DE OECST VAN BERKELOO BIJOUX VAN MADAME EN DIE STICHTING VAN HEI' STEDELIJK MUSEUM Diamanten als kameleons Tour de force Kort verhaal door Jelle de Vries Muzikaal gezin CWOCOCOOCXX>C>C>DCOCOOC<X>DOOOOOCOOOOOOOOOCOCOOCOCOOOCOOOOCO Dierbare vrienden De neéenMuzen 4Jbu/<L OMDAT IK HET niet langer uithoud, eksters en kraaien, vooral kraaien. Overi- omdat ik eindelijk mijn hart moet luchten, gens mèt de mus de enige vogels die ik, omdat ik lang genoeg rondloop met een zonder deskundige geleide, van de gewone ervaring die me soms, na jaren, nog des kip kan onderscheiden. Ik weet best hoe nachts uit de slaap houdt, vertel ik jullie een fazant smaakt, maar wat mij betreft dit. En denk vooral niet dat ik het doe om heeft dat dier een lange witte staart en iemand te amuseren of omdat ik het zo'n een vuurrood, geperforeerd snaveltje. Maar leuk verhaal vind. Verre vandaar. ik dwaal af en jullie mocht eens denken Nu ik dan toch besloten heb er jullie iets dat ik iets leuks zit te vertellen, van te vertellen, kost het mij moeite te Op het moment dat we het bos binnen- bepalen waar ik moet beginnen. Misschien liepen, ging de maan schuil achter een zou ik mijn levensgeschiedenis tót Berke- forse wolk. Het werd eigenlijk te donker loo erbij moeten halen, opdat jullie mij om het pad te onderscheiden. Janine was beter begrijpen, misschien zou ik,volkomen evenwel onvervaard en deed alsof er niets in het midden latende wat ik voor een aan de hand was. De drie glazen whisky, vent ben, gewoon maar moeten beginnen die ik al had gebruikt, gaven me helaas metvoldoende courage om haar te volgen. Schenk me eerst nog maar eens in Frits. „Best mogelijk dat er bij de ruïne één Zo, dat is beter. zit," zei Janine, achteloos voortstappend. Een ogenblik later stond zij, allerminst JULLIE MOET dan weten, voorzover je achteloos, stokstijf stil. Zij was de eerste het vergeten bent, dat ik vroeger een nogal die het had gehoord, maar toen we daar onbezonnen, hevig op de buitenwereld ge- stonden ik voelde nauwelijks hoe vast richte figuur was. Ik heb ooit nog eens zij mijn arm drukte drong het geluid rechten gestudeerd, maar na mijn tweede ook tot mij door. studiejaar kwam er zoveel geld los van Het was een zacht gelach, niet onheil overleden tantes en ooms, dat ik tijdens spellend, nee, eerder vleiend en meisjes- de zomervacantie ging denken: wat maak achtig en zelfs een beetje verleidelijk. Het je je toch druk? Sinsdien heb ik me nooit meer druk ge maakt. En ik kan jullie verzekeren dat ik me nog steeds Uitstekend kan red den. In de jaren, die volgden op mijn af scheid van elk se rieus plan dat ik als jongmens ooit gehad mag hebben, zag ik het een en ander van de wereld.Waar ik allemaal geweest ben doet er nu niet toe. Het gaat er maar om, dat ik ten slotte dan maar eens een zomer in eigen land door bracht. Ik heb het Janine moeilijk kunnen vergeven, dat zij me op het idéé van Berkeloo bracht. Hoewel het lieve kind er na tuurlijk ook niets aan kon doen. Jani ne was toen der tijd mijn vriendin. We kwamen terecht in een tot hotel reageerde kennelijk op die ene zin van verbouwde boerderij. Er waren maar een Janine: „Best mogelijk dat er bij de ruïne paar kamers, doch er was een exclusief, één zit." verfijnd restaurant. Wat gelukkig ontbrak Het verschrikkelijke was dat het gelach, was het avondlijke muziekje, dat derge- afnemend en aanzwellend, naderbij leek te lijke gelegenheden zo onrustig maakt. De komen. Leek te komen? Het kwam nader- exploitant, een beetje vreemde jongen met bij: En het had niet de minste zin terug te veel geld en smaak en een bijna ongezon- vluchten, want we hoorden het nu eens de interesse voor uitgezochte spijzen, had achter ons, dan weer zich op dat gebied beperkt tot een gramo- vo°r ons of op zij. foon met de lieftalligste platen: Franse Het kwam van bo- liedjes, zigeunermuziek, impressionistische ven, van tussen de pianowerken enmiddeleeuwse koor- bomen, nu en dan zang. zelfs leek het wel van onder de grond te De boerderij was een van de oudste uit komen.... Het was ontzettend, de omgeving hoe oud daar ben ik niet Had ik toen geweten wat er te gebeuren achter kunnen komen en ik zal het wel stond, ik geloof dat ik liever ter plaatse uit mijn hart laten me er nog eens te een eind aan mijn leven had gemaakt. Het vertonen om het te onderzoeken. Op een gelach was op zeker ogenblik zo angstwek- kwartier gaans afstand van de boerderij kend nabij let wel, het was aardedonker verhieven zich, aan de rand van een voor dat ik het bijna lichamelijk voelde. Hoe onze begrippen vrij uitgestrekt bos, de kan ik het in nuchtere bewoordingen be- ruïnes van een kasteeltje, dat wel wat op schrijven? Al zachter wordende kwam het de ruïne van Brederode bij Bloemendaal op ons toe, wegzwevende zwol het aan.... leek. Als jullie het mij vraagt, was het Janine verstrakte plotseling haar greep kasteeltje zeker een zes eeuwen oud. Het om mijn arm, knelde mijn aderen bijna ging vrijwel verscholen tussen het ge- dichten zette zélf het lachen voort. boomte en ik weet, het klinkt onwaar schijnlijk en goedkoop uit de omgeving HET SPIJT ME, maar ik moet even kwam geen sterveling daar in de buurt, wachten. Schenk me nog eens in, Frits, als Zelfs ging men zóver dat toeristische be- je wilt. Steken jullie een sigaret op, doe langstelling voor de ruïne zoveel mogelijk iets, ga even voor het raam staan of wat werd tegengegaan, waarschijnlijk om de dan ookZo, ik zal proberen, verder te streek geen kwade naam te bezorgen. Ik gaan- maak me evenwel sterk dat de jongen van Hoe het mogelijk was dat het gelach, van het hotelletje er met opzet is gaan zitten, buitenaf op ons toegekomen, een deel van omdat hij nu eenmaal een bizarre vent Janine was geworden, zal wel niemand was. Hoe bizar kan een mens zijn? ooit kunnen verklaren. Jullie kunt erover -7^ ATTt U v. 11 I 11- - denken zoals je wilt. ZO, NU heb ik Jullie nieuwsgierig ge- De maan begon weer te schijnen en ik noeg gemaakt en wordt het beslist tijd met bestond het Janine aan te zien. Als ook mijn eigenlijke verhaal te beginnen. Laat maar één seconde het contact van haar ik bekennen, dat de eerste dagen ons veel hand met mijn arm verbroken was ge- genoegen hebben verschaft. Het was zelfs weest, dan had ik onverbiddelijk geloofd mooi weer. De lui, die op de boerderij dat zij weg was en dat daar een ander kwamen eten, weken gelukkig af van de stond: een ander met dezelfde haren ze tredmolen. W e stonden op en gingen slapen waren donkerrood en dezelfde kleren, zo iaat we wilden. De exploitant was bo- dezelfde gestaltemaar dat gezicht! hermen genoeg om hiervan de noodzaak in Haar neus, dat aanvallig wippend ding, T*ren' was strakgetrokken, recht als een lineaal, we maakten lach niet wandelin- met opengesperde neusgaten, begerig en gen in de luisterrijke omgeving. Jullie weet bezeten. Haar wangen met een neiging tot dat zulks niets voor mij is. Mijn vriendin molligheid (jullie kent mijn smaak) wa- evenwel had een bloeiende interesse voor ren ingevallen en doodsbleek, haar mond- vogeltjes, grasjes en sprietjes, die ze in je was ééns zo groot en het lachte op een geestige bewoordingen omzette en wat wijzeLaat ik niet trachten het te be- doe je In zo n geval. schrijven. Haar ogen, groter dan ik wist De vierde avond voerde zij me mee naar dat ze zijn konden, fonkelden in het het bos, om te onderzoeken of er bijgeval maanlicht. Zij was beeldschoon, angstaan- een nachtegaal toefde. Wat er overdag aan jagend schoon. Een schoonheid om voor te pluimvee te zien was, beperkte zich tot vluchten. onwelluidende dieren als Vlaamse gaaien, Zij had opgehouden te lachen. Haar'ge- stalte deinde langzaam heen en weer. De hand, die zij om mijn arm had gekneld op dat vreselijke moment, gleed als een reptiel omhoog, over mijn schouder, en beroerde mijn nek. Die hand was gloeiend heet, zodat ik mij meende te branden. Ik begon te lopen. Niet hard ik liep niet voor haar weg: dat had ik hoe dan ook niet eens gekund. Het was of zij mij leidde en ik voelde later dat dit inderdaad zo was. Wij verlieten het bospad, dat nu door de maan helder verlicht werd. Zon der aarzelen begaf ik mij tussen de bomen met die hand nog steeds in mijn nek. Tweemaal stootte ik mijn voorhoofd te gen een tak, wat haar dat afschuwelijke lachje ontlokte. Vermoedelijk zijn we de ruïne uiteinde lijk van de andere zijde binnengekomen. Door een soort van poort, over een ver molmd ruikende binnenplaats, afdalende, afdalende langs uitgesleten stenen trap pen, door deuren met krakende scharnie ren, door klamme gangen ik geef toe, het klinkt alsof het verzonnen is om over gevoelige mensen een slapeloze nacht op te dringen. DE OEGST het stuit me tegen de borst om het wezen dat mij leidde Janine te noemen drukte mij aan het einde van onze afdaling een poortje binnen en een ruimte in, waar op de één of andere wijze van zeer hoog het maanlicht bin nendrong. Er was niets. Alleen klamme, kille steen. De hand liet mij los. Toen ik om mij heen durfde kijken, bleek mij dat de ruimte geen ramen of deuren had. Zelfs geen spoor van een in gang waardoor wij binnengekomen zou den kunnen zijn. Janine (ik zag dat zij het weer was), lag bewusteloos op de koude vloer. Ergens in het kasteel lachte de oegst, zacht, steeds zachterHet ge lach hield op, zonder geheel weg te ster ven. Ik kan het nóg horen. Uren later ik had voor haar hoofd een kussen gemaakt van mijn jasje leek zij bij bewustzijn te komen. „Hoor je de nachtegaal?" zei ze, weer met haar eigen stem, maar bijna onver staanbaar. Ik spande me genoeg in, dat kan ik jullie verzekeren, maar het enige, dat ik mij verbeeldde te horen, was nog steeds dat lachen, heel ver, met een vage triomfantelijkheid. Zij heeft het nog wekenlang over de nachtegaal gehad, in de periode dat zij ja inderdaad, op mijn kosten verpleegd is. Op den duur keerden haar normale, scherpe geestvermogens terug, maar daar mee kwam tegelijk de herinnering aan wat er gebeurd was. Dat heeft ze tenmin ste op een zonnige herfstmorgen gezegd. We zaten op een bankje in de tuin van het gebouw, waar zij nog steeds verzor ging genoot. „Vertel me in 's hemelsnaam niets", zei ik. En daarbij is het gebleven. Maak jul- lie niet ongerust, zij is weer helemaal in orde. Zelfs is ze doorgegaan met biologie, maar zij heeft zich gespecialiseerd in vis sen. Wij zien elkaar een enkele keer in de stad. Dat wipneusje heeft ze nog steeds. JA, IK MERK HET, jullie moeten dan beslist nog weten hoe we uit die kerker zijn gekomen, want zo mag ik het toch wel noemen. Dat is gauw verteld. Toen het dag werd, heeft die jongen van het hótelletje onze afwezigheid opgemerkt, maatregelen genomen, eigenhandig een Vader en moeder Engel in Rentte (Oos- tenrijk) beweren, het muzikaalste gezin j van de wereld te hebben, daar hun ze- ven kinderen in totaal 120 instrumenten kunnen bespelen. Het jongste kind, de vier jaar oude Paul, bespeelt er zeven waaronder een spe ciaal voor hem gebouwde miniatuur- harp. Het gezin is reeds voor de Duitse tele visie opgetreden en heeft sindsdien ver schillende aanbiedingen gekregen uit' andere landen. touw laten zakken door die opening bo ven in de ruimte waar wij ons bevonden en ons met veel moeite opgehesen. Ik weet niet aan welke kant van het kasteel wij boven zijn gekomen, er waren teveel bomen. Hij bracht ons in zijn auto naar het hotel, waar de rekening al klaar lag. „En dit is dan de reden, waarom we het kasteel niet als bezienswaardigheid aan bevelen", zei hij, toen we al op het punt stonden te vertrekken. „Het verschijnsel waarmee u kennis hebt gemaakt, wordt door de bevolking hier de Oegst genoemd. Er moet er nóg een in ons land zitten, bij Bolsward namelijk. Maar laat u niet om de tuin leiden, die in Amsterdam is geen Oegst, dat is een gewone erl". Daar liet hij het bij. Ik neem graag aan dat deze laatste opmerking een misplaat ste grap inhield. Hoe hij die morgen zo precies wist waar hij ons kon vinden? Ik weet het niet. Het was een bizarre jongen. Diamanthandelaren, lommerdhouders en geleerden in New York breken zich sedert enkele weken gelijkelijk het hoofd over een vreemd verschijnsel bij diamanten, die in enkele dagen tijds van schitterende blauw-witte stenen veranderen in dof-gele exemplaren. Speciaal de houders van pandhuizen zijn door deze geheimzinnige verandering der stenen ernstig benadeeld. Het komt de laatste tijd herhaaldelijk voor, dat zij een schitterende, kostbaar lijkende steen in pand nemen om na enkele dagen tot de ontdekking te komen, dat de diamanten blijkbaar op een of andere bijzonder ver nuftige wijze „opgewerkt" waren. Men weet nog niet precies hoe dit „op werken" (mooier maken) van een steen geschiedt. Onder de verontruste pandjes bazen en diamantairs doen allerlei theorie- en de ronde. Volgens de een krijgen de stenen hun schitterende aanzien doordat ze blootgesteld zijn aan röntgenstralen, volgens de ander zijn de edelstenen van mindere kwaliteit in een bepaald chemisch bad gelegd, waardoor zij prachtig op kleuren. Weer anderen menen dat de ste nen blootgesteld zijn geweest aan atoom uitstraling. Geleerden hebben gezegd, dat „behan deling met een krachtig Röntgenapparaat of een cyclotron schittex-ing aan een doffe diamant kan verlenen. Door een chemische behandeling zou volgens een deskundige, slechts de uiter lijke en niet de werkelijke waarde van een diamant veranderd kunnen worden. ,Wij zitten aardig in de nesten" SEDERT BEGIN JULI heeft Haarlem zijn internationaal rendez-vous aan de Grote Markt, waar „Madame" recipi- eert. Al recipiërende lost zij glim lachend het acute tentoonstellingspro bleem op en trekt zelfs Haarlemmers, bij honderden, naar de expositie van haar bezittingen. Hoewel zij overal aanwezig is en luister en charme verspreidt, die het eerbiedwaardig monument van Lieven de Key schijnen te verjongen, houdt zij zich zelf systematisch op de achter grond. De kostelijke sleepkoets, die haar naar Haarlem bracht, staat te midden van haar inventaris, als een ledige schrijn die eens haar schoonheid omsloten hieldAls zij haar japon nen publiekelijk vertoont, hoedt zij zich er wel voor haar ware „gezicht" te laten zien. Haar juwelen heeft ze afge legd en haar waaiers laat ze „onbe- speeld" op zolder, opgeprikt als kleuri ge vlinders na kortstondig bestaan. Haar slaapkamer heeft ze verlaten met achterlaten van een fraaie japon, waar van de bekoorlijkheid tot troost strekt van diegenen, die zonder hoop bleven bij hun rusteloos zoeken naar Madame zelf Zo spreekt elk voorwerp van Madame, die aanwezig èn absent is. En het wordt aan onze fantasie overgelaten rond de objecten onzer voorkeur het sprookje te weven, dat, jxiist door Madame's ver kiezing anoniem te blijven, nimmer zal worden verstoord. NABIJ HAAR sleepkoetst stelt Ma dame ons in de gelegenheid bijoux te bewonderen die de finishing touch vor men van haar toilet. Een onderdeel dezer collectie onderscheidt zich niet zozeer door schoonheid, dan wel door kostbaaiTieid. Een kostbaaiTieid, die symptomatisch is voor de hartstocht van de prachtlievende vrouw, die ze ruim zeventig jaar geleden bezat. Als ik mij verstout de anonimiteit te verbreken waarin het Madame behaag de zich te hullen, dan doe ik zulks niet door een bekoorlijke jonge vrouw binnen te leiden, doch een oude dame. Zij wordt op de Grote Markt voorge reden in een particulier rijtuig uit de zeventiger jaren der vorige eeuw, met een koetsier en een palfrenier in groe ne livrei. Nieuwsgierig raderbij geko men treft ons het wapen op de portie ren, dat zowaar door een kroon wordt gedekt! De rechter helft van het wa pen vertoont het blazoen van Lopez de Haro, waarbij twee stappende wolven een toespeling vormen op de naam Lo pez, een familienaam afgeleid van Lopo, wolf. De linkerhelft van het wapen is gevierendeeld van Suasso en van Hur- tado de Mendoza. Geïntrigeerd door de kroon, maar vooral ook door de bekende klank „Su asso" benaderde ik de koetsier, nadat de palfrenier de oude dame bij Mada me had binnengeleid. En uit de eerste hand vernam ik de bijzonderheden, die mijn nieuwsgierigheid volkomen bevre digden. De oude dame, die zwaar steu nend op de arm van haar palfrenier de treden van de Vleeshal betrad, was So phia Adriana de Bruyn. Als de koetsier mij goed heeft inge licht, was zij in 1841 in Engeland met jhr. Augustus Pieter Lopez Suasso in het huwelijk getreden. Toen Sophia's schoonvader, de geneesheer jhr. dr. Diego Lopez Suasso, in 1859 te Am sterdam overleed, werd het Engelse huwelijk een jaar later voor de Neder landse Burgerlijke Stand bevestigd. Het echtpaar bleef kinderloos en kon zich mede daardoor veroorloven de lust voor hobbies de vrije teugel te geven. Van de talrijke reizen, die het echtpaar in Europa maakte, werden souvenirs meegebracht. Suasso zelf had een bij zondere voorliefde voor munten, waar van hij een rijke collectie vergaarde. In 1872 stierf Suasso en zijn weduwe nam toen haar beide ongetrouwde zus ters aan de Kloveniersburgwal in huis. En in toenemende mate stelde zij van dat moment af haar leven in dienst van haar grote hartstocht: verzamelen. Veeleer moet die hartsocht worden ge- qualificeerd als onweerstaanbare zucht tot bezitten, want haar ontbrak de gave een verzameling op te bouwen, die ge tuigenis aflegde van het onderschei dingsvermogen ten aanzien van cul tuurgoederen. Ze miste de flair en het esprit, die de erudiete verzamelaar tot cultuurdrager stempelen. Zonder enige - deskundige voorlichting kocht zij alles wat los en vast was: ladingen speel- Portert van Sophia Adriana Lopez Suasso-de Bruyn, op jeugdige leeftijd. Copie uit 1890 door Th. Schwartze, naar een daguerreotype. Horloge met juwelen en versiering in email, hangend aan een chatelaine. Type van talrijke horloges en bijoux uit de verzamelingen van Lopez Suasso, waar uit een keuze op de tentoonstelling „Madame" in de Vleeshal is geëxpo seerd. Collectie Sophia Augusta Stich ting (Stedelijk Museum, Amsterdam) goedzilver onder meer en alles wat be- gerenswaardig was, zowel bij de bona fide kunsthandelaar als bij de uitdra gerij. Evenmin selecteei'de zij haar Dllectie. Ze deinsde er zelfs niet voor terug doubletten te kopen of tripletten, jazelfs quadrupletten of geschonden :ellen porselein en wat dies meer zij. Na de dood van een harer zusters kocht zij voor vijfentwintigduizend gulden het zogenaamde Broekerhuis in de Dubbele Buurt te Amsterdam, een vreemd conglomeraat van kasten en voorwerpen van uiteenlopende aard. Met uitzondering van de zware stukken, door de kruier bezorgt, werden alle voorwerpen eigenhandig door haar in gepakt en in haar particulier rijtuig overgebracht naar haar huis aan de Kloveniersburgwal, waarmee zij na ne gentien ritten gereed kwam, verdeeld over di'ie jaar. INTUSSEN zien wij mevrouw Suas so teleurgesteld wederom uit de Vlees hal komen en naar haar rijtuig geleid worden. Madame stelde haar inventaris ten toon, doch bood haar niet te koop aan! In een oogwenk was het ouderwet se rijtuig met weduwe, koetsier en pal frenier verdwenen in de nevelen van de tijd. En zo bleef ik achter op de Grote Markt, in het ongewisse om trent de verdere lotgevallen van ver zamelaarster en verzameling. Op dat moment voelde ik een lichte handdruk op mijn schouder. Omziende besefte ik dat ik het privilege genoot, dat alleen g voor een museumdirecteur is wegge- g legd: Madame zélf! Aan een museumdirecteur, door da- g§ {elijkse werkzaamheid vertrouwd met de eeuwen, is Madame genegen haar g anonimiteit px-ijs te geven. En fluiste- g rend achter haar waaier weidde Mada- me uit over de koopziekte van mevrouw g Suasso, waarvan zij de merkwaardig- g ste détails wist te vertellen. Want Ma- g dame kent de levensgeschiedenissen s van alle vrouwen die het licht zagen, g nadat Eva Adam had verblijd met g haar komst. In 1889 aldus Madame g overleed de tweede zuster van me- vrouw Suasso. En Sophia Adriana g kocht maar, kocht, kocht, tot op haar g sterfbed toe. Tot zij op 4 Maart 1890 g overleed, na bij testament de stad Am- g sterdam tot enige erfgenaam benoemd g te hebben, met de uitdrukkelijke wens g „dat haar toilet of wel haare kleede- g ren, lijflinnen en lijfstoebehox-en, in g den ruimsten zin genomen, mitsgaders g al de in haren boedel aanwezige wer- g ken van porcelein, lak, brons, goud en g zilver, schilderijen, horlogiën, bijoute- j§ riën, gelakte meubelen, antiquiteiten g en boeken niet zullen worden ver- g kocht, maar voor het publiek tegen be- g taling van een gulden per persoon ten g toon en toegankelijk zullen worden ge- g steld, bij wijze van museum, onder de g naam van „Sophia Augusta Stichting" g p zoodanige wijze en zoodanigen tijd g als door het Stedelijk Bestuur van g Amsterdam zal worden geregeld". Tien jaar na het overlijden van me- §j vrouw Suasso kwam aan de Paulus g Potterstraat te Amsterdam de Sophia g Augusta Stichting tot stand. Weinigen §j zullen thans beseffen dat deze stichting g de bouw mogelijk maakte van het Ste- g delijk Museum, dat op 14 September g 1895 door burgemeester Vening Meinesz jj plechtig werd geopend. NIET ZONDER trots vertrouwt Ma- g dame mij tenslotte toe, dat die bijoux, g die opvielen door kostbaarheid veeleer §j dan door schoonheid, aan héér schatten g werden toegevoegd! Staande voor de g vitrine met deze kostbaax-heden, die karakteristiek zijn voor de smaak om- g trent de jaren 18401870, vertelt Ma- g dame dat mevrouw Suasso een aparte J hartstocht voor horloges had. Zelfs op g haar sterfbed kocht zij er nog een voor B meer dan tweeduizend gulden! „IJdel- g heid der IJdelheden" wilde ik onwille- g keurig Madame toevoegen, doch haar g ogen, die in glans wedijverden met de g brillanten en edelgesteenten, die haar g in de ban hielden, legden mij het zwij- g gen op. Mèt Madame stond ik zwijgend g voor de praal, die in veranderlijke vorm het vrouwenhart door de eeuwen heen sneller doet kloppen.... g Totdat ik Madame noodde voor de g thee op het terrasje, onder bescherming g van Laurens Coster. Het gelaat angst- m vallig verborgen achter haar waaier g verliet Madame de Vleeshal. Helaas, g bij haar poging om op dit „verversings- g eiland" te geraken, verdween ze plot- g seling in het geraas van een onbarm- g hartig verkeer. En sedertdien zoek ik jj met weemoed de herinnering aan Ma- gj dame zélf, voor de vitx-ine met juwelen g van de douairière Lopez Suasso! H. P. BAARD 1 Huwelijk De beeldhouwer Sir Jacob g Epstein, 76 jaar, is vorige week in het ge- g heim getrouwd met zijn 50-jarige model, g mevrouw Kathleen Garman, met wie hij g al dertig jaar bevriend is en die ook als g zijn secretaresse fungeerde. De „Daily g Mail" berichtte, dat slechts enkele van g zijn beste vrienden op de hoogte waren g van de particuliere huwelijksvoltrekking. Voorwoord Prinses Margaret heeft g een voorwoord geschreven voor een boek g over Brits ballet, dat in October zal ver- g schijnen. Het- is samengesteld door dx-ie H auteurs en getiteld „Gala performance", g De samenstellers zijn Michael Wood, Mark g Bonham Carter en Arnold Haskell, de op- g brengst der publicatie is voor de ballet- g school van Sadler's Wells bestemd. De g px-inses prijst in haar voorwoord de groei g van de Britse balletkunst van een beschei- g den begin tot „iets waarop wij allen trots g kunnen zijn". Oude smak Het Scheepvaartmuseum g te Groningen is verrijkt met een model g van het oudst bekende schip der Gronin- g ger kustvaart, de „smak". Het model is g door de zaalwachter van het museum, de g heer E. Orsel vei-vaardigd. De smak is de g voox-ganger van de Groninger kof. Bonnard Dezer dagen is in het Mai- g son de la Pensée Frangaise een Bonnard- g tentoonstelling geopend waar een hon- g derdtal werken (olieverven, gouaches en M tekeningen) getoond worden. Deze ten- toonstelling duurt tot begin October. ER IS één ploeg in de karavaan van de g Tour de France, voor welke dagelijks een g tijdrit op het programma staat: dat is de g televisie-eenheid van de Franse omroep, g Drie cameralieden lossen elkaar geduren- g de elke étappe af en ontwikkelen onmid- g dellijk na de finish hun films. In de na- g bijheid van het eindpunt van een étappe g bevindt zich een hefschroefvliegtuig, dat g het kostbare mate- riaal naar 't dichtst- jj bijzijnde vliegveld g brengt, vanwaar een toestel de spoelen g naar de luchthaven g Buc op het lie de N.S g France vliegt. Daar j§ staat dan weer een helicopter klaar, die g even later bij de Almabrug op een Seine- g kade landt. Het laatste deel van het trans- port geschiedt niet mechanisch, maar ge- g woon door een bezorger. In de televisie- m studio's van de Franse omroep aan de rue g Cognacq-Jay worden vervolgens de voor g de uitzending in aanmerking komende g toertafrelen tot een reportage gemonteerd, g De uitzending heeft dagelijks aan het ein- g de van het televisieprogramma plaats, om g ongeveer kwart voor elf. De televisiemedewerkers van de Fran- g se omroep leveren daarmee een prestatie, g welke die van de winnaar-van-de-dag g evenaart, zo niet overtreft. De directie m van de Franse omroep geeft op haar beurt j§ blijk financiële offers niet te schuwen om g haar kijkers te gerieven. In elk geval blijft g ze de commei-ciële concurrentie op die g manier een slag voor. Zo gezien wordt de Tour de France een ware tour de force. Voor de microfoon J. H. B. (Uit een nieuwe „Cartoons"-Pocket- editie: French Postcards". Uitg. Avon Publications Inc. te New York).

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 16