Jaarlijkse kunstenaarsconferentie der Partij van de Arbeid Zang en pianospel op huisconcert GEHUWDE VROUWEN MAANDAG 14 MEI 195 6 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 11 Het probleem van de opleiding Beeldende kunst Sectie muziek Toneel en film Balletscholen Piano en voordracht „Honderd meisjes op hol" bij Nut en Genoegen Voortreffelijke avond van Italiaanse operazang Sukarno naar Verenigde Staten vertrokken Kindercircus Ali Baba „De Oosthoek" speelde „Berendje Niksnut" in Dreefzieht Scheepvaart 531ste STAATSLOTERIJ 3ekias De langzamerhand tot traditie geworden jaarlijkse kunstenaars-conferentie van de Partij van de Arbeid werd dit jaar te Utrecht gehouden. In het Jaarbeursrestau rant waren zaterdag tal van kunstenaars bijeengekomen voor een gedachten wisse ling over het belangrijke onderwerp „de opleiding van de kuntenaar." Bij het begin van de conferentie, die onder leiding stond van de voorzitter van de culturele commissie, dr. Ph. J. Iden- burg, vestigde de heer Evert Vermeer er rie aandacht op, dat het onderwerp van de besprekingen actueel is, gezien het tekort aan kunstenaars. De overheid zou in deze zaak ingrijpend moeten optreden, al moet haar taak toch beperkt blijven. Maar zij kan zich niet onttrekken aan haar verant woordelijkheid, omdat zij ernaar moet streven, dat elk mens kan delen in de goederen der cultuur. Een tekort aan kun stenaars zou een gevaar voor het Neder- landse volk betekenen. Daarna werd het woord gegeven aan de heer J. M. Willems, lid van de Tweede Kamer, die eveneens de zeer bijzondere taak van de overheid bij de opleiding van kunstenaars erkende. De financiële orga nisatorische bemoeiing van de overheid achtte de heer Willems gewenst. De be hoefte op vele terreinen van de kunst zijn vergroot en daarmede ook de afzetgebieden voor de kunstenaar. Er is een tekort aan kunstenaars gekomen en daardoor dreigt het gevaar van vermindering van kwali teit. De opleiding van kunstenaars moet echter prima blijven. De opleiding moet krachtig ter hand genomen worden en men dient daarbij de cultuurspreiding als een algemeen belang niet tegen te houden. De heer Willems gaf enkele suggesties inzake de richtlijnen, die bij de discussies in de deelnemende kunstsecties gevolgd zouden kunnen worden. Zoals: is er vol doende gelegenheid tot opleiding en is er voldoende spreiding hierbij? Waarop moet de opleiding worden gericht, op technische vaardigheid, op doelmatigheid of op een algemene vorming? Moet het onderwijs steeds een afgerond geheel zijn of moet er aansluitend onderwijs gegeven worden? De morgenuren werden verder besteed aan de discussies in de verschillende secties afzonderlijk. Gedurende de plenaire mid dagzitting werd door de discussieleiders van de secties rapport uitgebracht over de meningen en conclusies, die bij de gedach- tenwisseling aan de dag waren getreden. Namens de sectie Beeldende Kunst en Kunstnijverheid deelde prof. P. Grégoire mede, dat men uiteenlopende belangstel ling had geconstateerd voor het onderwijs krachtens de nijverheidsonderwijswet en het meer speciale kunstonderwijs, waar door een discrepantie was ontstaan. Aan de mensvorming wordt bij het onderwijs in het algemeen te weinig aandacht besteed en er is te weinig of geen maatschappelijk contact tussen kunst en opleiding. Kunst spreiding ligt voor een deel op sociaal vlak. Er zijn bijvoorbeeld ongelijke kansen voor de Randstad Holland en voor „de provin cie." Men uitte de wenselijkheid van gast docenten na een normale opleiding. De leider van de sectie muziek, de heer Marius Flothuis, vertelde dat de deelne mende musici hun besprekingen beperkt hadden tot de opleiding van reproduce rende toonkunstenaars. De algemene me ning was, dat de hedendaagse opleiding daarvan in menig opzicht tekort schiet. Het leerplan van de conservatoria dient te worden gewijzigd en het zou een ver volg moeten zijn op dat van een lagere en middelbare opleiding. In verband hiermede dacht men aan een geografische opleiding van deze drie opleidingen en aan een coördinatie van het onderricht. De wense lijkheid werd uitgesproken om de kunst zinnige vorming al op de lagere school te doen beginnen en voor de gunstige talen ten naast de muzikale een gedeeltelijke middelbare schoolopleiding mogelijk te maken ter vermijding van de tegenwoor dig vaak zo funeste overbelasting met niet-doelmatige vakken. Het geringe aanbod van talent werd toe geschreven aan de angst voor de maat schappelijke consekwenties van het toon- kunstenaarsberoep. Men achtte het voorts dringend noodzakelijk, dat de sociale por tee van de conservatorium-leraren verste vigd wordt. Voor de sectie Toneel bracht de heer Ben Groenier rapport uit. Er zijn thans twee opleidings-instituten voor toneelspelers, één te' Amsterdam en één te Maastricht, hetgeen men te weinig vond. Grotere sprei ding is noodzakelijk, maar het bezwaar is dat altijd de gemeenten deze plaatselijk te vormen instituten in stand zullen moeten houden. Hier zou een taak voor het rijk liggen. Alle scholen moeten gelijk en ge lijkwaardig zijn: geen verschil maken tus sen bijvoorbeeld hoger- en middelbaar- toneelonderwijs. Als vooropleiding moet wel de 3-jarige HBS worden verlangd. Voorts werd gewezen op de noodzaak van inspectie. Voor het vormen van een toneelgezind volk, waaruit de kunstenaars toch moeten voortkomen, dient aangestuurd te worden op een grotere voorbereiding van de jeugd door bijvoorbeeld bewegings-expressie bij het lager- en middelbaar-onderwijs in te schakelen. Door de tegenstanders van spreiding wordt de kunstzinnige instelling van „de provincie" sterk onderschat. Eindconclu sie: laat er een paar toneelscholen komen en maak de school te Amsterdam tot een topschool voor de voleinding der studie. „Een opleiding voor cineasten is er niet in Nederland", zo luidde de mening van de sectie Film, namens welke de heer H. Wielek het woord voerde. Er zijn enkele goed ingerichte ateliers en er worden goede bedrijfsfilms gemaakt. Maar jaar lijs worden hier ongeveer vierhonderdvijf tig films geïmporteerd. Dit is een toestand die naar niets lijkt. "Wat moet gedaan wor den? De opleiding van filmspelers zal hand in hand moeten gaan met filmopneming. De opleiding moet zich verder uitstrekken tot allen, die bij het ontstaan van een film betrokken zijn. Voor docenten zal men voorlopig aangewezen zijn op het buiten land. Na enkele jaren zouden de Neder landers inzake het maken van een goede speelfilm op eigen benen kunnen staan. De rapporteur van de sectie Ballet, de heer Indra Kamadjojjo zei, dat er thans een „hausse" in het ballet heerst. De snel in aantal toenemende balletscholen heb ben zeer veel leerlingen, soms tot duizend toe. Wat moet er van deze leerlingen wor den? En wie geven les aan al deze kinde ren? Het is hard nodig, dat de danslust in normale banen geleid wordt. Gymnastiek- pedagogen zouden les kunnen geven in de meest elementaire vormen van dans. Voor de dans-pedagoog dient een erkend (staats) -diploma te worden ingesteld en de oplei dingsinstituten zullen gelijkwaardig moe ten zijn. De Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst heeft volgens de heer Ka- madjojo plannen om met de Federatie van Beroepsverenigingen van kunstenaars te komen tot een verantwoorde opleiding van balletdanslëraren. Voor de afgestudeerde dansleerling blijft het probleem hoe em plooi te vinden. De kennisneming van de rapporten lokte nog een levendige, soms scherp gestelde discussie uit. Maar de samenvattende eind conclusie, die dr. Idenburg uitsprak in zijn slotrede, gaf de indruk, dat de gevoerde gedachtenwisseling verhelderend had ge werkt en dat de openbaarmaking er van van betekenis zal zijn bij het nastreven van een bevredigende oplossing in deze materie door de betrokken instanties. Naar loffelijke gewoonte werden de deelnemers aan de conferentie vergast op een culturele attractie, die door het optre den van het muzikale zusterpaar Debora en Boukje Land en de voordrachtkunste naar Otto Sterman op hoog niveau kwam te staan. Naast de familierelatie is het muzikaal- artistieke contact tussen Debora en Boukje Land wel heel innig geworden. In voor treffelijk samenspel vertolkten zij werken voor twee vleugels: een opvallend op mu ziek van Brahms geïnspireerd Scherzo opus 33 van Julius Röntgen, die in deze compositie zijn vormbeheersing en knappe scheppingstechniek kon demonstreren. Het scherzo-karakter van zijn muziek bleek evenwel tam naast de sprankelende en groteske uitbundigheid van „Kermesse" opus 17 van Wolfgang Wijdeveld, een mu zikaal festijn, waarop blijkbaar een paar Spaanse standhouders waren uitgenodigd. De veeleisende techniek van het werk had den de concertgeefsters uitnemend onder de knie. En met een natuurlijk „savoir vivre" hadden zij bij een volgend optreden de instelling gevonden om het elegante Scherzo opus 87 van Camille Saint Saëns naar de geest en met heldere tekening te vertolken, waarna het muzikale gedeelte der attractie met de Tirana et Seguedilla van Manuel Infante in een „elck-wat-wils"- stemming eindigde. Voor een litteraire onderbreking aan de muziek zorgde Otto Sterman, die met zijn voordracht van een fragment uit een boek van Nathalie Curtis-Berlin „Over het ont staande van de spiritual" en van „Gods trompetten" van James Weldon-Johnson door de nobele eenvoud van zegging diepe indruk maakt. Hier zegevierde de werking van het woord, dat gedragen werd door een sterk innerlijk begrijpen en beleven. P. ZWAANSWIJK A mateurtoneel Het bestuur van de Heemsteedse toneel vereniging „Nut en Genoegen" heeft zijn activiteit tot het werven van donateurs onder de bewoners van De Glip met het gewenste succes bekroond gezien. Er heeft zich ook hier een vaste kring van begun stigers gevormd, die de vereniging in staat stelt voortaan ook het gezellige wijkgebouw „De Princehof' in deze buurtschap te komen bespelen. Daardoor verkeren de spelers thans in de gelukkige omstandig heid elk in het répertoire opgenomen stuk met minder dan vier keer te kunnen op voeren. Ditmaal was deze serie gewijd aan de klucht „Honderd meisjes op hol" door Joop Spit, een vrolijk besluit van het seizoen. Een uitschieter is dit blijspel allerminst, al heeft de schrijver toch wel een aardige inval gehad. De rijk met aardse goederen gezegende Herman Wittevoorde vreest namelijk, dat de meisjes hem alleen maar om zijn geld begeren. Een vriend, van deze gerechtvaardigde achterdocht op de hoogte, arrangeert buiten zijn medeweten een enigszins ingewikkelde komedie, met het oogmerk hem bij het vinden van de ware Josefine behulpzaam te zijn. Hij zendt daarom een soort kettingbrief uit, waarin de ontvangster een splinternieuwe auto in het vooruitzicht wordt gesteld, welk sneeuwbalsysteem uiteraard enige honder den vrouwelijke gegadigden voor de villa van de totaal verblufte Herman tezamen brengt. In dit rumoerige gezelschap be vindt zich ook een tamelijk aggressieve zigeunersfamilie, die voor de nodige vro lijkheid en verwarring zorgt, benevens de onbaatzuchtige Wiesje, die voor haar vader een auto tracht te bemachtigen. Het be hoeft wel geen nader betoog dat het deze Wiesje is, die ten slotte niet alleen de auto, maar bovendien Herman Wittevoorde als bruidegom verwerft. Regisseur L. Beck had de werkende leden blijkbaar op de noodzaak van een vlot tempo gewezen, zodat deze klucht in een plezierige trant voor het voetlicht kon wor den gebracht. Daarbij hebben de snelers weer een aantal verdienstelijke typeringen geleverd, waarvan zeker de kordate zigeu- rermama van Rita Beck moet worden ge noemd, naast de mallotige burgemeester De Geit van Piet Leuven, wiens karikaturale opvatting geheel op de klucht was inge steld. Wim Koopman en Theo Theeuwen waren als Herman Wittevoorde en zijn be hulpzame vriend aardig op elkaar inge speeld, zodat zij menig vrolijk tafereeltje vlot voor hun rekening hebben genomen. In Adri Caroentier en Nelly van der Klas horst beschikt „Nut en Genoegen" over een naar levendige jongedames, die een derge lijk bliisnel de nodige fleur kunnen ver lenen. Met Herman Booms. Nelly Griek- spoor en Frans Belterman hebben zij de geamuseerde toeschouwers dan ook een bij zonder genoeglijke avond bezorgd. Wat. ten slotte de debuterende Dick Beck betreft, moet worden opgemerkt dat hij zich nog een zekere losheid van optreden zal moeten eigen maken. Maar dat zal zijn vader hem als regisseur op de duur wel kunnen bij brengen. Het Italiaans operaconcert dat zaterdag avond in de gemeentelijke Concertzaal te Haarlem werd gegeven, is weer een triomf geworden voor de Italiaanse dramatische zang. Men had voor dit concert vier voor treffelijke solisten uitgenodigd, die met een omvangrijk programma het helaas te weinig talrijke auditorium tot grote geest drift wisten te brengen. Meer dan eens heeft men van Italiaan se operaconcerten de indruk gekregen van een op uiterlijk effect berekende sensatie. Dit accent werd gelukkig in betere banen geleid door een waarlijk artistieke instel ling van de optredende solisten, die de zuiverheid van de uitzonderlijke Italiaanse dramatiek wisten te bewaren en bovendien nog een weelde aan vocale schoonheid schonken. Even bracht de mededeling, dat de bas Fabio Giongo door een gevatte koude zich niet ten volle zou kunnen ge ven, een gevoel van teleurstelling. Het ge wijzigde programma, dat de bas ten ge volge van deze indispositie ten gehore zou brengen, gaf echter zoveel voldoening, dat men gerust kon spreken van een volkomen compensatie. Want ook op een bescheide ner klanksterkteniveau hebben de toehoor ders volop kunnen genieten van de prach tige stem van Fabio Giongo en van zijn beschaafde en toch geladen voordracht. De soprano drammatico Maria Riva ver blufte door de overrompelende kracht van haar dramatische uitbeelding en door de gaafheid van haar donkere sopraanstem. Het fragment „Voi lo sapete" uit de opera „Cavalleria Rusticana" van Mascagni werd door haar voordracht wel een hoogtepunt van dramatiek. De betekenis van de stem van Maria dalla Spezia lag op een ander vlak. Voor deze zangeres werd de colora- tuurbeheersing een groot succes, alsmede de charme van haar expressie. Tenslotte moet van de vier vocalisten de tenor Nino Adami genoemd worden, een ideale lyrische zanger, die in de klank van zijn fraaie, in alle registers gave stem een grote spanning van uitdrukking wist te brengen. Met het kwartet uit „La Bohème" van Puccini liet men de Italianen pas node gaan, nadat zij de bekende Tarantella van Rossini als toegift hadden gezongen. Dat deze avond zoveel voldoening schonk, was mede te danken aan de voortreffelijke begeleider, de pianist Luigi Martelli, die de vleugel meesterlijk bespeelde. P. ZWAANSWIJK Twee jonge vocalisten, de sopraan Miep Wanders en de bas Anton Booy, lieten zich zaterdagavond te Haarlem horen op een huisconcert, waaraan als begeleidster en soliste de pianiste Greet LandStam haar medewerking verleende. Het was een tamelijk veeleisend programma, dat de zangeres en de zanger voor hun rekening genomen hadden. Zo heeft Miep Wanders na „Dankbare Jubilacie" van Hendrik Andriessen, vier liederen van Franz Schu bert en in het tweede gedeelte van de avond, dat ik niet meer kon bijwonen, van Reger, Fauré en Debussy gezongen. Maar de vertolkingen van de liederen van An driessen en Schubert waren voldoende om te kunnen constateren, dat Miep Wanders 'n licht getimbreerde stem bezit, die welis waar niet groot van volume is, maar zuiver klinkt en die beantwoorden kan aan het streven naar expressie volgens de intenties van de zangeres. In die expressie kan ver dieping komen, wat ook tot uitdrukking gebracht zou kunnen worden in een doel treffende kleumuancering van de stem klank. Hier ligt nog een belangrijke studie opdracht, waarvan de verwezenlijking in de voordracht van een lied als „Geheimes" van Schubert eigenlijk al aangekondigd werd. Anton Booy had het zich evenmin gemak kelijk gemaakt met de keuze van „So ick een Prince waer geboren" van A. D. Lo- man, de vier „Ernste Gesange" opus 121 van Joh. Brahms en van Ballades van Ixxwe en een lied van Wolf voor na de pauze. Hij liet zich kennen als een echte bas, sonoor van toonvorming en met een behoorlijke dictie. Zijn voordracht dient evenwel te worden verinnerlijkt, wat een kwestie van groei kan zijn. Maar voor wat de klank betreft, heeft zijn zingen, althans, voor zover ik hierbij tegenwoordig kon zijn, voldoening kunnen geven. Greet LandStam begeleidde beide vocalisten volgzaam en muzikaal. Bij haar solospel werd zij nu en dan gehandicapt door het onregelmatig touchen en door de minder volmaakte stemming van de vleu gel. De voordracht van de Sarobande van Henk Stam klonk toch wel beheerst en haar vertolging van de Kinderszenen opus 15 van Robert Schumann verkreeg menig muzikaal hoogtepunt, zoals „Fast zu ernst" en „Bittendes Kind" maar voor „Fürch- ten machen" is Greet Land niet in de wieg gelegd, want dat klonk „fast zu ernst!" van opvatting. Na de pauze heeft de pianist rog stukken van Reger en Debussy ver tolkt. P. ZWAANSWIJK Wellicht bespreking van kwestie-N ieuw-Guinea DJAKARTA (ANP en Reuter) Presi dent Sukarno is maandagochtend voor een reis van vijftig dagen uit Djakarta ver trokken. Hij zal bezoeken brengen aan de Verenigde Staten. Canada, West-Duitsland, Zwitserland en Italië. Hij wordt vergezeld door de Indonesische minister van Buiten landse Zaken en een aantal hooggeplaatste autoriteiten. WASHINGTON. President Sukarno zal woensdag in het privé-vliegtuig van Eisenhower in Washington aankomen. Functionarissen van het departement van Buitenlandse Zaken zeggen, dat Su karno geen „zakelijke" besprekingen met Amerikaanse leiders zal voeren. Het pro gram voor zijn bezoek van twee en halve dag aan Washington is gevuld met officiële diners, ontvangsten en bezichtiging van bezienswaardigheden. Toch is het volgens gewoonlijk welingelichte kringen „zeer wel mogelijk", dat de Indonesische minister van Buitenlandse Zaken Ruslan Abdulgani van de gelegenheid gebruik zal maken om te trachten steun van Dulles te verkrijgen voor de Indonesische aanspraak ten aan zien van westelijk Nieuw-Guinea. Zaterdagochtend zal Sukamo uit Wa shington vertrekken voor een tocht van twee weken door de Vereniede Staten. Daarna reist hij naar Canada. Het is de laatste tijd gebruikelijk gewor den een eenvoudig variété-programma, dat voornamelijk op het vermaken van een jeugdig publiek is ingesteld, samen te vatten onder de titel „kindercircus". Of schoon een dergelijke onderneming uiter aard geen enkele relatie onderhoudt met de romantische sfeer van tent, piste en stallen, moet worden toegegeven dat deze verzamelnaam in ieder geval aantrekkelijk en veelbelovend klinkt. En stellig is dit amusement voor de jeugd te verkiezen bo ven hetgeen gewoonlijk door een zoge naamd kindertoneelgezelschap geboden wordt, dat de opvoering van een toneel stuk slechts als voorwendsel gebruikt voor het geven van een zinloze vertoning van grollen en kolder. Bij een kindercircus weet men ten minste precies wat van het programma kan worden verwacht. Een soortgelijk ensemble kindercircus Ali Baba is zondagmiddag in het ge meentelijk Concertgebouw te Haarlem op getreden. De grote ster en het middelpunt van dit gezelschap was de acrobaat Char les, die als „de kleine man en de grote ko gel" ook voor volwassenen reeds in talloze variétéprogramma's met succes is opgetre den. Doordat hij tegenover een publiek van kinderen eveneens de juiste toon weet te vinden, is het ook voor de volwassen toeschouwer dikwijls bijzonder amusant zijn verrichtingen gade te slaan, bijvoor beeld de manier waarop hij een meisje uit het publiek tot een parodie op Doris Day weet te bewegen. Niet minder vermake lijk was de door hem georganiseerde komi sche wedstrijd in het snel-beschuit-eten, welke hij de allures van een klassieke voet balontmoeting tussen Nederland en België geeft. Daarbij toonde hij zich waarlijk on vermoeibaar de kinderen in de zaal tot enthousiaste supporters te maken, zodat het anders enigszins deftige concertge bouw zondagmiddag minutenlang heeft ge daverd van oorverdovende bijvalskreten. De wedstrijd eindigde in een overwinning voor „België" met twee-één, waarbij zo wel verliezers als triomfaters het toneel uiterst tevreden met een prijsje mochten verlaten. Zoals te verwachten viel heeft Charles ook hier zijn opzienbarende toe ren op de grote kogel verricht, welk op treden hem eveneens een bewonderende aandacht en een verdiend succes heeft op geleverd. Van het resterende programma verdient vooral het gedeelte na de pauze nog een speciale vermelding. Een als fakir aange kondigde goochelaar bracht mede door eni ge fraaie décors het jeugdige publiek ge heel in de vereiste mysterieuze sfeer. De verbazing steeg wel ten top, (oen hij de klassieke kunst van het „vuurvreten" ging beoefenen. Met de traditionele clownerie acrobatiek en manipulaties van een ko misch jongleur werd aldus een amusant programma verkregen, dat de kinderen een prettige en onderhoudende zondagmiddag heeft bezorgd. Zij hebben ondubbelzinnig van hun grote ingenomenheid blijk gege ven. De leden van de Overijselse-Gelderse- Drentse vereniging „De Oosthoek" hebben zich zaterdagavond in „Dreefzieht" koste lijk geamuseerd met de opvoering van „Berendje Niksnut' 'door de toneelclub de zer vereniging „De* Liester". Met dit blij spel door mevrouw C. Melles-van der Meu- len, in dialect gespeeld, heeft de volle zaal fich goed geamuseerd. In het eerste bedrijf speelde de plankenkoorts enkele medewer kenden nog wel wat parten, maar in het tweede en derde bedrijf viel er een sterke verbetering waar te nemen. In bijzondere mate heeft het goedlachse publiek zich vermaakt met het werkelijk voortreffelij ke, ongekunstelde spel van mej. T. van der Heijde, die de titelrol vervulde. Opvallend was het gemak waarmede zij zich op het toneel bewoog. Ook haar rolkennis was uitstekend. Vooral in het laatste bedrijf, wanneer zij alles voor de jonge boer Harm (B. Komduur) ten goede weet te wenden, zodat hij ondanks de pogingen van zijn eigenzinnige vader (E. van Oene) hem aan Truida Geersens (mevrouw H. Scholten- Ter Horst) te koppelen mislukken en hij het meisje zijner dromen krijgt, namelijk het naaistertje Rieka Boer (mevrouw L. Florijn) was zij zeer op dreef. Truida trouwt met de onderwijzer Jansma (P. van Oosten). Goed, evenwichtig spel gaf mevrouw T. Komduur te zien als de zuster van boer Bargen en knap was ook de typering van mevrouw F. de Graaf als de oude, ver geetachtige dienstbode. Vermelding ver dient voorts de rake uitbeelding van Swaantje Schuur, het schooierskind, door mevrouw H. Torleij, die in het derde be drijf in de scène met Berendje Niksnut zo goed op dreef was. Een compliment voor regisseur E. van Oene is hier zeker op zijn plaats. Het orkestje „De Kruitnoten" onder lei ding van de heer Nol Grootegoed uit Bloe- mendaal zorgde ook nu weer voor be schaafde ontspanningsmuziek en verzorg de tijdens het geanimeerde bal na afloop der voorstelling de dansmuziek. Voorzitter G. J. Komduur kon meede len, dat van de dochtervereniging „De Oosthoek" het -eerste twaalftal thans deel gaat uitmaken van de Koninklijke Neder landse Korfbalbond. Alblreo, 12 te Lour Marques. Almdijk, pass. 11 Abaco eil. n. Havanna. Averdijk, 11 v. Rotterdam n. Houston. Axeldijk, 11 te Philadelphia. Almkerk, pass. 13 Ouessant n. Genua. Alpherat, 12 v. Montevideo n. Paranagua. Amsteldijk, 12 v. Rotterdam. 13 te Antwerpen. Ankerk, pass. 12 Flores Az. n. Hampton Roads. Argos. 12 te Jaffa. Arkeldijk. 13 te New Orleans. Aldabi, 16 te Recife, 26 te Buenos Aires verw. Alnati, verm. 19 v. Buenos Aires n. Rotterdam. Antonia, 12 te Pladju. Ariadne, pass. 12 Gibraltar n. Ceuta. Aardijk, 12 300 m. z.o. New Orleans n. Paulsboro. Alphacca. 11 v. Rio de Janeiro n. Montevideo. Agamemnon, 13 te Amsterdam. Alamak, pass. 14 Aden n. Rastanura. Alkaid. 13 v. Rotterdam n. Rio de Janeiro. Amstelbrug, 14 te Amsterdam. Artemis, 12 v. Amsterdam n. W.-Indië. Aagtedijk, 14 te Calcutta. Abbedijk, pass. 13 Acapulco n. Los Angeles. Alhena. pass. 13 Finisterre n. Antwerpen. Alioth,'l3 v. Montevideo, 14 te Buenos Aires. Amstelland, 14 te Montevideo. Amstelveen, pass. 13 Ceylon n. Singapore. Arendsdijk, 14 te San Francisco. Boissevain, 12 te Hongkong. Both, 12 te Singapore. Bonaire. 11 v. Paramaribo. 26 in Engeland verw. Bawean. 12 20 fh. n.o. Sabang n. Chittagong. Blitar. pass. 12 Gibraltar. 16 te R'dam verw. Bawean, 14 te Chittagong. Bintang, 13 v. Suez n. Port Said. Blijdendijk, 13 v. Antwerpen n. New York. Boschfontein, pass. 12 Algiers n. Southampton. Bussum. 13 v. Suez n. Perz. Golf. Boschfontein, pass. 13 Gibraltar n. Southampton. Beninkust, 12 v. Antwerpen, 13 te Hamburg. Blitar, pass. 13 Finisterre n. Rotterdam. Bloemfontein. 13 100 m. z. L. Palmas n. Kaapstad. Blommersdijk, 14 te Philadelphia. Bonaire, 13 v. Paramaribo n. Plymouth. Boskoop, 13 v. Ilon. 14 te Pisco. Ceronia. 11 v. Stanlow n. Rotterdam. Cleodora, pass. 11 Mamcira n. Curacao. Cradle.of Liberty, 11 v. Pta. Cardon n. Landsend. Cumulus (weerschip), 11 v. R'dam n. Atl. Oc. Caltex Delft, 13 v. Suez n. Rastanura. Caltex Nederland, 13 v. Curacao n. Vlissingen. Camitia, 13 v. Durban n. Curagao. Cottica, 19 te Barbados verw. n. Georgetown. Celebes, pass. 14 Finisterre n. Pt. Said. Congokust, pass. 14 Kp. Palmas n. Lagos. Caltex Pernis 14 v. Sidon n. Rotterdam. Charis, 14 te New York. Drente, 12 v. Tj. Mani n. Singapore. Dorestad, 11 100 m. z. Recife n. Buenos Aires. Esso Den Haag, 12 te Suez. Elizabeth B, 13 te Bombay. Esso Rotterdam, pass. 13 Aden n. Antwerpen. Erinna, 16 v. Hongkong n. Miri. Etrema, 12 te Pta. Cardon verw. Eemland, pass. 13 Fern. Norhonha n. Las Palmas. Eendracht, 14 te Bremen. Enggano, pass. 13 Minikoi n. Belawan. Groote Beer, 18 te Rotterdam verw. Gaasterkerk, pass. 13 Minikoi n. Colombo. Gaasterland, 13 te Rio Grande. Gouwe. 13 v. Dakar n. Rotterdam. Gabonkust, 12 te Amsterdam Ganymedes. 14 te Rotterdam. Gooiland, 12 v. Amsterdam n. Hamburg. Guineekust, 14 te Amsterdam. Hoogkerk, 14 te Hongkong. Hilversum, 12 130 m. z.o. Albany n. Mena Al Ahmadi. Hathor, 14 te Hamburg. Hermes 13 v. Balbao n. Curacao. Hestia, 13 v. Brighton n. Rotterdam. Iberia, 12 te Onton. Ittersum, 13 Finisterre gepass. n. Londen. Indrapoera, verm. 17 v. Makassar, 25 v. Tj. Priok. Ivoorkust, 12 te Freetown. Issi, 12 te Santiago de Cuba. Jagersfontein, 13 te Port Elizabeth. Johan v. Oldenbarnevelt, 14 te Melbourne. Jagersfontein, verm. 12 v. Durban n. A'dam. Jupiter. 12 te Alexandrië. Kenia, 11 v. Rotterdam n. Nordenhamn. Kermia, pass. 11 Kp. Frio n. Curagao. Kinderdijk, 11 v. New York n. Boston. Krebsia, pass. 11 Kp. Hatteras n. Baltimore. Kalinga, 13 v. Balik Papan n. Mena Al Ahmadi. Korenia, 12 te Rotterdam. Kota Baroe, 13 v. Suez n. Belawan. Kota Gede, 13 te Rotterdam. Kabylia, 16 te Harburg verw. Kara. 15 te Auckland verw. Kopionella, 19 te Algiers verw. Korenia, 12 te Rotterdam verw. Kyoix, 13 te Auckland verw. Kylix, 14 v. Lyttleton n. Auckland. Kota Agoeng, 12 v. N. Orleans n. Newportnews. Langkoeas, 14 te Banjuwangi. Larenberg. 14 te Sapele. Leersum, pass. 13 Beachyhead n. Houston. Lekkerkerk, 13 te Hamburg. Lieve Vrouwekerk, 13 te Karachi. Lombok. 12 v. Mombasa n. Aden. Langleeclyde, 12 v. Livorno n. Marseille. Loosdrecht, 14 te Port Said. Mataram, 11 v. Rotterdam n. Hampton Roads. Merwede, pass. 13 Ouessant n. Las Palmas. Modjokerto, 13 te Sorong. Molenkerk, 12 v. Calcutta n. Rangoon. Moordrecht, pass. 12 Aden n. Rastanura. Maasdam,14 v. Rotterdam n. New York. Marisa, verm. 12 v. Ardrossan n. Rotterdam. Marpessa, verm. 12 v. R'dam n. Kopenhagen. Minjak, 15 te Surabaja verw. Markelo, 12 120 m. o. Dundee n. Noorwegen. Macoma, 14 v. Suez n. Bahrein. Meerkerk, 13 te Amsterdam. Mitra, 13 v. Rotterdam n. Curagao. Mentor, 13 v. Aruba, 14 te Curagao. Nias, 13 te Singapore. Noordam. 12 v. New York n. Rotterdam. Nieuw Amsterdam, 16 v. R'dam te N. York verw. Noordam, verm. 12 v. New York n. Rotterdam. Notos 11 v. Algiers n. Leixoes. Nestor, 13 v. Amsterdam n. Dordrecht Nigerstroom, 12 v. Amsterdam n. VV.-Afrika. Ootmarsum, 13 te Houston. Oranjestad, 12 v. Barbados n. Plymouth. Orion, 13 v. Rotterdam n. Lissabon. Ouwerkerk. 14 te Cebu. Omala, 12 te Istanbul verw. Oranje, vertr. 18 v. Tj. Priok n. Amsterdam. Oranjestad, eind mei v. Engeland n. A'dam verw. Ophir. 12 te Surabaja. Omala. 14 v. Istanbul n. Piraeus. Oranjefontein, 13 te Amsterdam. Oldekerk, 13 v. Marseille n. Duinkerken. Oostkerk, pass. 13 Daedalus Rif n. Aden. P G Thulin, 11 v. Seven Islands n. Rotterdam. Perna, 13 v. Abadan n. Singapore. Polyphemus, 12 v. New York n. Baltimore. Prins Alexander, 12 te Rotterdam. Prins Joh. Will. Friso, 11 v. Quebec n. Chandler. Prins Willem van Oranje, 13 te Rotterdam. Perna. 12 te Abadan verw. Phrontis, 12 te Makassar. Pieter S, verm. 14 v. Swansea n. Rotterdam. Pcndrecht, 14 te Banias. Prins Maurits. 12 v. Muskegon n. Detroit. Prins Willem 5, 12 v. R'dam, pass. 13 Wight naar Quebec. Prins Willem George Frederik, 14 te Hamburg. Rempang. 12 te Kaapstad. Ridderkerk, pass. 13 Guardafui n. Suez. Roggeyeen. 13 te B'eira. Rotti, '13 v. Vizagapatnam n. Colombo. Raki. 10 te Belawan. Rondo, 13 v. Amsterdam n. Indonesië Radja, pass. 13 Key West n. New York. Rijndam, 13 v. Pta. Del Gada n. Madeira. Rijnkerk, 14 te Penang. Sunetta, 11 v. Lour Marques n. Abadan. Samarinda, 13 te New York. Seven Seas. verm. 20 te Rotterdam verw. Sibajak, 16 te Aden verw. n. Rotterdam. Saidja, 12 t, Surabaja. Stanvac Talang Akar, 12 te Sungeigerong. Statue of Liberty, 11 420 m. z. Kp. Race naar Port Said. Soestdijk, 11 700 m. w. Azoren n. Le Havre. Schie. 14 te Amsterdam. Sheratan, 13 rede Santos. Stad Dordrecht, pass. 13 Finisterre n. Ceuta. Tibia, 12 v. Melbourne n. Brisbane. Tabian. 13 v. Port Said n. Halifax. Tabinta, 13 v. Singapore n. Surabaja. Tarakan, 12 v. Barcelona n. Amsterdam. Teiresias. 13 v. Penang n. Djibouti. Teuccr, 13 v. Penang n. Port Swettenham. Tjikampejc, 12 te Sandakan. Tjiluwah, 12 te Hongkong. Tomori. pass. 12 Ceylon n. Aden. Tawali," 14 v. Port Said n. Marseille. Tero, 14 te Montevideo. Tjisadane, 13 v. Kaapstad n. Durban. Van Neck, 12 te Priok. W Alton Jones. 11 v. Philadelphia n. Venezuela. Westerdam, 12 V. Rotterdam, pass. 13 Lizardhead n. New York. Wieldrecht 12 v. Rotterdam n. Sete. Willem Ruys, vertr. 17 v. R'dam n. Tj. Priok. Westland, 13 v. Hamburg n. Amsterdam. Waterman, 13 700 m. o. Cocos eil. n. Fremantle. Weltevreden, 14 te Port Said. Willemstad. 12 v. Amsterdam. 13 v. Dover naar Port of Spain. Witmarsum, 14 te Hamburg. Zijpenberg, pass. 14 Lissabon n. Almeria. Zuiderkruis, 14 te Las Palmas. KLEINE VAART Adine, 12 te Rotterdam v. Antwerpen. Appingedam, 11 v. Rotterdam n. Lissabon. Albion, 12 v. Rotterdam te IJmuiden. Aegis, 12 v. Curagao n. Aruba. Alcetas, 10 v. Rijeka n. Palermo. Amyntas, 12 v. Rotterdam n. Napels. Atlas, 12 v. Rotterdam n. Barcelona. Algarve, 12 v. Rotterdam n. Portsmouth. Amigo, 12 v. Rotterdam n. Londen. Arnoudspolder. 12 v. Oporto te Guernsey. Atlantic. 12 v. Grangemouth te Amsterdam. Aco, 12 v. Basseindre te Kopenhagen verw. Birmingham, 12 v. Rotterdam te Harlingen. Barracuda, 12 v. Fur n. Colchester. Bernard John, 12 v. R'dam te Alexandrië verw. Boreas, 11 v. Gdynia te Amsterdam. Borelly, 12 v. Rotterdam te Amsterdam. Castor, 10 v. Rotterdam te Gent. Donau pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. Da Capo. verm. 12 v. Rotterdam n. Londen. Dicky W, 12 v. Rotterdam te Amsterdam. Duurt, verm. 12 v. Rotterdam n. Napels. Flevo, 11 te Tanger v. R'dam n. Barcelona. Flevoland, verm. 12 v. Rotterdam n. Kingslynn. Goeree, 12 te Vlissingen n. Antwerpen. Gionitas, 12 te Amsterdam. Gaasterland, 12 v. Rotterdam te Harlingen. Gerrie S, verm. 13 v. Viana n. Guernsey. Gronitas, 12 te Amsterdam v. Par. Hoogland, 12 v. Dover te Rotterdam. Hast 5, pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. Helen, 12 v. Rotterdam te Vlissingen. Hecuba, 12 v. Curagao n. La Guaira. Haskerland, 13 v. Grangemouth te R'dam verw. Henrica, 12 v. Antwerpen te Belfast verw. Hast 4. 12 v. Puttershoek te Rotterdam. Hyke Sophia, verm. 12 v. Liv.pool n. Casablanca. Ilias, 12 v. Antwerpen te Amsterdam. Import. 12 v. Antwerpen te Vlissingen. Ilias, 12 te Amsterdam n. Le Havre. Jonan, 12 v. IJmuiden te Rotterdam. Johanna te Velde, pass. Vlissingen n. Londen. Julia Mary, 11 te Lissabon v. Leixoes. Jaba, verm. 12 v. Antwerpen n. Huil. Karen Bolten, 12 te Amsterdam v. Antwerpen. Kaete Gr. Torf. 12 v. Hamburg n. Bremen. Madzy, 12 v. Felixstowe te Rotterdam. Midas, 10 v. Genua te Livorno. Martha, 13 verm. te Rotterdam. Martha. 13 v. Pt. Talbot te Rotterdam verw. Maymere, 12 v. Antwerpen te Londen. Marcella, 12 v. Rotterdam te Hamburg. Margriet L. 12 v. Harlingen te Amsterdam. Maria W, verm. 14 v. Rotterdam n. Engeland. Marietje Böhmer, 14 v. Oran te Sund.land verw. Markab N, 12 v. Calais te Marseille. Maasym N, 12 v. Southampton te Liverpool verw. Niobe, 12 te Rotterdam n. Amsterdam. Notos, 11 v. Algiers n. Leixoes. Nassauhaven, 12 v. Dordt te Rotterdam. Nautic, 12 v. Rotterdam n. Bremen. Nieuwehaven, 12 v. Antwerpen n. Kopenhagen. Oranje, pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. Orestes, 12 v. Cd. Trujillo n. Kingston. Olwe, 12 v. Rochester te Rotterdam. Ponza, 10 v. Newcastle n. Vasteras. Prinses Wilhelmina, pass. 12 Vliss. n. Kingslynn. Pirola, 12 v. Avonmouth te Rotterdam verw. Roelf, 12 v. Aarhus n. Amsterdam. Sparta, pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. Spurt, pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. Spirit, 12 v. Grimsby te Rotterdam. Spurt, 12 te Antwerpen. Stientje Mensinga, 15 v. Alexandr. te Ceuta verw. Teunika. pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. Tanny, 12 v. Solvesborg te Amsterdam. Trito* 12 v. Rotterdam n. Dublin. Veritas, pass. 12 Vlissingen n. Gent. Volharding. 13 v. Malaga te Londen verw. Westereems, verm. 12 v. Mariestad n. A'dam. Westpolder, verm. 12 v. Guernsey n. Antwerpen. Zeehaan, 12 nog te Bayonne. Zeevaart, pass. 12 Vlissingen n. Antwerpen. SLEEPVAART Blankenburgh, 11 v. Gibraltar n. Valona. Ebro, 11 80 m. n.n.o. Maracaibo n. Maracaibo. Hudson, pass. 11 Shadwan eil. n. Mersin. Noordholl., 11 120 m. n.o. Curagao n. Maracaibo. Rode Zee, pass. 11 Brunsbiittel n. Vlona (Alb.). Thames, 11 v. Liverpool. Witte Zee, 11 330 m. n.o. Ceylon n. Oran. DROSTE'S CACAO- kunnen EN CHOCOLADEFABRIEKEN N.V. te Haarlem plaatsen om 5 avonden per week van 18.3021.30 uur verpakkingswerkzaamheden te verrichten. Geen lopende bandwerk. Aanstelling geschiedt na medische goedkeuring. Aanmelden: dagelijks aan de fabriek bij de perso neelsafdeling. Harmenjansstraat 2. Haarlem. OROSTE'S CACAO- EN CHOCOLADEFABRIEKEN, N.V, HAARLEM HOGE PRIJZEN 35.000 21471 5000 6396 2000 2843 1500 15283 20634 1000 1239 4937 6194 8863 i'?70? 5 400 2005 3909 4002 470:2 5334 5804 5930 7031 10111 11163 11394 12154 18129 18250 21373 200 1094 1432 1490 1690 1824 3047 :093 3230 3244 3279 3973 4235 4388 4968 5084 •?°S6 51(6 5712 5891 5986 6064 6132 6381 6425 6524 6875 6927 <427 7899 7959 8719 8856 19?33 10844 10992 11801 11397 11464 11845 11917 12021 12409 12580 12646 12903 13231 13040 M035 14043 14450 14726 15056 15214 15490 17562 17910 18098 18218 18005 18742 19004 19370 19787 19825 20103 20212 20310 21017 21290 ^lbo4 21784 1029 317 544 659 893 2001 182 320 606 715 873 3026 237 612 S65 4067 319 498 744 5031 122 459 730 974 6013 136 370 583 883 7002 158 395 544 719 900 8012 246 482 741 9003 269 480 778 10045 327 509 744 S O 309 081 366 557 707 983 074 210 392 612 716 903 040 302 650 877 072 365 513 794 042 182 500 770 977 017 160 415 611 922 005 216 402 582 747 902 101 250 496 798 064 280 502 810 047 334 564 752 045 230 403 PRIJZEN VAN ƒ60.—: 099 109 130 164 184 193 233 238 375 422 439 442 504 512 529 536 573 577 593 603 610 611 642 658 709 714 721 725 769 802 885 890 075 219 417 624 731 904 080 339 651 892 088 368 534 817 057 217 549 798 995 018 210 449 632 947 024 270 421 594 758 920 103 258 600 799 073 290 582 824 075 352 569 795 053 239 416 080 091 237 248 434 455 637 642 746 782 914 920 135 154 373 388 683 732 911 939 139 148 378 385 549 584 909 929 062 063 '227 244 577 665 80S SI7 022 042 215 259 451 488 660 73S 966 044 045 278 294 444 448 606 623 762 772 974 995 110 128 285 291 615 641 821 864 082 103 303 325 630 641 905 927 082 104 360 369 581 797 837 057 061 243 267 438 474 098 114 147 252 271 292 496 522 528 643 654 663 <91 803 840 921 U26 935 156 177 182 420 428 431 741 760 813 176 223 226 405 411 450 600 642 652 960 970 992 068 081 104 252 295 347 666 670 6S1 818 871 879 149 170 295 306 541 596 669 693 860 864 953 974 194 214 482 544 845 856 230 231 480 495 665 719 108 116 448 454 688 693 939 948 060 093 108 112 115 261 265 270 304 325 507 514 538 540 573 763 810 820 866 878 086 089 092 105 156 309 344 355 371 390 451 456 4S0 530 533 626 630 632 634 676 780 832 849 851 873 163 213 300 405 693 710 870 919 112 194 348 -107 656 721 931 934 129 166 375 401 618 639 889 914 092 097 283 300 501 597 227 240 244 423 435 443 715 739 944 954 980 226 246 264 408 453 456 722 726 777 966 990 188 286 320 406 452 467 701 707 741 915 938 962 140 145 186 325 329 337 598 602 619 620 666 679 682 806 811 828 893 989 12025 080 085 100 266 332 372 443 587 656 689 739 859 865 875 891 VtOOn 13001 015 024 045 193 210 341 351 524 538 586 601 776 789 843 862 943 949 986 11003 013 031 040 243 264 332 384 546 609 614 622 913 916 943 950 15011 031 040 052 192 239 243 388 620 633 636 643 841 872 880 950 1G011 020 024 058 283 284 287 290 481 507 554 556 647 667 685 716 914 916 922 957 17010 018 025 042 167 190 258 290 478 504 517 522 672 721 728 737 849 867 885 906 18021 023 026 037 199 202 224 288 465 473 513 520 663 677 688 730 19003 013 027 032 255 256 258 265 456 461 464 511 721 725 727 748 978 20005 098 100 125 256 26S 276 277 389 396 407 430 572 598 605 609 759 835 838 839 21046 068 093 110 252 271 281 292 583 624 640 659 767 797 827 839 691 699 728 770 780 794 918 921 925 956 966 983 104 126 132 159 186 194 475 540 550 576 579 581 782 805 828 829 833 849 907 919 935 965 977 057 060 080 187 188 191 368 409 416 472 503 521 618 632 663 668 684 716 867 870 876 878 887 895 095 113 406 463 641 642 986 991 053 068 409 421 650 681 962 972 065 066 342 383 561 563 724 737 972 075 082 293 373 529 537 746 757 940 952 043 057 295 341 528 536 738 752 076 084 268 339 569 574 755 872 126 129 286 299 442 476 616 620 840 885 126 142 307 330 669 671 853 876 126 169 181 242 497 498 542 544 757 7S2 893 908 117 127 168 183 449 4S1 535 564 695 697 762 818 087 122 228 234 415 417 451 477 584 588 598 622 782 805 871 884 112 116 131 158 384 423 452 471 629 637 646 648 779 795 817 837 072 131 370 385 542 593 845 S54 131 165 398 401 591 611 880 912 138 184 322 341 513 541 625 629 947 969 174 1S2 419 428 694 735 910 912 151 155 418 464 612 655 994 996 189 233 410 411 656 686 918 925 187 221 343 360 547 558 674 716 213 '238 440 542 740 762 933 949

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 3