ZE VEN DA GEN HAARLEM Toneel en werkelijkheid EN BRAND JAC. van MARIS Jupiter weldra uitstedig S.L.MOK Liederenavond door Alida Rebeira Geslaagd TVi Ij tieve brandbestrijding zeker Politie-inspecteur C. van Marion: grote oorzaken Brandweercommandant G. J. Stap: kleine oorzaken Van mensen en dingen onder de Damiaatjes Mededirecteur chanteerde collega, die verdacht wordt van brandstichting NICO VAN SCHAGEN ZONEN Gierstr. 42-Haarlem- tel17768 Twee Duitsers op scooter in volle vaart tegen trein Evangelisatietent omgewaaid Verkoop van huizen Bruiloft in het schetterend koper Inbraak in kleuterschool te Heemstede Werkgroep experimenteel toneel in het Gooi Burgerlijke Stand van Haarlem VRIJDAG 6 JULI 1956 HAARLEMS DAGBLAD OPRECHTE HAARLEMSCHE COURANT Vergeleken met de talrijke instrumentale concerten en kooruitvoeringen zijn de lie- derenavonden slechts zeer zeldzame muzi kale gebeurtenissen. Zo een witte raaf op muziekgebied was ook voor Haarlem de voordracht die de zangeres Alida Rebei- ra-Rusch donderdagavond in de tuinzaal van het gemeentelijk Concertgebouw gaf. Alida Rebeira had daarvoor een omvang rijk programma samengesteld, waarin ook de liederencyclus „Frauenliebe und Le- ben" van Robert Schumann was opgeno men ter herdenking van de componist, die honderd jaar geleden op de 29ste juli 1856 in de psychiatrische inrichting te Endenich bij Bonn overleed. De tekst van deze liederen, die gedicht werden door A. von Chamisso, zou waar schijnlijk al geruime tijd een vergeten be staan leiden in de stoffige bibliotheken, in dien Schumanns muziek de hevig roman tische woorden niet had meegevoerd tot haar eigen hoge niveau. Dank zij deze mu ziek wordt deze tekst nog geduld, een tekst, waarvoor de dichter de negentiende eeuwse pretentie nam en liet gelden om als man de intiemste gedachten van een vrouw tot uitdrukking te kunnen brengen. De cyclus „Frauenliebe und Leben" is om deze reden eigenlijk onuitstaanbaar. Maar de muziek redt alles. Alida Rebeira kreeg daardoor de kans tot het scheppen van een aangrijpende sfeer, waarvoor zij haar ver mogen tot het vormen van expressieve stemtinten doeltreffend kon aanwenden. Er sprak uit haar voordracht een opvallend begrip voor de psychische spanningen in de tekst, die varieerden van hoogste ver rukking tot diepste verslagenheid. Deze in druk werd mede verkregen door het intens- muzikale begeleidende pianospel van Coby Riemersma, die de ontroerende epi loog wel bijzonder indrukwekkend als een stille mijmering speelde. Ja, hier stond een zangeres voor ons, wier vertolkingen steunden op de kracht der persoonlijkheid, op intelligentie en op een ruim artistiek inzicht en die voor haar zingen beschikken kon over een behoorlijke technische scholing. Weliswaar kon men niet steeds van een volkomen harmonische samenwerking van deze factoren spreken. Zo droeg „Mad Bess" van Henry Purcell, waarmede Alida Rebeira begon, nog ken tekenen van onrust en kwam er nog een onvolkomenheid van haar techniek: het nog niet met feilloze zekerheid aanzetten van hoge tonen, te voorschijn, welk laat ste bezwaar ook bij andere vertolkingen gevoeld werd. De voordracht bleef echter verder steeds van grote betekenis voor haar zang, waardoor „There's not a swain" cn „Man is for the woman made" geestig klonken en de vijf liederen van Hugo Wolf (uit het „Italiaanse liederenboek") met duidelijke karakteristiek werden gezongen. Echter zal de zangeres zich moeten hoe den voor chargeren der zegging. Als voor beeld van te grote nadrukkelijkheid noem ik „La croix douloureuse" en „Le corbeau et le renard" van André Caplet. Bijzonder fraai werden de drie Ballades van Francois Villon, op muziek van De bussy, gezongen, vooral ook door de don kere timbres van de mezzo-sopraanstem van de zangeres. Jan Mul heeft de geestige en sarcastische kant van zijn muzikanten- natuur laten spreken in een aantal „liede ren met een pruik op" liederen op tek sten uit de pruikentijd. Alida Rebeira zong er enkele van met juist begrip voor de rake, bondige zegging. Tenslotte kwamen er nog enkele volksliedjes van Ierse. Engel se en Franse afkomst, waarvan „The Sai lors Life" bijzonder insloeg. De toehoorders toonden zich zeer geest driftig voor de prestaties van de zangeres, alsmede voor de uitnemend aansluitende begeleidingen van Coby Riemersma en lieten beide kunstenaressen pas gaan na twee toegiften. P. ZWAANSWIJK ADVERTENTIE SPECIAALZAAK Grootste sortering Vakkundige bediening BarrevoetesU. 19 - Tel. 15051 Voor het gerechtshof te Arnhem heeft in hoger beroep terecht gestaan de 34-.iarige koopman J. J. B. uit Enschedé wegens poging tot chantage in verband met een brandstichting. De rechtbank te Almelo had B. op 8 mei veroordeeld tot zes maan den gevangenisstraf met aftrek. De procu reur-generaal mr. G. W. C. Bijvoet eiste nu eveneens zes maanden gevangenisstraf, waarvan echter twee maanden voorwaar delijk met een proeftijd van drie jaar. De verdachte was mededirecteur van een confectiefabriek te Enschedé, die op 29 maart 1955 onder verdachte omstandig heden afbrandde. Kort na de brand kreeg de vróuw van de andere directeur C. on enigheid met haar man en zij wendde zich tot de verdachte om bijstand. Deze trachtte mevrouw C. en haar kind van vier jaar bij familie onder te brengen. Toen het geld van mevrouw C. opraakte, schreef B. een brief aan de financier van de verbrande fabriek, de heer L., waarin B. te kennen gaf, volledig op de hoogte te zijn van de brandstichting. Hij verzocht om onmiddel lijke toezending van 25.000 gulden, anders garandeerde hij gerechtelijke vervolging voor L. Op het postkantoor te Utrecht, waarheen het geld moest worden gestuurd, werd B. aangehouden. Ongeveer tegelijkertijd werd C. gearresteerd onder verdenking van brandstichting. De procureur-generaal mr. G. W. G. Bij voet releveerde de brandstichtingszaak, waarvan dit geval deel uitmaakt. C. heeft vorige week voor de rechtbank te Almelo terechtgestaan, maar de zaak is aangehou den tot 11 september. Overigens meende de procureur-generaal, dat de brandstichting als bewezen kan worden beschouwd, ge zien de stukken. Wat deze verdachte be treft, staat het vast, dat hij de brief aan L. heeft geschreven. De verdediger, mr. G. J. H. Leppink, vond de brief te onbenullig om gemeen te zijn. De pleiter vroeg de aandacht voor de mysterieuze sfeer vol intriges rondom de zaak en achtte het aannemelijk, dat de verdachte in een moment van zenuwover spanning heeft gehandeld. Een gewone chantage is dit geval zeker niet. De raads man sloot zich overigens aan bij de procu reur-generaal, omdat krachtens diens eis oe verdachte over veertien dagen op vrije voeten zou komen, dank zij de twee maan den voorwaardelijk. De uitspraak is over veertien dagen. ADVERTENTIE Dan een LOCOMOTIEF of RUDGE RIJWIEL van: Op een onbewaakte overweg tussen Aal ten en Winterswijk is een scooter, bestuurd door de 27-jarige W. B. B. uit Borken (Did.) in volle vaart tegen, de dieselelek- trische trein gereden, die om 18.07 uit Aal ten naar Winterswijk was vertrokken. De bestuurder van de scooter was op slag dood. De duo-passagier, de 21-jarige G. S. eveneens uit Borken, is in zorgwekkende toestand naar het ziekenhuis te Winters wijk overgebracht. Donderdagmorgen vroeg is de evangeli satietent van de Baptiste Gemeente te IJmuiden door de felle Zuidwesterstorm tegen de vlakte geslagen. De voor zondag belegde slotsamenkomst die in deze tent zou worden gehouden zal nu zondagavond om acht uur in het Cultu reel Gebouw te Vetsen worden gehouden. De uitslag van de donderdag in het Notarishuis te Haarlem gehouden ver koping van huizen luidt: Zomerstraat 17, f 8000,A. E. van Schuppen q.q.; Sillem- straat 24 en 26, f 9400,S. de Jong q.q.; Tetterodestraat 29, niet geveild; Papen- torenvest 19 zw. en rd., f 4500,M. H. Ofeigssen; K. van Manderstraat 83, niet geveild; Drappenierstraat 18, niet geveild; Leliestraat 22, f 2260,D. Barends; Drap penierstraat 2 zw. en rd. niet geveild. In de Vleeshal worden vijf eeuwen toneel ten tonele gevoerd. Toneel is een kunst, die alle levensgebieden bestrijkt en dat is er wellicht de reden van dat ook vele mensen, die niet eens zulke trouwe schouwburgbezoekers zijn, er wel een paar uur lang met toe nemende interesse kunnen rondschuifelen. Er is een wisselwerking tussen het toneel en de werkelijkheid, die talrijke mensen grif van een drama" doet spreken indien er iets voor valt, dat opzien of zelfs ontzetting te weeg brengt. Er is dan overigens meer sprake van een tragedie dan van een drama, hetgeen alleen maar „handeling" betekent. Want er is méér dan een handeling gaande, wanneer de mensen moord en brand schreeuwen. Moord en brand waren begrippen, waarover wij naar aanleiding van deze unieke tentoonstelling gesprekken hadden met twee bezoekers. Het waren respectievelijk de inspecteur van politie de heer C. van Marion en de commandant van de brandweer, de heer G. J. Stap. Het gesprek met de inspecteur ontstond naar aanleiding van een van de lessen van Jelgershuis „voor aanstaande toneelkunstenaars", die op de tentoonstelling met de bijbeho rende illustraties te zien is, een les betreffende het „doorstoken nederstorten" op het toneel. En het praatje met de brandweercommandant ging over de brand in de Amsterdam se schouwburg in 1772, waarvan op de tentoonstelling materiaal te zien is, waar hij bij -» ar -ttt* zijn zorg voor de preven- lv Vj/JIA-JL/ 2jjn voordeel mee kan doen. - rrr p v.? - *t f é,;y\ y- De Kring van Draaiorgel vrienden in Haarlem heeft ons een mededeling gedaan, die wij toch even moesten verwerken: over enkele dagen zal Jupiter niet meer in ons midden zijn. Het bekende Gavioli draai orgel waarvan de meeslepende klanken zeer vele stadgenoten al heel wat keertjes van hun werk heeft opgehouden of hen heeft doen stilstaan in de stra ten, gaat op tournee. Het wordt op een aanhangwagen achter een auto gezet en ver- aat de stad juist ten tijde van het orgelconcours, waaraan het toch niet deelneemt. Nooit weerklinkt Jupiters muziek zich onder kerkgewelven of in akoestisch verantwoorde con certzalen: de gevels en de blote hemel vormen zijn akoestiek. Eerst wordt het orgel in Den Haag binnengereden waar het „Kiezen wij dus kan het zijn een zittende houding, schilderach tiger en veel meer waar want er zijn voorbeelden van mensen, die gestooken waren en nog de trappen afgeloopen zijn", schrijft Jelgershuis in zijn handleiding voor toneelspelers, die verslage nen moeten uitbeelden, „ook stort de getroffene nimmer plotse ling needer, hij zoekt een steupunt. Dit heeft de natuur in zulke ellende bewaarheid. Ziet: het hoofd achterover, gerekte hals en gecontrasteerde armen en benen; zo blijft, bij waarheid, wel stand in de afbeelding, men waagt niet met needertes.torten en neerploffende, belagchelijk te worden en ontgaat de mogelijk heid van zich te bezeeren".Toen wij de aandacht van in specteur Van Marion hierop vestigden, zei hij: „Dat gedeelte van de moord kun je op deze manier heel juist weergeven. Maar de rest? Ik heb vroeger graag toneelgespeeld. En ik moet het be roepshalve nóg vaak doen. Maar het is verschrikkelijk moeilijk om een moord en scène te zetten. Een spontane moord misschien, in de hitte van een twistgesprek. Maar een moord met voor bedachten rade? Onmogelijk!" Inspecteur Van Marion (wij slaagden er slechts in om hem op de rug te fotograferen, want het is voor leden van de recherche verboden „zich bij of ter zake van hun werk le doen fotograferen") its reeds veertien jaar in dienst van de Haarlemse recherche en heeft als zodanig al verschillende moordzaken en zware mishan delingszaken moeten onderzoe ken. Zo wordt hij gedwongen, hetzelfde te doen als een to neelspeler, zij het met een veel grotere veran twoordel ijkheid zich „inleven" in de situatie van de dader. De dader op het toneel heeft alle mogelijke middelen tot een uitgebreide monoloog toe tot zijn beschik king om zijn moord te moti veren, zelfs nog voor deze be gaan is. Maar de werkelijk heid is anders. „Een moorde naar met voorbedachten rade loopt dagenlang en soms wel jarenlang stil rond als de een zaamste mens, die zich denken laat", zei de heer Van Marion. Zo kwam het gesprek op de psyche van een misdadiger en het kreeg daardoor na deze min of meer speelse vergel ij - king een ernstiger karakter. „Het heeft vaak maar zijde lings met mijn werk te ma ken", zei hij, „want ik moet in de eerste plaats het bewijs le veren, maar je zou wel van steen zijn als je je niet telkens weer afvroeg: hoe komt hij er toe? En vooral de laatste jaren wordt me dat steeds duidelij ker. Trek het verleden van zo'n man of vrouw maar na en je vindt de grote oorzaken. Misschien is het ook de ellende van de oorlog die ik gezien heb in Indonesië en in Korea die me er een scherper kijk op heeft gegeven. In ieder geval verdiep ik me er véél meer dan vroeger in, hoe de psyche van een mens verstoord kan wor den. En ik heb het ook bij twee moordzaken hier in Haarlem gezien. Het waren mensen, die zolang waren getergd dat hun remmingen het tenslotte be gaven. Zo begon de voorbe dachten rade: er blijft voor hen één uitweg over en daar richt zich alles op. Het is een vorm van bewustzijnsvernau wing, die wordt veroorzaakt door hevig psychisch lijden, waar zij volkomen alleen in staan." „En psychisch lijden is veel erger dan lichamelijk lijden", zei de heer Van Marion verder. „Als je een open wond hebt dan zien de mensen dat en zij zullen het proberen te genezen. Maar psychisch lijden is zoveel erger omdat geen mens je er in begrijpt. Je omgeving wordt er vaak door geïrriteerd of steekt er de draak mee. En daar kan een mens heel slecht tegen. Er komt een moment waarop de remmingen, die we als mensen gelukkig hebben gekregen, het begeven." Dit probleem is juist in deze tijd met zijn vele spanningen en neurosen zo accuut. Dat is de reden, waarom de heer Van Marion zich verheugt in de praktische ontplooiing van de psychologie, welke ook ten op zichte vah de criminaliteit gro te veranderingen heeft ge bracht. „Juist door alles wat mijn ervaring en de psycholo gie mij heeft geleerd heb ik zo mijn mening gekregen over de straf. Haal een mens niet uit de zon en uit de wind en onder het lover vandaan! Plaats hem liever in een werkkolonie, waar hij onder deskundige lei ding moet werken en waar door sociale ambtenaren en onder medisch-psychiatrische leiding geprobeerd wordt hem te reclasseren. Dan heb je kans, dat hij op knapt en na uitboeting van de hem opgelegde straf als een bruikbaar mens in de maat schappij terugkeert". „De vlam barst uit, elk voelt door schrik zich overheren. Hoe schielijk kan 't vermaek in jammerklagt verkeren!" Dit staat bijeengerijmd onder een boeiende prent van de brand in de Amsterdamse schouwburg in 1772, zo als men er verscheidene op de toneeltentoonstelling „Rendez-vous der Rederijkers" kan zien. Het moet een ongekend felle brand geweest zijn, waarbij slachtoffers zijn gevallen, want volgens een ander rijmelaar leidde zij er toe dat zich ,,'t Geklag van 't Weeske en d'Ouden Stok vereent". De vlammende prenten hadden al enigszins de aandacht van de brandweercommandant getrokken toen hij vóór de opening op de tentoonstelling kwam om de zaak „af te schouwen", zoals dat bij de brandweer heet. Maar toen maakte wethouder Geluk hem attent op een brief van een Amsterdam mer aan „een Haarlemsche vriend", waarin deze uitvoerig in gaat op de oorzaak van deze schouwburgbrand. En dat heeft de heer Slap zozeer geboeid, dat hij na de tentoonstelling van deze briefpassages een foto gaat laten maken. Want men ver wijt de brandweer wel eens een beetje, dat zij zo op „kleinig heden" let. En daarom is het wel goed hen er aan te herinneren hoe deze grote theaterbrand in de hoofdstad ontstond: door een „onnoozel touwwetje Het was een sensationele ge beurtenis die tot diverse reac ties leidde, waaronder een „Ontzaglijke dog nuttige be schouwing van het akelig treurtoneel door de Goddelijke Gerechtigheid verstoord in den brandenden Schouwburg". Nuchterder en boeiender was het verhaal in de brief aan de Haarlemse vriend waarvan de schrijver er aan herinnert, dat er een gezelschap „Vlaemsche operisten" optrad, dat aanzien lijk meer verlichting nodig had dan gewoonlijk. Na de opvoe ring van „De kwalijk bewaer- de dochter" volgde het stuk „De Deserteur", waarin gedu rende een gevangenisscène de lichten werden verflauwd doordat men schuifjes voor de lampjes liet zakken. En daar bij gebeurde het dat „een touwwetje, waarmeede men gewoon was het een en ander op te trekken of neder te la ten" tussen het schuifje en het lampje raakte". Opeens klom er voor de ogen van cle menig te een vlam aan het touwtje naar boven. Het onttrok zich aan het bereik van een paar toesnellende mensen. „Dit on noozel touwwetje, straks in den Brand geraekt, is oorzaek ge weest dat binnen een half uur tyds de gantsche Schouwburg van onderen tot boven aen vier hoeken in lichten vlam geraek- te en vervolgens na twee uren brands tot den grond toe door het vuur geslegt wierd „U ziet het wel: kleine oor zaken", zei commandant Stap. „Dit is werkelijk iets om in een lijstje te zetten! Het is hele maal niet om lastig te zijn dat we zulke eisen stellen, maar om onze verantwoordelijkheid tegenover al die mensen, die in een grote menigte bij elkaar ziin bij toneel of variété". Voor de oude Amsterdamse schouw burg was maar een kleine oor zaak nodig om de zaak als een fakkel te doen branden, want het ontbrak toen nog aan al ler veiligheidsmaatregelen: kaarsverlichting, veel hout, brandbaar doek en allemaal „open licht", dat wil zeggen kaarsen en olielampen en het gemis van brandschermen en behoorlijke blussingsmiddelen. Tegenwoordig is dat natuurlijk volkomen anders. Er zijn brandwachten bij toneel en va riétévoorstellingen, er zijn brandschermen en brand werend geïnpregneerde décors. Het gebruik van kaarsen kan bij het toezicht van brand wachten geen kwaad maar olielampen blijven verboden, want als die dingen omvallen heeft men meteen een grote vuurhaard. „In de Haarlemse schouwburg hebben wij boven dien nog iets, dat bijna uniek is voor ons land", zei de heer Stap, „namelijk aparte trap penhuizen voor de brandweer, zodat die nooit hoeft op te tor nen tegen een stroom van vluchtende bezoekers. Ik was over die schouwburg nog niet helemaal tevreden, want er nankeerde aan de blussings middelen nog wel iets. Maar nu bij de verbouwing komt het er toch van. De schouwburg krijgt voor het toneel én voor de afkoeling van het brand- scherm een Sprenkler-regen- scherm, dat al in het vroegste stadium van de brand werkt. Dat wordt nog een hele ver betering". Het is overigens wel toeval lig, dat ons blad juist een halve eeuw geleden op 3 juli een berichtje had over een regenscherm, dat toen in de twee dagen, 14 en 16 juli, ge draaid zal worden, vervolgens op 17 juli in Delft, op 18 en 19 juli in Dordrecht (waar het deelneemt aan een draaiorgel concours), 20 juli te Tilburg, 21 juli te Eindhoven of Hel mond, 23: Heerlen, 24: Kerk- rade, 25: Valkenburg, 26: Sit- tard, 27: Hoensbroek-Treebeek, 28: Geleen en van 29 tot 31 juli zal het kracht bijzetten aan de zang van honderden vrijgezel len, die deze dagen in Greven- bicht congresseren. Het wordt sen propaganda-tournee voor de Kring van Draaiorgelvrien den en de baten in Zuid-Lim- ourg zullen ten goede komen aan het Fonds Stichting Inter nationaal Draaiorgel Museum. Het orgel zal op zijn paas- best deze tournee gaan maken, want het wordt voor de ge legenheid bijgeschilderd en van nieuwe beelden voorzien. Twee-en-een-halve week zullen we Jupiter moeten mis sen en brengt het elders in ons land, zoals een Jordaans versje zegt, „sijn lied van somer- sonneschijn". Dat is een hele tijd en terecht put de Kring van Draaiorgelvrienden zich uit in verontschuldigingen voor deze noodzakelijke uit- stedigheid van het orgel. Zij zal haar uiterste best doen om ons gedurende deze tijd een vervangingsorgel" te doen toekomen en vraagt onze warme belangstelling en de zelfde goedgeefsheid voor zijn mansers. Och, dat is allemaal wel in orde, maar laat men niet denken dat Jupiter ver vangbaar voor ons is. Dat is onmogelijk. Maar laat Jupiter dan maar eens mooi weer gaan spelen bij de vakantie gangers in Zuid-Limburg. Dan hebben die tenminste ook eens mooi weer. Een gelukkig 55-jarig huwe lijk zal op 17 juli herdacht worden in de Kloosterstraat 14 zwart in Haarlem-Noord. Daar komt die dag een grote familie van getrouwde kinderen, klein kinderen, getrouwde kleinkin deren en achterkleinkinderen bijeen om het echtelijk jubi leum van de 74-jarige Cornelis van den Broek en de 76-jarige Johanna van de Grotepoort te vieren. En aan muzikale omlijsting zal het geenszins ontbreken want het geldt hier een familie, die zich helemaal in de trompetmuziek gespecia liseerd heeft. De bruidegom' begon reeds op zestienjarige leeftijd te blazen in een straat orkest en leidde ook zijn zoons in dit vak op. Het gevolg is dat thans zijn zoon Rinus trompet tist is bij de Sky masters en zijn zoon Max trompettist bij het Promenade-orkest van Bene dict Silberman. Zijn inmiddels overleden zoon Jan was saxo fonist bij ditzelfde orkest. De kleinkinderen beginnen ook al opvallend vroeg naar de trom pet te grijpen. Toen Cornelis negentien was verbood de dok ter hem na een longontsteking ten sterkste om ooit weer te blazen. Maar hij is de volgen de dag alweer begonnen en heeft nooit meer iets gehad. Zo leverde hij vooral in de crisis tijd met een uitgelezen gezel schap straat-, strand- en café- muziek van Rotterdam tot Den Helder. „Ik heb in Haarlem wel gehad dat de Grote Markt zwart van de mensen stond. Wat we toen speelden was ook heus niet zo gering: Einzug der Gladiatoren of Leichte Kava- lerie menéér, daar kreeg je volk mee! Het was maar tot acht uur toegestaan van de po litie. Ik heb het gehad dat de politie al op zijn horloge keek en ik om één minuut vóór achten nog Dichter und Bauer inzette, hahaha!" En zijn vrouw lacht mee. Zij hebben samen verdriet gekend in hun leven, vooral bij het verlies van twee zoons Cor en Jan, welke eerste bij een aanrij ding op de Schoterweg om het leven kwam, maar zij kenden ook vele opwindende en vro lijke dagen. Een grote geza menlijke belevenis was de reis naar hun getrouwde doch ter in New Jersey in Amerika, waar zij ook thans nog hon derduit van kunnen vertellen. oude schouwburg aan de Jans- weg in tegenwoordigheid van vele autoriteiten beproefd vverd. Nieuw is dus een voor- tiening als deze blijkbaar niet. ADVERTENTIE MAKELAAR EN TAXATEUR VA «f* Onroerende goederen Hypotheken C. Alle .verzekeringen -- •;vv- U a. KantoorVerspronckweg 89 Telefoon 11701 - Haarlem Haarlemse rechtbank Een drieëndertigjarige typograaf uit Heemstede, die na zijn voorwaardelijke in vrijheidstelling uit een der gevangenissen te verpleging was opgenomen in de psy chiatrische inrichting „Groot Batelaar" te Lunteren, was gevlucht, omdat hij het er niet langer kon uithouden. Hij kan daar zo slecht wennen, aldus verklaarde hij donderdag voor de Haarlemse rechtbank tijdens de behandeling van een zaak wegens diefstal door middel van braak, dat hij twee keer weggelopen is. Later had hij een inbraak gepleegd in een katholieke kleuterschool te Heemstede. De buit was gering: een vulpen van het hoofd der school en negentig cent uit een busje voor de missie. Hij werd spoedig aangehouden en naar het Huis van Be waring te Haarlem overgebracht, in af wachting van de berechting. Volgens een mededeling van zijn ver dediger, mr. Vermeulen, is verdachte tot inkeer gekomen. Hij voelt, dat het voor hem het beste is, dat hij maar naar Lun teren terugkeert. De verdediger had een gesprek gevoerd met de directie van de in richting te Lunteren en vernomen, dat de behandeling reeds succes had opgeleverd. Het was mogelijk, dat de overgang veel indruk op verdachte had gemaakt. Men was bereid de Heemstedenaar opnieuw op te nemen, omdat het beste voor de man verwacht werd. De officier van Justitie had er in zijn requisitoir aan herinnerd dat er al veel met de verdachte is gedaan. Mocht de rechtbank van mening zijn, dat de Heem stedenaar ter beschikking van de regering gesteld kan worden dan eiste hij een ge vangenisstraf van vijf maanden met af trek van voorarrest. Anders luidde de eis: een jaar gevangenisstraf. Na het pleidooi van mr. Vermeulen werd de uitspraak bepaald op donderdag 19 juli. Diefstal bromfiets Een bakkersknecht uit Velsen was op 26 maart naar Haarlem gekomen, had en kele cafés in de binnenstad bezocht en was er daarna met een bromfiets van een ander vandoor gegaan. Twee dagen later werd hij aangehouden en donderdag had hij zich voor de Haarlemse rechtbank te verant woorden. Uit voorlichtingsrapporten bleek, dat de Velsenaar plannen had een zoge naamde ontwenningskuur te ondergaan, in de verwachting, dat hij geen gebruik meer zal maken van sterke drank. De officier van Justitie wilde de Velsenaar nog een kans geven en eiste een gevangenisstraf van acht maanden, waarvan drie maanden voorwaardelijk. De raadsvrouw, mejuffrouw mr. S. Boek man, vroeg de rechtbank een zodanige on voorwaardelijke straf op te leggen, dat de verdachte spoedig na de uitspraak de kuur kan ondergaan. Ander werd verdacht In december van het vorig jaar was in gebroken in een woning te Heemstede en de buit bestond uit een aansteker en een briefopener. De verdenking viel op de werkster en de politie heeft haar een ver hoor afgenomen. Later meldde zich een vijfentwintigjarige huisknecht uit Haarlem bij de politie en deze verklaarde de inbraak gepleegd te hebben. Donderdag had hij zich te verantwoorden en de president her innerde er aan, dat de verdachte de werk ster veel ellende heeft bezorgd. Uit rap porten was gebleken, dat de geestver mogens van verdachte gestoord zijn. De officier van Justitie eiste een gevangenis straf van vier maanden en ter beschikking stelling van de regering. Uitspraak 19 juli. In Hilversum is opgericht de Gooise to neelwerkgroep Experiment X.IJ.Z. onder leiding van Jos en Willem Karei van Loon, die enige jaren geleden in Den Haag een toneelwerkgroep van dezelfde naam heb ben gesticht. De Gooise toneelwerkgroep zal zich, evenals de Haagse groep, toeleg gen op het uitbrengen van toneelstukken, die gerekend kunnen worden tot het ex perimentele genre. Voor de eerste voorstelling in septem ber 1956 in Hilversum is een keuze ge daan uit de hedendaagse Franse toneel litteratuur. Aan de Gooise toneelwerkgroep werken verscheidene journalisten en medewerkers en medewerksters van radio en televisie mee. De regie is in handen van mevrouw Jos van Loon, die verscheidene jaren deel uitmaakte van de Haagse Komedie, vijf jaren van de Haagse toneelgroep Het Vrije Podium, drie jaren de Haagse toneelwerk groep Experiment X.IJ.Z. leidde en talrijke studenten-toneelvoorstellingen regisseerde. De groep werkt niet-professioneel. HAARLEM, 5 juli 1956 GEHUWD: 5 juli, J. J. van der Vegt en A. van Dijk; F. D. van den Haak en J. L. van den Eijnde; G. W. Wever en C. A. Wolf; J. van Huis en T. Staritsky; F. P. A. Oldenkir- chen en L. W. Kloos; J. F. Hurkmans en P. B. de Haas; A. Feijt' en R. Beugeling; M. C. Handgraaf en C. J. Stouthamer; A. van Za len en A. M. Th. van Huffel; Sj. Venema en H. Storm. BEVALLEN van een zoon: 4 juli, C. C. HulsbosVurens van Es; 5 juli, J. Obdam Prins. BEVALLEN van een dochter: 4 juli, A. J. Wolffenbuttel—Kuipers; C. J. Post—van den Hoven; 5 juli, M. van der Horst—Boellaard; J. M. SchoonderbeekHuiberts; J. Fris Boeré. OVERLEDEN: 4 juli, M. M. van Ruyven, 58 j., Linnaeuslaan. VTBETERING BURGERLIJKE STAND BLOEMENDAAL Correctie wegens misstelling: ONDERTROUWD op 4 juli: W. P. Witkop 1 -•* T H. Nahuis.

Krantenviewer Noord-Hollands Archief

Haarlem's Dagblad | 1956 | | pagina 13