Op de valreep van het seizoen Korten bondig Bestuur wil geen speelbal van van conflict om asylbeheer Jean Vilar speelde Molière's „De Vrek" als een klucht Hulde aan Serge Lifar The Harvard Glee Club Haarlemse Dierenbescherming HAARLEMS DAGBLAD - OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT 7 HOLLAND men dat »J'Ava- tLo 1IV AL J van de zwakste HOLLAND FESTIVAL Snelheid van 2500 km per uur met raketslede Burgerlijke Stand van Haarlem Ballet van de Nederlandse Opera Amateurtoneel HOLLAND FESTIVAL A utomobilisme Bob Sweikert gedood Busken Huetiaan zal worden verbreed A an l igg end e siert tl i nen blijven behouden De jeugdwedstrijden van het N.C.G.V. Vragen van oppositie beantwoord DINSDAG 19 JUNI 1956 Is zoals men gisteren in deze kolom men heeft kunnen lezen de „Triomphe f5 l'Amour" van Marivaux een ware triomf voor Jean Vilar en zijn ThéStre Rational Populaire uit Parijs geworden, de 'voorstelling van ,.l'Avare" (De Vrek) van .Molière, die ik zondag in Rotterdam heb gezien, betekende in menig opzicht een be trekkelijke teleurstelling, waarmee geens zins gezegd wil zijn, dat het gebodene be neden de maat bleef. Men verwacht van j-.et T.N.P. nu eenmaal méér on dat heeft men, ondanks al het incidentele plezier, •och echt niet gekregen. Men moet daarbij natuurlijk in de eerste plaats in v aanmerking ne- rrcmï\r A T re m wezen een V.stukken van de vermaarde blij spelschrijver is, d'ie het hier wel heel bont met de logica maakte. Daarbij denk ik niet aan de traditionele oplossing met de ver schijning van een rijke redder uit de nood der geliefden, die de dupes dreigen te worden van de schraapzucht van hun va- cer, als een brave deus ex machina, maar aan de willekeurige constructie, waarbij de titelheld Harpagon zich enerzijds de gie righeid in persoon toont doch tevens omdat het voor de dialogen zo uitkomt over een hele stoet van personeel, inclusief een koetsier, blijkt te beschikken. Tot dit ene voorbeeld zal ik mij beperken, maar het aantal is gemakkelijk uit te breiden. Inderdaad toont Molière ons in „rAvare" hoe een mens, beheerst door een excessie ve eigenschap, de inhalige gelddorst in dit geval, zichzelf en zijn omgeving het leven onmogelijk maakt. Men hoort hem als de coor zijn zoon Cléante betrapte woekeraar zijn vaderlijk gezag trachten hoog te hou den met schreeuwerige praatjes, dde geen geld kosten, zoals het spreekwoord zegt. Men is getuige van zijn zuinige onderhan delingen met de koppelaarster Frosine over een voordelig huwelijk, waarbij het niet willen aanvaarden van dc ouderdom een grote rol speelt. Men bemerkt aan dit alies, ook aan het winstgevend zonder bruids schat aan de man willen brengen van zijn dochter E'ue en zijn optreden tegenover het personeel, waarbij hij tenslotte door ae Ms „bezuinigingsohef" vermomde min naar van laatstgenoemde wordt bedrogen, hoe al zijn uitingen van menselijke gevoe lens door zijn kardinale ondeugd tot in het belachelijke worden scheefgetrokken. Deze Harpagon werd door toedoen van Vilar helemaal een karikatuur. Eén ding werd in de voorstelling vooral duidelijk: dat gierig heid de mens belachelijk maakt. Van psychologie is maar nauwelijks sprake. Van wat daar misschien in het stuk van te vinden zou zijn, heeft Vilar in ieder geval niets overgelaten. Hij heeft al zijn vindingrijkheid gericht op het komische en de kluchtigheid van de situaties zelfs zo zeer uitgebuit, dat er van enige mogelijk heid tot een voelbaar aanwezige tragische keerzijde geen kans bleef. Bij de ontdek king van de diefstal van zijn schatkist in het vierde bedrijf beleefde men dan ook geen werkelijke emotie, zoals die door een „romantische" acteur en men denkt daarbij natuurlijk aan Jan Musch, met associaties aan Shylock opgeroepen kon worden. Nu is dat verlies groot noch essen tieel. Maar er stond te weinig tegenover dat ons overtuigde van de noodzaak van de gekozen vorm: een groteske in de trant van de commedia dell' arte. Ondanks enkele kostelijke vondsten (het optreden van de alleen maar mimerende schrijver in het laatste bedrijf bijvoorbeeld) werd het soms wel heel erg geforceerde leuk- doenerij, het primitieve van het stuk ver sterkend. En daarmee zijn wij aan een mogelijke verklaring van de eventueel ondervonden Het studentenkoor van de Harvard Uni versity „The Harvard Glee Club" is uitgenodigd aan het Holland Festival 1956 mee te werken. Voor. een studentenkoor is ciit ongetwijfeld een zeer bijzondere onder scheiding, die echter in dit geval volkomen terecht verleend is. Met het concert, dat deze Glee Club zondagmorgen in de Kur- zaal te Scheveningen gegeven heeft, werd dit overtuigend aangetoond. De naam Glee Club zou doen veronderstellen, dat dit stu- aentenkoor zich op de „glee" (het Engelse gezelschapslied) gespecialiseerd had. Maar een blik op het programma voor dit festivalconcert deed inzien, dat het koor andere ambities heeft, die veel hoger gaan. Men trof daarin werken aan "van Palestri- na, Byrd, het beroemde Miserere van Al- legri, verder twee koren uit de Vrijmetse- laarsmuziok van Mozart, drie Liefdesliede ren voor koor en piano vierhan dig van Brahms, het slotkoor uit „Samson" van G. F. Handel en „Een Latijnse Fabel" van Karl Kohn, benevens nog twee negro-spirituals, voor waar een programma van kunstzinnig ge halte. Van dit studentenkoor is door de diri gent G. Wallace Woodworth een voortref felijke eenheid gemaakt. De koorklank bleek bijzonder verzorgd te zijn, zowel bij de uiterst tere nuances als bij het mach tigste volume. Het geheim van de voor- drachtspanning moet voor dit koor en zijn leiding gezocht worden in de klanknuan cering. Voor de liturgische werken met hun betrekkelijk objectieve strekking maakt deze schakering veelal een zeer sub jectieve indruk. Hier was althans sprake van een interpretatie die bijvoorbeeld ge heel buiten de sfeer van het Gregoriaans zou vallen. Maar wanneer men deze norm bet varen, kon men toch zeer onder de indruk komen van deze op zichzelf fraaie zang, waarbij de directe woord'betekenis plaats ging maken voor de klanksfeer. De „Latijnse fabel" werd in 1955 aan het koor opgedragen en met deze opdracht kan het koor gelukgewenst worden. Want de componist Karl Kohn heeft met dit werk de koorlitteratuur inderdaad verrijkt met geestige, voortreffelijk klinkende muziek. Men hoorde bij de kooruitvoeringen nog uitstekende zang van drie solisten uit het koor en drie pianisten vervulden een paar keren een begeleidende taak met be kwaamheid. Met uitbundige bijval hebben de toe hoorders „The Harvard Glee Club" en haar dirigent G. Wallace Woodworth voor hun Prestaties beloond. Er kwam nog een toe gift: het martiaal vertolkte „Tutti venite Armati" van Gastoldi, waarna met het in het Nederlands gezongen „Wilhelmus" de Amerikanen afscheid namen. P. ZWAANSWIJK Jean Vilar als Harpagon teleurstelling. Het theater van Vilar gaat sterk in de epische richting: het sterk en beeldend vertellen van een goed verhaal. Het verhaal van Molière is daarvoor niet goed genoeg. Voor deze speelwijze is er in het moderne repertoire eveneens bij zonder weinig geschikts te vinden. Maar dat is niet zo erg. De schrijvers zullen zich door dit meeslepende voorbeeld, door dit aantonen van nieuwe kansen stellig laten inspireren. Intussen heeft men aan „l'Avare" veel plezier beleefd, al was het alleen maar dank zij Daniel Sorano als La Flcche en Zanie Campan als de koppelaar ster. Vilar zelf had als Harpagon sublieme momenten, maar leverde toch geenszins een creatie die anders dan door enige details (het ricuricn met name) lang in de herinne ring zal blijven. De overige bezetting was zeker niet indrukwekkend, al moet een uit zondering voor Yves Gasc als Cléante in dit verslag niet ontbreken. Uitmuntend waren verder de aankleding door Léon Gischia en de kermisachtige muziek van Maurice Jarre. Wie het T.N.P. nooit eerder heeft gezien, zal misschien echter ook de kennismaking met „l'Avare" als een sc.isatie, een open baring ondergaan. DAVID KONING CALIFORNIë (Un. Press) Het hoofd van het thermodynamisch laboratorium der Convair-vliegluigfabrieken, Dittman, heeft onthuld, dat met een raketslede, die Convair ontworpen heeft, een snelheid van 2496 kilometer per uur is bereikt. Deze snelheid werd bereikt met een onbemande slede die uit twee delen bestond een „gangmaker", die uitgerust was met vijf raketten en de eigenlijke slede, die een aanvangssnelheid van meer dan duizend kilometer per uur gaf. De tweede slee werd verder voortgestuwd door middel van zeven raketten. Luitenant-kolonel Stapp, die op een proefterrein nabij Alamogordo in Nicuw- Mexico met een proefslede een snelheid van 1021 kilometer per uur bereikt heeft, onthulde kort geleden, dat tijdens proef nemingen in Nieuw-Mexico met een on bemande slede een snelheid van bijna 1600 kilometer per uur gehaald was. HAARLEM, 18 juni 1956 ONDERTROUWD, 18 juni: Th. H. Hor- raann en M. Ingerman; B. H. Gort en M. F. Baas; G. F. M. IJpma en S. H. Walther. GEHUWD: 18 Juni: H. Duk en E. Kroon. BEVALLEN van een zoon: 15 juni: C. Ruis-De Korte; 16 juni: M. Gelaudie-De Jong; A. Luijsterburg-Schoorl; M. J. Zeg- stroo-Van der Kuur; S. Strij bis-Vreugden - hil; 17 juni: C. M. Chr. van der Mark-Van der Velde: P. Koning-Van Scheppingen. BEVALLEN van een dochter: 14 juni: G. Bruin-Plat; 16 juni: J. Quené-Van Em merik; 17 juni: C. G. van der Weert-Boers; J. J. Moonen-Stienstra; M. J. Hijkoop-Em mer; 18 juni: E. Mulder-Kloos; G. Baartse- Kuurstra. OVERLEDEN, 15 juni: A. L. M. Heeren. 55 jr., Rollandslaan; A. J. de Haan, 65 jr., Heussensstraat; R. W. Smeding, 6 jr., Scheldestraat; C. M. van Lierop-Van der Ploeg, 49 jr.. Kamperlaan; 16 juni: J. Pe ters, 60 jr., Muiderslotweg; A. M. Baruch- Buijs, 71 jr., Hofdijkstraat: M. C. van He- mert-Van Kordelaar, 49 jr., Gasthuisvest; G. Boon-Kuipers, 86 jr., Marcelisvaartpad, 17 juni: G. C. Paardekooper-Hoogendorp, 77 CS-l-Innrrfraal WEEKABONNEMENTEN dienen uiterlijk op Woensdag te worden betaald, daar de bezorgers op Donder dag moeten afrekenen. DE ADMINISTRATIE Wie dacht, dat alles alleen maar Duits was bij de Neder landse Opera, had maandagavond de balletavond in de Amsterdamse Stads schouwburg als on derdeel van het Hol land Festival moeten bijwonen, want daar wa.T-zo ongeveer: al les Frans, tot zelfs de namen van enkele Nederlandse danse ressen en de tekst in het programma toe. Wie nog in twijfel verkeerde, kreeg nu zekerheid: het ballet van de Nederlandse Opera is onder de directie van Fran chise Adret tot een filiaal van de Parijse Opera geworden. En zo was het dan ook begrijpelijk, dat men ?en hulde heeft wil len brengen aan de van origine Rus sische danser en choreograaf (pardon: choréauteur) Serge Lifar, die in de vernieuwing van de klas sieke danskunst in Frankrijk een bijzonder grote, zij het niet geheel en al heilzame rol speelde gedurende vele jaren. Dat is allemaal goed en wel, want welke be zwaren van velerlei aard men ook tegen hem kan inbrengen, zijn verdiensten zijn niet te miskennen. Alleen reeds door zijn „Manifest van een choreograaf" en als schepper van de prachtige, ook nu ver toonde „Suite en blanc" op muziek van Lalo kan hij recht doen gelden op de dank baarheid van allen, die met hart en ziel het ballet zijn toegedaan. Maar waarom men hem toestond, wat in Frankrijk al niet meer mogelijk is sinds de laatste directiewisseling bij de Opera, zelf ten tonele te verschijnen (te dansen kan men nauwelijks zeggen) in „Prélude a l'après-midi d'un faune" op muziek van Claude Debussy, is een raadsel, te groter als men weet. dat Francoise Adret al drie jaar geleden bij een voorstelling in Rotter dam zich ervan kon overtuigen, dat er voor een dergelijke pijnlijke manifestatie weinig waardering bestond. Het is afschu welijk dit te moeten schrijven, maar men had hem tegen zichzelf in bescherming moeten nemen. Het publiek nam de be leefdheid in acht een groot kunstenaar uit het verleden met applaus te eren. Behalve met de „Suite en blanc" was Lifar als choreograaf op het programma met de „Pas d'Acier" op muziek van Serge Prokov.iev vertegenwoordigd. In de nogal raadselachtige toe lichting wordt ge zegd. dat hiermede een hulde is be doeld aan (de na gedachtenis van) Serge deDiaghilev, die op deze parti tuur in 1927 voor het eerst een ballet liet uitvoeren. Lifar debuteerde als choreo graaf pas in 1929, de oorspronkelijke „Pas d'Acier" was dan ook maar dat staat er niet bij van Leonide Massine, wiens voorbeeld in deze „abstracte" vorm toch wel degelijk werd nagevolgd. Het ballet poogt, zo kan men lezen in de Nederlandse vertaling van de beschrijving, de levens vreugde en de kracht van de arbeid te ver beelden en de uitdrukkingskracht van de ..pure dans" te bewijzen. Al dat krachtver toon maakte op mij een mateloos ouder wetse indruk, een soort voortzetting van de jeugdbeweging bovendien. Fernand Léger, wiens decorstukken werden ge bruikt, mag destijds invloed op de ballet kunst hebben gehad, thans heeft zijn „menselijke werktuigkunde" ons nog maar weinig te zeggen. Deze „abstracte" koket- gelijknamige tragedie van Racine door het Ballet van de Nederlandse Opera, met links twee van de zes medewer kende leden van de Comédie Frangaise. leen vervelend en oninteressant, al werden er (met name door Hans van Manen) wel enkele knappe proeven van virtuositeit ge leverd. Een zeer merkwaardig „experiment" werd ondernomen met een soort dans- declamatorium door Frangois Guillot de Rode en zijn echtgenote Francoise Adret naar „Phèdre" van Jean Racine, waarbij de teksten door in twee groepen op het toneel aanwezige leden van de Comédie Franqaise, onder wie Jacqueline Morane en Jacques Eyser, bijzonder welluidend wer den gezegd. Op zichzelf is het een aantrek kelijke gedachte te laten dansen op het versritme, al geldt de uiteraard verstande lijke ordening als een grote handicap. Maar aile mogelijkheden tot expressie, waarvoor in de choreografie slechts moeilijk aanwijs bare aanduidingen te vinden waren, werden door de gesproken voordracht weg genomen. Men werd compleet afgeleid van de bewegingen der in merkwaardige, hoe wel fraaie kostuums gestoken dansers. Om haar plastische hoedanigheden heb ik niettemin Milly Gramberg kunnen waar deren. Verder stond de reeds besproken eigen aardige versie van de tweede akte van „Het Zwanenmeer" op het programma, waarin Maria Sylvaine in de langzame delen en wederom Hans van Manen zich wisten te onderscheiden. Het Utrechts Stedelijk Orkest zorgde onder leiding van Anton Kersjes behalve in laatstgenoemd werk zeer bevredigend voor de begelei ding van een schouwspel, dat tenslotte alleen van een zekere handigheid en mooi doenerij getuigde. DAVID KONING Bob Sweikert, winnaar van de Grote Prijs van Indiapolis in 1955, werd gedood tijdens een ongeluk op de ovale baan van Salem in Indiana. Op een gegeven ogen blik liep de wagen van Sweikert van de baan af, raakte een hokje, waar fotografen hun werk deden, en kwam in het veld terecht. De wagen raakte in brand. Twee fotografen werden licht gewond. De 30- jarige Sweikert was een der topcoureurs van de Verenigde Staten. Hij won in 1955 terie met het communisme is trouwens al- de 500 mijlen-race van Indianapolis. Het einde van het toneelseizoen is nu toch wel nabij. Zowel „De Kennemer Kunstkring" als de toneelvereniging „Her man Heijermans" hebben dezer dagen de laatste eer aan het amateurtoneel 1955 1956 bewezen. Zaterdagavond kwam de „Kunstkring" voor het voetlicht met een opvoering van „Adieu en au revoir" van Christien van Bommel-Kouw en Henk Bakker, v.aarin wij een gevierd opera zangeres zien terugkeren naar haar man en kinderen na lange afwezigheid om te ontdekken dat die afwezigheid fnuikend is geweest voor het gezinsgeluk. Zij wordt voor de keuze gesteld haar carrière op te geven en het is de tweestrijd, waarin zij komt te verkeren, die het voornaamste thema vormt van dit toneelspelletje, dat met eenvoudige middelen de mens met zijn diepe zelf confronteert. Er werd onder regie van A. v. d. Borg een navenant on gecompliceerde voorstelling verzorgd. De keuze van het stuk mag dan ook, gezien de beperktheid der talenten, verstandig worden geacht. Een soms wat larmoyante, maar goed aangevoelde Anita Gianotti. de zangeres, van Lenie van Opzeeland-Kion kreeg van Wim Gardien als haar echtge noot beheerst tegenspel op een niveau, dat de conflicten en tegenstellingen gelukkig niet zo toesoitste dat het melodrama ruim baan had. Van de verdere rollen kon men Rie Lablans-v. Koningshoven de eer nage ven, dat zij de figuur van Stella, ogen schijnlijk verstoorster van de vrede in het gezin, mooi binnen de begrenzing der re delijkheid hield en haar de kans gaf haar aanschijn te redden. Het schortte wel eens aan tempo in de voorstelling. Funest bleek het niet. Daarvoor maakten de individuele prestaties het nodige goed en bleek de toe wijding. waarmee men had gewerkt, te duidelijk. Het tempo bleek wel funest voor de voorstelling, welke ik maandagavond zag van „Huis zonder vensters" van Ab. v. d. Linden. Ik wil niet beweren, dat dit nu geweten moet worden aan een tekort in de spelverrichtingen der leden van ..Herman Heijermans". Dat trage tempo zit in het stuk. Het is op de keper beschouwd ccn draak. Men kan die draak oppoetsen en dan gaat er gelukkig wel wat van de doffe na righeden verloren, maar het blijft een ver zameling waanwijsheden en sombere en naargeestige situaties. Ik heb respect voor de man. die ze heeft uitgedacht, omdat hij zo'n geraffineerde intrige schiep. Ik moet bezwaar maken tegen de uitwerking. Er wordt veel te veel gepraat. Het had best een tafereel korter gekund. Het trof daar bij slecht dat de hoofdrolspeler van „Heijermans" ziek was geworden, zodat men een week voor de opvoering een be roep moest doen op de heer Jaap Kuiper, die anderhalf jaar geleden deze ról reeds heeft gespeeld, maar natuurlijk de tekst niet zomaar weer in het hoofd had. Dat schiep een zekere onzekerheid, die oorzaak was, dat men ging trekken en dat kan dit stuk nu helemaal niet hebben. Kuiper speelde de door haat vergiftigde philosoof en moordenaar Henderson zeer rustig en beheerst en vermeed de marqué, hetgeen een zeer verdienstelijke prestatie is. De zaal reageerde echt „lekker" op hem, zo dat het contact er wel was: men vond hem klaarblijkelijk een schurk. Deze dankbare zaal maakt de criticus dan ook zeer mild. -r-fr- Zoals reeds is meegedeeld zal in de don derdag te houden vergadering van de ge meenteraad van Bloemendaal een voorstel van B. en W. aan de orde komen om over te gaan tot aankoop van perceel Busken Huetiaan 3 en tot aankoop en ruil van grond aan de noordzijde van deze laan voor wegverbreding. Ofschoon oorspronkelijk bij B. en W. dc gedachte bestond om de verbinding tussen de Kleverlaan en de Bloemendaalseweg evenals de Kleverlaan zodanig te verbre den dat de beschikking kan worden ver kregen over twee gescheiden rijbanen, met behoud van een gedeelte van de lindebo men op de dan aan te leggen middenberm, zijn zij bij de uitwerking van dit plan van deze gedachte teruggekomen, als te ingrij pend ten aanzien van de aanliggende sier- tuinen. Als enige oplossing zien B. en W. voor de verbetering van deze verbindingsweg de verwijdering van deze bomen hoezeer zij dit ook betreuren en de verbreding van de bestaande rijweg. Teneinde de overgang van de gescheiden rijbanen van Kleverlaan naar de Busken Huetiaan een zoveel mogelijk vloeiend ver loop te geven, hebben B. en W. het gewenst geacht de bestaande aansluiting van beide wegen enkele meters naar het westen te verleggen. Hierdoor ontstaat een ruime bocht, terwijl de bewoners van de aan grenzende percelen aan dc zuidzijde hun voortuinen kunnen behouden. Hier staat tegenover, dat meer grond nodig is aan de noordzijde van de Busken Huetiaan en dat het woonhuis op de hoek van deze laan en de Prof. Van Vlotenweg de voormali ge politiepost moet worden gesloopt. De eigenaar van dit perceel, de heer H. van Heulen te Heemstede, is bereid dit aan de gemeente te verkopen voor een prijs van f 15.000, welk bedrag B. en W. redelijk lijkt. De eigenaar van het perceel Prof. Van Vlotenweg 18. de heer M. Jansen, is bereid van zijn achter- en zijtuin een strook grond ter oppervlakte van ongeveer 93 vierk. m. af te staan in ruil voor de grond behorende tot het aan te kopen perceel Busken Huetiaan 3 voor zover die niet voor de wegverbetering nodig is. Op deze wijze zal door de gemeente een strook grond zijn af te staan ter oppervlakte van ongeveer 110 vierk. m. Voorts zijn de eigenaren van het perceel Busken Huetiaan 1, ir. E. Voet en consor ten te Velscn, bereid gevonden een strook grond ter oppervlakte van ongeveer 160 vierk. m. van hun tuin af te staan, tegen een koopprijs van f 10 per vierk. m. In de laatste twee gevallen zal de ge meente hebben te zorgen voor de ver plaatsing en zo nodig doortrekking van de bestaande afrastering op de nieuwe eigen- domsgrens; verder zal zij enkele eenvou dige voorzieningen hebben te treffen voor de handhaving van het bestaande afwate- ringspeil van de tuin bij het perceel Bus ken Huetiaan 1. De totale kosten worden geraamd op f 19.550. Afgezien van het tempo werd er namelijk een aardige voorstelling gegeven met goede rollen van Ton Heinsbergen als blinde jongen, Gerard Schouten, z.ijn meevoelende vriend en Rie Heerens-Schiffer die prima op dreef was als het verschoppelingetje Lizzy. Ik mag Cor PeperHeijnis graag zien spelen, maar vond haar gisteravond wel wat theatraal. En Aag Booms-de Klein had naar mijn smaak als de onhandelbare Stella ijpeer met de stilte moeten spelen en sfeer en dreiging rond haar persoon moe ten scheppen. Rie Prinsen-Zaagsma tenslot te bleek een goede en eerlijke juffrouw Oster. P. W. FRANSE Ruim 1500 aspiranten van verenigingen aangesloten bij de Kring Amsterdam en Omstreken hebben zaterdamiddag op de terreinen van de B.M.H.C. te Bloemendaal deelgenomen aan de voor hen uitgeschre ven vierkampen, bestaande uit een vrije oefening, twee toestelnummers en een bok- of paardsprong. Ofschoon geconstateerd kon worden dat voor deze wedstrijden serieus geoefend was, vielen er geen uitzonderlijke presta ties waar te nemen. Dit bl^k nok in de einduitslag. Slechts twee v ngen had den een groep, die 80% var t >t te behalen aantal punten verwierf, namelijk de Chris telijke Gymnastiekvereniging IJmuiden en Oranje Nassau uit Amsterdam. Daaren tegen waren er veel groepen die 70% (tweede prijs) en 60% (derde prijs) behaal den. De Chr. G. V. IJmuiden kwam voor een jaar in het bezit van de fraaie wisselbeker. ue resultaten van de andere in Kennerr.er- land gevestigde verenigingen waren: FIT (Santpoort) 8 maal derde en 2 maal tweede: Gasellen (Haarlem) 7 maal derde: Hercules (Beverwijk) 5 maal derde en 8 maal tweede; Kracht en Vriendschap (Haarlem) 9 maal derde en 5 maal tweede. Voor de bij de verenigingen behorende tamboers- en pijperskorpsen was nog een afzonderlijke A'edstrijd. welke werd ge wonnen door Het Funen uit Amsterdam met op de tweede plaats Kracht en Vlug heid uit Zaandam. De organisatie was prima voorbereid. Ofschoon de wedstrijd door een regenbui circa 20 minuten onderbroken werd (wat tot gevolg had dat de marswedstrijd voor de deelnemende verenigingen afgelast werd) was de wedstrijd toch nog tijdig afgewerkt, zodat alle kinderen nog in de gelegenheid waren de kinderoperette (Repelsteeltje) in het Openluchttheater bij te wonen. BINNENLAND Nieuwe mijnenveger. Donderdagoch tend zal op Verschure en Co's scheepswerf te Amsterdam Hr. Ms. mijnenveger „Waal wijk" in dienst worden gesteld. Dit schip is een kustmijnenveger, geheel gebouwd van niet-magnetische materialen. Het meet 425 ton. Het maohinevermogen is 2500 pk. Bedienden uit Napels. Het m.s. „Si- bajak" van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, dat dinsdag met ongeveer 950 Ne derlandse emigranten, maar zonder Indo nesische bedienden, uit Rotterdam naar Australië vertrok, heeft ter aanvulling van het personeel de haven van Napels aange lopen. Daar is nog een aantal bedienden, onder wie ook enige Italianen, aan boord gekomen. Clandestiene zender. Opsporingsamb tenaren van de PTT. hebben in samen werking met de rijksoolitie te Ruinen de clandestiene zender „Olympia" opgespoord en in beslag genomen. Proces-verbaal werd opgemaakt tegen een 22-jarige en een 48- jarige arbeider Tram in beslag genomen. In de Leid- sestraat te Amsterdam zijn een tramstel van lijn 1 en een tramtrpin van lijn 2 op elkaar ingereden, waarbij beide motorwagens be schadigd werden. Omdat de remmen van lijn 1 weigerden werd het tramstel door de politie in beslag genomen, naar de remise gereden en daar verzegeld. Comptabiliteitswet. De minister van Financiën heeft ingesteld een commissie tot voorbereiding van een herziening van de comptabiliteitswet. Tot voorzitter van de commissie is benoemd mr. D. Simons, bui tengewoon hoogleraar in bestuursweten schappen aan de Nederlandse Economische Hogeschool te Rotterdam. Bezoek aan Canada. Met het m.s. „Maasdam" van de HollandAmerika Lijn zijn 150 leden van de Nederlandse Christe lijke Reisvereniging naar Canada vertrok ken om er hun geëmigreerde familieleden te bezoeken. Een gedeelte van het gezel schap komt in augustus terug. De anderen komen later. Hotel. Aan de architecten F. Smidt uit Berlikum, A. M. Dekker uit Assen, ir. A. Hoogerwerf uit Huisduinen en T. M. ter Berg uit Breda zijn te Den Haag de vier prijzen uitgereikt voor ontwerpen voor een landelijk hotel. HAARLEM EN OMGEVING Onderscheiding. De heer P. G. C. Bannink, handzetter bij het uitgevers- en drukkerijbedrijf Boom-Ruygrok N.V. te Haarlem, werd onderscheiden met de ere medaille in brons verbonden aan de Orde van Oranje-Nassau (Verbeterd bericht). Wijziging spreekuur. De Haarlemse wethouder van onderwijs, de heer D. J. A. Geluk zal in plaats van woensdag, vrijdag middag om halfdrie spreekuur houden. Wethouder de heer A. J. M. Angenent is donderdag verhinderd spreekuur te hou den. Zoals wij onlangs hebben gemeld, had het bestuur van de Vereniging tegen het mishandelen van dieren voor Haarlem en omstreken besloten, gezien de onverkwik kelijke discussies op de laatste, niet vol tooide jaarvergadering, alleen schriftelijk ingediende vragen te behandelen, opdat de voortzetting van de vergadering op don derdag 21 juni aanstaande een ordelijker verloop zou kunnen hebben. Een tiental personen, door het bestuur onderscheiden in negen leden en een niet- lid, voor zover wij kunnen nagaan allen behorende tot één of meer „oppositiegroe pen" heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt. Zij hebben vragen gesteld over het finan cieel beheer en het jaarverslag, en inzon derheid over de kwestie van het asylbe heer en daarmee verband houdende zaken. Het bestuur heeft al die vragen thans per gedrukt stuk beantwoord. Het bestuur wijst er op, dat het zich in deze niet slechts laat leiden door zijn verantwoordelijkheid jegens de vereniging niet te verwarren met. enkele individuele leden in het al gemeen, doch bovendien strikt de hand zal houden aan het votum van de ledenver gadering d.d. 28 oktober 1955." Dit votum behelsde niet slechts een motie van ver trouwen in het beleid van het bestuur, doch tevens een uitdrukkelijke opdracht om de orde en rust in de vereniging met alle ten dienste staande middelen te herstellen en te handhaven. Aan deze uitspraak van een ruime meer derheid van de ledenvergadering dient des te meer betekenis te worden gehecht, nu deze vergadering is belegd op instigatie van een oppositiegroep van de leden, nadat deze oppositie door alle middelen rucht baarheid aan haar bezwaren had gegeven en ter vergadering nog uitvoerig haar zienswijze had bepleit. De vergadering is met haar vertrouwens votum derhalve allerminst over één nacht ijs gegaan en de oppositie heeft alle ge legenheid gehad zich te laten horen. De elementaire democratische grondregel eist, dat de minderheid zich thans bij het Re- voelen van de meerderheid neerlegt en aan de vereniging nu eindelijk haar zo dringend behoefde rust gunt, hetzij door zich uit het lidmaatschap terug te trekken, hetzij door te volstaan met het verstrekken van op bouwende critiek op de gang van zaken." aldus het bestuur. Over de verhouding met de dierenartsen en het asiel schrijft het bestuur onder meer: ..Einde 1954 heeft een bespreking paats gevonden met vrijwel alle dierenartsen van Haarlem en omstreken. Hierin zijn dierzijds alle desiderata naar voren ge bracht. die door het bestuur in 1955 vol ledig zijn gerealiseerd. Er bleef één wrijvingspunt tussen de dierenartsen onderling, te weten met be trekking tot de door de vereniging in het asiel gehouden polikliniek voor on- en min vermogenden; hieraan wensten de dieren artsen om hen moverende redenen niet mede te werken. In 1956 is bijna een prin cipiële oplossing van dit geschil bereikt, doch deze is te elfder ure afgesprongen. Dit is evenwel een aangelegenheid, die de vereniging niet regardeert; zij is gaarne bereid voor de polikliniek gebruik te ma ken van dierenartsen die zich hiertoe be schikbaar willen stellen, doch zij kan hier op generlei invloed uitoefenen. Het asiel heeft een vaste dierenarts doch onthoudt zich in het contact met het pu bliek van iedere aanbeveling". Volgens de asiel-administratie zijn in 1955 binnengebracht: 890 katten en 590 honden. De inmiddels gewijzigde asiel-ad ministratie maakt het wat het jaar 1955 be treft onmogelijk, zonder een uiterst bewer kelijk onderzoek in te stellen aan te geven, gelijk door een der leden gevraagd, in welke aantallen deze cijfers zijp onder te verdelen voor de categorieën „zwervende dieren", dieren voor „goed tehuis" en die ren voor ijnloos doden. Het bestuur verklaart nogmaals met de meeste nadruk, dat de vereniging geen ba ten trekt van de verzorging of van de ver koop van dieren en dat hetfeen hiervoor door het publiek wordt betaald, slechts dient tot dekking van de aan de desbetref fende dieren bestede kosten. Terstond na het in functie treden van het bestuur heeft dit zich tot taak gesteld een einde te maken aan het afmaken van opgenomen dieren» anders dan op me disch advies en door de dierenarts, zulks in tegenstelling tot hetgeen elders in den lande nog geschiedt. Het bestuur wenst niet de speelbal te worden van het dispuut tussen twee oppo sitie-groepen onderling, in hoeverre buiten de normale asiel-uren clandestien in strijd is gehandeld met de te dezer zake door het bestuur gegeven instructie; daargelaten of de geuite beschuldigingen ie<>ens de ge wezen asielhouder bewezen zijn, staat het immers vast, dat in 1956 geen ongerechtig heden meer zijn voorgekomen. Bestuursverkiezing Wat de bestuursverkiezing betreft heeft het bestuur in de convocatie voor de ver gadering van 28 maart, uitgesteld tot 23 mei zijn oar^-'d-^en genoemd, t.w. 1. vacature mevrouw J. C. Strebe-Langendonk: Fr. Heerkens Thijssen te Haarlem; 2. vacature D. J. H. Dreux: J. Hessels te Haarlem; 3. vacature mevrouw S. Hillinga-Boersma: A. Quakernaat te Heemstede. Sinds de vergadering van 23 mei heeft zich uit bestuur teruggetrokken de heer O. M. baron Groeninx van Zoelen, voor welke vacature het bestuur derhalve niet binnen de statutaire termijn een kandidaat heeft kunnen stellen. Voor de 8e bestuursplaats heeft het be stuur kandidaat gesteld: mevrouw H. A. T. SchaaperCoppens te Heemstede; voor de 9e: J. O. Th. Slingervoet Ramondt te Haar lem: voor de 10e: H. Veldkamp te Haarlem. Door mevrouw S. HillingaBoersma en 9 andere leden zijn voorgesteld als tegen kandidaten voor de hierboven genoemde opengevallen bestuursplaatsen: 1. de heer S. Weiland, 2. de heer C. Swaanswijk, 3. de heer C. Wubbels. Door mevrouw J. C. StrebeLagendonk en 9 andere leden zijn voor deze vacatures eveneens 3 tegen-kandidaten gesteld, waar van één, de heer W. Voogd, geen lid is van de vereniging, zodat rechtsgeldig dierzijds slechts kandidaat zijn gesteld: 1. Mevrouw U. C. C. WesselingVersfeit, 2. de heer F. E. Spiering. Door mr. J. A. P. C. ten Bokkel en 9 andere leden zijn voor de 11e, 12e en 13e uitbreidingsplaats als kandidaat gesteld: 1. de heer L. C. van Oldenborgh, 2. de heer N. G. Beukenkamp, 3. de heer A. P. Smit. Het bestuur eindigt met een aansporing aan alle leden, wie het belang van de ver eniging ter harte gaat, om de vergadering van 21 juni bij te wonen en het bestuur krachtig bij te staan in zijn poging de vereniging door de nasleep van de in vorige iaren gerezen moeilijkheden heen te helpen.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 9