvermijdelijk met Duitsland's mili taire promotie gepaard zullen gaan, tot een minimum beperkt kunnen worden. Een houwdegen of een vuurvreter is de intel ligente en geestige generaal Gruenther stellig niet. Moment musical De moeilijkheden begonnen overigens al de eerste dag. Een Frans militair muziek corps weigerde toen bij de plechtige ont vangst van een Duitse deputatie het „Deutschland, Deutschland über alles" te spelen. Een Engelse kapel, die toevallig in Orléans aanwezig was, werd overhaast naar Louveciennes vervoerd om de Fransen te vervangen. De Britten namen het geval, zo men wil, „sportiever" op. Mogelijk klonken hun de tonen en de woorden van het Duit se volkslied ook wat minder laat ons zeggen onharmonisch in de oren, want tenslotte heeft men die muziek in Londen nooit zo zegevierend door bezetters in de eigen straten horen spelen. Nog maar goed tien jaar geleden galmde diezelfde natio nale hymne dagelijks uit honderden Duit se kelen op de Parijse Champs Elysées. Vlaggen en masten Direct na dit eerste incident deed zich het probleem voor van de Duitse vlag, welks kleuren nu in zwart-rood-geel zijn veranderd. De veertien landen, die tot nu toe de Atlantische gemeenschap vormden, bezitten" ieder een mast, waarvan er, aan weerszijden van het NATO-hoofdgebouw, elk zeven zijn opgesteld. Er moest dus een nieuwe paal bijkomen, doch de vraag was: aan welke kant, zonder indien mogelijk de symmetrie in het gedrang te bren gen. Na ampel overleg met de architecten, heeft men er toen dit op gevonden, dat naast de centrale paal, recht tegenover de ingang, waaraan de NATO-vlag bevestigd ADVERTENTIE Uw maag is maar erg klein, in ledige toe stand niet langer dan uw hand en niet breder dan twee vingers. Dag in dag uit wordt daar 3 kilo vocht en voedsel verwerkt. Als u dit gevoelige orgaan overbelast of als het in de knel zit, bij zittend werk of door nauwe kleding, kan het zijn taak niet meer behoor lijk vervullen. Onverteerde voedselrcsten hopen zich op in maag en ingewanden. Een nare smaak en beslagen tong, hoofdpijn, een loom en landerig gevoel - het zijn in 9 van de 10 gevallen noodsignalen van uw spijsver tering. Neem direct Andrews bruisend Ge- zondheidszout, twee lepeltjes op een glas water, om maag en ingewanden een handje te helpen. Want Andrews bevat - in smake lijke en prettige vorm - de geneeskrachtige stof fen die u nodig hebt om storingen in de spijs vertering op te heffen. Gun u geregeld 's morgens vroeg even tijd voor een heerlijk bruisend glas Andrews. Dan functionneert van binnen alles weer vlot en gaat u met méér plezier aan het werk. f. 1.65 per bus. u: ,l DINSD \G 17 MEI Stadsschouwburg: „De drie zusters", Ne- derl. Comedie, 8 uur. Concertgebouw: Noordh. Philh. Orkest met Ricardo Odnopo- soff, viool, 8 uur. Lange Herenstraat 6: Conferentie Stads-Evangelisatie, 7.30 uur. Palace: „Ich tanze mit Dir in den Himmel hinein", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „On the waterfront", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „Een dag om nooit te vergeten", alle leeft., 7 en 9.15 uur. ïtoxy: „Drum beat", 14 jaar, 8 uur. Luxor: „Hongaarse rhapsodie", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: ,A star is bom", 14 jaar, 8 uur. Frans Hals: „Leven in de brouwerij", alle leeft., 8 uur. Minerva: „Grote parade 1915", alle leeft., 8.15 uur. WOENSDAG 18 MEI Wükgebouw Nieuwe Gracht 90: Algemene ledenvergadering „Het Witte Kruis", 8.30 uur. Cultura: Ned. Ver. van Spiritisten „Har- monia", 8 uur. Palace: „Ich tanze met Dir in den Himmel hinein", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9 15 uur. Lido: „On the waterfront", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Studio: „Een dag om nooit te vergelen", alle leeft., 2.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Drum beat", 14 jaar, 2.30 en 8 uur. Luxor: „Hongaarse rhapsodie", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: ,.A star is born' 14 jaar, 2 en 8 uur. Frans Hals: „Leven in de brouwerij", alle leeft., 2.30. 7 en 9.15 uur. Minerva: „Grote parade 1915", alle leeft., 2.30 en 8.15 uur. is, een nieuwe mast in de grond werd ge slagen. Eerst zou daaraan de driekleur van Frankrijk worden bevestigd, omdat Ma rianne als gastvrouwe tenslotte wel een streepje voor mocht hebben. Maar tenslot te heeft men ook dat idee weer laten va ren. Er is nu besloten dat elk land eens in de vijftien dagen de eer te beurt zal val len zijn vlag naast het blauwe NATO- doek te zien wapperen Bescheiden begin Dit ogenschijnlijk onbetekenende voor val bewijst intussen wel, met hoeveel om zichtigheid' generaal Gruenther en zijn staf te werk menen te moeten gaan. liet on weerlegbare feiit is nu eenmaal dat de Duit sers en wie zal er zich over verwon deren? niet bepaald met open armen in de Atlantische familie worden opgenomen. Gelukkig schijnt de Duitse generaal Hans Speidel, die in 1944 een voorname rol heeft gespeeld bij de mislukte moordaanslag op Hitler, d'eze gevoelens ook wel te begrijpen. Bij zijn eerste opwachting in Louveciennes heeft hij zich bijzonder discreet en tact vol gedragen. Hij was in burger gekleed. De nieuwe Duitse uniformen schijnen trouwens nog niet klaar ie zijn. Voor het moment is er ook nog geen sprake van, dat Speidel en zijn medewerkers in het NATO-opperbevel zullen wondien opgenomen. Eerst moet het Duitse leger, behalve op papier, ook in werkelijkheid bestaan. Zoals men weet, heeft kanselier Adenauer in Parijs ver klaard, diat hij al op een 225.000 vrijwilli gers kan rekenen en dat de eerste Duitse soldaten reeds in Ju.l'i aan zouden kunnen treden. Maar Shape meent dat men hierbij voorlopig nog beter met jaren dan met maanden kan rekenen. In die tijd: heeft Speidel voornamelijk tot taak, zijn supe rieur Gruenther op de hoogte te houdien van de vorderingen van het Duitse leger- In-opbouw. Duitsers hebben de tijd De Duitsers tonen trouwens evenmin heel veel haast, omdat ze ervan overtuigd zijn, dat de factor tijd in hun voordeel werkt om minstens drie redenen. Over een jaar of vier zal Duitsland het belangrijkste con tingent militairen van het Europese vaste land kunnen leveren, een leger, waarop bovendien geen enkele overzeese verplich ting zal rusten. Dan zal automatisch hun plaats, zo verwachten zij, in het NATO- opperbevel naar die numerieke inzet wor den bepaald. Men gelooft nu al, dat de Amerikanen dan graag bereid zullen zijn, enkele bevelhebbersposten ten behoeve van de Duitsers in te ruimen. Daarentegen zul len de maarschalken Montgomery, de Brit se chef der Europese landtroepen, en Juin, de Franse bevelhebber van het Centraal- Europese front, hun hoge functies wel wil len behouden. Een andere reden voor het Duitse vertrouwen in de toekomst ligt in het feit, dat hun leger ook nog het mo dernste vechtapparaat van Europa belooft te worden. Het Duitse leger zal met de nieuwste verworvenheden der militaire wetenschap worden uitgerust en daardoor ook het volledigst worden ingesteld op de eisen van een atoom-oorlog. En tenslotte zullen de Duitsers mogen rekenen op hun eigen militaire genie. Het is bekend dat de experts der Duitse krijgswetenschap ook de laatste jaren niet stil hebben gezeten en ze zullen de resultaten van die studie nu ongetwijfeld spoedig weten toe te passen. Een zekere samenwerking tussen Franse en Duitse strategen bestaat zelfs al sinds enige tijd, en op dat gebied zal generaal Speidel vermoedelijk direct al een rol kun nen gaan spelen, die in verhouding veel belangrijker kan blijken dan de geringe kwantitatieve militaire macht, waarop Duitsianid zich de eerstkomende jaren kan beroepen. (Van onze correspondent in Bonn) Na zijn terugkeer van de NAVO-confe- rentie in Parijs heeft bondskanselier Adenauer in een zitting van het West- Duitse kabinet te Bonn officieel meege deeld dat hij besloten heeft nog deze maand als minister van Buitenlandse Zaken af te treden. Hoewel algemeen bekend is dat Ade nauer die 51-jarige dr. Heinrich von Bren- tano, voorzitter van de Bondsdagfractie der C.D.U. en broeder van de West-Duitse am bassadeur in Rome tot zijn opvolger aan Buitenlandse Zaken wil benoemen, zou hierover in de kabinetszitting nog met geen woord gerept zijn. Men verwacht in Bonn ook dat het bu reau van de tegenwoordige defensiecom missaris Blank reeds spoedig in een mi nisterie zal worden herschapen. De socia listen hebben geweigerd een lid van hun partij als staatssecretaris voor dit ministe rie beschikbaar te stellen. De coalitiepar tijen zullen nu moeten beraadslagen over de wens van de vrije democraten om een lid van hun partij op deze post te krijgen. Het bureau-Blanlk vormt op het ogenblik nog een afdeling van Adenauers bomds- kanselarij. Telkens duiken geruchten op volgens welke Adenauer van plan zou zijn zelf minister van Verdediging te worden. De socialisten noemen het ontoelaatbaar dat zoveel macht in de handen van één man zuo komen. In kringen van de C.D.U. verluidt dat het ook niet uitgesloten is dat Blank tot minister van Defensie zal wor den benoemd. (Van onze correspondent in Bonn) Bij de verkiezingen voor de Landdag, die gisteren in het bondsland Rijnland-Palts gehouden worden, heeft Adenauer's christelijke sociale unie met 46.8 pet. van alle uitgebrachte stemmen de overwin ning behaald. Zij zal met 51 van de 100 ze tels de absolute meerderheid in de Land dag hebben. Tot dusverre had zij slechts 43 zetels bezet. De socialisten krijgen 36 mandaten tegen 38 in de oude Landdag, het aantal zetels van de vrije democraten is van 19 tot 13 teruggevallen. Geen en kele andere partij is in Rijnland-Palts aan bod gekomen, omdat zij nog geen 5 pet. van de stemmen hebben gehaald. 76 pet. van de kiesgerechtigden hebben hun stem uitgebracht. Dat is 10 pet. min der dan bij de verkiezingen voor de bonds dag in September 1953. ADVERTENTIE knipoogde baron Lamarotte „Henri!" kreet het spook ont zet, „Is dit alles? Werkelijk alles wat je over hebt? Ridder, waar is de rest?" ••Daar ben ik doorgezakt", gnuifde de baron, „Wat dacht je? Auto's kunnen niet eeuwig du ren. Hier! Jij mag de toeter." „Doorgezakt is 'ie!" kreunde de brave geest, „Die Zondags rijder! Die zwéér in het verkeer! Het enige en aller-enigste mid del om nog ooit van de man af te komen, was nu net die auto. Als hij het lor vaker had laten overspuiten, had het tot 't eind toe meegekund!" „Hartelijk, hoor!" neuriede de edelman hautain, „Van je fami- liespoken moet je het maar hebben!" Doch hoort! Reeds galmde van verre een klagelijke zucht door de lekkende geweiven: „Wee mij! Wederom is in dit Verveloos Leven mijn lijden ver lengd. Hoe lang, hoe lang nog, deze Lamarotte-ellende? Roekeloos Ridder, Red ons Pand! Gedenk te verven! Drie sleepboten van de N.V. Rederij v.h- Gebr. Goedkoop hebben de 26 meter hoge en 600 ton zware werktoren van de Coöpe ratieve Bergingsvereniging „Renate Leon- liardt" u.a. waarmee men 454 kistjes goud uit het bij Den Helder gezonken Duitse stoomschip wil bergen, Maandag van Zaan dam naar IJmuiden gesleept. De toren ligt thans voor anker benoorden de meerstoe- len in het Noordzeekanaal tussen de Noor- dersluis en de Velserbrug. De slepers „Antoinette Goedkoop", „Danielle Goedkoop" en „Wouter Goed koop" trokken de tien meter diep stekende toren gistermorgen om kwart voor negen de Zaanóamse haven uit. De werktoren sleepte zwaar volgens de kapiteins en even buiten de haven kreeg men zelfs vertraging toen een sleeptros brak. Met een vaart van drieëneenhalve km per uur is het vervol gens op IJmuiden aangegaan, waar het convooi omstreeks half vier aankwam. De toren, die tien meter diep steekt, doordat men er water in heeft gezet, zal nu worden leeggepompt. Om daarna weer een diepte van tien meter te bereiken, wordt te IJmuidien nog beton gestort iin de bovenketel en de mantel. Bij gunstig weer zullen drie slepers van N.V. Bureau Wijsmuller de bergingstoren naar Den Helder slepen. „Acht tot tien clagen goed weer en we hebben het goud er uit", zei de heer P. Visser, voorzitter van de bergingsvereniging. „Er zit voor 72 millioen goud in het in 1917 bij Den Helder getorpedeerde stoomschip". Boven het wrak staat 21 meter water, zodat de toren na het slepen nog elf meter moet zakken." Het programma, waarmee het Grand Ballet du Marquis de Cuevas gisteravond in het Amsterdamse theater Carré zijn vierde Nederlandse tournée begon en dat daar vandaag, Vrijdag en Zondag herhaald zal worden, heb ik ongeveer een half jaar geleden al besproken. Aan die voorstelling in Antwerpen bewaarde ik een slechte her innering. In de destijds geleverde beschou wing heb ik ter inleiding van de critische opmerkingen een uiteenzetting gegeven van de eclectische artistieke politiek van dit gezelschap, dat bij voorgaande bezoeken door het stellen van een gouden standaard van technische perfectie zoveel heeft ge daan ter stimulering van de „klassieke" danskunst in ons land. Misschien mag ik één zinsnede daaruit hier overschrijven: „Verder dan capricieuze of met gewaagd vertoon van met uiterlijk effect verbluf fende variaties van het traditionele gaat men niet.... bij de verkenningen op choreografisch terrein, eerder aansluiting zoekend bij de heersende mode, dan gericht op vernieuwing." Er zijn geen tekenen, die tot herziening van dit standpunt dwingen. Maar gelukkig is er wel veel ten goede ge wijzigd en dat is zeker in de eerste plaats te danken aan de terugkeer van John Taras als balletmeester, die er kennelijk reeds veel toe heeft bijgedragen het zoekgeraakte gevoel voor op een kunstzinnig doel ge richte discipline te herstellen. Maar eerlijk gezegd: waarom deze uit voering van „Les Sylphides" op het gru welijke arrangement door Maurice Baron van Chopin's muziek de zaal tot geestdrift bracht, begrijp ik niet. De bezetting was inderdaad gelukkiger dan die ik in Ant werpen zag en die mij aanleiding gaf tot de opmerking: „Of men nu de nocturne of de walsen, de prélude of de mazurka's zag, het was allemaal van hetzelfde gaas een tutu." De nieuwe soliste Genia Melikova (geboren te Marseille als dochter van Rus sische emigranten, die reeds op twaalf jarige leeftijd bij de Ballets Russes van Massine debuteerde en na de oorlog bij Anatole Wiltzak en Antony Tudor in Ame rika haar opleiding voltooide) wist zich bijzonder in de hoge eisen aan de toneel persoonlijkheid stellende prélude te onder scheiden. Maar Belinda Wright (te typisch Engels) en Jacqueline Moreau (te typisch Frans) slaagden er niet in de gewenste romantische sfeer te roepen. Het is niet te zeggen, waarin laatstgenoemde meer teleurstelde: in haar solo of in het veel te klein gehouden walsduet met Wladimir Skouratoff, die op zijn beurt de stijl ver stoorde met de overdadige, sentimenteel- aangezette ports-de-bras, die Bronislava Nijinska in haar adaptatie van de oor spronkelijke choreografie van Michael Fokine heeft voorgeschreven. Hulde overi gens voor haar mooie groeperingen van het corps de ballet. „Idylle" van George Skibine, naar een gegeven van Alwyne Camble, die ook het in alle eenvoud voorbeeldige décor ont wierp, op muziek van Frangois Serrette, werd weinig minder dan een sensatie. Deze simpele geschiedenis van een wit vrouw- tjespaard, dat zich laat weglokken van de zijde van haar zwarte minnaar door een circusartist van hetzelfde ras, die met zijn pluimen voor haar ook zijn aantrekkings kracht verliest, is - welke bezwaren men ook tegen het infantiele van deze dierlijke vermommingen kan hebben - een geslaag de combinatie van bravour en charme. Vooral in het amoureuze divertissement kon Marjorie Tallchief opwindend koket teren met haar schitterende techniek, die nergens hard wordt, altijd spoepel blijft, uiterst precies en toch heel vrouwelijk. Zo'n verbluffende manége van fouetté's- en-tournant is louter stuntwerk, maar zij doet het toch maar en het is logisch in het geheel geplaatst. Haar grootste vorm ont plooide zij echter in het openingsduet met George Skibine. die zelf een driftige, ge spannen vertolking van het zwarte paard gaf. Choreografisch is het geheel niet bij ster interessant (men moet dé instelling van een Roland Petit voor zoiets hebben) en Wladimir Skouratoff had als de „derde man" dan ook eigenlijk niet veel anders te verrichten dan een reeks elastische spron gen, die hem veilig toevertrouwd konden worden. Met de pas-de-deux „Arlequinade" van Petipa op muziek van Drigo bleef men nog even in de sfeer van het circus. De soubret- te-achtige Belinda Wright kon haar talent in deze kleine comedie, waarbij men niet naar de zin van de pantomime moest vra gen, leuk uitspelen. Serge Golovine wist zich te onderscheiden in de solovariatie, die in moeilijkheid nauwelijks voor die van „De blauwe vogel" onderdoet. En tenslotte kreeg men dan voor de zoveelste keer „De gevangene van de Kaukasus" op de Gaya- né-muziek van Katsjatoerian te zien, waar over in voorgaande recensies al genoeg ge zegd is. De uitvoerenden ontketenden er stormachtige bijval mee. Woensdag kunnen wij met „Achilles" - de nieuwste aanwinst van het répertoire - kennismaken. DAVID KONING. In d'e macht van Donid'etrdaig op Vrijdag komen in Haarlem drie spe ciale treinen aan van het circus Franz Alrthoff- Strassburger, dat van Vrijdag af enige dagen in de omgeving van het Heemsteedse Sport park optreedt. De treinen bevatten 124 wagens. In de stallen zullen te zien zijn 180 paar den, 14 olifanten, 24 kamelen, leeu wen, tijgers, pan tere, bruine beren, ijsberen, giraffen, nijlpaarden, buf fels, zebra's, la ma's, zeeleeuwen enzovoort,In totaal 400 dieren. De di rectie beschikt over 320 mede werkers, afkomstig uit zestien landen, de tent heeft een lengte van 90 m en een breedte van 30 m en de artisten en dieren werken in een „renbaan" van 48 bij 22 me ter. Als men nog weet, dat in een tijd van drie vuur een programma wan zevenenveertig num mers afgewerkt wordt, dan blijikt wel, dat het circus Althoff het in het groot doet. Van Vrijdag tot en met Dinsdag staat het circus in Heemstede en op 25, 26 en 27 Mei in Velsen. Het woord lauwloene, diat niet tot het meest te-schaafde Nederlands behoort en dat wij bezigen in ce zin. van: dat kan je denken, is eigenlijk zuiver He breeuws. Lau betekent in die taal: niet en komt voor iin: lauw kan-s, dat wil zeggen: geen kans. Lonu is Hebreeuws voor. aan ons en lauwloene is dus: niets voor ons, dat wil zeggen: dat is onze zaak niet, dat gaat ons niet aan. Een ander woord loen, dat in het Bar goens gebruikelijk is, betekent: gemene streek, leugen. In „De Jordaan" van Querido leest men: mottle maari (mij) loentje set.te? voor: most hij mij er in laten lopen? Marjorie Tallchief en George Skibine in „Idylle" van laatstgenoemde op muziek van Frangois Serrette en met costuums van Alwyne Camble, die ook het gegeven leverde. Monument te Willemstad De raad van bestuur van de „Stichting ter herdenking van de in cle tweede we reldoorlog gevallenen van de Nederlandse Antillen" heeft het ontwerp, dat de Am sterdams-Italiaanse beeldhouwer Fred. Carasso voor een monument vervaardigde, met algemene stemmen goedgekeurd. Dit monument zal een plaats krijgen bij het Waaigat, een baai te Willemstad. Het wordt ongeveer twaalf meter hoog en bestaat uit twee opstaande vleugels, met er voor een vrouwenfiguur, die een zee meeuw in de hand draagt. Rond het monu ment, dat op een bastion geplaatst zal worden, komt een ballustrade, waarop dn bronzen letters de namen der gevallenen. De vrouwenfiguur wordt in brons gegoten. Het zal ongeveer anderhalf jaar duren voor het monument geheel gereed zal zijn. Tot burgemeester van Doorn is be noemd de heer P. W. ter Haar, met toeken ning van gelijktijdig eervol ontslag als bur gemeester van de gemeente Fijnaart en Hei ningen. De heer Ter Haar is lid van de Christelijk Historische Unie. Hierbij geven wij een afbeelding van enkele van de vierentwintig Lippizanere, welke paarden in drie manéges zullen op treden en ook aan andere nummers mede werking verlenen. De N.V. Aviolanda, Maatschappij voor Vliegtuigbouw te Papendrecht, heeft een vliegtuig ontworpen en gebouwd dat geen bemanning heeft en van de grond af, van een schip af, of van een vliegtuig uit kan worden bestuurd langs electronische weg. Het vliegtuig, dat verbindingsvliegtuig AT- 21 wordt genoemd, is ongeveer zes meter lang, heeft een spanwijdte van circa vier meter en een gewicht van ongeveer drie honderd kilo. De AT-21 heeft een „rechte" smalle vleugel bovenop de romp en een staart vlak met twee kielvlakken. De romp is cylindervormig met een geleidelijk toe lopend gestroomlijnd neusstuk en een staartpunt. Onder de romp is een pul serende stuwstraalbuis aangebracht. De pulserende stuwstraalbuis is gebouwd door samenwerking van Aviolanda en de Franse Nationale Maatschappij tot Onderzoek van en voor het Bouwen van Vliegtuigmotoren (Société Nationale d'Etude et de Construc tion de Moteurs d'Aviation SNECMA). Bij Aviolanda was men al enige tijd bezig om voor de AT-21 een krachtbron te ont werpen. De SNECMA had twee soorten motoren gebouwd die, naar de ontwerpers van Aviolanda meenden, het dichtst het ideaal naderden: de pulserende stuwstraal- buizen van het type „Escopette" (vuur roer) en van het type „Ecrevisse" (rivier kreeft). De voor de AT-21 bestemde motor kan op vrijwel iedere soort brandstof werken, bijvoorbeeld op alcohol, alle soorten ben zine, petroleum, aether. Men is dus niet afhankelijk van de kostbare, hoogwaardige vhegtuigbenzine. De AT-21 is een basis-model. Bij Avio landa meent men dat men van dit model uitgaande verscheidene andere typen kan ontwikkelen. Zo kan men er een radar- oefenvliegtuig uit doen ontstaan of een doel-vliegtuig, een toestel dat kan worden gebruikt als vliegend doel voor schietoefe ningen. jachtviiegers en door luchtdoel artilleristen. De AT-21 is zulk een doel- vliegtuig en het bevat electronische appa raten die optekenen waar het toestel wordt geraakt en, als he niet is geraakt, hoever het projectiel er vandaan was. Het vliegtuig is zo gebouwd dat er alle vliegbewegingen mee zijn te maken. Men kan er kunstvluchten mee uitvoeren. Bij de bouw is rekening gehouden met zeer grote krachten die op het. vliegtuig kunnen gaan werken. Het toestel kan in de lucht worden gebracht met een katapult-instal latie en een raket-installatie. Wanneer het vliegtuig als schietschijf wordt gebruikt zal dat meestal het geval zijn boven zee. Na het schieten zal het toestel boven zee kunnen worden „geland." Bij het aan boord halen van een dergelijk vliegtuig heeft men gewoonlijk veel kans op beschadiging van vleugel en staart vlakken. Bij Aviolanda heeft men dit vraagstuk zo opgelost, dat men vleugel en staartvlakken door middel van, van een kleine lading voorziene, bouten onder andere van de wal af kan laten springen. Daardoor komen vleugel en staartvlakken In het onlangs in grote oplage verspreide programma van het Holland Festival vindt men wel het optreden van het New York City Ballet onder artistieke leiding van George Balanchine aangekondigd, echter zonder détaillering van het programma. Wij hebben hierover intussen nadere gegevens verkregen, zodat belangstellenden thans hun bestelformulieren kunnen invullen. Amsterdam 29 Juni, Den Haag 4 Juli: Serenade, La Valse, duet uit Sylvia en Western Symphonie. Amsterdam 30 Juni en Den Haag 7 Juli: tweede acte Lac des Cygnes, Four Temperaments, l'Après- midi d'un faune en Symphonie in C (van Bizet). Amsterdam 1 en Den Haag 6 Juli: Serenade, Schotse Symphonie, pas de trois van Glinka-Blanchine, Piep Piper (van Jerome Robbins). Amsterdam 2 Juli: Duel, Schotse Symphonie, The Cage en Pied Pi- per. Amsterdam 3 Juli: Lac des Cygnes, The Cage, pas de trois als boven, Western Symphony. Den Haag 8 Juli: Duel. duet uit Sylvia, Schotse Symphonie en Lac des Cygnes (tweede acte). los van de romp en daardoor kunnen alle delen gemakkelijker uit het water worden opgevist. Bij de bouw van de AT-21 is een aantal beschermde constructies toegepast. Er kon, dank zij het feit dat men op de hoogte was van de eisen die aan een dergelijk vliegtuig moeten zouden kunnen worden gesteld, rekening worden gehouden met de wensen en er is veel belangstelling voor het resul taat. Het vliegtuig kan voor burgerlijke en militaire eisen worden gebouwd en Avio landa heeft hoop, dat haar ontwerp zijn wegen wel zal vinden. WASHINGTON (United Press) Ame rikaanse Congresleden hebben zich in scherpe bewoordingen uitgelaten over de dood van de 29-jarige Gene Symonds, de directeur voor Zuid-Oost Azië van United Press, die in een ziekenhuis in Singapore is overleden na tijdens relletjes zo te zijn ge slagen dat hij aan de gevolgen bezweek. Sommige leden zeiden dat de Britse auto riteiten moest worden gevraagd waarom de politie niet tussenbeide kwam toen Sy monds door oproerlingen uit zijn taxi werd gesleurd. Het departement van Buitenlandse Za ken heeft de Amerikaanse consul in Singa pore opdracht gegeven onmiddellijK een on derzoek in te stellen en zich met de Britse autoriteiten in verbinding te stellen. Twintig nieuwe stakingen zijn in de Brit se kroonkolonie uitgebroken en het heeft er alle schijn van, dat heel Singapore bin nenkort getroffen zal worden door een al gemene staking. Door de nieuwe stakingen ligt het busvervoer op het eiland aan de zuidpunt van Malakka stil, terwijl ook in een groot deel van de industriebedrijven het werk is neergelegd. Meer dan 10.000 arbeiders zijn zonder werk. Reeds drie we ken heerst er grote arbeidsonrust. Eind Mei in Haarlem Het onder artistieke leiding van Mascha ter Weeme staande Ballet der Lage Lan den geeft op Woensdagavond 25 Mei in de Haarlemse Schouwburg een uitvoering, waaraan medewerking wordt verleend door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, voor deze gelegenheid door Wim de Soet gedirigeerd. Op het programma staan voor de pauze de eerste en de tweede acte van „Coppélia" van Delibes in de choreo grafie van Lev Ivanov, door Jack Carter ten tonele gebracht. Angela Bayley ver tolkt de rol van Swanhilda en Norman McDowell die van Franz. In het volgende seizoen zal het gezel schap van het ballet „Coppélia" de com plete versie voor het voetlicht brengen. Thans wordt het tweede deel van de avond gevuld met twee werken van Jack Carter, te weten: „Pavana Interrumpida" op mu ziek van Granados en de kostelijke parodie „Stagioni" (De Jaargetijden)) op muziek uit „De Siciliaanse vespers" van Verdi. Amsterdam. Gemeente Universiteit. Doc toraal examen theologie R. G. H. Boiten, Heerlen. Amsterdam. Vrije Universiteit. Geslaagd voor het candidaatsexamen psychologie de heer P. Luiting, Amsterdam en mevrouw J. A. H. C. BernsenQuack, Overveen. HAARLEM. Hoewel de maand Mei reeds voor de helft voorbij is, blijven de lenteboden uit. In den afgelopen nacht heeft het zoodanig gevroren,, dat er in de slooten tusschen de landerijen een ijslaag zichtbaar was. i

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 5