ZE VEN DA GEN HAARLEM „Jong Haarlem... vooruit!" in nieuwe gedaante Agenda voor Haarlem fgfl v. Empelen KIITPFRS 'n txtaOtU! Kees Verwey, modem schilder Ben de Vries en zijn uitzonderlijke „viool" Van mensen era dingen onder de Damiaatjes Haarleoi en Grote vlucht van ontwikkelingswerk noopte tot hechter organisatie SLEUTEL WEG Vioolbouwer Loerakker ,het uitzicht van de viool' HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Volleybalprogramma Een klein pulletje bloemen Bloemenmagazijn WASSERIJ DUYN Huize Het Manpad onder natuursehoonwet „De Reünie" twintig jaar Voor bejaarden Lancel-Couture Vorstelijke poppen Modeshow in de Vleeshal Joh. M. Schmidt werd vandaag 75 jaar Opstelwedstrijd van Prov. Waterleidingbedrijf ZATERDAG 8 OCTOBER 1955 Naar wij vernemen zal de stichting „Jong Haarlem vooruit!", welke sinds de be vrijding zulk een uitstekend werk doet met haar veelsoortige ontwikkelingscursussen voor de buitenschoolse jeugd, worden ge reorganiseerd. De activiteit van de stichting heeft zich 7,0 uitgebreid het vorig jaar waren er 1500 cursisten voor tachtig verschillende cursussen dat het gewenst is het draag vlak van de organisatie te verstevigen. Daartoe is het allereerst nodig, dat een directeur benoemd kan worden, die zijn gehele tijd voor „Jong Haarlem.... voor uit!" beschikbaar heeft. Reeds is de heer J. L. Munnik, die in de afgelopen jaren de stichting met grote toewijding heeft geleid, in afwachting van de nieuwe situatie en ter voorbereiding van het winterwerk van zijn functie als hoofd van de Teylerschool vrij gemaakt. Intussen heeft de stichting zelf pas deze zomer haar juridische grondslag gekregen, daarvóór bestond zij eigenlijk formeel niet, al werd elk jaar wel door de gemeenteraad op haar naam subsidie verleend, het laatste jaar nog zeventienduizend gulden, hetgeen al heel wat meer is dan de vijfhonderd gul den welke de Federatie van Jeugdwerkver enigingen vóór de oorlog zou gekregen hebben als het toenmalige College van Ge deputeerde Staten zelfs die uitgave niet nog te buitensporig had gevonden en van de gemeentebegroting geschrapt. De huidige stichting is uit de genoemde Federatie voortgekomen. Dat was een log j lichaam, dat nogal een samenraapsel van organisaties omvatte. Intussen was in de loop der jaren het bestuur zo gedund, dat de reglementair voorziene situatie intrad, waarin B. en W. ADVERTENTIE „DE SLEUTELSPECIALIST" LANGE VEERSTRAAT 10 - TEL. 11493 Belangrijke wedstrijden in dames- en heren-hoofdklasse Er staan voor komende week, zowel in de dames- als voor de heren hoofdklasse, be langrijke wedstrijden op het programma. Maandag komen in het Krelagehuis de herenploegen van HVS en Die Raeckse tegen elkaar in het veld (8.30 uur). Door een overwinning kan HVS reeds een belang rijke puntenvoorsprong op Die Raeckse nemen. Voor Woensdag staat voor de dames hoofdklasse de niet minder belangrijke wedstrijd tussen de ploegen van Die Raeckse en Velox op het rooster (8.00 uur). Krachts verschil tussen beide ploegen bestaat er vrijwel niet. Het volledige programma voor Maandag luidt: Heren. Hoofdklasse: HVS—Die Raeckse, le klasse: HVS 2—HBC. 2e klasse: Blinkert —Haarlem 2. Raeckse 3—Rap. 2, PWN— Raeckse 4. Boru—Velox 3. OVRA 2—GIOS 3, OSS—WIK, Gios 2—VVSH. Dames, le klasse: Blinkert—MHBS. 2e klasse: HVS 2Velox 3. HaarlemRaeckse 3. OVRA—Gios, HBC 2—PSVH 2, Gios— Haarlem 3. AW 2—Gios 2, Sizo—VVSH, OG 2SSO 2. ADVERTENTIE of een groter bloemstuk? Het zal gewaardeerd warden naarmate het opvalt door kunst zinnige uitvoering. Voor ware Bloemsierkunst Binnenweg 18 - Tel. 3-80-80 Heemstede ZATERDAG 8 OCTOBER Studio: ..Notorious", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. 1.uxor: „Papaveri", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Avontuur in Hongkong" 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Haven der Begeer te", 18 jaar, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Om het goud der Inca's", 14 jaar, 7 en 9.15 uur. „Cinema Palace. „Eskader 8 keert terug", 7 en 9.15 uur. Minerva: „Zeven broers zoeken zeven meisjes", alle leeft., 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Gejaagd door de wind", 14 jaar, 7 uur. Stadsschouwburg, 20 uur: Hoofd stad Operette met „Hör' mein Lied. Violetta", van Oscar Strauss. H.K.B., Tempeliersstraat, 15 uur: Judo-demonstraties door Zuid-Ko- reaanse grootmeester. ZONDAG 9 OCTOBER Studio: „Russisch Ballet", alle leeft.. 11 u. en „Notorious", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Papaveri", 18 jaar, 2. 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „5 maanden in de Braz. wilder nis", alle leeft., 11 uur en „Avontuur in Hongkong", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Haven der Begeerte", 18 jaar, 2, 4.30, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Om het goud der Inca's", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Cinema Palace: „Eskader 8 keert terug", 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Zeven broers zoeken zeven meisjes", alle leeft., 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Gejaagd door de wind", 14 jaar, 2 en 7 uur. Stadsschouwburg, 14 en 20 uur: Hoofdstad Operette met „Hör' mein Lied. Violetta", van Oscar Strauss. Zuiderkapel, 10 en 17 uur: Ed. W. Pera, 20 uur, lezing door Corn ie Vanderbreggen. Geb. Cultura: 10.30 uur, Ned. Ver. van Spir. „Harmonia". Sionskerk, Eksterstraat: 19 uur. Bijzondere dienst, spr. Wika L. A. C. van Ginkel. Witte Hcerenstraat. 19.30 uur: Evang. Luth. Gem. Jeugddienst, Ds. G. Kroes. MAANDAG 10 OCTOBER Studio: „Notorious", 18 jaar, 2, 7 en 9.15 uur. Luxor: „Papaveri", 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Avontuur in Hongkong", 14 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Haven der Begeerte", 18 jaar, 2.30, 7' en 9.15 uur. Roxy: „Meisje ontvoerd", 18 jaar, 2.30. 7 en 9.15 uur. Cinema Palace, „Eskader 8 keert terug", 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Minerva: „Anna", 18 jaar, 8.15 uur. Rembrandt: „Ge laagd door de wind", 14 jaar, 2 en 7 uur. Begijnhofkapel, 20 uur: Interkerkelijk Evan gelisatie Comité. Geb. Zang en Vriendschap. 20 uur: Geestelijk Centrum: De Grotere wereld. Concertgebouw, 20 uur: Chopin- avond door Stefan Askenase. Frans Hals museum, 20 uur: Volksuniversiteit: voor dracht door prof. dr. G. C. van Niftrik over De Liefde. als bestuur moesten fungeren. De oude federatie is nu geliquideerd en de stichting officieel geformeerd. In het bestuur daar van hebben vertegenwoordigers zitting van het openbaar-, het protestants-christelijk- en het rooms-katholiek onderwijs, voorts dr. M. J. Heering, die ook in het bestuur van de vroegere Federatie zitting had, de heer A. Meijer van de afdeling Onderwijs van de gemeentesecretarie, die als secreta ris-penningmeester optreedt en tenslotte wethouder D. J. A. Geluk, die voorzitter is. Binnenkort start „Jong Haarlem vooruit!" met zijn wintercampagne; men hoopt daarbij het aantal cursussen tot hon derd uit te breiden. ADVERTENTIE \msthki».\ms» v.\ \nr20 rn-1105? MANGELWAS KANT EN KLAAR, binnen 4 dagen retour Bij gemeenschappelijke beschikkingen van de minister van Onderwijs, Kunsten en We tenschappen en van de staatssecretaris van Financiën is het volgend onroerend goed aan gemerkt als landgoed als bedoeld in artikel 1 der Natuursehoonwet 1928: het landgoed „Het Manpad" gelegen in de gemeente Heem stede, dat, sedert 14 Februari 1936 onder de Natuursehoonwet 1928 was gerangschikt is als gevolg van verkoop van het grootste deel daarvan aan de werking der wet onttrok ken. Het verkochte gedeelte, ter grootte van 14.95.54 ha, werd onder de naam „Huize Het Manpad'" ten behoeve van de nieuwe eige naar opnieuw onder de wet gerangschikt. Dezer dagen herdacht „de Reünie" het feit, dat zij twintig jaar geleden is opgericht. Aan vankelijk bedoeld voor oud-leerlingen van de Handelsavondschool is zij spoedig uit gegroeid tot een vereniging die haar leden verkreeg uit allerlei kringen en zo geraakte het verband met de school geheel zoek. In de eerste jaren beoogde men slechts het organi seren van gezellige avonden, excursies, wan deltochten enz. Later ontwikkelde zij zich als toneel- en cabaretvereniging en thans worden elk seizoen twee toneelvoorstel lingen gegeven en als regel één cabaretvoor stelling met eigen krachten. In de laatste jaren heeft de toneelgroep geen vaste regis seur gekend; achtereenvolgens hadden W. J. Wiers, Jack Dixon en mevrouw J. Obdam de leiding. Sinds het vorige seizoen voert Henk Bakker de regie. Het jubileum werd in Oudejaarsavondsfeer herdacht in Brink- mann en vandaag wordt in het gebouw van de Haarlemse Kegelbond een feestelijke bij eenkomst gehouden, waarop een „Frans Mu- riloff-cabaret" zal optreden. Half November wordt de viering van het jubileum besloten met een toneelvoorstelling in de Stads schouwburg. ADVERTENTIE AVVJ X1. L^lVkJ ZIJLSTRAAT HAARLEM Tot 29 October exposeert de Amster damse kunsthandel M. L. de Boer werk van Kees Verwey, de Haarlemse schilder. „Goede kunst is altijd modern", aldus Au gust Vermeylen in „Het woord is aan van Donderdag jongstleden. Men kan ver moeden, dat Verwey er wel eens ongerust over is of hij wel als schilder van deze tijd gezien wordt. De titel van een stil leven: „A mon ami Picasso" wijst erop hoezeer hij als tijdgenoot van deze Span jaard wil gelden. Verwey's experimenten met de portretten van de dichter Anthonie Kok lijken evenmin vreemd te zijn aan deze geldingsdrang. En toch sluit deze voortzetter van het Amsterdamse impres- sionnisme van Breitner met zijn reeks „30 x 1" wat vormgeving betreft wel zeer aan bij opvattingen, die golden in het eer ste kwart dezer eeuw. Deze expositie, misschien de eerste wer- Iedereen kent hem: de muzikant onder het spoorwegviaduct, die het vreemdsoortige apparaat met die vreemde nasale klank bespeelt. Door het lage viaductplafond krijgt het geluid een intensiteit, waardoor men het zelfs bij het drukste verkeer nog kan horen. Tot eind September zit die muzi kant daar in zijn invalidewagentje. Zijn naam is Ben de Vries. Hij maakte zijn instrument zelf. De ander is Ben Loerakker, vioolbouwer. Hij maakt voortdurend instrumenten, ook welis waar om in zijn brood te voorzien maar niet om er zelf op te spelen. Hij gaat geheel op in zijn werk dat een uitermate groot vakmanschap vergt en een grote aanhankelijkheid. De één leeft voor het instrument-maken, de ander leeft van het éne instrument dat hij maakte. De vioolbouwer leeft voornamelijk binnen. Het maken van violen vergt een onuitputtelijk geduld: de maker is aan zijn werkbank gekluisterd. De muzikant is steeds op straat, altijd buiten. Men kent hem niet bij naam. Maar de violen van Loerakker dragen diens naam. Zij blijven niet binnen. Hun maker wordt niet gezien, maar zijn naam wordt gekend. Achter één van die ouderwetse uitstalramen in de Schachgcl- straat leeft vioolbouwer Loerakker aan zijn werkbank zijn talent uit. In de uitstalkast liggen violen, andere muziekinstrumenten en accessoires. Het is eigenlijk zo terecht dat Loerakker in een van Haarlems oudste en nog dromerige straten woont. Zijn beroep is ouderwets. Het is namelijk een vak dat een uiter mate groot vakmanschap cn een uitermate groot geduld vergt. Wij hebben uren aan een stuk met Loerakker aan zijn werktafel zitten praten en wij geloven nu dat vioolbouwen één van de mooiste beroepen is. Als knaap ging de nu 36-jarige vioolbouwer in de vrije uren tussen schooltijd bij vioolbouwers kijken en helpen. Daar leerde hij het vakjargon, de techniek en het geduld. Wij hebben het blok esdoornhout gezien, dat een viool zal moeten worden cn wij hebben voltooide violen gezien. Wat daar tussen verricht wordt heeft de vioolbouwer ons verteld terwijl hij een bovenblad van een aanstaande viool aan het bewerken was. Zijn vak is aan het uitsterven zegt men. Machinaal kunnen violen gemaakt worden. Maar een vak is niet uitstervend zolang een jonge man het uitoefent met alle bekwaamheid en liefde, die het oude beroep vergt. En deze man schrijft in boeken zijn ge heimen op; zijn zoons zullen ook eens vioolbouwer zijn. „Een viool moet uitzicht hebben", zegt Loerakker en zo tracht hij het onzegbare uit te drukken, datgene wat een handwerkviool van een fabrieksviool onderscheidt; het schoonheidsideaal. Iedere vioolbouwer heeft voor zijn instrument vaste maten, vooral de dikte van het hout betreffend. Alle delen van de viool moeten een bepaalde toon hebben, zoals ook een schaal, een glas, een willekeurig stuk hout een toon heeft. Worden die stuk ken gevoegd, dan leveren zij tezamen de éne toon op die de vioolbouwer wenst. Hij moet dus afwerken naar zijn maten toe: f^ls een blad de gewenste dikte heeft en er geen splinter hout meer af mag, moet het tevens de gewenste toon hebben. Op één zelfde ogenblik moeten de onderdelen van de viool in hun pro ductieproces dus de ideale toon, afwerking en maat hebben. Zij zijn als het ware onderdelen van een rekensom, die op geteld dus tot viool samengevoegd de gewenste klank op leveren. Het ideaal, dat afwerking, maat en toon tegelijk worden bereikt, is practisch onuitvoerbaar. Iedere vioolbouwer heeft zijn eigen methode om de klank van het bewerkte hout te verande ren. Dat is het geheim. Iedere bouwer heeft een eigen manier van toonafstemming. Vervolgens heeft hij ook nog het geheim van zijn lak. Want de lak bepaalt mede het geluid. Loerakker heeft een lak ook geheim die een iaar moet drogen. „Wie heeft daar het geduld voor?" vraagt hij. Wie zal zoals Loerakker het hout met een guts uithollen, dan met een minuscuul schaaf- je bewerken en dan mét schraapijzer afwerken zonder dat er schuurpapier wordt gebruikt? Schuurpapier „zet de houtporiën dicht en dan komt het hout niet zo mooi door de lak". Men moet voor het werk een uiterst vaste hand hebben, een chirurgen-vastheid. Een viool moet niet alleen een mooie klank hebben, maar ook een volmaakte afwerking. De hand van de meester kan herkend worden aan de manier waarop hij de krul afwerkte. Alleen al door schuurpapier te gebruiken zou de bou wen een dag korter op de krul hoeven te werken. Maar: „Je moet je overtuiging in je werk leggen, je liefde, je drang tot volmaaktheid", zegt de bouwer. Hij heeft een boven blad in de hand. Er is Peen oneffenheid in het hout te voelen, het is glad als een gepolijste steen. „Zonder schuurpapier", zegt Loerakker trots, „maar met een vaste hand". „Er zit nu eenmaal geen tempo in dit vak", zegt hij als we gaan. Wat Loerakker in zijn vrije tijd doet? Boeken schrijven over zijn manier van bouwen; voor zijn zoons. In 1924 ging Ben de Vries met een viool de straat op. Hij kon als fabrieksarbeider geen werk meer vinden en als straatmuzikant voorzag hij in zijn levensonderhoud. Sinds dien bestaat er geen ander be roep meer voor Ben: hij vindt zijn onafhankelijkheid heer lijk. Want onafhankelijk is hij. Hij bedelt niet, hij musiceert en wordt daarvoor gehono reerd. Zo ziet hij het en daar voelt hij zich wel bij. In 1939 kreeg hij de ziekte die hem zijn beide benen en twee vingers van de linker hand kostte. Hij kon geen viool meer spelen. Hij was brode loos en wanhopig. Maar ook bij hem kwam de goede inval het Eureka 's nachts. Hij kreeg het idee een eigen in strument te maken van een sigarenkistje. Hij spande een lange snaar over het kistje cn leerde met één vinger spelen. Maar het geluid was te zacht. Al knutselend heeft hij toen het instrument gefabriceerd, waarvan het doordringende ge luid onder het viaduct aan elke Haariemmer bekend is. Hij plaatste de weergever van een oude pathéfoon, het appa raatje waar de naald in past, in zijn kistje en daarover spande hij de snaar. Hij maak te vervolgens een gat in het kistje en zette daar de grote ouderwetse koperen gramo- foonhoorn in. Het resultaat was, zoals De Vries het zelf uit drukt: „een gebasterd instru ment met een toon, die tussen die van een cello en een ouder wetse pathéfoon ligt." De Vries heeft zich nu weer teruggetrokken uit het actieve straatmuziekleven, zoals hij elk jaar doet als de herfst nadert. „Het tocht zo geweldig in het Gat", zegt hij. Het Gat noe men hij en zijn vrouw het via duct. Zijn 53-jarige vrouw gaat steeds met hem mee. Zij tilt hem 's morgens in zijn wagentje,„Ik kan het wel met één arm, zegt ze trots. Op warme dagen kan men het echtpaar aantreffen aan de kop van de Zeeweg bij het strand, waar De Vries dan in een schaftwagen van de ge meente mag „logeren". De Vries is nu 56 jaar en als het speelseizoen achter de rug is blijft hij thuis en schildert. Hij schildert knap. Hij copieert meesterwerken met een uitste kende smaak voor lichtschake- ringen. Hij ondervindt veel hinder van het gebrek aan een schildersezel, want hij kan niet uit zijn stoel komen en moet dus steeds het schilderij anders in een stoel zetten. Hij kan er geen kopen, want hij moet nog steeds een gezin met twee kin deren verzorgen. Zijn oudste zoon is nu getrouwd. Misschien brengt Sinterklaas wel een ezel naar de Vooruitgangstraat 83. Als de winter voorbij is gaat De Vries weer naar Het Gat, met zijn twee flessen melk en zijn vreemd instrument. „Het is op 30 April dat ik er weer zit, Koninginnedag". Het ontbreekt de Haarlemse bejaarden niet aan sociëteiten. Behalve de pas geopenden, waarvan wij reeds melding maakten, vestigt de Unie van Vrouwelijke Vrijwilligers de aandacht op haar „sozen" en wel voor de binnenstad in het Proveniershuis, iedere middag, voor Haarlem-Noord in het Jeugdhuis Schoterweg hoek Pijnboomstraat, vier middagen per week, en te Heemstede in het Jeugdhuis „de Haven", Camplaan op Maandag- en Donderdagmiddag. De aanwe zigheid van uitleenbibliothe ken vormt een extra gerief van deze samenkomsten. Het waren vooral jersey en waevenit uitermate ge schikte stoffen voor ons kli maat die wij tot jurkjes en pakjes verwerkt te zien kre gen op de show van Lancel- Couture, Houtplein. Stijlvolle, sluike jurkjes bracht men voor de jongeren, maar ook aan de wat oudere vrouw was gedacht. Een maat 46 bewees, dat grote „gezette" vrouwen ook het meer jeugdige genre kunnen dragen en met succes. Jersey komt eveneens in een zware uitvoering als mantel stof voor. Er werd van dit ma teriaal onder meer een zwarte mantel, gevoerd met nylon ocelot bont, getoond. De ocelotzijde kon als buitenkant worden gedragen. Van fraaie Italiaanse tweeds zagen we een trois-pièces met een 7/8 jasje, een copie van het Fran se huis Balenciaga. Voor het kleurenpalet der Franse mode heeft men vlijtig van de oude meesters geleend. Veel modellen kwamen uit Wenen en Zwitserland, maar de mantels en tailleurs waren merendeels in Nederland ver vaardigd. Bij de cocktailjurkjes waren veel verlengde lijfjes met ac centen op het heupgedeelte. De show besloot met een serie avondtoiletten. De bazars bloeien in dit sei zoen ook weer vrolijk op. Een zeer bijzondere belooft de fancy-fair te worden, die op 11, 12 en 13 October in het ge bouw „Sarepta" aan de Haze- Het Johez-nieuws een der fraaist uitgegeven per soneelsorganen die wij ken nen is dezer dagen met een extra editie versche nen, die geheel gewijd is aan de officiële in gebruik neming van de drukkerij voor geldswaardig papier van de N.V. Pertjetakan Kebajoran bij Djakarta. Het is een bi-nationaal nummer geworden, met bijdragen zowel van Indo nesische als van Neder landse zijde en de teksten zijn gedeeltelijk zowel in het Bahassa Indonesia als in het Nederlands gesteld. De Indonesische directeur, mr. Raden P. Soewondo, schrijft onder meer, dat de taak van Joh. Enschedé en Zonen, naast de normale directievoering een doorge ven van haar „know-how" omvat aan het Indonesisch personeel. Dit betekent dus, dat het Nederlandse perso neel zich zo spoedig moge lijk overbodig moet maken, hetgeen geen gemakkelijke taak is. Maar, zo eindigt mr. Soewondo: „Vanaf zijn jeugd is de Oosterling ge leerd, dat hij zijn leermees ter dankbaar behoort te zijn, wanneer straks de ge- detacheerden wederorri huiswaarts keren zal nog ongetwijfeld bij degenen, die deze krachten zullen vervangen dit gevoel aan wezig zijn, en dan is er een heel klein steentje bijge dragen in het scheppen van een rustige en vertrouwen wekkende sfeer tussen bei de volkeren". Aan de vele Haarlemmers bij Pertjetakan Kebajoran zal het zeker niet liggen, wanneer dat steentje wel licht toch nog een flinke kei wordt, zoals blijkt uit de hartelijke wens van de Nederlandse directeur, de heer W. G. Bitter: „P. K. en allen die daarin leven en werken, het ga jullie goed!" paterslaan wordt gehouden ten bate van gezinszorg en diaconie in de Hervormde wijkgemeente IV, de wijk van ds. J. Bronsgeest. Het organisatiecomité is zo trots als een pauw, dat Konin gin Juliana bereid bleek voor dit doel niet minder dan vijf tig poppen uit haar vermaar de internationale poppenver- zamcling af te staan. Het co mité deed meer: het nodigde alle hoofden van scholen tot een bezoek met hun leerlin gen uit. Op die manier werpt deze bijzondere expositie on getwijfeld het grootste rende ment af. En daar gaat het ten slotte maar om. Spruit Modeconfectie uit de Grote Houtstraat begon haar show, die in de Vleeshal ge houden werd, met een reeks pakjes en mantels. Vooral de hierbij verwerkte Italiaanse tweeds waren een lust voor het oog. Bont was nogal eens als garnering toegepast bij deze collectie, die tot het ex clusieve genre behoort en ge deeltelijk geïmporteerd is uit Zwitserland, Engeland en We nen. Een speciaal complimen tje verdient mejuffrouw Irme Spruit voor haar eigen ontwer pen. Haar creaties meest jurkjes vertonen een zeer oorspronkelijke stijl. De jurk jes waren óf geheel aaneenge- knipt, óf vertoonden een ver laagde taillelijn, door een goed gekozen détail geaccentueerd. De tinten beige, blauw en een prachtig Fath-groen vielen op bij deze jurkjes. Na de cocktail- en avondtoiletten volgde tot slot een bruidsjapon van jaquard geweven satijn. Het bijzondere van deze crea tie was de robe-manteau van hetzelfde materiaal, die zowel apart als over de japon gedra gen kan worden. kelijk belangrijke van dit seizoen in Am sterdam, toont ons de pure Verwey: een rasschilder. Voortzetter van Breitners im- pressionnisme werd hij al genoemd. Op zijn felste momenten komt hij tot hetzelfde expressionnisme, dat men in Breitners grote staande zelfportret kan zien. Ook sluit Verwey aan bij Floris Verster in zijn vele van kleur gloeiende bloemstukken, met ook de wat tint betreft meer ingehou den aquarellen van droogboeketten. Aan Manet denken we wanneer we voor het potret van Verwey's vrouw met cigaret in de hand staan. Zelfportret door Kees Verwey Hoezeer spreekt Verwey's werk het tegen dat het impressionnisme van een voorbije tijd zou zijn. Want dit werk leeft. Mij komt het meer als van vandaag voor dan som mige „abstracte" schilderijen, die nu al aan veroudering onderhevig zijn. Naar on derwerp slechts kan het ons misschien wel eens voorkomen als van gisteren. Verwey's persoonlijke voorkeur voor een bepaalde tijd lijkt me trouwens wel eens gespeeld, een houding ter verdediging. Werkelijk tijdloos is het portret van Ver wey's moeder, dat waarop ook de handen geschilderd werden. Van schildering is het even anders dan gemeenlijk. Het lijkt voorzichtiger gedaan. Er werd echter niet in geweifeld. Men voelt wel duidelijk een enorme band met het model. Heerlijk vrij staat hij in zelfportretten, waarbij hij zich soms niet ontziet zichzelf als een soort clown te zien. In ruil voor het poseren voor een potret tekende Ver wey voor Victor E. van Vriesland ook een geestige charge. Verbluffend is vaak de kracht van de kleur in de aquarellen. Hoe beheerst hij ook de grote formaten bij deze techniek! Met deze tentoonstelling bewijst Verwey tot onze belangrijkste schilders van van daag te behoren. Zijn kunst is modern! BOB BUYS Vandaag viert de heer Joh. M. Schmidt, voorzitter van de Haarlemse Reddingsbri gade voor drenkelingen en een vurig propa gandist voor de zwemsport, zijn vijfen zeventigste verjaardag. De jarige heeft zich in zijn leven op menige wijze verdienste lijk gemaakt voor de medemens. Daarbij vermelden wij in de eerste plaats zijn werk bij de Haarlemse Reddingsbrigade, waarin hij van kort na de oprichting in 1913 af zijn krachten gegeven heeft, eerst als lid van de technische commissie en daarna meer dan 25 jaar als voorzitter. Als lid van de Ongevallendienst heeft hij bij vele on gevallen hulp verleend. Bekend is zijn werk als leider van het Haarlemse Sportfondsen bad en wel van 1935 tot 1948. Zijn belangstelling ging niet alleen uit naar gezonden, die zwemmen wilden leren, maar ook naar lichamelijk gebrekkigen en blinden. De heer Schmidt maakte zelf films, o.a. van zwemmen door lichamelijk gebrekkigen, welke films dank zij de Wereldgezondheidsraad in andere landen vertoond zijn. Voor de Koninklijke Nederlandse Zwembond en voor de Red dingsbrigade trok hij door het land om propaganda te maken. De zwembond be noemde hem tot lid van verdienste en de Kon. Nederlandse Bond van Reddingsbri gades tot erelid. Ondanks het klimmen der jaren blijft de heer Schmidt actief en dit jaar heeft hij gepoogd een week „Tot dienen bereid" voor te bereiden; de opzet is niet geslaagd, maar mogelijk heeft hij in April meer succes. ADVERTENTIE Ter gelegenheid van de acties van het Provinciaal Waterleidingbedrijf is een op stelwedstrijd gehouden voor de leerlingen van de hoogste klassen der lagere scholen, der voortgezet gewoon lager onderwijs- en ULO-scholen. Geevraagd werd naar aan leiding van een les een opstel te doen ma ken over de drinkwatervoorziening, het geen eventueel door illustraties kon wor den verlucht. De actie heeft een grote weerklank on dervonden en van de ongeveer vijfhonderd scholen in het voorzieningsgebied van het PWN hebben ruim driehonderd scholen opstellen voor mededinging naar de hoofd prijsjes ingezonden. Er kwamen vierhon derdvijftig opstellen binnen. In totaal zijn tienduizend opstellen gemaakt. De organi satoren nemen aan, dat door de actie via de schooljeugd het belang van een veilige drinkwatervoorziening is doorgedrongen in de huiselijke kring van een zeer groot aan tal afnemers. De eerste prijs is gewonnen door Jaap Groot uit Enkhuizen. Tot de winnaars van de vierde prijzen behoren: Engel van Waard, Haarlemmerliede; Maarten te Vijf huizen; Harry Dwarswaard te Hoofddorp; Ank Vrugt te Beverwijk; Greetje Hogen- doorn te Vijfhuizen; Jan van den Berg te Beverwijk; Dirk Vink te Haarlemmerliede en Mia Munsterman te Nieuw Vennep.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1955 | | pagina 9