SCHOOI HeErT De toneelmuziek van China Kerk en school in Indonesië vaCA*t'e Nederlandse „Unhöflichkeit" Prijsvraag voor kamermuziek KERKELIJK LEVEN Hier zijn vijf beroepen verborgen 8 VOLGENS een bericht van de Oecume nische Persdienst te Genève werd in de afgelopen maand te Soekaboemi (West- Java) een nationale conferentie gehouden over Christelijke godsdienstige opvoeding, uitgaande van de Nationale Raad van Kerken in Indonesië. Alle dertig aangeslo ten kerken namen aan de conferentie deel. Tezamen waren er honderd vijf en twin tig afgevaardigden en bezoekers. Het vooruitzicht het beheer over hun scholen te verliezen, stelde de Indonesi sche Christenen voor de noodzaak te zoe ken naar andere wegen voor de godsdien stige opvoeding van de jeugd. De Indone sische kerken beheren thans vijftienhon derd lagere en tweehonderdvijftig middel- bare scholen. Het is slechts een kwestie j van tijd, dat alle lagere en middelbare scholen, die door de overheid gesubsi- dieerd worden, onder staatstoezicht zul len komen. Met het oog op deze ontwik keling overleggen de Christenen wat er gedaan moet worden om de jeugd gods dienstonderwijs te geven. Dr. Winburg Thomas, een correspondent van de Oecumenische Persdienst in Indo- j nesië, schrijft het volgende: „De Indonesi- sche pers heeft grote aandacht geschon- ken aan deze conferentie, zowel aan het I bijzondere karakter daarvan, als om het feit, dat zij gekenmerkt werd als een po ging van de Christelijke kerken om de Afro-Aziatische conferentie te evenaren", i De leider van de conferentie, ds. Thromi, secretaris-generaal van de Indonesische Christen Studenten Beweging, zei dat de resultaten van deze bijeenkomst nog wel tien jaar merkbaar zouden zijn in het kerkelijk leven van Indonesië. De reis van de voorzitter van de confe rentie, dr. Homrighausen uit de Verenig de Staten, was ontworpen door de We reldraad voor Christelijke Opvoeding, zijn reis werd door het Theologisch Seminarie te Nanking bekostigd. De uitgaven van de deelnemers aan de conferentie, de kosten van reis en verblijf werden betaald door de Internationale Kerk in Djakarta en door een aantal particulieren in Amerika. De conferentie deed ook enige aanbe velingen: aan de Commissie voor gods dienstige opvoeding van de Raad van Ker ken wordt in overweging gegeven het woord „christelijk" in de titel op te ne men. In alle theologische scholen moet het probleem van de Christelijke opvoeding practisch en theoretisch in het leerplan worden opgenomen. Er moet een specialist op het gebied van de Christelijke opvoe ding worden aangesteld voor geheel In donesië, die dan afwisselend in de ver schillende scholen zal werken. De studie conferentie moet om de twee jaar plaats hebben. Aan de Vereniging voor Christelijke Lectuur wordt aanbevolen om een com plete leergang voor de verschillende leef tijden te geven voor de Indonesische ker ken, voorts om een leidraad samen te stel len, waarin de plichten en de verantwoor delijkheid van de kerkelijke medewerkers worden vastgesteld. Verder beval de con ferentie aan, dat commentaren van het Oude en Nieuwe Testament gedrukt zou den worden. Godsdienstige afbeeldingen moeten worden verbreid in Indonesië, waarop Christus is uitgebeeld als Aziaat en niet als Europeaan. Aan de Indonesische raad van kerken deed de conferentie de aanbeveling om een „rondtrekkend" oecumenisch instituut in het leven te roepen, dat cursussen en conferenties kan organiseren in verschil lende streken, waar de oecumenische be trekkingen en de verantwoordelijkheid van de afzonderlijke kerken ter sprake kunnen komen. Welke beroepen staan in deze visitekaartjes verscholen? Zet de letters op de kaartjes in een andere volgorde en je weet het. •jo^ea 'joSbis 'Jo^oa *)si3oja 'aaiuopinJH :ipmi Suissoido aa De minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen stelt Nederlandse compo nisten in de gelegenheid mede te dingen naar de Prof. van der Leeuwprijs, welke hij voor 1955 zal kunnen verlenen. In aanmerking komen kamermuziekwer ken, welke zijn geschreven voor vier of meer instrumenten, tot maximaal de bezet ting van een normaal kamerorkest. Van de voorwaarden, waaraan werken moeten vol- K doen, noemen wij: het werk moet geschre- ven zijn in de periode tussen de bevrijding en 31 December 1955 en geschikt zijn om h voor de gramofoon te worden opgenomen. De winnaar ontvangt een geldsom van 3000. Op voordracht van de voorlopige Raad voor de Kunst zullen de heren Sem 8 Dresden, Eduard van Beinum, Hans Hen- 8 kemans en B. P. Wagemans (secretaris van t de commissie) de minister adviseren over de toekenning van de prijs. Kleurplaat: In cle kleren van Opa en Oma uit wandelen. kinderen van school ons zien, juichen ze en zwaaien met hun armen. We krij gen het park te zien en alle vogels waarover de juf frouw het hele jaar vertelt. Na een lange, lange rit wor den we afgeladen. We gaan één voor één in het bad. Alle vieze inktmoppen, alle krassen en alle rare poppetjes, die de kinderen op onze ruggen hebben ge maakt, worden er af geboend. We krij gen een nieuw velletje van mooie glan zende verf dat naar het demnebos ruikt. En als we terugkomen zijn we allemaal uitgerust en kunnen we er weer een jaar tegen". Alle dingen lachten tevreden naar de bankjes, want iedereen was blij dat er na al die inktmoppen, die krassen en al dat gestoot en getrap nu ook voor hen een prettige tijd begon. Behalve het ro de potloodje natuurlijk. Dat keek alleen maar streng en nog roder dan het al was toe. „Ik", bromde het schoolbord, „ik hoef niet meer te staan, ik kom languit op mijn rug te liggen en net als de bankjes word ik gewassen en gepoetst en krijg ik een mooi nieuw velletje van glim mend zwart. In de warme zon ga ik lig gen drogen en niets geen gezeur meer van krassende krijtjes, borstels en bor dendoeken". „Maar wat dacht je", riepen de krijt jes, „dat wij ook niet naar vacantie ver langden? We zullen jou eens wat vertel len. Wij gaan met vacantie en komen nooit meer terug." Daar keken de anderen van op. „Jaze ker", knikten de krijtjes, „wij gaan met juffrouw Van Dommelen mee, in de zak van haar schort. Wij hoeven geen moei lijke woorden meer te schrijven, geen sommen en geen namen van kinderen, die niet goed hebben opgepast. De kin deren van juffrouw Van Dommelen mo gen met ons spelen. We trekken hinkel- baantjes en tekenen rare poppetjes, wat we maar willen. En als jullie weer naar school toegaan komen onze zusjes, splin ternieuwe lange krijtjes, daar begint het jaar mee. Dat hoort nu eenmaal zo." „Ik ook", zei de aanwijsstok, „ik ga ook met juffrouw Van Dommelen mee. Ze heeft thuis een heel oud vadertje en die gebruikt me als hengel om te vissen. Ik breng mijn vacantie dus op het water door. En na de vacantie poetst juffrouw Van Dommelen me met boenwas weer op en kan ik weer glimmend en wel een heel jaar aanwijzen". „Van water gesproken", zeiden de spons en de bordendoek, „reken maar dat wij ook gaan zwemmen en een jaar lang vuil en stof van ons afspoelen." „Wat zullen we het fijn hebben", riep de witte glazen bol boven in de klas. „Jij?", vroegen ze allemaal. „Wat ga jij dan doen?" Hij lachte heel wijs. „Juffrouw Van Dommelen wast me in een warm zeep- sopje tot ik helemaal blinkend wit ben. Dan word ik voorzichtig weer opge hangen. Geen lawaaivoetjes onder en boven me, geen geschreeuw en geen bo ze stem van juf. Ik word er van binnen helemaal stil van. Maar af en toe lach ik zachtjes. Weet je waarom? Om het rode potloodje dat in een lade wordt ge gooid, die met een .harde klap dicht gaat. Wie wil er nog van een rood potloodje weten in de vacantie? Als ik dan aan jullie allemaal denk en aan dat eigen wijze ding in het donker, moet ik lachen begrijp je!" De dingen sliepen in. Ze droomden allemaal van de heerlijke vacantie die vlakbij was, net als wij allemaal doen. „Jaja", zei juffrouw Van Dommelen en ze stond langzaam op uit haar bankje, „ja ja, zo gaat het in het leven". MIES BOUHUYS Geen banken meer, geen boek, geen bord, niet lezen, rekenen of schrijven, 't is net of je een vogel wordt die heel zijn leven dom mag blijven. Alle dagen buiten, huppen door het gras, zomaar onzin fluiten, poedelen in een plas. Praten met de bomen, zeilen op de wind tot de sterren komen en de nacht begint. Weggedoken in de veren wachten op de dag. Wéér niet hoeven leren: spelen, want dat mag! Spelen al je vogeldagen met de zon als vriend tot je haast zou vragen waar je 't aan verdient. Misschien denk je, dat jij de enige bent, die droomt over de vacantie en alle heerlijke dingen, die je dan kunt gaan doen. Niets daarvan. Dat moet je maar eens vragen aan juffrouw Van Domme len, die de school altijd zo mooi schoon houdt. Dat schoonmaken doet ze des avonds als alle kinderen al naar bed zijn. Dan komt juffrouw Van Dommelen met haar stoffer en blik en haar emmers en dweilen en gaat aan het werk. Pas heel laat is ze klaar. Ze rust nog even uit op het voorste bankje van de eerste klas en dan gaat ze naar huis. Maar gisteravond, toen ze op dat bankje zat uit te blazen, merkten de dingen die anders stil in school staan niet, dat juffrouw Van Dommelen daar nog zat. Opeens begonnen ze te praten: „Kijk eens wat ik gedaan heb", zei het krijtje met zijn hoge krasstemmetje. Alle dingen begonnen te bewegen en ke ken op. „Ik heb kruisjes gezet hoeveel nachtjes het nog slapen is", lachte het krijtje. „Zie je welZe rolde tegen de rand van het bord en wees de krijt jes aan. „Hoeveel nog?" vroegen alle dingen tegelijk. „Hoeveel nachtjes nog?" en ze rekten zich uit om de kruisjes te tellen. „Stilte", riep het strenge rode pot loodje dat net als altijd midden op de lessenaar zat. 's Nachts speelde het altijd voor juf en alle dingen waren een beetje bang voor haar. Maar nu niet. „Wij", riepen de plantjes in de ven sterbank, „wij gaan fijn met de kinde ren mee naar huis. We komen in echte kamers te staan tussen andere planten die ons vertellen over het leven in de huizen. De kinderen zorgen nog beter voor ons dan op school, want na de va cantie kijkt juf natuurlijk of we ge groeid zijn en bloemen hebben. Heer lijk zal het zijn". „Maar wij dan", riepen de bankjes, „wij gaan net als de mensen in de va cantie uit rijden. Er komt een grote open wagen waarop we allemaal een plaatsje krijgen. We rijden door de stad. Als de 16 JULI 1955 Onze correspondent te Parijs heeft reeds met groot enthousiasme ziin indrukken gegeven van het optreden van de Opera van Peking en liet Staatstheater van Liaoning in het Tweede Internationale Toneelfestival, dat daar de grote sensatie van het seizoen was. Ter inleiding van het ko mende bezoek aan Nederland geeft onze medewerker Bernard IJzerdraat hieronder een karakteristiek en een historisch overzicht van de Chinese muziek, die een belangrijke rol in de vertoningen speelt. DE CHINESE toneelmuziek is fel, in snaarverdeling. Dat leverde als bouwsteen rhythmische dynamiek zowel als in geluid, voor beide theorieën een licht verschillen- Schelle bekkens en penetrante tromklan- de kwint op. ken scanderen handeling en tekst ten to- De theoretisch zuivere kwint wijkt weer nele. Een nasale hobo en een fluit zingen in latere eeuwen in beide gevallen voor de de interludia en somtijds hoort men twee- practische eisen van de muzikale techniek, snarige violen, banjo's en luitsoorten, te- Men kwam tot de tempering, waarbij dus genwoordig ook versterkt met Westerse de zuivere kwinten een lichte afwijking violen en een zoetgevooisde tegenhanger kregen om een gavere en rijkere totaal van de Chinese hobo: de saxofoon. vorm te krijgen van een complex van toon- Dit alles geeft een melodisch samen- ladders. Dit bereikte Prins Ju Tzay-yu spel, meer in registers dan als een orga- een eeuw vóór Werckmeister en Bach, nu nisch orkest, want de melodie wordt vrij- ook uitgaande van snaarverdeling voor be- wel unisono, door al- paling van de kwint, leen éénstemmig, De voorstellingen door het gccombi- De Chinese muziek voorgedragen, zij het neerde Chinese gezelschap in Nederland kent pentatoniek, me- in meerdere octaven, zijn als volgt vastgesteld: op 19, 20 en lodieën op vijftonige In de rhythmen- 21 Juli in de Stadsschouwburg te Am- ladders. Men paste groep daarentegen sterdam, op 23 en 24 Juli in de Rotter- sinds de oudheid vormen de trommen, damse Schouwburg en op 26, 27 en 28 steeds meer schaal- gongs en bekkens een Juli te 's-Gravenhage in het Gebouw vormen en transpo- machtig apparaat, voor Kunsten en Wetenschappen. neermogelijkheden een muzikaal-draima- t°e> alles in verband tisch orkest, dat men zijn kleine perso- [uet de eisen van de toonsymboliek neelsbezetting, twee of drie man sterk, ze- in het ritueel. Aanvankelijk onder- ker niet aanhoort. Zij kunnen zowel zelf- scheidt men vijf modi, tenslotte somtijds standig rhythmisch als melodie-begelei- in de ook muzikaal zeer bewogen geschie dend opereren en zijn de hoofdzakelijke genis van China een vierentachtig modi! veroorzakers van de meeslepend rhythmi- Er ontstond in verband hiermee al vroeg sche dramatiek van het geheel der opvoe- twee eeuwen voor Christus, een zeven- ring. Deze muziek is onscheidbaar van het tonig, dan een twaalftonig systeem. Later klassieke Chinese toneel. is het, maar alleen met theoretisch belang, Reeds Confucius getuigde van de bijzon- wel eens tot driehonderdzestig tonen uit- dere luidheid van het Chinese rhythmische gebreid. Omstreeks 1300 blijkt de ook in instrumentarium. Het is een product van Europa thans meest gebruikelijke diatoni- een cultuur, die in den beginne in het ge- sche majeur-schaal uit dit alles te zijn uit luid een krachtig middel zag tot afweer gekristalliseerd als voornaamste drager der van geesten of ter bescherming van de ge- Chinese melodieën. wone burger tegen de verschroeiend heilige China's muziekgeschiedenis dankt dit ge- straling, die uitgaat van zeer hoog geplaat- hele verloop goeddeels aan de rituele prac- sten en goden. Het toneel was een culmi- tijk, zoals in Europa aanvankelijk de Kerk- natie van sacrale krachten, zo niet van muziek evenzeer practisch en theoretisch kosmische symboliek en het behoefde, normstellend was. Ook de grondvorm der naar oude normen, zulk een naar binnen meerstemmigheid heeft China reeds vroeg en naar buiten beschermend pantser van gekend, hoewel vermoedelijk later dan het meest felle en werkzame geluid onte- Europa, dat er in de zevende eeuw al mee genzeggelijk, vooral op de oorspronkelijk bezig is. Het-is het organum, bestaande uit magisch zeer geladen hoogtepunten der het samengaan van gelijke melodieën in handeling. parallele kwarten. Dit was in China rituele In dat geluid is echter niet alleen het symboliek. Men kende voorts reeds gedruk- magische en kosmisch-ceremonieel afwe- te muziek in de elfde eeuw. rende te zoeken. Nee, het is ook zelf Echter raakte rond 900 de rijke Chinese drager van kosmische activiteit. En daar- rituele muziek danig in verval, te midden uit vloeide langs de weg van eeuwen de van strijd en overheersing. De eeuwen daar- onverbreekbare band met toneelspel voort, op tonen wel weer opbloei, maar ook veel óók in het profane, totdat een expressivi- muzikale verwarring en cultureel ongelijke teit bereikt werd, die verre uitgaat boven hoogten. Zoals enerzijds de Europese, an- sfeertekening en klankschildering alleen - derzijds de Javaans-Balische muziek zich, een expressiviteit, die norm is bij Chinese dank zij voortschrijdende meerstemmig- toneelmuziek en die thans in Europa spo- heid en harmonische structuur, ontwikkel- radisch hier en daar in werken van avant- den, zó ontwikkelde de Chinese zich niet. gardistische componisten als „dernier cri" Men hield nu verder vast aan eenstemmig- en begerenswaardig wordt nagestreefd, heid als regel en aan begrensde,maar voor zonder dat men overigens aan Chinese in- beeldige normen. Dat neemt niet weg, dat vloed hoeft te denken. er toch een verdieping, een raffinement op- De Chinese muziekgeschiedenis toont bloeide, die vooral in de beperkte kring van een merkwaardige reeks van op Europa musicerende litteratoren en huns gelijken vooruitlopende wetenschappelijke vond- een ongeëvenaard hoogtepunt bereikte.Hun sten. Als gevolg van de coördinatie der „k'in" of citherspel is, vooral nog in de Chinese antieke wetenschappen werd reeds negentiende eeuw, een zéér verfijnde kunst enige eeuwen vóór het begin der jaartel- De moderne Chinese volkszang, het com- ling de logische constructie van de toon- munity singing, ontstond pas na 1930. Het schaal een feit, waarbij men uitging van groeit in Kwomintang-sfeer op en spreidt de symboliek der getallen, terwijl de hei- zich, met zijn Europese stemvorming, als lige norm voor de grondtoon tevens die een olievlek over het Chinese land. van maten en gewichten was. Het bureau BERNARD IJZERDRAAT. voor muziekzaken, ongeveer honderd jaar voor Christus gesticht, was dan ook een onderdeel van het Staatsorgaan voor ma- De Pakistaanse autoriteiten hebben het ten en gewichten! eerste deel van de „Goddelijke Comedie" Reeds ligt de theorie van de ontwikke- van Dante De Hel verboden, omdat ling der toontrappen, uit de opeenvolging daarin wordt verhaald, dat de profeet van kwinten, vast in een legende. Pas dan Mohammad in de hel verblijft. De Pa- komt Pythagoras voor Europa óók langs kistaanse autoriteiten achten dit beledigend de weg van getallenmystiek en kwinten- voor de Mohammedanen, cirkel tot de z.g. natuurlijke toonschaal. In De exemplaren van Dante's Hel, die zich China ging men uit van maten van bam- in Pakistaanse bibliotheken bevonden, zijn boefluiten. In Europa zocht men het in door de politie in beslag genomen. (Van onze correspondent in Bonn) Het in Bonn verschijnende dagblad „General Anzeiger" vertelt zijn lezers dat Arnhem („Eutopia") waarlijk een „Euro pese stad" geworden is en dat alle op schriften er, tot in de winkel-étalages toe, behalve in het Nederlands, ook nog in" een andere taal gesteld worden. „Wij vonden," aldus het blad, „dat idee voortreffelijk, maar stonden raar te kijken toen wij lazen dat die tweede taal Engels moet zijn. Engels is een wereldtaal, maar wij nemen aan dat een aanzienlijk gedeelte van de volwassen bevolking van Arnhem, toch al twee talen verstaat en ten dele ook spreekt, namelijk Nederlands en Duits. Wat niet verwonderlijk is, want Arnhem ligt 20 kilometer van de Duitse grens, en tussen Arnhem en het Munsterland hebben vroe ger nauwe betrekkingen bestaan. Dat is door de oorlog helaas anders geworden, wat zoals wij graag uitdrukkelijk willen doen uitkomen, niet aan de Nederlanders, maar in de eerste plaats aan ons gelegen beeft. Het is verheugend dat de betrekkin gen tussen beide landen intussen weer wat beter geworden zijn en dat thans weer dui zenden Duitsers naar Nederland en talrijke Nederlanders naar de bondsrepubliek rei zen. Zou het dan niet natuurlijk geweest zijn, de Duitse taal de rol te geven welke nu aan het Engels Is toegedacht? Wij schatten dat onder de buitenlanders, die Arnhem bezoeken, op elke honderd Duit sers slechts één Engelsman komt." Herhaaldelijk kan men, hier overigens ook, constateren dat Duitsers zich, ook in krantenartikelen, er over beklagen dat in ons land bij benzinepompen^ en voor eet- en drinkgelegenheden en hotels wel veel andere buitenlandse vlaggen, maar slechts weinig Duitse vlaggen uitgestoken zijn. Ge lukkig denken wij Nederlanders daar anders over. Men kan dagenlang in West- Duitsland rondrijden zonder dat men er één Nederlandse vlag ziet. Winden w ij ons daar over op? Twee manieren om foto's aan het strand te maken

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 13