Oost-west in de Eerste Kamer IN DE WERELDPOLITIEK Decorwisseling voor de satellieten Tèm Jungschlager-herdenking in Concertgebouw Amsterdam Vijftig jaar geleden Prof. Schermerhorn vreest Russische economische ondermijning Nourytien laat Uw kritieke dagen ongemerkt voorbij gaan! Prof. Gerbrandy: „Jacht op een zondebok" '"Hoe is het ontstaand Hoffman vond het graf leeg die zenuwen Ï^NATOGk '3 Agenda voor Haarlem CPN en P.v.cLA. hielden in Amsterdam 1 mei-vieringen Paul de Groot en Evert Vermeer contra Romme Kapitein Kop nog steeds op brug van gezonken „Altair" Onverwachte tegenslag voor Hammarskjoeld Alleen Egypte bereid tot onvoorwaardelijk bestand Kort nieuws Dit woord: KOLDER Opening van UNO-Assem- blée naar november verschoven Uit Haarlems Dagblad van 2 mei 1906 WOENSDAG 2 MEI 1956 (Van onze parlementaire redacteur) BIJ DE BEHANDELING VAN de begroting van Buitenlandse Zaken in de Eerste Kamer voorzag gisteren prof. Schermerhorn (PvdA) dat de Russen zullen toestemmen in een beperking van de bewapening om daardoor in staat te zijn de economische basis van de westerse landen uit te hollen en te ondermijnen. Hun bewapeningsproduktie zullen de Russen vervangen door economische produktie om daarmee op de wereldmarkt het prijsmechanisme te verwoesten. De westerse landen zullen voor de Russische produkten wel hun eigen grenzen kunnen sluiten, maar zij zullen de Russen niet kunnen weren van de wereldmarkt Dit zal het westen noodzaken te breken met het vrije kapitalistische produktiestelsel en op economisch gebied hetzelfde te aanvaarden als op het gebied van de defensie, zo meende prof. Schermerhorn. Zolang de totalitaire methodes niet zijn afgezworen is het gepraat over vreedzaam naast elkaar bestaan niet te aanvaarden. Het beste afweermiddel is integratie van Europa en van de NAVO-landen onderling om tot een eigen interne economische markt te komen. Daarbij zal men over- heidsleiding en een gericht produktiestelsel moeten aanvaarden. Professor Schermerhorn zei ten aanzien van de kwestie-Ambon te willen waar schuwen „tegen het gevaar van geestelijke zwendel met het begrip zelfbeschikkings recht". Israel Gaarne zou hij voorts vernemen hoe de ministers de stand van zaken met betrek king tot Israels veiligheid zien, zowel wat de kwestie van wapenleveranties betreft als de vraag inzake garanties voor Israel ingeval van een Arabische aanval. Het moet zijns inziens als een gevaar worden gezien, dat het westen in verschillende Arabische landen, ook financieel, een klei ne overheersende groep steun verleent die onder het mom van godsdienststrijd de Is lamitische massa's, die nog in een feodaal bestel leven, tegen Israel tracht op te zet ten. Indonesië Wat Indonesië betreft vroeg prof. Scher merhorn zich af of indien Nederland in 1945-46 tijdig had ingezien, dat de enige weg ware geweest langs de weg van vriendschap een zelfstandige Indonesische staatsgemeenschap tot stand te doen komen, wij dan zo in het slob terecht ge raakt zouden zijn als nu het geval is. Hij meende' dan ook eerder zichzelf te kunnen verwijten destijds niet ver genoeg dan te ver te zijn gegaan. Overigens was hij van mening, dat in Indonesië, aanvankelijk het troetelkind in de wereld, thans van hand tot hand het onrecht blijkt toe te nemen. Hij voegde hieraan voor alle zekerheid nog aan toe niet anders over het proces-Jung schlager te denken als vrijwel geheel ons volk. Nieuw-Guinea is een internationaal pro bleem, zei prof. Schermerhorn. De thans bestaande toestand is nauwelijks nog een half jaar te handhaven. Het enige middel om de koloniale verhoudingen uit te ban nen, gelijk die zich met betrekking tot Nieuw-Guinea voordoen, is het scheppen van een internationale trustverhouding. Prof. A n e m a (A.R.) verklaarde zich tegen het afstand doen van enigerlei ge bruik van atoomwapens,want dat zou neer komen op een zich overgeven aan vol strekte weerloosheid. Krachtige steun aan onder-ontwikkelde gebieden is geboden, waarbij ook voor Nederland veel te doen valt.Verder is nodig met toewijding en over tuiging de geest van het Christendom uit te dragen om de fatale gevolgen van de machtsleer der communisten te stuiten en nieuwe wegen aan te wijzen van vrijheid en gerechtigheid. Mr Wendelaar (V.V.D.). die de ver slapping van de NAVO betreurde, bleek minder optimistisch dan minister Beyen ten aanzien van het tot stand komen van een Europese gemeenschappelijke markt. Onze buitenlandse dienst noemde hij duur en het rendement matig. Van onze diplo- ADVERTENTIE Als er iets is. dat helpt tegen dat geregeld terugkerende gevoel van onwel zijn, dan is het NOURYTIEN. NOURYTIEN - het mo derne symptomatisch werkende geneesmid del - 5 vermaarde componenten in één tablet. NOURYTIEN werkt veilig. Het veroorzaakt geen maagklachten. Ga ook over op NOURYTIEN. Dan zegt u mét duizenden vrouwen: „kritieke dagen - het zou wat NOURYTIEN knapt mij op in een omme zien!" Bij alle apothekers en drogisten. Per buisje van 20 stuks 85 ct. WOENSDAG 2 MEI Palace: „Engelen zonder vleugels". 14 jaar, 7 en 9.15 uur. Luxor: „L- hel van Parijs". 14 iaar, 7 en 9.15 uur. Studio: „I vitellom", 13 jaar, 7 en 9.15 uur. Lido: „Botsende jeugd' 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Roxy: „Gunga Dm", 14 jaar. 7 en 9.15 uur. Rembrandt: ..Carmen Jones", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Frans Hals: „Daar zal je voor boeten", 7 en 9.15 uur. Frans Halsmuseum: avondopenstelling. 8.30 tot 10.30 uur, met oude muziek. Vishal: Ma rionettentheater van Feike Boschma, 8.30 uur. Stadsschouwburg: 8 uur. De Toneelver eniging met „Zeeman, pas op!". Openlucht theater, Bloemcndaal: Tentoonstelling wer ken van in Bloemendaal wonende beeldende kunstenaars. Brinkmann: 8.15 uur. Bijeen komst V.V.D. Spreekster: mevrouw A. For- tanier—de Wit. Gebouw „Cultura": 8 uur, Bevrijdingsherdenking Ned. Ver. van Spiri tisten „Harmonia". DONDERDAG 3 MEI Minerva: „Madame Butterfly", alle leef tijden, 8.15 uur. Palace: „Engelen zonder vleugels", 14 jaar, 2, 4.15, „Rear Window", 18 jaar. 7 en 9.15 uur. Luxor: „De hel van Pa rijs". 14 jaar. 2. 7 en 9.15 uur. Studio: „I vitelloni". 18 jaar, 2.15, 7 en 9.15 uur. Lido: „Botsende jeugd". 18 jaar, 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Roxy: „Gunga Din", 14 jaar, 2.30, 7 en 9.15 uur. Rembrandt: „Carmen Jones". 18 jaar. 2, 4.15, 7 en 9.15 uur. Frans Halsmuseum: avondopenstelling, 8.30 to 10.30 uur, met oude muziek Vishal: Marionettentheater van Feike Boschma, 8.30 uur. Stadsschouwburg: 8 uur. De Toneelvereniging met „Zeeman, pas op!". Openluchttheater, Bloemendaal: Tentoonstelling werken van in Bloemendaal wonende beeldende kunstenaars. Zuiderka pel: 8 uur, ds. J. Visser spreekt over „De An tichrist". Aula HBS-B, Zijlvest: 8.15 uur, Voor de Vereniging voor Vrije Opvoedkunst spreekt prof. dr. B. C. J. Lievegoed over „Welke eisen stelt de 20ste eeuw aan de op voeding?". Gebouw H.K.B.: 8 uur, Film avond voor emigranten. maten in den vreemde merkt men in het algemeen niet veel meer dan hun bezig heden van representatieve aard. Wij laten ons op zeventig posten in het buitenland vertegenwoordigen, waarbij verschillende zijn die de moeite niet of nauwelijks waard zijn. Mr. Wendelaar zou na het jongste con tact te Brussel gaarne wat meer vernemen over de Nederlands-Belgische kwestie van de tussenwateren. Zeer onbevredigend vond hij het, dat de regering de Kamer in het ongewisse heeft gelaten omtrent het geen eventueel gedaan zal of kon worden naar aanleiding van de onrechtmatige een zijdige daad van Indonesië: de opzegging van de Unie. Uit mr. Wendelaars beschouwingen over de tegenover Rusland aan te nemen hou ding viel op te maken, dat hij, zich ervan bewust dat men zijn kruit droog moet houden, toch bereidheid tot zoveel mogelijk praten met de Russen bepleitte. Mr. R i p (A.R.) sprak over een zeer ac tuele aangelegenheid: hij vroeg de minis ters Beijen en Luns iets mee te delen over het feit, dat een voor bijzondere diensten door de Egyptische regering gecharterd vliegtuig van de K.L.M. met vier Neder landers en een Egyptenaar door Israëlische jachtvliegtuigen tot een landing op Israë lisch grondgebied gedwongen was. Prof. Beaufort (K.V.P.) waarschuwde tegen „de oude Adam van het nationaal egoïsme". In het wezen der oost-west-ver houding is geen verandering te bespeuren, wel in de taktiek. De militaire waakzaam heid en offerbereidheid mogen niet ver slappen. Plicht is het echter wel langs de weg van internationale overeenkomst de proefnemingen met atoomwapenen te sta ken. Prof. Beaufort was zeer verontwaar digd over het gebeurde in het proces-Jung- schlager, over Foster Dulles' optreden tij dens zijn bezoek aan Indonesië, alsmede over de ook door de heer Algra (A.R.) ge wraakte rechtsverkrachting door Indonesië, de opzegging van de Unie. Hij vroeg of er nog enige mogelijkheid was deze kwestie op een of andere wijze door het Internatio nale Gerechtshof te laten behandelen. Het verheugde de heer Algra, dat de regering duidelijk heeft verklaard, dal de onschuld van Jungschlager onomstotelijk vaststaat en dat zij zich hierin door het Nederlandse volk gesteund weet. De heer Geugjes (C.P.N.) betoogde onder meer dat de politiek der regering nog steeds gericht is op de koude oorlog. Hij wilde van minister Beyen weten hoe deze denkt over de uitlating van Foster Dulles in het Amerikaanse weekblad „Life", waar in hij de politiek van kracht tot het uiter ste had gepropageerd. De schuld van de mislukking der onderhandelingen met In donesië in Genève schreef de heer Geugjes uitsluitend aan minister Luns toe. Volko men verkeerd was zijns inziens diens stand punt, dat er „nu niet en nooit" over Nieuw- Guinea wordt gesproken. „Dit is een beleid van ongeneeslijke kolonialisten." Als minis ter Luns zo doorgaat, dan is hij straks niet alleen een minister zonder portefeuille, maar tevens zonder vrienden „in de inter nationale samenleving", aldus de heer Geugjes. Zowel de P.v.d.A. als eerder op de avond de C.P.N.hebben in Amsterdam met fakkeloptochten en openluchtbijeen komsten de eerste mei gevierd. De belang stelling en het aantal deelnemers aan de optochten viel zowel in de Eerste Jan van der Heydenstraat, waar de secretaris van de C.P.N. Paul de Groot sprak, als op het Beursplein, waar men de voorzitter van de P.v.d.A. kon beluisteren, ietwat tegen. Tegen acht uur begon de optocht der communisten van het Waterlooplein via de Ceintuurbaan naar de Eerste Jan van der Heydenstraat. Er werden geen portretten, doch wel leuzen meegedragen, zoals „Ver dedig de Grondwet", „Vriendschap met een onafhankelijk Indonesië" en „Eenheid van alle werkers". Later op de avond begon de bijeenkomst op het Beursplein van de P.v.d.A. De op tocht was een uur tevoren vertrokken van het Kwakersplein en via de Jordaan bij het Beursplein aangekomen. Ook hier droe gen de deelnemers spandoeken en vlaggen. Evert Vermeer besprak de moeilijkheden, die zich in februari hebben voorgedaan in de Stichting van de Arbeid en vroeg zich af, waar toen de solidariteit bleef van de andere politieke partijen; de heffer Romme wilde zich niet met het conflict bemoeien. Tenslotte viel hij de Katholieke Volkspar tij aan, „die blijkbaar erg boos is gewor den over het manifest, dat wij tot de com munisten hebben gericht en waarin wij de communisten vi-oegen bij de verkiezingen een wijs besluit te nemen. Maar", zo ver volgde de heer Vermeer, „het schijnt soms in ons land of men liever een wat sterkere C.P.N. en een wat zwakkere socialistische partij wil zien". Gezagvoerder acht berging mogelijk Kapitein Pieter Kop van het Nederland se motorschip Altair, dat twee weken ge leden in de buurt van Vitoria in Brazilië strandde en zonk, geeft de hoop niet op zijn schip weer boven water te krijgen. Kapitein Kop heeft het schip nog niet ver laten, al is er nog maar een klein stukje van droog. De Braziliaanse firma's die de bergingsmogelijkheden hebben onderzocht menen dat het schip reddeloos is, maar kapitein Kop verklaart dat hij de berging nog heel goed mogelijk acht. ZES SPREKERS HEBBEN dinsdagavond het woord gevoerd tijdens een Jung- schlager-herdenking in het Concertgebouw te Amsterdam, belegd door het plaatselijk actie-comité „Jungschlager". Het doel van deze avond was zoals de voorzitter van het comité mr. dr. A. Zeegers meedeelde in zijn openingswoord, te getuigen van de vaste overtuiging dat Jungschlager onschuldig was aan het ten laste gelegde, het uiten van solidariteit en hartelijk medegevoel met de nog gevangen gehouden Neder landers, die in Indonesië op hun berechting wachten en het herdenken van Jung schlager. Staande hoorden zeer vele aanwezigen in de grote zaal van het Concert gebouw de woorden ter herdenking aan, waarna een minuut stilte in acht werd genomen. Op het podium lag een grote krans witte bloemen van het actie-comité. Deze krans zal straks aan de baar van de overledene worden gehecht. De minister van Staat, prof. mr. P. S. Gerbrandy zag als de achtergronden van het proces-Jungschlager onder meer de jacht naar het behoud van het gehele voor malige Nederlands-Indië, Nieuw Guinea incluis, naar een algehele scheiding van blank en bruin en naar de Nederlandse scheppingen op industrieel en agrarisch gebied. „Jungschlager is het onschuldige slachtoffer van de opzet tot het vinden van een zondebok, die aan de Indonesische wereld moest tonen, dat Nederland bezig was de rechtsorde en de staat aldaar om ver te werpen." Daarbij kwam het goed in de kraam te pas, dat de Nederlandse ondernemingen aldaar als vijandelijk ver mogen konden worden beschouwd. Het ging in het proces niet om de waarheid, doch om de veroordeling, zo zei de spreker en hij citeerde het Nederlandse Juristen blad waarin wordt gesteld dat „indien Jngschlager was blijven leven, hij op alle punten had moeten worden vrijgesproken". Prof. Gerbrandy sprak van de zwak heid van het Nederlands beleid, dat pas sief bleef toen actie geboden was. „Er moest gehandeld worden, niet alleen door een beroep op het geweten van de wereld, maar ook door een krachtige overheid." De heer Gerbrandy sprak de hoop uit, dat dit besef van handelen krachtig zal gaan leven voor de andere beklaagden, die nog berecht moeten worden. De andere sprekers op deze avond wa ren de majoor KNIL b.d. J. E. van Buuren, een der getuigen a decharge bij het proces, mr. J. Derks, de voorzitter van het Vete- ranenlegioen de heer B. H. J. Doppen, de voorzitter van de stichting „Door de Euwen Trouw" de heer H. Coenradi en ds. M. de Goede, gereformeerd predikant te Amster dam. Half in tweeën gescheurd door een dikke boom, werd deze autobus van de Britse strijdkrachten, na met 43 inzittenden bij het Engelse plaatsje Rugby-Southam van de weg in een sloot te zijn geraakt. Vijf leden van het Britse leger en de R.A.F. verloren bij het ongeluk het leven, 22 anderen liepen verwondingen op. De mannen keerden terug van verlof. Het Postaal Mannenkoor „Kunst en Kracht" onder leiding van Nico van der Linden verleende medewerking, benevens de alt mevr. Lucie Goldschmeding-Bolman en de organist Marc. E. Bouwmeester. De avond werd gesloten met het zingen van het Wilhelmus. JERUZALEM (Reuter) Dag Ham- marskjloed, de secretaris-generaal van de UNO, heeft besloten nog niet naar Rome terug te keren. Er schijnen zich op het laatste ogenblik nog moeilijkheden te heb ben voorgedaan met zijn plannen voor een staakt-liet-vuren tussen Israel en de Ara bische landen. Hij zal eerst naar Damascus vliegen voor besprekingen met de Syrische autoriteiten. Hammarskjoeld zou tegenover Israëlische leiders verklaard hebben, dat Syrië slechts in een staakt-het-vuren toe zal stemmen op voorwaarde dat Israel het werk aan het Jordaan-project niet hervat. Deze werkzaamheden werden verricht in de gedemilitariseerde zone aan de Syrische grens. De Israëlische leiders zouden ge meend hebben dat het staakt-het-vuren tussen Israel en Syrië onvoorwaardelijk zou zijn, evenals dat tussen Egypte en Is rael. Israel heeft 2 y. jaar geleden de werk zaamheden aan het irrigatieproject bij Benot Jakof gestaakt, in afwachting van een beslissing van de Veiligheidsraad. Sindsdien hebben de Verenigde Staten ge tracht Israel en de Arabische landen er toe te brengen dit project (en andere in de Jordaanvallei) gezamenlijk uit te voeren. Israel zegt echter, vrij te zijn het werk te hervatten. Israëlische functionarissen hebben ver klaard zich te verbazen over het feit dat niet alle Arabische buurlanden een ver klaring over het staakt-het-vuren uitge geven hebben. Hammarskjoeld heeft slechts laten weten dat Israel en Egypte een der gelijke overeenkomst hebben aangegaan. Israëlische functionarissen vrezen dat hii Syrië, Jordanië en de Libanon niet bereid heeft gevonden het voorbeeld van Egypte te volgen. Israel en Egypte hebben ingestemd met het instellen van waarnemingsposten in het grensgebied van Gaza, die door UNO-per- soneel zullen worden bemand. De Jordaanse premier, Samir Rifa'i, heeft verklaard dat-Jordanië, „evenals de andere Arabische staten," een „positieve houding aanneemt tegenover Hammars- k.ioelds voorstellen. Politieke waarnemers te Amman ziin van mening, dat de Arabi sche staten in alle nationale aangelegen heden. waarbij Arabische belangen betrok ken ziin. handelen overeenkomstig de aan wijzingen van Egypte. Onderscheiding. Mr. dr. H. Pos. gevol machtigd minister van Suriname, is door de Franse regering benoemd tot commandeur in het Legioen van Eer. De stroom van berichten uit oost-Europa, waaruit valt op te maken dat het ijzeren regiem uit de Stalin-periode milder is geworden en een geheel nieuwe sfeer de verhoudingen tussen Rusland en zijn satellieten gaat beheersen, heeft in het westen een voorzichtig optimisme doen ontstaan ten aanzien van de mogelijkheid, dat de volken van oost-Europa zich zullen kunnen ontworstelen aan de dictatuur van het Kremlin. Het „titoïsme", waaronder men verstaan moet de neiging van communistische regimes om de inmenging van Moskou te negeren en het landsbestuur op zuiver nationa listische leest te schoeien, is zelfs door het westen waar mogelijk bevorderd. De Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Foster Dulles, wiens verklaringen in het algemeen moeten worden gezien als „kleuraanduiding" voor de westelijke politiek, heeft ten aanzien van Polen opgemerkt, dat een „nationaal-communisme" voor dit land goede mogelijkheden zou bieden. Tito is door het westen volledig geaccepteerd en gemainteneerd, als dank voor zijn initiatief om zijn land los te scheuren uit het oostelijk bloc. Als de j tekenen niet bedriegen, zal het „titoïsme" in vele oostelijke satellieten een l grote kans van slagen krijgen, nu Moskou welwillend schijnt te staan tegen over grotere zelfstandigheid der oost-Europese staten. Uit de houding, die het westen hiertegenover aanneemt, blijkt nu zonneklaar het verschil tussen ideologie en politiek. Het is zeer belangrijk, dit verschil in het oog te houden, omdat het vele misverstanden verklaart en de realiteit scheidt van de verdichtselen. Er zijn twee volkomen tegengestelde levenshoudingen, die het leven beheersen, en die men noemen kan bij hun verzamel namen: het materialisme en het spiritua lisme. Beide opgevat in hun meest uitgebreide betekenis, niet geëtiketteerd op een bepaalde politieke of kerke lijke groepering, omvatten zij een goed deel van de wereldbevolking, echter niet volgens zwarte lijnen op land kaarten, doch dwars door geografische, politieke en etnologische begrenzingen heen. Het communisme gaat prat op zijn materialistische beginselen en is gespeend van elke spirituele verheffingskracht, het christendom is geestelijk gericht en ziet het materialisme slechts als een voorzichtig te gebruiken middel ter toepassing van de verheven denkbeelden der opperste be schaving. Het is duidelijk dat men deze definities slechts van toepassing kan verklaren op de individuen, niet op de nationaliteiten of groepen. Een onder communistisch regiem levend mens kan een voorbeeldig christen zijn, een in een zich christelijk noemend land wonend mens kan in zijn persoonlijke opvattingen de grootste materialist zijn die de wereld zou kunnen voortbrengen. Deze overtuiging behoeft niet nadrukkelijk te worden beredeneerd; iedereen weet het en kan het in zijn omgeving en bij zichzelf Constateren. Wanneer in een land als het onze het materialisme de overhand krijgt, kan dat in vele vormen gebeuren. Het behoeft aller minst in een communistisch regiem uit te monden. Doch deze werkelijke mogelijkheid wordt door de politiek genegeerd. De poli tiek trekt de lijn tussen materialisme en christendom eenvoudig langs de grenzen van communistisch en niet-communistisch geregeerde landen. Wanneer men deze scheiding eenmaal gemaakt heeft, kan men het politieke stelsel van de tegenstander bestrijden door het te brandmerken als anti-christelijk en zuiver-materialistisch, doch men moet dan zichzelf en zijn regiem christelijk en anti-materialistisch noemen. De politieke strijd wordt dan gevoerd onder levensbeschouwelijke leuzen, doch langs de politieke lijnen. Wanneer de tegenstander zijn materialis tische regiem behoudt, doch zich in politiek opzicht in het „christelijke" kamp schaart, wordt de contradictie pas goed duidelijk. Dat is het geval met Joegoslavië, dat poli- tiek-gezien behoort bij het christelijke kamp, doch levensbeschouwelijk anti christelijk moet worden genoemd. Het com munistische regiem in de oost-Europese landen wordt geen millimeter christelijker, wanneer het zich van Moskou losscheurt en het westen gaat aanhangen. De strijd van het westen tegen het materialisme en het barbarisme kan men dus niet vereen zelvigen met de strijd tegen de Sovjet-Unie. Het is in feite een zuiver politieke, een machtstegenstelling, die het beeld van de Oost-West-tegenstelling beheerst, terwijl de strijd tegen het materialisme slechts ge voerd wordt door de enkelingen in beide kampen, die met hun spirituele kracht pro beren hun medemensen te overtuigen van het dreigende gevaar van het opkomende materialistische getij. Indien het westen de afzonderlijke com munistische regiems van oostelijke landen accepteert en zelfs toejuicht, wanneer zij zich slechts uit hun politieke banden met de Sovjet-Unie losmaken, is dat een ver raad aan de leuze, die jarenlang de inspira tie van de anti-Russische campagne heette te zijn: de verdediging van de christelijke beschaving. Het is niets anders dan een politieke vreugde, ingegeven door de over tuiging dat. de politieke tegenstander aan macht heeft ingeboet. Doch het christen dom, de christelijke beschaving, heeft geen winst geboekt door dergelijke ontwikkeling. Integendeel, de christelijke leuzen blijken nu pas goed misbruikt en op bedriegelijke wijze als dekmantel voor politieke doelein den aangewend. Bij dit alles is weer een welsprekend symptoom van politieke onwaarachtigheid in het spel. Wanneer men zijn hoop uit spreekt dat „de volken van oost-Europa het materialistische, knellende juk der Sovjet-Russische overheersing" zullen kwijtraken, mag men niet juichen als zij zich uit hun satelliet-positie losworstelen en daarbij hun communistisch regiem be houden. Want de mensen van oost-Europa dragen dan het juk nog evenzeer. Het com munistische juk, dat hun levens beheerst en in een materialistische richting dwingt, dat de persoonlijkheid ontkent en knecht, dat het geestelijke leven vergiftigt en de jeugd vervreemdt van de werkelijke waar- 1 den des levens. De mensen in oost-Europa verlangen merendeels wellicht naar het gloren van de dageraad der vrijheid, doch zij verstaan onder vrijheid toch zeker niet een wisseling van de willekeur? Een wisseling van machthebbers,die met dezelfde Leninistisch Marxistische lectuur in de hand een maat schappij forceren, waarin de staat de God heid is? Of die Godheid in het Kremlin dan wel in Belgrado of Warschau zetelt, zal weinig verschil maken. Het uitgekristalli seerde materialisme van een communistisch regiem is het, dat hen bezwaart. En wan neer het westen dit niet begrijpen wil, komt dat doordat het westen in eigen boe zem steeds meer het materialisme koestert, dat de beschaving vernielt en de mensen tot materie-jagers maakt. Wie de strijd tegen het echte materialisme met succes voeren wil, zal zich verre moeten houden van de bedriegelijke politieke parolen, die heden ten dage nog steeds veelvuldig aan de wanden prijken. Wie Europa wil redden van de ondergang in het absolute materia lisme, behoeft daartoe niet zoals de arme, bedrogen Duitse jongens indertijd naar een oostfront te marcheren. Hij moet de ondankbare en harde strijd aanbinden met het materialistische monster in zijn onmiddellijke omgeving, in zijn politieke partij, in zijn gezin, in zijn organisaties, in zijn ganse maatschappelijke ruimte. Want daar vreet het zonder politieke naam doch met onstuitbare honger aan de beschaving van het westen. Wie beducht is voor zijn materiële wel vaart en zijn levenscomfort, moet in poli tieke acties een tegenstander zijn van de politieke macht, die dit alles bedreigt: Rus land. Doch hij moet daarbij niet de leuzen van christelijkheid en beschaving voeren. Hij moet ruiterlijk erkennen, dat het een materialistische strijd om matei-ialistische belangen is, waarbij de uitslag voor het werkelijke christendom en de werkelijke beschaving van geen belang is. Want zij verliezen in elk geval. Het ene Europa, waarvan zovelen dro men, heeft ook een etiket van christendom en beschaving opgeplakt gekregen. Doch wat wint het christendom bij één Europese markt en één Europese defensiegemeen schap en één Europese atoomproduktie? En is de droom van een machtig Europa niet geheel en al gelijk aan de droom van de genen, die eens een groot, machtig en ver eend Sovjet-Russisch rijk wilden maken? In de wereldpolitiek moet men de strij ders voor het christendom en beschaving niet zoeken. Zij werken in het verborgene vóór en achter ijzeren gordijnen, in alle groepen van welke politieke kleur ook. Zij houden geen meetings of congressen, zij marcheren niet met spandoeken en vlaggen op welke dag van welke maand ook. Zij zijn degenen, wier stem nu en dan luid klinkt en wegebt op de wind van een jach tig leven. Zij zijn er nochtans en werken overal en altijd. Zij hebben geen organi satie en ontmoeten elkander nooit. Maar zij redden in deze ontredderde wereld nog dagelijks de waarden, die velen met een spotlach en een weids gebaar voorbijgaan. Zij zullen wellicht eens ook in de oost- Europese landen de dictatoren van hun troon stoten en een vrije weg banen aan de krachten, die in de volken 'der satellieten leven. Dan is het tijd voor gejuich. J. L. In het Grieks en het Latijn bestaat een woord cholera, dat: gal en ook: gal zucht betekent. In later Latijn krijgt het woord de betekenis: cholerisch, op vliegend temperament. Op dit woord Kras, naar alle waarschijnlijkheid via gaat het Middelnederlandse: colre terug. De huidige betekenis is: hersenziekte bij paarden, runderen en schapen. Zegt men nu van iemand: hij heeft de kolder in de kop, dan bezigt men het woord in letterlijke zin. Figuurlijk verstaat men er onder: dwaze gemoedsgesteldheid en vandaar: onzin, dwaasheid. Een geheel ander woord is kolder in: maliënkolder. Dit gaat terug op het latijnse collarium: halsbekleding. V*X CHISLEHURST, Engeland (United Press) De Amerikaanse „litteraire recher cheur" Calvin Hoffman heeft nog niet kunnen bewijzen, dat zoals hij beweert de stukken van William Shakespeare door Christopher Marlowe geschreven zijn. Hoffman onderzocht gisteren een vijf honderd jaar oude grafkelder, waar hij documenten hoopte te vinden met betrek king tot het „Shakespeare"-geheim. Maar hij vond niets anders dan een hoop zand. Er waren geen documenten in de oude grafkelder, die zich bevindt in de Scud- bury-kapel te Chislehurst, er waren zelfs geen geraamten. Gespannen volgde Hoffman de verrich tingen van werklieden, die zich toegang tot de grafkelder verschaften. Hoffman verklaarde voor de grafkelder werd ge opend, dat hij in geen geval de afwezig heid van documenten zou beschouwen als een bewijs tegen zijn theorie, dat Marlowe de auteur zou zijn van de aan Shakespeare toegeschreven stukken. Hoffman zeide verrast te zijn door deze tegenslag, „omdat de inscripties op de grafkelder duidelijk aangeven, dat er lichamen in zijn geborgen" Er waren niet temin geen tekenen die er op wezen, dat men al eerder met deze grafkelder is bezig geweest. Hoffman opperde de mogelijkheid, dat de lichamen in de vloer van de graf kelder zijn begraven. Met deze eerste po ging is het onderzoek echter afgelopen. Het Engelse ministerie van Binnenlandse Za ken had toestemming geweigerd de licha men als zij gevonden zouden zijn te onderzoeken. Hoffman zal niet verder laten graven in de grafkelder. Hij vertelde ver slaggevers, dat hij vijf jaar lang op dit ogenblik had gewacht, hoewel hij erkende dat de kans op het vinden van documen ten, die zijn theorie bevestigen, slechts één op de duizend was. NEW YORK (Reuter/AFP/UP). - De elf de gewone zitting van de UNO-Assemblée zal op 12 november te New York geopend worden, inplaats van zoals gebruikelijk op 20 september. De meeste UNO-leden hebben het uitstel met het oog op de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten - goedgekeurd. De UNO-commissie voor contributies heeft aanbevolen, de bijdragen van de meeste landen te verminderen, met uitzon dering van de Verenigde Staten en de veer tien landen die al het minimum van 1.04 percent betalen. De commissie motiveert deze vermindering door te wijzen op de toelating van zestien nieuwe leden tot de UNO. De Amerikaanse delegatie heeft tegen de aanbeveling van de commissie geprotes teerd omdat zij volgens de Amerikanen haar bevoegdheid te buiten gaat. Als de aanbeveling wordt aanvaard, zou de Ne derlandse jaarlijkse bijdrage van 1.25 op 1.15 percent worden gebracht. ADVERTENTIE Die duizelingen,die onzeker heid, al die hinderlijke be angstigende klachten, die pijnen dan hier, dan daar. Allemaal „zenuwen"! Sanatogen haalt U er weer helemaal bovenop. Tob niet langer - begin er nog van daag mee. 9het zenuwsterkend tonicum HAARLEM. Gisteren, op den eersten Mei, is de Drinkhal van onze Haarlem- sche Sta al waterbron wederom geopend. Als alles nu eens anders was geloopen dan het gegaan is, wanneer het Staalbad Haarlem de aandacht had getrokken van landgenoot en vreemdeling, dan zou er bij de opening van de Drinkhal in het Frederikspark een groote menigte tegen woordig zijn geweest, om het levengeven de water op te vangen. Sedert de bron in 1854 voor het eerst werd waargenomen, heeft zij haar taak van gezondmaakster getrouwelijk vervuld. Maar het Staalbad Haarlem is als financieele onderneming een mislukking geworden. Helaas vergeet men maar al te licht, dat de bron in de Haarlemmermeer daarom niet minder een geneeskrachtig water van groote be- teekenis levert.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 5